RYCHTER-JANOWSKA Bronisława

Bronisława Rychter-Janowska - notowania aukcyjne

Aktualna oferta aukcyjna Bronisławy Rychter-Janowskiej. Wyniki aukcyjne. Biografia

Zachęcamy do zgłaszania prac Bronisławy Rychter-Janowskiej na aukcję [kontakt]

RYCHTER-JANOWSKA Bronisława
RYCHTER-JANOWSKA BronisławaRYCHTER-JANOWSKA BronisławaRYCHTER-JANOWSKA Bronisława
Tytuł:Pejzaż z kapliczką
Technika:gwasz, akwarela, papier naklejony na tekturę
Wymiary:19,5 x 26 cm (w świetle passe-partout)
29 x 36 cm (z oprawą)
Uwagi:
Sygnowany l.d.: "BR-RYCHTER-JANOWSKA"
Widoczne zabrudzenie warstwy malarskiej.
Widoczny ślad po naderwaniu lewego dolnego naroża podłoża.
Sprzedane:XX Aukcja Dzieł Sztuki (18 X 2022)
Cena wywoławcza:4000 zł
Cena uzyskana:4000 zł
RYCHTER-JANOWSKA Bronisława
RYCHTER-JANOWSKA BronisławaRYCHTER-JANOWSKA BronisławaRYCHTER-JANOWSKA Bronisława
Tytuł:Pejzaż znad Como (1926)
Technika:olej, karton naklejony na tekturę
Wymiary:22,5 x 32,5 cm
34,5 x 45 cm (z oprawą)
Uwagi:
Sygnowany i datowany l.d.: "B. RYCHTER-JANOWSKA | COMO. 1926."
Sprzedane:XIII Aukcja Dzieł Sztuki (16 III 2022)
Cena wywoławcza:5000 zł
Cena uzyskana:9000 zł
RYCHTER-JANOWSKA Bronisława
RYCHTER-JANOWSKA BronisławaRYCHTER-JANOWSKA BronisławaRYCHTER-JANOWSKA Bronisława
Tytuł:W parku
Technika:olej, tektura
Wymiary:26 x 36 cm
39,5 x 49,5 cm (wymiary z oprawą)
Uwagi:
Sygnowany l.d.: "B. RYCHTER-JANOWSKA"

