RYCHTER-JANOWSKA Bronisława
Bronisława Rychter-Janowska - notowania aukcyjne
Aktualna oferta aukcyjna Bronisławy Rychter-Janowskiej. Wyniki aukcyjne. Biografia
Zachęcamy do zgłaszania prac Bronisławy Rychter-Janowskiej na aukcję [kontakt]
Tytuł: | W starożytnych Syrakuzach (1914) |
Technika: | olej, tektura |
Wymiary: | 47,5 x 61,8 cm 53,5 x 67,5 cm (z oprawą) |
Uwagi: | Sygnowany i opisany l.d.: "B. RYCHTER-JANOWSKA. | SYRAKUZA. 1914." Na odwrocie metka Towarzystwa Przyjaciół Sztuk Pięknych z 1918 roku z opisem obrazu. Na odwrocie list Bronisławy Rychter-Janowskiej do przyjaciela z 1 września 1919 oraz kartka z kalendarza z tą datą. |
Tytuł: | Portret Anny (1906) |
Technika: | pastel, papier naklejony na tekturę |
Wymiary: | 46,5 x 36,5 cm (w świetle passe-partout) 67,5 x 56 cm (z oprawą) |
Uwagi: | Sygnowany i datowany l.g.: "B. RYCHTER-JANOWSKA | 1906" Na odwrocie dwie metki, w tym z Towarzystwa Przyjaciół Sztuk Pięknych w Krakowie z 1907 roku. |
Cena wywoławcza: | 5500 zł |
Tytuł: | Przed dworkiem (1919) |
Technika: | olej, papier |
Wymiary: | 9,5 x 14,5 cm (w świetle passe-partout) 27,5 x 32 cm (z oprawą) |
Uwagi: | Sygnowany i datowany śr.d.: "B. RYCHTER-JANOWSKA.1919." Opisany na odwrocie: "Z serdecznem życze- | niem Szczęścia | Br RychterJanowska" |
Cena wywoławcza: | 6000 zł |
Tytuł: | Szlachecki dworek (1946) |
Technika: | olej, tektura |
Wymiary: | 17,5 x 24 cm 26 x 31 cm (z oprawą) |
Uwagi: | Sygnowany i datowany l.d.: "B. RYCHTER-JANOWSKA. | 1946" Opisany na odwrocie: "Szlachecki dworek | zniszczony przez okupantów rok 1946 | BronisRychter-Janowska." |
Sprzedane: | 40. Aukcja Dzieł Sztuki (15 X 2024) |
Cena wywoławcza: | 7500 zł |
Cena uzyskana: | 8500 zł |
Tytuł: | Capri |
Technika: | olej, karton |
Wymiary: | 14,2 x 19,2 cm 24,5 x 29,5 cm (z oprawą) |
Uwagi: | Sygnowany p.d.: "B. RYCHTER-JANOWSKA" W lewym dolnym narożniku widoczny zarys wcześniejszego opisu (autorsko zamalowanego). Na odwrocie metka krakowskiego Salonu Dzieł Sztuki Kazimierza Wojciechowskiego. OPIS PRACY: Ze swoich licznych podróży na południe Europy Bronisława Rychter-Janowska przywoziła swobodnie malowane pejzaże. We włoskich krajobrazach upodobała sobie nadzwyczaj połączenie lokalnej architektury i natury, najczęściej więc w pracach z podróży przedstawiała antyczne ruiny i budowle, ale także sylwety klasztorów oraz willi. Zafascynowana zagadnieniem światła artystka ujmowała widoki zwykle w pełnym, ostrym słońcu lub w bardziej nastrojowej porze wieczornej – jak w przypadku prezentowanego pejzażu wyspy Capri. Oferowana kompozycja przedstawia plażę, nad którą góruje skalisty brzeg z oświetloną ciepłym blaskiem zachodzącego słońca budowlą i charakterystycznymi dla klimatu śródziemnomorskiego cyprysami. Ukazane morze jest spokojne, jedynie lekkie fale delikatnie podmywają brzeg. Morska linia horyzontu zlewa się subtelnie z fioletem nieba. Praca Bronisławy Rychter-Janowskiej malowana jest szerokimi i długimi pociągnięciami pędzla, cechuje się przy tym znakomitym wyczuciem barwy i kształtu. Trafnie uchwycona kolorystyka skutkuje zamknięciem w obrazie ciepła włoskiego wieczoru i uspokajającego szumu spokojnych morskich fal. |
Sprzedane: | 40. Aukcja Dzieł Sztuki (15 X 2024) |
Cena wywoławcza: | 8500 zł |
Cena uzyskana: | 8500 zł |
Tytuł: | Za murem |
Technika: | olej, tektura |
Wymiary: | 34 x 48 cm 44,5 x 58,5 cm (z oprawą) |
Uwagi: | Sygnowany p.d.: "B. RYCHTER-JANOWSKA"
Na odwrocie pieczęć krakowskiej Fabryki Farb i Przyborów Malarskich "ISKRA & KARMAŃSKI". Obraz w przeszłości poddany konserwacji. Widoczny niewielki ubytek malatury (o średnicy ok. 1 cm) przy krawędzi obrazu (l.d.). |
Cena wywoławcza: | 8000 zł |
Tytuł: | Spacer |
Technika: | olej, tektura |
Wymiary: | 13,5 x 22 cm 15,3 x 23,8 cm (z oprawą) |
Uwagi: | Sygnowany l.d.: "B. RYCHTER-J." OPIS PRACY: Bronisława Rychter-Janowska była nie tylko malarką dworków szlacheckich, ale również pejzaży, często wzbogacanych sztafażem. Charakterystyczne dla jej twórczości są małe formaty prac. Oferowana niewielka kompozycja zaskakuje swoją złożonością. Obraz ukazuje kobietę w trakcie spaceru po ogrodzie pełnym krzewów i kwiatów. Postać ubrana jest na czarno, jej głowę nakrywa biały kapelusz. W tle artystka umieściła mur i bramę oddzielające pierwszy plan od zielonego gaju. Praca jest przepełniona światłem, które przywodzi skojarzenia ze słonecznym letnim dniem. Ze względu na swój niewielki rozmiar kompozycja jest pozbawiona szczegółów, co wpływa na jej nieprzytłoczoną niczym malarskość. Obraz posiada wysokie walory dekoracyjne i stanowi interesujący przykład tematyki rodzajowej w malarstwie Bronisławy Rychter-Janowskiej. |
Tytuł: | Wnętrze dworku z widokiem na ogród |
Technika: | olej, tektura |
Wymiary: | 16 x 23,5 cm (w świetle passe-partout) 29,5 x 35,5 cm (z oprawą) |
