SRZEDNICKI Konrad
Konrad Srzednicki - notowania aukcyjne
Aktualna oferta aukcyjna Konrada Srzednickiego. Wyniki aukcyjne. Biografia
Zachęcamy do zgłaszania prac Konrada Srzednickiego na aukcję [kontakt]
Tytuł: | Martwa natura z kwiatami (1984) |
Technika: | olej, płótno |
Wymiary: | 47 x 61,5 cm 59,5 x 73 cm (z oprawą) |
Uwagi: | Sygnowany i datowany p.d.: "Konrad Srzednicki 1984" Opisany na blejtramie: "Konrad Srzednicki | 1984" |
Sprzedane: | 43. Aukcja Dzieł Sztuki (5 II 2025) |
Cena wywoławcza: | 2400 zł ![]() |
Cena uzyskana: | 2400 zł |
KONRAD SRZEDNICKI
Konrad Srzednicki urodził się 1 listopada 1894 roku w Wysokiem Mazowieckiem, zmarł 8 kwietnia 1993 roku w Krakowie. Studiował malarstwo, początkowo w prywatnej Szkole Malarstwa i Rysunku Konrada Krzyżanowskiego w Warszawie, a następnie w warszawskiej Akademii Sztuk Pięknych w pracowniach Tadeusza Pruszkowskiego oraz Miłosza Kotarbińskiego (malarstwo) i Władysława Skoczylasa (grafika). Dyplom otrzymał w 1936 roku.
Jeszcze za czasów studenckich (w 1928 roku) rozpoczął pracę na stanowisku asystenta w Katedrze Grafiki Artystycznej na macierzystej uczelni. W 1939 roku przeniósł się do Krakowa i został pedagogiem na Wydziale Grafiki tamtejszej Akademii Sztuk Pięknych. W krakowskiej ASP pracował aż do 1965 roku (pomijając okres II wojny światowej), pełniąc w międzyczasie funkcje kierownika Katedry Grafiki (1945-1950), rektora (1951-1952) oraz dziekana Wydziału Grafiki (1961-1964).
Konrad Srzednicki należał do grup zrzeszających grafików: w latach 30. był członkiem Stowarzyszenia Polskich Artystów Grafików "Ryt", od 1931 roku należał do grona Związku Polskich Artystów Grafików, a później Grupy 9 Grafików (1952-1960). Czynnie działał w środowisku, był współorganizatorem Międzynarodowego Biennale Grafiki w Krakowie, w latach 1966-1970 pełnił funkcję sekretarza generalnego tego wydarzenia
Konrad Srzednicki, obok postaci Mieczysława Wejmana, bywa uznawany współtwórcę tak zwanej "krakowskiej szkoły grafiki".
Twórczość Konrada Srzednickiego
Konrad Srzednicki zajmował się przede wszystkim grafiką, pracował w różnych technikach, również metalowych i drzeworycie, choć najczęściej wybierał litografię. Nierzadko eksperymentował technicznie. Jego sztuka jest poetycka, łączy w sobie inspiracje literaturą, baśnią i legendą z realizmem, dając w efekcie dzieła symboliczne, niebanalne w wyrazie i znaczeniu. Nierzadko odnosił się również w swoich kompozycjach do dzieł mistrzów znanych z historii sztuki dawnej, czerpał również z własnych przeżyć i wspomnień.
Poza grafiką Konrad Srzednicki uprawiał również malarstwo. Jego prace olejne i akwarele cechuje dekoracyjność, a wśród tematów dominują pejzaże, martwe natury i portrety. Niekiedy przetwarzał również motywy ze swoich prac graficznych na język malarstwa.
Sztukę Konrada Srzednickiego niekiedy porównuje się do dorobku Marca Chagalla.
Konrad Srzednicki - wystawy nagrody i kolekcje
Artysta wystawiał w kraju i za granicą, m.in. w Berlinie, Paryżu i Nowym Jorku. Konrad Srzednicki był cenionym artystą, szczególną uwagę zwracała jego twórczość graficzna. Uzyskał wiele nagród i wyróżnień m.in.: nagrodę Ministra Wyznań Religijnych i Oświecenia Publicznego (1932); nagrodę na wystawie paryskiej "Sztuka i Technika" (1937); I nagrodę na wystawie sopockiej "Bałtyk w grafice" (1959); I nagrodę na wystawie ogólnopolskiej "Dzieło plastyczne w 15-leciu PRL" (1961); Nagrodę Krytyki Miasta Essen (1964); nagrodę na Międzynarodowym Biennale Grafiki we Florencji.
W 1965 roku Konrada Srzednickiego mianowano członkiem honorowym Akademii Sztuk Pięknych we Florencji.
Prace Konrada Srzednickiego znajdują się w zbiorach prywatnych i kolekcjach muzealnych, m.in. w Muzeum Narodowym w Krakowie, Muzeum Narodowym w Kielcach czy Muzeum Marynarki Wojennej w Gdyni.
Artykuły o Konradzie Srzednickim:
"Subiektywizm i autentyczność wizji zawartej w grafikach Konrada Srzednickiego, przesłanie liryczne, lub bogata narracja jego prac - wskazują na artystę pozostającego w nieustannym kontakcie z rzeczywistością wizualną, ale nie unikającego "Dichtung", koniecznego komentarza rzeczywistości, płynącego ze strony wyobraźni, pamięci, emocji z nimi związanych. W urzeczeniu jednak wartościami wizualnymi jakie niesie ta sztuka - gdy przystępujemy do jej odczytania - nie zapominajmy o przesłaniu głębszym, które jest w niej zawarte. Poza notacją biograficzną odnajdziemy tu symbole i znaki sięgające do źródeł naszego kręgu kulturowego i naszego odczuwania świata."
~ Andrzej Sawicki
[Cyt. za: fragment katalogu Wystawy Jubileuszowej w 50-lecie pracy twórczej (Związek Polskich Artystów Plastyków, Biuro Wystaw Artystycznych w Krakowie, Kraków 1979).]