SZTUKA WSPÓŁCZESNA
Tytuł: | Martwa natura z rudym kotem |
Technika: | olej, płótno |
Wymiary: | 60,5 x 50,5 cm |
Uwagi: | Sygnowany l.d.: "J. SOBEL" |
Tytuł: | Katedra (2002) |
Technika: | pastel, papier naklejony na tekturę |
Wymiary: | 81,5 x 68 cm 101 x 89 cm (z oprawą) |
Uwagi: | Sygnowany i datowany l.d.: "Marcin | Kołpanowicz | 2002" |
Tytuł: | Chłopiec (Jędrek) (1965) |
Technika: | olej, płótno |
Wymiary: | 70 x 54 cm |
Uwagi: | Sygnowany i datowany l.d.: "Maria Więckowska 1965" |
Tytuł: | Bukiet (lwie paszcze) |
Technika: | litografia, papier, ed. 73/150 |
Wymiary: | 56,5 x 38,5 cm (wymiary grafiki) 74,5 x 54,5 cm (z oprawą) |
Uwagi: | Opisana ołówkiem p.d. przez syna artysty: "Jean Kisling" Sucha pieczęć "ATELIER | KISLING" p.d. Opisana ołówkiem l.d.: "73/150" |
Tytuł: | Kobieta z hybrydą (2002) |
Technika: | pastel, papier |
Wymiary: | 50 x 70 cm 76 x 94,5 cm (z oprawą) |
Uwagi: | Sygnowany i datowany śr.g.: "FrStarowieyski | 1702" Do pracy dołączony dokument z galerii Artemis potwierdzający proweniencję obrazu bezpośrednio z pracowni Franciszka Starowieyskiego. OPIS PRACY: Franciszek Starowieyski, jeden z najbardziej rozpoznawalnych polskich artystów współczesnych, czerpał inspiracje ze sztuki secesji i surrealizmu, wypracowując ostatecznie zindywidualizowany styl malarski. W oferowanej pracy artysta zastosował wielokrotnie powracający w jego twórczości motyw sylwetki kobiety o pełnych kształtach, której towarzyszy surrealistyczne hybrydalne stworzenie. Postać widziana jest od tyłu i znajduje się blisko hybrydy mającej tułów konia (z fragmentami nasuwającymi skojarzenia raczej z umięśnionym ciałem lwa) i ptasią czaszkę w miejscu głowy. Całość wywiera na widzu silne wrażenie będące swoistą mieszanką zachwytu i niepokoju. W kompozycji został również zawarty tak znamienny dla malarstwa Franciszka Starowieyskiego erotyzm, przejawiający się nie tylko w samym ukazaniu kobiety w akcie, ale także w spleceniu nóg postaci i hybrydy. Obraz został wykonany za pomocą pewnych, energicznych, kotłujących się linii, które kształtują ekspresyjne sylwetki. Franciszek Starowieyski w tej swobodnej kompozycji zawarł szereg charakterystycznych dla swojego malarstwa środków - wyraźny kontur, zawężenie gamy barwnej do dwóch kontrastujących ze sobą kolorów, sugestywny światłocień, jak i skupienie się na pięknie ciała. Artysta antydatował swoje prace o 300 lat wstecz, w związku z czym pastel "Kobieta z hybrydą", który powstał na początku XXI wieku, został przez malarza opatrzony datą 1702. |
Tytuł: | Niepożądana obecność (1990) |
Technika: | technika własna, płyta |
Wymiary: | 71,5 x 50 cm |
Uwagi: | Opisany i sygnowany na odwrocie: "[nieczytelne] | 23 XI 90r | GRYGNY" |
Tytuł: | Wizja |
Technika: | ołówek, papier |
Wymiary: | 28,5 x 20,5 cm 32,4 x 23,4 cm (z oprawą) |
Uwagi: |
PROWENIENCJA: - kolekcja rodziny artysty. |
Tytuł: | Góral z Beskidu Śląskiego (1958) |
Technika: | olej, płótno |
Wymiary: | 80 x 69,5 cm 88,5 x 78,5 cm (z oprawą) |
Uwagi: | Sygnowany i datowany l.d.: "M. LACHUR 58" |
Tytuł: | Żółta chmura (2014) |
Technika: | gwasz, akryl, papier |
Wymiary: | 30 x 40,5 cm 55 x 65 cm (z oprawą) |
