MODZELEWSKI Jarosław BIOGRAFIA | |
Tytuł: | Znów będą wędzone pstrągi |
Technika: | inkografia, papier, edycja 6/100, p.d. ołówek: "JModzelewski" |
Wymiary: | 30 x 20 cm (wymiary pracy) 37 x 26 cm (wymiary arkusza) 52,5 x 41 cm (wymiary z oprawą) |
Uwagi: | Praca należy do limitowanej edycji inkografii sygnowanych ołówkiem przez autora. Do dzieła dołączony jest certyfikat potwierdzający jego autentyczność. |
Jarosław Modzelewski urodził się w 1955 roku w Warszawie. Jest absolwentem Technikum Elektryczno–Mechanicznego w Warszawie. W czasie szkoły średniej zainteresował się sztuką i postanowił rozwijać się dalej w tym kierunku. Studiował w Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie w pracowni prof. Stefana Gierowskiego. Równolegle uczęszczał do pracowni rysunku kierowanej przez Tomasza Żołnierkiewicza. Dyplom uzyskał w 1980 roku. Składały się na nią: cykl dwunastu obrazów olejnych zatytułowany „Wobec człowieka”, aneks z malarstwa ściennego „Przestrzeń malarska emocją natury człowieka” oraz praca teoretyczna „Wobec ikony”. Od 1983 roku razem z: Ryszardem Grzybem, Pawłem Kowalewskim, Włodzimierzem Pawlakiem, Markiem Sobczykiem i Ryszardem Woźniakiem współtworzył Stowarzyszenie "Gruppa".
Publikował w piśmie "Oj dobrze już". Twórczość artysty łączy się z nurtem "nowej ekspresji" i "Młodymi Dzikimi". Był zaangażowany w opozycyjne ruchy antykomunistyczne. W 1986 roku podpisał list artystów i intelektualistów opozycyjnych skierowany do uczestników Kongresu Intelektualistów na Rzecz Pokojowej Przyszłości Świata. Uczestniczył także w wystawie prac autorów listu „Sztuka Niepokornych”. W 1982 roku Jarosław Modzelewski rozpoczął pracę pedagogiczną na Wydziale Malarstwa Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie, początkowo w charakterze asystenta Stefana Gierowskiego. Od 1997 roku kieruje tamtejszą pracownią malarstwa. W latach 90. wraz z Markiem Sobczykiem, założył prywatną Szkołę Sztuki w Warszawie.
Inspiracjami dla malarza była twórczość Josepha Conrada, tematyka historyczna, polityczna oraz codzienne sytuacje. Ascetyzm formy zbliża artystę do malarstwa Edwarda Hoppera. Inspiruje go także malarstwo Andrzeja Wróblewskiego. Jarosław Modzelewski tworzy w nurcie realizmu, jednak nieoczywiste połączenia elementów kompozycji oraz zimna, czysta paleta barw kreują niezwykły nastrój kontemplacji. Jest laureatem wielu nagród i wyróżnień, m.in. Paszportu „Polityki” za „malarstwo uniwersalne w treści, atrakcyjne formalnie, a jednocześnie zrozumiałe dla szerokiej publiczności; za dzieła, które przywracają wiarę w sztukę szczerą i autentyczną”. Był także stypendystą Central and East European Art Foundation w Waszyngtonie i Nowym Jorku.
WYBRANE WYSTAWY INDYWIDUALNE
1981 - Malarstwo, Galeria Sztuki Współczesnej, Warszawa;
1987 - Mam 32 lata i mieszkam w Warszawie, Pawilon SARP, Warszawa;
1989 - Tato, rączki to ludziki! Tato, rączki to armatki!, Galeria Zderzak, Kraków;
1992 - Samotność człowieka wobec wykonywanych czynności w ujęciu plastycznym, Galeria Zderzak, Kraków, Galeria ZPAP, Warszawa,
1992 - Galeria Miejska, Poznań
1994 - Nadzieja jako wynik uporczywego trwania w smutku i samotności, CSW Zamek Ujazdowski, Warszawa, PGS Sopot, Galeria BWA Katowice;
1998 - Szesnaście wspólnie namalowanych obrazów, CSW Zamek Ujazdowski, Warszawa (wspólnie z Markiem Sobczykiem);
2000 - Przegląd z malarstwa, Bunkier Sztuki, Kraków;
2004 - Wisła, Galeria Zderzak, Kraków
2006 - Malarstwo, Galeria DAP, Warszawa, (z okazji przyznania nagrody im. Cybisa);
2008 - Obrazy rozproszone, Galeria Le Guern, Warszawa;
2011 - Na kolorowo o różnych sprawach, Akademia Sztuk Pięknych.
INKOGRAFIE UNIKATOWE EDYCJE DZIEŁ SZTUKI
Inkografia jest nowoczesną techniką graficzną przeznaczoną do powielania prac artystów o charakterze kolekcjonerskim. Wykorzystanie odpowiednich materiałów jak wysokiej jakości tuszu i papieru sprawia, że prace odpowiadają najwyższym standardom jakości i trwałości. Inkografie wykonywane są w limitowanych edycjach (50 lub 100). Każda praca opatrzona jest odręczną sygnaturą autora. Wszystkie dzieła posiadają dodatkowo certyfikaty oraz hologramy potwierdzające ich autentyczność. [więcej]