Uwagi: | Sygnowany p.d.: "B. RYCHTER-JANOWSKA." OPIS PRACY: Kompozycja prezentowanej pracy jest złożona i łączy w sobie zamiłowanie Bronisławy Rychter-Janowskiej do przedstawiania wnętrz polskich dworków i ich mieszkanek, a także przepełnionych zielenią ogrodów. Obraz zawiera w sobie szereg charakterystycznych dla malarstwa artystki rozwiązań. Ukazane na pierwszym planie wnętrze otwiera się dwudrzwiowym przejściem na usytuowany w tle krajobraz z ożywionym czerwonym kwieciem klombem. Malarka dzięki temu osiągnęła głębię i interesujący układ, który umożliwił jej zbudowanie kontrastowych partii światłocieniowych wpływających na nastrojowość i walory dekoracyjne całości. Przedstawiony salon jest wypełniony różnorodnymi meblami oraz przedmiotami, w tym widniejącym na ścianie portretem, które oddają w przekonujący sposób aurę ziemiańskiego domu. W prezentowanej pracy Bronisława Rychter-Janowska uwieczniła również dwie powracające ze spaceru kobiece postacie, z których jedna – młodsza dama – trzyma naręcze prawdopodobnie dopiero co zerwanych z ogrodu kwiatów. Za nią podąża ubrana w ciemną suknię, elegancka starsza kobieta z czepcem na głowie. Obraz Bronisławy Rychter-Janowskiej wyróżnia wspomniana wyżej złożoność rozwiązań kompozycyjnych i wyśmienita warstwa formalna, którą cechuje precyzja (m.in. w oddaniu parkietu podłogi) i wrażliwość na światło i barwę, dzięki którym widz niemalże czuje na skórze ciepło letniego słońca w ogrodzie i kojący chłód wnętrza salonu. |
Sprzedane: | XXXVI Aukcja Dzieł Sztuki (16 IV 2024) |
Cena wywoławcza: | 12000 zł |
Cena uzyskana: | 13000 zł |
Tytuł: | Jesienią przed dworkiem |
Technika: | olej, tektura |
Wymiary: | 50,3 x 69,5 cm 65,5 x 85 cm (z oprawą) |
Uwagi: | Sygnowany p.d.: "B. RYCHTER-JANOWSKA" Na odwrocie metka z wystawy "Gabinet kolekcjonera. Odsłona pierwsza" (13.01.-24.02.2019) prezentowanej w Muzeum w Tarnowskich Górach. OPIS PRACY: Twórczość Bronisławy Rychter-Janowskiej była zdominowana przez motyw polskiego dworu, który był przez artystkę ukazywany w otoczeniu zmieniającej się przyrody i pór roku. Oferowany obraz przedstawia otoczony rozległym ogrodem ziemiański dworek. Praca została rozbudowana o sztafaż w postaci dwóch osób siedzących przy stole usytuowanym na tarasie przed głównym wejściem do budynku. Ta przepełniona światłem kompozycja zachwyca bogactwem barw i subtelnością w oddaniu różnorodnych tonacji. Bronisława Rychter-Janowska w wyśmienity sposób ukazała aurę spojonego jesiennego wieczoru. Złoto-brązowe liście drzew i ciepło zachodzącego słońca potęgują sielankowy nastrój całości. Malarka w znamienny dla siebie sposób stworzyła przepełnioną luministycznymi efektami kompozycję, która w wyidealizowany sposób przedstawia świat, po którym pozostały już tylko ciepłe wspomnienia. |
Sprzedane: | XXXVI Aukcja Dzieł Sztuki (16 IV 2024) |
Cena wywoławcza: | 16000 zł |
Cena uzyskana: | 21000 zł |
Tytuł: | W saloniku (ok. 1932) |
Technika: | olej, tektura |
Wymiary: | 29,5 x 39,5 cm 41 x 51 cm (z oprawą) |
Uwagi: | Sygnowany l.d.: "B. RYCHTER-JANOWSKA" Na odwrocie oprawy metka Salonu Dzieł Sztuki K. Wojciechowskiego. OPIS PRACY: Obrazy Bronisławy Rychter-Janowskiej ukazują sięgające okresu romantyzmu budynki i wnętrza. Artystka przedstawiała je w iście sielankowej aurze, która wzmacniała nostalgiczną wymowę tych kompozycji. Malarka w swoich pracach ukazywała świat polskiego ziemiaństwa, który już za jej życia nieuchronnie odchodził do przeszłości. W prezentowanej pracy artystka przedstawiła rozległy salon urządzony w stylu biedermeier, który szczególnie silnie oddziaływał na architekturę wnętrz i był obecny w Europie w 1 połowie XIX wieku. Na obrazie zostały zawarte charakterystyczne elementy tego stylu, takie jak elegancka serwantka z porcelaną i szkłem, krzesła z oparciem w typie wachlarza, sofa o falistych kształtach i nieodzowny w tego rodzaju wnętrzach - sekretarzyk. Kwiatowa tapeta na ścianach i drewniany parkiet również należą do typowo biedermeierowskich rozwiązań. Mając powyższe na uwadze, należy stwierdzić, że ukazane wnętrze jest w swoim charakterze w pełni XIX-wieczne. Przy sekretarzyku została ukazana siedząca tyłem do odbiorcy postać kobiety ubranej w białą muślinową suknię z gorsetem. Moda na ten typ ubioru była obecna właśnie w okresie występowania w Europie Środkowej biedermeieru. Tym samym Bronisława Rychter-Janowska w prezentowanym obrazie powstałym ok. 1932 roku (o czym świadczy metka SDS K. Wojciechowskiego na odwrocie, sytuując rok 1932 jako terminus ante quem), przedstawiła rzeczywistość z minionego wieku. Obraz został namalowany z wielką dbałością o detale i znamienną dla twórczości artystki wrażliwością na światło i barwę. Kompozycja jest starannie rozplanowana, a światłocień nadaje całości ciepły nastrój słonecznego dnia spędzanego w domowym zaciszu. Wyróżniającym się wizualnie zabiegiem formalnym jest impastowo potraktowane wpadające przez przysłonięte okno światło, które wyraźnie odcina się od delikatnie przygaszonych barw całego otoczenia. Praca "W saloniku" stanowi reprezentatywny przykład malarstwa Bronisławy Rychter-Janowskiej, w którym biegłość warsztatowa łączy się z wrażliwością na aspekty kolorystyczne. W tego typu kompozycjach artystka za pomocą przedmiotów i samego otoczenia opowiadała historię i to przy użyciu właśnie tych elementów budowała nastrój i wymowę całości. |
