Oferta galeryjna
Tytuł: | Spotkanie przy studni |
Technika: | olej, płótno |
Wymiary: | 55 x 75 cm 67 x 87 cm (z oprawą) |
Uwagi: | Obraz po konserwacji. |
Tytuł: | Krakowiacy - orszak weselny |
Technika: | olej, płótno |
Wymiary: | 55 x 74,3 cm 67,5 x 87 cm (z oprawą) |
Uwagi: | Sygnowany p.d.: "A. Setkowicz" Obraz po konserwacji. |
Tytuł: | Hucułka z koszykiem (przed 1917) |
Technika: | pastel, papier naklejony na tekturę |
Wymiary: | 98 x 54 cm 111 x 68 cm (z oprawą) |
Uwagi: | Sygnowany l.śr.: "T. Axentowicz" Na odwrocie metka Magazynu Artystycznego i Salonu Obrazów Juliana Burofa w Warszawie z dnia 21 października 1916 roku z opisem obrazu oraz dwie nalepki Składu Farb i Przyborów Malarskich Juliana Burofa. Więcej o obrazie Teodora Axentowicza w przekrojowym artykule na blogu [ZOBACZ]OPIS PRACY: Wiele miejsca w malarstwie Teodora Axentowicza zajmowała tematyka huculska. W pracach podejmujących ten motyw artysta najczęściej ukazywał w ujęciu portretowym Hucułów na tle pokrytego śniegiem wycinka szkicowo zaznaczonego pejzażu. W prezentowanym obrazie dostrzegalna jest finezja Teodora Axentowicza w ukazywaniu światłocienia i subtelność, z którą przy zawężonej gamie barwnej oddawał poszczególne tonacje kolorystyczne ożywiając całość w tym przypadku czerwonawym akcentem chusty na głowie dziewczynki i haftów na jej ciemnym okryciu. Niezwykle istotnym i powszechnie stosowanym przez artystę zabiegiem było wykorzystywanie barwy podłoża do budowania kompozycji - tutaj jasnobrązowy kolor papieru delikatnie prześwituje w dolnych partiach ukazujących śnieg, wpływając tym samym na głębię przedstawienia, z kolei w górnej części pola obrazowego stanowi delikatne tło dla ledwie naszkicowanego krajobrazu z zaznaczonymi sylwetami huculskich chat. Znamienna dla Teodora Axentowicza płynna i ekspresyjna zarazem linia, za pomocą której nakreślono sylwetkę postaci i pejzaż w tle, potęguje nastrój melancholii i zawieszenia w czasie. Warto podkreślić trafność, z jaką malarz oddał charakter klimatu Huculszczyzny, a także cechy charakterystyczne fizjonomii i stroju jej mieszkanki. |
Tytuł: | Huculi - dwa pokolenia |
Technika: | pastel, akwarela, tektura |
Wymiary: | 97,5 x 67 cm 120 x 90 cm (z oprawą) |
Uwagi: | Sygnowany śr.d.: "T. Axentowicz" OPIS PRACY: "Huculi - dwa pokolenia" to imponujących rozmiarów, podkolorowany miejscami akwarelą pastel Teodora Axentowicza. Obraz ukazuje pełny melancholijnej nastrojowości podwójny portret ubranych w codzienne, typowe dla Huculszczyzny stroje postaci – młodej dziewczyny w białej koszuli, brązowym kożuchu i zielonej chustce na głowie oraz siedzącego obok, opartego drewnianym kiju starca w ciemnym okryciu. Dzieło wpisuje się w częstą w malarstwie Teodora Axentowicza konwencję symbolicznego ujęcia kontrastu starości i młodości, stanowiącego swoisty obraz przemijania, tutaj podkreślonego jeszcze ujętym przy górnej krawędzi uschniętym liściem drzewa, pod którym umiejscowiono Hucułów. W tle rozciąga się pejzaż z widocznym pasmem Karpat, na polach widoczne są ślady pierwszego śniegu. Teodor Axentowicz powtarzał w swoich kompozycjach huculskich wizerunki tych samych modeli, umiejscawiając ich jednak w różnych sytuacjach i kontekstach symbolicznych. Gwoli przykładu wspomnieć można o obrazie artysty pt. "Wizja – wspomnienie" ze zbiorów Muzeum Narodowego w Warszawie, w którym w podobnym układzie ujęta została postać tego samego starca ukazanego w półpostaci pod drzewem, tym razem w jednak w towarzystwie pięknej zjawy – wspomnienia z młodości. Fascynacja Huculszczyzną