OPIS PRACY:
Dekoracyjne, wyróżniające się wrażliwością na kolor i niuanse światłocieniowe obrazy Bronisławy Rychter-Janowskiej cieszą się w ostatnim czasie ogromnym zainteresowaniem kolekcjonerów.
Pejzażowa kompozycja "W parku" z charakterystycznym dla artystki, subtelnym sztafażem jest interesująca pod względem użytej przez artystkę gamy barwnej, opartej przede wszystkim na bogactwie odcieni fioletu oraz zieleni.
Warto również zwrócić uwagę na mistrzostwo, z jakim Bronisława Rychter-Janowska oddała ciepłe promienie słońca przeświecające przez gęste korony drzew na parkową alejkę.
Sprzedane:XIII Aukcja Dzieł Sztuki (16 III 2022)
Cena wywoławcza:10000 zł
Cena uzyskana:18000 zł
RYCHTER-JANOWSKA Bronisława
RYCHTER-JANOWSKA BronisławaRYCHTER-JANOWSKA BronisławaRYCHTER-JANOWSKA Bronisława
Tytuł:Salon w dworku
Technika:olej, tektura
Wymiary:25 x 34,7 cm
37,2 x 47,2 cm (wymiary z oprawą)
Uwagi:
Sygnowany p.d.: "B. RYCHTER-JANOWSKA."
Sprzedane:X Aukcja Dzieł Sztuki (29 VI 2021)
Cena wywoławcza:9500 zł
Cena uzyskana:9500 zł
RYCHTER-JANOWSKA Bronisława
RYCHTER-JANOWSKA BronisławaRYCHTER-JANOWSKA BronisławaRYCHTER-JANOWSKA Bronisława
Tytuł:Czytająca - przed dworkiem
Technika:olej, sklejka
Wymiary:26,5 x 40,2 cm
22,5 x 31,5 cm (wymiary w świetle oprawy)
42 x 50 cm (wymiary z oprawą)
Uwagi:
Sygnowany śr.d.: "B. RYCHTER-JANOWSKA"
Sprzedane:X Aukcja Dzieł Sztuki (29 VI 2021)
Cena wywoławcza:5000 zł
Cena uzyskana:8500 zł
RYCHTER-JANOWSKA Bronisława
RYCHTER-JANOWSKA BronisławaRYCHTER-JANOWSKA BronisławaRYCHTER-JANOWSKA Bronisława
Tytuł:Lago Maggiore (1926)
Technika:olej, karton naklejony na tekturę
Wymiary:23 x 34 cm
40 x 49 cm (wymiary z oprawą)
Uwagi:
Sygnowany i opisany p.d.: "B. RYCHTER-JANOWSKA | LAGO MAGIORE. 1926"
Sprzedane:X Aukcja Dzieł Sztuki (29 VI 2021)
Cena wywoławcza:5000 zł
Cena uzyskana:7000 zł
RYCHTER-JANOWSKA Bronisława
RYCHTER-JANOWSKA BronisławaRYCHTER-JANOWSKA BronisławaRYCHTER-JANOWSKA Bronisława
Tytuł:Przed dworkiem
Technika:olej, tektura
Wymiary:12 x 18 cm
30,7 x 35,5 cm (wymiary z oprawą)
Uwagi:
Sygnowany l.d.: "B. RYCHTER-JANOWSKA."
Na odwrocie opinia dra Stanisława Dąbrowskiego.
Sprzedane:VIII Aukcja Dzieł Sztuki (14 IV 2021)
Cena wywoławcza:3000 zł
Cena uzyskana:8200 zł
RYCHTER-JANOWSKA Bronisława
RYCHTER-JANOWSKA BronisławaRYCHTER-JANOWSKA BronisławaRYCHTER-JANOWSKA Bronisława
Tytuł:Wenecja - gondola
Technika:olej, tektura
Wymiary:28,5 x 39,5 cm (w świetle)
49,3 x 59 cm (wymiary z oprawą)
Uwagi:
sygn. p.d.: „B. RYCHTER-JANOWSKA”

OPIS PRACY:
Obraz Bronisławy Rychter-Janowskiej przedstawia pejzaż Wenecji z samotną gondolą kierowaną przez odwróconego tyłem do widza gondoliera. W oddali rozciąga się widok na wyspę San Giorgio ze słynną bazyliką San Giorgio Maggiore i odbudowaną w XVIII wieku campanillą. Praca nosi wszelkie cechy stylu Bronisławy Rychter-Janowskiej, malowana jest krótkimi pociągnięciami pędzla, grubą warstwą farby. Pominięcie szczegółów i wrażliwość artystki na światło sprawiła, że obraz odznacza się impresjonistycznym wręcz charakterem przedstawienia.
Sprzedane:III Aukcja Dzieł Sztuki
Cena wywoławcza:5500 zł
Cena uzyskana:6000 zł
RYCHTER-JANOWSKA Bronisława
RYCHTER-JANOWSKA BronisławaRYCHTER-JANOWSKA BronisławaRYCHTER-JANOWSKA Bronisława
Tytuł:Pejzaż włoski (1926)
Technika:olej, tektura
Wymiary:20 x 31,7 cm
30,5 x 42,5 cm (wymiary z oprawą)
Uwagi:
sygn. p.d.: „B. RYCHTER - JANOWSKA. 1926”