Sprzedane: | XXXV Aukcja Dzieł Sztuki (28 II 2024) |
Cena wywoławcza: | 15000 zł |
Cena uzyskana: | 22000 zł |
Tytuł: | Wnętrze dworku z portretem sarmackim |
Technika: | olej, tektura |
Wymiary: | 18 x 25,5 cm 33 x 41 cm (z oprawą) |
Uwagi: | Sygnowany p.d.: "B. RYCHTER-JANOWSKA." Widoczne drobne przetarcia i spękania warstwy malarskiej. W środkowej części obrazu widoczny niewielki ubytek malatury (ok. 2 mm). OPIS PRACY: Obraz wpisuje się w główny nurt malarstwa Bronisławy Rychter-Janowskiej związany z przedstawieniami ziemiańskich dworów i ich wnętrz. Obrazy autorstwa tej polskiej malarki kryją w sobie romantyczny nastrój tęsknoty za minionymi czasami. Dekoracyjny charakter kompozycji wpływa z kolei na dużą popularność prac artystki wśród kolekcjonerów sztuki. Oferowany obraz przedstawia wnętrze polskiego dworku. Na pierwszym planie znajduje się urządzony stylowymi meblami salonik, za którego otwartymi drzwiami widnieje kolejne pomieszczenie z konsolką, lustrem i lampą o okrągłym kloszu. Ściany pomieszczeń i brązowy parkiet są utrzymane w jasnych, ciepłych tonacjach, co wpływa na nastrój spokoju i swoistego zatrzymania w czasie. Najbardziej intensywnym akcentem kolorystycznym całości jest promień światła padający na parkiet po lewej stronie pola obrazowego. Uwagę zwracają jednak przede wszystkim liczne portrety na ścianach, które należą do repertuaru motywów wielokrotnie wykorzystywanych przez Bronisławę Rychter-Janowską. W prezentowanej pracy, poza typowymi popiersiowymi wizerunkami ziemiaństwa, nad sofą został ukazany duży portret mężczyzny w czerwonym stroju sarmackim – żupanie, kontuszu i pasie kontuszowym. Mężczyzna jedną z rąk ma opartą na biodrze, w drugiej trzyma buławę. Ten typ przedstawienia przywodzi skojarzenia ze staropolskimi reprezentacyjnymi portretami hetmanów. Obraz "Wnętrze dworku z portretem sarmackim" został namalowany z dużą dbałością o detale, z wykorzystaniem impastów. Całość zaskakuje złożonymi zabiegami światłocieniowymi, na które składają się subtelne cienie rzucane przez meble i ramy obrazów, jak również odbicia na wypolerowanym parkiecie. Kolorystycznie obraz jest zharmonizowany i niezwykle przemyślany, na co wskazuje złożoność zestawień szlachetnych odcieni barw i liczne bliki. |
Sprzedane: | XXXV Aukcja Dzieł Sztuki (28 II 2024) |
Cena wywoławcza: | 10000 zł |
Cena uzyskana: | 10000 zł |
Tytuł: | Dworek w Kurdwanowie |
Technika: | olej, tektura |
Wymiary: | 13 x 18,5 cm 21 x 26 cm (z oprawą) |
Uwagi: | Sygnowany p.d.: "B. RYCHTER-JANOWSKA." |
Sprzedane: | XXXV Aukcja Dzieł Sztuki (28 II 2024) |
Cena wywoławcza: | 7000 zł |
Cena uzyskana: | 8000 zł |
Tytuł: | Wieczór w dworku |
Technika: | olej, tektura |
Wymiary: | 17 x 24 cm 16,5 x 23,5 cm (w świetle passe-partout) 35,5 x 43 cm (z oprawą) |
Uwagi: | Sygnowany l.d.: "B. RYCHTER-JANOWSKA." OPIS PRACY: Bronisława Rychter-Janowska była popularną w 20-leciu międzywojennym malarką dworków szlacheckich i włoskich pejzaży. Prezentowany obraz należy do prac ukazujących wnętrza polskich dworów. Kompozycja całości jest centralna i skupiona na usytuowanym na wprost widza pomieszczeniu, wewnątrz którego ukazano siedzącą przy biurku, zagłębioną w lekturze kobietę. Poprzez okno do wnętrza dociera błękitne wieczorne światło skontrastowane z ciepłym blaskiem rozpalonego kominka i lampy stołowej. Na nastrój całej kompozycji wpływa zharmonizowanie chłodnych i ciepłych barw oraz kontrast światłocieniowy. Obraz jest bardzo malarski, dobrze prezentuje sprawność Bronisławy Rychter-Janowskiej w trafnym oddawaniu kilkoma pociągnięciami pędzla stylowych elementów wyposażenia dworków – mebli, skrzyń, żyrandoli, luster czy rodzinnych portretów zdobiących ściany. Praca "Wieczór w dworku" w sielski sposób obrazuje życie mieszkańców dworów, niosąc ze sobą uczucie spokoju i melancholijnego wyciszenia. |
Sprzedane: | XXXI Aukcja Dzieł Sztuki (20 IX 2023) |
Cena wywoławcza: | 8000 zł |
Cena uzyskana: | 10000 zł |
Tytuł: | Salonik |
Technika: | olej, tektura |
Wymiary: | 35 x 49,5 cm 42 x 57 cm (z oprawą) |
Uwagi: | Sygnowany p.d.: "B. RYCHTER-JANOWSKA." Na odwrocie pieczątka Towarzystwa Przyjaciół Sztuk Pięknych (?). |
Sprzedane: | XXXI Aukcja Dzieł Sztuki (20 IX 2023) |
Cena wywoławcza: | 8500 zł |
Cena uzyskana: | 9000 zł |
Tytuł: | Przed dworkiem (1920) |
Technika: | olej, tektura |
Wymiary: | 23,7 x 34 cm 31,5 x 42 cm (z oprawą) |
Uwagi: | Sygnowany i datowany l.d.: "B. RYCHTER-JANOWSKA.1920"
