SZTUKA WSPÓŁCZESNA
Tytuł: | Kobieta z hybrydą (2002) |
Technika: | pastel, papier |
Wymiary: | 50 x 70 cm 76 x 94,5 cm (z oprawą) |
Uwagi: | Sygnowany i datowany śr.g.: "FrStarowieyski | 1702" Do pracy dołączony dokument z galerii Artemis potwierdzający proweniencję obrazu bezpośrednio z pracowni Franciszka Starowieyskiego. OPIS PRACY: Franciszek Starowieyski, jeden z najbardziej rozpoznawalnych polskich artystów współczesnych, czerpał inspiracje ze sztuki secesji i surrealizmu, wypracowując ostatecznie zindywidualizowany styl malarski. W oferowanej pracy artysta zastosował wielokrotnie powracający w jego twórczości motyw sylwetki kobiety o pełnych kształtach, której towarzyszy surrealistyczne hybrydalne stworzenie. Postać widziana jest od tyłu i znajduje się blisko hybrydy mającej tułów konia (z fragmentami nasuwającymi skojarzenia raczej z umięśnionym ciałem lwa) i ptasią czaszkę w miejscu głowy. Całość wywiera na widzu silne wrażenie będące swoistą mieszanką zachwytu i niepokoju. W kompozycji został również zawarty tak znamienny dla malarstwa Franciszka Starowieyskiego erotyzm, przejawiający się nie tylko w samym ukazaniu kobiety w akcie, ale także w spleceniu nóg postaci i hybrydy. Obraz został wykonany za pomocą pewnych, energicznych, kotłujących się linii, które kształtują ekspresyjne sylwetki. Franciszek Starowieyski w tej swobodnej kompozycji zawarł szereg charakterystycznych dla swojego malarstwa środków - wyraźny kontur, zawężenie gamy barwnej do dwóch kontrastujących ze sobą kolorów, sugestywny światłocień, jak i skupienie się na pięknie ciała. Artysta antydatował swoje prace o 300 lat wstecz, w związku z czym pastel "Kobieta z hybrydą", który powstał na początku XXI wieku, został przez malarza opatrzony datą 1702. |
Tytuł: | Auguste Rodin (2020) |
Technika: | akryl, płótno |
Wymiary: | 100 x 70 cm |
Uwagi: | Sygnowany p.d. "Fogtt 20" Opisany na odwrocie: "Fogtt | Auguste | Rodin | akryl" |
Tytuł: | Kinkiet z motywem florystycznym |
Technika: | ceramika szkliwiona |
Wymiary: | 36,5 x 23,5 x 7,5 cm |
Uwagi: | Sygnowany śr.d. monogramem "KB" |
Tytuł: | Port Lligat (1998) |
Technika: | olej, płótno |
Wymiary: | 65 x 81 cm 76 x 92 cm (z oprawą) |
Uwagi: | Sygnowany i datowany p.d.: "TWallis-J. | 98" Opisany na odwrocie: "TERESA WALLIS-JONIAK | PORT LLIGAT | 1998" Na odwrocie metka Towarzystwa Przyjaciół Sztuk Pięknych w Krakowie. Obraz reprodukowany w albumie Teresa Wallis-Joniak: malarstwo, katalog wystawy w Pałacu Sztuki TPSP w Krakowie, 5 listopada - 28 listopada 1999, Kraków 1999, poz. 48 |
Tytuł: | Martwa natura w zieleniach (1992) |
Technika: | olej, płótno |
Wymiary: | 100 x 81 cm 112 x 93 cm (z oprawą) |
Uwagi: | Sygnowany i datowany p.d.: "Joniak 92." Opisany na odwrocie: "JULIUSZ JONIAK | MARTWA NATURA W ZIELENIACH’92 | 100 x 81 | 1992" Na odwrocie metka z indywidualnej wystawy Juliusza Joniaka w Pałacu Sztuki Towarzystwa Przyjaciół Sztuk Pięknych w Krakowie (maj-czerwiec 1998). |
Tytuł: | Martwa natura z butelką i trzema muszlami |
Technika: | tempera, papier |
Wymiary: | 39 x 57,3 cm 64 x 82,5 cm (z oprawą) |
Uwagi: | Sygnowany p.d.: "Celina Styrylska" Opisany na odwrocie. |
Tytuł: | Martwa natura w zieleni (1985) |
Technika: | gwasz, papier |
Wymiary: | 38,4 x 50,4 cm 64 x 76 cm (z oprawą) |
Uwagi: | Sygnowany p.d.: "Celina Styrylska" Opisany na odwrocie. |
