KUKLA Kamil

KUKLA Kamil BIOGRAFIA

Tytuł:

Muzeum

Technika:mezzotinta, edycja 3/15
Wymiary:30 x 21 cm
niedostepny

KAMIL KUKLA - NOTA BIOGRAFICZNA

 

Kamil Kukla urodził się w 1989 roku w Tarnowie. Ukończył Ogólnokształcącą Szkołę Sztuk Pięknych im. Artura Grottgera w Tarnowie. W latach 2008-2013 studiował na Wydziale Grafiki Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie w pracowni prof. Stanisława Tabisza. Dyplom obronił w 2013 roku w Pracowni Wklęsłodruku prof. Henryka Ożóga, uzupełniony aneksem w Pracowni Filmu Animowanego prof. Jerzego Kuci. Obecnie pracuje jako wykładowca podstaw grafiki warsztatowej w Państwowej Wyższej Szkole Zawodowej w Tarnowie.
Kukla zajmuje się malarstwem, rysunkiem, grafiką cyfrową oraz muzyką eksperymentalną.

Prace Kukli znajdują się w zbiorach Muzeum Narodowego w Gdańsku i Muzeum Sztuki Współczesnej w Krakowie MOCAK. Obrazy artysty są również częścią wielu kolekcji prywatnych w Polsce i Europie.

Malarstwo Kukli formalnie wyrasta z tradycji surrealistycznej, bazuje na hybrydyzacji i deformacji. Obrazy, przede wszystkim martwe natury i pejzaże, balansują na pograniczu malarstwa figuratywnego i abstrakcyjnego. Prace artysty są dwuznaczne, skrajne zarówno w kwestii formalnej jak i interpretacyjnej. Twórczość artysty wyraźnie rozdziela się na dwa, różne stylistycznie okresy.
Na początku swojej kariery artystycznej Kukla koncentrował się przede wszystkim na formach biologicznych. Tworzył prace graficzne, rysunkowe i malarskie, jako podłoże wykorzystując najczęściej prostokątną płytę. Sztuka z tego okresu ukazuje mroczne przestrzenie i zawieszone w nich zdeformowane, silnie modelowane światłocieniowo, organiczne kształty, nasuwające skojarzenia anatomiczne, przywodzące na myśl zwierzęce truchła i kokony. Precyzyjnie, gładko malowane dzieła, tworzą nowy, odrealniony świat i silnie oddziałują na emocje. Obrazy z jednej strony przyciągają wzrok, wprawiają w zachwyt i hipnotyzują, z drugiej jednak budzą niepokój oraz poczucie makabryczności. Tajemniczość prac potęgują jeszcze enigmatyczne tytuły, określające czas powstania dzieł, niekiedy sugerujące także kierunek interpretacji. Ten okres twórczości Kukli kojarzy się nieco z malarstwem Zdzisława Beksińskiego.
W ostatnim czasie Kukla zmienił stylistykę, zbliżając się do nurtu nowego ekspresjonizmu. Artysta zaczął łączyć obecne już w pierwszym etapie twórczości echa dawnego malarstwa (przede wszystkim holenderskich mistrzów barokowych martwych natur) z ekspresjonizmem i abstrakcją organiczną. W dziełach pojawiło się wyczuwalne echo komiksu, którym artysta pasjonował się w dzieciństwie. Coraz bardziej odważne stały się również eksperymenty i zabawy Kukli z możliwościami medium malarskiego.
Artysta porzucił dopracowane formy wydobywane z mroku tła na rzecz kłębiących się kształtów, malowanych bardzo ekspresyjnie na dużych płótnach o kształcie zbliżonym do kwadratu. Skrajnie zmieniła się również kolorystyka prac Kukli. W malowanych w nowej stylistyce obrazach z roku 2014 widoczne jest jeszcze przywiązanie artysty do czerni i szarości, od roku 2015 natomiast Kukla coraz częściej wykorzystuje soczyste, czyste barwy, rodem ze wspomnianych już komiksów. Artysta w dużym stopniu rezygnuje również z modelunku światłocieniowego.
Kukla maluje swoje obrazy fakturowo, warstwami możliwymi do rozpoznania poprzez nachodzące na siebie elementy dzieła. Z bliska dzieła przypominają paletę malarską, na której dopiero mieszane są wyciśnięte z tuby partie farby. Wielkoformatowa sztuka artysty przeznaczona jest do oglądania z dystansu, ponieważ wtedy barwy i formy należycie spajają się ze sobą we wnętrzu ludzkiego oka. „Nowsza” twórczość Kukli jest również bliższa abstrakcji. Na pierwszy rzut oka obłe i wygładzone, a także ostre i fakturowe formy zdają się niczego konkretnego nie przedstawiać. Po chwili jednak rozpoznawalne stają się części ludzkiego ciała, np. stopy, piersi czy pośladki, a także elementy fauny i flory (paszcze, owoce) i kultury masowej (emotikony).