OPIS PRACY:
W twórczości Bronisławy Rychter-Janowskiej dominują pejzaże, które artystka chętnie malowała podczas swoich licznych podróży. Prezentowany obraz przedstawia północnowłoski krajobraz z jeziorem,romańskim kościółkiem oraz bujną, śródziemnomorską roślinnością i wysokimi cyprysami, ukazanymi na tle zachodzącego słońca. W oddali, po lewej stronie kompozycji, widnieją lekkie zarysy górskich szczytów. Nastrojowy „Pejzaż włoski” namalowany został szkicowo, ze znakomitym wyczuciem światła i koloru.
Sprzedane:III Aukcja Dzieł Sztuki
Cena wywoławcza:3000 zł
Cena uzyskana:7000 zł
RYCHTER-JANOWSKA Bronisława
RYCHTER-JANOWSKA BronisławaRYCHTER-JANOWSKA BronisławaRYCHTER-JANOWSKA Bronisława
Tytuł:Scena w Wenecji z gondolą
Technika:olej, tektura
Wymiary:20 x 28,5 cm (w świetle)
40,5 x 48 cm (z oprawą)
Uwagi:
sygnowany l.d.: „B. R-JANOWSKA.”

opis pracy:
Obraz Bronisławy Rychter-Janowskiej przedstawia krajobraz Wenecji. Na pierwszym planie artystka ujęła kanał z płynącą po nim charakterystyczną wenecką gondolą, w kierunku której po schodach zdąża elegancko ubrana kobieta z dzieckiem. Wybrzeże kanału obudowane jest arkadową architekturą ze ścianami oplecionymi gęstym bluszczem i kwiatami. W oddali widoczne są wysokie drzewa. Praca malowana jest krótkimi pociągnięciami pędzla, z impastowym potraktowaniem partii bujnej roślinności. Gama barwna jest wąska, ogranicza się niemalże do odcieni zieleni i błękitu z akcentami czerwieni i cynobru.
Sprzedane:II Aukcja Dzieł Sztuki
Cena wywoławcza:5000 zł
Cena uzyskana:5000 zł
RYCHTER-JANOWSKA Bronisława
RYCHTER-JANOWSKA BronisławaRYCHTER-JANOWSKA Bronisława
Tytuł:Wnętrze
Technika:olej, tektura
Wymiary:16,5 x 23 cm (wymiary w świetle passe-partout)
40,5 x 45,5 cm (wymiary z oprawą)
Uwagi:
sygnowany l.d.: "B. RYCHTER-JANOWSKA"
opis pracy:
Tematem najczęściej podejmowanym przez Bronisławę Rychter-Janowską był polski dworek i jego wnętrze. Prezentowany obraz ukazuje widok na gustownie urządzony, oświetlony ciepłym, popołudniowym światłem słonecznym pokój dzienny. Interesujący jest, często wykorzystywany przez artystkę zabieg otwarcia kompozycji w głąb, w tym przypadku poprzez niezamknięte odrzwia prowadzące do sąsiedniego saloniku. W pomieszczeniu tym siedzi na sofie zaczytana w książce kobieta.
Sprzedane:I Aukcja Dzieł Sztuki
Cena wywoławcza:7000 zł
Cena uzyskana:8500 zł
RYCHTER-JANOWSKA Bronisława
RYCHTER-JANOWSKA BronisławaRYCHTER-JANOWSKA Bronisława
Tytuł:Dworek
Technika:olej, tektura
Wymiary:15 x 23 cm (wymiary w świetle passe-partout)
35 x 45 cm (wymiary z oprawą)
Uwagi:
sygnowany l.d.: "B. RYCHTER-JANOWSKA"
opis pracy:
Szlachecki dworek polski był jednym z ulubionych tematów niewielkich obrazów malowanych po 1900 roku przez Bronisławę Rychter-Janowską. Dworki te artystka ujmowała z różnych perspektyw, w urozmaiconym otoczeniu, o zmiennych porach dnia i roku. Niekiedy, tak jak w prezentowanej pracy, Rychter-Janowska uzupełniała kompozycję sztafażem. Na obrazie artystka ukazała typowy biały dworek polski, z którego wychodzą dwie postacie, aby przywitać nadchodzącą kobietę z dzieckiem. Pierwszy plan i tło wypełnione są bujną roślinnością. Malarka interesowała się również specyfiką oświetlenia. Tutaj mistrzowsko ujęła złociste światło późnego lata.
Sprzedane:I Aukcja Dzieł Sztuki
Cena wywoławcza:4000 zł
Cena uzyskana:5000 zł
RYCHTER-JANOWSKA Bronisława
RYCHTER-JANOWSKA BronisławaRYCHTER-JANOWSKA BronisławaRYCHTER-JANOWSKA Bronisława
Tytuł:Ogród Luksemburski (lata 20.)
Technika:olej, tektura
Wymiary:45,5 x 58,7 cm
59 x 73,5 cm (z oprawą)
Uwagi:
Sygnowany p.d.: "B. RYCHTER-JANOWSKA"