Tytuł: | Sukienka (2006) |
Technika: | olej, płótno |
Wymiary: | 33 x 41 cm 44.5 x 52,5 cm (z oprawą) |
Uwagi: | Sygnowany i opisany p.d.: "Joanna Sierko | 434/2006" Opisany na odwrocie: "JOANNA SIERKO-FILIPOWSKA „SUKIENKA” 2006" |
Tytuł: | Matka Boska Karmiąca |
Technika: | malarstwo na szkle |
Wymiary: | 26 x 20 cm (w świetle oprawy) 33,5 x 27 cm (z oprawą) |
Uwagi: | Sygnowany p.d.: "EPęksowa" Opisany na odwrocie: "Ewelina Pęksowa „Matka Boska Karmiąca” | Zakopane" |
Tytuł: | Matka Boska z Dzieciątkiem (2001) |
Technika: | malarstwo na szkle |
Wymiary: | 39 x 30 cm (w świetle oprawy) 47 x 37,5 cm (z oprawą) |
Uwagi: | Sygnowany śr.d.: "EPęksowa" Na odwrocie naklejka z opisem autorskim: "Ewelina Pęksowa | Zakopane 2001 | „Matka Boska | z Dzieciątkiem”" |
Tytuł: | Zestaw pięciu rysunków |
Technika: | tusz, ołówek, papier |
Wymiary: | szczegóły w uwagach poniżej |
Uwagi: | Jerzy Panek, "Portret mężczyzny" (1942) Technika: ołówek, papier | Wymiary: 28,5 x 20,5 cm Sygnowany i datowany p.d.: "Panek | 42" Jerzy Panek, "Akt stojący" Technika: ołówek, papier | Wymiary: 29,5 x 21 cm Sygnowany kredką l.d.: "Panek" Jerzy Panek, "Para" (1959) Technika: tusz, papier | Wymiary: 18,6 x 23,5 cm Datowany ołówkiem p.d.: "59" Opisany ołówkiem na odwrocie: "JERZY PANEK, 1960, WŁASNOŚĆ SPADKOBIERCÓW" Jerzy Panek, "Portret w swetrze" Technika: tusz, papier | Wymiary: 23,5 x 18,5 cm Opisany ołówkiem na odwrocie: "JERZY PANEK, 58/59, WŁASNOŚĆ SPADKOBIERCÓW (BM)" Jerzy Panek, "Koza" Technika: tusz, papier | Wymiary: 20 x 29,5 cm Opisany p.d.: "2.10." PROWENIENCJA: - kolekcja Jerzego Panka, - kolekcja prywatna. |
Tytuł: | Zestaw sześciu prac o tematyce portretowo-animalistycznej |
Technika: | pastel, akwarela, kredka, tusz, papier |
Wymiary: | szczegóły w uwagach poniżej |
Uwagi: | Jerzy Panek, "Lew" (1945) Technika: tusz, papier | Wymiary: 22 x 31,5 cm Sygnowany i opisany ołówkiem l.d.: "Panek | 45 ASP" Widoczne drobne naderwania papieru przy krawędziach podłoża. Widoczne przetarganie papieru (ok. 3,5 cm) w środkowej części górnej krawędzi podłoża. Jerzy Panek, "Autoportret" Technika: tusz, papier | Wymiary: 20,5 x 15 cm Opisany kredką śr.g.: "19.VII." Widoczne przetarganie papieru (ok. 1 cm) przy lewej dolnej krawędzi podłoża. Jerzy Panek, "Portret w błękicie" (1973) Technika: akwarela, kredka, papier | Wymiary: 20,5 x 15 cm Datowany l.g.: "9.12.73." Jerzy Panek, "Portret" (1995) Technika: pastel, papier | Wymiary: 29,5 x 20,7 cm Sygnowany i datowany ołówkiem p.d.: "Panek 95r" Opisany ołówkiem na odwrocie: "JERZY PANEK, SPIS 11.II.2001" Jerzy Panek, "Portret z fioletem" Technika: pastel, papier | Wymiary: 14 x 21 cm Sygnowany ołówkiem l.d.: "Panek" Jerzy Panek, "Mężczyzna" Technika: tusz, papier | Wymiary: 23,7 x 19,3 cm Opisany ołówkiem na odwrocie: "JERZY PANEK, 1958/59, WŁASNOŚĆ SPADKOBIERCÓW (BM)" PROWENIENCJA: - kolekcja Jerzego Panka, - kolekcja prywatna. |
Tytuł: | Pies (1983) |
Technika: | olej, płyta |
Wymiary: | 26,5 x 26,5 cm 36 x 36 cm (z oprawą) |
Uwagi: | Sygnowany i datowany l.d.: "St. Kuskowski 83" Opisany na odwrocie: "St. Kuskowski 1983 | »PIES«" Na odwrocie dedykacja autorska. |
Tytuł: | Rykowisko (1992) |
Technika: | malarstwo na szkle |
Wymiary: | 31,5 x 38 cm (w świetle oprawy) 38 x 44,5 cm (z oprawą) |
Uwagi: | Sygnowany p.d.: "JPęksa" Opisany na odwrocie: "Rykowisko | Jolanta Pęksa | Zakopane 1992" |
