XIII Aukcja Dzieł Sztuki (16 III 2022)
Data aukcji: 2022-03-16
Krakowski Dom Aukcyjny®XIII Aukcja Dzieł Sztuki
16 marca (środa) 2022 - godz. 19.00 Hotel Holiday Inn - Kraków ul. Wielopole 4 Licytacja live na portalu |
Kraków - Starowiślna 14 Zaloguj się i złóż zlecenie aukcyjne
|
LOT 1 | ID: 013001 |
KOSSAK Jerzy BIOGRAFIA | |
Tytuł: | Odpoczynek żołnierzy napoleońskich (1952) |
Technika: | olej, tektura |
Wymiary: | 33 x 48,3 cm 40,5 x 56 cm (z oprawą) |
Uwagi: | Sygnowany i datowany p.d.: "Jerzy Kossak | 1952" Na odwrocie dwie pieczątki Jerzego Kossaka z herbem rodu Kossaków oraz zarys pieczątki artysty z potwierdzeniem autentyczności obrazu. |
Cena wywoławcza: | 17000 zł |
Cena uzyskana: | 20000 zł |
LOT 2 | ID: 013002 |
KOSSAK Jerzy BIOGRAFIA | |
Tytuł: | Wesele góralskie (1938) |
Technika: | olej, płyta |
Wymiary: | 53 x 69 cm 66 x 81,5 cm (z oprawą) |
Uwagi: | Sygnowany i datowany l.d.: "Jerzy Kossak | 1938" |
Cena wywoławcza: | 17000 zł |
Cena uzyskana: | 27000 zł |
LOT 3 | ID: 013003 |
KOSSAK Jerzy BIOGRAFIA | |
Tytuł: | Spotkanie nad rzeką (1929) |
Technika: | olej, płótno |
Wymiary: | 40 x 54 cm 61,5 x 76,5 cm (z oprawą) |
Uwagi: | Sygnowany i datowany p.d.: "Jerzy Kossak | 1929" Obraz po konserwacji. |
Cena wywoławcza: | 17000 zł |
Cena uzyskana: | 28000 zł |
LOT 4 | ID: 013004 |
KOSSAK Jerzy BIOGRAFIA | |
Tytuł: | Ułan i dziewczyna |
Technika: | olej, tektura |
Wymiary: | 35 x 49,5 cm 49,5 x 64,5 cm (z oprawą) |
Uwagi: | Sygnowany p.d.: "Jerzy Kossak" Na odwrocie pieczątka Jerzego Kossaka z herbem rodu Kossaków oraz pieczątka artysty z potwierdzeniem autentyczności obrazu. |
Cena wywoławcza: | 15000 zł |
Cena uzyskana: | 25000 zł |
LOT 5 | ID: 013005 |
KOSSAK Wojciech BIOGRAFIA | |
Tytuł: | Głowa gniadego konia (1926) |
Technika: | olej, tektura |
Wymiary: | 37,5 x 23,2 cm 48 x 33 cm (z oprawą) |
Uwagi: | Sygnowany i datowany p.d.: "Wojciech Kossak | 1926" |
Cena wywoławcza: | 25000 zł |
Cena uzyskana: | 25000 zł |
LOT 6 | ID: 013006 |
KOSSAK Wojciech BIOGRAFIA | |
Tytuł: | Cegielnik (1936) |
Technika: | olej, tektura |
Wymiary: | 24 x 40,5 cm 30,5 x 47 cm (z oprawą) |
Uwagi: | Sygnowany i datowany p.d.: "Wojciech Kossak | 1936" Na odwrocie pieczęć lakowa z herbem rodziny Kossaków. |
Cena wywoławcza: | 18000 zł |
Cena uzyskana: | 25000 zł |
LOT 7 | ID: 013007 |
JAXA-MAŁACHOWSKI Soter August BIOGRAFIA | |
Tytuł: | Wybrzeże bałtyckie (1934) |
Technika: | gwasz, tektura |
Wymiary: | 51 x 97,5 cm 73,5 x 120 cm (z oprawą) |
Uwagi: | Sygnowany i datowany p.d.: "S Jaxa | 1934" |
Cena wywoławcza: | 15000 zł |
Cena uzyskana: | 28000 zł |
LOT 8 | ID: 013008 |
JAXA-MAŁACHOWSKI Soter August BIOGRAFIA | |
Tytuł: | Postój rybaków (1919) |
Technika: | gwasz, tektura |
Wymiary: | 49,5 x 66 cm 57 x 73,5 cm (z oprawą) |
Uwagi: | Sygnowany i datowany p.d.: "S Jaxa | 1919" Na odwrocie pieczątka autorska Sotera Jaxa-Małachowskiego z opisem obrazu. OPIS PRACY: Dorobek artystyczny Sotera Jaxa-Małachowskiego zachwyca licznymi pejzażami bałtyckimi, w których artysta trafnie oddawał charakter nadmorskiego krajobrazu, stosunkowo rzadko jednak swoje kompozycje wzbogacał sztafażem, stąd też warto szczególną uwagę zwrócić na prezentowany obraz "Postój rybaków" (1919). Tytułowi rybacy usytuowani zostali na drugim planie przedstawienia, postacie czterech mężczyzn skupione są obok jednej z wyciągniętych na plażę łodzi. Główną bohaterką kompozycji wydaje się być w takim razie zobrazowana najbliżej widza, oddana z niezwykłą starannością łódź, stojąca na plaży pośród różnobarwnych wodorostów pozostawionych przez wodę na brzegu podczas ostatniego odpływu. W tle widnieje niemalże spokojny Bałtyk, którego delikatne fale z lekka dynamizują kompozycję. |
Cena wywoławcza: | 12500 zł |
Cena uzyskana: | 28000 zł |
LOT 9 | ID: 013009 |
MALCZEWSKI Rafał BIOGRAFIA | |
Tytuł: | Fala |
Technika: | akwarela, ołówek, papier naklejony na tekturę |
Wymiary: | 11 x 14 cm (w świetle passe-partout) 23,5 x 27 cm (z oprawą) |
Uwagi: | Sygnowany l.d.: "Rafał Malczewski"
OPIS PRACY: Rafał Malczewski jest jedną z najbardziej rozpoznawalnych postaci zakopiańskiej bohemy artystycznej czynnej w XX-leciu międzywojennym. Główną domeną twórczości artysty były malowane akwarelą pejzaże. W prezentowanej kompozycji malarz, w charakterystyczny dla siebie sposób - za pomocą malarskich, płynnie wiązanych ze sobą plam barwnych, ukazał ekspresyjny moment rozbicia tytułowej fali na przybrzeżnych skałach. |
Cena wywoławcza: | 6500 zł |
Cena uzyskana: | 7000 zł |
LOT 10 | ID: 013010 |
WYCZÓŁKOWSKI Leon BIOGRAFIA | |
Tytuł: | Wnętrze katedry na Wawelu. Arrasy |
Technika: | litografia podkolorowana akwarelą, papier naklejony na tekturę |
Wymiary: | 46,5 x 36 cm (w świetle passe-partout) 73 x 61 cm (z oprawą) |
Uwagi: | Sygnowany ołówkiem p.d.: "LWyczół" Na odwrocie metka Towarzystwa Przyjaciół Sztuk Pięknych w Krakowie z wystawy "Leon Wyczółkowski (1852-1936). Wystawa pośmiertna" zorganizowanej w czerwcu 1937 roku. Praca została wymieniona na pozycji nr 197 w wykazie dzieł opublikowanym w katalogu "Leon Wyczółkowski (1852-1936). Wystawa pośmiertna", Towarzystwo Przyjaciół Sztuk Pięknych w Krakowie, czerwiec 1937, s. 25. |
Cena wywoławcza: | 4800 zł |
Cena uzyskana: | 10000 zł |
LOT 11 | ID: 013011 |
RYCHTER-JANOWSKA Bronisława BIOGRAFIA | |
Tytuł: | W parku |
Technika: | olej, tektura |
Wymiary: | 26 x 36 cm 39,5 x 49,5 cm (wymiary z oprawą) |
Uwagi: | Sygnowany l.d.: "B. RYCHTER-JANOWSKA"
OPIS PRACY: Dekoracyjne, wyróżniające się wrażliwością na kolor i niuanse światłocieniowe obrazy Bronisławy Rychter-Janowskiej cieszą się w ostatnim czasie ogromnym zainteresowaniem kolekcjonerów. Pejzażowa kompozycja "W parku" z charakterystycznym dla artystki, subtelnym sztafażem jest interesująca pod względem użytej przez artystkę gamy barwnej, opartej przede wszystkim na bogactwie odcieni fioletu oraz zieleni. Warto również zwrócić uwagę na mistrzostwo, z jakim Bronisława Rychter-Janowska oddała ciepłe promienie słońca przeświecające przez gęste korony drzew na parkową alejkę. |
Cena wywoławcza: | 10000 zł |
Cena uzyskana: | 18000 zł |
LOT 12 | ID: 013012 |
RYCHTER-JANOWSKA Bronisława BIOGRAFIA | |
Tytuł: | Pejzaż znad Como (1926) |
Technika: | olej, karton naklejony na tekturę |
Wymiary: | 22,5 x 32,5 cm 34,5 x 45 cm (z oprawą) |
Uwagi: | Sygnowany i datowany l.d.: "B. RYCHTER-JANOWSKA | COMO. 1926." |
Cena wywoławcza: | 5000 zł |
Cena uzyskana: | 9000 zł |
LOT 13 | ID: 013013 |
HOFMAN Wlastimil BIOGRAFIA | |
Tytuł: | Przed odlotem |
Technika: | olej, płótno |
Wymiary: | 19 x 28 cm 29,5 x 37,5 cm (z oprawą) |
