BAKALARZ Adam
ADAM BAKALARZ - NOTA BIOGRAFICZNA
Adam Bakalarz urodził się w 1989 roku. Artysta ukończył Grafikę na Wydziale Sztuki Uniwersytetu Pedagogicznego w Krakowie. Dyplom obronił pod kierunkiem Stanisława Cholewy w 2016 roku. Twórczość artysty, jak sam przyznaje, wynika z fuzji malarstwa i rzeźby. W jego obrazach punktem wyjścia wyrazu twórczego jest kolor, natomiast w rzeźbie ważna jest struktura. Dla Adama Bakalarza rzeźba stanowi model malarski, natomiast obraz jest projektem rzeźby. Artysta inspiracje czerpie z impulsów generowanych przez codzienność.
ARTYSTA O SWOJEJ SZTUCE
"Problematyka ruchu stanowi tylko część tego co mnie nurtuje, a bierze się to z mojej fascynacji obserwowania przekształcania się ciała ludzkiego, zabawy z formą i napinania jej do granic możliwości. Wywarcie wrażenia poruszenia „rzeźbiarskiej” materii, którą stosuję nie jest łatwym zadaniem. Fascynuje mnie zacieranie się czytelności ciała i jego fizycznych ograniczeń. Cielesność zostaje zdeformowana, przetworzona w rzeźbiarską formę, która jednakże intuicyjnie naprowadza nas na realność w odbiorze wykonywanej czynności. Uwielbiam kolor i fakturę starego metalu, jak w rzeźbach i grafikach Eduardo Chillidy, pobudzają one wyobraźnie i myślę o nich jak o fragmentach ludzkiego ciała. Bawią mnie rysunki "Konstrukcji trzech kobiet" Picassa i jego prace z lat 30. Głównym źródłem inspiracji pozostaje dla mnie fotografia. Jest ona jednak bardziej impulsem do działania niż główną bazą na podstawie, której zostanie namalowany obraz. Moje obrazy i grafiki są efektem wielu działań, podzielonych zasadniczo na kilka etapów. Fundamentem każdej pracy są oczywiście rysunki. W tym czasie postać ulega ciągłym przekształceniom i nierzadko zmienia się wcześniejsza koncepcja. Przy pracy często wspomagam się szarą plasteliną, dzięki czemu modelowane formy są dla mnie bardziej czytelne. Jest to najbardziej twórczy i najprzyjemniejszy etap pracy nad obrazem, zdaję się wtedy na wyczucie i intuicję artystyczną – podejmuję decyzję i odrzucam to co złe. Dokładnie wykańczam każdy obraz, wynika to z mojego technicznego podejścia do pracy. Nie lubię niedociągnięć i zabrudzeń. Korzystam z farb akrylowych ze względu na dobre krycie i ich charakterystyczną właściwość – szybki czas schnięcia. Ważne jest dla mnie zróżnicowanie powierzchni i stąd częste stosowanie piasku, ziemi, wełny do stworzenia faktury formy. Dzięki temu postaci umieszczone w odrealnionej przestrzeni, stają się bardziej namacalne. Dbam jednak o to, by w moich pracach była odczuwalna równowaga pomiędzy tłem a figurą."
WYSTAWY
2018 - wystawa indywidualna „Między farbą a strukturą”, SDA, Sopot
2018 - Kraków, Kamienica Szołayskich, „Sztuka teraz”
2018 - Kraków, Muzeum Narodowe, „Sztuka teraz”
2017 - Floryda, „Art Boca Raton”
2017 - Kraków, Fabryka Telpod, „Dyplomy”
2017 - Kraków, Galeria Grüning, „Motion”
2016 - Miami, Hotel PULSE, Contemporary Art Fair
2016 - Miami, CONTEXT Art Miami
2016 - Warszawa, Bal Fundacji TVN
2016 - Floryda, Fort Lauderdale, „Art Connection”
2016 - Warszawa, Kancelaria PATH
2016 - New York, CONTEXT New York, wyróżnienie „Wok of the Day”
2016 - Kraków, Galeria Messier42, „Grafika Roku”
2016 - Kraków, Galeria Grüning „Endorfina”
2015 - Kraków, Galeria Galerii Lamelli, „Grafika Roku”
2015 - Kraków, Muzeum Historii Fotografii, Metafory”
2014 - Tarnów, Galeria Hortar, „Młodzizdolni.art.pl”
2014 - Kraków, Galeria Plus, „Przemieniony”
2013 - Włochy Macerata, Accademia Belle Arti „Action Calling”
2013 - Kraków, Galeria MINI, Wystawa grafiki
2013 - Memphis, College of Art, Wystawa grafiki.
TEKSTY NA TEMAT ARTYSTY
Wątki te odnajdziemy w sztuce młodego krakowskiego artysty - Adama Bakalarza, który najwyraźniej bardzo lubi sztukę z początków nowoczesności, ale nie tylko oczywiście. Tym co wyróżnia i odróżnia u tego malarza, jest fakt, że swoje płótna zaludnia postaciami o rzeźbiarskim rodowodzie. Umowne postaci z jego obrazów i rzeźb wyglądają jakby mogły wyjść spod dłuta Aleksandra Archipenki, Julio Gonzalesa, Henriego Laurensa, Ossipa Zadkina, nie zapominając na chwilę o Picassie. Przypomnijmy jedno z ciekawszych odkryć w rzeźbie szczególnie aktów, w tamtym czasie, którego dokonał, Aleksander Archipenko: otóż formy wypukłe, jak głowa czy piersi kobiece przedstawiał, paradoksalnie za pomocą braku, czyli pustego miejsca. Niezwykle odkrywczy pomysł, mający wiele zastosowań u różnych artystów. Nieco podobny zabieg można dostrzec w obrazach Adama Bakalarza. Nie wiem, czy faktycznie inspirował się rozwiązaniami przyjętymi przez tego artystę o ukraińskich korzeniach, ale przywołać jego twórczość w tym miejscu warto. Bakalarz podaje dwa inne nazwiska, Hiszpana Eduardo Chillidy - inspirującego grafiki krakowskiego artysty, oraz Henry Moora, angielskiego rzeźbiarza, od którego zaczerpnął motyw leżącej, rzeźbiarskiej postaci, ale nie tylko.
Bogusław Deptuła (materiały artysty)