RYCHTER-JANOWSKA Bronisława
Bronisława Rychter-Janowska - notowania aukcyjne
Aktualna oferta aukcyjna Bronisławy Rychter-Janowskiej. Wyniki aukcyjne. Biografia
Zachęcamy do zgłaszania prac Bronisławy Rychter-Janowskiej na aukcję [kontakt]
Tytuł: | Wieczór w dworku |
Technika: | olej, tektura |
Wymiary: | 17 x 24 cm 16,5 x 23,5 cm (w świetle passe-partout) 35,5 x 43 cm (z oprawą) |
Uwagi: | Sygnowany l.d.: "B. RYCHTER-JANOWSKA." OPIS PRACY: Bronisława Rychter-Janowska była popularną w 20-leciu międzywojennym malarką dworków szlacheckich i włoskich pejzaży. Prezentowany obraz należy do prac ukazujących wnętrza polskich dworów. Kompozycja całości jest centralna i skupiona na usytuowanym na wprost widza pomieszczeniu, wewnątrz którego ukazano siedzącą przy biurku, zagłębioną w lekturze kobietę. Poprzez okno do wnętrza dociera błękitne wieczorne światło skontrastowane z ciepłym blaskiem rozpalonego kominka i lampy stołowej. Na nastrój całej kompozycji wpływa zharmonizowanie chłodnych i ciepłych barw oraz kontrast światłocieniowy. Obraz jest bardzo malarski, dobrze prezentuje sprawność Bronisławy Rychter-Janowskiej w trafnym oddawaniu kilkoma pociągnięciami pędzla stylowych elementów wyposażenia dworków – mebli, skrzyń, żyrandoli, luster czy rodzinnych portretów zdobiących ściany. Praca "Wieczór w dworku" w sielski sposób obrazuje życie mieszkańców dworów, niosąc ze sobą uczucie spokoju i melancholijnego wyciszenia. |
Sprzedane: | XXXI Aukcja Dzieł Sztuki (20 IX 2023) |
Cena wywoławcza: | 8000 zł ![]() |
Cena uzyskana: | 10000 zł |
Tytuł: | Salonik |
Technika: | olej, tektura |
Wymiary: | 35 x 49,5 cm 42 x 57 cm (z oprawą) |
Uwagi: | Sygnowany p.d.: "B. RYCHTER-JANOWSKA." Na odwrocie pieczątka Towarzystwa Przyjaciół Sztuk Pięknych (?). |
Sprzedane: | XXXI Aukcja Dzieł Sztuki (20 IX 2023) |
Cena wywoławcza: | 8500 zł ![]() |
Cena uzyskana: | 9000 zł |
Tytuł: | Spacer |
Technika: | olej, tektura |
Wymiary: | 13,5 x 22 cm 15,3 x 23,8 cm (z oprawą) |
Uwagi: | Sygnowany l.d.: "B. RYCHTER-J." |
![]() ![]() |
Tytuł: | Przed dworkiem (1920) |
Technika: | olej, tektura |
Wymiary: | 23,7 x 34 cm 31,5 x 42 cm (z oprawą) |
Uwagi: | Sygnowany i datowany l.d.: "B. RYCHTER-JANOWSKA.1920"
OPIS PRACY: Jednym z ulubionych tematów podejmowanych przez Bronisławę Rychter-Janowską był polski dworek szlachecki. Artystka przedstawiała tę charakterystyczną dla rodzimego krajobrazu architekturę w niezwykle różnorodny sposób, m.in. zmieniając układ kompozycji oraz światłocień, ujmując budynki w odmiennych porach dnia i roku. W oferowanym obrazie Bronisława Rychter-Janowska zastosowała interesujący zabieg, przedstawiając jedynie fragment fasady białego dworku i znajdującego się przed nim klombu. Dzięki takiemu rozwiązaniu ukazana scena nabiera kameralnego charakteru. Ekspresyjny sposób malowania zestawiony z subtelnymi barwami wpływają natomiast na dekoracyjność pracy. |
Sprzedane: | XXVII Aukcja Dzieł Sztuki (31 V 2023) |
Cena wywoławcza: | 8500 zł ![]() |
Cena uzyskana: | 10000 zł |
Tytuł: | Pasterka |
Technika: | olej, tektura |
Wymiary: | 24,7 x 34,5 cm 36,5 x 46,5 cm (z oprawą) |
