XXXVI Aukcja Dzieł Sztuki (16 IV 2024)
Data aukcji: 2024-04-16
Krakowski Dom Aukcyjny®XXXVI Aukcja Dzieł Sztuki
16 kwietnia (wtorek) 2024 - godz. 18.30 Krakowski Dom Aukcyjny - Kraków ul. Starowiślna 14 Licytacja live na bid.kda.pl |
Kraków - Starowiślna 14 Zaloguj się i złóż zlecenie aukcyjne
|
LOT 1 | ID: 036001 |
RYCHTER-JANOWSKA Bronisława BIOGRAFIA | |
Tytuł: | Wnętrze dworku z widokiem na ogród |
Technika: | olej, tektura |
Wymiary: | 16 x 23,5 cm (w świetle passe-partout) 29,5 x 35,5 cm (z oprawą) |
Uwagi: | Sygnowany p.d.: "B. RYCHTER-JANOWSKA." OPIS PRACY: Kompozycja prezentowanej pracy jest złożona i łączy w sobie zamiłowanie Bronisławy Rychter-Janowskiej do przedstawiania wnętrz polskich dworków i ich mieszkanek, a także przepełnionych zielenią ogrodów. Obraz zawiera w sobie szereg charakterystycznych dla malarstwa artystki rozwiązań. Ukazane na pierwszym planie wnętrze otwiera się dwudrzwiowym przejściem na usytuowany w tle krajobraz z ożywionym czerwonym kwieciem klombem. Malarka dzięki temu osiągnęła głębię i interesujący układ, który umożliwił jej zbudowanie kontrastowych partii światłocieniowych wpływających na nastrojowość i walory dekoracyjne całości. Przedstawiony salon jest wypełniony różnorodnymi meblami oraz przedmiotami, w tym widniejącym na ścianie portretem, które oddają w przekonujący sposób aurę ziemiańskiego domu. W prezentowanej pracy Bronisława Rychter-Janowska uwieczniła również dwie powracające ze spaceru kobiece postacie, z których jedna – młodsza dama – trzyma naręcze prawdopodobnie dopiero co zerwanych z ogrodu kwiatów. Za nią podąża ubrana w ciemną suknię, elegancka starsza kobieta z czepcem na głowie. Obraz Bronisławy Rychter-Janowskiej wyróżnia wspomniana wyżej złożoność rozwiązań kompozycyjnych i wyśmienita warstwa formalna, którą cechuje precyzja (m.in. w oddaniu parkietu podłogi) i wrażliwość na światło i barwę, dzięki którym widz niemalże czuje na skórze ciepło letniego słońca w ogrodzie i kojący chłód wnętrza salonu. |
Cena wywoławcza: | 12000 zł |
Cena uzyskana: | 13000 zł |
LOT 2 | ID: 036002 |
RYCHTER-JANOWSKA Bronisława BIOGRAFIA | |
Tytuł: | Jesienią przed dworkiem |
Technika: | olej, tektura |
Wymiary: | 50,3 x 69,5 cm 65,5 x 85 cm (z oprawą) |
Uwagi: | Sygnowany p.d.: "B. RYCHTER-JANOWSKA" Na odwrocie metka z wystawy "Gabinet kolekcjonera. Odsłona pierwsza" (13.01.-24.02.2019) prezentowanej w Muzeum w Tarnowskich Górach. OPIS PRACY: Twórczość Bronisławy Rychter-Janowskiej była zdominowana przez motyw polskiego dworu, który był przez artystkę ukazywany w otoczeniu zmieniającej się przyrody i pór roku. Oferowany obraz przedstawia otoczony rozległym ogrodem ziemiański dworek. Praca została rozbudowana o sztafaż w postaci dwóch osób siedzących przy stole usytuowanym na tarasie przed głównym wejściem do budynku. Ta przepełniona światłem kompozycja zachwyca bogactwem barw i subtelnością w oddaniu różnorodnych tonacji. Bronisława Rychter-Janowska w wyśmienity sposób ukazała aurę spojonego jesiennego wieczoru. Złoto-brązowe liście drzew i ciepło zachodzącego słońca potęgują sielankowy nastrój całości. Malarka w znamienny dla siebie sposób stworzyła przepełnioną luministycznymi efektami kompozycję, która w wyidealizowany sposób przedstawia świat, po którym pozostały już tylko ciepłe wspomnienia. |
Cena wywoławcza: | 16000 zł |
Cena uzyskana: | 21000 zł |
LOT 3 | ID: 036003 |
RYCHTER-JANOWSKA Bronisława BIOGRAFIA | |
Tytuł: | Za murem |
Technika: | olej, tektura |
Wymiary: | 34 x 48 cm 44,5 x 58,5 cm (z oprawą) |
Uwagi: | Sygnowany p.d.: "B. RYCHTER-JANOWSKA" Na odwrocie pieczęć krakowskiej Fabryki Farb i Przyborów Malarskich "ISKRA & KARMAŃSKI". Obraz w przeszłości poddany konserwacji. Widoczny niewielki ubytek malatury (o średnicy ok. 1 cm) przy krawędzi obrazu (l.d.). |
LOT 4 | ID: 036004 |
JAXA-MAŁACHOWSKI Soter August BIOGRAFIA | |
Tytuł: | Przed burzą (1923) |
Technika: | gwasz, akwarela, tektura |
Wymiary: | 35 x 49 cm 48 x 63 cm (z oprawą) |
Uwagi: | Sygnowany i datowany p.d.: "S Jaxa | 1923" OPIS PRACY: Zdecydowana większość tworzonych przez Sotera Jaxa-Małachowskiego obrazów miało charakter marynistyczny. Artysta ze szczególnym upodobaniem przedstawiał Morze Bałtyckie, nad które cyklicznie jeździł w ramach plenerów malarskich. W ich wyniku powstawały niezwykle nastrojowe pejzaże. Prezentowana praca przedstawia łódź na spokojnym morzu, w której znajdują się dwaj energicznie wiosłujący, uciekający przed zbliżającą się burzą mężczyźni. Na niebie wyraźnie widoczna jest ciemna masa nadciągających groźnych chmur. Na dynamikę całej kompozycji wpływają również ukazane w locie śnieżnobiałe mewy przecinające dominujące tutaj ciemne odcienie błękitu i szarości. Ta nastrojowa scena trafnie ukazuje moment przed nadejściem deszczu. Soter Jaxa-Małachowski w znamienny dla siebie sposób oddał piękno, a zarazem grozę morskiego żywiołu. |
Cena wywoławcza: | 12000 zł |
Cena uzyskana: | 16000 zł |
LOT 5 | ID: 036005 |
JAXA-MAŁACHOWSKI Soter August BIOGRAFIA | |
Tytuł: | Morze (1930) |
Technika: | gwasz, akwarela, papier naklejony na tekturę |
Wymiary: | 35,5 x 49,5 cm 43 x 57 cm (z oprawą) |
Uwagi: | Sygnowany i datowany p.d.: "S Jaxa | 1930"
Na odwrocie metka Związku Polskich Artystów Plastyków. Lokalnie widoczne drobne zarysowania malatury. |
Cena wywoławcza: | 10000 zł |
Cena uzyskana: | 12000 zł |
LOT 6 | ID: 036006 |
WIERUSZ-KOWALSKI Alfred BIOGRAFIA | |
Tytuł: | Koń na postoju |
Technika: | olej, deska fazowana |
Wymiary: | 23,5 x 18,4 cm 43,5 x 37,5 cm (z oprawą) |
Uwagi: | Sygnowany p.d.: "AWKowalski"
Autentyczność obrazu została potwierdzona przez Elizę Ptaszyńską. OPIS PRACY: Alfred Wierusz-Kowalski należy do najbardziej cenionych przedstawicieli polskiej kolonii artystycznej kształcącej się i działającej w drugiej połowie XIX wieku w Monachium (tzw. wcześniej w literaturze "szkoły monachijskiej"). Artysta zyskał popularność głównie za sprawą niewielkich pejzaży, które często ukazywały kresowe wsie i pola, malował jednak również dużych rozmiarów kompozycje o charakterze rodzajowym, najchętniej wybierając tematy z zaprzęgami końskimi. W oferowanym obrazie centralnie, na pierwszym planie został przedstawiony zaprzężony w konia drewniany wóz, na którym można dostrzec siano i niedookreślony ładunek. Zwierzę ukazane jest w bezruchu, podczas karmienia z treptucha. Po prawej stronie znajdują się wbite w ziemię drewniane sztachety, na jednej z nich widnieje nałożony ceramiczny garnek. Całość jest osadzona w chłodnej scenerii, na tle rozległego, błotnistego, jak gdyby miejscami pokrytego szronem nizinnego krajobrazu. Gama barwna i mięsistość nakładanej farby wpasowuje się w charakterystykę tzw. "sosów monachijskich", jak nazywana bywa w opracowaniach impastowa miejscami, brązowo-szara warstwa malarska znakomicie oddająca w obrazach wilgotne, błotniste drogi wsi. Sumarycznie spokój, bezruch, nastrój i kolorystyka pejzażu przywodzą skojarzenia z mroźnym porankiem. Na charakter kompozycji silnie wpływa światło, które swoją ciepłą barwą rozświetla niebo i wydobywa się zza zamglonego krajobrazu. Ten sposób budowania nastroju w obrazie jest znamienny dla polskich artystów związanych z monachijskim środowiskiem artystycznym w XIX wieku, do którego, jak już wspomniano, Alfred Wierusz-Kowalski należał i w którym prężnie działał. W obrazie "Koń na postoju" realizm przedstawienia łączy się z opisaną nastrojowością, określaną w tej epoce historii sztuki niemieckim mianem "Stimmung". |