Praca została sprzedana w ofercie poaukcyjnej.
niedostepny
RYCHTER-JANOWSKA Bronisława
RYCHTER-JANOWSKA BronisławaRYCHTER-JANOWSKA BronisławaRYCHTER-JANOWSKA Bronisława
Tytuł:Pejzaż z plażą
Technika:olej, tektura
Wymiary:25,5 x 35,5 cm
32 x 42 cm (z oprawą)
Uwagi:
sygnowany p.d.: „B. RYCHTER-JANOWSKA.”

PRACA NIEDOSTĘPNA
niedostepny
RYCHTER-JANOWSKA Bronisława
RYCHTER-JANOWSKA BronisławaRYCHTER-JANOWSKA BronisławaRYCHTER-JANOWSKA Bronisława
Tytuł:Scena z Don Juana Przeorysza i Inez (1949)
Technika:olej, papier
Wymiary:12 x 18 cm
29,5 x 33,5 cm (wymiary z oprawą)
Uwagi:
sygnowany l.d.: "B.R.JANOWSKA"
Autorski opis na odwrocie: "Scena z Don Juana | Przeorysza i Inez | BronisławaRychterJanowska | 6 XII 1949 | Św. Mikołaj"
opis pracy:
Temat inspirowanej dramatem sceny z Don Juana przedstawiającej przeoryszę i Inez Bronisława Rychter-Janowska podejmowała kilkakrotnie w swojej twórczości, zawsze ukazując ją w tym samym układzie kompozycyjnym i bardzo zbliżonej kolorystyce. W obrazie artystka zawarła charakterystyczne cechy swojej sztuki: architektoniczne otwieranie kompozycji w głąb oraz podkreślenie roli oświetlenia. Rychter-Janowska ujęła strugę silnego światła zachodzącego słońca, diagonalnie przecinającą posadzkę wnętrza i padającą centralnie na postać Inez. Niezwykle interesujący jest zamknięty w kompozycyjnym trójkącie rytm, osiągnięty przez stopniowanie wielkości czarnych akcentów: w krzyżu na tylnej ścianie, krucyfiksie po prawej stronie i postaci przeoryszy.

PRACA NIEDOSTĘPNA
niedostepny

BRONISŁAWA RYCHTER-JANOWSKA

Bronisława Rychter-Janowska

Bronisława Rychter-Janowska
[Źródło: Narodowe Archiwum Cyfrowe]