BIBLIOGRAFIA
1. Antecka J., Mroczne przestrzenie ducha i materii, „Kronika Krakowska”, [w:] „Dziennik Polski” 48, 27.02.2012, s. 6.
2. Jałowik D., Kozioł M., O najmłodszym pokoleniu twórców z Krakowa, Katalog towarzyszący wystawie: Artyści z Krakowa, Generacja 1980-1990, (16.10.2015-27.03.2016), Muzeum Sztuki Współczesnej w Krakowie, MOCAK, Kraków.
3. Dudek A. J., Kamil Kukla. Figury. Katalog wystawy, Galeria Attis, 2012

 

WYSTAWY INDYWIDUALNE

2018 - "What’s Love Got to Do With It" (z Baptiste Charneux), Szara Kamienica, Kraków;
2018 - "ŁEB", Galeria m², Warszawa;
2017 - "U+1F351 PEACH", Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski w Warszawie;
2017 - "Bubble Park", Dukley Art Center, Kotor, Czarnogóra;
2016 - "Bunt na Bounty", BWA Sokół, Nowym Sączu;
2014 - "Curriculum vitae", Wojewódzka Biblioteka Publiczna w Krakowie;
2013 - "Umiejscowienie" (wraz z Ewą Szozdą), Poznań Gallery Weekend;
2012 - "Figury", Galeria Sztuki ATTIS, Kraków;
2011 - Tarnowski Teatr im. L. Solskiego, Tarnów;
2008 - Galeria Miejska (Galeria Mała), Tarnów.

 

WYSTAWY ZBIOROWE

2018 – "Wielcy sarmaci tego kraju / Wielkie sarmatki tego kraju", BWA Tarnów;
2018 – Nagroda Fundacji Vordemberge-Gildewart 2018, Muzeum Sztuki Współczesnej w Krakowie, MOCAK;
2017 - 43. Biennale Malarstwa Bielska Jesień 2017, Galeria Bielska BWA, Bielsko-Biała;
2017 – "No problem", Galeria Potencja, Kraków;
2017 - Biennale Sztuki Młodych „Rybie Oko” 9, Centrum Aktywności Twórczej, Ustka;
2017 - "X/Y", Center for Modern and Contemporary Art MODEM, Debreczyn, Węgry;
2016 - "KA-MU-FLAŻ", Galeria Szara Kamienica, Kraków;
2015/2016 - "Artyści z Krakowa. Generacja 1980-1990", Muzeum Sztuki Współczesnej w Krakowie, MOCAK;
2013 - Second International Mezzotint Festival, Jekaterynburg, Rosja;
2013 - "Variografia", Pałac Sztuki, Kraków;
2011 - IV Konkurs Grafiki im. L. Meidnera, Oleśnica;
2011 - Międzynarodowe Triennale Małe Formy Grafiki, Miejska Galeria Sztuki w Łodzi;
2011 - Wystawa prac studentów krakowskiej ASP, Galeria Onamato, Kraków;
2011 - 7 Ogólnopolskie Biennale Grafiki Studenckiej w Poznaniu;
2011 - European Print Exibition, Somerville, USA;
2007 - Druga wystawa z cyklu "Galeria Młodych", Tarnów, Muzeum Okręgowe.

