MEHOFFER Józef

MEHOFFER Józef
MEHOFFER JózefMEHOFFER Józef
Tytuł:Okładka albumu Sztuka Polska. Malarstwo (1903)
Technika:litografia barwna, karton
Wymiary:38 x 27,5 cm (w świetle passe-partout)
60 x 39 cm (wymiary z oprawą)
Uwagi:
Sygnowany i datowany na płycie l.d.: "JÓZEF MEHOFFER | 1903"
Widoczny ubytek w prawym górnym rogu.
Grafika powstała na zamówienie wydawcy H. Altenberga we Lwowie w 1905 roku.
zapytaj o cenę
MEHOFFER Józef
MEHOFFER JózefMEHOFFER Józef
Tytuł:Upadek
Technika:litografia, papier
Wymiary:38 x 26 cm
37,5 x 25,5 cm (w świetle passe-partout)
61 x 48 cm (z oprawą)
Uwagi:
Sygnowana i datowana ołówkiem p.d.: "w dniu 16 czerwca 1944 Józef Mehoffer"
Sprzedane:XII Aukcja Dzieł Sztuki (14 XII 2021)
Cena wywoławcza:2000 zł
Cena uzyskana:2400 zł
MEHOFFER Józef
MEHOFFER JózefMEHOFFER JózefMEHOFFER Józef
Tytuł:Studium alegorii Dobrobytu do witrażu do gmachu Miejskiej Kasy Oszczędności w Krakowie (1932)
Technika:akwarela, ołówek, papier
Wymiary:27,9 x 20 cm
39,3 x 31 cm (wymiary z oprawą)
Uwagi:
Opisany na odwrocie śr.d.: "Okno z K.O.M Kraków | M. P. [nieczytelne]"
Sprzedane:VI Aukcja Dzieł Sztuki (14 XII 2020)
Cena wywoławcza:5000 zł
Cena uzyskana:8000 zł
MEHOFFER Józef
MEHOFFER JózefMEHOFFER JózefMEHOFFER Józef
Tytuł:Portret żony - Jadwigi Mehofferowej (1915-1923)
Technika:węgiel, papier
Wymiary:58 x 42 cm (w świetle oprawy)
68 x 46 cm (wymiary z oprawą)
Uwagi:
Sygnowany p.d.: „Józef Mehoffer”
Na papierze filigran “INGRES | FRANCE” (p.g.)

PROWENIENCJA:
- kolekcja dr Wiesława Zadęckiego

OPIS PRACY:
Jadwiga Mehoffer de domo Janakowska była kobietą życia Józefa Mehoffera - jego żoną, przyjaciółką, muzą i modelką. Artysta wielokrotnie przedstawiał ją w swoich obrazach, rysunkach i grafikach, najczęściej w ciekawych, bogatych strojach, gdyż jak wiadomo, malarz interesował się zagadnieniem mody kobiecej. Prezentowana praca przedstawia Jadwigę w strojnej, modnej sukni z głębokim dekoltem. Jej ubiór uzupełnia delikatna biżuteria - skromny łańcuszek na szyi i pierścionki na prawej dłoni. Kobieta ukazana została en trois quarts, w pozycji siedzącej z ciałem i głową lekko pochylonymi w prawą stronę. Józef Mehoffer sportretował żonę w konwencji realistycznej, a drobiazgowe opracowanie szczegółów jej sukni i mistrzowskie zróżnicowanie faktury materiałów potwierdza zamiłowania kostiumologiczne malarza. Rysunek bliski jest znanym portretom Jadwigi z cyklu “Rewia mody”, który powstawał w latach 1915-1923.
Sprzedane:V Aukcja Dzieł Sztuki (29 X 2020)
Cena wywoławcza:12000 zł
Cena uzyskana:19500 zł
MEHOFFER Józef
MEHOFFER JózefMEHOFFER JózefMEHOFFER Józef
Tytuł:Studium postaci
Technika:węgiel, papier żeberkowy naklejony na tekturę
Wymiary:44,5 x 30,5 cm
51 x 37 cm (wymiary z oprawą)
Uwagi:
Sygnowany p.d.: "Józef Mehoffer"
Na papierze filigran w formie tarczy herbowej z kaduceuszem (l.d.).

PRACA NIEDOSTĘPNA
niedostepny
MEHOFFER Józef
MEHOFFER JózefMEHOFFER JózefMEHOFFER Józef
Tytuł:Szkic postaci Matki Bożej do polichromii tryforiów w kościele Mariackim w Krakowie (1892-1895)
Technika:pastel, kredka, papier
Wymiary:57 x 44 cm
63 x 50 cm (wymiary z oprawą)
Uwagi:
Opisany l.d.: „Tryforia Marjacka | Kraków”