OPIS PRACY: Jednym z ulubionych tematów podejmowanych przez Bronisławę Rychter-Janowską był polski dworek szlachecki. Artystka przedstawiała tę charakterystyczną dla rodzimego krajobrazu architekturę w niezwykle różnorodny sposób, m.in. zmieniając układ kompozycji oraz światłocień, ujmując budynki w odmiennych porach dnia i roku. W oferowanym obrazie Bronisława Rychter-Janowska zastosowała interesujący zabieg, przedstawiając jedynie fragment fasady białego dworku i znajdującego się przed nim klombu. Dzięki takiemu rozwiązaniu ukazana scena nabiera kameralnego charakteru. Ekspresyjny sposób malowania zestawiony z subtelnymi barwami wpływają natomiast na dekoracyjność pracy. |
Sprzedane: | XXVII Aukcja Dzieł Sztuki (31 V 2023) |
Cena wywoławcza: | 8500 zł |
Cena uzyskana: | 10000 zł |
Tytuł: | Pasterka |
Technika: | olej, tektura |
Wymiary: | 24,7 x 34,5 cm 36,5 x 46,5 cm (z oprawą) |
Uwagi: | Sygnowany p.d.: "B. RYCHTER-JANOWSKA." Opisany na odwrocie: "Pasterka na wsi | Bronisława Rychter-Janowska" Lokalnie widoczne spękania warstwy malarskiej. OPIS PRACY: Bronisława Rychter-Janowska jest znana jako malarka pejzaży oraz nastrojowych widoków dworków szlacheckich. Charakterystyczne dla twórczości artystki są niewielkie formaty prac. Warto jednak mieć na uwadze, że w malarstwie Bronisławy Rychter-Janowskiej wielokrotnie powracała tematyka związana ze świętami Bożego Narodzenia. Artystka przedstawiała między innymi marsze kolędników, wigilijne wieczerze oraz klimatyczne wnętrza z rozświetloną licznymi świecami choinką. Zimowa sceneria powracała również w tworzonych przez artystkę makatach. Prezentowana praca ukazuje tytułową pasterkę z grupą ludzi przedstawionych przed drewnianą świątynią. Obraz zwraca uwagę złożonymi rozwiązaniami światłocieniowymi, które wpływają na nastrojowość całej kompozycji. Luministyczne efekty zostały spotęgowane poprzez zestawienie ciepłych świateł wydobywających się przez okna z wnętrza kościoła i znajdujących się w tle domostw z chłodnym blaskiem bożonarodzeniowej gwiazdy. Znakomita jest również gra cieni rozkładających się na śniegu i trafny dobór gamy barwnej, która dobrze oddaje charakter zimowej, mroźnej nocy. |
Sprzedane: | XXIII Aukcja Dzieł Sztuki (16 III 2023) |
Cena wywoławcza: | 10000 zł |
Cena uzyskana: | 14000 zł |
Tytuł: | Pejzaż z kapliczką |
Technika: | gwasz, akwarela, papier naklejony na tekturę |
Wymiary: | 19,5 x 26 cm (w świetle passe-partout) 29 x 36 cm (z oprawą) |
Uwagi: | Sygnowany l.d.: "BR-RYCHTER-JANOWSKA" Widoczne zabrudzenie warstwy malarskiej. Widoczny ślad po naderwaniu lewego dolnego naroża podłoża. |
Sprzedane: | XX Aukcja Dzieł Sztuki (18 X 2022) |
Cena wywoławcza: | 4000 zł |
Cena uzyskana: | 4000 zł |
Tytuł: | Pejzaż znad Como (1926) |
Technika: | olej, karton naklejony na tekturę |
Wymiary: | 22,5 x 32,5 cm 34,5 x 45 cm (z oprawą) |
Uwagi: | Sygnowany i datowany l.d.: "B. RYCHTER-JANOWSKA | COMO. 1926." |
Sprzedane: | XIII Aukcja Dzieł Sztuki (16 III 2022) |
Cena wywoławcza: | 5000 zł |
Cena uzyskana: | 9000 zł |
Tytuł: | W parku |
Technika: | olej, tektura |
Wymiary: | 26 x 36 cm 39,5 x 49,5 cm (wymiary z oprawą) |
Uwagi: | Sygnowany l.d.: "B. RYCHTER-JANOWSKA"
OPIS PRACY: Dekoracyjne, wyróżniające się wrażliwością na kolor i niuanse światłocieniowe obrazy Bronisławy Rychter-Janowskiej cieszą się w ostatnim czasie ogromnym zainteresowaniem kolekcjonerów. Pejzażowa kompozycja "W parku" z charakterystycznym dla artystki, subtelnym sztafażem jest interesująca pod względem użytej przez artystkę gamy barwnej, opartej przede wszystkim na bogactwie odcieni fioletu oraz zieleni. Warto również zwrócić uwagę na mistrzostwo, z jakim Bronisława Rychter-Janowska oddała ciepłe promienie słońca przeświecające przez gęste korony drzew na parkową alejkę. |
Sprzedane: | XIII Aukcja Dzieł Sztuki (16 III 2022) |
Cena wywoławcza: | 10000 zł |
Cena uzyskana: | 18000 zł |
Tytuł: | Salon w dworku |
Technika: | olej, tektura |
Wymiary: | 25 x 34,7 cm 37,2 x 47,2 cm (wymiary z oprawą) |
Uwagi: | Sygnowany p.d.: "B. RYCHTER-JANOWSKA." |
Sprzedane: | X Aukcja Dzieł Sztuki (29 VI 2021) |
Cena wywoławcza: | 9500 zł |
Cena uzyskana: | 9500 zł |
Tytuł: | Czytająca - przed dworkiem |
Technika: | olej, sklejka |
Wymiary: | 26,5 x 40,2 cm 22,5 x 31,5 cm (wymiary w świetle oprawy) 42 x 50 cm (wymiary z oprawą) |
Uwagi: | Sygnowany śr.d.: "B. RYCHTER-JANOWSKA" |
Sprzedane: | X Aukcja Dzieł Sztuki (29 VI 2021) |
Cena wywoławcza: | 5000 zł |
Cena uzyskana: | 8500 zł |
Tytuł: | Lago Maggiore (1926) |
Technika: | olej, karton naklejony na tekturę |
Wymiary: | 23 x 34 cm 40 x 49 cm (wymiary z oprawą) |
Uwagi: | Sygnowany i opisany p.d.: "B. RYCHTER-JANOWSKA | LAGO MAGIORE. 1926" |
Sprzedane: | X Aukcja Dzieł Sztuki (29 VI 2021) |
Cena wywoławcza: | 5000 zł |
Cena uzyskana: | 7000 zł |
Tytuł: | Przed dworkiem |
Technika: | olej, tektura |
Wymiary: | 12 x 18 cm 30,7 x 35,5 cm (wymiary z oprawą) |
Uwagi: | Sygnowany l.d.: "B. RYCHTER-JANOWSKA." Na odwrocie opinia dra Stanisława Dąbrowskiego. |
Sprzedane: | VIII Aukcja Dzieł Sztuki (14 IV 2021) |
Cena wywoławcza: | 3000 zł |
Cena uzyskana: | 8200 zł |