Cena wywoławcza: | 50000 zł |
Cena uzyskana: | 72000 zł |
LOT 7 | ID: 036007 |
KOSSAK Juliusz BIOGRAFIA | |
Tytuł: | Jeździec z luzakiem (1896) |
Technika: | akwarela, ołówek, papier naklejony na tekturę |
Wymiary: | 24 x 19 cm (w świetle passe-partout) 50,5 x 44,5 cm (z oprawą) |
Uwagi: | Sygnowany i datowany p.d.: "Juliusz Kossak | 1896" OPIS PRACY: Juliusz Kossak do perfekcji opanował technikę akwareli, a w swoich pracach najczęściej podejmował tematy batalistyczne i historyczno-rodzajowe. Protoplasta artystycznego rodu Kossaków był zapalonym miłośnikiem koni – w efekcie stanowią one niemal nieodłączny element tworzonych przez niego kompozycji. W prezentowanej akwareli precyzyjny rysunek i subtelna gama barwna tworzą spójną i posiadającą wysokie walory artystyczne całość. Na kompozycję składa się centralnie umieszczona grupa złożona z jeźdźca kłusującego na kasztanowatym koniu i prowadzącego obok luzaka o podobnej, jasnogniadej maści. Wąsaty mężczyzna jest ubrany w strój nawiązujący do tradycji szlacheckiej, przewiązany szerokim błękitnym pasem, głowę postaci nakrywa kołpak. Pasiaste, czerwonawe spodnie jeźdźca kojarzą się natomiast z ubiorem krakowiaków. Ukazane zwierzęta są ujęte w ruchu, dzięki czemu można dostrzec piękno ich sylwetek i pracujących mięśni. Znajdujący się w tle wiejski krajobraz został zbudowany z subtelnie przenikających się zieleni traw i zarysów drewnianych chałup. Warto zwrócić uwagę na mistrzowskie wyważenie kompozycji poprzez ukazanie wysokich źdźbeł trawy w lewym dolnym narożniku i drzew przy prawej krawędzi pola obrazowego. Podobny temat bywał podejmowany przez Juliusza Kossaka w latach 90. XIX wieku i w literaturze odczytuje się go m.in. jako przedstawienie rodzajowej sceny powrotu z jarmarku – co istotnie tłumaczyłoby motyw jeźdźca prowadzącego luzem zakupionego przed momentem konia. |
Cena wywoławcza: | 37000 zł |
Cena uzyskana: | 66000 zł |
LOT 8 | ID: 036008 |
KOSSAK Wojciech BIOGRAFIA | |
Tytuł: | Ułan z koniem (1941) |
Technika: | olej, tektura |
Wymiary: | 56 x 46 cm 82 x 71,5 cm (z oprawą) |
Uwagi: | Sygnowany i datowany l.d.: "Wojciech Kossak | 1941" Opisany na odwrocie: "Potwierdzam autentyczność | Wojciech Kossak" OPIS PRACY: Malarstwo Wojciecha Kossaka jest powszechnie znane ze scen ukazujących epizody z wojen napoleońskich i rozpoznawalnych już na pierwszy rzut oka przedstawień z wizerunkami ułanów. W prezentowanej pracy artysta podjął temat zimowej przeprawy. Na pierwszym planie malarz ukazał ułana w intensywnie niebieskiej kurtce z gniadym koniem wędrującym u boku żołnierza. Mężczyzna jest poważny, pogrążony w myślach i pewnym krokiem zmierza przed siebie. O panującym chłodzie świadczy gest ułana, który chowa zmarznięte dłonie w rękawy odzienia, tworząc z nich coś na wzór mufki. Impresyjnie potraktowany zimowy pejzaż w tle oddaje wrażenie mroźnej, zimowej zawieruchy śnieżnej, warte uwagi są błękitno-fioletowe niuanse w partii nieba. Krajobraz ten dodatkowo nadaje całej kompozycji dekoracyjny poniekąd charakter. Podobny typ przedstawienia ułana z koniem był przez Wojciecha Kossaka wielokrotnie podejmowany i do dzisiaj cieszy się dużą popularnością wśród kolekcjonerów. Artysta w znamienny dla siebie sposób, ekspresyjnym duktem pędzla namalował rodzajową właściwie, ale wpisującą się w wojskową tematykę scenę. |
Cena wywoławcza: | 36000 zł |
Cena uzyskana: | 36000 zł |
LOT 9 | ID: 036009 |
KOSSAK Jerzy BIOGRAFIA | |
Tytuł: | Szwoleżer Polskiego Pułku Gwardii Cesarskiej (1924) |
Technika: | olej, płótno naklejone na tekturę |
Wymiary: | 25,5 x 19,5 cm 43 x 36,5 cm (z oprawą) |
Uwagi: | Sygnowany i datowany l.d.: "J. Kossak | 24" Na odwrocie ołówkowy szkic podobnej kompozycji ze szwoleżerem i koniem. OPIS PRACY: Motyw wojen napoleońskich był stale obecny w malarstwie Jerzego Kossaka. Artysta poza epizodami z walk wielokrotnie przedstawiał wyimaginowane żołnierskie portrety, m.in. polskich szwoleżerów, którzy służyli w Gwardii Cesarskiej i należeli do najlepszych żołnierzy Napoleona. Ukazany na pierwszym planie mężczyzna ma na sobie charakterystyczny mundur szwoleżerów, na który składają się m.in. granatowa kurtka z amarantowym kołnierzem i rabatami oraz czapka zdobiona blachą z przedstawieniem wschodzącego słońca i złotą literą "N" na srebrnym tle. Postać prawą dłonią wspiera się o szablę. Mężczyzna został ukazany w pewnej pozie, a paradny strój wpływa na reprezentacyjny charakter całości. Obraz zaskakuje swoją wielobarwnością, w której dużą rolę odgrywa zieleń, błękit i róż. Ekspresyjny dukt pędzla odpowiada ręce Jerzego Kossaka, który w tej niewielkiej kompozycji zawarł w pełni swój indywidualny styl – w nim właśnie realizm przedstawienia ulega indywidualnej ekspresji artystycznej. Na odwrociu pracy znajduje się wykonany ołówkiem szkic przedstawiający niemal w lustrzanym odbiciu znajdującą się na przodzie kompozycję – jedyną różnicę stanowi gest jednej ręki żołnierza – tutaj ten, zamiast opierać się na szabli, zdaje się przytrzymywać dłonią źdźbło przeżuwanej dla rozrywki trawy. Warto zauważyć, że obraz pochodzi ze stosunkowo wczesnego, cenionego przez kolekcjonerów okresu w twórczości Jerzego Kossaka i jest autorsko datowany na 1924 rok. |
Cena wywoławcza: | 8000 zł |
Cena uzyskana: | 19000 zł |
LOT 10 | ID: 036010 |
KOSSAK Jerzy BIOGRAFIA | |
Tytuł: | Oddział kirasjerów w odwrocie spod Moskwy (1940) |
Technika: | olej, tektura |
Wymiary: | 30 x 40,3 cm 45,5 x 55,5 cm (z oprawą) |
Uwagi: | Sygnowany i datowany l.d.: "Jerzy Kossak | 1940" |
Cena wywoławcza: | 9000 zł |
Cena uzyskana: | 15000 zł |
LOT 11 | ID: 036011 |
KOSSAK Jerzy (pracownia) BIOGRAFIA | |
Tytuł: | Spotkanie na zwiadzie (1947) |
Technika: | olej, tektura |
Wymiary: | 34,7 x 49 cm 47 x 62 cm (z oprawą) |
Uwagi: | Sygnowany i datowany p.d.: "Jerzy Kossak | 1947" Na odwrocie pieczątka Jerzego Kossaka z herbem rodu Kossaków oraz pieczątka artysty z potwierdzeniem autentyczności obrazu. |
