SZTUKA WSPÓŁCZESNA
Tytuł: | Z cyklu "NIE-BO XXXXIX" (2015) |
Technika: | akryl, płótno |
Wymiary: | 54 x 54 cm 61 x 61 cm (z oprawą) |
Uwagi: | Sygnowany opisany na odwrocie: "Jan Dobkowski | Z CYKLU „NIE-BO XXXXIX” 2015 | ACRYL | 54 cm x 54 cm" Do obrazu dołączony certyfikat z podpisem Jana Dobkowskiego. Obraz był eksponowany na wystawie "Jan Dobkowski - Niebo nade mną" prezentowanej od marca do maja 2022 roku w Galerii aTAK i jest wymieniany w katalogu wspomnianej wystawy (poz. 67, s. 80). OPIS PRACY: Cykl "NIE-BO" był tworzony przez Jana Dobkowskiego w latach 2014-2015. W pracach z tej serii malarz starał się oddać zjawiska trudno uchwytne, które zostały wyobrażone za pomocą światła i barw. W malarstwie artysty już od samego początku dużą rolę odgrywała precyzyjna kreska i ekspresja wyrazu. Oferowana kompozycja "NIE-BO XXXXIX" została zbudowana za pomocą pionowych linii rytmicznie rozdzielonych w centralnej części pola obrazowego na krótkie odcinki. Co istotne, złota barwa podłoża wpływa na efektowną świetlistość całości. Obraz zawiera w sobie niedookreśloną witalną siłę, która jest znamienna dla twórczości Jana Dobkowskiego. |
![]() ![]() |
Tytuł: | Kalwa (1996) |
Technika: | olej, płótno |
Wymiary: | 69 x 90 cm |
Uwagi: | Sygnowany p.d.: "Maria Anto" Opisany na odwrocie: "Maria Anto 96 | 1038" Opisany na blejtramie: "MARIA ANTO KALWA 1996 69 x 90 DZIENNIK B" |
![]() ![]() |
Tytuł: | Rajski ogród (2006) |
Technika: | olej, akryl, płótno |
Wymiary: | 120 x 280 cm |
Uwagi: | Sygnowany i opisany na odwrocie: "2006 | E. DWURNIK | RAJSKI OGRÓD | NR: XXIII-191-3466" OPIS PRACY: Sztuka Edwarda Dwurnika z lat dwutysięcznych kojarzona jest przede wszystkim z pracami będącymi widokami miast, malarskimi satyrycznymi komentarzami współczesnych realiów, a także ikonicznymi przedstawieniami tulipanów i kontrabasistów. Prezentowany obraz ma z kolei charakter czysto pejzażowy. Kompozycja zarówno swoim tematem, jak i rozmiarami (120 x 280 cm) stanowi interesujący przykład twórczości tego artysty. Praca została namalowana za pomocą długich, energicznych pociągnięć pędzla. Intensywna gama barwna, w której dominuje oranż, żółć i błękit, została poniekąd zrównoważona bielą i ciemną zielenią. Autorski tytuł pracy oraz pulsujące jaskrawe kolory i dynamicznie ujęte, wzbogacone impastami drzewa wpływają na pozytywny, nastrajający dobrą energią odbiór dzieła. Obraz od strony formalnej wpisuje się w rozpoznawalną stylistykę sztuki artysty, ukazując tym samym artystyczną finezję wypracowanych przez Edwarda Dwurnika środków malarskich w monumentalnej skali. |
![]() ![]() |
Tytuł: | Obraz nr 276 (2009) |
Technika: | inkografia, papier, E/A |
Wymiary: | 59,8 x 47,5 cm (wymiary grafiki) 69 x 55,5 cm (wymiary arkusza) 70 x 57 cm (z oprawą) |
Uwagi: | Sygnowana i datowana ołówkiem p.d.: "EDwurnik | 2009" Opisana ołówkiem l.d.: "E/A"; śr.d.: "OBRAZ NR: 276" PROWENIENCJA: - kolekcja Izabelli Pajonk, - dar od artysty. OPIS PRACY: Na początku lat dwutysięcznych Edward Dwurnik zaczął tworzyć nowy cykl malarski, tym razem abstrakcyjny, odwołujący się do sztuki Jacksona Pollocka oraz oparty na tzw. technice action painting. Malarz wylewał i rzucał na powierzchnię płócien farby tworząc ekspresyjne, rytmiczne kompozycje sumując wizję artystyczną z elementami przypadku. Niekiedy dzieła wzbogacane były formą kolażu, poprzez doklejanie groszowych monet. Zdarzało się, że w cyklu abstrakcyjnym Edward Dwurnik jako podłoża malarskie wykorzystywał obrazy innych artystów (ale także i swoje wcześniejsze prace). Taka sytuacja miała miejsce właśnie w przypadku "Obrazu nr 276", na podstawie którego powstała oferowana inkografia, stanowiąca rodzaj specyficznego "zadośćuczynienia" - została bowiem ofiarowana Izabelli Pajonk, autorce pierwotnej, namalowanej w 2000 roku, warstwy dzieła ("Pietrasanta - Massa Carrara"). |
