Krakowski Dom Aukcyjny®45. Aukcja Dzieł Sztuki
15 kwietnia (wtorek) 2025 - godz. 18.00 Krakowski Dom Aukcyjny - Kraków ul. Starowiślna 14 Licytacja live na bid.kda.pl |
Kraków - Starowiślna 14 Zaloguj się i złóż zlecenie aukcyjne
|
Zapraszamy do zapoznania się z katalogiem 45. Aukcji Dzieł Sztuki, który obejmuje ponad 100 prac polskich artystów, zarówno z kategorii sztuki dawnej, jak i współczesnej. W ofercie odnaleźć można m.in. prace Jacka Malczewskiego, Witkacego, Edwarda Dwurnika czy Romana Zakrzewskiego.
[więcej informacji]
WITKIEWICZ Stanisław Ignacy (WITKACY)
LOT 8 | ID: 045008 |
WITKIEWICZ Stanisław Ignacy (WITKACY) BIOGRAFIA | |
Tytuł: | Portret Aleksandry Ustupskiej (1926) |
Technika: | pastel, papier |
Wymiary: | 64,3 x 47,7 cm (w świetle passe-partout) 92 x 75 cm (z oprawą) |
Uwagi: | |
Sygnowany p.d.: "Ign Witkiewicz" Datowany p.d.: "1926" [datowanie słabo widoczne] Opisany l.d.: "T.B + E"; "NP1, 2, 3 + 3P" Papier z filigranem TIZIAN (l.d.). W narożnikach ślady po mocowaniu papieru. W lewej dolnej części obrazu (przy włosach sportretowanej) pęknięcie podłoża. Na odwrocie oprawy metka z wystawy "Stanisław Ignacy Witkiewicz - twarze" eksponowanej w 1985 roku w Muzeum Tatrzańskim w Zakopanem. Obraz jest wymieniany w katalogu wystawy Stanisław Ignacy Witkiewicz - twarze (Muzeum Tatrzańskie, Zakopane 1985) na pozycji nr 45 jako "Portret dziewczynki" oraz w publikacji Stanisław Ignacy Witkiewicz (1885-1939) Katalog dzieł malarskich, oprac. I. Jakimowicz, A, Żakiewicz, Muzeum Narodowe w Warszawie, Warszawa 190, poz. 667, s. 92. OPIS PRACY: Założenie przez Witkacego w 1925 roku jednoosobowej "Firmy Portretowej S. I. Witkiewicz" było w twórczości artysty momentem granicznym. Decyzję o sformalizowaniu swojej działalności jako portrecisty Witkacy podjął głównie z pobudek zarobkowych, odczuwając jednocześnie rozczarowanie niedocenieniem jego dotychczasowej twórczości malarskiej. Działalność firmy określał sztywny regulamin oraz cennik odpowiedni dla wyróżnionych przez artystę typów portretowych: A, B, C, D, E i B+E. Firma zastrzegała sobie prawo do odmowy wykonania portretu, a także wykluczała możliwość krytyki ze strony klienta. Witkacy portretował na zamówienie, uwieczniał też grono swoich przyjaciół.
Oferowany portret, namalowany prawdopodobnie w 1926 roku, do tej pory interpretowany był jako wizerunek Aleksandry Korosadowicz-Ustrzyckiej. Błąd ten wynikał zapewne z niewłaściwego odczytania panieńskiego nazwiska portretowanej i tym samym opisywany był dotychczas bez uwzględnienia szerszego kontekstu – związku Stanisława Ignacego Witkiewicza z rodziną portretowanej oraz jego działalnością teatralną w Zakopanem. Omawiana praca pojawiła się na ekspozycji pt. "Stanisław Ignacy Witkiewicz – twarze" zorganizowanej w 1985 roku przez Muzeum Tatrzańskie w Zakopanem. Zatytułowana wówczas jako "Portret dziewczynki" w zapiskach sporządzonych przez ówczesną kuratorkę wystawy Martę Nodzyńską, razem z drugim, ekspresyjnym portretem tej samej osoby, funkcjonowały jako wizerunki O. Ustupskiej. Istotnie sportretowana nastolatka to pochodząca z Zakopanego, kilkunastoletnia Aleksandra (Ola) Ustupska (1909-1986), córka Andrzeja Ustupskiego oraz Izabeli z Kruszyńskich, w przyszłości wydana za Zbigniewa Korosadowicza (1907-1983), taternika, zasłużonego w Zakopanem nauczyciela Technikum Budowlanego, twórcy nowych szlaków tatrzańskich i kierownika TOPR (Genealogia rodów zakopiańskich, t. 2, cz. 2, Zakopane 2006, s. 11, 22, 81; A. Rajwa, Kobiety w TOPR, "Tygodnik Tatrzański" 7, 2016, s. 30; J. Jańczy, Poczet ratowników tatrzańskich, Kraków 2022, s. 83, 84).
