Oferta galeryjna
Tytuł: | Polowanie par force (1930) |
Technika: | olej, tektura |
Wymiary: | 70 x 100 cm 88 x 118,5 cm (z oprawą) |
Uwagi: | Sygnowany i datowany l.d.: "Jerzy Kossak | 1930" Na odwrocie pieczątka Jerzego Kossaka z potwierdzeniem autentyczności obrazu. Widoczne zabrudzenie warstwy malarskiej oraz dwa niewielkie ubytki malatury (śr.d). Widoczne wybrzuszenie podłoża. |
![]() |
Tytuł: | Kąpiel w rzece (1944) |
Technika: | olej, tektura |
Wymiary: | 70,5 x 100 cm |
Uwagi: | Sygnowany i datowany l.d.: "Leszko | 1944" |
![]() |
Tytuł: | Głowa białego konia (1948) |
Technika: | olej, sklejka |
Wymiary: | 35,5 x 35 cm 46,5 x 46,5 cm (z oprawą) |
Uwagi: | Sygnowany i datowany l.d.: "Jerzy Kossak | 1948" Widoczne dwa podłużne pęknięcia sklejki (l.śr.). |
![]() |
Tytuł: | Pejzaż z pasterzem |
Technika: | olej, płótno dublowane |
Wymiary: | 72,2 x 92,5 cm 89 x 110,5 cm (z oprawą) |
Uwagi: | Lokalnie widoczne pojedyncze ubytki warstwy malarskiej. Obraz po konserwacji. Uszkodzona rama obrazu. |
![]() |
Tytuł: | Portret mężczyzny w żupanie z guzami (XIX/XX w.) |
Technika: | olej, płótno |
Wymiary: | 66,5 x 53,5 cm 87 x 73,5 cm (z oprawą) |
Uwagi: | Widoczne zabrudzenie warstwy malarskiej, krakelury na całej powierzchni oraz ubytki malatury na krawędziach i w okolicach krawędzi płótna. |
![]() |
Tytuł: | Portret starca (XIX w.) |
Technika: | olej, płótno |
Wymiary: | 23,2 x 18,2 cm 31,2 x 26 cm (z oprawą) |
Uwagi: | Sygnowany p.d. |
![]() |
Tytuł: | Głos wołającego na puszczy (1948) |
Technika: | olej, sklejka |
Wymiary: | 82 x 72 cm 86 x 94,5 cm (z oprawą) |
Uwagi: | Sygnowany i datowany l.d.: "Wlastimil Hofman 1948" Opisany na odwrocie: "Głos wołającego na puszczy" Na odwrocie dedykacja autorska: "Przewielebnemu Księdzu Proboszczowi | Alojzemu Dydek na pamiątkę | Wlastimil Hofman | 15/I 1951" Na odwrocie widoczne częściowe pęknięcie sklejki (l.d.). OPIS PRACY: W twórczości Wlastimila Hofmana często pojawiają się nawiązania do tekstu Biblii. Prezentowany obraz przedstawia postać Jana Chrzciciela na tle pejzażu. Święty ubrany jest, zgodnie z tradycyjną ikonografią, w skórę wielbłądzią, a jego gest i sposób ułożenia ust pozwala wnioskować, że został ukazany podczas nauczania. Interesująca jest fizjonomia, jaką nadał Janowi Chrzcicielowi Wlastimil Hofman - bardzo jasny kolor skóry oraz blond włosy wskazują raczej na słowiańskie, nie bliskowschodnie (historycznie poprawne) pochodzenie. Tematycznie obraz stanowi odwołanie do tekstu Ewangelii wg św. Jana (J 1, 19-28) oraz Ewangelii wg św. Marka (Mk 1, 3-5), gdzie Jan Chrzciciel pojawia się właśnie w kontekście zachęcającego do przygotowania się na przyjście Pana "głosu wołającego na pustyni" czy też, według wcześniej obowiązującego tłumaczenia autorstwa jezuity Jakuba Wujka, "głosu wołającego na puszczy", jak zanotował na odwrocie obrazu artysta. |