Uwagi: | Sygnowany l.d.: "Wlastimil Hofmann"
OPIS PRACY: Prezentowany obraz "Przed odlotem" to charakterystyczne dla twórczości Wlastimila Hofmana przedstawienie symboliczne, utrzymane w subtelnej, pastelowej kolorystyce. Ukazana na tle pejzażu z jeziorem lub morzem młoda kobieta z delikatnym wiankiem z błękitnych kwiatów na głowie, trzyma w lewej dłoni wróbla. Ptak skierowany jest w lewą stronę, przez co widz może się spodziewać, iż postać za moment otworzy dłoń, by wypuścić zwierzę na wolność. Spodziewany ruch i lot ptaka poniekąd otwiera kompozycję obrazu. Symboliczną scena niesie ze sobą pozytywne przesłanie. Figurę gotowego do odlotu ptaka można próbować odczytać jako emblemat wolności i nadziei, a przy tym zwiastun odrodzenia uśpionej przyrody w tle. |
Cena wywoławcza: | 20000 zł |
Cena uzyskana: | 36000 zł |
LOT 14 | ID: 013014 |
HOFMAN Wlastimil BIOGRAFIA | |
Tytuł: | Autoportret z paletą (1939) |
Technika: | olej, sklejka |
Wymiary: | 100 x 70 cm 119 x 88,5 cm (z oprawą) |
Uwagi: | Sygnowany p.g.: "Wlastimil | Hofman | 1939" |
Cena wywoławcza: | 42000 zł |
Cena uzyskana: | 42000 zł |
LOT 15 | ID: 013015 |
HOFMAN Wlastimil BIOGRAFIA | |
Tytuł: | Portret pośmiertny Jacka Malczewskiego (1929) |
Technika: | olej, tektura |
Wymiary: | 40 x 49,5 cm 48,5 x 58,5 cm (z oprawą) |
Uwagi: | Sygnowany i datowany p.d: "Wlastimil Hofman | 9/X 1929"
Obraz reprodukowany w publikacji Wlastimil Hofman. Autobiografia, oprac. B. Mielczarek, Warszawa 2020, s. 43. OPIS PRACY: Jacek Malczewski był jedną z najważniejszych osób w życiu Wlastimila Hofmana, był jego "kochanym mistrzem", nauczycielem, przewodnikiem i przyjacielem. W swoim dzienniku Wlastimil Hofman zapisał: "Malczewskiego pokochałem zaraz po pierwszym moim z nim zetknięciu się, i to uczuciem entuzjastycznym młodego serca. Należałem do tych, co by się za swego mistrza bili." (Cyt. za: Wlastimil Hofman. Autobiografia, oprac. B. Mielczarek, Warszawa 2020, s. 23.) Artysta, jako wierny przyjaciel, pozostał przy swoim mistrzu do końca, czuwając przy jego łożu i portretując go w dniu (8 X 1929), a także po jego śmierci. Prezentowany wizerunek powstał 9 października 1929 roku - dzień po śmierci Jacka Malczewskiego. Wlastimil Hofman przedstawił mistrza w habicie tercjarskim, w którym to, zgodnie z życzeniem, malarz został pochowany w Krypcie Zasłużonych na Skałce.Na piersi sportretowanego widoczny jest niewielki bukiecik fiołków, który to miała przynieść zmarłemu żona Wlastimila - Ada Hofman. "Portret pośmiertny Jacka Malczewskiego" jest formą ostatniego pożegnania ucznia ze swoim mistrzem oraz upamiętnienia tej wielkiej dla historii sztuki polskiej postaci. W mowie, którą Wlastimil Hofman wygłosił podczas uroczystości pogrzebowych Jacka Malczewskiego, czytamy: "Wielki duch Jacka Malczewskiego odszedł. Odszedł na zawsze. Pomimo Jego wielkiej sławy nie wszyscy może jeszcze dzisiaj w Polsce zdają sobie sprawę, jaki ciężki, straszliwy cios dotknął sztukę polską. Najwyższy duch malarstwa polskiego nas opuścił i osierocił. Niestrudzony nigdy i niczym twórca przestał już tworzyć na zawsze. [...] Był rycerzem ducha bez zmazy. Zbroja na Jego duchu była czystą, szczerozłotą. [...] Serce to będzie po wieczne czasy błyszczeć nad narodem jak diament." (Cyt. za: Jacek Malczewski spoczął w "Grobach Zasłużonych" na Skałce, "Ilustrowany Kuryer Codzienny" 281 (14 X), 1929, s. 8.) *Fragment Księgi pamiątkowej Wlastimila Hofmana z wycinkiem z "Ilustrowanego Kuryera Codziennego" (nr 281 (14 X), 1929) z reprodukcją rysunku Wlastimila Hofmana ukazującego Jacka Malczewskiego na łożu śmierci, nie odzianego jeszcze w habit tercjarski. Praca została sprzedana w ofercie poaukcyjnej. |
LOT 16 | ID: 013016 |
HOFMAN Wlastimil BIOGRAFIA | |
Tytuł: | Ada czytająca (1961) |
Technika: | olej, płyta |
Wymiary: | 54 x 64 cm 68 x 78 cm (z oprawą) |
Uwagi: | Sygnowany i datowany p.d.: "Wlastimil | Hofman 1961" Opisany na odwrocie: "Naszej Kochanej Sąsiadce | z Krakowa | Zosi Mrozickiej-Bajko | na pamiątkę | Wlastimil Hofman | 15/VI 1961 Szklarska-Poręba" PRACA NIEDOSTĘPNA |
LOT 17 | ID: 013017 |
HOFMAN Wlastimil BIOGRAFIA | |
Tytuł: | Kwiaty w wazonie (dyptyk) (1960-1961) |
Technika: | olej, płyta |
Wymiary: | 43,2 x 19 cm (tulipan); 42,7 x 17,2 cm (bukiet) 50 x 24 cm; 49,5 x 24 cm (z oprawą) |
Uwagi: | Sygnowany p.d.: "Wlastimil | Hofman", datowany l.d.: "1960" (tulipan) Sygnowany i datowany śr.d.: "Wlastimil Hofman 1961" (bukiet) OPIS PRACY: Wlastimil Hofman w swoim dorobku podejmował zróżnicowaną tematykę, nieczęsto malował jednak martwe natury. Prezentowany dekoracyjny dyptyk "Kwiaty w wazonie" (1960-1961) jest zatem interesującym obiektem kolekcjonerskim. Na jednym z obrazów Wlastimil Hofman ukazał rozwiniętego, ciemnofioletowego tulipana, na drugim natomiast bukiet żółtych kwiatów. W obu kompozycjach artysta skupił się nie tylko samym wyglądzie roślin, ale również na jak najdokładniejszym uchwyceniu wazonów, dzięki czemu bardzo trafnie oddał charakter galanterii szklanej i ceramicznej, z jakiej korzystano na przełomie lat 50. i 60. XX wieku. Praca została sprzedana w ofercie poaukcyjnej. |
LOT 18 | ID: 013018 |
HOFMAN Wlastimil BIOGRAFIA | |
Tytuł: | Na wzgórzu (1959) |
Technika: | olej, płyta |
Wymiary: | 34,5 x 43,5 cm 45,5 x 54 cm (z oprawą) |
Uwagi: | Sygnowany i datowany l.d.: "Wlastimil Hofman | 1959"
OPIS PRACY: Obraz Wlastimila Hofmana "Na wzgórzu" (1959) jest rzadkim w kontekście dorobku artystycznego tego malarza przykładem pejzażu ze sztafażem zwierzęcym. W kompozycji uwidacznia się wnikliwa obserwacja natury: Wlastimil Hofman z pełną starannością oddał skaliste wzgórze i otaczającą go roślinność. W centrum malarz przedstawił stado łań, do których zbliża się nadchodzący z wolna z prawej strony samiec - wprowadzenie tego elementu do kompozycji nadaje jej poniekąd rodzajowego charakteru. |
LOT 19 | ID: 013019 |
HOFMAN Wlastimil BIOGRAFIA | |
Tytuł: | Odpoczynek wędrowca (Autoportret) (lata 50.) |
Technika: | olej, płyta |
Wymiary: | 71,5 x 52 cm 80 x 59,5 cm (z oprawą) |
Uwagi: | Sygnowany l.d. "Wlastimil | Hofman" |
Cena wywoławcza: | 24000 zł |
Cena uzyskana: | 24000 zł |
LOT 20 | ID: 013020 |
KONARSKI Jan BIOGRAFIA | |
Tytuł: | Przejażdżka |
Technika: | olej, tektura |
Wymiary: | 14,2 x 13 cm 29,5 x 28,5 cm (z oprawą) |
Uwagi: | Sygnowany p.d.: "J. Konarski" Przy lewej górnej krawędzi obrazu widoczne pęknięcie warstwy malarskiej. |
Cena wywoławcza: | 7500 zł |
Cena uzyskana: | 7500 zł |
LOT 21 | ID: 013021 |
KRZYŻAK Mieczysław BIOGRAFIA | |
Tytuł: | Żołnierze przed chatą |
Technika: | olej, płótno |