Dziewczyna należała do eksperymentalnego, amatorskiego zespołu Teatru Formistycznego i występowała w spektaklu Stanisława Ignacego Witkiewicza pt. "W małym dworku", którego premiera odbyła się w Zakopanem 27 sierpnia 1925 roku (J. Degler, Witkacy w teatrze międzywojennym, Warszawa 1973, s. 211-212). Udane przedstawienie opisywano w prasie, chwaląc scenariusz, dekoracje wykonane przez Rafała Malczewskiego oraz aktorów, wśród których wymieniono Olę Ustupską w roli jednej z dziewczynek (J. Brzękowski, Teatr formistyczny w Zakopanem, "Z Życia Teatru", nr 41, 1925), prawdopodobnie Amelki, która zgodnie ze scenariuszem miała być trzynastoletnią brunetką (Stanisław Ignacy Witkiewicz, W małym dworku. Sztuka w 3 aktach, 1921, s. 1 [rękopis ze zbiorów Ossolineum]). W recenzji Stanisława Albertiego w "Ilustrowanym Kurierze Codziennym" zamieszczono z kolei fotografię, na której widać młodą Olę stojącą na scenie w towarzystwie innych aktorów (S. Alberti, Teatr Formistyczny St. I. Witkiewicza w Zakopanem, "Kurier Literacko-Naukowy", nr 40, 1925). Zażyłość rodziny Ustupskich z Witkacym ujawnia także list wysłany 12 maja 1926 roku z Warszawy do Zakopanego, zaadresowany do sióstr Ustupskich (Zofii, Aleksandry i Władysławy), określanych przez artystę jako "Kochane Siostrzycki", w którym lakonicznie wspomina on o nadchodzącej premierze, co zwykło się wiązać z dwoma spektaklami ("Wariat i zakonnica" oraz "Nowe wyzwolenie") wystawianymi w Tatrze Małym w Warszawie pod koniec maja tego samego roku (Stanisław Ignacy Witkiewicz, Listy I, cz. 1, opr. T. Pawlak, Warszawa 2013, s. 1086-1092). Zgodnie z opisem w lewym dolnym rogu przedstawienia ("T. B + E"), portret Oli Ustupskiej został wykonany w ostatnim z wymienionych w regulaminie Stanisława Ignacego Witkiewicza typie, zarezerwowanym dla portretów dziecięcych. W ich przypadku "z powodu ruchliwości dzieci czysty typ B jest przeważnie niemożliwy (…)" (Regulamin Firmy Portretowej "S. I. Witkiewicz", Warszawa 1932, § 1, pkt 7). Zgodnie z zastosowaną kategoryzacją stanowił on połączenie realistycznego typu B z rodzajem portretu oznaczanego jako "E", a więc dzieła stworzonego w "dowolnej interpretacji psychologicznej" i "według intuicji firmy". W praktyce oznaczało to większą swobodę w wykonywaniu wizerunków dzieci, których energiczność zwykle nie pozwalała na kilkugodzinne pozostawanie w bezruchu. Witkacy zachował tutaj zarezerwowany dla portretów dziecięcych obiektywny charakter, pozbawiony karykaturalnego przerysowania. Podczas malowania nie stosował też żadnych dodatkowych stymulantów, oznaczając na pracy jedynie trzydniową abstynencję od papierosów, po której zdecydował się na wypalenie trzech (NP 1,2,3 + 3P). Portret nastoletniej Oli Ustupskiej wydaje się jednak wyraźnie odmienny od innych wizerunków dziecięcych malowanych przez Witkacego. Prawdopodobnie ze względu wiek portretowanej, artysta odszedł od powszechniej praktyki przedstawienia dzieci w mocno szkicowej formie. Zrezygnował z też typowego dla tego typu portretów atrybutu, a więc umieszczonego na pierwszym planie stołu z owocami lub książką. Aleksandra została przedstawiona na jednolitym tle zakreskowanym pomarańczowym kolorem. Jej twarz prezentuje dojrzałe rysy. Artysta skupił się na oddaniu pełnej powagi mimiki oraz przenikliwego spojrzenia jej błękitnych oczu. Oranżowe tło oraz ukazany fragment czerwonej bluzki, kontrastuje z chłodnym odcieniem cery, jasnych tęczówek i czarnych, opadających na ramiona falowanych włosów, związanych w luźne kuce. Portretując młodą Aleksandrę malarz pozostał przy ujęciu realistycznym, co zrekompensował sobie tworząc wspominany, drugi, powstały prawdopodobnie w tym samym roku, portret dziewczyny, tytułowany jako "Dusza Aleksandry" (1926) (Stanisław Ignacy Witkiewicz 1885-1939. Katalog dzieł malarskich, opr. I. Jakimowicz, Warszawa 1990, s. 91), który można interpretować jako ujęcie psychologiczne, ukazujące nie wygląd, a charakter portretowanej. Oznaczony jako "D", czyli powstały bez stosowania środków psychoaktywnych, został formalnie zbliżony do ekspresyjnych, karykaturalnie przerysowanych portretów typu C, tworzonych zwykle pod wypływem, chwiejną, fantazyjną kreską. | |
Cena wywoławcza: | 160000 zł |
Cena uzyskana: | 175000 zł |