JACKOWSKI Tadeusz

JACKOWSKI Tadeusz
JACKOWSKI TadeuszJACKOWSKI TadeuszJACKOWSKI Tadeusz
Tytuł:Martwe natury - zestaw dwóch prac (1978)
Technika:mezzotinta, papier
Wymiary:szczegóły w uwagach poniżej
Uwagi:1. "Martwa natura z czerwonym jabłkiem" (1978)
Technika: mezzotinta, papier, E/A
Wymiary grafiki: 22 x 17,5 cm
Wymiary arkusza: 46,7 x 34,7 cm
Sygnowana i datowana ołówkiem p.d.: "T. Jackowski 1978."
Opisana ołówkiem l.d.: "E/A Martwa natura z czerwonym jabłkiem"

2. "Matka - natura II" (1978)
Technika: mezzotinta, papier, ed. 27/50
Wymiary grafiki: 18 x 22,7 cm
Wymiary arkusza: 37 x 44,3 cm
Sygnowana i datowana ołówkiem p.d.: "T. Jackowski 1978."
Opisana ołówkiem l.d.: "27/50 Matka - natura II"
Cena wywoławcza:1600 zł
złóż zlecenie
JACKOWSKI Tadeusz
JACKOWSKI TadeuszJACKOWSKI TadeuszJACKOWSKI Tadeusz
Tytuł:Modelki - zestaw dwóch prac (1989)
Technika:akwaforta, ruletka, papier
Wymiary:szczegóły w uwagach poniżej
Uwagi:1. "Modelka" (1989)
Technika: akwaforta, ruletka, papier, ed. 14/50
Wymiary grafiki: 23,2 x 13,5 cm
Wymiary arkusza: 39 x 26 cm
Sygnowana i datowana ołówkiem p.d.: "T. Jackowski 1989."
Opisana ołówkiem l.d.: "14/50 Modelka"
Opisana na odwrocie.

2. "Wnętrze z modelką" (1989)
Technika: akwaforta, ruletka, papier, ed. 12/50
Wymiary grafiki: 19 x 21,5 cm
Wymiary arkusza: 30 x 38 cm
Sygnowana i datowana ołówkiem p.d.: "T. Jackowski 1989."
Opisana ołówkiem l.d.: "12/50 Wnętrze z modelką"
Opisana na odwrocie.
Cena wywoławcza:1500 zł
złóż zlecenie
JACKOWSKI Tadeusz
JACKOWSKI TadeuszJACKOWSKI Tadeusz
Tytuł:Dziwny sen modelki (1990)
Technika:mezzotinta, akwaforta, papier, ed. 10/50
Wymiary:30 x 20,5 cm (wymiary grafiki)
47,5 x 35 cm (wymiary arkusza)
Uwagi:Sygnowana i datowana ołówkiem p.d.: "T. Jackowski 1990."
Opisana ołówkiem l.d.: "10/50 Dziwny sen modelki"
Opisana na odwrocie.
Cena wywoławcza:800 zł
złóż zlecenie

Tadeusz Jackowski urodził się w 1936 roku w Bruges. Studiował na Wydziale Grafiki Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie w pracowni Mieczysława Wejmana. W latach 1958-1959 kontynuował edukację w École Nationale Supérieure des Beaux Arts w Paryżu. Prowadził Pracownię Technik Metalowych na Uniwersytecie Artystycznym w Poznaniu. W 1978 roku otrzymał tytuł profesora uprawia grafikę warsztatową.

Najchętniej posługuje się technikami mezzotinty i akwatinty. Wśród podejmowanych przez niego tematów wymienić można sceny figuralne i alegoryczne, widoki miast oraz martwe natury. Od 1961 roku brał udział w ponad 150 zbiorowych wystawach grafiki. Jego prace znajdują się w zbiorach Muzeów Narodowych w Warszawie, Krakowie i Wrocławiu, kolekcjach muzealnych w Łodzi, Bydgoszczy, Legnicy, Muzeum Ziemi Lubuskiej w Zielonej Górze, National Museum w Sztokholmie, Muzeum Sztuki w Skopje, Kupferstich Kabinet w Dreźnie, Musée d’Art et d’Histoire w Genewie i Gabinecie Rycin we Florencji. Jest laureatem kilkunastu nagród, m.in.: Nagrody Ministra Kultury i Sztuki (1965); Złotego Medalu na Międzynarodowym Biennale Grafiki we Florencji (1970) oraz Brązowego Medalu na Salonie Jesiennym Towarzystwa Przyjaciół Sztuk Pięknych w 1961 roku.

 

ARTYKUŁ NA TEMAT TWÓRCZOŚCI ARTYSTY

„Być może życiowa decyzja o wyborze grafiki wzięła się z zamiłowania do rysunku i do rysowania oraz z obcowania na co dzień w domu rodzinnym z XVIII i XIX wiecznymi grafikami (nazywanymi niesłusznie rycinami). Zapełniały one gęsto ściany mieszkania moich rodziców. Były to zazwyczaj akwaforty, miedzioryty i litografie o tematyce historycznej. Pojawiało się również w domu tajemnicze i magiczne słowo matryca – czyli płyta miedziana, bądź klocek drzeworytniczy. Fundamentalny element grafiki warsztatowej pozwalający na uzyskiwanie dużej ilości takich samych egzemplarzy – odbitek. Sądzę, że to właśnie owe „ryciny” mogły stać się swoistym, podskórnym impulsem, który zaważył i wpłynął na wyżej wspomnianą, ważną życiową decyzję. I tak, będąc na studiach, postanowiłem realizować swój dyplom na wydziale grafiki, w pracowni druku wklęsłego u prof. Mieczysława Wejmana.” -Tadeusz Jackowski, „Bycie w grafice. Własna postawa twórcza i nauczanie."

- Zeszyty Naukowe Wyższej Szkoły Technicznej w Katowicach, nr 6, Katowice 2016, s. 212.

x
«
»