JENTA-DMITRUK Małgorzata
Tytuł: | Zielony kawałek świata z cyklu "Pejzaże nie całkiem niemożliwe" (2020) |
Technika: | olej, płótno |
Wymiary: | 80 x 100 cm |
Uwagi: | Sygnowany i datowany l.d.: "M. JENTA-DMITRUK 2020" Opisany na odwrocie.: "MAŁGORZATA JENTA-DMITRUK 2020 | "ZIELONY KAWAŁEK ŚWIATA" | Z CYKLU: "PEJZAŻE NIE CAŁKIEM NIEMOŻLIWE" " |
Sprzedane: | XIII Aukcja Dzieł Sztuki (16 III 2022) |
Cena wywoławcza: | 6500 zł |
Cena uzyskana: | 6500 zł |
MAŁGORZATA JENTA-DMITRUK
Małgorzata Jenta-Dmitruk urodziła się w 1959 roku. Studiowała na Wydziale Grafiki Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie, dyplom obroniła w 1986 roku w pracowni wklęsłodruku prof. Andrzeja Pietscha. Małgorzata Jenta-Dmitruk była Stypendystką Ministra Kultury i Sztuki.
Malarstwo i grafika Małgorzaty Jenty-Dmitruk
Małgorzata Jenta-Dmitruk zajmuje się malarstwem oraz grafiką. W swojej twórczości wypracowała charakterystyczny dla siebie styl. Impastowo malowane przez artystkę płótna zawierają zmultiplikowane motywy, tworzące pewnego rodzaju mozaikę. Stałym elementem w kompozycjach malarki jest przebiegająca wokół krawędzi obrazu bordiura.
Rzędy symboli-znaków powodują skojarzenia z rodzajem pisma obrazkowego, na co kierują widza alegoryczne tytuły obrazów np. "Białe noce" czy "Totemy z mojego świata". Charakterystyczna dla Małgorzaty Jenty-Dmitruk jest używana przez nią intensywna gama barwna. Jasne tło niemal zawsze kontrastuje ciemniejszymi barwami elementów kompozycji.
Artystka została nagrodzona m.in. w konkursie "Mały Format'' w Krakowie.
Wybrane wystawy Małgorzaty Jenty-Dmitruk:
2020 - "Pejzaże nie całkiem niemożliwe", Galeria Sztuki ATTIS, Kraków;
2010 - "Siódma rzeka - malarstwo ideogramu", Galeria Sztuki ATTIS, Kraków;
2010 - Wystawa malarstwa w Galerii Asteion, Tokio, Japonia;
2009 - Wystawa malarstwa w Galerii Asteion, Tokio, Japonia;
2008 - Wystawa malarstwa w Galerii Asteion, Tokio, Japonia;
2006 - Wystawa malarstwa w Galerii Raven, Kraków;
2004 - Wystawa malarstwa w Galerii Zofii Weiss, Kraków;
2002 - Pastele i Malarstwo, Galeria Rękawka, Kraków;
2001 - Wystawa Pasteli, Galeria Labirynt, Kraków;
1992 - Wystawa Pasteli, Tokio, Japonia;
1991 - Wystawa Pasteli, Kraków;
1991 - Wystawa Pasteli, Toruń;
1990 - Wystawa Grafiki, Sofia, Bułgaria.
Małgorzata Jenta-Dmitruk brała udział w wystawach małych form graficznych i ekslibrisu:
- Małe Formy Graficzne, Łódź,;
- Międzynarodowe Biennale Ekslibrisu Współczesnego, Malbork;
- Międzynarodowe Biennale Małych Form Graficznych ,Ostrów Wielkopolski.
