Oferta galeryjna
Tytuł: | Dzieci w pejzażu - portret Julii i Rafała (1914) |
Technika: | olej, tektura |
Wymiary: | 40 x 47,5 cm 55 x 64 cm (z oprawą) |
Uwagi: | Sygnowany i datowany l.d.: "J. Malczewski | 1914" OPIS PRACY: Schemat kompozycyjny prezentowanego portretu składa się z charakterystycznych dla twórczości Jacka Malczewskiego elementów. Kompozycja pracy jest symetryczna i została zbudowana za pomocą centralnie umieszczonego pnia drzewa, dzielącego całość pola obrazowego na dwie części. Po jego bokach znajdują się dwie postacie. Obraz przedstawia dwójkę dzieci, które można zidentyfikować jako córkę i syna Jacka Malczewskiego - Julię oraz Rafała. W obrazie wyraźnie dostrzegalne są również inne znamienne cechy malarstwa artysty, jak zdynamizowanie wyważonej gamy barwy poprzez zastosowanie intensywnych akcentów kolorystycznych oraz samo ukazanie postaci dziecięcych, które w większości prac mistrza miały znaczenie symboliczne związane z refleksją nad przemijaniem. Prezentowany obraz powstał w 1914 roku, kiedy dzieci Jacka Malczewskiego były już dorosłe, jednak artysta prawdopodobnie stworzył tę kompozycję bazując na wcześniejszych szkicach i fotografiach, które umożliwiły mu stworzenie obrazu będącego intymnym powrotem do przeszłości. W takim rozumieniu praca staje się wizualizacją wspomnienia. Na uwagę zasługuje ubiór Rafała - kobaltowy strój z peleryną i jasny kapelusz z dużym rondem. Ten rodzaj ubioru wielokrotnie powracał w przedstawieniach syna w otoczeniu ogrodu powstałych około 1900 roku. Faktem jest, że wraz z wyjazdem syna na studia w 1910 roku do Wiednia, kontakt pomiędzy Jackiem Malczewskim a Rafałem osłabł, jednak po wybuchu I wojny światowej ojciec i syn wspólnie znajdowali się w stolicy Austrii - być może właśnie tam został namalowany prezentowany obraz. Praca, pomimo swojego szkicowego charakteru, posiada duże walory dekoracyjne i w niezwykle trafny sposób oddaje nastrój dzikiego ogrodu lub bujnego sadu, na którego tle ukazano zamyślone sylwetki dzieci. Całość jest przepełniona nastrojem melancholii, tak znamiennej dla symbolistycznego malarstwa Jacka Malczewskiego. Warto podkreślić, że choć znane są liczne pojedyncze portrety dzieci artysty, to jednak kompozycje jak ta, tj. ukazujące dwie postacie, są wyjątkowe i stanowią rzadkość na rynku aukcyjnym. |
Tytuł: | Hucułka z koszykiem (przed 1917) |
Technika: | pastel, papier naklejony na tekturę |
Wymiary: | 98 x 54 cm 111 x 68 cm (z oprawą) |
Uwagi: | Sygnowany l.śr.: "T. Axentowicz" Na odwrocie metka Magazynu Artystycznego i Salonu Obrazów Juliana Burofa w Warszawie z dnia 21 października 1916 roku z opisem obrazu oraz dwie nalepki Składu Farb i Przyborów Malarskich Juliana Burofa. Więcej o obrazie Teodora Axentowicza w przekrojowym artykule na blogu [ZOBACZ]OPIS PRACY: Wiele miejsca w malarstwie Teodora Axentowicza zajmowała tematyka huculska. W pracach podejmujących ten motyw artysta najczęściej ukazywał w ujęciu portretowym Hucułów na tle pokrytego śniegiem