Tytuł: | Wenecja - gondola |
Technika: | olej, tektura |
Wymiary: | 28,5 x 39,5 cm (w świetle) 49,3 x 59 cm (wymiary z oprawą) |
Uwagi: | sygn. p.d.: „B. RYCHTER-JANOWSKA” OPIS PRACY: Obraz Bronisławy Rychter-Janowskiej przedstawia pejzaż Wenecji z samotną gondolą kierowaną przez odwróconego tyłem do widza gondoliera. W oddali rozciąga się widok na wyspę San Giorgio ze słynną bazyliką San Giorgio Maggiore i odbudowaną w XVIII wieku campanillą. Praca nosi wszelkie cechy stylu Bronisławy Rychter-Janowskiej, malowana jest krótkimi pociągnięciami pędzla, grubą warstwą farby. Pominięcie szczegółów i wrażliwość artystki na światło sprawiła, że obraz odznacza się impresjonistycznym wręcz charakterem przedstawienia. |
Sprzedane: | III Aukcja Dzieł Sztuki |
Cena wywoławcza: | 5500 zł |
Cena uzyskana: | 6000 zł |
Tytuł: | Pejzaż włoski (1926) |
Technika: | olej, tektura |
Wymiary: | 20 x 31,7 cm 30,5 x 42,5 cm (wymiary z oprawą) |
Uwagi: | sygn. p.d.: „B. RYCHTER - JANOWSKA. 1926” OPIS PRACY: W twórczości Bronisławy Rychter-Janowskiej dominują pejzaże, które artystka chętnie malowała podczas swoich licznych podróży. Prezentowany obraz przedstawia północnowłoski krajobraz z jeziorem,romańskim kościółkiem oraz bujną, śródziemnomorską roślinnością i wysokimi cyprysami, ukazanymi na tle zachodzącego słońca. W oddali, po lewej stronie kompozycji, widnieją lekkie zarysy górskich szczytów. Nastrojowy „Pejzaż włoski” namalowany został szkicowo, ze znakomitym wyczuciem światła i koloru. |
Sprzedane: | III Aukcja Dzieł Sztuki |
Cena wywoławcza: | 3000 zł |
Cena uzyskana: | 7000 zł |
Tytuł: | Scena w Wenecji z gondolą |
Technika: | olej, tektura |
Wymiary: | 20 x 28,5 cm (w świetle) 40,5 x 48 cm (z oprawą) |
Uwagi: | sygnowany l.d.: „B. R-JANOWSKA.” opis pracy: Obraz Bronisławy Rychter-Janowskiej przedstawia krajobraz Wenecji. Na pierwszym planie artystka ujęła kanał z płynącą po nim charakterystyczną wenecką gondolą, w kierunku której po schodach zdąża elegancko ubrana kobieta z dzieckiem. Wybrzeże kanału obudowane jest arkadową architekturą ze ścianami oplecionymi gęstym bluszczem i kwiatami. W oddali widoczne są wysokie drzewa. Praca malowana jest krótkimi pociągnięciami pędzla, z impastowym potraktowaniem partii bujnej roślinności. Gama barwna jest wąska, ogranicza się niemalże do odcieni zieleni i błękitu z akcentami czerwieni i cynobru. |
Sprzedane: | II Aukcja Dzieł Sztuki |
Cena wywoławcza: | 5000 zł |
Cena uzyskana: | 5000 zł |
Tytuł: | Wnętrze |
Technika: | olej, tektura |
Wymiary: | 16,5 x 23 cm (wymiary w świetle passe-partout) 40,5 x 45,5 cm (wymiary z oprawą) |
Uwagi: | sygnowany l.d.: "B. RYCHTER-JANOWSKA" opis pracy: Tematem najczęściej podejmowanym przez Bronisławę Rychter-Janowską był polski dworek i jego wnętrze. Prezentowany obraz ukazuje widok na gustownie urządzony, oświetlony ciepłym, popołudniowym światłem słonecznym pokój dzienny. Interesujący jest, często wykorzystywany przez artystkę zabieg otwarcia kompozycji w głąb, w tym przypadku poprzez niezamknięte odrzwia prowadzące do sąsiedniego saloniku. W pomieszczeniu tym siedzi na sofie zaczytana w książce kobieta. |
Sprzedane: | I Aukcja Dzieł Sztuki |
Cena wywoławcza: | 7000 zł |
Cena uzyskana: | 8500 zł |
Tytuł: | Dworek |
Technika: | olej, tektura |
Wymiary: | 15 x 23 cm (wymiary w świetle passe-partout) 35 x 45 cm (wymiary z oprawą) |
Uwagi: | sygnowany l.d.: "B. RYCHTER-JANOWSKA" opis pracy: Szlachecki dworek polski był jednym z ulubionych tematów niewielkich obrazów malowanych po 1900 roku przez Bronisławę Rychter-Janowską. Dworki te artystka ujmowała z różnych perspektyw, w urozmaiconym otoczeniu, o zmiennych porach dnia i roku. Niekiedy, tak jak w prezentowanej pracy, Rychter-Janowska uzupełniała kompozycję sztafażem. Na obrazie artystka ukazała typowy biały dworek polski, z którego wychodzą dwie postacie, aby przywitać nadchodzącą kobietę z dzieckiem. Pierwszy plan i tło wypełnione są bujną roślinnością. Malarka interesowała się również specyfiką oświetlenia. Tutaj mistrzowsko ujęła złociste światło późnego lata. |
Sprzedane: | I Aukcja Dzieł Sztuki |
Cena wywoławcza: | 4000 zł |
Cena uzyskana: | 5000 zł |
Tytuł: | Wnętrze dworku w słoneczny dzień |
Technika: | olej, tektura |
Wymiary: | 24,6 x 34,5 cm 33,5 x 43,5 cm (z oprawą) |
Uwagi: | Sygnowany p.d.: "B. RYCHTER-JANOWSKA"
PRACA NIEDOSTĘPNA |
Tytuł: | Pejzaż z topolami |
Technika: | gwasz, tektura |
Wymiary: | 9 x 12 cm 28 x 29,5 cm (z oprawą) |
Uwagi: | Sygnowany p.d.: "B. RYCHTER-JANOWSKA" Na odwrocie dedykacja autorska z 1931 roku. Praca została sprzedana w ofercie poaukcyjnej. |
Tytuł: | Zespół pamiątek po Bronisławie Rychter-Janowskiej |
Technika: | fotografie, publikacje katalogowe |
Wymiary: | według opisów obiektów w uwagach |
