LAMBERT-RUCKI Jean
Tytuł: | Krucyfiks |
Technika: | brąz, drewno |
Wymiary: | 42 x 26,6 cm |
Uwagi: | sygn.p.b.: „Lambert Rucki” |
Sprzedane: | III Aukcja Dzieł Sztuki |
Cena wywoławcza: | 4500 zł ![]() |
Cena uzyskana: | 4500 zł |
Tytuł: | Krucyfiks (II) |
Technika: | brąz, drewno |
Wymiary: | 16,5 x 16 cm (wymiary figury) 27 x 19,5 cm (wymiary krzyża) |
Uwagi: | Sygnowany na perizonium "Lambert Rucki" PRACA NIEDOSTĘPNA |
Sprzedane: | VI Aukcja Dzieł Sztuki (14 XII 2020) |
Cena wywoławcza: | 3600 zł ![]() |
Cena uzyskana: | 3600 zł |
Tytuł: | Krzyż |
Technika: | ceramika, emalia |
Wymiary: | 36 x 29,5 x 6,5 cm |
Uwagi: | sygn. l.b.: „LAMBERT RUCKI” PRACA NIEDOSTĘPNA |
![]() ![]() |
Tytuł: | Anioł |
Technika: | miedź patynowana |
Wymiary: | 17 x 9,6 x 2,8 cm |
Uwagi: | sygn. na odwrocie: „JL-R” OPIS PRACY: Miedziana, oszczędna kompozycyjnie rzeźba Jeana Lamberta-Ruckiego wyróżnia się na tle gładkich, wypolerowanych dzieł dorobku artystycznego rzeźbiarza, dzięki osiągniętej techniką młotkowania nieregularnej powierzchni. Praca jest wynikiem inspiracji sztuką Afryki, co najwyraźniej przejawia się w anielskiej twarzy-masce. W omawianej pracy artysta prawdopodobnie nawiązał do charakterystycznych, związanych z kultem przodków relikwiarzy środkowoafrykańskiego ludu Kota. Paralelna jest tutaj przede wszystkim symbolika przodka oraz anioła jako opiekuna. PRACA NIEDOSTĘPNA |
![]() ![]() |
JEAN LAMBERT-RUCKI - NOTA BIOGRAFICZNA
Jean Lambert-Rucki urodził się w 1888 roku w Krakowie, zmarł w 1967 w Paryżu. Uczył się w krakowskiej Szkole Przemysłowej, następnie studiował na tutejszej Akademii Sztuk Pięknych pod kierunkiem Józefa Pankiewicza i Józefa Mehoffera. Po uzyskaniu dyplomu w 1911 roku zainspirowany sztuką Paula Gauguina wyjechał do Paryża, gdzie doskonalił warsztat w Académie Colarossi. W stolicy Francji zamieszkał na stałe, francuskie obywatelstwo przyjął w 1932 roku. Początkowo zarabiał na życie jako asystent fotografa, jednak szybko stał się częścią bohemy artystycznej miasta, przesiadując w Le Dôme Café i Café de la Rotonde. Przyjaźnił się ze znanymi malarzami: Mojżeszem Kislingiem, Chaimem Soutine, Amedeo Modiglianim. Współpracował z dekoratorami i architektami: Jeanem Durand, Le Corbusierem, Robertem Mallet-Stevensem. W latach 30. dołączył do Związku Artystów Nowoczesnych.
Brał udział w Salonie Niezależnych (od 1920), Salonie Jesiennym (1919), Salonie des Tuileries (od 1933). Często wystawiał także wspólnie z grupą Section d’Or.
We wczesnych latach swojej kariery artysta eksperymentował z różnymi nurtami awangardy, tworzył w stylistyce kubizmu i surrealizmu. Ostatecznie zwrócił się w kierunku art déco i z tym stylem właśnie utożsamia się jego sztukę. Źródłem inspiracji dla artysty był przede wszystkim folklor ludowy i afrykańska, prymitywna sztuka plemienna. Tworzył rzeźby i biżuterię, zajmując się ponadto ilustratorstwem oraz grafiką.
Artystę interesowała nowoczesna forma, którą w umiejętny sposób łączył z tradycją. Wielką wagę w twórczości Jeana Lamberta-Ruckiego odgrywał rytm.
Głównym tematem sztuki artysty był człowiek, później także zwierzęta. Jean Lambert-Rucki był doskonałym obserwatorem natury, co wyraźnie widoczne jest w jego dziełach.
Szczególnie ważne miejsce w jego dorobku artystycznym zajmowała sztuka sakralna, w której artysta zespalał ze sobą bizantyńską duchowość, średniowieczne wzorce, franciszkańską prostotę i nowoczesne spojrzenie. Rzeźbiarz pozostawił po sobie wiele medalionów i posągów o tematyce religijnej.
Prace Jeana Lamberta-Ruckiego są częścią licznych kolekcji prywatnych w Polsce i w Europie.

NIEDOSTĘPNE PRACE ARTYSTY