wycinka szkicowo zaznaczonego pejzażu. W prezentowanym obrazie dostrzegalna jest finezja Teodora Axentowicza w ukazywaniu światłocienia i subtelność, z którą przy zawężonej gamie barwnej oddawał poszczególne tonacje kolorystyczne ożywiając całość w tym przypadku czerwonawym akcentem chusty na głowie dziewczynki i haftów na jej ciemnym okryciu. Niezwykle istotnym i powszechnie stosowanym przez artystę zabiegiem było wykorzystywanie barwy podłoża do budowania kompozycji - tutaj jasnobrązowy kolor papieru delikatnie prześwituje w dolnych partiach ukazujących śnieg, wpływając tym samym na głębię przedstawienia, z kolei w górnej części pola obrazowego stanowi delikatne tło dla ledwie naszkicowanego krajobrazu z zaznaczonymi sylwetami huculskich chat. Znamienna dla Teodora Axentowicza płynna i ekspresyjna zarazem linia, za pomocą której nakreślono sylwetkę postaci i pejzaż w tle, potęguje nastrój melancholii i zawieszenia w czasie. Warto podkreślić trafność, z jaką malarz oddał charakter klimatu Huculszczyzny, a także cechy charakterystyczne fizjonomii i stroju jej mieszkanki. |
Tytuł: | Kobieta z hybrydą (2002) |
Technika: | pastel, papier |
Wymiary: | 50 x 70 cm 76 x 94,5 cm (z oprawą) |
Uwagi: | Sygnowany i datowany śr.g.: "FrStarowieyski | 1702" Do pracy dołączony dokument z galerii Artemis potwierdzający proweniencję obrazu bezpośrednio z pracowni Franciszka Starowieyskiego. OPIS PRACY: Franciszek Starowieyski, jeden z najbardziej rozpoznawalnych polskich artystów współczesnych, czerpał inspiracje ze sztuki secesji i surrealizmu, wypracowując ostatecznie zindywidualizowany styl malarski. W oferowanej pracy artysta zastosował wielokrotnie powracający w jego twórczości motyw sylwetki kobiety o pełnych kształtach, której towarzyszy surrealistyczne hybrydalne stworzenie. Postać widziana jest od tyłu i znajduje się blisko hybrydy mającej tułów konia (z fragmentami nasuwającymi skojarzenia raczej z umięśnionym ciałem lwa) i ptasią czaszkę w miejscu głowy. Całość wywiera na widzu silne wrażenie będące swoistą mieszanką zachwytu i niepokoju. W kompozycji został również zawarty tak znamienny dla malarstwa Franciszka Starowieyskiego erotyzm, przejawiający się nie tylko w samym ukazaniu kobiety w akcie, ale także w spleceniu nóg postaci i hybrydy. Obraz został wykonany za pomocą pewnych, energicznych, kotłujących się linii, które kształtują ekspresyjne sylwetki. Franciszek Starowieyski w tej swobodnej kompozycji zawarł szereg charakterystycznych dla swojego malarstwa środków - wyraźny kontur, zawężenie gamy barwnej do dwóch kontrastujących ze sobą kolorów, sugestywny światłocień, jak i skupienie się na pięknie ciała. Artysta antydatował swoje prace o 300 lat wstecz, w związku z czym pastel "Kobieta z hybrydą", który powstał na początku XXI wieku, został przez malarza opatrzony datą 1702. |
Tytuł: | Pierwszy śnieg (1998) |
Technika: | pastel, gwasz, papier |
Wymiary: | 67 x 99,5 cm 75,5 x 108 cm (z oprawą) |
