KOSSAK Juliusz BIOGRAFIA | |
Tytuł: | Przemarsz husarii |
Technika: | akwarela na podrysowaniu ołówkiem, papier |
Wymiary: | 42 x 60,5 cm (w świetle passe-partout) 75 x 92 cm (wymiary z oprawą) |
Uwagi: | W lewym dolnym rogu potwierdzenie autorstwa Juliusza Kossaka podpisane przez syna artysty Wojciecha Kossaka: "Szkic oryginalny ręki ś. p. Ojca mojego Juliusza | Wojciech Kossak". Tuż obok tekstu znajduje się pieczęć sygnetowa. Po prawej stronie znajduje się notarialne potwierdzenie podpisu Wojciecha Kossaka: "N. Repertorium 1683/1942 Stwierdzam, że osobiście mi znany P. Wojciech Kossak zamieszkały w Krakowie pl. Kossaka L 4, obok umieszczone uznanie oryginalnej pracy Juliusza Kossaka wobec mnie za własnoręcznie napisane i podpisane uznał. Kraków dnia pierwszego czerwca tysiąc dziewięćset czterdziestego drugiego roku. Kraków 1 VI 1942 r." Opis: Omawiana praca przedstawia przemarsz wojsk husarskich. Na pierwszym planie zostali przedstawieni dowódcy. Po lewej stronie znajduje się scena objaśniania drogi wojskowym przez okolicznych mieszkańców. Warto wspomnieć, że fragment tej kompozycji został wykorzystany w pracy Juliusza Kossaka "Scena rodzajowa" akwarela, papier, 46 x 30 cm (Aukcja 114 - Malarstwo, grafika, fotografia, rzemiosło artystyczne - Dom Aukcyjny DESA - 24 marzec 2012, poz. 39). |
JULIUSZ KOSSAK
Józef Simmler, "Portret Juliusza Kossaka" (po 1862), olej, płótno, Muzeum Narodowe w Warszawie
[źródło: Cyfrowe MNW]
Juliusz Kossak urodził się w 1824 roku w Nowym Wiśniczu, zmarł w 1899 roku w Krakowie. Już podczas studiów prawniczych na Uniwersytecie Lwowskim pobierał lekcje rysunku u Jana Maszkowskiego i tworzył pierwsze akwarele przedstawiające ziemiańskie życie na Wołyniu i Podolu. W latach 1853-1856 artysta przebywał w Warszawie, następnie wyjechał do Paryża gdzie pobierał nauki u Horacego Verneta, malował także w pracowni zorganizowanej przez Wojciecha Gersona. Juliusz Kossak nigdy jednak nie ukończył studiów artystycznych co nadaje jego twórczości nieco amatorski rys. W 1861 wrócił do kraju, a rok później objął stanowisko kierownika artystycznego "Tygodnika Ilustrowanego".
W latach 1867-1868 Juliusz Kossak mieszkał w Monachium, wówczas pracował z Józefem Brandtem w pracowni austriackiego malarza scen batalistycznych Franza Adama.
W 1870 osiadł na stałe w Krakowie i kontynuował działalność artystyczną, należał także do Akademii Umiejętności oraz uczestniczył czynnie w życiu kulturalnym miasta.
Juliusz Kossak, Wydawnictwo Salonu Malarzy Polskich, Kraków, Muzeum Narodowe w Krakowie
[źródło: Zbiory cyfrowe MNK]
Malarstwo Juliusza Kossaka
Juliusz Kossak specjalizował się w technice akwareli, farby olejne wykorzystywał rzadko. Malował głównie sceny batalistyczne (np. "Odsiecz Smoleńska" z 1879 roku) oraz historyczno-rodzajowe (jak "Wyjazd na polowanie" (1876)). W okresie młodzieńczym tworzył wiele akwarel odznaczających się starannym rysunkiem, któremu podporządkowana była stonowana kolorystyka, co upodabniało jego prace do sztychów.
Dojrzała twórczość Juliusza Kossaka to przede wszystkim prace powstałe z inspiracji kulturą i literaturą sarmacką oraz historią Polski (np. "Chłopicki pod Grochowem"). Artysta najczęściej osadzał akcję w scenerii XVII-wiecznego Podola, szczegółowo oddawał detale strojów szlachty, chłopów, wojskowych. Wykonywał zarówno sceny batalistyczne z dziejów Polski, jak i przedstawiał codzienność wsi - jarmarki i wesela, a także życie szlachty. Jego znajomość obyczajów XVII-wiecznego ziemiaństwa objawia się także w ilustracjach do poematów Wincentego Pola i "Trylogii" Henryka Sienkiewicza.
Elementem charakterystycznym malarstwa Juliusza Kossaka są konie, zarówno wiejskie zwierzęta gospodarskie, jak i rasowe, wojskowe rumaki. Artysta najczęściej przedstawiał je w ruchu, z wyraźnie zarysowanymi mięśniami, błyszczącą sierścią i rozwianą grzywą. Pieczołowicie oddawał także szczegóły anatomiczne pozwalające rozróżnić poszczególne rasy. Ze względu na mistrzostwo tych przedstawień jest stawiany w jednym rzędzie z innymi polskimi malarzami koni: Piotrem Michałowskim (którego zresztą Juliusz Kossak znał osobiście) i Aleksandrem Orłowskim.