PROWENIENCJA:
- kolekcja dr Wiesława Zadęckiego

OPIS PRACY:
Sztuka monumentalna odegrała dużą rolę w twórczości Józefa Mehoffera. Od 1892 roku artysta pracował nad koncepcją polichromii, która miała ozdobić tryforia w północnych przęsłach prezbiterium kościoła Mariackiego w Krakowie. Do projektu malarz podchodził tak, jak do wszystkich swoich dzieł monumentalnych - ostateczny karton poprzedzał wieloma szkicami kompozycyjnymi i studiami poszczególnych elementów. Rozwój koncepcji Józefa Mehoffera można w tym przypadku prześledzić dzięki jego rysunkom oraz zapiskom umieszczanym w Dzienniku. Prezentowana praca stanowi podwójny szkic do wizerunku Matki Bożej, głównej bohaterki sceny “uczczenia Najświętszej Panny” przez postaci historyczne i współczesne. Rysunek prowadzony jest silną, pewną kreską charakterystyczną dla twórczości Mehoffera i skupia się na pozie i rysach twarzy Marii, pomijając jeszcze kwestie kostiumologiczne, które artysta rozwinął w kolejnych szkicach, m.in. w znajdującym się obecnie w zbiorach Muzeum Narodowego w Krakowie kartonie “Matka Boża Królowa Polski”. Projekt polichromii tryforiów ostatecznie nie został zrealizowany.

PRACA NIEDOSTĘPNA
niedostepny
MEHOFFER Józef
MEHOFFER JózefMEHOFFER JózefMEHOFFER Józef
Tytuł:Dziewicza Wojna (1891)
Technika:akwarela, papier naklejony na tekturę
Wymiary:39,2 x 73,9 cm (wymiary w świetle oprawy)
48,2 x 83 cm (wymiary z oprawą)
Uwagi:
Sygnowany na pracy środkowej p.d.: „JÓZEF MEHOFFER”

PROWENIENCJA:
- kolekcja dr Wiesława Zadęckiego

Kompozycja Dziewicza Wojna jest wspominana w katalogu wystawy “Józef Mehoffer. Opus Magnum” zorganizowanej w Muzeum Narodowym w Krakowie w 2000 roku (Józef Mehoffer. Opus Magnum. Katalog wystawy w Muzeum Narodowym w Krakowie. Styczeń-kwiecień 2000, red. J. Żmudziński, B. König, Kraków 2000, s. 67).

OPIS PRACY:
“Akwarelowy, sygnowany w środkowej części tryptyk, to bez wątpienia uznawany od dawna za zaginiony, młodzieńczy projekt artysty Dziewicza Wojna. (...) W 1891 roku, w czasie stypendialnego pobytu w Paryżu, Józef Mehoffer i Stanisław Wyspiański wzięli udział w międzynarodowym konkursie na dekorację dziedzińca Rudolfinum w Pradze, przygotowując projekt fryzu złożonego z czterech scen - w myśl wymogów konkursu, o tematyce z dziejów Czech. (...)
Trzy kolejne sceny tryptyku to niewątpliwie ilustracje związane z legendarnymi pradziejami Czech. Są to wyobrażenia epizodów z historii władczyni Czech - Libuszy (VII/VIII w.), córki Kroka, opisane m.in. przez czeskiego kronikarza Kosmasa (ok. 1045-1125). Wydaje się, iż przedstawiają one kolejno, w porządku chronologicznym od prawej do lewej:
- Libuszę wraz z jej ojcem i siostrami Kazi i Tetką
- konflikt dwóch możnowładców, który ostatecznie rozstrzygnęła, jako władczyni, Libusza
- Libuszę wraz z poślubionym przez nią Przemysłem Oraczem, uważanym za założyciela dynastii Przemyślidów.”
Dr Beata Studziżba-Kubalska
Kustosz MNK/Dom Józefa Mehoffera


PRACA NIEDOSTĘPNA
niedostepny

 

JÓZEF MEHOFFER

Józef Mehoffer

 

Józef Mehoffer
[Źródło: Narodowe Archiwum Cyfrowe]

 

Józef Mehoffer urodził się w 1869 roku w Ropczycach, zmarł w 1946 roku w Wadowicach. Kontynuując tradycje rodzinne rozpoczął studia na Wydziale Prawa Uniwersytetu Jagiellońskiego, równocześnie ucząc się w krakowskiej Szkole Sztuk Pięknych pod kierunkiem Władysława Łuszczkiewicza i Jana Matejki. W latach 1889-1890 naukę kontynuował w wiedeńskiej Akademii Sztuk Pięknych. Powrócił na krótko do Krakowa, by wkrótce, dzięki stypendium, wyruszyć na studia do Paryża, po drodze zwiedzając miasta niemieckie. We Francji uczył się w École des Arts Décoratifs, Académie Julian, Académie Colarossi u Josepha Blanca i Jacquesa Courtois oraz w pracowni Leona Bonnata – profesora École Nationale des Beaux-Arts. W Paryżu Józef Mehoffer był stałym bywalcem muzeów, salonów i w teatrów. Utrzymywał bliskie kontakty z polskim środowiskiem artystycznym, przyjaźnił się z Władysławem Ślewińskim i Konstantym Laszczką. W owym czasie najbardziej podziwiał chyba dzieła Puvisa de Chavannes’a i Jamesa McNeilla Whistlera.
W 1896 artysta powrócił do Krakowa. Dużo pracował, tworzył i pisał na temat sztuki. W 1900 roku rozpoczął pracę na krakowskiej ASP, w 1905 roku został profesorem macierzystej uczelni. W późniejszym czasie dwukrotnie piastował funkcję rektora (lata 1914/1915-1917/1918 i 1932/1933).
Józef Mehoffer przez całe życie czynnie działał w środowiskach artystycznych, był współzałożycielem TAP "Sztuka" i Towarzystwa Miłośników Historii i Zabytków Krakowa, członkiem SAP, Hagenbundu oraz Société Nationale des Beaux-Arts.

