Oferta galeryjna
Tytuł: | Portret Juliana Dobrzańskiego w wieku dziecięcym (1879-1880) |
Technika: | olej, płótno |
Wymiary: | 45,5 x 31,5 cm (w świetle oprawy) 58,5 x 43 cm (wymiary z oprawą) |
Uwagi: | sygn. l.d.: "LWyczółkowski" Na odwrocie: - pierwotne płótno dublażowe obecnie luzem: "Leon Wyczółkowski / mal. w roku 1879-1880" - na krośnie "1879-80 | Lwów", "569" Do obrazu dołączona jest ekspertyza Fundacji Monumentis Patriae autorstwa Krystyny Kulig-Janarek oraz Wacławy Milewskiej (Kraków 2001). Więcej o obrazie Leona Wyczółkowskiego w artykule na blogu [ZOBACZ] |
![]() |
Tytuł: | Tryptyk przemijania (Poranek, Wieczór i Noc) |
Technika: | olej, deska |
Wymiary: | 18-19,5 x 10 cm (w świetle oprawy) 35,5 x 47 cm (wymiary z oprawą) |
Uwagi: | Sygnowany na każdej z prac: "Poranek" śr.d.: "JÓZEF RAPACKI", "Noc” l.d.: "J. Rapacki", "Wieczór" śr. d.: "J Rapacki”
Obraz wystawiany na aukcji "Sztuka Dawna: XIX wiek, Modernizm, Międzywojnie" w Domu Aukcyjnym DESA UNICUM (13.12.2018). OPIS PRACY: Józef Rapacki był jednym z najpopularniejszych pejzażystów działających w środowisku warszawskim na przełomie XIX i XX wieku. Prezentowany na aukcji "Tryptyk przemijania" można nazwać esencją malarstwa krajobrazowego epoki Młodej Polski – są to trzy niewielkie pejzaże mazowieckiej wsi, ukazujące różne miejsca w odmiennych porach doby – poranek rozciągający się nad porośniętymi nenufarami mokradłami, nad którymi krążą jaskółki, wieczór z zielonym polem i przechadzającą się po nim młodą, wiejską dziewczyną oraz nastrojowy nokturn z migoczącymi ciepłym światłem oknami chat i zimnym blaskiem księżyca w pełni. Każdy z widoków jest malowany z niezwykłym wyczuciem, dobrze oddaje charakter ukazanego pejzażu, pory dnia i roku. Cykl ten można interpretować w kontekście popularnej w sztukach plastycznych i literackich przełomu wieków koncepcji „pejzażu duszy”, czyli próby symbolicznego wyrażania uczuć i nastrojów artysty poprzez obrazy natury. |
![]() |
Tytuł: | Z cyklu "Kamienne Jezioro" (2002) |
Technika: | tempera, akryl, płótno |
Wymiary: | 55 x 61 cm 75,5 x 81,5 cm (z oprawą) |
Uwagi: | Sygnowany i datowany l.d.: "ARTUR PRZEBINDOWSKI 2002" Opisany na odwrocie: "Artur Przebindowski, 2002 | Z CYKLU: "KAMIENNE jezioro" Cykl prac "Kamienne jezioro" powstawał w latach 1999-2004. Jak podkreśla sam artysta, w swoim wyrazie nawiązywał do m.in. secesji. |
![]() |
Tytuł: | Autoportret |
Technika: | 8 x 7 cm 54 x 23 cm (z oprawą) |
Wymiary: | olej, płyta |
Uwagi: | Obraz posiada certyfikat wystawiony przez córkę artysty, Agatę Dudę-Gracz.