Bronisława Rychter-Janowska urodziła się w 1868 roku w Krakowie, zmarła tamże 29 września 1953 roku. Początkowo kształciła się na pensji sióstr Klarysek w Starym Sączu, później, przez rok, u sióstr Boromeuszek w Cieszynie, a następnie, po przeprowadzce do Krakowa w 1879 roku, kontynuowała edukację na pensji Gerty Rehefeld. Zafascynowana sztuką zapisała się na zajęcia artystyczne w ramach Wyższych Kursów Naukowych dla Kobiet doktora Adriana Baranowskiego, gdzie uczyła się m.in. anatomii, rysunku, perspektywy malarskiej oraz historii sztuki. Wśród nauczycieli artystki wymienić można Józefa Siedleckiego i Jana Matejkę. Ciągnięta ambicją matki, Malwiny Janowskiej, oraz potrzebą zarobku przyszła artystka podjęła również równolegle naukę w krakowskim Seminarium Nauczycielskim, otrzymując ostatecznie dyplom nauczycielki.
W 1890 roku Bronisława Rychter-Janowska podjęła swoją pierwszą pracę na stanowisku nauczycielki w szkole we wsi Siołkowa koło Nowego Sącza, wyprowadziła się więc z Krakowa do matki, do Starego Sącza.

Prawdziwe możliwości rozwoju artystycznego otworzył przed artystką brat, Stanisław Janowski, malarz i ilustrator, absolwent krakowskiej Szkoły Sztuk Pięknych. Był nie tylko nauczycielem, ale także mecenasem swojej siostry. Dzięki wyjazdom brata Bronisława Rychter-Janowska miała okazję poznać środowisko malarzy, a jego pomoc finansowa pozwoliła początkującej artystce porzucić wspomnianą posadę nauczycielki i poświęcić się doskonaleniu umiejętności malarskich. Pod koniec 1895 roku Bronisława Rychter-Janowska przyjechała do Monachium, gdzie kształciła się w pracowni poznanego wcześniej w Zakopanem Ludwika Bollera. W tym samym roku po raz pierwszy zaprezentowała swoje obrazy na wystawie w krakowskiej siedzibie Towarzystwa Przyjaciół Sztuk Pięknych. Były to dwa pejzaże i portret.

Po niedługim czasie Bronisława Rychter-Janowska powróciła do Krakowa. W tym czasie owocnie rozwijała się znajomość artystki z aktorem i reżyserem - Ludwikiem Solskim. Przestraszona jednak przekreślającą szansę na studia malarskie perspektywą małżeństwa oraz kierowana głęboką wiarą katolicką, w maju 1899 roku, odrzuciwszy zaręczyny Solskiego (rozwodnika), malarka wyjechała na prywatne studia do Monachium. Bronisława Rychter-Janowska podjęła naukę w szkołach Antona Ažbégo i Simona Hollósyego, uczyła się również w pracowni mistrza portretu - Franza von Lenbacha. W czasie pobytu i studiów artystka została wyróżniona artystycznym stypendium ufundowany przez Polskie Muzeum w Rapperswilu, które pozwoliło jej na dalszą naukę.
W Monachium poznała polskiego malarza Tadeusza Rychtera, z którym wzięła ślub w 1900 roku (małżeństwo rozpadło się w 1919 roku). Para wspólnie kontynuowała naukę w Monachium oraz dużo podróżowała - Rychterowie odwiedzili Szwajcarię, Włochy, Hiszpanię i Francję, wyjeżdżali też często do rodzinnego miasta Tadeusza - Lwowa. Dla Bronisławy Rychter-Janowskiej podróże te wiązały się także z doskonaleniem warsztatu malarskiego.

W 1902 roku Bronisława Rychter-Janowska zakończyła studia w Monachium i wróciła do Krakowa, gdzie uczestniczyła czynnie w życiu artystycznym, dużo wystawiała, współpracowała w tym czasie także z Teatrem Miejskim, m.in. przy wykonywaniu kostiumów i scenografii do spektakli (np. projektu Stanisława Wyspiańskiego, wykonywała także lalki dla kabaretu "Zielony Balonik".

W 1904 roku Bronisława Rychter-Janowska zdecydowała się na kilkumiesięczny wyjazd do Włoch i rozpoczęła naukę w Akademii Sztuk Pięknych we Florencji, gdzie uznawana była za jedną z najzdolniejszych uczennic. Po powrocie do Krakowa kontynuowała wcześniejsze zajęcia, dużo malowała, by zarobić pieniądze na utrzymanie rodziny - stosunki z mężem, Tadeuszem Rychterem, ulegały ciągłemu pogorszeniu, doprowadzając ostatecznie do ogłoszenia w 1909 roku separacji.