Cena wywoławcza: | 8000 zł |
Cena uzyskana: | 13000 zł |
LOT 12 | ID: 036012 |
SETKOWICZ Adam BIOGRAFIA | |
Tytuł: | Wesele krakowskie |
Technika: | olej, tektura |
Wymiary: | 55,5 x 79 cm 71,5 x 95 cm (z oprawą) |
Uwagi: | Sygnowany l.d.: "A. Setkowicz"
Lokalnie widoczne drobne ubytki malatury (l.d.). OPIS PRACY: Adam Setkowicz jest znany jako twórca sielankowych wiejskich scen rodzajowych. Malarz najchętniej ukazywał realia podkrakowskich miejscowości. W tworzonych przez niego kompozycjach wielokrotnie powracał motyw końskich zaprzęgów. W prezentowanej pracy w centrum pola obrazowego został przedstawiony krakowski orszak weselny, który wyraźnie odcina się od bieli pokrytego śniegiem otoczenia. Wąska gama barwna jest zdynamizowana kolorowymi strojami rozbawionych weselników, w których dominują akcenty czerwieni. Obraz stanowi charakterystyczny dla tego twórcy przykład zimowej kompozycji, która w szczery sposób oddaje lokalny folklor. |
LOT 13 | ID: 036013 |
MALCZEWSKI Jacek BIOGRAFIA | |
Tytuł: | Akt akademicki |
Technika: | ołówek, papier naklejony na tekturę |
Wymiary: | 24,5 x 20,5 cm (w świetle passe-partout) 48 x 44 cm (z oprawą) |
Uwagi: | Na odwrocie pieczątka "ZE ZBIORÓW MARJI MALCZEWSKIEJ" z herbem Tarnawa. Na odwrocie tektury przyklejony fragment papieru z sygnaturą ołówkiem: "JMalczewski" OPIS PRACY: Jacek Malczewski już w wieku dziecięcym wykazywał duże zainteresowanie rysunkiem, a pierwsze jego znane prace pochodzą z okresu, kiedy artysta miał 14 lat. Już w nich można dostrzec dużą sprawność i pewność ręki. Oferowany szkic ukazuje od pasa w górę postać nagiego mężczyzny, który lewą ręką wspiera się na drzewcu, jednocześnie opierając łokieć o wysoki postument. Postać jest ukazana od boku, z głową lekko odwróconą w tył. Praca jest wyśmienitym studium anatomicznym, w którym artysta z dużą dbałością o detale oddał męską sylwetkę i starannym szrafunkiem opracował światłocień. Rysunek jest modelowym przykładem akademickiego aktu, w którym nadrzędną cechą jest precyzja w oddaniu ludzkiego ciała. Ten chłodny realizm przedstawień artysta mógł pogłębiać w trakcie studiów w paryskiej École des Beaux-Arts, gdzie kształcił się pod kierunkiem Henri Lehmanna (ucznia Ingresa). |
Cena wywoławcza: | 2000 zł |
Cena uzyskana: | 13000 zł |
LOT 14 | ID: 036014 |
MALCZEWSKI Jacek BIOGRAFIA | |
Tytuł: | Dzieci w pejzażu - portret Julii i Rafała (1914) |
Technika: | olej, tektura |
Wymiary: | 40 x 47,5 cm 55 x 64 cm (z oprawą) |
Uwagi: | Sygnowany i datowany l.d.: "J. Malczewski | 1914" OPIS PRACY: Schemat kompozycyjny prezentowanego portretu składa się z charakterystycznych dla twórczości Jacka Malczewskiego elementów. Kompozycja pracy jest symetryczna i została zbudowana za pomocą centralnie umieszczonego pnia drzewa, dzielącego całość pola obrazowego na dwie części. Po jego bokach znajdują się dwie postacie. Obraz przedstawia dwójkę dzieci, które można zidentyfikować jako córkę i syna Jacka Malczewskiego - Julię oraz Rafała. W obrazie wyraźnie dostrzegalne są również inne znamienne cechy malarstwa artysty, jak zdynamizowanie wyważonej gamy barwy poprzez zastosowanie intensywnych akcentów kolorystycznych oraz samo ukazanie postaci dziecięcych, które w większości prac mistrza miały znaczenie symboliczne związane z refleksją nad przemijaniem. Prezentowany obraz powstał w 1914 roku, kiedy dzieci Jacka Malczewskiego były już dorosłe, jednak artysta prawdopodobnie stworzył tę kompozycję bazując na wcześniejszych szkicach i fotografiach, które umożliwiły mu stworzenie obrazu będącego intymnym powrotem do przeszłości. W takim rozumieniu praca staje się wizualizacją wspomnienia. Na uwagę zasługuje ubiór Rafała - kobaltowy strój z peleryną i jasny kapelusz z dużym rondem. Ten rodzaj ubioru wielokrotnie powracał w przedstawieniach syna w otoczeniu ogrodu powstałych około 1900 roku. Faktem jest, że wraz z wyjazdem syna na studia w 1910 roku do Wiednia, kontakt pomiędzy Jackiem Malczewskim a Rafałem osłabł, jednak po wybuchu I wojny światowej ojciec i syn wspólnie znajdowali się w stolicy Austrii - być może właśnie tam został namalowany prezentowany obraz. Praca, pomimo swojego szkicowego charakteru, posiada duże walory dekoracyjne i w niezwykle trafny sposób oddaje nastrój dzikiego ogrodu lub bujnego sadu, na którego tle ukazano zamyślone sylwetki dzieci. Całość jest przepełniona nastrojem melancholii, tak znamiennej dla symbolistycznego malarstwa Jacka Malczewskiego. Warto podkreślić, że choć znane są liczne pojedyncze portrety dzieci artysty, to jednak kompozycje jak ta, tj. ukazujące dwie postacie, są wyjątkowe i stanowią rzadkość na rynku aukcyjnym. |
LOT 15 | ID: 036015 |
AXENTOWICZ Teodor BIOGRAFIA | |
Tytuł: | Rozmowa |
Technika: | pastel, papier naklejony na tekturę |
Wymiary: | 63,3 x 47,8 cm 73 x 59,5 cm (z oprawą) |
Uwagi: | Sygnowany p.d.: "T. Axentowicz" OPIS PRACY: Kobiecy portret stanowił główny temat w malarstwie Teodora Axentowicza. Artysta przedstawiał swoje modelki w różnych ujęciach i sceneriach, dając wyraz swojej fascynacji kobiecym pięknem. Malarz wypracował indywidualny kanon kobiecej urody, który cechowała obecność delikatnych rysów twarzy, niewielkiego nosa, pełnych ust i wyraźnie zaznaczonych łuków brwiowych. W prezentowanym obrazie na pierwszym planie została ukazana siedząca na fotelu młoda kobieta, która prowadzi rozmowę telefoniczną lub też oczekuje na nawiązanie połączenia. Postać jest skierowana w lewą stronę i opiera się na masywnym podłokietniku. Jej łagodny wzrok jest skierowany na wprost, oczy nawiązują kontakt z odbiorcą dzieła. Na twarzy kobiety rysuje się delikatny uśmiech. Modelka ma delikatnie pofalowane, spięte włosy. Jest ubrana w bogato pofałdowaną, białą, szyfonową suknię. W tle widoczny jest stół z empirową złotą wazą. Płynna, finezyjna linia, pastelowa gama barwna i przygaszone światło wpływają na nastrojowość całości i pozwalają odbiorcy przenieść się w czasie do epoki fin de siècle’u. |
Cena wywoławcza: | 35000 zł |
Cena uzyskana: | 58000 zł |
LOT 16 | ID: 036016 |
UJHELYI Józef BIOGRAFIA | |
Tytuł: | Starość i młodość |
Technika: | pastel, papier naklejony na tekturę |
Wymiary: | 65 x 49,5 cm 79 x 64 cm (z oprawą) |
Uwagi: | Sygnowany l.d.: "Ujhelyi" |
Cena wywoławcza: | 2800 zł |
Cena uzyskana: | 7500 zł |
LOT 17 | ID: 036017 |
HOFMAN Wlastimil BIOGRAFIA | |
Tytuł: | Melodia duszy (1914) |
Technika: | olej, płótno |
Wymiary: | 35,5 x 35,2 cm |