OPIS PRACY: Temat autoportretu wielokrotnie przewijał się przez twórczość Jerzego Dudy-Gracza. Artysta podchodził do własnego wizerunku z charakterystyczną dla swojej sztuki ironią i groteską, włączał sam siebie do świata bohaterów "polskiej nierzeczywistości" ukazywanej w kolejnych obrazach. Jerzy Duda-Gracz malował autoportrety w różnych przebraniach, poprzez które komentował sytuację społeczną, odpowiadał na składane mu zarzuty czy nawiązywał dialog z historią sztuki, nierzadko irytując przy tym nierozumiejącą tej intelektualnej gry publiczność. Prezentowana w katalogu praca bliska jest słynnej kompozycji "Autoportret - Czapa" z 1981 roku (Nowohuckie Centrum Kultury, Kraków), w której Jerzy Duda-Gracz ukazał siebie jako Sancho Pansę, z niemalże naciągniętą na oczy czapką, analogiczną do tej widocznej na oferowanym na aukcji obrazie. Poza samym dziełem Jerzego Dudy-Gracza, warta uwagi jest również rama, do której to specjalnie artysta namalował swój autoportret, o czym świadczy chociażby kształt wykorzystanego podobrazia. Rama nawiązuje swym kształtem do XIX-wiecznych mosiężnych zapinek góralskich zbliżonych kształtem do motywu parzenicy i wykorzystywanych jako ozdoby przez mieszkańców Podhala i fascynatów stylu zakopiańskiego. Przykład tego typu zapinki znajduje się m.in. w zbiorach Muzeum Narodowego w Krakowie:
|
![]() |
Tytuł: | Zuzanna i starcy (2003) |
Technika: | pastel, papier |
Wymiary: | 30 x 42 cm 28,5 x 41 cm (w świetle passe-partout) |
Uwagi: | Sygnowany i datowany p.g.: "FrStarowieyski | 1703" Opisany l.g.: "martwa i żywa ZUZANNA oraz | skazani na śmierć starcy" Opisany p.g.: "Ł" |
![]() |
Tytuł: | Trzecia kawa z Rembrandtem (2017) |
Technika: | olej, płótno |
Wymiary: | 100 x 100 cm 106 x 100 cm (wymiary z oprawą) |
Uwagi: | Sygnowany l.d.: "M | MIRA | 2017", opisany: "Trzecia kawa z Rembrandtem" Na odwrocie autorski opis. |
![]() |
Tytuł: | Śpiąca - portret żony artysty (1944) |
Technika: | olej, karton |
Wymiary: | 32 x 17,5 cm 43,7 x 31,5 cm (wymiary z oprawą) |
Uwagi: | Sygnowany i opisany l.g.: "Wlastimil | Hofman | Nazaret 1944"
PROWENIENCJA: - kolekcja Jana Freundlicha. |
![]() |
Tytuł: | Akt męski w pejzażu |
Technika: | olej, płótno naklejone na tekturę |
Wymiary: | 40,5 x 33 cm 47 x 39,5 cm (wymiary z oprawą) |
Uwagi: | Sygnowany p.d.: "Wlastimil Hofman" |
![]() |
Tytuł: | Córko, wiara Twa Cię uzdrowiła (1964) |
Technika: | olej, tektura |
Wymiary: | 16,1 x 16,5 cm 17,5 x 17,7 cm (z oprawą) |
Uwagi: | Sygnowany i datowany śr.d.: "Wlastimil | Hofman 1964" Opis autorski na odwrocie: "Córko, | wiara Twa Cię | uzdrowiła" PROWENIENCJA: – kolekcja prywatna, – dar od artysty. OPIS PRACY: Olejna praca "Córko, wiara Twa Cię uzdrowiła" ukazuje scenę jednego z cudów Jezusa w Galilei, zaczerpniętą z tekstu Ewangelii św. Marka (Mk 5, 21-43). Pismo opowiada o ogarniętej wieloletnią chorobą kobiecie, która uwierzyła w boskość Jezusa słysząc jedynie opowieści o Nim. Kiedy pewnego dnia kobieta dowiedziała się o możliwości spotkania z Mesjaszem, przyszła na miejsce i dotknęła Jego płaszcza, dzięki czemu dostąpiła cudu uzdrowienia. W kontekście prezentowanej pracy warto pamiętać, że religia chrześcijańska odegrała dużą rolę w życiu Wlastimila Hofmana, a Biblia stanowiła stałe źródło inspiracji artysty. |