Uwagi: | Sygnowany p.d.: "B. RYCHTER-JANOWSKA." Opisany na odwrocie: "Pasterka na wsi | Bronisława Rychter-Janowska" Lokalnie widoczne spękania warstwy malarskiej. OPIS PRACY: Bronisława Rychter-Janowska jest znana jako malarka pejzaży oraz nastrojowych widoków dworków szlacheckich. Charakterystyczne dla twórczości artystki są niewielkie formaty prac. Warto jednak mieć na uwadze, że w malarstwie Bronisławy Rychter-Janowskiej wielokrotnie powracała tematyka związana ze świętami Bożego Narodzenia. Artystka przedstawiała między innymi marsze kolędników, wigilijne wieczerze oraz klimatyczne wnętrza z rozświetloną licznymi świecami choinką. Zimowa sceneria powracała również w tworzonych przez artystkę makatach. Prezentowana praca ukazuje tytułową pasterkę z grupą ludzi przedstawionych przed drewnianą świątynią. Obraz zwraca uwagę złożonymi rozwiązaniami światłocieniowymi, które wpływają na nastrojowość całej kompozycji. Luministyczne efekty zostały spotęgowane poprzez zestawienie ciepłych świateł wydobywających się przez okna z wnętrza kościoła i znajdujących się w tle domostw z chłodnym blaskiem bożonarodzeniowej gwiazdy. Znakomita jest również gra cieni rozkładających się na śniegu i trafny dobór gamy barwnej, która dobrze oddaje charakter zimowej, mroźnej nocy. |
Sprzedane: | XXIII Aukcja Dzieł Sztuki (16 III 2023) |
Cena wywoławcza: | 10000 zł ![]() |
Cena uzyskana: | 14000 zł |
Tytuł: | Zespół pamiątek po Bronisławie Rychter-Janowskiej |
Technika: | fotografie, publikacje katalogowe |
Wymiary: | według opisów obiektów w uwagach |
Uwagi: | Na zespół składa się 15 fotografii, każda opisana przez artystkę na odwrocie, w tym: - siedem zdjęć obrazów Bronisławy Rychter-Janowskiej; wymiary: 11,5 x 15 cm; 8,5 x 12,3 cm; 8,5 x 12 cm; 11,8 x 8,7 cm; 8,5 x 11,5 cm; 8,5 x 11 cm; 7,5 x 11,3 cm (stan zachowania: uszkodzenie prawego dolnego narożnika); - cztery zdjęcia z postacią Bronisławy Rychter-Janowskiej; wymiary: 6,8 x 11 cm; 6,5 x 11 cm; 8,5 x 6,5 cm; 8,4 x 6,2 cm; - dwa zdjęcia z podróży; wymiary: 16,5 x 12 cm (stan zachowania: uszkodzenia górnych narożników i przerwanie krawędzi l.d.); 6,7 x 11 cm; - dwa zdjęcia przyjaciół; wymiary: 14,2 x 9,2 cm; 8,7 x 6,5 cm Do zespołu należą również dwa katalogi: - Katalog wystawy Towarzystwa Przyjaciół Sztuk Pięknych w Krakowie, styczeń 1909 [28 stron tekstu] - z adnotacjami Bronisławy Rychter Janowskiej oraz innymi, wykonanymi obcą ręką notatkami przy wykazie wystawianych przez nią prac (s. 15-17); - Katalog zbiorów Towarzystwa Zachęty Sztuk Pięknych w Warszawie, Warszawa 1924-1925 [96 stron tekstu oraz 16 kart ilustracji] - z adnotacją Bronisławy Rychter Janowskiej dot. Bolesława Łozowskiego na stronie 96. Stan zachowania: dwie luźne kartki. oraz trzy zapisane pocztówki (13,5 x 8,8 cm każda). Zespół pamiątek po Bronisławie Rychter-Janowskiej jest dostępny w ofercie galeryjnej na www.galeria-attis.pl [KONTAKT w sprawie obrazu] |
![]() |
Tytuł: | Pejzaż z kapliczką |
Technika: | gwasz, akwarela, papier naklejony na tekturę |
Wymiary: | 19,5 x 26 cm (w świetle passe-partout) 29 x 36 cm (z oprawą) |
Uwagi: | Sygnowany l.d.: "BR-RYCHTER-JANOWSKA" Widoczne zabrudzenie warstwy malarskiej. Widoczny ślad po naderwaniu lewego dolnego naroża podłoża. |
Sprzedane: | XX Aukcja Dzieł Sztuki (18 X 2022) |
