KOSSAK Wojciech
Wojciech Kossak - notowania aukcyjne
Aktualna oferta aukcyjna prac Wojciecha Kossaka. Wyniki aukcyjne. Biografia
Zachęcamy do zgłaszania prac Wojciecha Kossaka na aukcję [kontakt]
Tytuł: | Ułan na galopującym koniu |
Technika: | akwarela, gwasz, papier naklejony na tekturę |
Wymiary: | 14 x 21 cm (w świetle passe-partout) 32 x 37 cm (z oprawą) |
Uwagi: | Sygnowany ołówkiem l.d.: "Wojciech Kossak"
Więcej o obrazie Wojciecha Kossaka w przekrojowym artykule na blogu [ZOBACZ]OPIS PRACY: Oferowana w katalogu XXXVIII Aukcji Dzieł Sztuki praca "Ułan na galopującym koniu" pokazuje sprawność Wojciecha Kossaka w oddawaniu ruchu i ekspresji postaci również przy zastosowaniu techniki wodnej farby, a przecież nie było to ulubione medium tego malarza. Chociaż rzadkie, akwarele Wojciecha Kossaka to cenne dzieła sztuki o dużej wartości kolekcjonerskiej, które pozwalają odkryć inny aspekt jego talentu. Prezentowana praca odznacza się lekkością w prowadzeniu pędzla, a jednocześnie zachowuje charakterystyczny dla Wojciecha Kossaka realizm i dbałość o detal, uwidaczniającą się chociażby w oddaniu refleksów światła na końskiej sierści. |
Sprzedane: | XXXVIII Aukcja Dzieł Sztuki (18 VI 2024) |
Cena wywoławcza: | 10000 zł |
Cena uzyskana: | 20000 zł |
Tytuł: | Ułan z koniem (1941) |
Technika: | olej, tektura |
Wymiary: | 56 x 46 cm 82 x 71,5 cm (z oprawą) |
Uwagi: | Sygnowany i datowany l.d.: "Wojciech Kossak | 1941" Opisany na odwrocie: "Potwierdzam autentyczność | Wojciech Kossak" OPIS PRACY: Malarstwo Wojciecha Kossaka jest powszechnie znane ze scen ukazujących epizody z wojen napoleońskich i rozpoznawalnych już na pierwszy rzut oka przedstawień z wizerunkami ułanów. W prezentowanej pracy artysta podjął temat zimowej przeprawy. Na pierwszym planie malarz ukazał ułana w intensywnie niebieskiej kurtce z gniadym koniem wędrującym u boku żołnierza. Mężczyzna jest poważny, pogrążony w myślach i pewnym krokiem zmierza przed siebie. O panującym chłodzie świadczy gest ułana, który chowa zmarznięte dłonie w rękawy odzienia, tworząc z nich coś na wzór mufki. Impresyjnie potraktowany zimowy pejzaż w tle oddaje wrażenie mroźnej, zimowej zawieruchy śnieżnej, warte uwagi są błękitno-fioletowe niuanse w partii nieba. Krajobraz ten dodatkowo nadaje całej kompozycji dekoracyjny poniekąd charakter. Podobny typ przedstawienia ułana z koniem był przez Wojciecha Kossaka wielokrotnie podejmowany i do dzisiaj cieszy się dużą popularnością wśród kolekcjonerów. Artysta w znamienny dla siebie sposób, ekspresyjnym duktem pędzla namalował rodzajową właściwie, ale wpisującą się w wojskową tematykę scenę. |
Sprzedane: | XXXVI Aukcja Dzieł Sztuki (16 IV 2024) |
Cena wywoławcza: | 36000 zł |
Cena uzyskana: | 36000 zł |
Tytuł: | Odwrót spod Moskwy - potyczka u przeprawy (ok. 1910) |
Technika: | olej, płótno dublowane |
Wymiary: | 52,5 x 106,5 cm 74 x 128 cm (z oprawą) |
