SKOCZYLAS Władysław

SKOCZYLAS Władysław BIOGRAFIA

Tytuł:

"Powstańcy z Chochołowa" (1922) oraz "Powrót z polowania"
- zespół dwóch drzeworytów

Technika:drzeworyt, papier
Wymiary:szczegóły w uwagach poniżej
Uwagi:Władysław Skoczylas, "Powstańcy z Chochołowa" (1922)
16 x 25 cm (wymiary grafiki), 18 x 28 cm (w świetle passe-partout),
33 x 43 cm (z oprawą)
Na odwrocie pieczątka potwierdzająca pochodzenie drzeworytu ze zbiorów rodziny Władysława Skoczylasa.
Opisany na odwrocie ołówkiem obcą ręką.

Władysław Skoczylas, "Powrót z polowania"
23 x 32 cm (wymiary grafiki), 25 x 34 cm (w świetle passe-partout),
42 x 51 cm (z oprawą)
Na odwrocie pieczątka potwierdzająca odbicie grafiki z oryginalnego klocka.
Opisany na odwrocie ołówkiem obcą ręką.

OPIS PRAC:
Władysław Skoczylas jest uznawany za twórcę polskiej nowoczesnej szkoły drzeworytu. Tej technice graficznej poświęcił większość swojej działalności artystycznej. Oferowane prace są związane z najchętniej poruszaną przez artystę tematyką góralską. To właśnie wokół tego motywu oscylują dwie bardzo znane teki graficzne Władysława Skoczylasa - Zbójnicka i Podhalańska.
Pierwsza praca w dynamicznym ujęciu przedstawia w bojowych pozach, gotowych do działania powstańców z Chochołowa. Centralnie umieszczonej grupie górali towarzyszy wyróżniająca się strojem postać uzbrojonego w szablę Janego Kantego Andrusikiewicza, przywódcy insurekcji pod Tatrami.
Drugi z drzeworytów ukazuje zbójników w trakcie powrotu z polowania. Na uwagę zasługuje szczegółowo przedstawiona roślinność, rzeźbiona drewniana kapliczka Chrystusa Frasobliwego oraz rozległy krajobraz w tle, pośród którego wznosi się majestatyczna sylwetka Zamku Orawskiego, służącego w XIX wieku jako więzienie dla tatrzańskich rozbójników. Tym samym jeszcze bardziej podkreślony został zawadiacki charakter pewnie kroczących przed siebie postaci mężczyzn.
Podstawowym środkiem wyrazu w prezentowanych pracach jest ciemna, mocna, ekspresyjna linia, którą Władysław Skoczylas w mistrzowski sposób dostosowywał i przekształcał do poszczególnych postaci i kształtów, budując odpowiednio nastrój dramaturgii, bądź uspokajając całość przedstawienia delikatnymi, horyzontalnymi kierunkami.
x
«
»