Między innymi ze względu na zmiany w życiu prywatnym w 1909 roku artystka osiadła w Starym Sączu i otworzyła tam prywatną szkołę malarstwa. Zajęcia z rysowania aktu z udziałem modela spotkały się jednak ze sprzeciwem kapelana oraz Rady Miasta, czego skutkiem było zamknięcie placówki już w grudniu tego samego roku.

Kolejną cezurę w życiorysie Bronisławy Rychter-Janowskiej stanowi rok 1912, kiedy to artystka wyjechała do majątku Rozdół Lanckorońskich, gdzie została zaproszona jako nauczycielka rysunku córek właścicieli. W czerwcu wybrała się jednak w podróż do Pragi, potem przez Niemcy i Austrię podróżowała do Włoch, gdzie pozostała aż do roku 1914, często zmieniając miejsca zamieszkania (Rzym, Neapol, Taormina), a w międzyczasie dużo malując (liczne obrazy – pejzaże i widoki architektury z egzotycznych miejsc) i utrzymując się ze sprzedaży obrazów i udzielania lekcji rysunku. Z krajów śródziemnomorskich zwiedziła jeszcze Francję, Grecję, Turcję, Egipt i Tunezję.

W 1914 roku Bronisława Rychter-Janowska powróciła do kraju i w związku z wybuchem wojny zajęła się działalnością patriotyczną: związała się z Naczelnym Komitetem Narodowym oraz Czerwonym Krzyżem, wyjeżdżała na misje, a za zasługi otrzymała tytuł "Damy Czerwonego Krzyża". W tym okresie nadal pozostawała czynna jako artystka. Malowała przede wszystkim portrety osób ze swojego otoczenia, pracowników organizacji patriotycznych i charytatywnych oraz innych osób publicznych.
W okresie wojny podróżowała również z matką do Austrii, by modlić się o pokój i bezpieczeństwo brata, Stanisława Janowskiego, który służył w tym czasie w Legionach Polskich.

W 1917 roku Bronisława Rychter-Janowska ponownie osiadła w Krakowie i adoptowała wówczas Matyldę Obrzut. Nadal wiele malowała i wystawiała. Dbając o edukację i obycie przybranej córki, wyjechała w raz z nią w 1924 roku w podróż po Europie. Zwiedziły razem m.in. Wiedeń, Paryż, Barcelonę, Wenecję - z tego czasu pochodzi wiele zagranicznych pejzaży namalowanych przez artystkę.
Po powrocie do Krakowa znowuż oddała się twórczości i działalności wystawienniczej.
W 1931 roku ponownie odbyła podróż do Turcji, gdzie chciała nawiązać kontakt z dalekimi krewnymi, potomkami Konstantego Borzęckiego.

Okres II wojny światowej był dla niej niezwykle trudny. Artystka zmagała się wtedy z poważnymi problemami finansowymi. Zmarła na początku lat 50. w zapomnieniu.

Bronisława Rychter-Janowska zdobyła w swoim życiu ogromną ilość wyróżnień na wystawach malarstwa, w 1939 roku została natomiast odznaczona Złotym Krzyżem Zasługi.
Była członkinią m.in. Związku Polskich Artystów Plastyków, Związku Artystek Polskich we Lwowie i Towarzystwa "Dante Alighieri".

Malarstwo Bronisławy Rychter-Janowskiej

W twórczości Bronisławy Rychter-Janowskiej dominują pejzaże oraz portrety malowane w technice olejnej na tekturze. Artystka często (szczególnie w latach 30. i 40.) podejmowała również temat architektury polskich dworków szlacheckich oraz ich wnętrz. Charakterystyczne dla Bronisławy Rychter-Janowskiej są małe formaty prac.
Formalnie obrazy artystki wyróżniają się znakomitym wysmakowaniem kolorystycznym oraz nienachalną dekoracyjnością.
Malarka w swoich obrazach kładła nacisk na zrównoważoną kompozycję oraz szczegółowość przedstawień. Wiele z jej dzieł było reprodukowanych w formie kart pocztowych wydawanych przez Salon Malarzy Polskich.