Uwagi: | Sygnowany i datowany p.d.: "Wiktor Zin | 1998" OPIS PRACY: Wiktor Zin, poza tym, że znakomicie rysował architekturę, był również świetnym pejzażystą. W swoich pracach o tematyce krajobrazowej najczęściej wykorzystywał pastel, rzadziej akwarelę, a niekiedy łączył techniki - jak w prezentowanym obrazie - by podkreślić pewne elementy. Tutaj artysta pociągnął gwaszem miejsca, w których warstwa śniegu miała być najgrubsza. Oferowany wielkoformatowy obraz trafnie oddaje panoramę pola pokrytego pierwszym śniegiem, z widocznymi źdźbłami traw przebijającymi się przez tę delikatną pokrywę. Horyzontalny pejzaż z majaczącym w tle zagajnikiem i zarysami chat przecinają wertykalnie linie miedz oraz odciśnięty na świeżym śniegu ślad dwukołowego wozu. Warto zwrócić uwagę na wąską, działającą kojąco kolorystykę, zamkniętą właściwie w odcieniach błękitu, szarości i brązów, z mistrzowskim wykorzystaniem celowo prześwitującej między pastelem popielatej barwy papieru. Obraz Wiktora Zina "Pierwszy śnieg" (1998) stanowi malarską formę poetyckiego zachwytu nad polskim pejzażem. |
Tytuł: | Portret (1992) |
Technika: | tusz, karton |
Wymiary: | 40 x 30,5 cm 50,5 x 41 cm (z oprawą) |
Uwagi: | Sygnowany i datowany l.g.: "JERZY NOWOSIELSKI 1992" OPIS PRACY: Jerzy Nowosielski jest znany ze swojego unikalnego stylu, na który składały się tradycyjne tematy i motywy ikonograficzne oraz na wskroś współczesna forma artystyczna. Artysta bywa określany jako jeden z najbardziej wyjątkowych twórców w polskiej historii sztuki. Prezentowany ujęty z profilu portret został wykonany w charakterystyczny dla Jerzego Nowosielskiego sposób, przy użyciu cienkiej, ostrej linii tuszu. Malarz w znamienny dla siebie, uproszczony i precyzyjny zarazem sposób ukazał hieratyczną w wyrazie postać, najpewniej kobiety, na co wskazują z lekka zaznaczone jedynie długie włosy okalające twarz. Oferowana praca zaskakuje finezją w kształtowaniu postaci i ukazuje jednocześnie rolę rysunku w twórczości artystycznej. Prezentowany obiekt wpisuje się w cykl podobnych prac Jerzego Nowosielskiego rysowanych tuszem i ukazujących ascetyczne anonimowe portrety w ujęciu profilowym. |
Tytuł: | Wesele krakowskie |
Technika: | olej, tektura |
Wymiary: | 55,5 x 79 cm 71,5 x 95 cm (z oprawą) |
Uwagi: | Sygnowany l.d.: "A. Setkowicz"
Lokalnie widoczne drobne ubytki malatury (l.d.). OPIS PRACY: Adam Setkowicz jest znany jako twórca sielankowych wiejskich scen rodzajowych. Malarz najchętniej ukazywał realia podkrakowskich miejscowości. W tworzonych przez niego kompozycjach wielokrotnie powracał motyw końskich zaprzęgów. W prezentowanej pracy w centrum pola obrazowego został przedstawiony krakowski orszak weselny, który wyraźnie odcina się od bieli pokrytego śniegiem otoczenia. Wąska gama barwna jest zdynamizowana kolorowymi strojami rozbawionych weselników, w których dominują akcenty czerwieni. Obraz stanowi charakterystyczny dla tego twórcy przykład zimowej kompozycji, która w szczery sposób oddaje lokalny folklor. |
Tytuł: | Za murem |
