MICHAŁOWSKI Piotr

Piotr Michałowski - notowania aukcyjne

Aktualna oferta aukcyjna Piotra Michałowskiego. Wyniki aukcyjne. Biografia

Zachęcamy do zgłaszania prac Piotra Michałowskiego na aukcję [kontakt]

MICHAŁOWSKI Piotr
MICHAŁOWSKI PiotrMICHAŁOWSKI PiotrMICHAŁOWSKI Piotr
Tytuł:Szkice koni (rysunek dwustronny)
Technika:ołówek, tusz, papier
Wymiary:52,5 x 36,7 cm
Uwagi:Opisany śr.d. ołówkiem przez Wlastimila Hofmana: "Piotr Michałowski | Otrzymałem od rodziny 1934 | Ludwików Michałowskich | Wlastimil Hofman"
Rysunek składa się z dwóch przedzielonych wtórnie arkuszy.
Widoczne zagięcia papieru na krawędziach oraz niewielkie przetarganie podłoża (p.g., 1,5 cm).
zapytaj o cenę
MICHAŁOWSKI Piotr
MICHAŁOWSKI PiotrMICHAŁOWSKI Piotr
Tytuł:Gniady koń
Technika:akwarela, ołówek, papier
Wymiary:28,3 x 26,5 cm
Uwagi:Opisany na odwrocie ołówkiem przez Wlastimila Hofmana: "Otrzymałem dnia 17 | sierpnia 1934 r tego konia | od Państwa Ludwików Michałowskich | będąc z Adzią w Krzysztoforzycach | w odwiedzinach w dworku w którym | Piotr Michałowski żył i umarł | Wlastimil Hofman | 17/VIII 34"

Zapis w dzienniku Wlastimila Hofmana z dn. 17 VIII 1934 roku:
"Byliśmy dzisiaj z Adzią u Państwa Lud[w]ików Michałowskich w Krzysztoporzycach w dworku w którym mieszkał i umarł wielki Piotr Michałowski. Zapraszali nas od dawna. Bardzo mili ludzie. Obecni byli prócz ojca i matki (wnuczki Piotra Michałowskiego) 3 synowie (dwóch przed 6 laty namalowałem w wspólnym portrecie) i córka. Pokazywali nam wszystkie olejne obrazy, które posiadają. [...] Przypominają się Fragonard, Goja, Manet, Velázquez, ci najwięksi. Prócz tego pokazali nam jego genjalne rysunki i akwarele. Siła i życie oto ich cecha ogólna. Wśród nich są prawdziwe cuda. Narysowałem Panią, córkę, Ludwika Michałowskiego i najstarszego syna. Przed naszym odjazdem obdarowali mnie Państwo Michałowscy świetną akwarelą Piotra Michałowskiego przedstawiającą z profilu konia. Dzień ten mogę zaliczyć do pamiętnych [...]."
[Cytat ze źródła dzięki uprzejmości Fundacji Wlastimila Hofmana]

OPIS PRACY:
Akwarela odgrywała duże znaczenie w dorobku Piotra Michałowskiego, właściwie już od początków jego twórczości, artysta malował dużo w tej technice podczas swojego studyjnego pobytu w Paryżu na początku lat 30. XIX wieku, ale także i później, już po powrocie do kraju. Trudno byłoby podejmować próbę ustalenia okresu, w którym powstała omawiana praca, gdyż, jak wspomina Jan K. Ostrowski*, specjalista m.in. w dziedzinie twórczości Piotra Michałowskiego, chronologię i drogę rozwoju stylistycznego artysty można odtworzyć tylko częściowo. Artysta nie tylko nie zawsze sygnował swoje prace, ale dodatkowo nie miał w zwyczaju opatrywać ich datowaniem.
Prezentowana akwarela przedstawia stojącego w statycznej pozie gniadego konia, widocznego z profilu. Farba położona została na znakomity rysunek przygotowany wcześniej ołówkiem. Co do mistrzostwa Piotra Michałowskiego w wizerunkach koni nie ma chyba zresztą żadnych wątpliwości – artysta był nie tylko portrecistą, ale także miłośnikiem i hodowcą koni, pieczołowicie studiował ich anatomię, zarówno obserwując żywe zwierzęta, jak i badając ich budowę w rzeźni (była to powszechna metoda zdobywania wiedzy wśród XIX-wiecznych artystów). Koń, jak duża część zwierząt w dorobku Piotra Michałowskiego, został przedstawiony ze zmarszczonymi chrapami i lekko otwartym pyskiem, tutaj jednak bez elementów ogłowia. Ten ruch końskiego pyska dodaje wizerunkom ekspresji i, razem z błyskiem w oku, ożywia zwierzę. Warto zwrócić uwagę na opracowanie lśniącej sierści konia i oddanie migotania światła na jej powierzchni.
Podobne akwarelowe statyczne studia koni wyizolowanych z tła są znane z innych przykładów dzieł Piotra Michałowskiego, by wymienić tylko prace "Koń arab" i "Koń stojący zwrócony w lewo" ze zbiorów Muzeum Narodowego w Warszawie (akwarele reprodukowane w katalogu Piotr Michałowski (1800-1855). Wystawa dzieł artysty w dwusetną rocznicę urodzin, red. Z. Czarnecka, Muzeum Narodowe w Krakowie, Kraków 2000).