Juliusz Kossak - wystawy, nagrody i kolekcje
Juliusz Kossak zadebiutował w 1847 roku na wystawie we Lwowie. Mniej więcej od połowy lat 50. XIX wieku eksponował na pokazach krakowskiego Towarzystwa Przyjaciół Sztuk Pięknych, później również na w ramach wystaw Towarzystwa Zachęty Sztuk Pięknych w Warszawie. Eksponował obrazy również m.in. na warszawskich salonach A. Krywulta, wystawiał we Lwowie, w Łodzi i Poznaniu. Eksponował również za granicą, np. w Paryżu, Wiedniu i Berlinie.
Wojciech Kossak, "Portret Juliusza Kossaka" (1871), akwarela, ołówek, papier na tekturze, Muzeum Narodowe w Warszawie
[źródło: Cyfrowe MNW]
W 1890 roku Juliusz Kossak został odznaczony Krzyżem Kawalerskim Orderu cesarza Franciszka Józefa.
Prace Juliusza Kossaka są poszukiwane przez koneserów i kolekcjonerów malarstwa realistycznego, jego obrazy znajdują się w licznych kolekcjach prywatnych i muzealnych, m.in. w Państwowych Zbiorach Sztuki na Wawelu, w kolekcji Muzeum Narodowego w Krakowie, Muzeum Narodowego w Warszawie, Muzeum Narodowego we Wrocławiu, Muzeum Narodowego w Poznaniu, Muzeum Sztuki w Łodzi, Muzeum Historycznego Miasta Warszawy czy we Lwowskiej Galerii Obrazów.
Artykuły na temat Juliusza Kossaka:
"Wszyscy trzej Kossakowie koncentrują się na wybranym temacie, nie dążąc do głębszej analizy przedstawionych wydarzeń i zjawisk stawiają sobie za cel przede wszystkim odtworzenie wybranych faktów historycznych o szczególnie intensywnym nacechowaniu emocjonalnym. Sceny batalistyczne, a najłatwiej to zaobserwować na przykładzie malarstwa Juliusza, zbudowane są według pewnego schematu: w środku grupa centralna, w skład której wchodzą najistotniejsze dla obrazu postaci, po obu jej stronach postacie drugorzędne, otaczające ją i zwrócone w jej kierunku, u dołu obrazu, pod grupą centralną, powalone drzewo, ranny człowiek, porzucony karabin lub inna część wyposażenia wojskowego (Bitwa pod Ostrołęką, Potyczka Krakusów, Bitwa pod Parkanami, Pieśń legionów - Kiliński). Groza walki i napięcie bitwy wyrażone jest jedynie układem postaci, bo twarze walczących zasłonięte są najczęściej czakiem czy hełmem lub odwrócone tyłem i stąd niewidoczne dla oczu odbiorcy (Bitwa pod Ostrołęką)."
~ Małgorzata Hendrykowska
[Cyt. za: Kossakowie: legenda wobec wartości, "Sztuka" 3/4/77, s. 29.]
"Najwybitniejszym z Kossaków był protoplasta artystycznej dynastii, znakomity akwarelista - Juliusz, którego twórczość stanowi swoistą kontynuację tradycji malarstwa rodzajowo-historycznego sięgającego początkami epoki Oświecenia i bujnie rozwijającego się poprzez dzieła Jana Piotra Norblina, Aleksandra Orłowskiego, Piotra Michałowskiego i Januarego Suchodolskiego.
Juliusz Kossak należy do tego pokolenia malarzy polskich, których twórczość w większej części przypada na drugą połowę XIX wieku. W latach czterdziestych tego stulecia, kiedy Kossak rozpoczynał artystyczną działalność, malarstwo polskie oscylowało między romantyzmem a akademizmem; w latach następujących po połowie wieku - gdy krystalizowała się jego twórczość - w malarstwie polskim przeplatały się różne kierunki; albo nawiązujące do przeszłości albo tworzące się pod wpływem nowych prądów ideologicznych i artystycznych. Od lat sześćdziesiątych przewagę zyskuje wizyjne malarstwo Jana Matejki, obrazujące doniosłe momenty narodowej historii. Obok tej wielkiej sztuki bocznym gościem płynął nurt realistycznego malarstwa rodzajowo-historycznego preferującego batalistykę. Juliusz Kossak był reprezentantem tego właśnie kierunku."
~ Janina Zielińska
[Cyt. za: Juliusz Wojciech Jerzy Kossakowie, Krajowa Agencja Wydawnicza, Warszawa, 1988, s. 9.]
Przyjmujemy obrazy Juliusza Kossaka na aukcje sztuki - wycena obrazów, skup i sprzedaż aukcyjna sztuki Juliusza Kossaka.
Jeśli chcą Państwo sprzedać dzieła Juliusza Kossaka, zapraszamy do kontaktu [link].
Zobacz galerię obrazów Juliusza Kossaka w Krakowskim Domu Aukcyjnym [link].