Uwagi: | Sygnowany i datowany l.d.: "Wlastimil | Hofman | 1914" OPIS PRACY: W malarstwie Wlastimila Hofmana wielokrotnie powracał temat grającego na lutni fauna lub przygrywającego na flecie chłopca w otoczeniu wiejskiego pejzażu. Wykorzystywane przez artystę muzyczne motywy były popularne w okresie Młodej Polski i stanowiły punkt wyjścia do odczytania zawartych w obrazach symbolicznych treści. Oferowana praca przedstawia portret ukazanego na wprost młodzieńca. Postać ma zamknięte oczy i zdaje się być pogrążona, zasłuchana w melodii swoich myśli. W widocznej częściowo dłoni ręce trzyma flet, kierując ustnik w stronę twarzy – malarz ukazał jak gdyby moment zaraz przed rozpoczęciem melodii lub krótkiej pauzy między taktami. Młody mężczyzna wyraźnie odcina się od niedookreślonego jasnoniebieskiego tła. Obraz, jak większość prac Wlastimila Hofmana jest malarską metaforą, w której odbiorca może dostrzec złożone egzystencjalne dylematy. W “Melodii duszy” zaduma i swoiste wyobcowanie postaci zatopionej w brzmieniu swojego wewnętrznego ja dopełniają całość kompozycji i wzmacniają jej wydźwięk. |
Cena wywoławcza: | 15000 zł |
Cena uzyskana: | 15000 zł |
LOT 18 | ID: 036018 |
HOFMAN Wlastimil BIOGRAFIA | |
Tytuł: | Wspomnienie |
Technika: | olej, tektura |
Wymiary: | 18 x 24 cm 29 x 34,5 cm (z oprawą) |
Uwagi: | Sygnowany p.g.: "Wlastimil Hofman" OPIS PRACY: W twórczości Wlastimila Hofmana dużą rolę odgrywają przepełnione nostalgią portrety, w których artysta starał się zawrzeć złożone treści egzystencjalne. Pole obrazowe prezentowanej pracy wypełnia popiersie dziewczyny o ciemnych, długich włosach, przedstawionej z zamkniętymi oczami i delikatnie pochyloną głową. Postać ta jest pogrążona w melancholijnej zadumie, oddaje się być może swoim wspomnieniom. W tle rozciąga się szkicowo ukazany nizinny krajobraz. Po prawej stronie dostrzegalna jest nakreślona kilkoma pociągnięciami pędzla sylwetka człowieka. Praca wpisuje się w grupę chętnie tworzonych przez artystę, niewielkich formatowo dziecięcych portretów, które składają się zwykle z wypełniającego pole obrazowe popiersia ukazanego w otoczeniu pejzażu uzupełnionego symbolicznym sztafażem. Oferowany obraz posiada wysokie walory malarskie. Wlastimil Hofman całą kompozycję zbudował za pomocą ekspresyjnej linii, która w połączeniu z bogatymi impastami wpływa na siłę wyrazu całości. Pracę można zaliczyć do tworzonych przez artystę portretów psychologicznych o symbolicznym wydźwięku i melancholijnym nastroju. |
Cena wywoławcza: | 14000 zł |
Cena uzyskana: | 20000 zł |
LOT 19 | ID: 036019 |
AUGUSTYNOWICZ Aleksander BIOGRAFIA | |
Tytuł: | Portret kobiety w chuście (1892) |
Technika: | akwarela, gwasz, papier naklejony na tekturę |
Wymiary: | 15,7 x 12,5 cm (w świetle passe-partout) 33 x 27,5 cm (z passe-partout) |
Uwagi: | Sygnowany i datowany l.d.: "Augustynowicz | 1892r" |
Cena wywoławcza: | 1900 zł |
Cena uzyskana: | 1900 zł |
LOT 20 | ID: 036020 |
STASIAK Ludwik BIOGRAFIA | |
Tytuł: | Autoportret |
Technika: | olej, tektura |
Wymiary: | 69,3 x 49,5 cm 89,5 x 71 cm (z oprawą) |
Uwagi: | Sygnowany p.g.: "Ludwik Stasiak"
Na odwrocie pieczęć krakowskiego magazynu przyborów malarskich Róży Aleksandrowicz. OPIS PRACY: Ludwik Stasiak jest znany głównie jako twórca scen rodzajowych o tematyce ludowej, jednak poza tym artysta wielokrotnie podejmował temat autoportretu, który był dla niego punktem wyjścia do zaprezentowania nie tylko swojej sprawności warsztatowej, ale również psychologii własnego ja. Prezentowany obraz wpisuje się w konwencję tradycyjnego portretu reprezentacyjnego, gdzie większość pola obrazowego wypełnia zwrócona do odbiorcy postać. Ludwik Stasiak ukazał siebie od pasa w górę, na jednolitym, ciemnym, neutralnym tle. Jego postać jest wyraźnie pewna siebie, od spojrzenia bije spokój. Dojrzały mężczyzna emanuje elegancją i dostojnością. Charakterystyczny strój artysty z kokardą i białym kołnierzykiem przewija się kilkukrotnie w portretach własnych tego malarza. Wysoki realizm przedstawienia, jego drobiazgowość i znakomicie ujęty światłocień czynią z obrazu znakomite, tradycjonalistyczne i ponadczasowe dzieło, oddające jednak przy tym charakter epoki pierwszych dekad XX wieku. |
Cena wywoławcza: | 10000 zł |
Cena uzyskana: | 12000 zł |
LOT 21 | ID: 036021 |
BORATYŃSKI (XIX w.) BIOGRAFIA | |
Tytuł: | Portret mężczyzny ze szmaragdowym sygnetem |
Technika: | olej, płótno dublowane |
Wymiary: | 86 x 67,5 cm 103 x 84 cm (z oprawą) |
Uwagi: | Sygnowany l.d.: "[nieczytelne]Boratyński" Lokalnie widoczne krakelury, zarysowania oraz pojedyncze ubytki warstwy malarskiej. Autorstwo obrazu prawdopodobnie można przypisać Emilowi Boratyńskiemu (1806/1810-1876) [zobacz biografię artysty] |
LOT 22 | ID: 036022 |
STRYJEŃSKA Zofia BIOGRAFIA | |
Tytuł: | Kozica górska |
Technika: | gwasz, ołówek, papier naklejony na tekturę |
Wymiary: | 16,5 x 20 cm (w świetle passe-partout) 29,5 x 34 cm (z oprawą) |
Uwagi: | Sygnowany ołówkiem p.d.: "Z. Stryjeńska" OPIS PRACY: Zofia Stryjeńska jest jedną z najbardziej rozpoznawalnych polskich artystek. W swoim malarstwie poruszała przede wszystkim tematykę ludową. Jej twórczość cechowała fantazyjna wielobarwność i dynamizm przedstawień. Oferowana praca przedstawia kozicę górską, która pewnie stoi na gęsto porośniętej dziką roślinnością łące. Pomimo szkicowego charakteru kompozycji już na pierwszy rzut oka wyczuwalna jest charakterystyczna dla Zofii Stryjeńskiej ostra, silna linia. Artystka wielokrotnie ukazywała sceny rodzajowe osadzone w górskiej, zwykle tatrzańskiej scenerii. Poza piętrzącym się krajobrazem ukazywała także zwierzęta, jak sarny, owce, psy i właśnie kozy. Prezentowana w ofercie aukcyjnej praca posiada tak znamienną dla Zofii Stryjeńskiej ornamentalność, która sprawia, że tworzone przez nią kompozycje mogą stanowić ponadczasową dekorację. |
Cena wywoławcza: | 7000 zł |
Cena uzyskana: | 17000 zł |
LOT 23 | ID: 036023 |
FILIPKIEWICZ Mieczysław BIOGRAFIA | |
Tytuł: | Zima w górach |
Technika: | olej, tektura |
Wymiary: | 49 x 68 cm 66 x 85 cm (z oprawą) |
Uwagi: | Sygnowany p.d.: "MIECZYSŁAW FILIPKIEWICZ" Widoczne wybrzuszenie podłoża. |
LOT 24 | ID: 036024 |
FILIPKIEWICZ Mieczysław BIOGRAFIA | |
Tytuł: | Chaty góralskie pod Tatrami |
Technika: | akwarela, gwasz, ołówek, tektura |
Wymiary: | 20,2 x 29 cm 24,5 x 34 cm (z oprawą) |
Uwagi: | Sygnowany p.d.: "Mieczysław Filipkiewicz" [sygnatura słabo widoczna] Opisany na odwrocie: "Mieczysław Filipkiewicz" |
Cena wywoławcza: | 1800 zł |
Cena uzyskana: | 1800 zł |
LOT 25 | ID: 036025 |
CIECZKIEWICZ Edmund BIOGRAFIA | |
Tytuł: | W górach zimą |
Technika: | olej, tektura |
Wymiary: | 49 x 69,5 cm 61 x 80 cm (z oprawą) |
Uwagi: | Sygnowany l.d.: "E. Cieczkiewicz" |
Cena wywoławcza: | 5000 zł |
Cena uzyskana: | 6500 zł |
LOT 26 | ID: 036026 |
CZAJKOWSKI Stanisław BIOGRAFIA | |
Tytuł: | Bukiet łubinu (1910) |
Technika: | olej, płótno dublowane |
Wymiary: | 82 x 71 cm |
Uwagi: | Sygnowany i datowany l.d.: "STANISŁAW CZAJKOWSKI 1910" Widoczne zabrudzenie malatury. |
