DWURNIK Edward

DWURNIK Edward BIOGRAFIA

Tytuł:

Koniec Poety (1985)

Technika:sucha igła, karton, ed. 5/10
Wymiary:38,3 x 33,3 cm (wymiary grafiki)
75,5 x 52 cm (wymiary arkusza)
Uwagi:Sygnowana i datowana na płycie l.d.: "E.D. 85"
Sygnowana i datowana ołówkiem p.d.: "EDwurnik 85"
Opisana ołówkiem l.d.: "sucha igła 5/10"; śr.d.: "Koniec Poety"
Pieczątka z numerem "2721" (p.d.)

PRACA NIEDOSTĘPNA

OPIS PRACY:
Motyw końca poety pojawił się w twórczości Edwarda Dwurnika już w latach 70., artysta wracał do niego jeszcze kilkakrotnie w latach 80. W 1973 roku w ramach cyklu "Sportowcy" powstało płótno "Koniec poety" (kolekcja Muzeum Narodowego w Szczecinie) ukazującego próbę samobójczą mężczyzny przez powieszenie na klamce. Edward Dwurnik podawał, że odniósł się w tym dziele poniekąd do wydarzenia z 1971 roku - samobójczej śmierci poety Rafała Wojaczka. W obrazie jednak nic jeszcze nie jest przesądzone, gdyż mężczyzna trzyma się kurczowo nogi biurka, a niepewna PRL-owska klamka może nie utrzymać ciężaru ciała.
W latach 80. temat ten Edward Dwurnik analizował już w obrębie cyklu "Robotnicy". W rysunkach i obrazach pojawia się kompozycja, na którą składają się dwie osoby - wisielec i druga postać trzymająca sznur.
Na tle opisanych prac oferowana grafika wyróżnia się układem kompozycyjnym - umierający poeta został jak gdyby zawieszony w przestrzeni, w pozie sugerującej raczej ukrzyżowanie - z układem ciała koresponduje ujęty w oddali krzyż. Towarzyszącą postać artysta uchwycił w akcie modlitwy - na klęczkach, ze wzrokiem skierowanym w niebo. Linearne, ale przy tym bardzo ekspresyjne traktowanie tła składającego się właściwie z nieregularnych kresek potęguje dramatyzm ukazanej sceny.
Powtarzalność motywu końca poety jest dowodem na to, że temat tragicznej, samobójczej śmierci szeroko pojętego artysty, jako człowieka wrażliwego, był analizowany i niepokoił umysł Edwarda Dwurnika - malarza.
niedostepny
x
«
»