Cena wywoławcza: | 4000 zł ![]() |
Cena uzyskana: | 4000 zł |
Tytuł: | Pejzaż znad Como (1926) |
Technika: | olej, karton naklejony na tekturę |
Wymiary: | 22,5 x 32,5 cm 34,5 x 45 cm (z oprawą) |
Uwagi: | Sygnowany i datowany l.d.: "B. RYCHTER-JANOWSKA | COMO. 1926." |
Sprzedane: | XIII Aukcja Dzieł Sztuki (16 III 2022) |
Cena wywoławcza: | 5000 zł ![]() |
Cena uzyskana: | 9000 zł |
Tytuł: | W parku |
Technika: | olej, tektura |
Wymiary: | 26 x 36 cm 39,5 x 49,5 cm (wymiary z oprawą) |
Uwagi: | Sygnowany l.d.: "B. RYCHTER-JANOWSKA"
OPIS PRACY: Dekoracyjne, wyróżniające się wrażliwością na kolor i niuanse światłocieniowe obrazy Bronisławy Rychter-Janowskiej cieszą się w ostatnim czasie ogromnym zainteresowaniem kolekcjonerów. Pejzażowa kompozycja "W parku" z charakterystycznym dla artystki, subtelnym sztafażem jest interesująca pod względem użytej przez artystkę gamy barwnej, opartej przede wszystkim na bogactwie odcieni fioletu oraz zieleni. Warto również zwrócić uwagę na mistrzostwo, z jakim Bronisława Rychter-Janowska oddała ciepłe promienie słońca przeświecające przez gęste korony drzew na parkową alejkę. |
Sprzedane: | XIII Aukcja Dzieł Sztuki (16 III 2022) |
Cena wywoławcza: | 10000 zł ![]() |
Cena uzyskana: | 18000 zł |
Tytuł: | Salon w dworku |
Technika: | olej, tektura |
Wymiary: | 25 x 34,7 cm 37,2 x 47,2 cm (wymiary z oprawą) |
Uwagi: | Sygnowany p.d.: "B. RYCHTER-JANOWSKA." |
Sprzedane: | X Aukcja Dzieł Sztuki (29 VI 2021) |
Cena wywoławcza: | 9500 zł ![]() |
Cena uzyskana: | 9500 zł |
Tytuł: | Czytająca - przed dworkiem |
Technika: | olej, sklejka |
Wymiary: | 26,5 x 40,2 cm 22,5 x 31,5 cm (wymiary w świetle oprawy) 42 x 50 cm (wymiary z oprawą) |
Uwagi: | Sygnowany śr.d.: "B. RYCHTER-JANOWSKA" |
Sprzedane: | X Aukcja Dzieł Sztuki (29 VI 2021) |
Cena wywoławcza: | 5000 zł ![]() |
Cena uzyskana: | 8500 zł |
Tytuł: | Lago Maggiore (1926) |
Technika: | olej, karton naklejony na tekturę |
Wymiary: | 23 x 34 cm 40 x 49 cm (wymiary z oprawą) |
Uwagi: | Sygnowany i opisany p.d.: "B. RYCHTER-JANOWSKA | LAGO MAGIORE. 1926" |
Sprzedane: | X Aukcja Dzieł Sztuki (29 VI 2021) |
Cena wywoławcza: | 5000 zł ![]() |
Cena uzyskana: | 7000 zł |
Tytuł: | Przed dworkiem |
Technika: | olej, tektura |
Wymiary: | 12 x 18 cm 30,7 x 35,5 cm (wymiary z oprawą) |
Uwagi: | Sygnowany l.d.: "B. RYCHTER-JANOWSKA." Na odwrocie opinia dra Stanisława Dąbrowskiego. |
Sprzedane: | VIII Aukcja Dzieł Sztuki (14 IV 2021) |
Cena wywoławcza: | 3000 zł ![]() |
Cena uzyskana: | 8200 zł |
Tytuł: | Wenecja - gondola |
Technika: | olej, tektura |
Wymiary: | 28,5 x 39,5 cm (w świetle) 49,3 x 59 cm (wymiary z oprawą) |
Uwagi: | sygn. p.d.: „B. RYCHTER-JANOWSKA” OPIS PRACY: Obraz Bronisławy Rychter-Janowskiej przedstawia pejzaż Wenecji z samotną gondolą kierowaną przez odwróconego tyłem do widza gondoliera. W oddali rozciąga się widok na wyspę San Giorgio ze słynną bazyliką San Giorgio Maggiore i odbudowaną w XVIII wieku campanillą. Praca nosi wszelkie cechy stylu Bronisławy Rychter-Janowskiej, malowana jest krótkimi pociągnięciami pędzla, grubą warstwą farby. Pominięcie szczegółów i wrażliwość artystki na światło sprawiła, że obraz odznacza się impresjonistycznym wręcz charakterem przedstawienia. |