pojawiła się w twórczości Teodora Axentowicza już w latach 80. XIX wieku i trwała przez kolejne dekady. Tematyka ludowa i folklor w malarstwie tego artysty wyróżnia się jednak na tle młodopolskiej chłopomanii – sztuka Teodora Axentowicza nie wychwala, jak to ma miejsce u wielu innych malarzy, barwności życia oraz tradycji chłopskich i ich wolności w naturze, a także braku miejskiego, dekadenckiego zepsucia. Skupia się ona natomiast na symbolicznych treściach dotyczących każdego człowieka, porusza zagadnienie śmierci i przemijania, pokazuje obrzędy religijne – ale te charakteryzujące się wielką powagą, jak pogrzeby czy Święto Jordanu. |
Tytuł: | Łódź u brzegu - widok na molo w Orłowie (1939) |
Technika: | gwasz, akwarela, papier naklejony na tekturę |
Wymiary: | 35,5 x 50,5 cm 49 x 64,5 cm (z oprawą) |
Uwagi: | Sygnowany i datowany p.d.: "S Jaxa | 1939" [sygnatura częściowo wyblakła] Na odwrocie metka z Salonu Sztuki Alfreda Wawrzeckiego w Krakowie. |
Tytuł: | Pejzaż z topolami |
Technika: | gwasz, tektura |
Wymiary: | 9 x 12 cm 28 x 29,5 cm (z oprawą) |
Uwagi: | Sygnowany p.d.: "B. RYCHTER-JANOWSKA" Na odwrocie dedykacja autorska z 1931 roku. |
Tytuł: | Katedra (2002) |
Technika: | pastel, papier naklejony na tekturę |
Wymiary: | 81,5 x 68 cm 101 x 89 cm (z oprawą) |
Uwagi: | Sygnowany i datowany l.d.: "Marcin | Kołpanowicz | 2002" |
Tytuł: | Martwa natura z rudym kotem |
Technika: | olej, płótno |
Wymiary: | 60,5 x 50,5 cm |
Uwagi: | Sygnowany l.d.: "J. SOBEL" |
Tytuł: | Chłopiec (Jędrek) (1965) |
Technika: | olej, płótno |
Wymiary: | 70 x 54 cm |
Uwagi: | Sygnowany i datowany l.d.: "Maria Więckowska 1965" |
Tytuł: | Bukiet (lwie paszcze) |
Technika: | litografia, papier, ed. 73/150 |
Wymiary: | 56,5 x 38,5 cm (wymiary grafiki) 74,5 x 54,5 cm (z oprawą) |
Uwagi: | Opisana ołówkiem p.d. przez syna artysty: "Jean Kisling" Sucha pieczęć "ATELIER | KISLING" p.d. Opisana ołówkiem l.d.: "73/150" |
Tytuł: | Dzieci w pejzażu - portret Julii i Rafała (1914) |
Technika: | olej, tektura |
Wymiary: | 40 x 47,5 cm 55 x 64 cm (z oprawą) |
Uwagi: | Sygnowany i datowany l.d.: "J. Malczewski | 1914" OPIS PRACY: Schemat kompozycyjny prezentowanego portretu składa się z charakterystycznych dla twórczości Jacka Malczewskiego elementów. Kompozycja pracy jest symetryczna i została zbudowana za pomocą centralnie umieszczonego pnia drzewa, dzielącego całość pola obrazowego na dwie części. Po jego bokach znajdują się dwie postacie. Obraz przedstawia dwójkę dzieci, które można zidentyfikować jako córkę i syna Jacka Malczewskiego - Julię oraz Rafała. W obrazie wyraźnie dostrzegalne są również inne znamienne cechy malarstwa artysty, jak zdynamizowanie wyważonej gamy barwy poprzez zastosowanie intensywnych akcentów kolorystycznych oraz samo ukazanie postaci dziecięcych, które w większości prac mistrza miały znaczenie symboliczne związane z refleksją nad przemijaniem. Prezentowany obraz powstał w 1914 roku, kiedy dzieci Jacka Malczewskiego były już dorosłe, jednak artysta prawdopodobnie stworzył tę kompozycję bazując na wcześniejszych szkicach i fotografiach, które umożliwiły mu stworzenie obrazu będącego intymnym powrotem do przeszłości. W takim rozumieniu praca staje się wizualizacją wspomnienia. Na uwagę zasługuje ubiór Rafała - kobaltowy strój z peleryną i jasny kapelusz z dużym rondem. Ten rodzaj ubioru wielokrotnie powracał w przedstawieniach syna w otoczeniu ogrodu powstałych około 1900 roku. Faktem jest, że wraz z wyjazdem syna na studia w 1910 roku do Wiednia, kontakt pomiędzy Jackiem Malczewskim