Wymiary: | 50 x 70 cm 61 x 81 cm (z oprawą) |
Uwagi: | Sygnowany p.d.: "M. Krzyżak" |
Cena wywoławcza: | 4000 zł |
Cena uzyskana: | 4800 zł |
LOT 22 | ID: 013022 |
CHMIELIŃSKI (STACHOWICZ) Władysław BIOGRAFIA | |
Tytuł: | Sanna |
Technika: | olej, płótno |
Wymiary: | 70,5 x 50,7 cm 85 x 65 cm (z oprawą) |
Uwagi: | Sygnowany p.d.: "Wł. Chmieliński" |
Cena wywoławcza: | 9500 zł |
Cena uzyskana: | 12000 zł |
LOT 23 | ID: 013023 |
CHMIELIŃSKI (STACHOWICZ) Władysław BIOGRAFIA | |
Tytuł: | Plac Zamkowy w Warszawie |
Technika: | akwarela, gwasz, węgiel, papier naklejony na tekturę |
Wymiary: | 50 x 69,5 cm 55 x 74 cm (z oprawą) |
Uwagi: | Sygnowany p.d.: "Wł. Chmieliński" |
Cena wywoławcza: | 5000 zł |
Cena uzyskana: | 8000 zł |
LOT 24 | ID: 013024 |
CHMIELIŃSKI (STACHOWICZ) Władysław BIOGRAFIA | |
Tytuł: | Wnętrze pałacowe |
Technika: | akwarela, gwasz, węgiel, ołówek, papier naklejony na tekturę |
Wymiary: | 49 x 35 cm 57 x 42,5 cm (z oprawą) |
Uwagi: | Sygnowany p.d.: "Wł. Chmieliński" |
Cena wywoławcza: | 3000 zł |
Cena uzyskana: | 6000 zł |
LOT 25 | ID: 013025 |
CHMIELIŃSKI (STACHOWICZ) Władysław BIOGRAFIA | |
Tytuł: | Wnętrze bazyliki Mariackiej w Krakowie |
Technika: | akwarela, gwasz, węgiel, ołówek, papier naklejony na tekturę |
Wymiary: | 49 x 35 cm 57 x 42,5 cm (z oprawą) |
Uwagi: | Sygnowany p.d.: "Wł. Chmieliński" |
Cena wywoławcza: | 3000 zł |
Cena uzyskana: | 4000 zł |
LOT 26 | ID: 013026 |
CHMIELIŃSKI (STACHOWICZ) Władysław BIOGRAFIA | |
Tytuł: | Zaułek |
Technika: | akwarela, gwasz, węgiel, ołówek, papier naklejony na tekturę |
Wymiary: | 49,5 x 35 cm 55,5 x 40,5 cm (z oprawą) |
Uwagi: | Sygnowany p.d.: "Wł. Stachowicz" |
Cena wywoławcza: | 3000 zł |
Cena uzyskana: | 3600 zł |
LOT 27 | ID: 013027 |
POCHWALSKI Józef Mikołaj BIOGRAFIA | |
Tytuł: | Portret mężczyzny (1913) |
Technika: | olej, płótno dublowane |
Wymiary: | 115,5 x 90 cm |
Uwagi: | Sygnowany p.g.: "Józef Pochwalski 1913. Monachium." Obraz po konserwacji. Praca wystawiana na aukcji w Domu Aukcyjnym Desa Unicum (26.10.2021). OPIS PRACY: Józef Mikołaj Pochwalski był synem jednego z najsłynniejszych w Europie portrecistów polskich - Kazimierza Pochwalskiego i to dzięki wpływom ojca we wczesnym okresie swojej twórczości specjalizował się w portretach cechujących się doskonałym warsztatem, wysokim realizmem oraz akademickim wykończeniem detalu. Prezentowany wizerunek eleganckiego, dojrzałego mężczyzny powstał w 1913 roku, w czasie pobytu Józefa Mikołaja Pochwalskiego w Monachium. Ciekawym elementem portretu jest widoczny za modelem plakat, informujący widzów o nietypowym nieco w kontekście wieku mężczyzny miejscu powstania wizerunku - Studenten-Kneipe, czyli barze studenckim. PRACA NIEDOSTĘPNA |
LOT 28 | ID: 013028 |
GROTT Teodor BIOGRAFIA | |
Tytuł: | Akt z lustrem |
Technika: | akwarela, pastel, papier naklejony na tekturę |
Wymiary: | 68 x 49,5 cm 81 x 61 cm (z oprawą) |
Uwagi: | Sygnowany l.d.: "Teod. Grott" Na odwrocie karta z potwierdzeniem autentyczności obrazu napisana przez krewną artysty, Ewę Ostafin, w 1982 roku. |
Cena wywoławcza: | 4400 zł |
Cena uzyskana: | 4400 zł |
LOT 29 | ID: 013029 |
FILIPKIEWICZ Mieczysław BIOGRAFIA | |
Tytuł: | Wnętrze pracowni |
Technika: | akwarela, technika mieszana, tektura |
Wymiary: | 49 x 33,5 cm (w świetle oprawy) 67 x 50,5 cm (z oprawą) |
Uwagi: | Sygnowany p.d.: "MIECZYSŁAW FILIPKIEWICZ" |
Cena wywoławcza: | 2800 zł |
Cena uzyskana: | 3200 zł |
LOT 30 | ID: 013030 |
FILIPKIEWICZ Mieczysław BIOGRAFIA | |
Tytuł: | Zima w podgórskiej wiosce |
Technika: | olej, tektura |
Wymiary: | 34,5 x 49 cm 49 x 63,5 cm (z oprawą) |
Uwagi: | Sygnowany l.d.: "MIECZYSŁAW FILIPKIEWICZ" Widoczne pojedyncze, niewielkie ubytki warstwy malarskiej. |
Cena wywoławcza: | 3800 zł |
Cena uzyskana: | 4600 zł |
LOT 31 | ID: 013031 |
DZIEMAŃSKI Stanisław BIOGRAFIA | |
Tytuł: | Hala Gąsienicowa |
Technika: | akwarela, ołówek, karton naklejony na tekturę |
Wymiary: | 50 x 70 cm 64,5 x 84 cm (z oprawą) |
Uwagi: | Sygnowany p.d.: "ST. DZIEMAŃSKI" Praca została sprzedana w ofercie poaukcyjnej. |
LOT 32 | ID: 013032 |
GÓRSKI Stanisław BIOGRAFIA | |
Tytuł: | Hucułka |
Technika: | pastel, tektura |
Wymiary: | 55 x 38 cm 62,5 x 45,5 cm (z oprawą) |
Uwagi: | Sygnowany p.śr.: "St. Górski" |
Cena wywoławcza: | 2400 zł |
Cena uzyskana: | 4600 zł |
LOT 33 | ID: 013033 |
GÓRSKI Stanisław BIOGRAFIA | |
Tytuł: | Baca na tle Morskiego Oka |
Technika: | pastel, tektura |
Wymiary: | 49,5 x 68,5 cm 71 x 90,5 cm (z oprawą) |
Uwagi: | Sygnowany l.d.: "St. Górski" |
Cena wywoławcza: | 2600 zł |
Cena uzyskana: | 3000 zł |
LOT 34 | ID: 013034 |
SZCZERBIŃSKI Marian BIOGRAFIA | |
Tytuł: | Na polowaniu (1930) |
Technika: | akwarela, ołówek, karton naklejony na tekturę |
Wymiary: | 44,5 x 72,5 cm 57,5 x 85 cm (z oprawą) |
Uwagi: | Sygnowany i datowany l.d.: "M. Szczerbiński 1930." |
Cena wywoławcza: | 2000 zł |
Cena uzyskana: | 2600 zł |
LOT 35 | ID: 013035 |
SZCZERBIŃSKI Marian BIOGRAFIA | |
Tytuł: | Mimozy w wazonie |
Technika: | pastel, tektura |
Wymiary: | 35 x 50,2 cm 47,5 x 62,5 cm (z oprawą) |
Uwagi: | Sygnowany l.d.: "MSzczerbiński" |
Cena wywoławcza: | 1900 zł |
Cena uzyskana: | 5500 zł |
LOT 36 | ID: 013036 |
CZAJKOWSKI Stanisław BIOGRAFIA | |
Tytuł: | Krzyż przydrożny (1929) |
Technika: | olej, sklejka |
Wymiary: | 55 x 37,5 cm 73 x 55 cm (z oprawą) |
Uwagi: | Sygnowany i datowany l.d.: "STANISŁAW CZAJKOWSKI | 1929" Na odwrocie metka z wystawy "Malarstwo Stanisława Czajkowskiego" prezentowanej w 1981 roku w Muzeum Okręgowym w Sandomierzu oraz fragment metki z Międzynarodowej Wystawy Komunikacji i Turystyki w Poznaniu (1930 r.). Na odwrocie numery inwentarzowe: "St.Cz. | inw. 345" Na odwrocie opis: "w. Jakubowice | Kieleckie" Obraz wymieniony na pozycji nr 312 w kategorii malarstwo olejne w katalogu wystawy monograficznej Stanisław Czajkowski (1878-1954), red. B. Mitschein, "Zachęta" Centralne Biuro Wystaw Artystycznych, grudzień 1980 - styczeń 1981, Warszawa 1981, s. nn. |
LOT 37 | ID: 013037 |
CZAJKOWSKI Stanisław BIOGRAFIA | |
Tytuł: | Stogi (Holandia) (1914-1917) |
Technika: | olej, tektura |
Wymiary: | 37 x 45 cm 49 x 57,5 cm (z oprawą) |
Uwagi: | Sygnowany l.d.: "ST. CZAJKOWSKI" Na odwrocie metka Centralnego Biura Wystaw Artystycznych w Warszawie z Wystawy Pośmiertnej prezentowanej w gmachu Zachęty (grudzień 1980 - styczeń 1981). Na odwrocie numery inwentarzowe: "St.Cz. | inw. 282" Obraz wymieniony na pozycji nr 162 w kategorii malarstwo olejne w katalogu wystawy monograficznej Stanisław Czajkowski (1878-1954), red. B. Mitschein, "Zachęta" Centralne Biuro Wystaw Artystycznych, grudzień 1980 - styczeń 1981, Warszawa 1981, s. nn |