* Jan K. Ostrowski, Pomiędzy Paryżem i galicyjską prowincją. Malarska droga Piotra Michałowskiego, [w:] Piotr Michalowski (1800-1855). Wystawa dzieł artysty w dwusetną rocznicę urodzin, red. Z. Czarnecka, Muzeum Narodowe w Krakowie, Kraków 2000, s. 24.
Sprzedane:40. Aukcja Dzieł Sztuki (15 X 2024)
Cena wywoławcza:17000 zł
Cena uzyskana:17000 zł

PIOTR MICHAŁOWSKI

Jacek Malczewski, Portret Michała Wywiórskiego, MNW

Piotr Michałowski. Drzeworyt z portretu malowanego olejno w roku 1856 przez A. Bizańskiego w Krakowie, z maski pośmiertnej
[źródło: POLONA]

Piotr Michałowski urodził się w 1800 roku w Krakowie, zmarł w 1855 roku w Krzysztoforzycach. Był synem Józefa Michałowskiego. W wieku 14 lat zdał egzamin dojrzałości. Odebrał wszechstronne wykształcenie w zakresie nauk przyrodniczych, matematyki i filologii klasycznej na Uniwersytecie Jagiellońskim oraz prawa i nauk politycznych na Uniwersytecie w Getyndze, ponadto uczęszczał na zajęcia rysunku u Michała Stachowicza, Józefa Brodowskiego oraz Franciszka Lampiego.
Od 1823 roku Piotr Michałowski pracował jako urzędnik w Komisji Rządowej Przychodów i Skarbu. W 1831 roku poślubił Julię Ostrowską, córkę z pierwszego małżeństwa swego szwagra Antoniego.
Po powstaniu listopadowym, podczas którego Piotr Michałowski nadzorował produkcję broni dla armii powstańczej, wyjechał do Paryża. We Francji wszedł w skład Komisji Funduszów Emigracji Polskiej. Po długich latach pracy dla kraju Piotr Michałowski postanowił poświęcić się bez reszty sztuce. Wstąpił do pracowni Nicolasa Toussainta Charleta w celu uzupełnienia wykształcenia artystycznego. W ciągu roku Piotr Michałowski stał się uznanym artystą i zyskał swoich paryskich marszandów. 
Po powrocie do Polski, w 1837 roku zamieszkał w dworku w Krzysztoforzycach, który odziedziczył po śmierci ojca. Prowadzenie majątku było wtedy głównym zajęciem Piotra Michałowskiego. Był gotów poświęcić ustabilizowaną pozycję na rzecz pasji życiowej, jego plany pokrzyżowała jednak krakowska Wiosna Ludów. W 1848 roku Piotr Michałowski został mianowany prezesem Rady Administracyjnej Okręgu Krakowskiego. W tym samym roku ufundował Zakład Św. Józefa dla Osieroconych Chłopców w Krakowie, który działał do 1950 roku. W latach 1853-1854 był prezesem Towarzystwa Rolniczo-Gospodarczego Krakowskiego.

Przez cały XIX wiek sztuka Piotra Michałowskiego nie była szerzej znana polskiej publiczności. Nie użyczał on swoich obrazów na wystawy organizowane w Krakowie, odmówił objęcia prezesury Towarzystwa Przyjaciół Sztuk Pięknych w 1854 roku. Jego twórczość doceniono dopiero po śmierci, został "odkryty" podczas Powszechnej Wystawy Krajowej w 1894 roku we Lwowie. W XX wieku uznano Piotra Michałowskiego za rodzimego malarza europejskiego formatu oraz przyznano mu tytuł najwybitniejszego malarza polskiego pierwszej połowy XIX wieku.

