WANIEK Henryk
Tytuł: | Templum Salomoni VIII (2000) |
Technika: | olej, płótno |
Wymiary: | 60,5 x 73,5 cm 71,5 x 84,5 cm (wymiary z oprawą) |
Uwagi: | sygnowany na odwrocie: "HENRYK WANIEK | OCT 2000 | TEMPLVM SALOMONI VIII" PRACA NIEDOSTĘPNA |
Tytuł: | Ostatni dzień podróży dookoła świata (2000) |
Technika: | olej, płótno |
Wymiary: | 60 x 73 cm 71 x 84 cm (wymiary z oprawą) |
Uwagi: | sygnowany na odwrocie: "OSTATNI DZIEŃ PODRÓŻY | DOKOŁA ŚWIATA | NOV 2000 | HENRYK WANIEK" |
Sprzedane: | I Aukcja Dzieł Sztuki |
Cena wywoławcza: | 12000 zł |
Cena uzyskana: | 12000 zł |
HENRYK WANIEK - NOTA BIOGRAFICZNA
Henryk Waniek urodził się w 1942 roku w Oświęcimiu. Studiował w katowickiej filii Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie. W 1967 roku dołączył do zafascynowanej ezoteryką grupy malarzy Oneiron. W 1970 obronił dyplom w zakresie plakatu w pracowni Tadeusza Pietscha i grafiki warsztatowej Andrzeja Pietscha. W latach 1976-1977 przebywał na stypendium rządu włoskiego we Włoszech oraz stypendium Fundacji Kościuszkowskiej w Nowym Jorku. Dzięki wyjazdom artysta zapoznał się z dziedzictwem sztuki śródziemnomorskiej i najnowszą sztuką awangardową.
Waniek prezentował swoje prace na wielu wystawach indywidualnych w kraju i za granicą, głównie w Niemczech. W roku 1974 otrzymał nagrodę Prix Nationale na Szóstym Festiwalu Malarstwa w Cagnes-sur-Mere.
W 1978 roku artysta zawiesił działalność malarską, organizując wystawę pożegnalną w łódzkim BWA. Powrócił jednak do twórczości w roku 1982 poprzez ekspozycję w Galerii Zapiecek w Warszawie.
Waniek jest artystą-plastykiem, ale również zafascynowanym mistyką literatem, publicystą i krytykiem sztuki. W dziedzinie sztuk plastycznych zajmuje się malarstwem, grafiką, plakatem i scenografią. Jego twórczość łączy się z nurtem surrealizmu, czy też realizmu magicznego. W swoich dziełach Waniek ujmuje rozległe, idylliczne przestrzenie „kosmicznych” pejzaży, odrealnione budynki kojarzące się ze śródziemnomorską architekturą starożytną i renesansową, kamienne stele, tajemnicze przedmioty, głównie atrybuty alchemiczne oraz wibrujące ciała niebieskie. Prace artysty pełne są symboliki i metafor. Pomimo surrealistycznej atmosfery dzieła Wańka są ściśle uporządkowane, niemal symetryczne.
Dla Wańka w sztuce najważniejszy jest nie efekt końcowy, a sam proces twórczy i towarzysząca mu refleksja.
BIBLIOGRAFIA
1. Kossowski Ł., Waniek Henryk, [w:] Słownik malarzy polskich, t. II: Od dwudziestolecia międzywojennego do końca XX wieku, Warszawa 2001, s. 382-383.
2. Waniek Henryk, [w:] Wielka encyklopedia malarstwa polskiego, red. A. Górska, Kraków 2011, s. 676.