Cena wywoławcza: | 7500 zł |
Cena uzyskana: | 7500 zł |
LOT 38 | ID: 013038 |
CZAJKOWSKI Stanisław BIOGRAFIA | |
Tytuł: | Cyrk (1915) |
Technika: | ołówek, papier |
Wymiary: | 26 x 36 cm 48 x 60 cm (z oprawą) |
Uwagi: | Sygnowany l.d.: "S.C." Opisany p.d.: "Edam 1915" PRACA NIEDOSTĘPNA |
LOT 39 | ID: 013039 |
LESZKO Ludwik BIOGRAFIA | |
Tytuł: | Ruiny na skarpie (1920) |
Technika: | olej, tektura |
Wymiary: | 59 x 36 cm 66 x 43 cm (z oprawą) |
Uwagi: | Sygnowany i datowany p.d.: "L. Leszko 1920" Widoczny niewielki ubytek farby (p.śr.). Na odwrocie szkic popiersia mężczyzny sygnowany i datowany "L. Leszko | 1920r" PRACA NIEDOSTĘPNA |
LOT 40 | ID: 013040 |
LESZKO Ludwik BIOGRAFIA | |
Tytuł: | Poranek na Wiśle z Tyńcem w tle |
Technika: | olej, tektura |
Wymiary: | 70 x 100 cm 83,5 x 113 cm (z oprawą) |
Uwagi: | Sygnowany p.d.: "Leszko" Na odwrocie odręczna metka z opisem obrazu. Widoczne lokalne wybrzuszenia podłoża. PROWENIENCJA: - kolekcja rodziny artysty. OPIS PRACY: Obraz "Poranek na Wiśle z Tyńcem w tle" przedstawia często odmalowywany przez Ludwika Leszko pejzaż z Wisłą i widokiem na opactwo Benedyktynów. Postaci widoczne w centrum obrazu - sześciu atletycznie zbudowanych mężczyzn na łodzi - to piaskarze, także kilkukrotnie ukazywani przez artystę w innych pracach. Powierzchnia obrazu sprawia wrażenie migotliwej, bliki na wodzie i smugi światła na nagich torsach piaskarzy oddają charakter porannego słońca. Atmosfera została podkreślona przez bardziej stonowany kolorystycznie, jakby zamglony widok Tyńca w tle. Gama barwna, choć szeroka, jest bardzo spójna i harmonijna. Na pierwszym planie pociągnięcia pędzla są wyraźnie krótsze, potęgują wrażenie migotania światła. Krajobraz w oddali został złożony z dużych, swobodnie nakładanych plam koloru, co dodaje całemu przedstawieniu trójwymiarowej głębi. |
Cena wywoławcza: | 2800 zł |
Cena uzyskana: | 3600 zł |
LOT 41 | ID: 013041 |
LESZKO Ludwik BIOGRAFIA | |
Tytuł: | Galary na Wiśle (1949) |
Technika: | olej, tektura |
Wymiary: | 62,5 x 99,5 cm 74 x 112 cm (z oprawą) |
Uwagi: | Sygnowany i datowany p.d.: "Leszko | 1949" Widoczne zabrudzenia warstwy malarskiej oraz liczne wybrzuszenia podłoża. PROWENIENCJA: - kolekcja rodziny artysty. |
LOT 42 | ID: 013042 |
FABIJAŃSKI Stanisław BIOGRAFIA | |
Tytuł: | Kurza Stopka na Wawelu (1917) |
Technika: | gwasz, akwarela, tektura |
Wymiary: | 49 x 25 cm 54 x 30 cm (z oprawą) |
Uwagi: | Sygnowany i datowany l.d.: "St. Fabijański Kraków 1917" Opisany śr.d.: "Kurza stopa na Wawelu" Opisany p.d.: "148" OPIS PRACY: Stanisław Fabijański zyskał szczególną sławę jako malarz wedut zabytkowych miast. Jego obrazy niewątpliwie wyróżniają się w zakresie pory, w jakiej malarz uwieczniał swoje pejzaże - Stanisław Fabijański malował bowiem najczęściej nokturny. Do ulubionych tematów malarza należały motywy mu najbliższe - krakowskie. Prezentowana praca przedstawia nocny widok wawelskiej Kurzej Stopki. Jedno z okien zamku zostało rozświetlone tajemniczym, czerwonym błyskiem. Dodatkowe walory estetyczne zostały uzyskane dzięki ukazaniu architektury zimą - biały śnieg znakomicie kontrastuje z szarością murów i czernią nocnego nieba, tworząc zachwycający nastrój. |
Cena wywoławcza: | 2200 zł |
Cena uzyskana: | 3200 zł |
LOT 43 | ID: 013043 |
POTRZEBOWSKI Jerzy BIOGRAFIA | |
Tytuł: | Chłopcy z gołębiem |
Technika: | olej, tektura |
Wymiary: | 35 x 49,5 cm 47 x 62 cm (z oprawą) |
Uwagi: | Sygnowany p.d.: "Jerzy Potrzebowski"
OPIS PRACY: Twórczość Jerzego Potrzebowskiego najczęściej kojarzona jest ze scenami z udziałem koni, artysta podejmował jednak również codzienne, "podwórkowe" motywy, które czerpał z otaczającego go świata. Prezentowany obraz jest interesujący pod względem tematycznym i formalnym, charakteryzuje się malarskością i lekkim, wielokierunkowym prowadzeniem pędzla. Jerzy Potrzebowski ukazał spędzających wspólnie wolny czas chłopców przyglądających się z zainteresowaniem złapanemu gołębiowi. Kompozycja nie precyzuje zamiarów chłopięcej bandy, pozostawiając dalszą interpretację widzowi. |
Cena wywoławcza: | 2000 zł |
Cena uzyskana: | 4000 zł |
LOT 44 | ID: 013044 |
PINKAS Ignacy BIOGRAFIA | |
Tytuł: | Autoportret |
Technika: | tusz, węgiel, papier |
Wymiary: | 83 x 60,5 cm (w świetle oprawy) 89,5 x 67,5 cm (z oprawą) |
Uwagi: | Sygnowany p.d.: "I. Pinkas" Dedykacja autorska p.d.: "Pani Helenie | Mendlowskiej" Widoczne liczne zagięcia podłoża oraz przetargania na krawędziach papieru. |
Cena wywoławcza: | 2000 zł |
Cena uzyskana: | 2400 zł |
LOT 45 | ID: 013045 |
PIEŃKOWSKI Ignacy BIOGRAFIA | |
Tytuł: | Pejzaż z drogą |
Technika: | olej, płótno naklejone na tekturę |
Wymiary: | 50 x 65,5 cm 61 x 76 cm (z oprawą) |
Uwagi: | Sygnowany p.d.: "Ign. Pieńkowski" Widoczne zabrudzenie warstwy malarskiej. |
Cena wywoławcza: | 3800 zł |
Cena uzyskana: | 4800 zł |
LOT 46 | ID: 013046 |
GORSTKIN-WYWIÓRSKI Michał BIOGRAFIA | |
Tytuł: | Przedwiośnie |
Technika: | olej, płótno naklejone na tekturę |
Wymiary: | 20,5 x 30 cm 26 x 35 cm (z oprawą) |
Uwagi: | Sygnowany p.d.: "M. G. Wywiórski" |
Cena wywoławcza: | 4000 zł |
Cena uzyskana: | 6000 zł |
LOT 47 | ID: 013047 |
JÓZEFCZYK Zygmunt BIOGRAFIA | |
Tytuł: | Pejzaż ze strumieniem (1914) |
Technika: | olej, płótno |
Wymiary: | 42 x 65,5 cm 50,5 x 73 cm (z oprawą) |
Uwagi: | Sygnowany i datowany l.d.: "Zygmunt Józefczyk | 914" Widoczne zabrudzenie warstwy malarskiej, drobne spękania malatury oraz zarysowania w lewym górnym rogu. Praca została sprzedana w ofercie poaukcyjnej. |
LOT 48 | ID: 013048 |
DOMARADZKI Stefan BIOGRAFIA | |
Tytuł: | Pejzaż (1946) |
Technika: | olej, tektura |
Wymiary: | 22 x 27 cm 34 x 39 cm (z oprawą) |
Uwagi: | Sygnowany i datowany l.d.: "S. de Domaradzki 1946" |
Cena wywoławcza: | 2600 zł |
Cena uzyskana: | 2600 zł |
LOT 49 | ID: 013049 |
REYZNER Mieczysław BIOGRAFIA | |
Tytuł: | Modlitwa |
Technika: | olej, tektura |
Wymiary: | 33,3 x 23,5 cm 37,5 x 27,5 cm (z oprawą) |
Uwagi: | Sygnowany p.d.: "Mieczysław Reyzner" Na odwrocie metka i nalepka z Salonu Malarzy Polskich. Widoczne zabrudzenie warstwy malarskiej. PRACA NIEDOSTĘPNA |
LOT 50 | ID: 013050 |
PRAUSS Stanisław BIOGRAFIA | |
Tytuł: | Pejzaż z kościołem (1944) |
Technika: | akwarela, papier |
Wymiary: | 51 x 71 cm (w świetle oprawy) 56 x 77 cm (z oprawą) |
Uwagi: | Sygnowany i datowany p.d.: "Stanisław | Prauss | 1944" Dedykacja autorska ołówkiem l.d.: "Wielce Szanownemu P. Profesorowi | z najserdeczniejszymi życzeniami | w dniu Imienin S.Prauss 1944 r." PRACA NIEDOSTĘPNA |
LOT 51 | ID: 013051 |