![]() |
Tytuł: | Szafarnia – Pieśń Nr 4 (Hulanka) C-dur op. 74 (2003) |
Technika: | serigrafia, papier, ed. 11/35 |
Wymiary: | 45,5 x 57,5 cm (w świetle passe-partout) 71,5 x 81,7 cm (wymiary z oprawą) |
Uwagi: | Sygnowany i datowany tuszem p.d.: "Jerzy Duda-G 2003." Opisany tuszem l.d.: "Szafarnia - Pieśń Nr 4 (Hulanka) C-dur op. 74. Ink. Print 11/35." Sucha pieczęć z sygnaturą artysty w dolnej części passe-partout. OPIS PRACY: W latach 1999-2003 Jerzy Duda-Gracz stworzył ogromny, liczący niemalże 300 obrazów cykl pt. "Chopinowi", w którym każda z prac stanowiła malarską interpretację muzycznego utworu Fryderyka Chopina. Było to tym samym ostatnie wielkie dzieło malarza przed śmiercią w 2004 roku. Prezentowana serigrafia została wykonana przez artystę na podstawie jednej z kompozycji ze wspomnianego cyklu, wykonanej techniką akwareli i tempery w Szafarni - wsi w województwie kujawsko-pomorskim, którą sam Fryderyk Chopin odwiedzał w latach 20. XIX wieku. Wizja malarska odnosi się do napisanej w 1830 roku do słów Stefana Witwickiego "Hulanki" ("Pieśni Nr 4" w tonacji C-dur ze zbioru "Pieśni op. 74"). |
![]() |
Tytuł: | Martwa natura z mimozami i filiżanką |
Technika: | pastel, tektura |
Wymiary: | 49,5 x 68,5 cm 66 x 86,5 cm (z oprawą) |
Uwagi: | Sygnowany l.d.: "MSZCZERBIŃSKI" Widoczny ślad po zagięciu lewego górnego naroża podłoża. |
![]() |
Tytuł: | Trójca Święta (1926) |
Technika: | olej, płótno naklejone na tekturę |
Wymiary: | 50 x 35,5 cm 53,5 x 39 cm (z oprawą) |
Uwagi: | Sygnowany i datowany l.d.: "Józef Pochwalski 1926/X" Widoczne zagięcia i ubytki farby na narożach. |
![]() |
Tytuł: | Na wzgórzu (1959) |
Technika: | olej, płyta |
Wymiary: | 34,5 x 43,5 cm 45,5 x 54 cm (z oprawą) |
Uwagi: | Sygnowany i datowany l.d.: "Wlastimil Hofman | 1959"
OPIS PRACY: Obraz Wlastimila Hofmana "Na wzgórzu" (1959) jest rzadkim w kontekście dorobku artystycznego tego malarza przykładem pejzażu ze sztafażem zwierzęcym. W kompozycji uwidacznia się wnikliwa obserwacja natury: Wlastimil Hofman z pełną starannością oddał skaliste wzgórze i otaczającą go roślinność. W centrum malarz przedstawił stado łań, do których zbliża się nadchodzący z wolna z prawej strony samiec - wprowadzenie tego elementu do kompozycji nadaje jej poniekąd rodzajowego charakteru. |
![]() |
Tytuł: | Portret kobiety (1905) |
Technika: | olej, płótno |
Wymiary: | 54 x 81 cm 100,5 x 70 cm (z oprawą) |
Uwagi: | Sygnowany i datowany l.śr.: "Mieczysław Reyzner | 1905" Widoczne jasne zarysowanie malatury (l.g.). Łatka na odwrocie płótna. |
![]() |
Tytuł: | Widok na kościół Mariacki od strony ul. Św. Krzyża (przed 1961) |
Technika: | olej, tektura |
Wymiary: | 50 x 35 cm 63 x 47,5 cm (z oprawą) |
Uwagi: | Sygnowany p.d.: "ALFRED TERLECKI" Na odwrocie dedykacja autorska z dnia 7 IV 1961 r. |
![]() |
Tytuł: | Letni dzień w ogrodzie (1940) |