Technika: | olej, tektura |
Wymiary: | 34 x 48 cm 44,5 x 58,5 cm (z oprawą) |
Uwagi: | Sygnowany p.d.: "B. RYCHTER-JANOWSKA" Na odwrocie pieczęć krakowskiej Fabryki Farb i Przyborów Malarskich "ISKRA & KARMAŃSKI". Obraz w przeszłości poddany konserwacji. Widoczny niewielki ubytek malatury (o średnicy ok. 1 cm) przy krawędzi obrazu (l.d.). |
Tytuł: | Zima w górach |
Technika: | olej, tektura |
Wymiary: | 49 x 68 cm 66 x 85 cm (z oprawą) |
Uwagi: | Sygnowany p.d.: "MIECZYSŁAW FILIPKIEWICZ" Widoczne wybrzuszenie podłoża. |
Tytuł: | Na Południu |
Technika: | tempera, olej, deska |
Wymiary: | 31,7 x 43,6 cm 39 x 51 cm (z oprawą) |
Uwagi: | Sygnowany l.d.: "KOZYRA" OPIS PRACY: Prezentowany obraz Andrzeja Kozyry "Na Południu" ukazuje krajobraz z historyczną architekturą. Natłok szczegółów, kolorystyka i ogólny charakter formalny przywodzi w pierwszej chwili skojarzenia z malarstwem Pietera Bruegla Starszego. Szczególną uwagę zwracają pozornie przypadkowe, rozrzucone przedmioty, z których większość (np. złamana drabina, przewrócona doniczka czy pęknięte wiosło) została zniszczona i nie nadaje się do dalszego użytku. Po lewej stronie kompozycji widać leżącego mężczyznę z nożem w ręce. Niepokojącą ciszę zdaje się przerywać bicie dzwonu. Co wydarzyło się przed momentem? Czego skutkiem jest przedstawione zniszczenie? Na te pytania widz sam musi odpowiedzieć. |
Tytuł: | Mężczyzna w rogatywce |
Technika: | flamaster, papier |
Wymiary: | 28 x 19,5 cm 42 x 33,3 cm (z passe-partout) |
Uwagi: | Na papierze widoczny znak wodny wytwórni Arches ("EXTRA STRONG | B.F.K. Rives") |
Tytuł: | Mistrz Wit |
Technika: | collage, olej, tusz, flamaster, papier |
Wymiary: | 27,8 x 19,2 cm 43 x 33 cm (z oprawą) |
Uwagi: | Sygnowany p.d.: "T Kantor" Opisany p.śr.: "mistrz Wit" |
Tytuł: | Kuźnica z wyobraźni (1974) |
Technika: | tusz, flamaster, papier |
Wymiary: | 20,8 x 29,9 cm 24 x 33 cm (z oprawą) |
Uwagi: | Sygnowany p.d.: "T Kantor" Opisany p.d.: "Kuźnica 6/74" |
Tytuł: | Autoportret w szarym kapeluszu (1969) |
Technika: | olej, płótno |
Wymiary: | 60 x 40 cm 69 x 49 cm (z oprawą) |
Uwagi: | Sygnowany i datowany śr.d.: "Wlastimil Hofman | 1969" |
Tytuł: | Spacer polną drogą |
Technika: | olej, deska fazowana |
Wymiary: | 22 x 15,5 cm |
Uwagi: | Sygnowany l.d.: "E Волков" Na odwrocie stempel Lefranc & Bourgeois. |
Tytuł: | Portret mężczyzny ze szmaragdowym sygnetem |
Technika: | olej, płótno dublowane |
Wymiary: | 86 x 67,5 cm 103 x 84 cm (z oprawą) |
Uwagi: | Sygnowany l.d.: "[nieczytelne]Boratyński" Lokalnie widoczne krakelury, zarysowania oraz pojedyncze ubytki warstwy malarskiej. Autorstwo obrazu prawdopodobnie można przypisać Emilowi Boratyńskiemu (1806/1810-1876) [zobacz biografię artysty] |
Tytuł: | Bukiet łubinu (1910) |
Technika: | olej, płótno dublowane |
Wymiary: | 82 x 71 cm |
Uwagi: | Sygnowany i datowany l.d.: "STANISŁAW CZAJKOWSKI 1910" Widoczne zabrudzenie malatury. |
Tytuł: | Las (1938) |
Technika: | pastel, papier |
Wymiary: | 68 x 49 cm 73 x 54 cm (z oprawą) |