SARNOWICZ Aleksander BIOGRAFIA | |
Tytuł: | Bronowanie (1928) |
Technika: | olej, sklejka |
Wymiary: | 29,5 x 35 cm 36,8 x 42,8 cm (z oprawą) |
Uwagi: | Sygnowany i datowany l.d.: "A. Sarnowicz | 1928" Na odwrocie metka z opisem obrazu. |
Cena wywoławcza: | 2200 zł |
Cena uzyskana: | 3800 zł |
LOT 52 | ID: 013052 |
BETLEY Jan BIOGRAFIA | |
Tytuł: | Płock (1934) |
Technika: | olej, sklejka |
Wymiary: | 40 x 52 cm |
Uwagi: | Dedykacja autorska p.d.: "Kochanemu profesorowi | miłośnikowi zabytków | te stare płockie mury ofiaruje | Jan Betley | 1934" Widoczne zabrudzenie warstwy malarskiej. |
Cena wywoławcza: | 2000 zł |
Cena uzyskana: | 2000 zł |
LOT 53 | ID: 013053 |
MIEN Klementyna BIOGRAFIA | |
Tytuł: | Dziewięciornik |
Technika: | pastel, papier naklejony na tekturę |
Wymiary: | 53 x 38,5 cm (w świetle passe-partout) 61,5 x 76 cm (z oprawą) |
Uwagi: | Sygnowany l.d.: "K. Mien" Na odwrocie metka Związku Powszechnego Artystów Polskich w Krakowie z 1927 roku. Na odwrocie pieczęć krakowskiego magazynu przyborów malarskich Róży Aleksandrowicz. |
Cena wywoławcza: | 2000 zł |
Cena uzyskana: | 4000 zł |
LOT 54 | ID: 013054 |
KRCHA Emil BIOGRAFIA | |
Tytuł: | Martwa natura z kwiatami (1952) |
Technika: | akwarela, ołówek, papier |
Wymiary: | 40,2 x 54 cm 58 x 69 cm (z oprawą) |
Uwagi: | Sygnowany i datowany ołówkiem l.d.: "E. Krcha 52" Na odwrocie trzy szkice muszli ślimaka (tusz, ołówek). Na odwrocie metka Towarzystwa Przyjaciół Sztuk Pięknych w Krakowie. PRACA NIEDOSTĘPNA |
LOT 55 | ID: 013055 |
PĘKSOWA Ewelina BIOGRAFIA | |
Tytuł: | Na Białej Polanie |
Technika: | malarstwo na szkle |
Wymiary: | 30,2 x 39,5 cm (w świetle oprawy) 37 x 46 cm (z oprawą) |
Uwagi: | Sygnowany p.d.: "EPęksowa" Opisany na odwrocie: "Ewelina Pęksowa | Zakopane", "Na Białej Polanie" PRACA NIEDOSTĘPNA |
LOT 56 | ID: 013056 |
PĘKSOWA Ewelina BIOGRAFIA | |
Tytuł: | Na Siwej Polanie |
Technika: | malarstwo na szkle |
Wymiary: | 30,2 x 39,5 cm (w świetle oprawy) 37 x 46 cm (z oprawą) |
Uwagi: | Sygnowany p.d.: "EPęksowa" Opisany na odwrocie: "Ewelina Pęksowa | ZAKOPANE", "Na Siwej Polanie" |
Cena wywoławcza: | 2400 zł |
Cena uzyskana: | 2400 zł |
LOT 57 | ID: 013057 |
PĘKSOWA Ewelina BIOGRAFIA | |
Tytuł: | Złoto ziemi |
Technika: | malarstwo na szkle |
Wymiary: | 30,2 x 39,5 cm (w świetle oprawy) 37 x 46 cm (z oprawą) |
Uwagi: | Sygnowany l.d.: "EPęksowa" Opisany na odwrocie: "Ewelina Pęksowa | Zakopane", "Złoto ziemi" |
LOT 58 | ID: 013058 |
SZYMANOWSKI Wacław BIOGRAFIA | |
Tytuł: | Juliusz Słowacki |
Technika: | brąz |
Wymiary: | 40 x 40 x 21 cm |
Uwagi: | Sygnowany z tyłu podstawy: "W. Szymanowski" Opisany na podstawie: "4/6 M" Na podstawie inskrypcja z fragmentem Pieśni III poematu Juliusza Słowackiego "Beniowski": "Żeby też jedna pierś była zrobiona | Nie podług miary krawca lecz Fidiasza! | Żeby też jedna pierś jak pierś Memnona | Żeby też jedna! | Beniowski Pieśń III" OPIS PRACY: Wacław Szymanowski – wybitny, ceniony również w Paryżu artysta rzeźbiarz, zasłynął przede wszystkim jako autor projektów pomnikowych rzeźb wybitnych postaci sztuki polskiego romantyzmu – Fryderyka Chopina, Artura Grottgera, Adama Mickiewicza czy właśnie Juliusza Słowackiego. W 1909 roku artysta pracował nad projektem pomnika autora Kordiana, który miał stanąć w Krzemieńcu (ob. Ukraina) – rodzinnym mieście poety, z okazji 100. rocznicy jego urodzin. Projekt został ukończony w czerwcu 1909 roku. Mniej więcej w tym okresie powstała naturalnych rozmiarów rzeźba gipsowa (obecnie uważana za zaginioną) wystawiana m.in. w TZSP w Warszawie (1909) czy na ekspozycji Wiener Secession w Wiedniu (1911-1912) oraz seria kameralnych rozmiarów odlewów brązowych głównego elementu pomnika, tj. ukazanej w pozie zamyślenia postaci Juliusza Słowackiego w płaszczu poety-wieszcza narodowego. Wielkoformatowy monument został postawiony na początku drugiej dekady XX wieku w kościele pw. św. Stanisława Biskupa i Męczennika w Krzemieńcu. Sama pełnoplastyczna figura poety w ostatecznym dziele sztuki uzupełniona została o alegoryczną, płaskorzeźbioną postać Króla-Ducha, zaczerpniętą z poematu wieszcza (patrz niżej). Projekt pomnika Juliusza Słowackiego wyróżnia się na tle pozostałych koncepcji wizerunków polskich romantyków gładką, polerowaną fakturą oraz statyką kompozycji. W swoich rzeźbach Wacław Szymanowski unaoczniał swoje odczucia względem dorobku danej osoby właśnie poprzez opracowanie formalne dzieł. Swoisty "klasycyzm" i spokój obecny w rzeźbie koresponduje zapewne ze sposobem odbioru poezji Juliusza Słowackiego przez autora koncepcji pomnika. Oferowana na aukcji rzeźba została odlana w edycji sześciu egzemplarzy. Dzieła o podobnych wymiarach znajdują się w zbiorach Muzeum Narodowego w Warszawie, Muzeum Narodowego w Krakowie oraz Muzeum Literatury w Warszawie, w katalogach nie pojawiają się jednak informacje o obecności numeru edycji na podstawie. Gipsowe odlewy projektu pomnika Juliusza Słowackiego znajdują się natomiast w zbiorach Muzeum Narodowego w Warszawie oraz Muzeum Uniwersytetu Jagiellońskiego w Krakowie. Więcej o projekcie pomnika Juliusza Słowackiego zob. m.in. Wacław Szymanowski (1859-1930). Katalog wystawy w Muzeum Narodowym w Warszawie, czerwiec-lipiec 1981, oprac. H. Kotkowska-Bareja, Muzeum Narodowe w Warszawie, Warszawa 1981, s. 18-19, 29, 63-64. *Pomnik Juliusza Słowackiego w kościele pw. św. Stanisława Biskupa i Męczennika w Krzemieńcu. PRACA NIEDOSTĘPNA |
LOT 59 | ID: 013059 |
BEŁTOWSKI Juliusz Wojciech BIOGRAFIA | |
Tytuł: | Autoportret (1895) |
Technika: | drewno |
Wymiary: | 21 x 20 x 2,5 cm |
Uwagi: | Sygnowany na przodzie: "Juliusz Bełtowski" Datowany na krawędzi: "189V" Opisany na odwrocie: "JB | XV/X 895" PRACA NIEDOSTĘPNA |
LOT 60 | ID: 013060 |
ABAKANOWICZ Magdalena BIOGRAFIA | |
Tytuł: | Z cyklu "Oblicza" - 2 (2004) |
Technika: | akryl, tusz, papier |
Wymiary: | 28 x 21 cm 70 x 56,5 cm (z oprawą) |
Uwagi: | Sygnowany i datowany śr.d.: "MA | Magdalena Abakanowicz 2004" Opisany ołówkiem na odwrocie: "Z CYKLU "OBLICZA" | 2" |
Cena wywoławcza: | 20000 zł |
Cena uzyskana: | 25000 zł |
LOT 61 | ID: 013061 |
ZAKRZEWSKI Roman BIOGRAFIA | |
Tytuł: | Portret kobiety w rubinowej sukni (1990) |
Technika: | akryl, płótno |
Wymiary: | 140 x 80 cm |
Uwagi: | Sygnowany i opisany na odwrocie: "’‧ R ‧ ZAKRZEWSKI ‧ | ‧ IX ‧ 1990 ‧ AKRYL ‧"