Uwagi: | Na zespół składa się 15 fotografii, każda opisana przez artystkę na odwrocie, w tym: - siedem zdjęć obrazów Bronisławy Rychter-Janowskiej; wymiary: 11,5 x 15 cm; 8,5 x 12,3 cm; 8,5 x 12 cm; 11,8 x 8,7 cm; 8,5 x 11,5 cm; 8,5 x 11 cm; 7,5 x 11,3 cm (stan zachowania: uszkodzenie prawego dolnego narożnika); - cztery zdjęcia z postacią Bronisławy Rychter-Janowskiej; wymiary: 6,8 x 11 cm; 6,5 x 11 cm; 8,5 x 6,5 cm; 8,4 x 6,2 cm; - dwa zdjęcia z podróży; wymiary: 16,5 x 12 cm (stan zachowania: uszkodzenia górnych narożników i przerwanie krawędzi l.d.); 6,7 x 11 cm; - dwa zdjęcia przyjaciół; wymiary: 14,2 x 9,2 cm; 8,7 x 6,5 cm Do zespołu należą również dwa katalogi: - Katalog wystawy Towarzystwa Przyjaciół Sztuk Pięknych w Krakowie, styczeń 1909 [28 stron tekstu] - z adnotacjami Bronisławy Rychter Janowskiej oraz innymi, wykonanymi obcą ręką notatkami przy wykazie wystawianych przez nią prac (s. 15-17); - Katalog zbiorów Towarzystwa Zachęty Sztuk Pięknych w Warszawie, Warszawa 1924-1925 [96 stron tekstu oraz 16 kart ilustracji] - z adnotacją Bronisławy Rychter Janowskiej dot. Bolesława Łozowskiego na stronie 96. Stan zachowania: dwie luźne kartki. oraz trzy zapisane pocztówki (13,5 x 8,8 cm każda). Zespół pamiątek został sprzedany w ofercie poaukcyjnej. |
Tytuł: | Madonna del Mare (1941) |
Technika: | olej, tektura |
Wymiary: | 35 x 50 cm 47,5 x 62 cm (z oprawą) |
Uwagi: | Sygnowany i datowany p.d.: "B. RYCHTER-JANOWSKA. 1941." Opisany na odwrocie: "Madonna del Mare | Bronisława Rychter Janowska" Widoczne zabrudzenie malatury i niewielkie ubytki farby (p.śr.). Praca została sprzedana w ofercie poaukcyjnej. OPIS PRACY: W twórczości Bronisławy Rychter-Janowskiej wiele miejsca zajmowała tematyka śródziemnomorska. Artystka tworzyła przeważnie prace pejzażowe, które były najczęściej osadzone we włoskim krajobrazie. Prezentowana praca jest przykładem niezwykłej wrażliwości artystki na światło i barwę. Całość jest utrzymana w odcieniach błękitu, które swobodnie się przenikają i tworzą dekoracyjną i nastrojową całość. Kompozycja jest podporządkowana przedstawieniu rzeźby tytułowej nadmorskiej Madonny. Co jest warte odnotowania, artystka przedstawiła istniejącą w rzeczywistości figurę, która znajduje się w Chioggii, włoskiej miejscowości określanej niekiedy jako "Mała Wenecja". Artystka kilkakrotnie ukazywała to miejsce, które być może widziała na jednej ze swoich włoskich podróży. |
Tytuł: | Dworek w jesiennym pejzażu (1946) |
Technika: | pastel, ołówek, papier naklejony na tekturę |
Wymiary: | 13 x 20,7 cm (w świetle passe-partout) 26,5 x 33 cm (z oprawą) |
Uwagi: | Sygnowany i datowany śr.d.: "B. RYCHTER-JANOWSKA. 8. V 1946"
Praca została sprzedana w ofercie poaukcyjnej. |
Tytuł: | Ogród Luksemburski (lata 20.) |
Technika: | olej, tektura |
Wymiary: | 45,5 x 58,7 cm 59 x 73,5 cm (z oprawą) |
Uwagi: | Sygnowany p.d.: "B. RYCHTER-JANOWSKA"
Praca została sprzedana w ofercie poaukcyjnej. |
Tytuł: | Pejzaż z plażą |
Technika: | olej, tektura |
Wymiary: | 25,5 x 35,5 cm 32 x 42 cm (z oprawą) |
Uwagi: | sygnowany p.d.: „B. RYCHTER-JANOWSKA.” PRACA NIEDOSTĘPNA |
Tytuł: | Scena z Don Juana Przeorysza i Inez (1949) |
Technika: | olej, papier |
Wymiary: | 12 x 18 cm 29,5 x 33,5 cm (wymiary z oprawą) |
Uwagi: | sygnowany l.d.: "B.R.JANOWSKA" Autorski opis na odwrocie: "Scena z Don Juana | Przeorysza i Inez | BronisławaRychterJanowska | 6 XII 1949 | Św. Mikołaj" opis pracy: Temat inspirowanej dramatem sceny z Don Juana przedstawiającej przeoryszę i Inez Bronisława Rychter-Janowska podejmowała kilkakrotnie w swojej twórczości, zawsze ukazując ją w tym samym układzie kompozycyjnym i bardzo zbliżonej kolorystyce. W obrazie artystka zawarła charakterystyczne cechy swojej sztuki: architektoniczne otwieranie kompozycji w głąb oraz podkreślenie roli oświetlenia. Rychter-Janowska ujęła strugę silnego światła zachodzącego słońca, diagonalnie przecinającą posadzkę wnętrza i padającą centralnie na postać Inez. Niezwykle interesujący jest zamknięty w kompozycyjnym trójkącie rytm, osiągnięty przez stopniowanie wielkości czarnych akcentów: w krzyżu na tylnej ścianie, krucyfiksie po prawej stronie i postaci przeoryszy. PRACA NIEDOSTĘPNA |
BRONISŁAWA RYCHTER-JANOWSKA
Bronisława Rychter-Janowska
[Źródło: Narodowe Archiwum Cyfrowe]
Bronisława Rychter-Janowska urodziła się w 1868 roku w Krakowie, zmarła tamże 29 września 1953 roku. Początkowo kształciła się na pensji sióstr Klarysek w Starym Sączu, później, przez rok, u sióstr Boromeuszek w Cieszynie, a następnie, po przeprowadzce do Krakowa w 1879 roku, kontynuowała edukację na pensji Gerty Rehefeld. Zafascynowana sztuką zapisała się na zajęcia artystyczne w ramach Wyższych Kursów Naukowych dla Kobiet doktora Adriana Baranowskiego, gdzie uczyła się m.in. anatomii, rysunku, perspektywy malarskiej oraz historii sztuki. Wśród nauczycieli artystki wymienić można Józefa Siedleckiego i Jana Matejkę. Ciągnięta ambicją matki, Malwiny Janowskiej, oraz potrzebą zarobku przyszła artystka podjęła również równolegle naukę w krakowskim Seminarium Nauczycielskim, otrzymując ostatecznie dyplom nauczycielki.