Tytuł: | Grające Anioły |
Technika: | malarstwo na szkle |
Wymiary: | 39 x 30 cm (w świetle oprawy) 47 x 37,5 cm (z oprawą) |
Uwagi: | Sygnowany p.d.: "EPęksowa" Opisany na odwrocie: "Ewelina Pęksowa | Zakopane"; "Grające Anioły" |
Tytuł: | Dwie biedronki (1995) |
Technika: | olej, płyta |
Wymiary: | 34,5 x 37,2 cm (z oprawą) |
Uwagi: | Sygnowany i datowany p.śr.: "Edward 95" Opisany na odwrocie: "EDWARD NARKIEWICZ | DWIE BIEDRONKI 1995 | (37,2 x 34,5) CM. | OLEJ + PILŚŃ" |
Tytuł: | Pablo Picasso jesienny (2005) |
Technika: | olej, akryl, płyta |
Wymiary: | 50 x 73 cm 53 x 76 cm ( z oprawą) |
Uwagi: | Sygnowany i datowany p.d.: "Edward 2005" Opisany na odwrocie: "EDWARD NARKIEWICZ | PABLO PICASSO JESIENNY 2005 | (73 x 50) CM. | OLEJ + ACRYLIC + PILŚŃ" OPIS PRACY: Twórczość Edwarda Narkiewicza wpisuje się w nurt tzw. realizmu magicznego. Artysta w swoich pracach najczęściej przedstawiał motywy zaczerpnięte ze świata fauny i flory, które komponował w interesujące wizualnie i złożone treściowo całości. W oferowanej pracy malarz przedstawił w centrum Pabla Picassa, który jest otoczony wieńcem gwiazd i patrzy na wprost na odbiorcę. Postaci słynnego artysty towarzyszą charakterystyczne dla kompozycji autorstwa Edwarda Narkiewicza grzyby, ukazana z profilu głowa egzotycznego ptaka oraz zwisająca z finezyjnie ukształtowanej gałęzi larwa. Wszystkie elementy są umieszczone na jednolitym jasnooliwkowym tle. Praca została zbudowana w oparciu o poetykę marzenia sennego i surrealistycznych zabiegów formalnych. To właśnie niczym niepohamowana fantazja artysty, wysmakowany humor i niepowtarzalny styl sprawiają, że malarstwo Edwarda Narkiewicza jest rozpoznawalne i zatrzymuje na dłużej wzrok odbiorców jego sztuki. |
Tytuł: | Krajobraz z domem (1990) |
Technika: | olej, płyta |
Wymiary: | 36,5 x 39,5 cm 45,5 x 49 cm (z oprawą) |
Uwagi: | Sygnowany i datowany na odwrocie: "1990 | JERZY WRÓBLEWSKI" |
Tytuł: | Erotyk (2008) |
Technika: | olej, płótno |
Wymiary: | 24 x 30 cm |
Uwagi: | Sygnowany i opisany p.d.: "Joanna Sierko | 494/2008 | Lucień" |
Tytuł: | Bez tytułu II (2021-2023) |
Technika: | technika mieszana, karton |
Wymiary: | 69,5 x 50 cm 90,5 x 70 cm (z oprawą) |
Uwagi: | Sygnowany p.d.: "Żmijewski | ALTHAMER" Na odwrocie certyfikat autorski. |
Tytuł: | Bez tytułu I (2021-2023) |
Technika: | technika mieszana, karton |
Wymiary: | 53,5 x 38 cm 69 x 55,5 cm (z oprawą) |
Uwagi: | Sygnowany l.d.: "Żmijewski | ALTHAMER" Na odwrocie certyfikat autorski. |
Tytuł: | Wyrok (2015) |
Technika: | olej, płótno |
Wymiary: | 100 x 80 cm 109 x 89 cm (z oprawą) |
Uwagi: | Sygnowany i datowany p.d.: "Rosiński | 2015" Opisany na odwrocie: "ROSIŃSKI | WYROK | 100 x 80 | 2015" Obraz jest reprodukowany w wydaniu powieści Krzysztofa Gibaszewskiego W poszukiwaniu tego czegoś (Skarżysko-Kamienna 2015, s. 146 oraz na tyle okładki). Obraz jest wymieniany i reprodukowany w albumie prac Ryszarda Rosińskiego Surrealizm (tekst K. Gibaszewski, Skarżysko-Kamienna 2018, s. 90-91). Do obrazu dołączone zostaną dwie wspomniane wyżej publikacje opatrzone autografami Ryszarda Rosińskiego oraz Krzysztofa Gibaszewskiego. Fragment powieści Krzysztofa Gibaszewskiego W poszukiwaniu tego czegoś: "Facet znajdował się w jasnym pomieszczeniu bez ścian, sufitu i podłogi. Otaczał go