SKOCZYLAS Władysław BIOGRAFIA | |
Tytuł: | "Powstańcy z Chochołowa" (1922) oraz "Powrót z polowania" |
Technika: | drzeworyt, papier |
Wymiary: | szczegóły w uwagach poniżej |
Uwagi: | Władysław Skoczylas, "Powstańcy z Chochołowa" (1922) 16 x 25 cm (wymiary grafiki), 18 x 28 cm (w świetle passe-partout), 33 x 43 cm (z oprawą) Na odwrocie pieczątka potwierdzająca pochodzenie drzeworytu ze zbiorów rodziny Władysława Skoczylasa. Opisany na odwrocie ołówkiem obcą ręką. Władysław Skoczylas, "Powrót z polowania" 23 x 32 cm (wymiary grafiki), 25 x 34 cm (w świetle passe-partout), 42 x 51 cm (z oprawą) Na odwrocie pieczątka potwierdzająca odbicie grafiki z oryginalnego klocka. Opisany na odwrocie ołówkiem obcą ręką. OPIS PRAC: Władysław Skoczylas jest uznawany za twórcę polskiej nowoczesnej szkoły drzeworytu. Tej technice graficznej poświęcił większość swojej działalności artystycznej. Oferowane prace są związane z najchętniej poruszaną przez artystę tematyką góralską. To właśnie wokół tego motywu oscylują dwie bardzo znane teki graficzne Władysława Skoczylasa - Zbójnicka i Podhalańska. Pierwsza praca w dynamicznym ujęciu przedstawia w bojowych pozach, gotowych do działania powstańców z Chochołowa. Centralnie umieszczonej grupie górali towarzyszy wyróżniająca się strojem postać uzbrojonego w szablę Janego Kantego Andrusikiewicza, przywódcy insurekcji pod Tatrami. Drugi z drzeworytów ukazuje zbójników w trakcie powrotu z polowania. Na uwagę zasługuje szczegółowo przedstawiona roślinność, rzeźbiona drewniana kapliczka Chrystusa Frasobliwego oraz rozległy krajobraz w tle, pośród którego wznosi się majestatyczna sylwetka Zamku Orawskiego, służącego w XIX wieku jako więzienie dla tatrzańskich rozbójników. Tym samym jeszcze bardziej podkreślony został zawadiacki charakter pewnie kroczących przed siebie postaci mężczyzn. Podstawowym środkiem wyrazu w prezentowanych pracach jest ciemna, mocna, ekspresyjna linia, którą Władysław Skoczylas w mistrzowski sposób dostosowywał i przekształcał do poszczególnych postaci i kształtów, budując odpowiednio nastrój dramaturgii, bądź uspokajając całość przedstawienia delikatnymi, horyzontalnymi kierunkami. |