Uwagi: | Opisany wtórnie l.d.: "W. KOSSAK" Obraz posiada ekspertyzę dr Stefanii Krzysztofowicz-Kozakowskiej z 2023 roku. Fragment opinii: "Temat odwołujący się do epopei napoleońskiej, do której Wojciech Kossak powracał wielokrotnie, w latach od około 1888 do około 1928, realizują zarówno kompozycje budowane z fragmentów wydarzeń, jak i monumentalne oeuvre jakim była, wspólnie malowana z Julianem Fałatem, pokazana w 1896 roku, niestety pocięta w 1907 roku - panorama "Przejście przez Berezynę" [...]. Równocześnie Wojciech Kossak ilustrował temat odwrotu Napoleona spod Moskwy na samodzielnych kompozycjach ukazujących broniących się kirasjerów, szwoleżerów [...] czy też dramatyczne sceny z rozbitkami armii Napoleona [...]. Forma obrazu: charakterystyczna dla warsztatu malarskiego Wojciecha Kossaka, czyli realizm w odtwarzaniu postaci żołnierzy jak i koni,a także sposób potraktowania drugiego, zamglonego pasma lasu, którego sposób ujęcia wielokrotnie pojawia się w jego kompozycjach. [...] Dla malarstwa Wojciecha Kossaka charakterystyczny też był, widoczny na omawianym obrazie, warsztat malarski, oparty na szeroko, z rozmachem prowadzonym pędzlu i na jego szerokich pociągnięciach. [...] Wyraźna jest zbieżność kompozycyjna omawianego obrazu ze znaną jedynie z reprodukcji "Potyczką u przeprawy w czasie odwrotu spod Moskwy" [...] (repr. K. Olszański, poz 144)." |
Sprzedane: | XXXV Aukcja Dzieł Sztuki (28 II 2024) |
Cena wywoławcza: | 45000 zł |
Cena uzyskana: | 62000 zł |
Tytuł: | Ułan z koniem (1925) |
Technika: | olej, płótno naklejone na papier |
Wymiary: | 27 x 31 cm 32 x 35,5 cm (z oprawą) |
Uwagi: | Sygnowany i datowany l.d.: "Wojciech Kossak | 1925" Widoczne pojedyncze, niewielkie (ok. 2 mm) ubytki malatury. OPIS PRACY: W twórczości Wojciecha Kossaka dominowała tematyka ułańska. Artysta zafascynowany kawalerią tworzył liczne kompozycje ukazujące potyczki lub sceny rodzajowe z żołnierzami w towarzystwie koni. Podobnie jak jego ojciec, w swoim malarstwie odwoływał się do historii Polski. W okresie dwudziestolecia międzywojennego artysta w krakowskiej Kossakówce stworzył prężnie działającą pracownię, która odpowiadała na duże zainteresowanie jego malarstwem. Oferowany obraz porusza motyw przeprawy ułana przez śnieżną zamieć. Przedstawiona na pierwszym planie postać mężczyzny z gniadym koniem u boku jest ukazana na tle mglistego, szaro-białego otoczenia. Zza zamieci jedynie po lewej stronie widnieje sylwetka wierzby. Żołnierz w zamyśleniu zmierza przed siebie. Jego idący pewnym krokiem koń z rozwianą grzywą jest wiernym i dostojnym towarzyszem wędrówki, mimo chłodu – o niskiej temperaturze świadczy para wydobywająca się z nozdrzy zwierzęcia. Praca została namalowana w znamienny dla Wojciecha Kossaka sposób. Dynamiczne pociągnięcia pędzla wpływają na wrażeniowy charakter przedstawienia. Na uwagę zasługuje perfekcyjnie oddana anatomia konia, który stanowi kluczowy element całej kompozycji. |
Sprzedane: | XXXV Aukcja Dzieł Sztuki (28 II 2024) |