Technika: | olej, sklejka |
Wymiary: | 50 x 60 cm 65 x 75 cm (z oprawą) |
Uwagi: | Sygnowany i datowany l.d.: "J. KARMAŃSKI 1940" |
![]() |
Tytuł: | Na sannie |
Technika: | olej, płótno |
Wymiary: | 50,5 x 70 cm 64 x 84 cm (z oprawą) |
Uwagi: | Sygnowany p.d.: "Wł. Chmieliński" |
![]() |
Tytuł: | Portret Juliana Dobrzańskiego w wieku dziecięcym (1879-1880) |
Technika: | olej, płótno |
Wymiary: | 45,5 x 31,5 cm (w świetle oprawy) 58,5 x 43 cm (wymiary z oprawą) |
Uwagi: | sygn. l.d.: "LWyczółkowski" Na odwrocie: - pierwotne płótno dublażowe obecnie luzem: "Leon Wyczółkowski / mal. w roku 1879-1880" - na krośnie "1879-80 | Lwów", "569" Do obrazu dołączona jest ekspertyza Fundacji Monumentis Patriae autorstwa Krystyny Kulig-Janarek oraz Wacławy Milewskiej (Kraków 2001). Więcej o obrazie Leona Wyczółkowskiego w artykule na blogu [ZOBACZ] |
![]() |
Tytuł: | Tryptyk przemijania (Poranek, Wieczór i Noc) |
Technika: | olej, deska |
Wymiary: | 18-19,5 x 10 cm (w świetle oprawy) 35,5 x 47 cm (wymiary z oprawą) |
Uwagi: | Sygnowany na każdej z prac: "Poranek" śr.d.: "JÓZEF RAPACKI", "Noc" l.d.: "J. Rapacki", "Wieczór" śr. d.: "J Rapacki"
Obraz wystawiany na aukcji "Sztuka Dawna: XIX wiek, Modernizm, Międzywojnie" w Domu Aukcyjnym DESA UNICUM (13.12.2018). OPIS PRACY: Józef Rapacki był jednym z najpopularniejszych pejzażystów działających w środowisku warszawskim na przełomie XIX i XX wieku. Prezentowany na aukcji "Tryptyk przemijania" można nazwać esencją malarstwa krajobrazowego epoki Młodej Polski – są to trzy niewielkie pejzaże mazowieckiej wsi, ukazujące różne miejsca w odmiennych porach doby – poranek rozciągający się nad porośniętymi nenufarami mokradłami, nad którymi krążą jaskółki, wieczór z zielonym polem i przechadzającą się po nim młodą, wiejską dziewczyną oraz nastrojowy nokturn z migoczącymi ciepłym światłem oknami chat i zimnym blaskiem księżyca w pełni. Każdy z widoków jest malowany z niezwykłym wyczuciem, dobrze oddaje charakter ukazanego pejzażu, pory dnia i roku. Cykl ten można interpretować w kontekście popularnej w sztukach plastycznych i literackich przełomu wieków koncepcji „pejzażu duszy”, czyli próby symbolicznego wyrażania uczuć i nastrojów artysty poprzez obrazy natury. |
![]() |
Tytuł: | Z cyklu "Kamienne Jezioro" (2002) |
Technika: | tempera, akryl, płótno |
Wymiary: | 55 x 61 cm 75,5 x 81,5 cm (z oprawą) |
Uwagi: | Sygnowany i datowany l.d.: "ARTUR PRZEBINDOWSKI 2002" Opisany na odwrocie: "Artur Przebindowski, 2002 | Z CYKLU: "KAMIENNE jezioro" Cykl prac "Kamienne jezioro" powstawał w latach 1999-2004. Jak podkreśla sam artysta, w swoim wyrazie nawiązywał do m.in. secesji. |
![]() |
Tytuł: | Autoportret |
Technika: | 8 x 7 cm 54 x 23 cm (z oprawą) |
Wymiary: | olej, płyta |
Uwagi: | Obraz posiada certyfikat wystawiony przez córkę artysty, Agatę Dudę-Gracz.
