KOSSAK Juliusz BIOGRAFIA | |
Tytuł: | Amazonka na siwym koniu |
Technika: | akwarela, gwasz, papier naklejony na tekturę |
Wymiary: | 31,2 x 24,1 cm 73 x 66 cm (z oprawą) |
Uwagi: | |
Sygnowany p.d.: "Kossak" Obraz został wtórnie przycięty w dolnej części. Do obrazu dołączone potwierdzenie dra Ernesta Habichta z 1951 roku o pochodzeniu pracy. PROWENIENCJA: - kolekcja dra Ernesta Habichta (zakup od syna Juliusza Kossaka), - kolekcja prywatna, Polska. OPIS PRACY: Juliusz Kossak – wybitny akwarelista i protoplasta artystycznej dynastii Kossaków – oprócz dzieł o tematyce historycznej, zasłynął także z malowania scen myśliwskich i konnych przejażdżek, które z upodobaniem obserwował podczas pobytów na dworach zaprzyjaźnionych rodzin arystokratycznych. Szczególne miejsce w jego twórczości zajmują reprezentacyjne portrety konne. Artysta tworzył je już od lat 40. XIX wieku, jednak największą ich liczbę namalował po powrocie do kraju z Paryża w roku 1860. Wśród nich odnaleźć można zarówno portrety ziemiaństwa, jak i heroizowane przedstawienia bohaterów narodowych.
Prezentowana akwarela ukazuje amazonkę, kobietę podczas konnej przejażdżki – jednej z popularnych form towarzyskiej rozrywki wśród wyższych warstw społeczeństwa XIX wieku. Modelka dosiada konia w sposób zarezerwowany dla kobiet, bokiem, korzystając ze specjalnie wyprofilowanego siodła z tylko jednym strzemieniem. Takie właśnie elementy rzędu końskiego widać np. na olejnym obrazie Juliusza Kossaka pt. "Amazonka" z 1868 roku ze zbiorów Muzeum Narodowego w Warszawie. Całopostaciowe portrety na tle bujnego pejzażu cieszyły się dużą popularnością w XVIII-wiecznej Anglii, a ich formuła była chętnie kontynuowana także w XIX wieku. Źródeł inspiracji Juliusza Kossaka dla omawianej pracy należałoby zatem poszukiwać w prowadzonych przez tego artystę studiach muzealnych podczas pobytu w europejskich metropoliach – Paryżu i Monachium. Wiadomo na przykład, że malarz interesował się twórczością wybitnych holenderskich pejzażystów, w tym Jacoba van Ruisdaela, którego dzieła z uwagą studiował w Luwrze. Na ukształtowanie malarskiego tła mogło mieć wpływ także zetknięcie się z niemieckim pejzażem romantycznym. Juliusz Kossak zdecydował się bowiem na przestawienie roślinności w ciemnych barwach, mocno zróżnicowanych przez wprowadzenie efektów luministycznych – ukazanie światła odbijającego się od wody i migoczącego na liściach drzew. | |