Cena wywoławcza: | 19000 zł |
Cena uzyskana: | 26000 zł |
Tytuł: | Dobosz (motyw z Olszynki Grochowskiej) (1907) |
Technika: | olej, płótno |
Wymiary: | 94,5 x 53,5 cm 114 x 73 cm (z oprawą) |
Uwagi: | Sygnowany i datowany l.d.: "Wojciech Kossak | 907" Opisany na odwrocie: "Dobosz 4 p.p.k. [nieczytelne] | (Fragment z Olszynki)" Obraz po konserwacji. |
Sprzedane: | XXXI Aukcja Dzieł Sztuki (20 IX 2023) |
Cena wywoławcza: | 50000 zł |
Cena uzyskana: | 105000 zł |
Tytuł: | Cegielnik (1936) |
Technika: | olej, tektura |
Wymiary: | 24 x 40,5 cm 30,5 x 47 cm (z oprawą) |
Uwagi: | Sygnowany i datowany p.d.: "Wojciech Kossak | 1936" Na odwrocie pieczęć lakowa z herbem rodziny Kossaków. |
Sprzedane: | XIII Aukcja Dzieł Sztuki (16 III 2022) |
Cena wywoławcza: | 18000 zł |
Cena uzyskana: | 25000 zł |
Tytuł: | Głowa gniadego konia (1926) |
Technika: | olej, tektura |
Wymiary: | 37,5 x 23,2 cm 48 x 33 cm (z oprawą) |
Uwagi: | Sygnowany i datowany p.d.: "Wojciech Kossak | 1926" |
Sprzedane: | XIII Aukcja Dzieł Sztuki (16 III 2022) |
Cena wywoławcza: | 25000 zł |
Cena uzyskana: | 25000 zł |
Tytuł: | Przed meczetem (1936) |
Technika: | olej, gwasz, tektura |
Wymiary: | 54 x 43,5 cm 56 x 66 cm (z oprawą) |
Uwagi: | Sygnowany i datowany l.d.: "Wojciech Kossak | 1936" Na odwrocie opinia Leszka Ludwikowskiego z 1970 roku. Widoczne zabrudzenie lica obrazu oraz lokalnie zarysowania malatury. PROWENIENCJA: - kolekcja Mariana Zielińskiego (1929-2005), polskiego sportowca - sztangisty. Więcej o obrazie Wojciecha Kossaka w przekrojowym artykule na blogu [ZOBACZ]PRACA NIEDOSTĘPNA |
Tytuł: | Ułan (1920) |
Technika: | olej, płótno naklejone na tekturę |
Wymiary: | 38 x 30 cm (wymiary płótna) 36,5 x 27 cm (w świetle passe-partout) 58 x 47 cm (z oprawą) |
Uwagi: | Opisany śr.d.: "Madzi | Tato | 1920"
Praca została sprzedana w ofercie poaukcyjnej. |
Tytuł: | Olszynka Grochowska (1920) |
Technika: | olej, tektura |
Wymiary: | 62,5 x 56,3 cm 78,5 x 72 cm (z oprawą) |
Uwagi: | Sygnowany i datowany l.d.: "Wojciech Kossak | 1920" Opisany na odwrocie: "Stwierdzam autentyczność tego obrazu | Wojciech Kossak" Naturalne wygięcie tektury w górnej partii obrazu. Praca została sprzedana w ofercie poaukcyjnej. |
Tytuł: | Patrol (1920) |
Technika: | olej, płótno naklejone na tekturę |
Wymiary: | 48 x 41 cm (wymiary w świetle oprawy) 62,5 x 55,5 cm (wymiary z oprawą) |
Uwagi: | sygnowany p.d.: "Wojciech Kossak | 1920"
OPIS PRACY: Obraz "Patrol" jest znakomitym przykładem twórczości Wojciecha Kossaka, reprezentującym najważniejsze cechy jego sztuki. Punkt ciężkości dzieła znajduje się po lewej stronie, gdzie w bliskim kadrze artysta ukazał polną drogę na skraju lasu oraz pędzącą po niej na koniach, ujętą frontalnie trójkę ułanów. Kossak zrównoważył kompozycję sytuując po prawej stronie mocne, statyczne elementy wertykalne – pień drzewa oraz ubraną w chłopski strój kobietę nawiązującą kontakt wzrokowy z żołnierzami. Obraz „Patrol” malowany jest w charakterystyczny dla Wojciecha Kossaka sposób, fakturowo, dynamicznymi pociągnięciami pędzla, z pominięciem szczegółów. Obraz skupia uwagę patrzącego na akcentach barwnych: żółcieniach w umundurowaniu jeźdźców i elementach pejzażowego tła oraz czerwieni chusty na głowie kobiety. Praca została sprzedana w ofercie poaukcyjnej. |