Sprzedane: | III Aukcja Dzieł Sztuki |
Cena wywoławcza: | 5500 zł ![]() |
Cena uzyskana: | 6000 zł |
Tytuł: | Pejzaż włoski (1926) |
Technika: | olej, tektura |
Wymiary: | 20 x 31,7 cm 30,5 x 42,5 cm (wymiary z oprawą) |
Uwagi: | sygn. p.d.: „B. RYCHTER - JANOWSKA. 1926” OPIS PRACY: W twórczości Bronisławy Rychter-Janowskiej dominują pejzaże, które artystka chętnie malowała podczas swoich licznych podróży. Prezentowany obraz przedstawia północnowłoski krajobraz z jeziorem,romańskim kościółkiem oraz bujną, śródziemnomorską roślinnością i wysokimi cyprysami, ukazanymi na tle zachodzącego słońca. W oddali, po lewej stronie kompozycji, widnieją lekkie zarysy górskich szczytów. Nastrojowy „Pejzaż włoski” namalowany został szkicowo, ze znakomitym wyczuciem światła i koloru. |
Sprzedane: | III Aukcja Dzieł Sztuki |
Cena wywoławcza: | 3000 zł ![]() |
Cena uzyskana: | 7000 zł |
Tytuł: | Scena w Wenecji z gondolą |
Technika: | olej, tektura |
Wymiary: | 20 x 28,5 cm (w świetle) 40,5 x 48 cm (z oprawą) |
Uwagi: | sygnowany l.d.: „B. R-JANOWSKA.” opis pracy: Obraz Bronisławy Rychter-Janowskiej przedstawia krajobraz Wenecji. Na pierwszym planie artystka ujęła kanał z płynącą po nim charakterystyczną wenecką gondolą, w kierunku której po schodach zdąża elegancko ubrana kobieta z dzieckiem. Wybrzeże kanału obudowane jest arkadową architekturą ze ścianami oplecionymi gęstym bluszczem i kwiatami. W oddali widoczne są wysokie drzewa. Praca malowana jest krótkimi pociągnięciami pędzla, z impastowym potraktowaniem partii bujnej roślinności. Gama barwna jest wąska, ogranicza się niemalże do odcieni zieleni i błękitu z akcentami czerwieni i cynobru. |
Sprzedane: | II Aukcja Dzieł Sztuki |
Cena wywoławcza: | 5000 zł ![]() |
Cena uzyskana: | 5000 zł |
Tytuł: | Wnętrze |
Technika: | olej, tektura |
Wymiary: | 16,5 x 23 cm (wymiary w świetle passe-partout) 40,5 x 45,5 cm (wymiary z oprawą) |
Uwagi: | sygnowany l.d.: "B. RYCHTER-JANOWSKA" opis pracy: Tematem najczęściej podejmowanym przez Bronisławę Rychter-Janowską był polski dworek i jego wnętrze. Prezentowany obraz ukazuje widok na gustownie urządzony, oświetlony ciepłym, popołudniowym światłem słonecznym pokój dzienny. Interesujący jest, często wykorzystywany przez artystkę zabieg otwarcia kompozycji w głąb, w tym przypadku poprzez niezamknięte odrzwia prowadzące do sąsiedniego saloniku. W pomieszczeniu tym siedzi na sofie zaczytana w książce kobieta. |
Sprzedane: | I Aukcja Dzieł Sztuki |
Cena wywoławcza: | 7000 zł ![]() |
Cena uzyskana: | 8500 zł |
Tytuł: | Dworek |
Technika: | olej, tektura |
Wymiary: | 15 x 23 cm (wymiary w świetle passe-partout) 35 x 45 cm (wymiary z oprawą) |
Uwagi: | sygnowany l.d.: "B. RYCHTER-JANOWSKA" opis pracy: Szlachecki dworek polski był jednym z ulubionych tematów niewielkich obrazów malowanych po 1900 roku przez Bronisławę Rychter-Janowską. Dworki te artystka ujmowała z różnych perspektyw, w urozmaiconym otoczeniu, o zmiennych porach dnia i roku. Niekiedy, tak jak w prezentowanej pracy, Rychter-Janowska uzupełniała kompozycję sztafażem. Na obrazie artystka ukazała typowy biały dworek polski, z którego wychodzą dwie postacie, aby przywitać nadchodzącą kobietę z dzieckiem. Pierwszy plan i tło wypełnione są bujną roślinnością. Malarka interesowała się również specyfiką oświetlenia. Tutaj mistrzowsko ujęła złociste światło późnego lata. |