 

OSIĄGNIĘCIA ARTYSTY

2017 — Wyróżnienia w 9. Edycji Biennale Sztuki Młodych „Rybie Oko”, Ustka
2016 — Nagroda Fundacji Grey House w 6. edycji Konkursu FGH na najciekawszą osobowość artystyczną roku, Kraków
2014 – Medal Honorowy na 15. Międzynarodowym Triennale „Małe Formy Grafiki”, Łódź
2014 – III Miejsce w 24. Ogólnopolskim Przeglądzie Malarstwa Młodych PROMOCJE 2014, Legnica
2013 – Udział w finale Konkursu Artystyczna Podróż Hestii, Sopot


Fragment tekstu kuratorskiego towarzyszącego ekspozycji:

 
Wyłaniające się z mroku zdeformowane kształty, odrzucające wzrok widza i hipnotyzujące zarazem, oto definicja malarstwa Kamila Kukli. Młody artysta w swoich pracach, prezentuje figury-zagadki, których interpretacja balansuje pomiędzy materią biologiczną a immanentnym infernum artysty. Stłoczone, zdeformowane, niedookreślone, powodują wieloaspektowe interpretacje. W twórczości Kukli można dostrzec echa nurtów: abstrakcji organicznej, surrealizmu i ekspresjonizmu.Na prezentowanej wystawie zobaczymy prace powstałe w ostatnich dwóch latach, których specyfiką jest mroczna przestrzeń oraz zawieszone w niej sylwetki. Pobudzone niebezpiecznie do życia przez artystę, kierują nasze konotacje na temat tego co wewnątrz. Biologiczne zawiniątka, kokony, zostały usamodzielnione, ewoluowały w autonomiczny byt. Z natury bezbronne, przeistoczyły się w groźne figury. W obrazach Kamila Kukli to co wewnątrz, staję się zewnętrznym, natomiast niewinne staje się złowieszcze. Artysta w każdej kompozycji przedstawia nam inny kształt, tworząc swoiste archiwum różnorodnych materii. Dowodem czego są numeryczne tytuły prac: 10HED, 10SCI, 11NBR .... Skróty te, jak przyznaje autor, stanowią szyfr: cyfry wskazują na rok powstania obrazu, natomiast litery wywodzą się z gry skojarzeń. [więcej]

  
Delfina Jałowik, Monika Kozioł O najmłodszym pokoleniu twórców z Krakowa

"Obrazy Kamila Kukli na pierwszy rzut oka wydają się ekspresyjnie malowanymi abstrakcjami, po bliższym przyjrzeniu z ich powierzchni wyłaniają się elementy figuratywne. Prace stanowią zbiór wizualnych fascynacji artysty, wśród których są taszyzm i malarstwo dawne: martwe natury mistrzów holenderskich czy sposoby przedstawiania roślinności przez artystów rokoka. Pojawiają się także formy kojarzące się z biologią i odniesienia do pradziejów Ziemi (dinozaury). O swoich aktualnych inspiracjach artysta opowiada: "od kilku miesięcy przy sztalugach mam stale otwartą - swego czasu dość popularną książkę - Zanim pojawił się człowiek. Jest to rzecz pięknie ilustrowana przez czeskiego malarza specjalizującego się w rekonstrukcjach paleontologicznych, Zdenka Buriana, w której w sposób naturalistyczny przedstawione zostały wymarłe stworzenia z mezozoicznymi gadami na czele. Przy pracy towarzyszą mi rozmaite atlasy zwierząt oraz albumy ze skamieniałościami. Bardzo podobają mi się zwłaszcza zbitki wapienne nafaszerowane różnego rodzaju szczątkami zwierząt morskich - od małży, przez belemnity, po amonity i liliowce. Podobną gęstość próbuję uzyskać w najnowszych pracach".

Delfina Jałowik, Monika Kozioł, O najmłodszym pokoleniu twórców z Krakowa, Katalog towarzyszący wystawie: Artyści z Krakowa, Generacja 1980-1990, (16.10.2015-27.03.2016) Muzeum Sztuki Współczesnej w Krakowie, MOCAK, Kraków, s. 52, 56.

 

NIEDOSTĘPNE PRACE ARTYSTY



Niedostępne prace Kamila Kukli niedostępne
Niedostępne prace Kamila Kukli niedostępne
Niedostępne prace Kamila Kukli niedostępne

 

Niedostępne prace Kamila Kukli niedostępne
Niedostępne prace Kamila Kukli niedostępne
Niedostępne prace Kamila Kukli niedostępne

 

Niedostępne prace Kamila Kukli niedostępne
Niedostępne prace Kamila Kukli niedostępne
Niedostępne prace Kamila Kukli niedostępne

 

Niedostępne prace Kamila Kukli niedostępne
Niedostępne prace Kamila Kukli niedostępne
x
«
»