błękit. [...] Przed sobą widział cztery postacie, ubrane w brązowe, niewidzialne habity z zaciągniętymi wielkimi, czarnymi kapturami, spod których nie było widać twarzy. Postacie te zlewały się z otoczeniem w jeden błękit. Byli to członkowie trybunału. Między nimi a Facetem, trochę z lewej strony, stał oskarżyciel, który wygłaszał przemowę. [...] Z obejrzanego materiału wynika, że oskarżony odrzucił łaskę, którą otrzymał. A otrzymał wiele. Oświecenie, powołanie do wielkich rzeczy. Mógł być prorokiem, ale on zaniechał. Wybrał mamonę i cielesność. Za to może być tylko jedna kara, o którą wnioskuję. Życie. Domagam się dla niego kary doumarcia. Życia, dopóki nie umrze. [...] Niech żyje wśród ludzi, którzy nigdy go nie zrozumieją [...]. To będzie jego karą. Bo wiedział, a nie przekazał wiedzy, nie poszerzył jej, ani nie wykorzystał jej do niczego dobrego. Za to powinien po raz kolejny zostać wygnanym z raju. Za pierworodny grzech zaniechania." |
Tytuł: | Obraz nr 353 (2015) |
Technika: | akryl, płótno |
Wymiary: | 30 x 30 cm |
Uwagi: | Sygnowany i opisany na odwrocie: "2015 | E. DWURNIK | OBRAZ NR: 353 | NR: XXV-353- | -5398" |
Tytuł: | Iza - Free Tibet (2003) z cyklu XXIV "Plener" |
Technika: | olej, akryl, płótno |
Wymiary: | 70 x 50 cm |
Uwagi: | Sygnowany i datowany p.d.: "E. DWURNIK | 2003" Opisany śr.d.: "= IZA - FREE TIBET = MYCZKOWCE" Opisany na odwrocie: "2003 | E. DWURNIK | FREE TIBET | Iza - Myczkowce | PLENER | NR: XXIV | 27 | 3042" PROWENIENCJA: - kolekcja Izabelli Pajonk, - dar od artysty. OPIS PRACY: Portret właściwie od początku aktywności twórczej Edwarda Dwurnika stanowił ważną, aczkolwiek nie dominującą część dorobku artysty. Malarz z niebywałą sprawnością, nie tracąc przy tym na ekspresji wyrazu, potrafił uchwycić cechy charakterystyczne danej postaci. Prezentowana praca powstała w czasie pobytu malarza w bieszczadzkich Myczkowcach. Obraz przedstawia Izabellę Pajonk - malarkę i współuczestniczkę artystycznego wyjazdu. Strój sportretowanej, a konkretniej jej T-shirt z nazwą organizacji "Free Tibet", nadaje kompozycji znaczenia ideologicznego, co zresztą podkreślił sam autor w odnotowanym na płótnie tytule pracy. Ogniste włosy modelki korespondują z oranżem bluzki i stanowiły właściwie dla malarza punkt wyjścia dla kształtowania kolorystycznego konturów ukazanych w obrazie elementów. W tle widoczny jest pejzaż z górami otaczającymi błękitną taflę jeziora. Soczyście zielony krajobraz Bieszczad nawiązuje poniekąd do pejzażu krainy Tybetu. |
Tytuł: | Pióro |
Technika: | ceramika szkliwiona |
Wymiary: | 37 x 17 x 2 cm |
Uwagi: | Sygnowany p.d. monogramem "KB" |
Tytuł: | Czerwony kwiat |
Technika: | ceramika szkliwiona |
Wymiary: | 29 x 19 x 1,5 cm |
Uwagi: | Sygnowany p.d. monogramem "KB" |
Tytuł: | Kompozycja florystyczna |
Technika: | ceramika szkliwiona |
Wymiary: | 19 x 19 x 1,5 cm |
Uwagi: | Sygnowany l.d. monogramem "KB" |
Tytuł: | Lato (1980) |
Technika: | drewno polichromowane |
Wymiary: | 19,4 x 45 x 3,2 cm |
Uwagi: | Sygnowany, datowany i opisany na odwrocie. |
Tytuł: | Płacząca (1980) |
Technika: | drewno polichromowane |
Wymiary: | 40,3 x 23,5 x 3,3 cm |
Uwagi: | Sygnowany, datowany i opisany na odwrocie. |
Tytuł: | Muzyk (1980) |
Technika: | drewno polichromowane |
Wymiary: | 31,7 x 18,3 x 2,8 cm |
Uwagi: | Sygnowany, datowany i opisany na odwrocie. |