Sprzedane: | I Aukcja Dzieł Sztuki |
Cena wywoławcza: | 4000 zł ![]() |
Cena uzyskana: | 5000 zł |
Tytuł: | Madonna del Mare (1941) |
Technika: | olej, tektura |
Wymiary: | 35 x 50 cm 47,5 x 62 cm (z oprawą) |
Uwagi: | Sygnowany i datowany p.d.: "B. RYCHTER-JANOWSKA. 1941." Opisany na odwrocie: "Madonna del Mare | Bronisława Rychter Janowska" Widoczne zabrudzenie malatury i niewielkie ubytki farby (p.śr.). Praca została sprzedana w ofercie poaukcyjnej. OPIS PRACY: W twórczości Bronisławy Rychter-Janowskiej wiele miejsca zajmowała tematyka śródziemnomorska. Artystka tworzyła przeważnie prace pejzażowe, które były najczęściej osadzone we włoskim krajobrazie. Prezentowana praca jest przykładem niezwykłej wrażliwości artystki na światło i barwę. Całość jest utrzymana w odcieniach błękitu, które swobodnie się przenikają i tworzą dekoracyjną i nastrojową całość. Kompozycja jest podporządkowana przedstawieniu rzeźby tytułowej nadmorskiej Madonny. Co jest warte odnotowania, artystka przedstawiła istniejącą w rzeczywistości figurę, która znajduje się w Chioggii, włoskiej miejscowości określanej niekiedy jako "Mała Wenecja". Artystka kilkakrotnie ukazywała to miejsce, które być może widziała na jednej ze swoich włoskich podróży. |
![]() ![]() |
Tytuł: | Dworek w jesiennym pejzażu (1946) |
Technika: | pastel, ołówek, papier naklejony na tekturę |
Wymiary: | 13 x 20,7 cm (w świetle passe-partout) 26,5 x 33 cm (z oprawą) |
Uwagi: | Sygnowany i datowany śr.d.: "B. RYCHTER-JANOWSKA. 8. V 1946"
Praca została sprzedana w ofercie poaukcyjnej. |
![]() ![]() |
Tytuł: | Ogród Luksemburski (lata 20.) |
Technika: | olej, tektura |
Wymiary: | 45,5 x 58,7 cm 59 x 73,5 cm (z oprawą) |
Uwagi: | Sygnowany p.d.: "B. RYCHTER-JANOWSKA"
Praca została sprzedana w ofercie poaukcyjnej. |
![]() ![]() |
Tytuł: | Pejzaż z plażą |
Technika: | olej, tektura |
Wymiary: | 25,5 x 35,5 cm 32 x 42 cm (z oprawą) |
Uwagi: | sygnowany p.d.: „B. RYCHTER-JANOWSKA.” PRACA NIEDOSTĘPNA |
![]() ![]() |
Tytuł: | Scena z Don Juana Przeorysza i Inez (1949) |
Technika: | olej, papier |
Wymiary: | 12 x 18 cm 29,5 x 33,5 cm (wymiary z oprawą) |
Uwagi: | sygnowany l.d.: "B.R.JANOWSKA" Autorski opis na odwrocie: "Scena z Don Juana | Przeorysza i Inez | BronisławaRychterJanowska | 6 XII 1949 | Św. Mikołaj" opis pracy: Temat inspirowanej dramatem sceny z Don Juana przedstawiającej przeoryszę i Inez Bronisława Rychter-Janowska podejmowała kilkakrotnie w swojej twórczości, zawsze ukazując ją w tym samym układzie kompozycyjnym i bardzo zbliżonej kolorystyce. W obrazie artystka zawarła charakterystyczne cechy swojej sztuki: architektoniczne otwieranie kompozycji w głąb oraz podkreślenie roli oświetlenia. Rychter-Janowska ujęła strugę silnego światła zachodzącego słońca, diagonalnie przecinającą posadzkę wnętrza i padającą centralnie na postać Inez. Niezwykle interesujący jest zamknięty w kompozycyjnym trójkącie rytm, osiągnięty przez stopniowanie wielkości czarnych akcentów: w krzyżu na tylnej ścianie, krucyfiksie po prawej stronie i postaci przeoryszy. PRACA NIEDOSTĘPNA |
