HOFMAN Wlastimil BIOGRAFIA | |
Tytuł: | Wiosna (1950) |
Technika: | olej, tektura |
Wymiary: | 49,5 x 66,5 cm 62 x 79 cm (z oprawą) |
Uwagi: | Sygnowany i datowany l.d.: "Wlastimil | Hofman | 1950" Opis autorski na odwrocie: "Wiosna" Widoczne wybrzuszenie podłoża. PROWENIENCJA: - kolekcja prywatna, - zakup od artysty. Więcej o obrazie Wlastimila Hofmana w artykule na blogu KDA [ZOBACZ]OPIS PRACY: Malarstwo portretowe odegrało ogromną rolę w historii twórczości Wlastimila Hofmana. Prezentowany obraz o lirycznym tytule "Wiosna" stanowi podwójny portret kobiety i dziewczynki w towarzystwie kota. Na pierwszym planie artysta przedstawił elegancką kobietę, o której statusie świadczy jej biżuteria – sznur pereł oraz złoty pierścień. Na jej ramieniu stoi kot rasy syjamskiej. Bliską przyjaźń między panią a jej zwierzęciem Wlastimil Hofman zdołał ująć dzięki gestowi kobiety, która przywołuje kota lewą dłonią. Nieco dalej, za sylwetką matki, ukazana została kilkuletnia dziewczynka o delikatnych rysach twarzy i pięknych, dużych oczach. W lewej ręce dziecko trzyma zieloną roślinę. W tle widoczny jest pejzaż z górami, nad którymi rozciąga się z lekka zachmurzone, niebieskie niebo. Dzieło malowane jest szczegółowo, miejscami widoczne są impasty kontrastujące z fragmentami, w których Wlastimil Hofman, dla uzyskania efektu lekkości i malarskości, wykorzystał kolor podłoża. Tytuł "Wiosna" został nadany kompozycji autorsko przez artystę, co świadczy o symbolicznym podejściu samego malarza także do portretów malowanych na prywatne zamówienie. Tytułowa pora roku obecna jest w zazieleniającej się przyrodzie otaczającej modelki, a także w wizerunkach zwierząt – kota, ale przede wszystkim trzech bocianów, których sylwetki zarysowane zostały na tle błękitnego nieba. Prezentowany obraz "Wiosna" z 1950 roku jest znakomitym przykładem malarstwa portretowego w powojennym okresie twórczości Wlastimila Hofmana. Trafne oddanie rysów twarzy i charakteru postaci, a także dopracowanie szczegółów świadczy o imponującej biegłości warsztatowej artysty i zdolności obserwacji. Obraz podsumować można stwierdzeniem, iż Wlastimil Hofman był malarzem duszy i relacji, jakie mogą łączyć wzajemnie ludzi oraz ludzi i zwierzęta. PRACA NIEDOSTĘPNA |