Uwagi: | Sygnowany p.d.: "St. Rodziński" Opisany na odwrocie: "St. Rodziński | Żółta chmura, gwasz 2014" |
Tytuł: | Cracovia (2004) z cyklu "Barwy klubowe" |
Technika: | akryl, płótno |
Wymiary: | 38 x 30 cm |
Uwagi: | Sygnowany i opisany na odwrocie: "KAMIL KUSKOWSKI | CRACOVIA | 2004, 38 x 30 cm." |
Tytuł: | Jeździec |
Technika: | tempera, papier |
Wymiary: | 29 x 20 cm (w świetle passe-partout) 66,5 x 57 cm (z oprawą) |
Uwagi: | Sygnowany p.d.: "E. Markowski" |
Tytuł: | Ewa z cyklu "Złota łazienka" (2010) |
Technika: | akryl, technika własna, płótno |
Wymiary: | 99,5 x 70 cm 106 x 76 cm (z oprawą) |
Uwagi: | Sygnowany i datowany p.d.: "Borowski | 2010" Opisany na odwrocie: "Z CYKLU | ZŁOTA ŁAZIENKA | AKT PIONOWY | EWA"; "ABorowski | 2010 | akryl | złoto | tech. | własna" |
Tytuł: | Notatki filozoficzno-geometryczne (zestaw dwóch prac) |
Technika: | długopis, tusz, collage, papier |
Wymiary: | 29,7 x 21 cm (każdy) |
Uwagi: | 1. "Papryka w zupie ugotowana nadaje jej smak fasolki szparagowej" Sygnowany i opisany śr.g. Opisany śr.d. 2. "PS. Na Poczcie Głównej w Katowicach odmówiono mi już niejednokrotnie" Sygnowany i opisany śr.d. Opisany śr.g. |
Tytuł: | W kuchennej izbie (1958) |
Technika: | olej, płótno |
Wymiary: | 70 x 80 cm 75,5 x 85,5 cm (z oprawą) |
Uwagi: | Sygnowany i datowany l.d.: "M. LACHUR 58" Lokalnie widoczne pojedyncze ubytki malatury. |
Tytuł: | Kobieta w kwiecistej chuście |
Technika: | pastel, papier |
Wymiary: | 49 x 40 cm 59,5 x 51,5 cm (z oprawą) |
Uwagi: | Sygnowany p.d.: "A. Dobrowolski" Na papierze widoczne ślady foxingu (?). |
Tytuł: | Panna Młoda (1967) |
Technika: | linoryt, papier, ed. 10/50 |
Wymiary: | 17 x 13 cm (wymiary grafiki) 22 x 16,5 cm (w świetle passe-partout) 37,7 x 31 cm (z oprawą) |
Uwagi: | Sygnowany ołówkiem p.d.: "S. Wójtowicz" Opisany ołówkiem l.d.: "ep. d’artiste "Panna Młoda" | 10/50 1967 (Żona)" |
Tytuł: | Pejzaż wsi polskiej (1979) |
Technika: | olej, płótno |
Wymiary: | 54,5 x 73 cm 54,5 x 83 cm (z oprawą) |
Uwagi: | Sygnowany i datowany p.d.: "ST. WÓJTOWICZ 1979." |
Tytuł: | Koncert (2003) |
Technika: | pastel, tektura |
Wymiary: | 57 x 72 cm 76,5 x 91,5 cm (z oprawą) |
Uwagi: | Sygnowany i datowany p.d.: "Marcin | Kołpanowicz | 2003" Opisany na odwrocie: "MARCIN KOŁPANOWICZ | KONCERT, 2003" |
Tytuł: | Nalot (szkic do cyklu "Getto lwowskie") (ok. 1950) |
Technika: | tusz, papier |
Wymiary: | 27 x 21 cm (w świetle passe-partout) 61 x 52,5 cm (z oprawą) |
Uwagi: | Na odwrocie potwierdzenie autentyczności napisane ołówkiem przez żonę artysty, Barbarę Jaroszyńską-Stern: "Szkic do cyklu linorytów | "Getto Lwowskie" z ok. 1950 r. | Stwierdzam autorstwo Jonasza Sterna | Barbara Jaroszyńska-Stern" |
Tytuł: | Kalwa (1996) |
Technika: | olej, płótno |
Wymiary: | 69 x 90 cm |