LOT 27 | ID: 036027 |
SZCZYGLIŃSKI Henryk BIOGRAFIA | |
Tytuł: | Pejzaż z zabudową |
Technika: | olej, tektura |
Wymiary: | 31 x 39 cm 42 x 52 cm (z oprawą) |
Uwagi: | Sygnowany p.d.: "H. Szczygliński" OPIS PRACY: Na malarstwo Henryka Szczyglińskiego silnie wpłynęła twórczość Jana Stanisławskiego, u którego artysta kształcił się w okresie studiów w krakowskiej Akademii. To właśnie wtedy u młodego twórcy rozkwitło zamiłowanie do wysmakowanych kolorystycznie, szeroko malowanych, nastrojowych pejzaży. Ukazany przez Henryka Szczyglińskiego wiejski krajobraz z drewnianą chatą i znajdującymi się w tle murowanymi zabudowaniami został osadzony w iście idyllicznej scenerii. Bujne trawy i rozłożyste drzewa tworzą fantazyjną oprawę dla całej kompozycji. Ekspresja wyrazu w kształtowaniu plamy w połączeniu z subtelną gamą barwną dały w efekcie postimpresjonistyczny w swoim charakterze obraz przepełnionego spokojem wiejskiego życia. Praca ponadto posiada wysokie walory malarskie i dekoracyjne, które wpływają na jej atrakcyjność. |
LOT 28 | ID: 036028 |
BUNSCH Adam BIOGRAFIA | |
Tytuł: | Las (1938) |
Technika: | pastel, papier |
Wymiary: | 68 x 49 cm 73 x 54 cm (z oprawą) |
Uwagi: | Sygnowany i datowany l.d.: "Adam Bunsch 1938." Opisany p.d.: "703." Na odwrocie oprawy opinia Leszka Ludwikowskiego z 1977 roku. |
LOT 29 | ID: 036029 |
KORECKI Wiktor BIOGRAFIA | |
Tytuł: | Pejzaż o zachodzie słońca |
Technika: | olej, płótno |
Wymiary: | 50 x 60 cm 63,5 x 74 cm (z oprawą) |
Uwagi: | Sygnowany l.d.: "WIKTOR KORECKI." Na odwrocie metka niemieckiej galerii Richarda Keddiego w Bodenmais. |
Cena wywoławcza: | 4000 zł |
Cena uzyskana: | 4200 zł |
LOT 30 | ID: 036030 |
VOLKOV Efim BIOGRAFIA | |
Tytuł: | Spacer polną drogą |
Technika: | olej, deska fazowana |
Wymiary: | 22 x 15,5 cm |
Uwagi: | Sygnowany l.d.: "E Волков" Na odwrocie stempel Lefranc & Bourgeois. PRACA NIEDOSTĘPNA |
LOT 32 | ID: 036032 |
REYZNER Mieczysław BIOGRAFIA | |
Tytuł: | Stary rybak z fajką (1913) |
Technika: | olej, tektura |
Wymiary: | 50 x 35,2 cm 57 x 42 cm (z oprawą) |
Uwagi: | Sygnowany i datowany l.d.: "ysław Reyzner | [nieczytelne] 1913" Opisany na odwrocie: "Mieczysław Reyzner | Stary rybak [nieczytelne]" Widoczne zabrudzenie warstwy malarskiej. W przeszłości obraz prawdopodobnie został częściowo przycięty z lewej strony. Ta praca jest dostępna w ofercie galeryjnej na www.galeria-attis.pl [KONTAKT w sprawie obrazu] |
LOT 33 | ID: 036033 |
Autor nieznany BIOGRAFIA | |
Tytuł: | Na schodach |
Technika: | olej, płótno naklejone na tekturę |
Wymiary: | 60,5 x 36,5 cm 70 x 46,5 cm (z oprawą) |
Uwagi: | W kilku miejscach widoczne niewielkie ubytki malatury. Widoczne wybrzuszenie podłoża. Ta praca jest dostępna w ofercie galeryjnej na www.galeria-attis.pl [KONTAKT w sprawie obrazu] |
LOT 34 | ID: 036034 |
HOFMAN Wlastimil BIOGRAFIA | |
Tytuł: | Autoportret w szarym kapeluszu (1969) |
Technika: | olej, płótno |
Wymiary: | 60 x 40 cm 69 x 49 cm (z oprawą) |
Uwagi: | Sygnowany i datowany śr.d.: "Wlastimil Hofman | 1969"
Praca została sprzedana w ofercie poaukcyjnej. |
LOT 35 | ID: 036035 |
HOFMAN Wlastimil BIOGRAFIA | |
Tytuł: | Nawrócenie (1968) |
Technika: | olej, płótno |
Wymiary: | 60,5 x 40 cm |
Uwagi: | Sygnowany i datowany l.d.: "Wlastimil | Hofman 1968" |
Cena wywoławcza: | 6500 zł |
Cena uzyskana: | 17000 zł |
LOT 36 | ID: 036036 |
HOFMAN Wlastimil BIOGRAFIA | |
Tytuł: | Frasobliwy |
Technika: | olej, płyta |
Wymiary: | 60,7 x 40,3 cm |
Uwagi: | Sygnowany p.d.: "Wlastimil Hofman" |
Cena wywoławcza: | 5500 zł |
Cena uzyskana: | 9000 zł |
LOT 37 | ID: 036037 |
SZCZERBIŃSKI Marian BIOGRAFIA | |
Tytuł: | Wawel - widok na kaplicę Zygmuntowską i kaplicę Wazów (1930) |
Technika: | akwarela, gwasz, papier naklejony na tekturę |
Wymiary: | 50 x 35 cm 55,5 x 41 cm (z oprawą) |
Uwagi: | Sygnowany i datowany l.d.: "M. SZCZERBIŃSKI | 1930." |
Cena wywoławcza: | 1500 zł |
Cena uzyskana: | 1500 zł |
LOT 38 | ID: 036038 |
LESZKO Ludwik BIOGRAFIA | |
Tytuł: | Stary i młody świat (Planty krakowskie od strony Dominikanów) |
Technika: | olej, tektura |
Wymiary: | 71,5 x 102 cm 83 x 112,5 cm (z oprawą) |
Uwagi: | Na odwrocie metka z odręcznym opisem i sygnaturą artysty. |
Cena wywoławcza: | 2600 zł |
Cena uzyskana: | 16000 zł |
LOT 39 | ID: 036039 |
SERAFIN Władysław BIOGRAFIA | |
Tytuł: | Rynek Główny w Krakowie |
Technika: | olej, płótno |
Wymiary: | 48,5 x 69 cm 59,5 x 80 cm (z oprawą) |
Uwagi: | Sygnowany l.d.: "W Serafin" |
Cena wywoławcza: | 1800 zł |
Cena uzyskana: | 2600 zł |
LOT 40 | ID: 036040 |
SERAFIN Władysław BIOGRAFIA | |
Tytuł: | Przełom Dunajca |
Technika: | olej, płótno |
Wymiary: | 60 x 75 cm 70,5 x 85 cm (z oprawą) |
Uwagi: | Sygnowany l.d.: "W Serafin" |
Cena wywoławcza: | 1800 zł |
Cena uzyskana: | 2000 zł |
LOT 41 | ID: 036041 |
GEPPERT Eugeniusz BIOGRAFIA | |
Tytuł: | Parada |
Technika: | akwarela, gwasz, ołówek, papier |
Wymiary: | 22,7 x 27 cm 25,5 x 29,5 cm (z oprawą) |
Uwagi: | Sygnowany p.d.: "Eugeniusz Geppert" Na odwrocie szkic ołówkiem z przedstawieniem jeźdźca na koniu i towarzyszącej mu postaci. Ta praca jest dostępna w ofercie galeryjnej na www.galeria-attis.pl [KONTAKT w sprawie obrazu] OPIS PRACY: Eugeniusz Geppert jest uznawany za jednego z najlepszych polskich kolorystów. Artysta jest również znany jako inicjator powstania Szkoły Sztuk Pięknych w powojennym Wrocławiu. W twórczości malarza wielokrotnie powracał motyw jeźdźców konnych. Eugeniusz Geppert chętnie przedstawiał m.in. ułanów i dżokejów. W prezentowanym obrazie osadził konny wizerunek w realiach tłocznej i wielobarwnej parady. Praca została wykonana w szkicowy sposób, przejawia się w niej świetna znajomość zwierzęcej anatomii, przetworzonej jednakże przez indywidualny styl artystyczny malarza. Kompozycja jest pełna swobody, a ekspresyjne, ale jakże trafne plamy barwne wpływają na jej malarskość. |
LOT 42 | ID: 036042 |
FORNELSKI Andrzej BIOGRAFIA | |
Tytuł: | Targ w Przemyślu |
Technika: | olej, płótno |
Wymiary: | 50 x 50 cm 54 x 53,5 cm (z oprawą) |
Uwagi: | Sygnowany p.g.: "A. FORNELSKI" Opisany na blejtramie. Praca została sprzedana w ofercie poaukcyjnej. |
LOT 43 | ID: 036043 |
POTRZEBOWSKI Jerzy BIOGRAFIA | |
Tytuł: | Noc w Krakowie (1965) |
Technika: | olej, płótno |
Wymiary: | 64,5 x 81 cm 79 x 96 cm (z oprawą) |
Uwagi: | Sygnowany i datowany p.d.: "Jerzy Potrzebowski | 1965" Opisany na odwrocie: "NOC W KRAKOWIE | JERZY POTRZEBOWSKI" |
Cena wywoławcza: | 4400 zł |
Cena uzyskana: | 10000 zł |
LOT 44 | ID: 036044 |
ZACHAREWICZ Witold BIOGRAFIA | |
Tytuł: | Dorożka |
Technika: | olej, płótno |
Wymiary: | 45,5 x 55 cm 55,5 x 64,5 cm (z oprawą) |
Uwagi: | Sygnowany p.d.: "Zachar"