![]() |
Tytuł: | Chrystus Frasobliwy (1966) |
Technika: | olej, płyta |
Wymiary: | 71,2 x 50,8 cm 80 x 59,6 cm (wymiary z oprawą) |
Uwagi: | Sygnowany i datowany l.śr.: "Wlastimil Hofman | 24/XII 1966" Na odwrocie opisany przez artystę fragmentem poematu Cypriana Kamila Norwida "Promethidion": "O, gdybym jedną kaplicę zobaczył, Choćby jak pokój ten, wielkości takiej, Gdzie by się polski duch raz wytłumaczył, Usymbolicznił rozkwitłymi znaki..." OPIS PRACY: Wlastimil Hofman był osobą gruntownie wykształconą, oczytaną i obytą ze sztuką europejską. Jedną z pasji artysty nie było jednak "wysokie" malarstwo salonowe, a twórczość prymitywów. Dowodem na żywe zainteresowanie sztuką ludową jest samo wyposażenie szklarskoporębiańskiej pracowni Wlastimila Hofmana, w której zobaczyć można było niemałą kolekcję świątków i rzeźb ludowych. Wśród nich szczególne miejsce zajmowała stosunkowo niewielka (ok. 37 cm wysokości) drewniana figura Chrystusa Frasobliwego, pierwotnie mająca stanowić własność Jacka Malczewskiego1, która do dzisiaj znajduje się we Wlastimilówce (zob. fot. poniżej). Surowość, a także szczerość wyrazu rzeźby nieustannie inspirowała Wlastimila Hofmana, który wielokrotnie ujmował figurę w swoich kompozycjach, często umieszczając ją, powiększoną do nienaturalnych względem oryginału rozmiarów, w pejzażu. Sam motyw Chrystusa Frasobliwego pojawił się w sztuce Wlastimila Hofmana w 1905 roku wraz z powstaniem obrazu "Spowiedź", wspomnianego już tutaj w kontekście pozycji nr 4 w katalogu niniejszej aukcji. Warto wspomnieć, że temat ten ewoluował na przestrzeni twórczości artysty. W kolejnych latach Chrystus Frasobliwy wielokrotnie jeszcze pełnił rolę spowiednika w licznych w twórczości Wlastimila Hofmana obrazach spowiedzi, niekiedy, szczególnie zaś często w latach 50. i 60., bywał również przedstawiany samodzielnie, jako główny element kompozycji, jak w publikowanym w katalogu obrazie "Chrystus Frasobliwy" z 1966 roku. Prezentowany na aukcji obraz przedstawia Chrystusa Frasobliwego na tle zimowego pejzażu. Samotność Jezusa dzielą z Nim tylko trzy sikorki siedzące u Jego stóp. Obraz stanowi przejmujące studium nad opuszczeniem i zapomnieniem. Melancholijny nastrój pogłębia jeszcze wszechobecny chłód zaśnieżonego krajobrazu.
Przypisy: 1. Szymon Kurpios SchP, Malarstwo religijne Wlastimila Hofmana, Kraków 2006, s. 70-71.
|
![]() |
Tytuł: | Portret mężczyzny (1946) |
Technika: | olej, płótno |
Wymiary: | 65,5 x 54,5 cm 80 x 70 cm (z oprawą) |
Uwagi: | Sygnowany i datowany l.śr: "WWeiss | 1946" |
![]() |
Tytuł: | Krzyż przydrożny (1929) |
Technika: | olej, sklejka |
Wymiary: | 55 x 37,5 cm 73 x 55 cm (z oprawą) |
