WIERUSZ-KOWALSKI Alfred

Alfred Wierusz-Kowalski - notowania aukcyjne

Aktualna oferta aukcyjna Alfreda Wierusza-Kowalskiego. Wyniki aukcyjne. Biografia

Zachęcamy do zgłaszania prac Alfreda Wierusza-Kowalskiego na aukcję [kontakt]

WIERUSZ-KOWALSKI Alfred
WIERUSZ-KOWALSKI AlfredWIERUSZ-KOWALSKI AlfredWIERUSZ-KOWALSKI Alfred
Tytuł:Koń na postoju
Technika:olej, deska fazowana
Wymiary:23,5 x 18,4 cm
43,5 x 37,5 cm (z oprawą)
Uwagi:Sygnowany p.d.: "AWKowalski"

OPIS PRACY:
Alfred Wierusz-Kowalski należy do najbardziej cenionych przedstawicieli polskiej kolonii artystycznej kształcącej się i działającej w drugiej połowie XIX wieku w Monachium (tzw. wcześniej w literaturze "szkoły monachijskiej"). Artysta zyskał popularność głównie za sprawą niewielkich pejzaży, które często ukazywały kresowe wsie i pola, malował jednak również dużych rozmiarów kompozycje o charakterze rodzajowym, najchętniej wybierając tematy z zaprzęgami końskimi.
W oferowanym obrazie centralnie, na pierwszym planie został przedstawiony zaprzężony w konia drewniany wóz, na którym można dostrzec siano i niedookreślony ładunek. Zwierzę ukazane jest w bezruchu, podczas karmienia z treptucha. Po prawej stronie znajdują się wbite w ziemię drewniane sztachety, na jednej z nich widnieje nałożony ceramiczny garnek. Całość jest osadzona w chłodnej scenerii, na tle rozległego, błotnistego, jak gdyby miejscami pokrytego szronem nizinnego krajobrazu. Gama barwna i mięsistość nakładanej farby wpasowuje się w charakterystykę tzw. "sosów monachijskich", jak nazywana bywa w opracowaniach impastowa miejscami, brązowo-szara warstwa malarska znakomicie oddająca w obrazach wilgotne, błotniste drogi wsi. Sumarycznie spokój, bezruch, nastrój i kolorystyka pejzażu przywodzą skojarzenia z mroźnym porankiem.
Na charakter kompozycji silnie wpływa światło, które swoją ciepłą barwą rozświetla niebo i wydobywa się zza zamglonego krajobrazu. Ten sposób budowania nastroju w obrazie jest znamienny dla polskich artystów związanych z monachijskim środowiskiem artystycznym w XIX wieku, do którego, jak już wspomniano, Alfred Wierusz-Kowalski należał i w którym prężnie działał. W obrazie "Koń na postoju" realizm przedstawienia łączy się z opisaną nastrojowością, określaną w tej epoce historii sztuki niemieckim mianem "Stimmung".
Cena wywoławcza:50000 zł
złóż zlecenie

ALFRED WIERUSZ-KOWALSKI

Alfred Wierusz-Kowalski

Alfred Wierusz-Kowalski, Autoportret z paletą, Muzeum Narodowe w Warszawie
[Źródło: Cyfrowe MNW]

Alfred Wierusz-Kowalski urodził się w 1849 roku w Suwałkach, zmarł w 1915 roku w Monachium. Od 1868 roku kształcił się w warszawskiej Klasie Rysunkowej pod kierunkiem Rafała Hadziewicza, Aleksandra Kamińskiego i Wojciecha Gersona. Następnie przez krótki czas studiował w Akademii Sztuk Pięknych w Dreźnie. W 1872 roku Alfred Wierusz-Kowalski rozpoczął studia w Akademii Sztuk Pięknych w Monachium pod kierunkiem Alexandra Wagnera. Po roku naukę kontynuował w prywatnej pracowni Józefa Brandta. Pobyt w atelier tego malarza odbił się zarówno na stylu Alfreda Wierusza-Kowalskiego, jak i na doborze tematów w jego przyszłej twórczości. W Monachium artysta zdecydował się pozostać na stałe.

W 1890 roku Alfred Wierusz-Kowalski zyskał tytuł honorowego profesora Akademii monachijskiej. Nigdy nie założył własnej klasy rysunkowej, jednak do jego nieoficjalnych uczniów zaliczano między innymi Olgę Boznańską, Czesława Tańskiego, Henryka Weyssenhoffa, Michała Gorstkina-Wywiórskiego i Karola Wierusza-Kowalskiego.

Malarstwo Alfreda Wierusza-Kowalskiego

Alfred Wierusz-Kowalski uprawiał sztalugowe malarstwo olejne w nurcie realizmu. W swoich obrazach powielał popularne w tamtym czasie tematy malarskie: obrazy z życia ludności wiejskiej Podhala i Huculszczyzny, sceny z polowań i napadów wilków, a także epizody batalistyczne i rodzajowo-historyczne kompozycje z końmi. Najczęściej akcję swoich prac osadzał w pejzażu zimowym. Rzadziej wykonywał portrety. Na początku wieku XX, tuż po podróży artysty do Afryki, w jego twórczości zaczęły pojawiać się również tematy orientalne.

Obrazy Alfreda Wierusza-Kowalskiego znajdowały nabywców wśród wyższych sfer. W krótkim czasie stał się rozpoznawalną postacią polskiej kolonii artystycznej w Monachium, szybko zdobył uznanie publiczności i mecenasów sztuki.

Poza malarstwem artysta zajmował się również ilustracją, przez wiele lat współpracował z czasopismami "Tygodnik Ilustrowany" oraz "Kłosy".

Alfred Wierusz-Kowalski - wystawy, nagrody i kolekcje

Jak już wspomniano, Alfred Wierusz-Kowalski osiadł na stałe w Bawarii, ale regularnie wystawiał swoje prace w Polsce, m.in. w krakowskim Towarzystwie Przyjaciół Sztuk Pięknych (w latach 1873, 1876, 1893, 1894, 1908), w Salonie Aleksandra Krywulta w Warszawie (w latach 1893, 1895, 1896, 1898-1900, 1902), a także w Towarzystwie Zachęty Sztuk Pięknych w Warszawie, gdzie w latach 1892 i 1908 odbyły się jego indywidualne ekspozycje.
Za swoje prace malarz był wielokrotnie nagradzany, otrzymał np. medale na wystawach w Monachium, Wiedniu, Berlinie, Paryżu, Saint Louis i Louisville, a w 1904 roku uzyskał na ogólnokrajowej wystawie we Lwowie Wielki Złoty Medal.

Obrazy Alfreda Wierusza-Kowalskiego znajdują się w wielu kolekcjach prywatnych na całym świecie. Stosunkowo niewiele prac artysty stanowi część polskich zbiorów muzealnych, np. Muzeum Narodowego w Warszawie, Muzeum Sztuki w Łodzi, Muzeum w Suwałkach czy Muzeum Okręgowego w Białymstoku.

Poszukujemy prac

Przyjmujemy obrazy Alfreda Wierusza-Kowalskiego na aukcje sztuki - wycena obrazów, skup i sprzedaż aukcyjna sztuki Alfreda Wierusza-Kowalskiego.
Jeśli chcą Państwo sprzedać dzieła Alfreda Wierusza-Kowalskiego, zapraszamy do kontaktu [link].

Zobacz galerię obrazów Alfreda Wierusza-Kowalskiego w Krakowskim Domu Aukcyjnym [link].

Poszukujemy prac
x
«
»