OPIS PRACY: W latach 80. oraz na początku lat 90. Roman Zakrzewski malował znamienne dla jego twórczości wizerunki kobiece w charakterystycznej konwencji - późniejsze obrazy były już bowiem bardziej realistyczne, subtelniejsze pod względem geometryzacji formy, malowane też w innej technice - olejnej. Wspomniane obrazy z ostatnich dekad XX wieku - do których grupy należy także oferowany "Portret kobiety w rubinowej sukni" (1990) - są interesujące artystycznie, wyraźnie uwidaczniają się w nich wpływy mistrza artysty - Jerzego Nowosielskiego. W prezentowanym obrazie Roman Zakrzewski zastosował kontrastową, ale trafnie przy tym zharmonizowaną kolorystykę, wykorzystując chłodniejsze, rubinowe odcienie w zestawieniu z ciepłą, kasztanową barwą, wyciszoną elementem delikatnego błękitu. |
Cena wywoławcza: | 30000 zł |
Cena uzyskana: | 33000 zł |
LOT 62 | ID: 013062 |
ZIN Wiktor BIOGRAFIA | |
Tytuł: | Pejzaż zimowy (1974) |
Technika: | pastel, papier żeberkowy |
Wymiary: | 34,5 x 49,6 cm (w świetle oprawy) 49 x 65,5 cm (z oprawą) |
Uwagi: | Sygnowany i datowany p.d.: "WiktorZin | 1979" Na papierze filigran firmy INGRES (p.d.). Na odwrocie pastelowy szkic ukazujący wiejską zagrodę. |
Cena wywoławcza: | 8000 zł |
Cena uzyskana: | 8000 zł |
LOT 63 | ID: 013063 |
DWURNIK Edward BIOGRAFIA | |
Tytuł: | Pomarańczowe tulipany (2017) |
Technika: | olej, akryl, płótno |
Wymiary: | 30 x 30 cm 33,2 x 33,2 cm (z oprawą) |
Uwagi: | Sygnowany i datowany p.d.: "2017 | E. DWURNIK" Opisany na odwrocie: "2017 | E. DWURNIK | POMARAŃCZOWE | "TULIPANY" | NR: XXIII - 1378 - | - 7212" |
Cena wywoławcza: | 30000 zł |
Cena uzyskana: | 30000 zł |
LOT 64 | ID: 013064 |
DWURNIK Edward BIOGRAFIA | |
Tytuł: | Pomarańczowy tulipan (2017) |
Technika: | olej, akryl, płótno |
Wymiary: | 18 x 12,7 cm 24 x 19 cm (z oprawą) |
Uwagi: | Sygnowany i datowany p.d.: "2017 | E. DWURNIK" Opisany na odwrocie: "2017 | E. DWURNIK" |
Cena wywoławcza: | 12000 zł |
Cena uzyskana: | 13000 zł |
LOT 65 | ID: 013065 |
DWURNIK Edward BIOGRAFIA | |
Tytuł: | "Trzy wspomnienia" z cyklu "W cieniu budowli" (1971) |
Technika: | linoryt, flamaster, tusz, kredka, papier |
Wymiary: | 50 x 35 cm 84,5 x 68,5 cm (z oprawą) |
Uwagi: | Sygnowany i datowany p.d.: "E. DWURNIK 71. | II" Pieczęć autorska oraz numer "3636" p.d. Opisany na odwrocie. OPIS PRACY: Prace Edwarda Dwurnika z cyklu "W cieniu budowli" stanowią formę komentarza odnoszącego się do współczesnej powstawaniu dzieł sytuacji społeczno-politycznej oraz zapis tego, jak sam malarz ówczesną rzeczywistość widział i odbierał. W prezentowanej pracy "Trzy wspomnienia" (1971) Edward Dwurnik ukazał agresję, przemoc, krzyk i cierpienie, które dotykają ogrom społeczeństwa w imię zapędów politycznych jednostek. Niezwykle silny wyraz kompozycji artysta uzyskał nie tylko przez samo przedstawienie, ale również dzięki różnorodności użytych technik i ekspresjonistycznym zabiegom formalnym: zastosowaniu silnej linii, kontrastowej kolorystyki oraz karykaturalnego przerysowania twarzy i dłoni ukazanych postaci. |
Cena wywoławcza: | 15000 zł |
Cena uzyskana: | 15000 zł |
LOT 66 | ID: 013066 |
DUDA-GRACZ Jerzy BIOGRAFIA | |
Tytuł: | Jemiołów - Pieśń Nr 8 (Śliczny Chłopiec) D-dur op. 7A (2003) |
Technika: | serigrafia, papier, ed. 5/35 |
Wymiary: | 41 x 54,5 cm (wymiary grafiki) 45,5 x 57,5 cm (w świetle oprawy) 71,5 x 81,5 cm (Wymiary z opr |
Uwagi: | Sygnowany i datowany tuszem p.d.: "Jerzy Duda-G 2003" Opisany tuszem l.d.: "Jemiołów - Pieśń Nr 8 (Śliczny Chłopiec) D-dur op. 7A. Ink. Print 5/35." Sucha pieczęć z sygnaturą artysty w dolnej części passe-partout. OPIS PRACY: "Gdy pląsamy we dwoje, Patrzą na nas ócz roje. Śliczny chłopiec, czego chcieć? Czarny wąsik, biała płeć!" W latach 1827-1847 Fryderyk Chopin skomponował zbiór 19 utworów napisanych do tekstów poetów romantycznych, zebranych następnie w zespół pt. "Pieśni op. 74". Ponad 150 lat później artysta-malarz Jerzy Duda-Gracz stworzył ogromny cykl ponad 300 obrazów, z których każdy odnosił się do jednego z utworów Fryderyka Chopina, również do "Ślicznego chłopca" (op. 74 nr 8), którego fragment tekstu autorstwa Bohdana Zalewskiego przytoczyliśmy powyżej. Opierając się o część swoich malarskich prac ze wspomnianej serii "Chopinowi" Jerzy Duda-Gracz stworzył cykl serigrafii, uwzględniając również kompozycję odwołującą się do "Ślicznego chłopca". |
Cena wywoławcza: | 4600 zł |
Cena uzyskana: | 5000 zł |
LOT 67 | ID: 013067 |
PRZEBINDOWSKI Artur BIOGRAFIA | |
Tytuł: | Z cyklu "Kamienne Jezioro" (2002) |
Technika: | tempera, akryl, płótno |
Wymiary: | 55 x 61 cm 75,5 x 81,5 cm (z oprawą) |
Uwagi: | Sygnowany i datowany l.d.: "ARTUR PRZEBINDOWSKI 2002" Opisany na odwrocie: "Artur Przebindowski, 2002 | Z CYKLU: "KAMIENNE jezioro" Cykl prac "Kamienne jezioro" powstawał w latach 1999-2004. Jak podkreśla sam artysta, w swoim wyrazie nawiązywał m.in. do secesji. |
LOT 68 | ID: 013068 |
TRYBALSKI Paweł BIOGRAFIA | |
Tytuł: | Z cyklu "Pejzaż Aschera" (2013) |
Technika: | technika mieszana, papier kredowy |
Wymiary: | 35,5 x 30,5 cm 40 x 50,5 cm (z oprawą) |
Uwagi: | Sygnowany i datowany l.d.: "PAWEŁ TRYBALSKI 2013 - PINX." Opisany na odwrocie: "Z CYKLU "PEJZAŻ ASCHERA" - PIGMENT 2013" Na odwrocie pieczątka autorska Pawła Trybalskiego. PRACA NIEDOSTĘPNA |
LOT 69 | ID: 013069 |
GRZYWACZ Zbylut BIOGRAFIA | |
Tytuł: | Leży z cyklu "Lalki" (1972) |
Technika: | olej, płótno |
Wymiary: | 60 x 73 cm 69,5 x 82,5 cm (wymiary z oprawą) |
Uwagi: | Sygnowany i datowany p.d.: "Zbylut 72" Opisany na odwrocie: "Zbylut GRZYWACZ 1972 | "LEŻY" / SZKIC Z CYKLU "LALKI" /" PRACA NIEDOSTĘPNA |
LOT 70 | ID: 013070 |
SZYDŁOWSKA Katarzyna BIOGRAFIA | |
Tytuł: | Opętanie (2002) |
Technika: | olej, płótno |
Wymiary: | 100 x 81 cm 111,5 x 92,5 cm (z oprawą) |
Uwagi: | Sygnowany i datowany p.d.: "Szydłowska 2002" Opisany na odwrocie: ""Opętanie" Katarzyna Szydłowska | olej na płótnie 100 x 81 cm" OPIS PRACY: W swojej twórczości Katarzyna Szydłowska maluje kobiety, dając przy tym wyraz zachwytu nad pięknem ludzkiego ciała. W pracach artystki obecny jest subtelny, nienachalny erotyzm, czego przykładem jest również wysmakowany kolorystycznie obraz "Opętanie" (2002). Chociaż słowo "opętanie" kojarzy się najczęściej z szałem, w prezentowanym obrazie panuje niemal melancholijny spokój. Można więc zadać zachęcające do analizy kompozycji pytanie - czym tak naprawdę jest tytułowe opętanie? PRACA NIEDOSTĘPNA |
Estymacja: | 10000 - 20000 zł |
LOT 71 | ID: 013071 |
LEŚNIAK Zofia BIOGRAFIA | |
Tytuł: | Trzy Gracje (1967) |
Technika: | olej, płótno |
Wymiary: | 49,5 x 59,5 cm |