Nieco mniej znaną dziedziną twórczości Bronisławy Rychter-Janowskiej jest tkanina artystyczna, którą malarka zainteresowała się jeszcze w trakcie studiów artystycznych. Początkowo przenosiła na tkaniny pejzaże swojego męża, z czasem zaczęła wykonywać także własne kompozycje krajobrazowe lub inspirowane sztuką ludową.

Poza twórczością plastyczną Bronisława Rychter-Janowska zajmowała się również poezją, nowelą i dramatem (m.in. Biała symfonia), pisała również felietony, cennym świadectwem jej życia jest również pozostawiony przez artystkę pamiętnik. Swoje teksty publikowała m.in. w "Reformie" i "Gazecie Lwowskiej".

Bronisława Rychter-Janowska - wystawy

Obrazy Bronisławy Rychter-Janowskiej były prezentowane na licznych wystawach w Towarzystwie Przyjaciół Sztuk Pięknych w Krakowie (od 1901) i we Lwowie (od 1906) oraz w warszawskim Towarzystwie Zachęty Sztuk Pięknych (m.in. w roku 1910). Eksponowała też swoje makaty i hafty na wystawach Towarzystwa "Polska Sztuka Stosowana". Pokazywała obrazy w wielu miastach w Polsce i za granicą, np. w Nowym Sączu, Limanowej, Żywcu, Pradze, Monachium czy amerykańskim Buffalo.
Dzieła Bronisławy Rychter-Janowskiej znajdują się w kolekcjach muzealnych, m.in. w zbiorach Muzeum Narodowego w Krakowie, Muzeum Morskiego w Gdańsku oraz Muzeum Okręgowego w Nowym Sączu.

Artykuły o Bronisławie Rychter-Janowskiej:

"Tylko wypadkiem, z dala od dróg i zachłannych oczu ludzkich ostały się bardzo nieliczne dworki, do których, jak do ostatnich świadków przeszłości, z tem większą miłością garnie się serce polskie. Przypomnieć tę przeszłość, zostawić malowany ślad tych osiedli, utrwalić uroczą architekturę tych dworków - postanowiła sobie znana artystka-malarka Bronisława Rychter-Janowska, która od szeregu lat jeździ po całej Polsce i z całą pasją je maluje. A, że jest Polką z krwi i kości i dziadowie jej właśnie w takich dworkach siedzieli, rozumie ich czar nieuchwytny, umie zasłuchać się w szept odwiecznych drzew i suchy potrzask węgłów starych domostw, chwyta sercem snującą się wewnątrz i zewnątrz dworów legendę dawnych lat, więc też przy swoim niepospolitym talencie, wspartym o długie lata rzetelnych studiów, tworzy obrazki śliczne, przemawiające do każdego."

~ Artur Schroeder
[Cyt. za: idem, Malarka ginących dworków, "Tygodnik Illustrowany" nr 50, 1923, s. 798.]

Poszukujemy prac

Przyjmujemy obrazy Bronisławy Rychter-Janowskiej na aukcje sztuki - wycena obrazów, skup i sprzedaż aukcyjna sztuki Bronisławy Rychter-Janowskiej.
Jeśli chcą Państwo sprzedać dzieła Bronisławy Rychter-Janowskiej, zapraszamy do kontaktu [link].

Zobacz galerię obrazów Bronisławy Rychter-Janowskiej w Krakowskim Domu Aukcyjnym [link].

Poszukujemy prac

NIEDOSTĘPNE OBRAZY BRONISŁAWY RYCHTER-JANOWSKIEJ

x
«
»