![]() ![]() |
Tytuł: | Iza - Free Tibet (2003) z cyklu XXIV "Plener" |
Technika: | olej, akryl, płótno |
Wymiary: | 70 x 50 cm |
Uwagi: | Sygnowany i datowany p.d.: "E. DWURNIK | 2003" Opisany śr.d.: "= IZA - FREE TIBET = MYCZKOWCE" Opisany na odwrocie: "2003 | E. DWURNIK | FREE TIBET | Iza - Myczkowce | PLENER | NR: XXIV | 27 | 3042" PROWENIENCJA: - kolekcja Izabelli Pajonk, - dar od artysty. OPIS PRACY: Portret właściwie od początku aktywności twórczej Edwarda Dwurnika stanowił ważną, aczkolwiek nie dominującą część dorobku artysty. Malarz z niebywałą sprawnością, nie tracąc przy tym na ekspresji wyrazu, potrafił uchwycić cechy charakterystyczne danej postaci. Prezentowana praca powstała w czasie pobytu malarza w bieszczadzkich Myczkowcach. Obraz przedstawia Izabellę Pajonk - malarkę i współuczestniczkę artystycznego wyjazdu. Strój sportretowanej, a konkretniej jej T-shirt z nazwą organizacji "Free Tibet", nadaje kompozycji znaczenia ideologicznego, co zresztą podkreślił sam autor w odnotowanym na płótnie tytule pracy. Ogniste włosy modelki korespondują z oranżem bluzki i stanowiły właściwie dla malarza punkt wyjścia dla kształtowania kolorystycznego konturów ukazanych w obrazie elementów. W tle widoczny jest pejzaż z górami otaczającymi błękitną taflę jeziora. Soczyście zielony krajobraz Bieszczad nawiązuje poniekąd do pejzażu krainy Tybetu. |
![]() ![]() |
Tytuł: | Pogwarki (1970) z cyklu "W cieniu budowli" |
Technika: | tusz, flamaster, papier |
Wymiary: | 50,3 x 35 cm 70 x 55 cm (wymiary z oprawą) |
Uwagi: | Sygnowany i datowany l.d.: "E. DWURNIK 70. IV" Pieczątka autorska z wpisanym ołówkiem numerem "3370" (p.g.) Na odwrocie pieczątka z wpisanym odręcznie opisem rysunku. Praca była prezentowana na wystawie "E. Dwurnik w Lublinie" (28.03-06.05.2014) w Galerii Białej, Lublin. |
![]() ![]() |
Tytuł: | Lira |
Technika: | ceramika szkliwiona |
Wymiary: | 29 x 29 x 2,5 cm |
Uwagi: | Sygnowany p.d. monogramem "KB" |
![]() ![]() |
Tytuł: | Skrzydlaty |
Technika: | ceramika szkliwiona |
Wymiary: | 29 x 19 x 2 cm |
Uwagi: | Sygnowany śr.d. monogramem "KB" |
![]() ![]() |
Tytuł: | Wachlarz |
Technika: | ceramika szkliwiona |
Wymiary: | 29 x 19 x 2 cm |
Uwagi: | Sygnowany p.d. monogramem "KB" |
![]() ![]() |
Tytuł: | Motyl |
Technika: | ceramika szkliwiona, metal |
Wymiary: | 30 x 42,5 x ok. 2,5 cm |
Uwagi: | Sygnowany p.d. monogramem "KB" |
![]() ![]() |
Tytuł: | Mężczyźni (1984) |
Technika: | pastel, papier |
Wymiary: | 27,5 x 20 cm 43 x 34 cm (z oprawą) |
Uwagi: | Sygnowany i datowany p.d.: "84. | STAWIARSKI" |
![]() ![]() |
Tytuł: | Pejzaż |
Technika: | olej, tektura |
Wymiary: | 43 x 55 cm 48 x 60 cm (z oprawą) |
Uwagi: | Sygnowany p.d.: "S.K." Opisany na odwrocie: "SŁAWOMIR KARPOWICZ" |
![]() ![]() |
Tytuł: | Jak Rysiek szukał żony (2012) |
Technika: | akryl, płótno |
Wymiary: | 114 x 140 cm |
Uwagi: | Sygnowany i opisany na odwrocie: "PIOTR | AMBROZIAK | 2012"; "JAK | RYSIEK | SZUKAŁ | ŻONY" |
![]() ![]() |
Tytuł: | Arka Noego |
