Jak sprzedać dzieło sztuki na aukcji? - poradnik
Krakowski Dom Aukcyjny organizuje ogólne i tematyczne aukcje polskiej sztuki dawnej oraz współczesnej, zajmując się pośrednictwem w sprzedaży obiektów z zakresu malarstwa, rysunku, grafiki i rzeźby powstałej w XIX, XX i XXI wieku.
Lista nazwisk artystów, których prac szczególnie poszukujemy znajduje się na końcu niniejszego artykułu. Jeśli chcą Państwo sprzedać dzieło malarza, którego brak na podanej liście również prosimy o kontakt – nie jest ona bowiem jedynym wyznacznikiem naszego zainteresowania.
Dokonujemy wszelkich starań, aby procedura zgłoszenia dzieła sztuki na aukcję była dla Państwa wygodna. Szanując zróżnicowane preferencje naszych Klientów oferujemy następujące możliwości zgłoszenia obiektu:
- osobiście – w naszej galerii przy ul. Starowiślnej 14 w Krakowie czynnej od poniedziałku do piątku w godzinach 10.00-18.00.
- podczas spotkania w miejscu Państwa zamieszkania – po wcześniejszym umówieniu. Odległość nie będzie dla nas problemem – przyjeżdżamy do Klienta w Krakowie i okolicach, bywamy również na Śląsku oraz w Warszawie i Łodzi [najbliższy termin przyjazdu do Warszawy można sprawdzić TUTAJ].
- poprzez wiadomość MMS lub WhatsApp: +48 502 428 276
- mailowo – na adres
- pocztą tradycyjną – Krakowski Dom Aukcyjny, ul. Starowiślna 14, 31-032 Kraków.
Na etapie zgłaszania i wstępnych oględzin proponowanego przez Państwa obiektu zachęcamy do wyboru wygodnej drogi kontaktu telefonicznego lub mailowego – bez wychodzenia z domu.
Jakie niezbędne informacje należy przesłać?
Do wstępnej oceny proponowanych przez Państwa dzieł sztuki konieczne będą fotografie obiektów oraz ich (przynajmniej orientacyjne) wymiary.
Jak wykonać odpowiednie zdjęcia?
Radzimy, aby obrazy fotografować w świetle dziennym. Zależy nam na otrzymaniu przynajmniej dwóch zdjęć: fotografii lica obrazu oraz fotografii jego odwrocia, bardzo przydatne będzie również zdjęcie samej sygnatury. Ważne, aby fotografie były ostre i wyraźne. Jak wykonać zdjęcie obrazu?
Fotografia lica (przodu) obrazu
Fotografia tyłu obrazu
Fotografia sygnatury
Jakie dodatkowe elementy warto ująć w wiadomości?
Dla nas każda informacja będzie cenna, zachęcamy więc do jak najdokładniejszego opisu znanej Państwu historii obiektu i jego obecnego stanu zachowania. Interesuje nas pochodzenie proponowanego dzieła (zakup w domu aukcyjnym, zakup prywatny, spadek), miejscowość, w której obecnie się ono znajduje, ewentualne przeprowadzone konserwacje, wystawy oraz pozycje bibliograficzne (artykuły, książki, katalogi), w których obiekt został wymieniony lub reprodukowany.
Na każdym etapie sprzedaży aukcyjnej nasi pracownicy chętnie pomogą oraz odpowiedzą Państwu na wszelkie pytania.
Część odpowiedzi na najczęściej pojawiające się wątpliwości mogą Państwo znaleźć poniżej.
Zachęcamy również do kontaktu z nami – przez czat dostępny w prawym dolnym rogu ekranu, drogą telefoniczną lub mailową.
Wszystkie numery i adresy do poszczególnych osób z zespołu Krakowskiego Domu Aukcyjnego dostępne są TUTAJ.
- Ryszard Lachman - dyrektor zarządzający: +48 502 428 276
- Agnieszka Julia Stefańczyk - kierownik działu przyjęć: +48 517 047 368
- Zuzanna Mortka: +48 503 115 098
Poniżej odpowiadamy na najczęstsze pytania Klientów związane z kolejnymi etapami przyjęcia obiektu na jedną z naszych aukcji.