![]() ![]() |
BRONISŁAWA RYCHTER-JANOWSKA
Bronisława Rychter-Janowska
[Źródło: Narodowe Archiwum Cyfrowe]
Bronisława Rychter-Janowska urodziła się w 1868 roku w Krakowie, zmarła tamże 29 września 1953 roku. Początkowo kształciła się na pensji sióstr Klarysek w Starym Sączu, później, przez rok, u sióstr Boromeuszek w Cieszynie, a następnie, po przeprowadzce do Krakowa w 1879 roku, kontynuowała edukację na pensji Gerty Rehefeld. Zafascynowana sztuką zapisała się na zajęcia artystyczne w ramach Wyższych Kursów Naukowych dla Kobiet doktora Adriana Baranowskiego, gdzie uczyła się m.in. anatomii, rysunku, perspektywy malarskiej oraz historii sztuki. Wśród nauczycieli artystki wymienić można Józefa Siedleckiego i Jana Matejkę. Ciągnięta ambicją matki, Malwiny Janowskiej, oraz potrzebą zarobku przyszła artystka podjęła również równolegle naukę w krakowskim Seminarium Nauczycielskim, otrzymując ostatecznie dyplom nauczycielki.
W 1890 roku Bronisława Rychter-Janowska podjęła swoją pierwszą pracę na stanowisku nauczycielki w szkole we wsi Siołkowa koło Nowego Sącza, wyprowadziła się więc z Krakowa do matki, do Starego Sącza.
Prawdziwe możliwości rozwoju artystycznego otworzył przed artystką brat, Stanisław Janowski, malarz i ilustrator, absolwent krakowskiej Szkoły Sztuk Pięknych. Był nie tylko nauczycielem, ale także mecenasem swojej siostry. Dzięki wyjazdom brata Bronisława Rychter-Janowska miała okazję poznać środowisko malarzy, a jego pomoc finansowa pozwoliła początkującej artystce porzucić wspomnianą posadę nauczycielki i poświęcić się doskonaleniu umiejętności malarskich. Pod koniec 1895 roku Bronisława Rychter-Janowska przyjechała do Monachium, gdzie kształciła się w pracowni poznanego wcześniej w Zakopanem Ludwika Bollera. W tym samym roku po raz pierwszy zaprezentowała swoje obrazy na wystawie w krakowskiej siedzibie Towarzystwa Przyjaciół Sztuk Pięknych. Były to dwa pejzaże i portret.
Po niedługim czasie Bronisława Rychter-Janowska powróciła do Krakowa. W tym czasie owocnie rozwijała się znajomość artystki z aktorem i reżyserem - Ludwikiem Solskim. Przestraszona jednak przekreślającą szansę na studia malarskie perspektywą małżeństwa oraz kierowana głęboką wiarą katolicką, w maju 1899 roku, odrzuciwszy zaręczyny Solskiego (rozwodnika), malarka wyjechała na prywatne studia do Monachium. Bronisława Rychter-Janowska podjęła naukę w szkołach Antona Ažbégo i Simona Hollósyego, uczyła się również w pracowni mistrza portretu - Franza von Lenbacha. W czasie pobytu i studiów artystka została wyróżniona artystycznym stypendium ufundowany przez Polskie Muzeum w Rapperswilu, które pozwoliło jej na dalszą naukę.
W Monachium poznała polskiego malarza Tadeusza Rychtera, z którym wzięła ślub w 1900 roku (małżeństwo rozpadło się w 1919 roku). Para wspólnie kontynuowała naukę w Monachium oraz dużo podróżowała - Rychterowie odwiedzili Szwajcarię, Włochy, Hiszpanię i Francję, wyjeżdżali też często do rodzinnego miasta Tadeusza - Lwowa. Dla Bronisławy Rychter-Janowskiej podróże te wiązały się także z doskonaleniem warsztatu malarskiego.