Uwagi: | Sygnowany i datowany l.d.: "STANISŁAW CZAJKOWSKI | 1929" Na odwrocie metka z wystawy "Malarstwo Stanisława Czajkowskiego" prezentowanej w 1981 roku w Muzeum Okręgowym w Sandomierzu oraz fragment metki z Międzynarodowej Wystawy Komunikacji i Turystyki w Poznaniu (1930 r.). Na odwrocie numery inwentarzowe: "St.Cz. | inw. 345" Na odwrocie opis: "w. Jakubowice | Kieleckie" Obraz wymieniony na pozycji nr 312 w kategorii malarstwo olejne w katalogu wystawy monograficznej Stanisław Czajkowski (1878-1954), red. B. Mitschein, "Zachęta" Centralne Biuro Wystaw Artystycznych, grudzień 1980 - styczeń 1981, Warszawa 1981, s. nn. |
![]() |
Tytuł: | Martwa natura vanitas (1980/84) |
Technika: | olej, płótno |
Wymiary: | 100 x 75 cm |
Uwagi: | Sygnowany i opisany na odwrocie: "STANISŁAW RODZIŃSKI | MARTWA | NATURA | VANITAS | 1980/84"
Obraz wystawiany na aukcji "Art Outlet: Sztuka Współczesna" w Domu Aukcyjnym DESA UNICUM (26.10.2017). |
![]() |
Tytuł: | Klomb (1984) |
Technika: | gwasz, akwarela, papier |
Wymiary: | 48,8 x 61,5 cm 48,3 x 60 cm (w świetle passe-partout) 68,5 x 78 cm (z oprawą) |
Uwagi: | Sygnowany i datowany p.d. ołówkiem: "Zbysław Maciejewski 84"
OPIS PRACY: Prezentowana praca Zbysława Maciejewskiego wpisuje się w zespół powstałych w latach 80. portretów czystej, pozbawionej fizycznej obecności człowieka natury. Obraz ten, dzięki niesemantycznej tematyce, a także jasnej, harmonijnej, nieco odrealnionej kolorystyce i wyczuwalnej lekkości prowadzenia pędzla, jest źródłem przyjemnych doznań estetycznych. Warto zwrócić uwagę również na "świeżość" przedstawienia, której wrażenie malarz uzyskał dzięki mistrzowskiemu oddaniu światła. Natura, a w szczególności właśnie flora, przez wiele lat stanowiła inspirację dla Zbysława Maciejewskiego. Była ona swoistym odpoczynkiem od literackich, groteskowych kompozycji figuratywnych w jego twórczości, tematem, który artysta odkrywał wciąż na nowo, studiując ją w plenerze, malując alla prima, pod wpływem uniesienia i wrażenia chwili - niczym XIX-wieczni impresjoniści. |
![]() |
Tytuł: | Kobieta (1938) |
Technika: | tusz, karton |
Wymiary: | 15,2 x 11,5 cm |
Uwagi: | Sygnowany i datowany p.d.: "Wlastimil | Hofman | 1938" PROWENIENCJA: - kolekcja Heleny Fliszewskiej. |
![]() |
Tytuł: | Portret kobiety w czepcu (1956) |
Technika: | ołówek, karton |
Wymiary: | 22 x 22 cm |
Uwagi: | Sygnowany i opisany śr.d.: "Wlastimil Hofman | 6/IX 1956 | Szkl. Poręba" Widoczny niewielki ślad zalania krawędzi podłoża (l.śr.). PROWENIENCJA: - kolekcja Jana Freundlicha. OPIS PRACY: Rysunki Wlastimila Hofmana cechują się linearyzmem oraz budowaniem głębi za pomocą ostrego, zwykle jedno- lub dwukierunkowego szrafunku. Prezentowana praca pt. "Portret kobiety w czepcu" (1956) to znakomite studium rysunkowe eleganckiej kobiety w średnim wieku. Wlastimil Hofman skupił się na dwóch aspektach wizerunku - rysach fizjonomii portretowanej oraz wyraźnym zaznaczeniu jej biżuterii: kolczyków, naszyjnika, a w szczególności dekoracyjnej broszy. |
![]() |
Tytuł: | Katedra św. Wita w Pradze (1937) |
Technika: | ołówek, papier |
Wymiary: | 8,5 x 14 cm |
Uwagi: | Sygnowany i datowany p.d.: "21/XII | WH 37" Opisany śr.d.: "Z Bogiem Prago." PROWENIENCJA: – kolekcja prywatna, – dar od artysty. |
![]() |
