JAHL Władysław
Tytuł: | Chopin - teka 14 grafik (1949) |
Technika: | akwaforta, papier |
Wymiary: | 28 x 37,8 cm (wymiary jednego arkusza) |
Uwagi: | Każda z prac sygnowana ołówkiem p.d.: "Jahl" i numerowana l.d. "III/XV" Edycja III. Nakład teki: CXXX egzemplarzy numerowanych (egzemplarze I-XV pierwotnie wyłączone ze sprzedaży). Kompletna teka z obwolutą, spisem grafik i wprowadzeniem autorstwa Serge’a Moreux. Teka obejmuje XIV akwafort odnoszących się do kolejnych utworów Fryderyka Chopina: I. "Polonaise en fa dièse mineur, Op. 44"; (wymiary grafiki: 26,8 x 21 cm) II. "Prélude en la bémol majeur, Op. 28"; (wymiary grafiki: 21,8 x 17,7 cm) III. "Nocturne en ré bémol majeur, Op. 27"; (wymiary grafiki: 22,4 x 18,5 cm) IV. "Ballade en fa majeur, Op. 28"; (wymiary grafiki: 22 x 17,6 cm) V. "Impromptu en sol bémol majeur, Op. 51"; (wymiary grafiki: 22,3 x 19,1 cm) VI. "Valse brillante"; (wymiary grafiki: 22,4 x 17,8 cm) VII. "Étude en do mineur, Op. 10, Nº 12"; (wymiary grafiki: 22,3 x 18,2 cm) VIII. "Scherzo en si mineur, Op. 20"; (wymiary grafiki: 22,3 x 18,2 cm) IX. "Mazurka en do dièse mineur, Op 41, Nº 1"; (wymiary grafiki: 21,8 x 18,2 cm) X. "Polonaise en la majeur, Op. 40, Nº 1"; (wymiary grafiki: 22,5 x 19,1 cm) XI. "Concerto en mi mineur, Op. 11"; (wymiary grafiki: 21,4 x 18,4 cm) XII. "Polonaise en la bémol majeur, Op. 53"; (wymiary grafiki: 21,9 x 17,8 cm) XIII. "Polonaise-Fantaisie en la bémol majeur, Op. 61"; (wymiary grafiki: 21,7 x 17,7 cm) XIV. "Sonate en si bémol mineur, Op. 35"; (wymiary grafiki: 22 x 18,5 cm) PRACA NIEDOSTĘPNA |
WŁADYSŁAW JAHL - NOTA BIOGRAFICZNA
Władysław Jahl urodził się w 1886 roku w Jarosławiu, zmarł w 1953 roku w Paryżu. Początkowo studiował prawo na Uniwersytecie Lwowskim, a następnie historię sztuki na Uniwersytecie Jagiellońskim. W 1912 roku wyjechał do Paryża, gdzie przez dwa lata uczył się w prywatnej szkole artystycznej Académie de la Grande Chaumière. W 1914 roku malarz podróżował do Hiszpanii, która stała się jednym z ulubionych miejsc artysty i do której często jeszcze w latach 20. powracał. W kraju tym spędził kilka lat, a od 1917 roku uczył się tam w pracowni Józefa Pankiewicza. Zetknięcie się ze sztuką hiszpańską, przede wszystkim z obrazami El Greca, odegrało ogromną rolę w ukształtowaniu się charakteru artystycznego twórczości Władysława Jahla.
W 1919 roku artysta powrócił na stałe do Paryża i prowadził aktywną działalność wystawienniczą – pokazywał swoje prace na Salonie Jesiennym, Salonie Niezależnych (1920), Salonie Malarzy i Grafików Francuskich (1937) czy Salonie Tuileries (1938-1939). Obrazy wysyłał również na wystawy w Polsce, m.in. w Krakowie, Poznaniu i Warszawie, jego prace pojawiały się również w innych krajach, np. w Hiszpanii, we Włoszech, w Wielkiej Brytanii czy Stanach Zjednoczonych. Wstąpił do Związku Artystów Polskich we Francji.
Władysław Jahl zajmował się malarstwem i grafiką, działał także w obszarze scenografii i kostiumografii, projektował dekoracje m.in. dla madryckiego Teatru Odeon. Stylistyka jego prac łączy w sobie wpływy środowiska École de Paris, ekspresjonizmu i francuskiego postimpresjonizmu.
W swojej twórczości Władysław Jahl podejmował różne tematy, np. pejzaże, portrety i martwe natury, ale motywem najczęściej pojawiającym się w jego pracach były sceny rycerskie związane z Don Kichotem. Charakterystycznym elementem obrazów malarza były ekspresyjne, dynamiczne, abstrakcyjne tła. Początkowo malował wykorzystując wąską, stonowaną gamę barw z pojedynczymi akcentami jaskrawego koloru, w latach 40. natomiast paleta malarska artysty uległa wyraźnemu rozjaśnieniu i nasyceniu.
Prace Władysława Jahla znajdują się m.in. w zbiorach Muzeum Narodowego w Warszawie. Wiele obrazów artysty zaginęło lub uległo zniszczeniu w okresie II wojny światowej.
NIEDOSTĘPNE PRACE WŁADYSŁAWA JAHLA