OPIS PRACY: Temat autoportretu wielokrotnie przewijał się przez twórczość Jerzego Dudy-Gracza. Artysta podchodził do własnego wizerunku z charakterystyczną dla swojej sztuki ironią i groteską, włączał sam siebie do świata bohaterów "polskiej nierzeczywistości" ukazywanej w kolejnych obrazach. Jerzy Duda-Gracz malował autoportrety w różnych przebraniach, poprzez które komentował sytuację społeczną, odpowiadał na składane mu zarzuty czy nawiązywał dialog z historią sztuki, nierzadko irytując przy tym nierozumiejącą tej intelektualnej gry publiczność. Prezentowana w katalogu praca bliska jest słynnej kompozycji "Autoportret - Czapa" z 1981 roku (Nowohuckie Centrum Kultury, Kraków), w której Jerzy Duda-Gracz ukazał siebie jako Sancho Pansę, z niemalże naciągniętą na oczy czapką, analogiczną do tej widocznej na oferowanym na aukcji obrazie. Poza samym dziełem Jerzego Dudy-Gracza, warta uwagi jest również rama, do której to specjalnie artysta namalował swój autoportret, o czym świadczy chociażby kształt wykorzystanego podobrazia. Rama nawiązuje swym kształtem do XIX-wiecznych mosiężnych zapinek góralskich zbliżonych kształtem do motywu parzenicy i wykorzystywanych jako ozdoby przez mieszkańców Podhala i fascynatów stylu zakopiańskiego. Przykład tego typu zapinki znajduje się m.in. w zbiorach Muzeum Narodowego w Krakowie:
|
![]() |
Tytuł: | Chrystus Frasobliwy (1966) |
Technika: | olej, płyta |
Wymiary: | 71,2 x 50,8 cm 80 x 59,6 cm (wymiary z oprawą) |
Uwagi: | Sygnowany i datowany l.śr.: "Wlastimil Hofman | 24/XII 1966" Na odwrocie opisany przez artystę fragmentem poematu Cypriana Kamila Norwida "Promethidion": "O, gdybym jedną kaplicę zobaczył, Choćby jak pokój ten, wielkości takiej, Gdzie by się polski duch raz wytłumaczył, Usymbolicznił rozkwitłymi znaki..." OPIS PRACY: Wlastimil Hofman był osobą gruntownie wykształconą, oczytaną i obytą ze sztuką europejską. Jedną z pasji artysty nie było jednak "wysokie" malarstwo salonowe, a twórczość prymitywów. Dowodem na żywe zainteresowanie sztuką ludową jest samo wyposażenie szklarskoporębiańskiej pracowni Wlastimila Hofmana, w której zobaczyć można było niemałą kolekcję świątków i rzeźb ludowych. Wśród nich szczególne miejsce zajmowała stosunkowo niewielka (ok. 37 cm wysokości) drewniana figura Chrystusa Frasobliwego, pierwotnie mająca stanowić własność Jacka Malczewskiego1, która do dzisiaj znajduje się we Wlastimilówce (zob. fot. poniżej). Surowość, a także szczerość wyrazu rzeźby nieustannie inspirowała Wlastimila Hofmana, który wielokrotnie ujmował figurę w swoich kompozycjach, często umieszczając ją, powiększoną do nienaturalnych względem oryginału rozmiarów, w pejzażu. Sam motyw Chrystusa Frasobliwego pojawił się w sztuce Wlastimila Hofmana w 1905 roku wraz z powstaniem obrazu "Spowiedź", wspomnianego już tutaj w kontekście pozycji nr 4 w katalogu niniejszej aukcji. Warto wspomnieć, że temat ten ewoluował na przestrzeni twórczości artysty. W kolejnych latach Chrystus Frasobliwy wielokrotnie jeszcze pełnił rolę spowiednika w licznych w twórczości Wlastimila Hofmana obrazach spowiedzi, niekiedy, szczególnie zaś często w latach 50. i 60., bywał również przedstawiany samodzielnie, jako główny element kompozycji, jak w publikowanym w katalogu obrazie "Chrystus Frasobliwy" z 1966 roku. Prezentowany na aukcji obraz przedstawia Chrystusa Frasobliwego na tle zimowego pejzażu. Samotność Jezusa dzielą z Nim tylko trzy sikorki siedzące u Jego stóp. Obraz stanowi przejmujące studium nad opuszczeniem i zapomnieniem. Melancholijny nastrój pogłębia jeszcze wszechobecny chłód zaśnieżonego krajobrazu.
Przypisy: 1. Szymon Kurpios SchP, Malarstwo religijne Wlastimila Hofmana, Kra-ków 2006, s. 70-71.