Uwagi: | Sygnowany i datowany l.d.: "Adam Bunsch 1938." Opisany p.d.: "703." Na odwrocie oprawy opinia Leszka Ludwikowskiego z 1977 roku. |
Tytuł: | Dorożka |
Technika: | olej, płótno |
Wymiary: | 45,5 x 55 cm 55,5 x 64,5 cm (z oprawą) |
Uwagi: | Sygnowany p.d.: "Zachar" |
Tytuł: | The Woman Aflame (Kobieta w płomieniach) (1980) |
Technika: | brąz, edycja 117/350 |
Wymiary: | 84 x 24 x 34 cm |
Uwagi: | Sygnowany na górze podstawy: "Dali" Numerowany na górze podstawy: "175/350" Stempel odlewni na górze podstawy: "FONDERIA TESCONI | PIETRASANTI" Rzeźba posiada certyfikat autentyczności wystawiony przez The Salvador Dali Gallery. |
Tytuł: | Auguste Rodin (2020) |
Technika: | akryl, płótno |
Wymiary: | 100 x 70 cm |
Uwagi: | Sygnowany p.d. "Fogtt 20" Opisany na odwrocie: "Fogtt | Auguste | Rodin | akryl" |
Tytuł: | Owoce na krześle |
Technika: | olej, płótno |
Wymiary: | 96,5 x 77,5 cm 100,5 x 82 cm (z oprawą) |
Uwagi: | Sygnowany p.d.: "T" Na odwrocie metka Muzeum Wielkopolskiego w Poznaniu z Wystawy Zbiorowej Wacława Taranczewskiego (listopad 1949) oraz fragment innej metki z opisem obrazu. |
Tytuł: | Na łodzi |
Technika: | węgiel, papier |
Wymiary: | 49 x 71 cm 52 x 74 cm (z oprawą) |
Uwagi: | Sygnowany p.d.: "Wiktor Zin" PROWENIENCJA: - dar od artysty, - kolekcja prywatna. |
Tytuł: | Lapidarium |
Technika: | tusz, papier naklejony na tekturę |
Wymiary: | 30,5 x 48 cm 33 x 50,2 cm (z oprawą) |
Uwagi: | Sygnowany p.d.: "Wiktor Zin" Przy krawędziach miejscami widoczne ślady zmarszczenia papieru. W prawym górnym narożniku widoczny ślad po zagięciu, w prawym dolnym narożniku widoczny ślad po naderwaniu papierowego podłoża. |
Tytuł: | Pejzaż z drzewami i kościołem św. Józefa w Wadowicach |
Technika: | akwarela, papier naklejony na tekturę |
Wymiary: | 34 x 49 cm (w świetle passe-partout) 50,5 x 64,5 cm (z oprawą) |
Uwagi: | Sygnowany p.d.: "z. pronaszko" Opisany ołówkiem na odwrocie: "Z.E. Nr 5. Pejzaż z drzewami Zbigniew Pronaszko" OPIS PRACY: W dorobku Zbigniewa Pronaszki odnaleźć można wiele prac o charakterze pejzażowym, najczęściej ukazują one osadzone w letniej scenerii wiejskie krajobrazy. Warto zauważyć, że w pejzażach artysta chętnie wykorzystywał właśnie technikę akwareli. Prezentowana praca przedstawia kościół przy klasztorze Karmelitów Bosych w Wadowicach, na co wskazują zarówno bryła budynku, jak i jej charakterystyczne otwory okienne. Widoki z Wadowic i okolic tego miasta wielokrotnie powracały w malarstwie Zbigniewa Pronaszki. W oferowanej akwareli formistyczne podejście do formy łączy się z subtelną gamą kolorystyczną. Na duże plamy barwne nałożone zostały drobne pociągnięcia pędzla. Zabieg ten buduje głębię i wpływa na walory dekoracyjne kompozycji. Artysta w znamienny dla siebie sposób przetworzył istniejącą przestrzeń w poetycki i pełen wyciszenia lokalny krajobraz. |
Tytuł: | Kościół Dominikanów w Lublinie z teki "Lublin" (1918-1919) |
Technika: | litografia, papier chiński naklejony na karton, tektura |