a Rafałem osłabł, jednak po wybuchu I wojny światowej ojciec i syn wspólnie znajdowali się w stolicy Austrii - być może właśnie tam został namalowany prezentowany obraz. Praca, pomimo swojego szkicowego charakteru, posiada duże walory dekoracyjne i w niezwykle trafny sposób oddaje nastrój dzikiego ogrodu lub bujnego sadu, na którego tle ukazano zamyślone sylwetki dzieci. Całość jest przepełniona nastrojem melancholii, tak znamiennej dla symbolistycznego malarstwa Jacka Malczewskiego. Warto podkreślić, że choć znane są liczne pojedyncze portrety dzieci artysty, to jednak kompozycje jak ta, tj. ukazujące dwie postacie, są wyjątkowe i stanowią rzadkość na rynku aukcyjnym. |
Tytuł: | Na targu |
Technika: | olej, tektura |
Wymiary: | 37 x 53 cm 53,5 x 70 cm (z oprawą) |
Uwagi: | Sygnowany l.d.: "EErb" |
Tytuł: | Pejzaż zimowy (1968) |
Technika: | olej, płyta |
Wymiary: | 60,5 x 40,5 cm |
Uwagi: | Sygnowany i datowany l.g.: "Wlastimil | Hofman | 1968" |
Tytuł: | Kościół św. Anny w Krakowie (1938) |
Technika: | akwarela, papier |
Wymiary: | 61,5 x 80,5 cm 81 x 100 cm (z oprawą) |
Uwagi: | Sygnowany i opisany p.d.: "A. K[nieczytelne]ski Kraków 1938" Akwarela stanowi kopię kompozycji Aleksandra Gryglewskiego opublikowanej w "Tygodniku Illustrowanym" (nr 49, 1868, seria II, t. II, s. 269). |
Tytuł: | Wnętrze dworku w słoneczny dzień |
Technika: | olej, tektura |
Wymiary: | 24,6 x 34,5 cm 33,5 x 43,5 cm (z oprawą) |
Uwagi: | Sygnowany p.d.: "B. RYCHTER-JANOWSKA" |
Tytuł: | Za murem |
Technika: | olej, tektura |
Wymiary: | 34 x 48 cm 44,5 x 58,5 cm (z oprawą) |
Uwagi: | Sygnowany p.d.: "B. RYCHTER-JANOWSKA" Na odwrocie pieczęć krakowskiej Fabryki Farb i Przyborów Malarskich "ISKRA & KARMAŃSKI". Obraz w przeszłości poddany konserwacji. Widoczny niewielki ubytek malatury (o średnicy ok. 1 cm) przy krawędzi obrazu (l.d.). |
Tytuł: | Kobieta z hybrydą (2002) |
Technika: | pastel, papier |
Wymiary: | 50 x 70 cm 76 x 94,5 cm (z oprawą) |
Uwagi: | Sygnowany i datowany śr.g.: "FrStarowieyski | 1702" Do pracy dołączony dokument z galerii Artemis potwierdzający proweniencję obrazu bezpośrednio z pracowni Franciszka Starowieyskiego. OPIS PRACY: Franciszek Starowieyski, jeden z najbardziej rozpoznawalnych polskich artystów współczesnych, czerpał inspiracje ze sztuki secesji i surrealizmu, wypracowując ostatecznie zindywidualizowany styl malarski. W oferowanej pracy artysta zastosował wielokrotnie powracający w jego twórczości motyw sylwetki kobiety o pełnych kształtach, której towarzyszy surrealistyczne hybrydalne stworzenie. Postać widziana jest od tyłu i znajduje się blisko hybrydy mającej tułów konia (z fragmentami nasuwającymi skojarzenia raczej z umięśnionym ciałem lwa) i ptasią czaszkę w miejscu głowy. Całość wywiera na widzu silne wrażenie będące swoistą mieszanką zachwytu i niepokoju. W kompozycji został również zawarty tak znamienny dla malarstwa Franciszka Starowieyskiego erotyzm, przejawiający się nie tylko w samym ukazaniu kobiety w akcie, ale także w spleceniu nóg postaci i hybrydy. Obraz został wykonany za pomocą pewnych, energicznych, kotłujących się linii, które kształtują ekspresyjne sylwetki. Franciszek Starowieyski w tej swobodnej kompozycji zawarł szereg charakterystycznych dla swojego malarstwa środków - wyraźny kontur, zawężenie gamy barwnej do dwóch kontrastujących ze sobą kolorów, sugestywny światłocień, jak i skupienie się na pięknie ciała. Artysta antydatował swoje prace o 300 lat wstecz, w związku z czym pastel "Kobieta z hybrydą", który powstał na początku XXI wieku, został przez malarza opatrzony datą 1702. |