|
![]() |
Tytuł: | Śpiąca - portret żony artysty (1944) |
Technika: | olej, karton |
Wymiary: | 32 x 17,5 cm 43,7 x 31,5 cm (wymiary z oprawą) |
Uwagi: | Sygnowany i opisany l.g.: "Wlastimil | Hofman | Nazaret 1944"
PROWENIENCJA: - kolekcja Jana Freundlicha. |
![]() |
Tytuł: | Portret mężczyzny (1946) |
Technika: | olej, płótno |
Wymiary: | 65,5 x 54,5 cm 80 x 70 cm (z oprawą) |
Uwagi: | Sygnowany i datowany l.śr: "WWeiss | 1946" |
![]() |
Tytuł: | Akt męski w pejzażu |
Technika: | olej, płótno naklejone na tekturę |
Wymiary: | 40,5 x 33 cm 47 x 39,5 cm (wymiary z oprawą) |
Uwagi: | Sygnowany p.d.: "Wlastimil Hofman" |
![]() |
Tytuł: | Krzyż przydrożny (1929) |
Technika: | olej, sklejka |
Wymiary: | 55 x 37,5 cm 73 x 55 cm (z oprawą) |
Uwagi: | Sygnowany i datowany l.d.: "STANISŁAW CZAJKOWSKI | 1929" Na odwrocie metka z wystawy "Malarstwo Stanisława Czajkowskiego" prezentowanej w 1981 roku w Muzeum Okręgowym w Sandomierzu oraz fragment metki z Międzynarodowej Wystawy Komunikacji i Turystyki w Poznaniu (1930 r.). Na odwrocie numery inwentarzowe: "St.Cz. | inw. 345" Na odwrocie opis: "w. Jakubowice | Kieleckie" Obraz wymieniony na pozycji nr 312 w kategorii malarstwo olejne w katalogu wystawy monograficznej Stanisław Czajkowski (1878-1954), red. B. Mitschein, "Zachęta" Centralne Biuro Wystaw Artystycznych, grudzień 1980 - styczeń 1981, Warszawa 1981, s. nn. |
![]() |
Tytuł: | Martwa natura vanitas (1980/84) |
Technika: | olej, płótno |
Wymiary: | 100 x 75 cm |
Uwagi: | Sygnowany i opisany na odwrocie: "STANISŁAW RODZIŃSKI | MARTWA | NATURA | VANITAS | 1980/84"
Obraz wystawiany na aukcji "Art Outlet: Sztuka Współczesna" w Domu Aukcyjnym DESA UNICUM (26.10.2017). |
![]() |
Tytuł: | Klomb (1984) |
Technika: | gwasz, akwarela, papier |
Wymiary: | 48,8 x 61,5 cm 48,3 x 60 cm (w świetle passe-partout) 68,5 x 78 cm (z oprawą) |
Uwagi: | Sygnowany i datowany p.d. ołówkiem: "Zbysław Maciejewski 84"
OPIS PRACY: Prezentowana praca Zbysława Maciejewskiego wpisuje się w zespół powstałych w latach 80. portretów czystej, pozbawionej fizycznej obecności człowieka natury. Obraz ten, dzięki niesemantycznej tematyce, a także jasnej, harmonijnej, nieco odrealnionej kolorystyce i wyczuwalnej lekkości prowadzenia pędzla, jest źródłem przyjemnych doznań estetycznych. Warto zwrócić uwagę również na "świeżość" przedstawienia, której wrażenie malarz uzyskał dzięki mistrzowskiemu oddaniu światła. Natura, a w szczególności właśnie flora, przez wiele lat stanowiła inspirację dla Zbysława Maciejewskiego. Była ona swoistym odpoczynkiem od literackich, groteskowych kompozycji figuratywnych w jego twórczości, tematem, który artysta odkrywał wciąż na nowo, studiując ją w plenerze, malując alla prima, pod wpływem uniesienia i wrażenia chwili - niczym XIX-wieczni impresjoniści. |
![]() |
Tytuł: | Z cyklu "Pejzaż Aschera" (2013) |
Technika: | technika mieszana, papier kredowy |
Wymiary: | 35,5 x 30,5 cm 40 x 50,5 cm (z oprawą) |
Uwagi: | Sygnowany i datowany l.d.: "PAWEŁ TRYBALSKI 2013 - PINX." Opisany na odwrocie: "Z CYKLU "PEJZAŻ ASCHERA" - PIGMENT 2013" Na odwrocie pieczątka autorska Pawła Trybalskiego. |
![]() |
Tytuł: | Wesele góralskie |
Technika: | olej, płótno |
Wymiary: | 60 x 80 cm 70 x 91 cm (z oprawą) |
Uwagi: | Sygnowany p.d.: "M. Krzyżak" |
![]() |
Tytuł: | Portret księdza |
Technika: | olej, tektura |
Wymiary: | 94 x 73,5 cm 100,5 x 79,5 cm (z oprawą) |
Uwagi: | Sygnowany p.d. monogramem "WH" Na odwrocie malarskie szkice zwierząt gospodarczych oraz szkic kompozycji z opisem: "Pokusa | św. Antoniego" Widoczny ślad po zagięciu lewego dolnego rogu podłoża. PROWENIENCJA: – kolekcja prywatna, – dar od artysty. |
![]() |
Tytuł: | Oferta galeryjna |
Technika: | Sprawdź pełną ofertę galeryjną ponad 300 prac artystów polskich |
Wymiary: | Sztuka dawna | sztuka współczesna |
Uwagi: | |