WOJCIECH KOSSAK
Wojciech Kossak, fot. Jules Mien
[źródło: POLONA]
Wojciech Kossak urodził się w 1856 roku, zmarł w 1942 roku. Jego ojcem był Juliusz Kossak, który jednocześnie przekazał mu podstawy wiedzy malarskiej. W 1871 roku Wojciech Kossak rozpoczął naukę w krakowskiej Szkole Sztuk Pięknych pod kierunkiem Władysława Łuszczkiewicza. Następnie kontynuował edukację na Akademii Monachijskiej u Aleksandra Wagnera, Aleksandra Straehuberta oraz Wilhelma Lindenschmita. Jego rozwój artystyczny przerwała służba w krakowskim pułku ułanów. Po jej ukończeniu Wojciech Kossak wyjechał do Paryża, gdzie w latach 1887-1883 studiował w École de Beaux-Arts. W 1884 powrócił do Krakowa, ożenił się z Marią Kisielnicką i zamieszkał w rodzinnej Kossakówce.
Wojciech Kossak bardzo szybko zdobył popularność jako malarz, nie tylko w kraju, ale także za granicą. Od 1895 roku przebywał w Berlinie współpracując z Julianem Fałatem przy "Berezynie" oraz pełniąc zaszczytną funkcję nadwornego malarza Wilhelma II. Na cesarskie zamówienie malował portrety oraz sceny bitewne wojsk pruskich.
Na przełomie 1903 i 1904 roku Wojciech Kossak pracował w Wiedniu. Malował wtedy wiele na zamówienie polskich klientów. Tam powstał także największy jego obraz sztalugowy "Krwawa niedziela w Petersburgu" (385 x 800 cm). Praca ta została przyjęta wieloma pozytywnymi recenzjami. Była eksponowana w Wiedniu, Londynie, Amsterdamie, Krakowie, Lwowie i Warszawie. Sukces zachęcił Wojciecha Kossaka do przeprowadzki do Londynu. Artysta mieszkał tam w latach 1905-1907.
Wojciech Kossak w swojej pracowni
[źródło: Narodowe Archiwum Cyfrowe]
W 1907 roku Wojciech Kossak powrócił do Krakowa. Był współzałożycielem Grupy "Zero", która miała być przeciwwagą dla zajmującego uprzywilejowaną pozycję Towarzystwa Artystów Polskich "Sztuka". Od 1909 zasiadał w zarządzie krakowskiego Towarzystwa Przyjaciół Sztuk Pięknych, a w latach 1913-1916 Wojciech Kossak pełnił obowiązki prezesa tej instytucji. W 1915 został wykładowcą malarstwa batalistycznego w warszawskiej Szkole Sztuk Pięknych. Uczył tam do roku 1919.
Po wojnie Wojciech Kossak kilkakrotnie wyjeżdżał do Stanów Zjednoczonych. Po raz pierwszy przybył tam jako kurier dyplomatyczny z ramienia polskiego rządu. Przy tej okazji udało mu się nawiązać liczne kontakty i pozyskać zamówienia na obrazy. Były to głównie portrety znanych osobistości oraz gwiazd filmowych. W latach 20. wielokrotnie odwiedzał także Paryż i wystawiał swoje płótna na Salonach.
Szacuje się, że Wojciech Kossak pozostawił po sobie około dwa tysiące obrazów sztalugowych.
