WYCZÓŁKOWSKI Leon

WYCZÓŁKOWSKI Leon BIOGRAFIA

Tytuł:

Morskie Oko (1908)

Technika:pastel, papier naklejony na tekturę
Wymiary:42,5 x 61 cm (wymiary w świetle passe-partout)
74 x 92 cm (wymiary z oprawą)
Uwagi:Sygnowany i datowany p.d.: "LWyczół | 1908"
Widoczne sfalowanie podłoża.
Niewielkie przetarganie papieru przy lewej dolnej krawędzi pracy.

OPIS PRACY:
Zakopane i Tatry odegrały ogromną rolę w sztuce i kulturze przełomu XIX i XX wieku. Do górskiego kurortu przyjeżdżali artyści, poeci, muzycy i filozofowie, rodził się tu witkiewiczowski styl zakopiański, utrwalała się miłość do natury i Tatr.
Jednym ze stałych bywalców Zakopanego był również Leon Wyczółkowski, który tematyce tatrzańskiej poświecił wiele uwagi, tworząc nie tylko obrazy, ale także grafiki. Motywem najczęściej wybieranym przez malarza były górskie stawy – Czarny Staw oraz Morskie Oko ukazane na prezentowanej w katalogu pracy.
Widoki tatrzańskie wykonywane przez Leona Wyczółkowskiego są bardzo charakterystyczne, wyróżniają się one na tle twórczości innych artystów. Malowane pastelem "Morskie Oko" (1908) przedstawia południowy fragment stawu i okalające zbiornik zbocza górskie. Elementem rozpoznawalnym, pozwalającym na jednoznaczne określenie ukazanego miejsca, są jasne żleby.
Prezentowane "Morskie Oko" można porównać z olejnym przedstawieniem Czarnego Stawu z 1906 roku (w zbiorach Muzeum Narodowego w Krakowie). Te dwa dzieła charakteryzują się bardzo oszczędną, syntetyczną wręcz kompozycją, ciemną, wąską kolorystyką i użyciem stosunkowo cienkiej warstwy farby lub pastelu. W obrazach można zaobserwować podobną atmosferę oraz wyraz podziwu artysty dla wolności natury i potęgi Tatr.
W obu pracach widok został ukazany fragmentarycznie, poniżej linii nieba – w zabiegu tym, a także w strefowości kompozycji oraz kontemplacyjnym nastroju obrazów, niektórzy badacze dopatrują się nierzadkich w dorobku artystycznym Leona Wyczółkowskiego inspiracji sztuką Dalekiego Wschodu.
x
«
»