WYSPIAŃSKI Stanisław BIOGRAFIA | |
Tytuł: | Jaskółki (dymówki) |
Technika: | pastel, papier |
Wymiary: | 61 x 46,5 cm (w świetle oprawy) 68,5 x 53,5 cm (z oprawą) |
Uwagi: | Opisany p.śr. [nieczytelne] Na papierze filigran "L. BERVILLE" (p.g.), "Lalanna" [?] (l.d.) Na odwrocie adnotacja na temat rysunku. Widoczny ślad po naderwaniu papieru (ok. 3,5 cm) śr.g. oraz uszkodzenia podłoża w dwóch narożnikach (p.g. i l.d.). OPIS PRACY: Stanisław Wyspiański jest określany jako jedna z największych indywidualności artystycznych w polskiej historii sztuki. Wypowiadał się w wielu dziedzinach plastycznych oraz literackich i stał się czołowym twórcą okresu Młodej Polski. W sztuce Stanisława Wyspiańskiego głównym środkiem wyrazu była linia, za pomocą której, z wielką sprawnością ręki, malarz uwieczniał z artystycznym polotem kadry zaobserwowane przenikliwym spojrzeniem. W obrazach, projektach witraży oraz polichromiach wykorzystywał różnorodne motywy, najczęściej roślinne, które były efektem wnikliwych studiów z natury. Do największych i powszechnie znanych osiągnięć artysty należy stworzenie polichromii (1895 r.; z późniejszymi zmianami) i witraży (1897 – projekty) dla kościoła oo. Franciszkanów w Krakowie. Prezentowana praca "Jaskółki (dymówki)" została wykonana w znamiennej dla artysty technice, jaką był pastel i ukazuje studia tytułowych zwierząt. Te niewielkie, niebiesko-czarne ptaki wyróżniają się charakterystycznym, czerwonym ubarwieniem w partii czoła i podgardla oraz jasnym spodem ciała – ich upierzenie Stanisław Wyspiański znakomicie oddał w omawianym obrazie, wykorzystując swobodną linię i subtelny kolor. Co znaczące w kontekście prezentowanej pracy, między innymi dzięki listom Stanisława Wyspiańskiego do Lucjana Rydla i zapiskom wspomnień Władysława Ekielskiego wiadomym jest, że artysta zamierzał na ścianach wspominanej już, franciszkańskiej świątyni stworzyć fryz z przedstawieniami lecących ptaków, wśród których pojawić się miały także jaskółki. Przykładający ogromną wagę do wierności względem natury Stanisław Wyspiański, przygotowując się do realizacji pierwotnej koncepcji, tworzył szkice w gabinecie historii naturalnej Uniwersytetu Jagiellońskiego. Z zachowaniem pewniej ostrożności można przypuszczać więc, że oferowane dzieło "Jaskółki (dymówki)" powstało właśnie przy tej okazji i było związane z pracami projektowymi, jakie artysta prowadził z myślą o polichromiach w krakowskim kościele oo. Franciszkanów. PRACA NIEDOSTĘPNA |