Praca została sprzedana w ofercie poaukcyjnej. |
LOT 45 | ID: 036045 |
ZACHAREWICZ Witold BIOGRAFIA | |
Tytuł: | Don Kichot |
Technika: | olej, płótno |
Wymiary: | 41 x 33,3 cm 51 x 42,5 cm (z oprawą) |
Uwagi: | Sygnowany p.d.: "Zachar" |
Cena wywoławcza: | 2600 zł |
Cena uzyskana: | 3600 zł |
LOT 46 | ID: 036046 |
ZACHAREWICZ Witold BIOGRAFIA | |
Tytuł: | Wenecja - la Pescheria |
Technika: | olej, płótno |
Wymiary: | 46 x 54,5 cm 59,5 x 68,5 cm (z oprawą) |
Uwagi: | Sygnowany l.d.: "Zachar" |
Cena wywoławcza: | 3000 zł |
Cena uzyskana: | 3000 zł |
LOT 47 | ID: 036047 |
ZACHAREWICZ Witold BIOGRAFIA | |
Tytuł: | Pejzaż z Lanckorony - kościół Narodzin św. Jana Chrzciciela |
Technika: | olej, płótno |
Wymiary: | 35 x 26,5 cm 45 x 36,5 cm (z oprawą) |
Uwagi: | Sygnowany p.d.: "Zachar" Na odwrocie metka z opisem obrazu. Ta praca jest dostępna w ofercie galeryjnej na www.galeria-attis.pl [KONTAKT w sprawie obrazu] |
LOT 48 | ID: 036048 |
NIKIFOR Krynicki BIOGRAFIA | |
Tytuł: | Kościół wśród wzgórz |
Technika: | gwasz, tektura |
Wymiary: | 11 x 16,5 cm 36,5 x 45 cm (z oprawą) |
Uwagi: | Opisany śr.d.: "[nieczytelne]WIEŚRTANASEŁO" Opisany ołówkiem na odwrocie: "NO-12925ZŁ" Praca została sprzedana w ofercie poaukcyjnej. OPIS PRACY: Nikifor w prezentowanej pracy stworzył harmonijną i symetryczną kompozycję, w której centrum znajduje się świątynia, osadzona w otoczeniu piramidalnie piętrzących się drzew. Ten typ przedstawień, w których na zamknięciu długiej, perspektywicznie zbiegającej się alei wyrasta świątynia, wielokrotnie powracał w malarstwie artysty. Przedstawiona budowla posiada szereg charakterystycznych dla twórczości malarza cech, takich jak obecność wież z kopułami. Ukazana świątynia wykazuje wiele zbieżności z cerkwią Świętych Apostołów Piotra i Pawła w Krynicy, zarówno ze względu na układ poszczególnych elementów, jak i detale. Obraz, mimo niewielkiego formatu, cechuje dbałość o detale i niuanse kolorystyczne. Nikifor w znamienny dla siebie sposób, za pomocą wyraźnego konturu i swobodnej plamy barwnej, zbudował monumentalny w wyrazie krajobraz, w którym architektura i natura tworzą spójną i zarazem atrakcyjną wizualnie całość. |
LOT 49 | ID: 036049 |
NIKIFOR Krynicki BIOGRAFIA | |
Tytuł: | Biskup przed kościołem |
Technika: | gwasz, akwarela, papier naklejony na tekturę |
Wymiary: | 15,2 x 23,5 cm (w świetle passe-partout) 24 x 31,5 cm (z oprawą) |
Uwagi: | Opisany ołówkiem śr.d. Na odwrocie dwie pieczątki autorskie (okrągła - "PAMIĄTKA Z KRYNICY | ‧ NIKIFOR ARTYSTA MALARZ ‧" i prostokątna - "NIKIFOR ARTYSTA | KRYNICA-WIEŚ"). |
Cena wywoławcza: | 7500 zł |
Cena uzyskana: | 8500 zł |
LOT 50 | ID: 036050 |
NIKIFOR Krynicki BIOGRAFIA | |
Tytuł: | W krynickiej willi |
Technika: | gwasz, akwarela, ołówek, papier naklejony na tekturę |
Wymiary: | 15,2 x 16 cm |
Uwagi: | Opisany śr.g.: "KRYNICAZDRDOWILLAPAIMAPOD | NO42" Opisany śr.d.: "MATJKO" Na odwrocie dwie pieczątki (ekslibris?). Opisany obcą ręką na odwrocie: "Z KOLEKCJI JERZEGO PANKA. | SPIS 11.II.2001" Praca została sprzedana w ofercie poaukcyjnej. PROWENIENCJA: - kolekcja Jerzego Panka, - kolekcja prywatna. OPIS PRACY: Nikifor Krynicki jest powszechnie cenionym malarzem-prymitywistą, uznawanym za jedną z największych indywidualności w polskiej historii sztuki. Oferowana praca wyróżnia się osadzeniem akcji wewnątrz pomieszczenia, w którym umieszczono grupę siedmiu tworzących swoisty krąg postaci – dorosłych i dzieci. Pokój jest wypełniony różnymi meblami i sprzętem, w tym łóżkiem oraz rdzawobrązowym piecem kaflowym. Na ścianach można dostrzec liczne obrazy. Ciemną dominantę kolorystyczną stanowią szaro-granatowe stroje ukazanych ludzi. Formalnie praca została zbudowana za pomocą grubego konturu i wyrazistej, płaskiej plamy barwnej. Prezentowana kompozycja wyróżnia się na tle dostępnych najczęściej na rynku sztuki pejzaży i pojedynczych wizerunków osób. Zachwyca bogactwem i narracyjnością ukazanych elementów. W pracy jest dostrzegalna chęć ukazania świata z jak największą drobiazgowością. Obraz zawiera w sobie szereg charakterystycznych dla Nikifora środków formalnych i kompozycyjnych, takich jak uproszczenie sylwetki ludzkiej, próba oddania perspektywy zbieżnej czy opatrzenie przedstawienia opisem autorskim. Znajdujący się w dolnej części pracy opis "MATJKO" można wręcz traktować jako swoistą sygnaturę artysty zwanego Matejką z Krynicy. |
LOT 51 | ID: 036051 |
SKOCZYLAS Władysław BIOGRAFIA | |
Tytuł: | Głowa Janosika |
Technika: | drzeworyt, papier |
Wymiary: | 21,5 x 21,3 cm (grafika) 22 x 21,5 cm (w świetle passe-partout) 39 x 39 cm (z oprawą) |
Cena wywoławcza: | 700 zł |
Cena uzyskana: | 900 zł |
LOT 52 | ID: 036052 |
SKOCZYLAS Władysław BIOGRAFIA | |
Tytuł: | Ukrzyżowanie |
Technika: | drzeworyt, papier |
Wymiary: | 13,5 x 8,5 cm (grafika) 15,5 x 10 cm (w świetle passe-partout) 31,5 x 25,5 cm (z oprawą) |
Uwagi: | Sygnowany ołówkiem p.d.: "WSkoczylas" |
Cena wywoławcza: | 700 zł |
Cena uzyskana: | 900 zł |
LOT 53 | ID: 036053 |
SKOCZYLAS Władysław BIOGRAFIA | |
Tytuł: | Dobry Pasterz |
Technika: | drzeworyt, papier |
Wymiary: | 11,5 x 11,5 cm (grafika) 20 x 15 cm (arkusz) 22 x 17 cm (z oprawą) |
Uwagi: | Sygnowany ołówkiem p.d.: "WSkoczylas" |
Cena wywoławcza: | 600 zł |
Cena uzyskana: | 1100 zł |
LOT 54 | ID: 036054 |
NIKIFOR Krynicki BIOGRAFIA | |
Tytuł: | Chrystus - chorągiew |
Technika: | kredka, kalka |
Wymiary: | 19 x 14 cm |
Uwagi: | Opisany na odwrocie: "500 ZŁ | NAPANBIHSONA" Przy górnej i dolnej krawędzi podłoża widoczne drobne ślady naderwania kalki oraz ubytek (ok. 3 mm) śr.g. |
LOT 55 | ID: 036055 |
NIKIFOR Krynicki BIOGRAFIA | |
Tytuł: | Św. Weronika - chorągiew |
Technika: | kredka, kalka |
Wymiary: | 17 x 15,6 cm |
Uwagi: | Opisany na odwrocie: "500 ZŁ | NASWIETAPAX" |
LOT 56 | ID: 036056 |
PĘKSOWA Ewelina BIOGRAFIA | |
Tytuł: | Łódź Piotrowa |
Technika: | malarstwo na szkle |
Wymiary: | 39 x 30 cm (w świetle oprawy) 46,5 x 37 cm (z oprawą) |
Uwagi: | Sygnowany p.d.: "EPęksowa" Opisany na odwrocie: "Ewelina Pęksowa | Zakopane"; "Łódź Piotrowa" |
Cena wywoławcza: | 2200 zł |
Cena uzyskana: | 2800 zł |
LOT 57 | ID: 036057 |
PĘKSOWA Ewelina BIOGRAFIA | |
Tytuł: | Św. Jerzy |
Technika: | malarstwo na szkle |
Wymiary: | 39 x 30,5 cm (w świetle oprawy) 46 x 37,5 cm (z oprawą) |
Uwagi: | Sygnowany p.d.: "EPęksowa" Opisany na odwrocie: "Ewelina Pęksowa | Zakopane"; "Św. Jerzy" Ta praca jest dostępna w ofercie galeryjnej na www.galeria-attis.pl [KONTAKT w sprawie obrazu] |
LOT 58 | ID: 036058 |
WALCZAK Zdzisław BIOGRAFIA | |
Tytuł: | Piękna Madonna |
Technika: | malarstwo na szkle |
Wymiary: | 39,5 x 29 cm (w świetle oprawy) 45 x 35 cm (z oprawą) |
Uwagi: | Sygnowany p.d.: "Z.W."