Technika: | akryl, płótno |
Wymiary: | 45,5 x 63,5 cm 55,5 x 73,5 cm (z oprawą) |
Uwagi: | Sygnowany p.d.: "E. Brożek" Opisany na blejtramie. |
![]() ![]() |
Tytuł: | Autoportret - stopy w kosmosie (1998) |
Technika: | olej, płótno |
Wymiary: | 55 x 46 cm 57 x 48 cm (z oprawą) |
Uwagi: | Sygnowany i datowany l.d.: "Edward 98" Opisany na odwrocie: "EDWARD NARKIEWICZ | AUTOPORTRET STOPY W KOSMOSIE 1998 | (55 x 46) CM | OLEJ + PŁÓTNO" |
![]() ![]() |
Tytuł: | Kobieta w koralach |
Technika: | drewno |
Wymiary: | 20 x 7 x 7 cm |
Uwagi: | Sygnowany na spodzie podstawy monogramem wiązanym "HZ" Opisany na spodzie podstawy: "MARYTA" |
![]() ![]() |
Tytuł: | Fundator |
Technika: | drewno |
Wymiary: | 24 x 10 x 8,5 cm |
Uwagi: | Sygnowany na spodzie podstawy: "ZEGADŁO | HENRYK" Opisany na spodzie podstawy: "WIEŚ. KRZYŻKA | 4 | [nieczytelne] ŁĄCZNA | pow. KIELCE" |
![]() ![]() |
Tytuł: | Kapliczka (Św. Anna) (2014) |
Technika: | drewno polichromowane |
Wymiary: | 43,7 x 26 x 14 cm |
Uwagi: | Sygnowana w tylnej części: "ST. KULON" Datowana w tylnej części: "2014" |
![]() ![]() |
Tytuł: | Klomb (1984) |
Technika: | gwasz, akwarela, papier |
Wymiary: | 48,8 x 61,5 cm 48,3 x 60 cm (w świetle passe-partout) 68,5 x 78 cm (z oprawą) |
Uwagi: | Sygnowany i datowany p.d. ołówkiem: "Zbysław Maciejewski 84"
OPIS PRACY: Prezentowana praca Zbysława Maciejewskiego wpisuje się w zespół powstałych w latach 80. portretów czystej, pozbawionej fizycznej obecności człowieka natury. Obraz ten, dzięki niesemantycznej tematyce, a także jasnej, harmonijnej, nieco odrealnionej kolorystyce i wyczuwalnej lekkości prowadzenia pędzla, jest źródłem przyjemnych doznań estetycznych. Warto zwrócić uwagę również na "świeżość" przedstawienia, której wrażenie malarz uzyskał dzięki mistrzowskiemu oddaniu światła. Natura, a w szczególności właśnie flora, przez wiele lat stanowiła inspirację dla Zbysława Maciejewskiego. Była ona swoistym odpoczynkiem od literackich, groteskowych kompozycji figuratywnych w jego twórczości, tematem, który artysta odkrywał wciąż na nowo, studiując ją w plenerze, malując alla prima, pod wpływem uniesienia i wrażenia chwili - niczym XIX-wieczni impresjoniści. |
![]() ![]() |
Tytuł: | Przydrożny świątek (1978) |
Technika: | olej, płótno |
Wymiary: | 72 x 54 cm |
Uwagi: | Sygnowany i datowany p.d.: "EGerlach | 78" Opisany na odwrocie: "AUTOR: EUGENIUSZ GERLACH | PRZYDROŻNY ŚWIĄTEK - 1978 | OLEJ NA PŁÓTNIE - 72 x 54 cm | SYGNOWANY: pd. EGERLACH 78 | EGerlach" OPIS PRACY: Eugeniusz Gerlach jest twórcą wszechstronnym. Artysta dobrze czuje się w malarstwie abstrakcyjnym, jak i figuracji. "Przydrożny świątek" powstał w 1978 roku. Splątane linie układają się w kształt prostej figury. Świątki należą do sztuki ludowej, najczęściej mają wymiar sakralny. Jeszcze dziś możemy spotkać w przydrożnych kapliczkach uproszczone w kształtach drewniane rzeźby. Prace te napełnione są szczerością i ekspresją - taka jest też figura na opisywanym obrazie. |
![]() ![]() |
Tytuł: | Twarz |
Technika: | szkło, edycja: 0480/2000 |
Wymiary: | 6,8 cm (wysokość) 4,7 cm (szerokość), 7,8 cm (długość) |
Uwagi: | sygnowany i opisany na podstawie: "MITORAJ | 0480/2000", "Daum France" |
![]() |
Tytuł: | Pejzaż ze stogami (1990) |
Technika: | gwasz, papier |
Wymiary: | 29 x 38 cm (wymiary w świetle passe-partout) 53 x 71 cm (wymiary z oprawą) |
Uwagi: | sygnowany p.d.: "St. Rodziński 90" |
![]() |