Tytuł: | Portret (1992) |
Technika: | tusz, karton |
Wymiary: | 40 x 30,5 cm 50,5 x 41 cm (z oprawą) |
Uwagi: | Sygnowany i datowany l.g.: "JERZY NOWOSIELSKI 1992" OPIS PRACY: Jerzy Nowosielski jest znany ze swojego unikalnego stylu, na który składały się tradycyjne tematy i motywy ikonograficzne oraz na wskroś współczesna forma artystyczna. Artysta bywa określany jako jeden z najbardziej wyjątkowych twórców w polskiej historii sztuki. Prezentowany ujęty z profilu portret został wykonany w charakterystyczny dla Jerzego Nowosielskiego sposób, przy użyciu cienkiej, ostrej linii tuszu. Malarz w znamienny dla siebie, uproszczony i precyzyjny zarazem sposób ukazał hieratyczną w wyrazie postać, najpewniej kobiety, na co wskazują z lekka zaznaczone jedynie długie włosy okalające twarz. Oferowana praca zaskakuje finezją w kształtowaniu postaci i ukazuje jednocześnie rolę rysunku w twórczości artystycznej. Prezentowany obiekt wpisuje się w cykl podobnych prac Jerzego Nowosielskiego rysowanych tuszem i ukazujących ascetyczne anonimowe portrety w ujęciu profilowym. |
Tytuł: | Anioł |
Technika: | brąz patynowany, kamień |
Wymiary: | 37 x 21 x 16 cm |
Uwagi: | Sygnowany na podstawie: "B. CHROMY" |
Tytuł: | Wizja |
Technika: | ołówek, papier |
Wymiary: | 28,5 x 20,5 cm 32,4 x 23,4 cm (z oprawą) |
Uwagi: |
PROWENIENCJA: - kolekcja rodziny artysty. |
Tytuł: | Niepożądana obecność (1990) |
Technika: | technika własna, płyta |
Wymiary: | 71,5 x 50 cm |
Uwagi: | Opisany i sygnowany na odwrocie: "[nieczytelne] | 23 XI 90r | GRYGNY" |
Tytuł: | Góral z Beskidu Śląskiego (1958) |
Technika: | olej, płótno |
Wymiary: | 80 x 69,5 cm 88,5 x 78,5 cm (z oprawą) |
Uwagi: | Sygnowany i datowany l.d.: "M. LACHUR 58" |
Tytuł: | Zima |
Technika: | olej, tektura |
Wymiary: | 29 x 39,5 cm 41 x 53 cm (z oprawą) |
Uwagi: | Sygnowany p.d.: "ST. GAŁEK" |
Tytuł: | Żółta chmura (2014) |
Technika: | gwasz, akryl, papier |
Wymiary: | 30 x 40,5 cm 55 x 65 cm (z oprawą) |
Uwagi: | Sygnowany p.d.: "St. Rodziński" Opisany na odwrocie: "St. Rodziński | Żółta chmura, gwasz 2014" |
Tytuł: | Cracovia (2004) z cyklu "Barwy klubowe" |
Technika: | akryl, płótno |
Wymiary: | 38 x 30 cm |
Uwagi: | Sygnowany i opisany na odwrocie: "KAMIL KUSKOWSKI | CRACOVIA | 2004, 38 x 30 cm." |
Tytuł: | Chrystus Król (1934) |
Technika: | olej, tektura naklejona na płytę |
Wymiary: | 50 x 35,5 cm 52,5 x 38,5 cm (z oprawą) |
Uwagi: | Na odwrocie dedykacja Jerzego Zitzmana, syna artysty, z 1987 roku.
W dolnej części obrazu widoczny ślad po przełamaniu podłoża. |
Tytuł: | Jeździec |
Technika: | tempera, papier |
Wymiary: | 29 x 20 cm (w świetle passe-partout) 66,5 x 57 cm (z oprawą) |
Uwagi: | Sygnowany p.d.: "E. Markowski" |
Tytuł: | Ewa z cyklu "Złota łazienka" (2010) |
Technika: | akryl, technika własna, płótno |
Wymiary: | 99,5 x 70 cm 106 x 76 cm (z oprawą) |
Uwagi: | Sygnowany i datowany p.d.: "Borowski | 2010" Opisany na odwrocie: "Z CYKLU | ZŁOTA ŁAZIENKA | AKT PIONOWY | EWA"; "ABorowski | 2010 | akryl | złoto | tech. | własna" |
Tytuł: | Oferta galeryjna |
Technika: | Sprawdź pełną ofertę galeryjną ponad 300 prac artystów polskich |
Wymiary: | Sztuka dawna | sztuka współczesna |
Uwagi: | Zapoznaj się z pełną ofertą galeryjną na stronie Galerii Sztuki ATTIS [link] |
Tytuł: | Akt grecki (pod okiem Jeana-Léona Gérôme'a) (XIX/XX w.) |
Technika: | ołówek, papier |
Wymiary: | 58,5 x 28,3 cm |
Uwagi: | Sygnowany l.d. monogramem "WH" Opisany na odwrocie: "L'école de beaux arts | á Paris | chez Lêon Gerome | WH" |