W 1890 roku Bronisława Rychter-Janowska podjęła swoją pierwszą pracę na stanowisku nauczycielki w szkole we wsi Siołkowa koło Nowego Sącza, wyprowadziła się więc z Krakowa do matki, do Starego Sącza.
Prawdziwe możliwości rozwoju artystycznego otworzył przed artystką brat, Stanisław Janowski, malarz i ilustrator, absolwent krakowskiej Szkoły Sztuk Pięknych. Był nie tylko nauczycielem, ale także mecenasem swojej siostry. Dzięki wyjazdom brata Bronisława Rychter-Janowska miała okazję poznać środowisko malarzy, a jego pomoc finansowa pozwoliła początkującej artystce porzucić wspomnianą posadę nauczycielki i poświęcić się doskonaleniu umiejętności malarskich. Pod koniec 1895 roku Bronisława Rychter-Janowska przyjechała do Monachium, gdzie kształciła się w pracowni poznanego wcześniej w Zakopanem Ludwika Bollera. W tym samym roku po raz pierwszy zaprezentowała swoje obrazy na wystawie w krakowskiej siedzibie Towarzystwa Przyjaciół Sztuk Pięknych. Były to dwa pejzaże i portret.
Po niedługim czasie Bronisława Rychter-Janowska powróciła do Krakowa. W tym czasie owocnie rozwijała się znajomość artystki z aktorem i reżyserem - Ludwikiem Solskim. Przestraszona jednak przekreślającą szansę na studia malarskie perspektywą małżeństwa oraz kierowana głęboką wiarą katolicką, w maju 1899 roku, odrzuciwszy zaręczyny Solskiego (rozwodnika), malarka wyjechała na prywatne studia do Monachium. Bronisława Rychter-Janowska podjęła naukę w szkołach Antona Ažbégo i Simona Hollósyego, uczyła się również w pracowni mistrza portretu - Franza von Lenbacha. W czasie pobytu i studiów artystka została wyróżniona artystycznym stypendium ufundowany przez Polskie Muzeum w Rapperswilu, które pozwoliło jej na dalszą naukę.
W Monachium poznała polskiego malarza Tadeusza Rychtera, z którym wzięła ślub w 1900 roku (małżeństwo rozpadło się w 1919 roku). Para wspólnie kontynuowała naukę w Monachium oraz dużo podróżowała - Rychterowie odwiedzili Szwajcarię, Włochy, Hiszpanię i Francję, wyjeżdżali też często do rodzinnego miasta Tadeusza - Lwowa. Dla Bronisławy Rychter-Janowskiej podróże te wiązały się także z doskonaleniem warsztatu malarskiego.
W 1902 roku Bronisława Rychter-Janowska zakończyła studia w Monachium i wróciła do Krakowa, gdzie uczestniczyła czynnie w życiu artystycznym, dużo wystawiała, współpracowała w tym czasie także z Teatrem Miejskim, m.in. przy wykonywaniu kostiumów i scenografii do spektakli (np. projektu Stanisława Wyspiańskiego, wykonywała także lalki dla kabaretu "Zielony Balonik".
W 1904 roku Bronisława Rychter-Janowska zdecydowała się na kilkumiesięczny wyjazd do Włoch i rozpoczęła naukę w Akademii Sztuk Pięknych we Florencji, gdzie uznawana była za jedną z najzdolniejszych uczennic. Po powrocie do Krakowa kontynuowała wcześniejsze zajęcia, dużo malowała, by zarobić pieniądze na utrzymanie rodziny - stosunki z mężem, Tadeuszem Rychterem, ulegały ciągłemu pogorszeniu, doprowadzając ostatecznie do ogłoszenia w 1909 roku separacji.
Między innymi ze względu na zmiany w życiu prywatnym w 1909 roku artystka osiadła w Starym Sączu i otworzyła tam prywatną szkołę malarstwa. Zajęcia z rysowania aktu z udziałem modela spotkały się jednak ze sprzeciwem kapelana oraz Rady Miasta, czego skutkiem było zamknięcie placówki już w grudniu tego samego roku.
Kolejną cezurę w życiorysie Bronisławy Rychter-Janowskiej stanowi rok 1912, kiedy to artystka wyjechała do majątku Rozdół Lanckorońskich, gdzie została zaproszona jako nauczycielka rysunku córek właścicieli. W czerwcu wybrała się jednak w podróż do Pragi, potem przez Niemcy i Austrię podróżowała do Włoch, gdzie pozostała aż do roku 1914, często zmieniając miejsca zamieszkania (Rzym, Neapol, Taormina), a w międzyczasie dużo malując (liczne obrazy – pejzaże i widoki architektury z egzotycznych miejsc) i utrzymując się ze sprzedaży obrazów i udzielania lekcji rysunku. Z krajów śródziemnomorskich zwiedziła jeszcze Francję, Grecję, Turcję, Egipt i Tunezję.