Uwagi: | Sygnowany p.d.: "Maria Anto" Opisany na odwrocie: "Maria Anto 96 | 1038" Opisany na blejtramie: "MARIA ANTO KALWA 1996 69 x 90 DZIENNIK B" OPIS PRACY: Maria Anto była malarką i poetką, w swojej twórczości czerpała inspiracje z naiwnego realizmu i surrealizmu, tworząc niepowtarzalne, oniryczne kompozycje. Na twórczość Marii Anto oddziaływały traumatyczne doświadczenia drugiej wojny światowej, które wpłynęły zarówno na tematykę, jak i formę jej prac. W związku z tym artystka wielokrotnie wykorzystywała w swoich pracach poetykę marzeń sennych. W prezentowanym obrazie Maria Anto ukazała charakterystyczny dla siebie, złożony jakby z wycinków rzeczywistości, wieczorny krajobraz przesycony aurą tajemniczości. Malarka w centrum kompozycji ujęła krucyfiks na tle skały. Krzyż otaczają fragmenty zabudowań kościelnych, cmentarza i pejzażu z drzewem na wzgórzu. W malarstwie tej artystki główną rolę odgrywały emocje i przeżycia, które przekładała na fantastyczny świat niejednoznacznych, otwierających szerokie drogi interpretacyjne symboli. |
Tytuł: | Martwa natura z pejzażem (lata 90.) |
Technika: | olej, płótno |
Wymiary: | 60 x 73 cm 67 x 79,5 cm (z oprawą) |
Uwagi: | Sygnowany i datowany p.d.: "T. Wallis-J. 9[nieczytelne]" |
Tytuł: | Martwa natura z kwiatami (1984) |
Technika: | olej, płótno |
Wymiary: | 47 x 61,5 cm 59,5 x 73 cm (z oprawą) |
Uwagi: | Sygnowany i datowany p.d.: "Konrad Srzednicki 1984" Opisany na blejtramie: "Konrad Srzednicki | 1984" |
Tytuł: | Na Południu |
Technika: | tempera, olej, deska |
Wymiary: | 31,7 x 43,6 cm 39 x 51 cm (z oprawą) |
Uwagi: | Sygnowany l.d.: "KOZYRA" OPIS PRACY: Prezentowany obraz Andrzeja Kozyry "Na Południu" ukazuje krajobraz z historyczną architekturą. Natłok szczegółów, kolorystyka i ogólny charakter formalny przywodzi w pierwszej chwili skojarzenia z malarstwem Pietera Bruegla Starszego. Szczególną uwagę zwracają pozornie przypadkowe, rozrzucone przedmioty, z których większość (np. złamana drabina, przewrócona doniczka czy pęknięte wiosło) została zniszczona i nie nadaje się do dalszego użytku. Po lewej stronie kompozycji widać leżącego mężczyznę z nożem w ręce. Niepokojącą ciszę zdaje się przerywać bicie dzwonu. Co wydarzyło się przed momentem? Czego skutkiem jest przedstawione zniszczenie? Na te pytania widz sam musi odpowiedzieć. |
Tytuł: | Akt kobiety z pieskiem (1979) |
Technika: | olej, płótno naklejone na tekturę |
Wymiary: | 65 x 46 cm 79 x 60 cm (z oprawą) |
Uwagi: | Sygnowany p.d.: "ST. WÓJTOWICZ 79." |
Tytuł: | Ideogramy |
Technika: | gwasz, akwarela, papier |
Wymiary: | 43,5 x 53 cm 71 x 79,5 cm (z oprawą) |
Uwagi: | Sygnowany p.d.: "J. Kraupe" |
Tytuł: | Tabun koników |
Technika: | gwasz, pastel, technika własna, papier |
Wymiary: | 14,5 x 21 cm 40,5 x 46 cm (z oprawą) |
Uwagi: | Sygnowany p.d.: "JWilkoń" |
Tytuł: | Bez tytułu (1998) |
Technika: | gwasz, technika mieszana, papier |
Wymiary: | 15 x 15 cm (w świetle passe-partout) 36,3 x 35 cm (z oprawą) |
Uwagi: | Sygnowany i datowany l.g: "~ 1998 ~ SZWACZ" oraz śr.d.: "1998 - SZWACZ" |
Tytuł: | Autoportret (2000) |
Technika: | pastel olejny, papier |
Wymiary: | 48 x 34 cm |
Uwagi: | Sygnowany i datowany p.g.: "Panek" Opisany na odwrocie: "Kraków | 6 lipca 2000 | Panek | Autoportret" ; "47,5 x 34" |
Tytuł: | Carro azul (2016) |
Technika: | olej, płótno |
Wymiary: | 60 x 80 cm 68 x 87,5 cm (z oprawą) |
Uwagi: | Sygnowany l.d.: "A" Opisany na odwrocie: "A’2016" Na odwrocie dwie pieczątki autorskie. |
Tytuł: | Muzykujące Anioły |
Technika: | malarstwo na szkle |
Wymiary: | 39,5 x 30 cm (w świetle oprawy) 46,3 x 37 cm (z oprawą) |
Uwagi: | Sygnowany l.d.: "EPęksowa" |