Tytuł: | Geniusz rozerwał kajdany/Sztuka wolna, rozkuta Polska (rysunek dwustronny) |
Technika: | kredka, papier |
Wymiary: | 33,9 x 21 cm |
Uwagi: | Sygnowany p.d. monogramem "WH" na stronie z kompozycją "Geniusz rozerwał kajdany" Opisany p.d.: "Geniusz rozerwał | kajdany" na stronie z kompozycją "Geniusz rozerwał kajdany" Sygnowany l.d. monogramem "WH" na stronie z kompozycją "Sztuka wolna, rozkuta Polska" Opisany p.d.: "Sztuka | wolna | rozkuta | Polska" oraz p.g.: "środek trypt" na stronie z kompozycją "Sztuka wolna, rozkuta Polska" PROWENIENCJA: – kolekcja prywatna, – dar od artysty. |
![]() |
Tytuł: | Małżeńska rozmowa |
Technika: | olej, tektura |
Wymiary: | 50 x 69,7 cm 69 x 89 cm (z oprawą) |
Uwagi: | Sygnowany p.d.: "W. Wodzinowski" |
![]() |
Tytuł: | Wesele góralskie |
Technika: | olej, płótno |
Wymiary: | 60 x 80 cm 70 x 91 cm (z oprawą) |
Uwagi: | Sygnowany p.d.: "M. Krzyżak" |
![]() |
Tytuł: | Most w Avignon (1946) |
Technika: | olej, płótno |
Wymiary: | 47 x 60,5 cm 68 x 83,5 cm (z oprawą) |
Uwagi: | Sygnowany l.d.: "Terlikowski 1946" OPIS PRACY: Obraz Włodzimierza Terlikowskiego przedstawia fragment tytułowego Mostu Świętego Benedykta rozciągającego się nad rzeką Rodan w Awinionie. Praca należy do cyklu dzieł, w którym artysta wciąż na nowo ukazywał ten sam temat o różnych porach dnia, badając tym samym zmienność światła i barwy. Obraz namalowany został w charakterystyczny dla Włodzimierza Terlikowskiego sposób – grubą warstwą farby olejnej nakładanej szpachlą i szerokim pędzlem. |
![]() |
Tytuł: | Portret księdza |
Technika: | olej, tektura |
Wymiary: | 94 x 73,5 cm 100,5 x 79,5 cm (z oprawą) |
Uwagi: | Sygnowany p.d. monogramem "WH" Na odwrocie malarskie szkice zwierząt gospodarczych oraz szkic kompozycji z opisem: "Pokusa | św. Antoniego" Widoczny ślad po zagięciu lewego dolnego rogu podłoża. PROWENIENCJA: – kolekcja prywatna, – dar od artysty. |
![]() |
Tytuł: | Portret Wacława (1967) |
Technika: | olej, płyta |
Wymiary: | 60,5 x 40,5 cm 69,5 x 49 cm (z oprawą) |
Uwagi: | Sygnowany i datowany l.d: "Wlastimil Hofman 1967" PROWENIENCJA: - kolekcja Wacława Jędrzejczaka, - dar od artysty. Więcej o przyjaźni Wlastimila Hofmana z Wacławem Jędrzejczakiem można przeczytać w wywiadzie z Barbarą Mańkowską na naszym blogu [LINK] |
![]() |
Tytuł: | Serce Jezusa |
Technika: | olej, płótno |
Wymiary: | 64,7 x 55 cm 72 x 61,5 cm (z oprawą) |
Uwagi: | Sygnowany p.d.: "Wlastimil Hofman" PROWENIENCJA: – kolekcja prywatna, – dar od artysty. OPIS PRACY: Postać Chrystusa wielokrotnie występowała w kompozycjach Wlastimila Hofmana, wiadomym jest zresztą, że artysta nie unikał tematyki religijnej w swojej twórczości. Prezentowany obraz stanowi kompilację ikonograficznego motywu Serca Jezusa oraz Dobrego Pasterza. Podobne przedstawienia Wlastimil Hofman wykonywał jako elementy wyposażenia kościołów, by wspomnieć tylko realizacje do kościoła pw. Bożego Ciała w Szklarskiej Porębie: chorągwie procesyjne czy ołtarzowy obraz z wizerunkiem Chrystusa Eucharystycznego. |
![]() |
Tytuł: | Brda (2021) |
Technika: | akryl, płótno |