Piotr Michałowski

Piotr Michałowski, "Autoportret"
[Źródło: Narodowe Archiwum Cyfrowe]

Malarstwo Piotra Michałowskiego

Piotr Michałowski był czołowym przedstawicielem epoki romantyzmu. Duży wpływ na jego styl miała twórczość Aleksandra Orłowskiego, płótna Theodore’a Gericaulta oraz dzieła Diego Velázqueza, z którymi zetknął się w czasie pobytu w Paryżu. Malował konie, sceny rodzajowe, portrety nacechowane wyjątkową analizą psychologiczną oraz sceny batalistyczne, zainspirowane bieżącymi dla artysty wydarzeniami historycznymi. Wiele kompozycji poświęcił wojnom napoleońskim i dziejom oręża polskiego. Jego obrazy odznaczają się surowymi środkami artystycznymi, dużą ekspresją, dynamizmem oraz kumulacją ładunku emocjonalnego w szczegółach. Większość obrazów Piotra Michałowskiego utrzymana jest w stonowanej, ciepłej kolorystyce złotych brązów z akcentami błękitu i czerwieni.

Piotr Michałowski - wystawy i kolekcje

Dzieła Piotra Michałowskiego znajdują się w prywatnych kolekcjach w Polsce, Francji, Niemczech, Anglii oraz Stanach Zjednoczonych. Jego prace posiada w swoich zbiorach wiele europejskich instytucji kultury, m.in. Muzeum Narodowe w Warszawie, Muzeum Narodowe w Krakowie, Muzeum Narodowe we Wrocławiu, Lwowska Galeria Sztuki we Lwowie, Österreichische Galerie Belvedere w Wiedniu czy Musée des Beaux-Arts w Rouen.

Obrazy Piotra Michałowskiego były pokazywane pośmiertnie na wielu wystawach w kraju i za granicą, m.in. w Galerie Georges Petit w Paryżu (1900), Nationale des Beaux-Art w Paryżu (1921), Galerie Wurthle w Wiedniu (1934), Muzeum Narodowym w Krakowie (1948, 1955, 1957, 1969, 1989, 1997, 2000), Royal Academy of Arts w Londynie (1970), Kunsthaus w Zurychu (1974), Muzeum im. A. Puszkina w Moskwie (1985) czy Muzeum Historycznym we Wrocławiu (1998).

Teksty o Piotrze Michałowskim:

"Dziś żyjący P. Michałowski wielkością talentu artystycznego w zdumienie wprawia – mówiono mnie, że obrazki jego małe, z przygód życia potocznego, w Paryżu oczy znawców na się zwróciły i imię znakomite między artystami i publicznością zjednały. Dwie tylko małe robótki udało mi się widzieć, lekko i od niechcenia na papierze rzucone, ale co za artystyczność, śmiałość ręki, czucie form i te wszystkie zalety, które tylko genialnych mistrzów charakteryzują. Rysunek P. Michałowskiego przechodzi wszelkie pochwały."

~ Aleksander Orłowski

[Cyt. Za: Niezapominajki, noworocznik VIII, 1847, s. 129.]

"Michałowski dysponował tym, co w sztuce jest rzadkie i cenne, to jest wielkim, bardzo indywidualnym talentem. Co jeszcze rzadsze, ów talent znajdował przedłużenie w jego wyjątkowych możliwościach intelektualnych, pozwalających na wzbogacenie wypowiedzi o rozbudowane perspektywy kulturowe. [...]
Pracując na galicyjskiej prowincji, odcięty od centrów życia artystycznego, pozbawiony możliwości zestawienia własnych prac z osiągnięciami innych, Michałowski dokonał prawdziwego cudu, pozostawiając po sobie bogate i wysokiej klasy oeuvre. Dodatkowym problemem był brak przymusu zarabiania, który umożliwiał artyście tworzenie niezliczonych, zachwycających nas dziś szkiców, ale odsuwał w nieskończoność realizację wielkich zamierzeń. Przy całym podziwie dla sztuki Michałowskiego, nie można więc odmówić przynajmniej częściowej słuszności stwierdzeniu Władysława Łuszczkiewicza na jego temat: Szkoda, że amator i bogaty pan"

~ Jan K. Ostrowski

[Cyt. Za: idem, Pomiędzy Paryżem i galicyjską prowincją. Malarska droga Piotra Michałowskiego, [w:] Piotr Michalowski (1800-1855). Wystawa dzieł artysty w dwusetną rocznicę urodzin, red. Z. Czarnecka, Muzeum Narodowe w Krakowie, Kraków 2000, s. 31.]

Poszukujemy prac

Przyjmujemy obrazy Piotra Michałowskiego na aukcje sztuki - wycena obrazów, skup i sprzedaż aukcyjna sztuki Piotra Michałowskiego. 
Jeśli chcą Państwo sprzedać dzieła Piotra Michałowskiego, zapraszamy do kontaktu [link].

Zobacz galerię obrazów Piotra Michałowskiego w Krakowskim Domu Aukcyjnym [link].

Poszukujemy prac
x
«
»