Uwagi: | Sygnowany śr.d.: "Zofia Leśniak" Datowany p.d.: "1967" Na odwrocie metka Biura Wystaw Artystycznych w Krakowie. OPIS PRACY: Obraz olejny Zofii Leśniak to utrzymana w ciepłej gamie barwnej, ograniczonej do odcieni brązu i beżu, kompozycja ukazująca motyw trzech Gracji. Boginie ujęte zostały we wdzięcznych, odpowiednich do charakteru tych mitologicznych postaci pozach. Interesującym zabiegiem artystycznym w pracy jest rozmycie rysów twarzy - dzięki temu Gracje stają się zupełnie anonimowe, a uwaga widza zostaje skupiona konkretnie na pięknie kształtów kobiecego ciała. |
Cena wywoławcza: | 2000 zł |
Cena uzyskana: | 2600 zł |
LOT 72 | ID: 013072 |
GRUSZECKA Kamila BIOGRAFIA | |
Tytuł: | Autoportret w sukience (2014) |
Technika: | olej, płótno |
Wymiary: | 150 x 100 cm 156,5 x 106,5 cm (z oprawą) |
Uwagi: | Sygnowany i opisany na odwrocie: "K. Gruszecka | Autoportret w sukience | marzec 2014 | 150 x 100 cm | olej" Praca była prezentowana na wystawie: Kamila Gruszecka "Rabia (Ogród)" - 2014 Galeria Sztuki ATTIS. OPIS PRACY: "Moja sztuka oparta jest głównie na przedstawianiu kobiecego ciała. [...] Kobiety są przedmiotem i podmiotem w moich pracach. Są naturalne, zmysłowe, delikatne. Ich zachowanie na obrazach jest dwuznaczne. Z jednej strony emanują swoją seksualnością, z drugiej zaś chowają się przed otaczającym je światem." ~ Kamila Gruszecka PRACA NIEDOSTĘPNA |
LOT 73 | ID: 013073 |
GERLACH Eugeniusz BIOGRAFIA | |
Tytuł: | Dziewczyna z warkoczem (2001) |
Technika: | olej, płótno |
Wymiary: | 84,5 x 62 cm |
Uwagi: | Sygnowany i datowany p.d.: "Eugeniusz | Gerlach | 2001" Opisany l.d.: "Kraków | 16/X" Opis autorski na odwrocie. |
Cena wywoławcza: | 4000 zł |
Cena uzyskana: | 8000 zł |
LOT 74 | ID: 013074 |
RODZIŃSKI Stanisław BIOGRAFIA | |
Tytuł: | Stodoła (1999) |
Technika: | olej, płótno |
Wymiary: | 80 x 100 cm 82 x 102,5 cm (z oprawą) |
Uwagi: | Sygnowany i opisany na odwrocie: "ST. RODZIŃSKI | STODOŁA | 1999"
OPIS PRACY: Malowane przez Stanisława Rodzińskiego pejzaże balansują na granicy abstrakcji. W prezentowanej kompozycji to tytuł sugeruje temat przedstawienia, trudny do rozpoznania bez tej autorskiej wskazówki. W obrazie tym najistotniejsza jest jednak jego budowa formalna - plama barwna oraz impast farby, które w korelacji silnie oddziałują na widza. Sztuka Stanisława Rodzińskiego to bowiem malarstwo wysoko ekspresyjne, emocjonalne. |
Cena wywoławcza: | 7000 zł |
Cena uzyskana: | 10000 zł |
LOT 75 | ID: 013075 |
RODZIŃSKI Stanisław BIOGRAFIA | |
Tytuł: | Krajobraz z dwoma domami (1996) |
Technika: | gwasz, papier |
Wymiary: | 24 x 34 cm 31,5 x 41,5 cm (z oprawą) |
Uwagi: | Sygnowany i datowany p.d.: "Stanisław Rodziński 96" Opisany l.d.: "Krajobraz z dwoma domami." |
Cena wywoławcza: | 3000 zł |
Cena uzyskana: | 3000 zł |
LOT 76 | ID: 013076 |
MUCHA Eugeniusz BIOGRAFIA | |
Tytuł: | Chrystus Frasobliwy |
Technika: | olej, tempera, płótno |
Wymiary: | 40 x 30,5 cm 42 x 32,5 cm (z oprawą) |
Uwagi: | OPIS PRACY: W ekspresyjnej twórczości Eugeniusza Muchy przeważała tematyka egzystencjalna oraz religijna. W prezentowanym obrazie artysta ukazał popularny w sztuce chrześcijańskiej ikonograficzny motyw️ Chrystusa Frasobliwego, tj. rozmyślającego w charakterystycznej pozycji Jezusa w koronie cierniowej. Chociaż temat ten podejmowany był przez artystów od czasów średniowiecza, szczególnie zakorzenił się on wśród twórców ludowych, stając się figurą często występującą w kapliczkach przydrożnych. Ludowe upodobanie do motywu Chrystusa Frasobliwego, czy bardziej ogólnie - tematu Męki Pańskiej, wynika zapewne z uwypuklonego w tym kontekście człowieczeństwa Zbawiciela, przez co postać Syna Bożego może wydawać się bliższa Jego wyznawcom. W obrazie Eugeniusza Muchy widoczne są właśnie wpływy formalne sztuki ludowej, którą, jak wiadomo, malarz był zafascynowany i chętnie czerpał z jej dorobku. Kompozycja ponadto zawiera w sobie niezwykle silny, tak charakterystyczny dla prac Eugeniusza Muchy ładunek emocjonalny, podsycony w tym wypadku wyraźną linią, kontrastową kolorystyką oraz intensywnością zastosowanej czerwieni. |
Cena wywoławcza: | 4400 zł |
Cena uzyskana: | 4400 zł |
LOT 77 | ID: 013077 |
FOGTT Andrzej BIOGRAFIA | |
Tytuł: | Halina Judt i Michał Choromański (2019) |
Technika: | akryl, pastel, papier |
Wymiary: | 56 x 42 cm 59 x 45 cm (z oprawą) |
Uwagi: | Sygnowany i datowany p.d.: "Fogtt 2019" Opisany l.d.: "Halina Judt i Michał Choromański" Obraz reprodukowany w katalogu Fogtt o Witkacym (Fundacja A.M. Fogtt, Warszawa 2021), poz. kat. 14, s. 49. OPIS PRACY: "Od dawna mieliśmy z Witkacym sobie coś do powiedzenia. Jest z pewnością iskra wspólnej duchowej energii oraz kontynuacja sztuki portretowania, jako wnikania w istotę duszy samej, z nieograniczoną możliwością osobistej formy, jaką tworzy nasz umysł." ~ Andrzej Fogtt W 2019 roku Andrzej Fogtt stworzył cykl prac nawiązujących dialog z portretami autorstwa Witkacego. Prezentowany obraz to interpretacja "Wspólnego portretu Haliny Judt i Michała Choromańskiego" (1930) znajdującego się obecnie w zbiorach Muzeum Pomorza Środkowego w Słupsku. Ta praca jest dostępna w ofercie galeryjnej na www.galeria-attis.pl [KONTAKT w sprawie obrazu] |
LOT 78 | ID: 013078 |
LESZCZYŃSKA-KLUZA Danuta BIOGRAFIA | |
Tytuł: | Gondola (1958) |
Technika: | technika mieszana, karton |
Wymiary: | 49,5 x 69,5 cm 52 x 73 cm (z oprawą) |
Uwagi: | Sygnowany i opisany na odwrocie: "Styczeń 1958 | Danuta Leszczyńska-Kluza"
Na odwrocie pracy i oprawy metki Towarzystwa Przyjaciół Sztuk Pięknych w Krakowie. |
Cena wywoławcza: | 2200 zł |
Cena uzyskana: | 2200 zł |
LOT 79 | ID: 013079 |
JENTA-DMITRUK Małgorzata BIOGRAFIA | |
Tytuł: | Zielony kawałek świata z cyklu "Pejzaże nie całkiem niemożliwe" (2020) |
Technika: | olej, płótno |
Wymiary: | 80 x 100 cm |
Uwagi: | Sygnowany i datowany l.d.: "M. JENTA-DMITRUK 2020" Opisany na odwrocie.: "MAŁGORZATA JENTA-DMITRUK 2020 | "ZIELONY KAWAŁEK ŚWIATA" | Z CYKLU: "PEJZAŻE NIE CAŁKIEM NIEMOŻLIWE" " |
Cena wywoławcza: | 6500 zł |
Cena uzyskana: | 6500 zł |
LOT 80 | ID: 013080 |
OLBIŃSKI Rafał BIOGRAFIA | |
Tytuł: | Dwoistość ekspresji |
Technika: | inkografia, papier, ed. XII/XX |
Wymiary: | 34,5 x 25 cm (wymiary grafiki) 41,5 x 29,8 cm (wymiary arkusza) 58 x 44,5 cm (z oprawą) |
Uwagi: | Sygnowana ołówkiem p.d.: "Olbiński" Praca należy do autorskiej edycji inkografii Rafała Olbińskiego sygnowanych ołówkiem oraz opatrzonych suchą pieczęcią. Licytacja charytatywna na rzecz Stowarzyszenia "Psi Azyl u Żanety" zajmującego się pomocą psom bezdomnym. W przypadku tej pozycji nie będzie doliczana opłata aukcyjna. |
Cena wywoławcza: | 100 zł |
Cena uzyskana: | 2200 zł |
O aukcji
XIII Aukcja Dzieł Sztuki
Na XIII Aukcję Dzieł Sztuki Krakowski Dom Aukcyjny® pragnie zaprosić kolekcjonerów polskiej sztuki dawnej oraz współczesnej.
