FANGOR Wojciech

FANGOR Wojciech
FANGOR WojciechFANGOR WojciechFANGOR Wojciech
Tytuł:Plakat V Światowego Festiwalu Młodzieży i Studentów (1955)
Technika:offset, papier naklejony na arkusz papieru
Wymiary:33,5 x 24 cm (wymiary plakatu)
41,5 x 29,5 cm (wymiary arkusza)
54,8 x 42,6 cm (wymiary z opra
Uwagi:
Sygnowany i datowany ołówkiem na arkuszu p.d.: "Fangor 1955"
Projekt plakatu powstał przy współpracy Wojciecha Fangora i Jerzego Tchórzewskiego.
Sprzedane:VIII Aukcja Dzieł Sztuki (14 IV 2021)
Cena wywoławcza:4000 zł
Cena uzyskana:12500 zł
FANGOR Wojciech
FANGOR WojciechFANGOR WojciechFANGOR Wojciech
Tytuł:Kucie kos (1954)
Technika:offset, papier
Wymiary:54,9 x 99,5 cm (w świetle oprawy)
58 x 102,3 cm (wymiary z oprawą)
Uwagi:
Sygnowany flamastrem p.d.: "Fangor 54"

OPIS PRACY:
Socrealizm był jednym z rozdziałów w historii twórczości Wojciecha Fangora. Chociaż epizod ten nie był długi (dominację realizmu socjalistycznego w Polsce datuje się na lata 1949-1954), Wojciech Fangor stworzył kilka kanonicznych dzieł w tym nurcie, a za jedno z nich niewątpliwie należy uznać monumentalne "Kucie kos" (270 cm x 740 cm) namalowane techniką tempery na sklejce. Obraz został wykonany przez artystę w 1954 roku w jednej z sal ekspozycyjnych organizowanego wówczas Muzeum Historycznego m. st. Warszawy (obecnie Muzeum Warszawy). Dzieło miało odnosić się do tematyki samego pomieszczenia, w którym planowano zaprezentować obiekty związane z powstaniem styczniowym. Wojciech Fangor zaproponował więc kompozycję nawiązującą do rysunku "Kucie kos" z cyklu "Polonia" Artura Grottgera i przedstawiającą mężczyzn przygotowujących broń do walki z zaborcą. Artysta zobrazował jednak tę scenę ukazując, zgodnie z socrealistycznym kultem pracy fizycznej, raczej silnych robotników niż XIX-wiecznych powstańców. Malarz posłużył się przy tym pewną geometryzacją formy i płaską plamą barwną, a użycie kontrastowego zestawienia kolorów z dominantą czerwieni pozwoliło mu oddać charakter gorącego wnętrza kuźni.
Ostatecznie jednak "Kucie kos" Wojciecha Fangora zostało zakryte płytą i nie było pokazywane publiczności muzealnej, gdyż po pierwsze plan wystawy został przekształcony (obiekty związane z powstaniem styczniowym były prezentowane w innej sali), a po drugie obecny dyrektor Muzeum Narodowego w Warszawie i główny doradca w sprawach ekspozycyjnych Stanisław Lorenz wyraził się nieprzychylnie o obrazie. Dzieło doczekało się jednak odsłonięcia przy kolejnym remoncie Muzeum Warszawy. W 2013 roku odbył się pokaz, w którym uczestniczył Wojciech Fangor, wówczas też artysta sygnował swoje dzieło. Od 2017 roku "Kucie kos" będące pierwowzorem oferowanego na aukcji offsetu jest eksponowane szerokiej publiczności jako część wystawy stałej warszawskiego muzeum.
Sprzedane:VIII Aukcja Dzieł Sztuki (14 IV 2021)
Cena wywoławcza:6000 zł
Cena uzyskana:22000 zł
FANGOR Wojciech
FANGOR WojciechFANGOR WojciechFANGOR Wojciech
Tytuł:Robotnicy - budowa (1955)
Technika:offset, papier
Wymiary:36,4 x 99 cm
39,5 x 102,5 cm (wymiary z oprawą)
Uwagi:
Sygnowany flamastrem l.g.: "Fangor 55"
Sprzedane:VIII Aukcja Dzieł Sztuki (14 IV 2021)
Cena wywoławcza:5000 zł
Cena uzyskana:18000 zł

 