Wymiary: | 100 x 130 cm |
Uwagi: | Sygnowany i datowany p.d.: "2021 Fogtt" Opisany na odwrocie: "Fogtt | BRDA | 2021 | akryl | 100 x 130 cm" |
![]() |
Tytuł: | Halina Judt i Michał Choromański (2019) |
Technika: | akryl, pastel, papier |
Wymiary: | 56 x 42 cm 59 x 45 cm (z oprawą) |
Uwagi: | Sygnowany i datowany p.d.: "Fogtt 2019" Opisany l.d.: "Halina Judt i Michał Choromański" Obraz reprodukowany w katalogu Fogtt o Witkacym (Fundacja A.M. Fogtt, Warszawa 2021), poz. kat. 14, s. 49. OPIS PRACY: "Od dawna mieliśmy z Witkacym sobie coś do powiedzenia. Jest z pewnością iskra wspólnej duchowej energii oraz kontynuacja sztuki portretowania, jako wnikania w istotę duszy samej, z nieograniczoną możliwością osobistej formy, jaką tworzy nasz umysł." ~ Andrzej Fogtt W 2019 roku Andrzej Fogtt stworzył cykl prac nawiązujących dialog z portretami autorstwa Witkacego. Prezentowany obraz to interpretacja "Wspólnego portretu Haliny Judt i Michała Choromańskiego" (1930) znajdującego się obecnie w zbiorach Muzeum Pomorza Środkowego w Słupsku. |
![]() |
Tytuł: | Wiosenny sad |
Technika: | 46 x 51,5 cm 60,5 x 63,5 cm (wymiary z oprawą) |
Wymiary: | olej, tektura |
Uwagi: | Sygnowany p.d.: "Zofia Albinowska" |
![]() |
Tytuł: | Oferta galeryjna |
Technika: | Sprawdź pełną ofertę galeryjną ponad 300 prac artystów polskich |
Wymiary: | Sztuka dawna | sztuka współczesna |
Uwagi: | |
Tytuł: | Oszczepnik |
Technika: | tusz, papier |
Wymiary: | 81 x 65,5 cm 82 x 66 cm (z oprawą) |
Uwagi: | Sygnowany p.d. monogramem "WH" Widoczne lekkie pofalowanie papieru. PROWENIENCJA: - kolekcja Heleny Fliszewskiej. OPIS PRACY: Wlastimil Hofman z wielką wnikliwością studiował wysportowane męskie ciało. Świadczą o tym liczne liczne prace przedstawiające sportowców. Powstawały one głównie w latach 20. i ukazywały mężczyzn na tle pejzażu. Wśród nich występują między innymi atleci rzucający dyskiem (np. "Dyskobol", 1926) czy sceny pchnięcia kulą. Prezentowana na aukcji praca przedstawia wyjątkową scenę rzutu oszczepem, która bardzo rzadko pojawiała się w twórczości Wlastimila Hofmana. Zanotowany pewną ręką szkic postaci młodego mężczyzny zapewne miał stanowić podstawę kompozycji olejnej powtarzającej ten układ. |
![]() |
Tytuł: | Archanioł Michał |
Technika: | węgiel, papier |
Wymiary: | 40,9 x 34,5 cm 52 x 42,2 cm (z oprawą) |
Uwagi: | PROWENIENCJA: - kolekcja Heleny Fliszewskiej. OPIS PRACY: Postaci aniołów pojawiały się wielokrotnie w malarstwie Wlastimila Hofmana. Artysta umieszczał je w obrazach jako główny motyw sceny, np. ujmując anioły towarzyszące dzieciom, innym razem tylko zaznaczał ich obecność przedstawiając ich sylwetki w oddalonym pejzażu. Sposób kreacji postaci anielskich zbliża twórczość Wlastimila Hofmana do malarstwa jego przyjaciela i nauczyciela - Jacka Malczewskiego. Prezentowany na aukcji szkic pochodzi z dojrzałego etapu twórczości artysty. Kompozycja przedstawia Archanioła Michała wraz ze zwróconą ku niemu młodą kobietą. Nagość oraz gest zasłaniania twarzy kobiety może wskazywać na walkę z słabościami ludzkiej cielesności.
|
![]() |