Katalog aukcji
Katalog aukcji otwierają zróżnicowane tematycznie dzieła krakowskich klasyków malarstwa realistycznego: Jerzego (lot 1-4) i Wojciecha (lot 5-6) Kossaków. Na aukcji wylicytować będzie można zarówno przedstawienia motywów z życia wojsk napoleońskich, rodzajowe sceny ułańskie, jak i tematy zaczerpnięte z codzienności wiejskiej – oczywiście za każdym razem obowiązkowo opatrzone wizerunkami koni.
W tym kontekście szczególnie warte uwagi jest studium głowy konia autorstwa Wojciecha Kossaka, w którym malarz znakomicie oddał szlachetną budowę zwierzęcia.
Uwadze koneserów na pewno nie umknie również "Spotkanie nad rzeką" namalowane przez Jerzego Kossaka w 1929 roku. Obrazy Jerzego Kossaka z lat 20. są bowiem szczególnie poszukiwane przez kolekcjonerów ze względu na dopracowanie i szczegółowość prac artysty z tego okresu. Należy również podkreślić "wyjątkowość" podłoża – obraz namalowany został na płótnie, które Jerzy Kossak zdecydowanie rzadziej wykorzystywał w kolejnych latach swojej twórczości.
Malarstwo realistyczne na aukcji
Oferta aukcyjna powinna szerzej zainteresować kolekcjonerów tradycyjnego malarstwa realistycznego, ponieważ w katalogu, poza wspomnianymi obrazami Kossaków, koneserzy odnajdą również między innymi ułańską scenę autorstwa Mieczysława Krzyżaka (lot 21), "Przejażdżkę" Jana Konarskiego (lot 20) czy obrazy Władysława Chmielińskiego (lot 22-26) – olejną "Sannę" oraz akwarelowe weduty warszawskie i widoki wnętrz.
Malarstwo pejzażowe na aukcji
Dla miłośników malarskich widoków natury Krakowski Dom Aukcyjny przygotował szeroką ofertę aukcyjną dzieł sztuki o charakterze pejzażowym. Wśród autorów zachwycających krajobrazów wymienić należy takich artystów jak: Soter Jaxa-Małachowski (lot 7-8), Bronisława Rychter-Janowska (lot 11-12), Stanisław Czajkowski (lot 36-38), Michał Gorstkin Wywiórski (lot 46) czy Rafał Malczewski (lot 9).
Osobny blok tematyczny w katalogu stanowią pejzaże i motywy górskie, głównie tatrzańskie, uwiecznione m.in. przez Mieczysława Filipkiewicza (lot 30), Stanisława Górskiego (lot 32-33) i Stanisława Dziemańskiego (lot 31). W tym kontekście powrócić można również do omówionych już wcześniej przykładów twórczości Jerzego Kossaka, którego "Wesele góralskie" (1938) znalazło się w katalogu na pozycji nr 2.
Cracoviana
Na aukcji Krakowskiego Domu Aukcyjnego nie mogło zabraknąć dzieł podejmujących tematykę krakowską, w tym przypadku konkretniej – wawelską. W katalogu pojawiła się zatem litografia Leona Wyczółkowskiego (lot 10) ukazująca wnętrze katedry oraz widok na Kurzą Stopkę uwieczniony przez Stanisława Fabijańskiego (lot 42).
Pośród innych motywów krakowskich wymienić można "Wnętrze bazyliki Mariackiej" Władysława Chmielińskiego (lot 25) oraz "Poranek na Wiśle z Tyńcem w tle" Ludwika Leszko (lot 40).
Malarstwo Wlastimila Hofmana
W katalogu XIII Aukcji Dzieł Sztuki, niezmiennie w tradycji Krakowskiego Domu Aukcyjnego, szeroko reprezentowana jest sztuka Wlastimila Hofmana. Na marcowej licytacji kolekcjonerzy będą mogli zakupić dzieła z różnych okresów twórczości jednego z najbardziej znanych w historii sztuki polskiej malarzy symbolistów (lot 13-19). Oprócz scen alegorycznych i zachwycających autoportretów Wlastimila Hofmana, w katalogu znalazły się prace, które bez wątpienia można nazwać "białymi krukami" w kontekście dorobku artysty.
Wyjątkowym, niezwykle przejmującym obrazem jest "Portret pośmiertny Jacka Malczewskiego" (lot 15), w którym uczeń przedstawił swojego zmarłego mistrza i przyjaciela.
Wlastimil Hofman w swoim dorobku podejmował zróżnicowaną tematykę, niezwykle rzadko malował jednak martwe natury. Tym bardziej warta uwagi jest katalogowa pozycja nr 17, czyli dekoracyjny dyptyk "Kwiaty w wazonie" (1960-1961).
Rzeźba na aukcji
Dla koneserów rzeźby Krakowski Dom Aukcyjny tym razem przygotował ofertę obejmującą dzieła z przełomu XIX i XX stulecia.
Na pozycji nr 58 kolekcjonerzy odnajdą brąz wybitnego polskiego rzeźbiarza i autora form kameralnych oraz monumentalnych - Wacława Szymanowskiego. Rzeźba poprzez swoją tematykę nawiązuje do epoki romantyzmu i stanowi projekt pomnika jednego z trzech wieszczów - Juliusza Słowackiego.
Kolejna propozycja to odmienna tematycznie i formalnie drewniana płaskorzeźba autorstwa Juliusza Bełtowskiego "Autoportret" (1895) (lot 59), która znakomicie oddaje młodopolski charakter swoich czasów.
Sztuka współczesna na aukcji
Katalog aukcji Krakowskiego Domu Aukcyjnego prezentuje starannie wyselekcjonowaną ofertę dzieł sztuki, skupiając się na twórczości klasyków współczesności.
Kolekcjonerzy sztuki współczesnej odnajdą w ofercie poszukiwane na aukcjach nazwiska, takie jak: Edward Dwurnik, Jerzy Duda Gracz, Zbylut Grzywacz czy Roman Zakrzewski. Szczególnie popularny w ostatnim czasie nurt sztuki fantastycznej reprezentowany jest natomiast przez obraz Pawła Trybalskiego.
Obiektem, na który należy zwrócić uwagę jest lot 60 - praca "2" z cyklu "Oblicza" Magdaleny Abakanowicz. Dzieło, ze względu na technikę wykonania, jest rzadkością na rynku sztuki - w obrazie tym, poza tradycyjnie wykorzystywanym przez artystkę tuszem, zastosowana została również farba akrylowa, która zdecydowanie wpływa nie tylko na walory artystyczne uabstrakcyjnionego wizerunku, ale również na trwałość jego materii.
Licytacja pracy Rafała Olbińskiego na rzecz Stowarzyszenia "Psi Azyl u Żanety"
Licytacja obiektu zamykającego katalog XIII Aukcji Dzieł Sztuki - zawierającej wątek animalistyczny inkografii Rafała Olbińskiego "Dwoistość ekspresji" (lot 80) - odbędzie się na rzecz Stowarzyszenia "Psi Azyl u Żanety" zajmującego się pomocą bezdomnym psom. Wszystkich miłośników zwierząt zapraszamy do udziału w licytacji.
Wystawa przedaukcyjna
Wszystkie obiekty z oferty można zobaczyć na wystawie przedaukcyjnej, która będzie trwać od 1 do 16 marca 2022 roku w Krakowskim Domu Aukcyjnym [ul. Starowiślna 14 - Kraków] od poniedziałku do piątku w godzinach 10.00-18.00.
Jeśli życzą sobie Państwo więcej zdjęć obiektów, zapraszamy do kontaktu.
katalog i licytacja live na portalu
katalog i licytacja live na portalu