Wiadomość została wysłana – co teraz?
Prosimy o chwilę cierpliwości – odpowiemy na pewno! Staramy się, aby wiadomość zwrotną otrzymali Państwo już tego samego lub następnego dnia.
Po analizie zdjęć obiektu określimy, czy jesteśmy zainteresowani przyjęciem go na aukcję. W razie dodatkowych pytań dotyczących dzieła, będziemy się z Państwem kontaktować.
Jeśli potwierdzimy nasze zainteresowanie, zaproponujemy cenę wywoławczą obiektu, określimy prowizję oraz oszacujemy prawdopodobne granice estymacji, czyli spodziewanej wysokości ceny młotkowej, jaką dzieło może osiągnąć podczas licytacji. Proponowana wycena ulegnie ostatecznej weryfikacji podczas koniecznych do podpisania umowy oględzin obrazu lub rzeźby „na żywo”.
Co po podpisaniu umowy?
Teraz nasz zespół rozpocznie odpowiednie przygotowania dzieła do sprzedaży aukcyjnej. Historycy sztuki profesjonalnie opracują obiekt, a konserwatorzy określą jego stan zachowania. Zostaną wykonane również dokładne, studyjne fotografie.
Większości naszych aukcji towarzyszy drukowany katalog - w nim zostanie opublikowane opatrzone odpowiednim opisem zdjęcie przekazanego nam do sprzedaży dzieła. Każda z aukcji posiada również katalog internetowy, który w bardzo wygodny sposób mogą przeglądać nasi zainteresowani zakupem Klienci.
Jak wygląda katalog aukcji?
Wszystkie archiwalne katalogi aukcji Krakowskiego Domu Aukcyjnego mogą przeglądać Państwo tutaj [LINK].
Co po aukcji?
Doskonale, jeśli Państwa obiekt zostanie wylicytowany – już krótką chwilę po zakończeniu aukcji będą mogli Państwo sprawdzić wynik licytacji w katalogu internetowym aukcji, na której wystawione zostanie dzieło. Skontaktujemy się z Państwem w sprawie wypłaty środków jak najszybciej po finalizacji transakcji. Pieniądze wypłacamy gotówką lub przelewem. Należną kwotę otrzymają Państwo do 10 dni od wspomnianej transakcji.
Co to znaczy? Proces sprzedaży trwa. Po dokonaniu zakupu na aukcji Kolekcjoner powinien uiścić opłatę w przeciągu 10 dni od zakończenia aukcji [ZOBACZ REGULAMIN]. Następnie dom aukcyjny potrzebuje czasu, aby dostarczyć Klientowi nowo nabyty obiekt. Dopiero otrzymanie zapłaty oraz potwierdzenie odbioru dzieła przez Klienta jest równoznaczne z finalizacją transakcji. Kolejnym krokiem jest właśnie wypłata środków osobie sprzedającej obiekt na aukcji.
Mój obiekt nie został wylicytowany – co teraz?
Dokonujemy wszelkich starań, by takie sytuacje miały miejsce jak najrzadziej. Jeśli jednak dzieło nie zostanie wylicytowane trafia ono do naszej oferty galeryjnej [ZOBACZ], a nasi pracownicy nadal poszukują potencjalnych Klientów zainteresowanych Państwa obrazem lub rzeźbą.
Mój obiekt nie został wylicytowany – czy muszę zapłacić za jego udział w aukcji?
Nie, fakt niesprzedania dzieła nie obciąża Państwa żadnymi kosztami. Jak wspomniano wyżej, praca trafia do oferty galeryjnej domu aukcyjnego. Mogą Państwo oczywiście zgłosić chęć odebrania niewylicytowanego dzieła – wówczas obiekt powróci w Państwa ręce po upływie czasu określonego w umowie. Jeśli nie zadeklarują Państwo chęci odebrania obiektu, to pozostanie on w naszej ofercie.
Zgłoszenia na aukcję:
Prosimy o przesłanie zdjęć posiadanych obiektów
MMS / WhatsApp +48502428276
☎ +48 12 421 81 90
ARTYŚCI, KTÓRYCH PRAC SZCZEGÓLNIE POSZUKUJEMY
Inni artyści także mile widziani....