PRACA NIEDOSTĘPNA |
LOT 59 | ID: 036059 |
WALCZAK Zdzisław BIOGRAFIA | |
Tytuł: | Matka Boska z Dzieciątkiem |
Technika: | malarstwo na szkle |
Wymiary: | 23,7 x 16,5 cm (w świetle oprawy) 28,5 x 20,5 cm ( z oprawą) |
Uwagi: | Opisany na odwrocie: "Zdzisław Walczak | Zakopane" |
LOT 60 | ID: 036060 |
WALCZAK Zdzisław BIOGRAFIA | |
Tytuł: | W góralskiej izbie |
Technika: | malarstwo na szkle |
Wymiary: | 29 x 39,5 cm (w świetle oprawy) 35 x 45 cm (z oprawą) |
Uwagi: | Sygnowany p.d.: "Z.Walczak" |
Cena wywoławcza: | 2400 zł |
Cena uzyskana: | 2600 zł |
LOT 61 | ID: 036061 |
WALCZAK-BANIECKI Władysław (przypisywany) BIOGRAFIA | |
Tytuł: | Góralska para |
Technika: | malarstwo na szkle |
Wymiary: | 28,5 x 19 cm (w świetle oprawy) 35,5 x 26 cm (z oprawą) |
Uwagi: | PRACA NIEDOSTĘPNA |
LOT 62 | ID: 036062 |
BROŻEK Eugeniusz BIOGRAFIA | |
Tytuł: | Amory |
Technika: | akryl, płótno |
Wymiary: | 45 x 63,5 cm 55 x 73,5 cm (z oprawą) |
Uwagi: | Sygnowany p.d.: "Brożek." Opisany na blejtramie. |
Cena wywoławcza: | 2600 zł |
Cena uzyskana: | 2800 zł |
LOT 63 | ID: 036063 |
CHROMY Bronisław BIOGRAFIA | |
Tytuł: | Pegaz (1978) |
Technika: | brąz |
Wymiary: | 36 x 11 x 16 cm |
Uwagi: | Opisany na każdym ze skrzydeł: "PRZEGLĄD | FILMÓW | O SZTUCE | ZAKOPANE | 1978" |
Cena wywoławcza: | 3000 zł |
Cena uzyskana: | 3000 zł |
LOT 65 | ID: 036065 |
ANTO Maria BIOGRAFIA | |
Tytuł: | Kalwa (1996) |
Technika: | olej, płótno |
Wymiary: | 69 x 90 cm |
Uwagi: | Sygnowany p.d.: "Maria Anto" Opisany na odwrocie: "Maria Anto 96 | 1038" Opisany na blejtramie: "MARIA ANTO KALWA 1996 69 x 90 DZIENNIK B" OPIS PRACY: Maria Anto była malarką i poetką, w swojej twórczości czerpała inspiracje z naiwnego realizmu i surrealizmu, tworząc niepowtarzalne, oniryczne kompozycje. Na twórczość Marii Anto oddziaływały traumatyczne doświadczenia drugiej wojny światowej, które wpłynęły zarówno na tematykę, jak i formę jej prac. W związku z tym artystka wielokrotnie wykorzystywała w swoich pracach poetykę marzeń sennych. W prezentowanym obrazie Maria Anto ukazała charakterystyczny dla siebie, złożony jakby z wycinków rzeczywistości, wieczorny krajobraz przesycony aurą tajemniczości. Malarka w centrum kompozycji ujęła krucyfiks na tle skały. Krzyż otaczają fragmenty zabudowań kościelnych, cmentarza i pejzażu z drzewem na wzgórzu. W malarstwie tej artystki główną rolę odgrywały emocje i przeżycia, które przekładała na fantastyczny świat niejednoznacznych, otwierających szerokie drogi interpretacyjne symboli. |
LOT 66 | ID: 036066 |
MONSIEL Edmund BIOGRAFIA | |
Tytuł: | Twarze IV |
Technika: | ołówek, papier |
Wymiary: | 28,8 x 20,8 cm 31,5 x 22,7 cm (z oprawą) |
Uwagi: | Opisany na odwrocie: "TWARZE IV" PROWENIENCJA: - kolekcja rodziny artysty. OPIS PRACY: Motyw twarzy stanowił główny element w kompozycjach autorstwa Edmunda Monsiela. Artysta w swoich pracach artystycznych bazował na wizjach, będących wynikiem choroby o podłożu neurologicznym. W wizjach tych dominowała tematyka religijna i apokaliptyczna. Ukazywane przez niego postacie i sceny są w swojej formie na wskroś surrealistyczne, na co wpływa nie tylko sama tematyka, ale także forma – płynna linia oraz silna stylizacja kształtów. Co interesujące, ukazana u dołu rysunku twarz jest analogiczna do tej, która została zaprezentowana na jednej z opisanych autorsko prac artysty w filmie autorstwa Łukasza Jastrubczaka pt. 1913/Edmund Monsiel. W związku z tym można założyć, że przedstawia ona profil Chrystusa. Edmund Monsiel był twórcą w pełni wychodzącym poza schematy i przepełnionym niezwykle silną pasją twórczą, w wyniku której powstały niepowtarzalne kompozycje współcześnie cieszące się uznaniem wielu miłośników sztuki art-brut. |
Cena wywoławcza: | 13000 zł |
Cena uzyskana: | 15000 zł |
LOT 67 | ID: 036067 |
ZIN Wiktor BIOGRAFIA | |
Tytuł: | Stogi latem (1984) |
Technika: | pastel, papier |
Wymiary: | 32 x 50 cm 40,5 x 58,5 cm (z oprawą) |
Uwagi: | Sygnowany i datowany p.d.: "Wiktor Zin 84" Na odwrocie oprawy dedykacja autorska. |
Cena wywoławcza: | 7000 zł |
Cena uzyskana: | 7000 zł |
LOT 68 | ID: 036068 |
ZIN Wiktor BIOGRAFIA | |
Tytuł: | Okolice Zawady (1973) |
Technika: | gwasz, akwarela, karton |
Wymiary: | 23,3 x 32 cm 35,5 x 43,5 cm (z oprawą) |
Uwagi: | Sygnowany i opisany p.d.: "Wiktor Zin | Okolice Zawady 73" OPIS PRACY: Wiktor Zin rysował nie tylko architekturę, ale także tworzył impresyjne wiejskie pejzaże. W prezentowanej pracy ukazującej okolice Zawady, małopolskiej wsi w pobliżu Olkusza, artysta za pomocą płynnej plamy barwnej i ekspresyjnego konturu stworzył niezwykle malarski obraz polskiego krajobrazu. Artysta był przede wszystkim rysownikiem, w związku z czym to właśnie linia jest głównym środkiem wyrazu w tworzonych przez niego kompozycjach. W tym pejzażu znamienna dla Wiktora Zina i łatwo rozpoznawalna kreska jest dopełniona ciemnym granatem, błękitem, żółcienią i bielą, spod których prześwituje jasnobrązowy kolor podłoża malarskiego. Kompozycję cechuje swoboda i lekkość, które w trafny sposób oddają aurę sielskiego wiejskiego spokoju. Artysta, podejmując w nieco odrealniony w kwestii kolorystyki prozaiczny motyw nizinnego krajobrazu i zachmurzonego nieba, zawarł w nim ulotną chwilę przepełnioną lirycznym i subtelnym nastrojem. |
Cena wywoławcza: | 6000 zł |
Cena uzyskana: | 10000 zł |
LOT 69 | ID: 036069 |
ZIN Wiktor BIOGRAFIA | |
Tytuł: | Stare jodły |
Technika: | tusz, papier naklejony na tekturę |
Wymiary: | 58 x 40 cm 67 x 49 cm (z oprawą) |
Uwagi: | Sygnowany p.d.: "WiktorZin" Na odwrocie dedykacja autorska. |
Cena wywoławcza: | 4000 zł |
Cena uzyskana: | 4000 zł |
LOT 70 | ID: 036070 |
BRZESKI Janusz Maria BIOGRAFIA | |
Tytuł: | Listopadowa Alegoria (1933) |
Technika: | gwasz, tusz, technika własna, papier |
Wymiary: | 50,5 x 36,5 cm 65 x 49,5 cm (z oprawą) |
Uwagi: | Sygnowany l.d.: "janusz Marja Brzeski" Na odwrocie ołówkowy szkic trzech postaci polskich ułanów. Na odwrocie oprawy metka z opisem. Kompozycja została opublikowana w specjalnym numerze andrzejkowym Dodatku Literacko-Naukowego "Ilustrowanego Kuriera Codziennego" z 24 listopada 1930 roku. Praca jest reprodukowana w publikacji Andrzeja Wierzchowskiego Brzeskiego świat w symbolach i obrazach (Kraków; s. 27). PROWENIENCJA: - zakup od rodziny artysty, - kolekcja Jerzego Kurczyny. |
Cena wywoławcza: | 4400 zł |
Cena uzyskana: | 4800 zł |
LOT 71 | ID: 036071 |
STAŻEWSKI Henryk BIOGRAFIA | |
Tytuł: | Karykatura (1942) |
Technika: | gwasz, papier naklejony na tekturę |
Wymiary: | 27 x 20 cm (w świetle passe-partout) 48,5 x 38,5 cm (z passe-partout) |