WOJCIECH FANGOR - NOTA BIOGRAFICZNA

Wojciech Fangor urodził się w 1922 roku w Warszawie, zmarł tamże w 2015 roku. Od dzieciństwa, kiedy to jego edukacją zajmowała się matka Wanda oraz prywatni nauczyciele, przejawiał dwie wielkie pasje: do astronomii i do sztuki. W wieku 12 lat rozpoczął indywidualne lekcje malarstwa u studenta Akademii Sztuk Pięknych Tadeusza Kozłowskiego. Edukacja artystyczna Wojciecha Fangora nie ograniczała się wówczas jedynie do poznawania tajemnic techniki malarskiej oraz zagadnień perspektywy - wraz ze swoim nauczycielem odbywał także wyprawy do włoskich kolebek sztuki (Wenecji, Florencji, Rzymu, Neapolu), by zwiedzać tamtejsze muzea. W 1940 roku młody artysta trafił do prywatnej pracowni Tadeusza Pruszkowskiego, gdzie kontynuował edukację aż do tragicznej śmierci mistrza w 1942 roku. Studia malarskie mógł podjąć na nowo dopiero po 1944 roku. W tym okresie uczył się prywatnie w pracowni Felicjana Szczęsnego Kowarskiego.
Po zakończeniu wojny, w 1946 roku, na podstawie zaprezentowanych prac malarskich i wiedzy z zakresu historii sztuki uzyskał dyplom na Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie. W latach 1953-1961 pracował jako pedagog prowadząc zajęcia na wspomnianej uczelni. Następnie artysta wyjechał z Polski. Wykładał na Bath Academy of Art w Anglii.
W 1966 roku osiadł w USA. Tam wykładał na Fairleigh Dickinson University w Madison oraz na wydziale architektury Uniwersytetu Harvarda.
Wojciech Fangor był stypendystą fundacji artystycznych w Berlinie i Waszyngtonie. Jego sztuka cieszyła się ogromną popularnością, czego dowodem była indywidualna wystawa jego malarstwa zorganizowana w prestiżowym Guggenheim Museum w Nowym Jorku w 1970 roku.
W 1999 roku Wojciech Fangor powrócił do Polski i zamieszkał w podwarszawskim Błędowie.

Twórczość malarską Wojciecha Fangora można podzielić na kilka diametralnie różniących się od siebie okresów. Jego pierwsze prace, czyli te powstające do 1946 roku, noszą znamiona inspiracji sztuką awangardy z początków XX wieku: twórczością Pabla Picassa, Henriego Matisse’a i Fernada Légera.
Po zakończeniu II wojny światowej artysta zwrócił się w stronę stylistyki socrealistycznej. Mimo poruszania typowych dla tego kierunku tematów oraz przestrzegania odgórnych wymogów, jego malarstwo z tamtego okresu nosi znamiona ironizacji socrealizmu w sztuce, a zatem niezupełnie można je odbierać jako znamienną dla tego czasu formę manifestu ideologicznego. Kilka socrealistycznych obrazów artysty zyskało jednak niebywałą sławę, by wspomnieć tutaj tylko nagrodzoną nagrodą państwową III stopnia "Matkę Koreankę" (1951, obecnie w zbiorach Muzeum Narodowego w Warszawie).
W 1953 roku Wojciech Fangor zaczął zajmować się również sztuką plakatu. Tworzył propagandowe, realistyczne kompozycje budowane z prostych form i intensywnych kolorów. Malarz był też jednym z bardziej znaczących współtwórców tzw. "Polskiej Szkoły Plakatu". Dojrzały styl Wojciecha Fangora objawił się pod koniec lat 50. Artysta skoncentrował się wtedy na sposobach ukazania czystego ruchu i czystej przestrzeni. Zwrócił się w stronę malarstwa abstrakcyjnego i op-artu, którego głównym elementem były barwne fale i kręgi o rozmytych krawędziach, zawsze prezentowane na kontrastowym tle.
W latach 70. w historii twórczości malarza miał miejsce zwrot w kierunku sztuki figuratywnej, tym razem inspirowanej kulturą masową i pop-artem. W kolejnych latach Wojciech Fangor tworzył też prace będące swoistą formą dialogu z klasykami z historii sztuki.

Poza malarstwem sensu stricto Wojciech Fangor zajmował się również sztuką environment. Współpracując z architektami tworzył instalacje malarskie pokazujące wzajemne relacje pomiędzy dziełami sztuki (pierwszą z realizacji było "Studium przestrzeni", 1958).

Artysta otrzymał w swoim życiu wiele nagród, był laureatem np. Złotego Krzyża Zasługi (1954), Krzyża Komandorskiego z Gwiazdą Orderu Odrodzenia Polski i nagrody im. Jana Cybisa (2014).
Dzieła sztuki Wojciecha Fangora znajdują się w licznych kolekcjach prywatnych i muzealnych na całym świecie, m.in. w zbiorach Muzeum Narodowego w Warszawie i Krakowie czy Muzeum Sztuki w Łodzi.

 

Poszukujemy prac

 

 

x
«
»