W 1914 roku Bronisława Rychter-Janowska powróciła do kraju i w związku z wybuchem wojny zajęła się działalnością patriotyczną: związała się z Naczelnym Komitetem Narodowym oraz Czerwonym Krzyżem, wyjeżdżała na misje, a za zasługi otrzymała tytuł "Damy Czerwonego Krzyża". W tym okresie nadal pozostawała czynna jako artystka. Malowała przede wszystkim portrety osób ze swojego otoczenia, pracowników organizacji patriotycznych i charytatywnych oraz innych osób publicznych.
W okresie wojny podróżowała również z matką do Austrii, by modlić się o pokój i bezpieczeństwo brata, Stanisława Janowskiego, który służył w tym czasie w Legionach Polskich.
W 1917 roku Bronisława Rychter-Janowska ponownie osiadła w Krakowie i adoptowała wówczas Matyldę Obrzut. Nadal wiele malowała i wystawiała. Dbając o edukację i obycie przybranej córki, wyjechała w raz z nią w 1924 roku w podróż po Europie. Zwiedziły razem m.in. Wiedeń, Paryż, Barcelonę, Wenecję - z tego czasu pochodzi wiele zagranicznych pejzaży namalowanych przez artystkę.
Po powrocie do Krakowa znowuż oddała się twórczości i działalności wystawienniczej.
W 1931 roku ponownie odbyła podróż do Turcji, gdzie chciała nawiązać kontakt z dalekimi krewnymi, potomkami Konstantego Borzęckiego.
Okres II wojny światowej był dla niej niezwykle trudny. Artystka zmagała się wtedy z poważnymi problemami finansowymi. Zmarła na początku lat 50. w zapomnieniu.
Bronisława Rychter-Janowska zdobyła w swoim życiu ogromną ilość wyróżnień na wystawach malarstwa, w 1939 roku została natomiast odznaczona Złotym Krzyżem Zasługi.
Była członkinią m.in. Związku Polskich Artystów Plastyków, Związku Artystek Polskich we Lwowie i Towarzystwa "Dante Alighieri".
Malarstwo Bronisławy Rychter-Janowskiej
W twórczości Bronisławy Rychter-Janowskiej dominują pejzaże oraz portrety malowane w technice olejnej na tekturze. Artystka często (szczególnie w latach 30. i 40.) podejmowała również temat architektury polskich dworków szlacheckich oraz ich wnętrz. Charakterystyczne dla Bronisławy Rychter-Janowskiej są małe formaty prac.
Formalnie obrazy artystki wyróżniają się znakomitym wysmakowaniem kolorystycznym oraz nienachalną dekoracyjnością.
Malarka w swoich obrazach kładła nacisk na zrównoważoną kompozycję oraz szczegółowość przedstawień. Wiele z jej dzieł było reprodukowanych w formie kart pocztowych wydawanych przez Salon Malarzy Polskich.
Nieco mniej znaną dziedziną twórczości Bronisławy Rychter-Janowskiej jest tkanina artystyczna, którą malarka zainteresowała się jeszcze w trakcie studiów artystycznych. Początkowo przenosiła na tkaniny pejzaże swojego męża, z czasem zaczęła wykonywać także własne kompozycje krajobrazowe lub inspirowane sztuką ludową.
Poza twórczością plastyczną Bronisława Rychter-Janowska zajmowała się również poezją, nowelą i dramatem (m.in. Biała symfonia), pisała również felietony, cennym świadectwem jej życia jest również pozostawiony przez artystkę pamiętnik. Swoje teksty publikowała m.in. w "Reformie" i "Gazecie Lwowskiej".
Bronisława Rychter-Janowska - wystawy
Obrazy Bronisławy Rychter-Janowskiej były prezentowane na licznych wystawach w Towarzystwie Przyjaciół Sztuk Pięknych w Krakowie (od 1901) i we Lwowie (od 1906) oraz w warszawskim Towarzystwie Zachęty Sztuk Pięknych (m.in. w roku 1910). Eksponowała też swoje makaty i hafty na wystawach Towarzystwa "Polska Sztuka Stosowana". Pokazywała obrazy w wielu miastach w Polsce i za granicą, np. w Nowym Sączu, Limanowej, Żywcu, Pradze, Monachium czy amerykańskim Buffalo.
Dzieła Bronisławy Rychter-Janowskiej znajdują się w kolekcjach muzealnych, m.in. w zbiorach Muzeum Narodowego w Krakowie, Muzeum Morskiego w Gdańsku oraz Muzeum Okręgowego w Nowym Sączu.
Artykuły o Bronisławie Rychter-Janowskiej:
"Tylko wypadkiem, z dala od dróg i zachłannych oczu ludzkich ostały się bardzo nieliczne dworki, do których, jak do ostatnich świadków przeszłości, z tem większą miłością garnie się serce polskie. Przypomnieć tę przeszłość, zostawić malowany ślad tych osiedli, utrwalić uroczą architekturę tych dworków - postanowiła sobie znana artystka-malarka Bronisława Rychter-Janowska, która od szeregu lat jeździ po całej Polsce i z całą pasją je maluje. A, że jest Polką z krwi i kości i dziadowie jej właśnie w takich dworkach siedzieli, rozumie ich czar nieuchwytny, umie zasłuchać się w szept odwiecznych drzew i suchy potrzask węgłów starych domostw, chwyta sercem snującą się wewnątrz i zewnątrz dworów legendę dawnych lat, więc też przy swoim niepospolitym talencie, wspartym o długie lata rzetelnych studiów, tworzy obrazki śliczne, przemawiające do każdego."
~ Artur Schroeder
[Cyt. za: idem, Malarka ginących dworków, "Tygodnik Illustrowany" nr 50, 1923, s. 798.]
Przyjmujemy obrazy Bronisławy Rychter-Janowskiej na aukcje sztuki - wycena obrazów, skup i sprzedaż aukcyjna sztuki Bronisławy Rychter-Janowskiej.
Jeśli chcą Państwo sprzedać dzieła Bronisławy Rychter-Janowskiej, zapraszamy do kontaktu [link].
Zobacz galerię obrazów Bronisławy Rychter-Janowskiej w Krakowskim Domu Aukcyjnym [link].