Artykuły na temat Małgorzaty Jenty-Dmitruk
"Rozdrobnione ideogramy, znaki symbole na obrazach Małgorzaty Jenty-Dmitruk nie wywołują wrażenia niepokoju, puentylistycznej ruchliwości czy obsesyjnej mechaniki zabijania pustki. Przeciwnie, są one malowane na płótnach w jakimś zdecydowanym porządku, z zastosowaniem niekiedy regularnych podziałów kasetonowych lub jak kto woli podziałów w kratkę. Skojarzyć je można najprościej z kobiercami wschodnimi, zwłaszcza te z bordiurą (czyli obramowaniem wzdłuż krawędzi obrazu) lub, również wschodnimi, mandalami o wyraźnie centrycznym porządku. Zasada komponowania całości płócien Małgorzaty Jenty-Dmitruk sprowadza się często do tzw. "kompozycji rzędowej", którą charakteryzuje poziomy podział na kilka wąskich płaszczyzn (pasów), gdzie w malowane są w kolejności poszczególne elementy, często piramidalne kształty, niczym znaki pisma obrazkowego, kumulujące w sobie ukryte treści i znaczenia. W innych przypadkach mamy do czynienia z regularnym rozrysowaniem płaszczyzny na małe prostokąty, które niczym kafelki w łazience tworzą urozmaiconą mozaikę wzorów o zindywidualizowanym charakterze. Każdy z prostokątów (również kwadratów) jest w swoim obrębie niepowtarzalnym zapisem kodu, którego walory dekoracyjne i magiczne prowadzą w stronę duchowych obszarów skupienia i medytacji. Malując swoje obrazy Małgorzata Jenta-Dmitruk posługuje się pewnym systemem. Od samego początku jest on wynikiem racjonalnego postępowania ku zaskakującej zagadce, jaką finalizuje się akt porządkowania i kreacji. Odkrywam ze zdumieniem, że rozumne i metodyczne działanie na gruncie sztuki wcale nie musi prowadzić do konkretu i oschłej rzeczowości. Efektem końcowym jest magia, być może również metafizyczna sublimacja, ale one, zanim zaistnieją w zjawisku wizualnym, muszą najpierw skondensować się w myślach i wyobraźni artystki. Skupienie twórcze bowiem to pewien stan egzystencjalny, pełen wizjonerskich skojarzeń i przeczuć, ale i niedookreślenia. To energia, której strumień ożywiony uaktywnianiem obszaru podświadomości wpływa na to, co można nazwać zobiektywizowaną realnością. Trzeba podkreślić, wpływa na tę realność w sposób podmiotowy, a więc nadaje jej mentalny sens i wywołuje osobliwą atmosferę. Zapisane kodami znaków i symboli płótna Małgorzaty Jenty-Dmitruk przypominają poniekąd uszeregowane obrazki pisma egipskiego. Oczywiście nie w sposób dosłowny, ale w zakresie metody konstruowania komunikatów. Te małe ideogramy, wpisywane w kolejne pola kompozycji malarskich, są rezultatem przyjęcia i użycia jakiegoś tajemniczego pisma, które umożliwia artystce konsekwentne poruszanie się w czasie. Można więc je uznać za rodzaj zapisu upływającego czasu, spełniającego warunki w trakcie procesu twórczego do zaistnienia i osiągnięcia stanu medytacji."
~ Stanisław Tabisz
Cyt. za: Zapis upływającego czasu Malarstwo Małgorzaty Jenty-Dmitruk, [w:] Katalog "Małgorzata Jenta-Dmitruk Daleko stąd, Zapis upływającego czasu", Kraków, maj 2004.
W Galerii ATTIS, przy Starowiślnej 14, trwa wystawa malarstwa Małgorzaty Jenty-Dmitruk. Małgorzata Jenta-Dmitruk nalezy do niemałej grupy absolwentów Wydziału Grafiki krakowskiej ASP uprawiających malarstwo jako główny kierunek twórczości. To zdarzyło się sporej grupie wychowanków Zbysława Maciejewskiego i z lat późniejszych Stanisława Batrucha. Debiutowała wystawą grafiki, ale tę uwidocznioną na dyplomie dyscyplinę sztuki wkrótce zaczęła zdradzać z malarstwem; na początku pastelowym, później olejnym. Płaszczyznę obrazu pokrywa znakami skłaniającymi widza do uruchomienia systemu skojarzeń. Znaki można "czytać" każdy z osobna; każdy jest małą opowieścią, albo kolejno i wtedy odnajdziemy niemal epicką narrację. Na obecnej wystawie mamy tryptyk, którego każda część jest samodzielnie istniejącym obrazem, ale dopowiadają się i są niezobowiązująco połączone znakiem graficznym. Nowością w malarstwie Małgorzaty Jenty-Dmitruk są mocne, zdecydowane faktury sprawiające, że obraz unosi się ponad płaszczynę, wprowadzając się inne niż dotąd światło, dopełniając to, jakie artystka wyprowadza z czarnego podobrazia. To kolejna wystawa w galerii prowadzonej przez Ryszarda Lachmana przedstawiciela nowej generacji w rodzinie od paru pokoleń zajmującej się oprawą obrazów.
~ Jolanta Antecka
Cyt. za: Znaki i faktury Małgorzaty Jenty-Dmitruk, [w:] "Dziennik Polski", nr 275: 25.11.2010.
Przyjmujemy obrazy Małgorzaty Jenty-Dmitruk na aukcje sztuki - wycena obrazów, skup i sprzedaż aukcyjna sztuki Małgorzaty Jenty-Dmitruk.
Zobacz galerię obrazów Małgorzaty Jenty-Dmitruk w Krakowskim Domu Aukcyjnym [link].