W 1902 roku Bronisława Rychter-Janowska zakończyła studia w Monachium i wróciła do Krakowa, gdzie uczestniczyła czynnie w życiu artystycznym, dużo wystawiała, współpracowała w tym czasie także z Teatrem Miejskim, m.in. przy wykonywaniu kostiumów i scenografii do spektakli (np. projektu Stanisława Wyspiańskiego, wykonywała także lalki dla kabaretu "Zielony Balonik".
W 1904 roku Bronisława Rychter-Janowska zdecydowała się na kilkumiesięczny wyjazd do Włoch i rozpoczęła naukę w Akademii Sztuk Pięknych we Florencji, gdzie uznawana była za jedną z najzdolniejszych uczennic. Po powrocie do Krakowa kontynuowała wcześniejsze zajęcia, dużo malowała, by zarobić pieniądze na utrzymanie rodziny - stosunki z mężem, Tadeuszem Rychterem, ulegały ciągłemu pogorszeniu, doprowadzając ostatecznie do ogłoszenia w 1909 roku separacji.
Między innymi ze względu na zmiany w życiu prywatnym w 1909 roku artystka osiadła w Starym Sączu i otworzyła tam prywatną szkołę malarstwa. Zajęcia z rysowania aktu z udziałem modela spotkały się jednak ze sprzeciwem kapelana oraz Rady Miasta, czego skutkiem było zamknięcie placówki już w grudniu tego samego roku.
Kolejną cezurę w życiorysie Bronisławy Rychter-Janowskiej stanowi rok 1912, kiedy to artystka wyjechała do majątku Rozdół Lanckorońskich, gdzie została zaproszona jako nauczycielka rysunku córek właścicieli. W czerwcu wybrała się jednak w podróż do Pragi, potem przez Niemcy i Austrię podróżowała do Włoch, gdzie pozostała aż do roku 1914, często zmieniając miejsca zamieszkania (Rzym, Neapol, Taormina), a w międzyczasie dużo malując (liczne obrazy – pejzaże i widoki architektury z egzotycznych miejsc) i utrzymując się ze sprzedaży obrazów i udzielania lekcji rysunku. Z krajów śródziemnomorskich zwiedziła jeszcze Francję, Grecję, Turcję, Egipt i Tunezję.
W 1914 roku Bronisława Rychter-Janowska powróciła do kraju i w związku z wybuchem wojny zajęła się działalnością patriotyczną: związała się z Naczelnym Komitetem Narodowym oraz Czerwonym Krzyżem, wyjeżdżała na misje, a za zasługi otrzymała tytuł "Damy Czerwonego Krzyża". W tym okresie nadal pozostawała czynna jako artystka. Malowała przede wszystkim portrety osób ze swojego otoczenia, pracowników organizacji patriotycznych i charytatywnych oraz innych osób publicznych.
W okresie wojny podróżowała również z matką do Austrii, by modlić się o pokój i bezpieczeństwo brata, Stanisława Janowskiego, który służył w tym czasie w Legionach Polskich.
W 1917 roku Bronisława Rychter-Janowska ponownie osiadła w Krakowie i adoptowała wówczas Matyldę Obrzut. Nadal wiele malowała i wystawiała. Dbając o edukację i obycie przybranej córki, wyjechała w raz z nią w 1924 roku w podróż po Europie. Zwiedziły razem m.in. Wiedeń, Paryż, Barcelonę, Wenecję - z tego czasu pochodzi wiele zagranicznych pejzaży namalowanych przez artystkę.
Po powrocie do Krakowa znowuż oddała się twórczości i działalności wystawienniczej.
W 1931 roku ponownie odbyła podróż do Turcji, gdzie chciała nawiązać kontakt z dalekimi krewnymi, potomkami Konstantego Borzęckiego.
Okres II wojny światowej był dla niej niezwykle trudny. Artystka zmagała się wtedy z poważnymi problemami finansowymi. Zmarła na początku lat 50. w zapomnieniu.
Bronisława Rychter-Janowska zdobyła w swoim życiu ogromną ilość wyróżnień na wystawach malarstwa, w 1939 roku została natomiast odznaczona Złotym Krzyżem Zasługi.