Wojciech Kossak
[źródło: Narodowe Archiwum Cyfrowe]
Malarstwo Wojciecha Kossaka
Na twórczość Wojciecha Kossaka wpłynęło dwóch malarzy: jego ojciec, Juliusz Kossak oraz poznany w Monachium Józef Brandt. Od pierwszego przejął umiejętność malowania jeźdźców na koniach i detali ubioru (np. obraz "Trębacz na koniu"), od drugiego zaś zamiłowanie do ekspresyjnych i dramatycznych scen batalistycznych (jak "Walka o miasto i twierdzę Belgrad"). Jednocześnie od malarstwa Juliusza Kossaka odróżnia go tendencja do przedstawiania postaci z bardzo krótkiego dystansu lub sytuowania ich daleko od centrum obrazu, co otwiera i ożywia kompozycję.
Wojciech Kossak przywiązywał także większą wagę do barwy i malarskości przedstawienia kosztem rysunku. Nie wypełniał konturów postaci tak starannie jak ojciec, zamiast tego pozwalał sobie na dynamiczne, nieco impresjonistyczne pociągnięcia pędzla wzbogacające fakturę obrazu. Tworzył w technikach: akwarelowej, olejnej oraz gwaszu.
Wojciech Kossak - wystawy, nagrody i kolekcje
Wojciech Kossak dużo wystawiał, zarówno w kraju, jak i za granicą.
W 2018 roku, w setną rocznicę odzyskania przez Polskę niepodległości, Wojciech Kossak został pośmiertnie uhonorowany Orderem Orła Białego.
Wojciech Kossak na plenerze w Juracie
[źródło: Narodowe Archiwum Cyfrowe]
Artykuły o twórczości Wojciecha Kossaka:
"Niezaprzeczalną wartością prac Juliusza Kossaka jest niezwykły sentyment do realiów epoki: detali, broni, mundurów, końskich rzędów. Z podobną dbałością o szczegóły maluje jego syn Wojciech, z tą jedynie różnicą, że o ile sceny batalistyczne Juliusza rażą niekiedy pewną statycznością i przesadnie ustawioną kompozycją, o tyle Wojciech atmosferę grozy bitwy wygrywa ruchem i gestem malowanej postaci. Forma malarska Wojciecha jest także znacznie swobodniejsza, poruszona, płaszczyzna często załamana. Zwraca uwagę mniejsza dbałość o perspektywę, a położenie głównego nacisku na dynamikę przedstawienia."
"Wojciech malował dużo, bo było to jedyne źródło utrzymania dla dużej, na wysokiej stopie żyjącej rodziny, a stały i niesłabnący popyt na jego obrazy nie skłaniał go do specjalnego wysiłku. Ze względów reklamowych malował afisze zapowiadające wystawienie jego własnych panoram: Racławic (1894), Berezyny (1896) i Piramid (1901), ale już ze względów czysto komercyjnych był autorem reklam narzędzi rolniczych, fabryki blach cynkowych, nawozów sztucznych, piwa okocimskiego i czekolady Piaseckiego. Coraz częściej pojawiają się w jego obrazach podobne motywy i ujęcia, coraz więcej jest wersji tego samego tematu, a z chwilą, gdy w pracowni zaczął mu pomagać jego syn Jerzy, można już mówić o manufakturalnej produkcji malarskiej."
~ Małgorzata Hendrykowska
[Cyt. za: Kossakowie: legenda wobec wartości, "Dwumiesięcznik Sztuka", 3/4/77, s. 29.]
"Był Wojciech Kossak nie tylko gorącym patriotą, lecz także malarzem nadwornym Franciszka Józefa i Wilhelma II. Na dworach w Berlinie i Wiedniu spędził swe najlepsze lata wykonując poważne zamówienia władców: panoramy, portrety reprezentacyjne i "apoteozy", które zdobiły pałac miłościwie panujących."
~ Antoni Adamski
[Cyt. za: Dworskie malarstwo Wojciecha Kossaka, "Dwumiesięcznik Sztuka", 3/4/77, s. 32.]
Przyjmujemy obrazy Wojciecha Kossaka na aukcje sztuki - wycena obrazów, skup i sprzedaż aukcyjna sztuki Wojciecha Kossaka.
Jeśli chcą Państwo sprzedać dzieła Wojciecha Kossaka, zapraszamy do kontaktu [link].
Zobacz galerię obrazów Wojciecha Kossaka w Krakowskim Domu Aukcyjnym [link].