Wymiary: | 34,5 x 25,5 cm (wymiary grafiki) 61 x 49 cm (z oprawą) |
Uwagi: | Sygnowany ołówkiem p.d.: "LWyczół" |
Tytuł: | Oferta galeryjna |
Technika: | Sprawdź pełną ofertę galeryjną ponad 300 prac artystów polskich |
Wymiary: | Sztuka dawna | sztuka współczesna |
Uwagi: | Zapoznaj się z pełną ofertą galeryjną na stronie Galerii Sztuki ATTIS [link] |
Tytuł: | Autoportret w zieleni i fiolecie |
Technika: | pastel olejny, papier |
Wymiary: | 28 x 19,5 cm (w świetle passe-partout) 61 x 50,5 cm (z oprawą) |
Tytuł: | Portret własny (1977-1978) |
Technika: | akwarela, kredka, papier naklejony na tekturę |
Wymiary: | 29 x 20 cm 52 x 41 cm (z oprawą) |
Uwagi: | Sygnowany p.d.: "Panek" |
Tytuł: | W kawiarni (2006) |
Technika: | 55 x 40 cm 65,5 x 50,5 cm (z oprawą) |
Wymiary: | olej, płótno |
Uwagi: | Sygnowany i datowany p.g.: "Pałka W. | 2006" OPIS PRACY: W malarstwie Witolda Pałki wielokrotnie powracały motywy z wieczornego życia towarzyskiego. Malarz szczególnie chętnie ukazywał pełne ludzi sale koncertowe i wnętrza kawiarni. Oferowana praca przedstawia kameralną scenę rodzajową, w której do siedzącego samotnie przy stoliku, palącego papierosa gentlemana zmierza szykownie ubrana kelnerka z tacą na dłoni. Ukazane wnętrze jest monumentalne i przepełnione nastrojem szlachetnej elegancji. Kompozycja obrazu wpływa na jego teatralny charakter, który stawia odbiorcę w pozycji widza swoistego malarskiego spektaklu, w którym ukazana scena może stanowić pole do różnorodnych interpretacji. Obraz jest utrzymany w charakterystycznej dla Witolda Pałki intensywnej tonacji barwnej, w której dominuje czerwień przełamana chłodem błękitu i zieleni. Praca jest namalowana z wykorzystaniem impastów, które wpływają na rozbudowaną fakturę i ekspresyjny charakter obrazu. |
Tytuł: | Bez tytułu I (2012/2013) |
Technika: | olej, płyta |
Wymiary: | 93 x 74 cm 96,5 x 77 cm (z oprawą) |
Uwagi: | Sygnowany na odwrocie: "Heksel. K." PROWENIENCJA: - zakup od artysty; - kolekcja prywatna. OPIS PRACY: Krzysztof Heksel jest znanym polskim malarzem-surrealistą, który w swoich pracach czerpie inspiracje z poetyki marzeń sennych. Pod względem formalnym u tego twórcy jest dostrzegalna fascynacja malarstwem Zdzisława Beksińskiego. Kompozycje tworzone przez malarza w swoim założeniu mają być otwarte na wielość interpretacji i zachęcać odbiorców do intelektualnej kontemplacji. Na szczególną uwagę zasługuje również precyzja i maestria techniczna, dzięki którym kreowane przez Krzysztofa Heksla światy i senne wizje w sugestywny sposób oddziałują na odbiorców. W prezentowanym obrazie artysta ukazał tajemniczą kobiecą sylwetkę, która wydobywa się z obłoków. W centralnej części postać składa się z wielobarwnych amorficznych sieci. Całość została uzupełniona obecnością czarnych ptaków – kruków i półksiężyców, które wprowadzają nastrój tajemniczości i skojarzenia z symboliką okultyzmu. Barwy w obrazie w subtelny sposób przenikają się sprawiają wrażenie gwiezdnej mgławicy. |