Była członkinią m.in. Związku Polskich Artystów Plastyków, Związku Artystek Polskich we Lwowie i Towarzystwa "Dante Alighieri".
Malarstwo Bronisławy Rychter-Janowskiej
W twórczości Bronisławy Rychter-Janowskiej dominują pejzaże oraz portrety malowane w technice olejnej na tekturze. Artystka często (szczególnie w latach 30. i 40.) podejmowała również temat architektury polskich dworków szlacheckich oraz ich wnętrz. Charakterystyczne dla Bronisławy Rychter-Janowskiej są małe formaty prac.
Formalnie obrazy artystki wyróżniają się znakomitym wysmakowaniem kolorystycznym oraz nienachalną dekoracyjnością.
Malarka w swoich obrazach kładła nacisk na zrównoważoną kompozycję oraz szczegółowość przedstawień. Wiele z jej dzieł było reprodukowanych w formie kart pocztowych wydawanych przez Salon Malarzy Polskich.
Nieco mniej znaną dziedziną twórczości Bronisławy Rychter-Janowskiej jest tkanina artystyczna, którą malarka zainteresowała się jeszcze w trakcie studiów artystycznych. Początkowo przenosiła na tkaniny pejzaże swojego męża, z czasem zaczęła wykonywać także własne kompozycje krajobrazowe lub inspirowane sztuką ludową.
Poza twórczością plastyczną Bronisława Rychter-Janowska zajmowała się również poezją, nowelą i dramatem (m.in. Biała symfonia), pisała również felietony, cennym świadectwem jej życia jest również pozostawiony przez artystkę pamiętnik. Swoje teksty publikowała m.in. w "Reformie" i "Gazecie Lwowskiej".
Bronisława Rychter-Janowska - wystawy
Obrazy Bronisławy Rychter-Janowskiej były prezentowane na licznych wystawach w Towarzystwie Przyjaciół Sztuk Pięknych w Krakowie (od 1901) i we Lwowie (od 1906) oraz w warszawskim Towarzystwie Zachęty Sztuk Pięknych (m.in. w roku 1910). Eksponowała też swoje makaty i hafty na wystawach Towarzystwa "Polska Sztuka Stosowana". Pokazywała obrazy w wielu miastach w Polsce i za granicą, np. w Nowym Sączu, Limanowej, Żywcu, Pradze, Monachium czy amerykańskim Buffalo.
Dzieła Bronisławy Rychter-Janowskiej znajdują się w kolekcjach muzealnych, m.in. w zbiorach Muzeum Narodowego w Krakowie, Muzeum Morskiego w Gdańsku oraz Muzeum Okręgowego w Nowym Sączu.
Artykuły o Bronisławie Rychter-Janowskiej:
"Tylko wypadkiem, z dala od dróg i zachłannych oczu ludzkich ostały się bardzo nieliczne dworki, do których, jak do ostatnich świadków przeszłości, z tem większą miłością garnie się serce polskie. Przypomnieć tę przeszłość, zostawić malowany ślad tych osiedli, utrwalić uroczą architekturę tych dworków - postanowiła sobie znana artystka-malarka Bronisława Rychter-Janowska, która od szeregu lat jeździ po całej Polsce i z całą pasją je maluje. A, że jest Polką z krwi i kości i dziadowie jej właśnie w takich dworkach siedzieli, rozumie ich czar nieuchwytny, umie zasłuchać się w szept odwiecznych drzew i suchy potrzask węgłów starych domostw, chwyta sercem snującą się wewnątrz i zewnątrz dworów legendę dawnych lat, więc też przy swoim niepospolitym talencie, wspartym o długie lata rzetelnych studiów, tworzy obrazki śliczne, przemawiające do każdego."
~ Artur Schroeder
[Cyt. za: idem, Malarka ginących dworków, "Tygodnik Illustrowany" nr 50, 1923, s. 798.]

Przyjmujemy obrazy Bronisławy Rychter-Janowskiej na aukcje sztuki - wycena obrazów, skup i sprzedaż aukcyjna sztuki Bronisławy Rychter-Janowskiej.
Jeśli chcą Państwo sprzedać dzieła Bronisławy Rychter-Janowskiej, zapraszamy do kontaktu [link].
Zobacz galerię obrazów Bronisławy Rychter-Janowskiej w Krakowskim Domu Aukcyjnym [link].