Józef Mehoffer

 

Józef Mehoffer, "Autoportret" (ok. 1898), Muzeum Narodowe w Krakowie
[Źródło: Zbiory cyfrowe MNK]

 

Malarstwo Józefa Mehoffera

Józef Mehoffer był artystą wszechstronnym, zajmował się malarstwem sztalugowym oraz monumentalnym (polichromia i witraż), grafiką i projektowaniem dekoracji wnętrz.
Międzynarodową sławę przyniosło artyście zwycięstwo w konkursie (1895) i zaprojektowanie zespołu witraży do katedry pw. św. Mikołaja we Fryburgu, choć Józef Mehoffer znany był już jako projektant przeszkleń do kościoła Mariackiego i katedry rzymskokatolickiej we Lwowie. W kolejnych latach nadal wykonywał kartony do witraży, wśród których należy wymienić koncepcje przeszkleń w katedrze na Wawelu, witraż w kaplicy zamku Chenaleyres w Szwajcarii czy okna w kościele pw. Najświętszego Serca Pana Jezusa w Turku, dla którego wykonywał on również polichromię ścian. Wśród ważniejszych monumentalnych realizacji Józefa Mehoffera wymienić można także polichromię skarbca na Wawelu i malowidła oraz mozaiki w katedrze ormiańskiej we Lwowie, a wśród projektów niezrealizowanych – polichromię tryforiów w krakowskim kościele Mariackim oraz katedry w Płocku. Artysta brał również udział w konkursie na kurtynę do Teatru Miejskiego w Krakowie.
W dziedzinie malarstwa sztalugowego sztuka Józefa Mehoffera wpisuje się w młodopolski nurt realizmu z dekoracyjnymi elementami secesji i dominującą rolą swobodnych, giętkich linii. Artysta najczęściej wykonywał portrety, ale malował również pejzaże, sceny rodzajowe i ogrodowe oraz obrazy o charakterze symboliczno-alegorycznym. Józef Mehoffer do sztuki podchodził raczej z tradycjonalizmem, który został mu wpojony jeszcze za czasów studenckich przez Jana Matejkę.
Malarz uprawiał również grafikę, projektował plakaty (również propagandowe, m.in. dot. Pożyczki Odrodzenia Polski), okładki, winiety i ilustracje, współpracował np. z miesięcznikiem "Chimera".

Duży wpływ na sztukę Józefa Mehoffera wywarł jego przyjaciel – Stanisław Wyspiański, z którym to znał się już od czasów nauki w Szkole Ćwiczeń pałacu Larischa, razem też uczyli się w krakowskim gimnazjum św. Anny, następnie studiowali w Krakowie i pracowali przy realizacji matejkowskiej polichromii prezbiterium Kościoła Mariackiego. Razem studiowali w Paryżu, gdzie przez pewien czas dzielili nawet jednej pokój-pracownię przy rue de l’Échaudé.
Relacja obu malarzy była często burzliwa, niejednokrotnie zahaczająca o rywalizację – ważna jednak dla obustronnego rozwoju artystycznego.

 

Józef Mehoffer - wystawy i nagrody

Józef Mehoffer wystawiał swoje prace na licznych pokazach w kraju i za granicą, wielokrotnie otrzymując prestiżowe nagrody.

Największa kolekcja obrazów Józefa Mehoffera znajduje się obecnie w muzeum biograficznym Dom Mehoffera – oddziale Muzeum Narodowego w Krakowie. Jego obrazy, rysunki, projekty i pisma są również częścią kolekcji Muzeum Narodowego w Warszawie, Muzeum Narodowego w Poznaniu, Muzeum Narodowego we Wrocławiu i Muzeum Narodowego w Kielcach, Muzeum Uniwersytetu Jagiellońskiego, Muzeum Śląskiego w Katowicach, Muzeum Sztuki w Łodzi, Lwowskiej Galerii Sztuki czy wrocławskiego Ossolineum.

 

Poszukujemy prac

 

Przyjmujemy obrazy Józefa Mehoffera na aukcje sztuki - wycena obrazów, skup i sprzedaż aukcyjna sztuki Józefa Mehoffera.
Jeśli chcą Państwo sprzedać dzieła Józefa Mehoffera, zapraszamy do kontaktu [link].


Zobacz galerię obrazów Józefa Mehoffera w Krakowskim Domu Aukcyjnym [link].

Poszukujemy prac

 

NIEDOSTĘPNE PRACE JÓZEFA MEHOFFERA

 

x
«
»