Uwagi: | Sygnowany i datowany p.d.: "H. Stażewski 1942" Widoczne przebarwienia papieru oraz uzupełnienie podłoża w lewym górnym narożniku. OPIS PRACY: Henryk Stażewski należał do pionierów polskiej awangardy artystycznej. Artysta tworzył w duchu abstrakcji geometrycznej, nie ograniczając się jedynie do malarstwa. Oferowana praca pochodzi jednak z okresu drugiej wojny światowej, tym samym należy do grupy niezwykle rzadkich prac, które przetrwały wojenną zawieruchę, a pod względem stylistycznym wpisuje się ona jeszcze we wczesny, figuratywny nurt twórczości Henryka Stażewskiego. W szkicowej, linearnej formie artysta ukazał postać elegancko ubranego mężczyzny, który opiera się lewą dłonią o laskę. Satyryczna wymowa wizerunku jest wzmocniona przez proporcje ciała – głowa jest zdecydowanie za duża. Ta znamienna dla karykatury konwencja przedstawienia pozwala wydobyć i wzmocnić cechy charakterystyczne fizjonomii osoby portretowanej. W oferowanej pracy malarz za pomocą wyrazistego konturu i czystych plam koloru stworzył silną w wyrazie całość, która ukazuje sprawność rysunkową, a jednocześnie zdradza już zamiłowanie Henryka Stażewskiego do geometryzacji form. |
Cena wywoławcza: | 5500 zł |
Cena uzyskana: | 5500 zł |
LOT 72 | ID: 036072 |
KANTOR Tadeusz BIOGRAFIA | |
Tytuł: | Z serii "Ci poważni Panowie" |
Technika: | flamaster, akryl, pastel, kalka naklejona na karton |
Wymiary: | 30 x 21,3 cm 43 x 33 cm (z oprawą) |
Uwagi: | Sygnowany p.d.: "T Kantor" Opisany l.d: "seria | Ci poważni panowie" OPIS PRACY: Tadeusz Kantor jest uznawany za jednego z najwybitniejszych przedstawicieli polskiej awangardy artystycznej okresu powojennego. Zajmował się różnymi dyscyplinami twórczości w tym teatrem, happeningiem i sztukami plastycznymi. W prezentowanej pracy artysta ukazał portret dojrzałego "poważnego" mężczyzny, który został przedstawiony w nieeleganckim geście – z palcem w nosie. Ten sposób ukazania postaci powracał w wizerunkach z cyklu "Ci poważni panowie", w którym Tadeusz Kantor, z właściwym dla siebie humorem, obnażał "drugie ja" postaci kreujących się na godnych szacunku, dystyngowanych ludzi. Portret został wykonany energicznymi, pewnymi pociągnięciami flamastra, które zostały uzupełnione pastelowymi plamami bieli, czerni i brązu, nadającymi kompozycji głębię i wzbogacającymi fakturę całości. W pracy wyczuwalna jest spontaniczność w kształtowaniu postaci, która podsyca wrażenie autentyczności wizerunku i dopełnia satyryczną wymowę. |
Cena wywoławcza: | 9000 zł |
Cena uzyskana: | 9000 zł |
LOT 73 | ID: 036073 |
KANTOR Tadeusz BIOGRAFIA | |
Tytuł: | Mistrz Wit |
Technika: | collage, olej, tusz, flamaster, papier |
Wymiary: | 27,8 x 19,2 cm 43 x 33 cm (z oprawą) |
Uwagi: | Sygnowany p.d.: "T Kantor" Opisany p.śr.: "mistrz Wit" Praca została sprzedana w ofercie poaukcyjnej. |
LOT 74 | ID: 036074 |
KANTOR Tadeusz BIOGRAFIA | |
Tytuł: | Mężczyzna w rogatywce |
Technika: | flamaster, papier |
Wymiary: | 28 x 19,5 cm 42 x 33,3 cm (z passe-partout) |
Uwagi: | Na papierze widoczny znak wodny wytwórni Arches ("EXTRA STRONG | B.F.K. Rives")
PRACA NIEDOSTĘPNA |
LOT 75 | ID: 036075 |
KANTOR Tadeusz BIOGRAFIA | |
Tytuł: | Kuźnica z wyobraźni (1974) |
Technika: | tusz, flamaster, papier |
Wymiary: | 20,8 x 29,9 cm 24 x 33 cm (z oprawą) |
Uwagi: | Sygnowany p.d.: "T Kantor" Opisany p.d.: "Kuźnica 6/74" PRACA NIEDOSTĘPNA |
LOT 76 | ID: 036076 |
NOWOSIELSKI Jerzy BIOGRAFIA | |
Tytuł: | Portret (1992) |
Technika: | tusz, karton |
Wymiary: | 40 x 30,5 cm 50,5 x 41 cm (z oprawą) |
Uwagi: | Sygnowany i datowany l.g.: "JERZY NOWOSIELSKI 1992"
PRACA NIEDOSTĘPNA OPIS PRACY: Jerzy Nowosielski jest znany ze swojego unikalnego stylu, na który składały się tradycyjne tematy i motywy ikonograficzne oraz na wskroś współczesna forma artystyczna. Artysta bywa określany jako jeden z najbardziej wyjątkowych twórców w polskiej historii sztuki. Prezentowany ujęty z profilu portret został wykonany w charakterystyczny dla Jerzego Nowosielskiego sposób, przy użyciu cienkiej, ostrej linii tuszu. Malarz w znamienny dla siebie, uproszczony i precyzyjny zarazem sposób ukazał hieratyczną w wyrazie postać, najpewniej kobiety, na co wskazują z lekka zaznaczone jedynie długie włosy okalające twarz. Oferowana praca zaskakuje finezją w kształtowaniu postaci i ukazuje jednocześnie rolę rysunku w twórczości artystycznej. Prezentowany obiekt wpisuje się w cykl podobnych prac Jerzego Nowosielskiego rysowanych tuszem i ukazujących ascetyczne anonimowe portrety w ujęciu profilowym. |
LOT 77 | ID: 036077 |
ZAKRZEWSKI Roman BIOGRAFIA | |
Tytuł: | W błękitnym pokoju (1998) |
Technika: | olej, płótno |
Wymiary: | 55 x 38 cm 80,5 x 63,5 cm (z oprawą) |
Uwagi: | Sygnowany i datowany p.g.: "‧ R ‧ Z ‧ | ‧ 98 ‧" Opisany na odwrocie: "‧ R ‧ ZAKRZEWSKI ‧ | ‧ 1998 ‧ OLEJ ‧" |
Cena wywoławcza: | 40000 zł |
Cena uzyskana: | 48000 zł |
LOT 78 | ID: 036078 |
ŚWIDER Michał BIOGRAFIA | |
Tytuł: | Blizna (1997) z cyklu "Okna" |
Technika: | fresco-secco |
Wymiary: | 36,5 x 32 cm 46 x 41,5 cm (z oprawą) |
Uwagi: | Sygnowany p.d.: "Świder" Opisany na odwrocie: "MICHAŁ ŚWIDER | BLIZNA | fresco-secco | 1997 R | 36,5 x 32" Na odwrocie pieczęć autorska Michała Świdra. Obraz reprodukowany w czasopiśmie "Fronda" (nr 11/12, 1998). OPIS PRACY: Oferowana praca autorstwa Michała Świdra jest wyjątkowa już choćby ze względu na samą technikę wykonania, którą jest tzw. fresk suchy, polegający na malowaniu farbami zmieszanymi m.in. z wapiennym spoiwem na suchym tynku. Pod względem formy obraz cechuje linearność przywodząca skojarzenia z malarstwem włoskiego renesansu. Sposób ukazania postaci, jak gdyby wewnątrz okna, również wpisuje się w popularną w dobie odrodzenia konwencję przedstawiania. Znajdujący się u góry łaciński napis "CICATRIX" oznacza tytułową bliznę i nadaje całej kompozycji emblematyczny charakter, co jest kolejnym zabiegiem odwołującym się do sztuki dawnych wieków. Artysta w architektonicznej oprawie przedstawił młodą kobietę, która przegląda się w okrągłym lusterku. Głowa, szyja oraz ramiona postaci są szczelnie owinięte białą tkaniną. Dostojna i pełna wdzięku, porcelanowa twarz odbija się w tafli szkła - w zwierciadle można dostrzec podłużną czerwoną bliznę na policzku kobiety. Malarz w tej kompozycji, korzystając z sięgającej czasów starożytnych techniki, podjął dialog z malarstwem XV i XVI wieku, tworząc w efekcie niezwykle interesujący przykład współczesnego dzieła sztuki o symbolicznym, wartym do przeanalizowania i dokonania próby interpretacji znaczeniu. Barbara Tichy o obrazie Michała Świdra "Blizna" (1997): "Obraz Cicatrix (Blizna) przedstawia z kolei kobietę, która w lustrze ogląda ślad zranienia na swojej twarzy. I znowu można ten gest interpretować symbolicznie, bowiem życie każdego człowieka, różne wydarzenia, które go spotykają, zapisują jak kronikarz znaki na jego ciele, tak że może być świadkiem i dokumentem ludzkiej historii. Idąc dalej, należałoby spojrzeć w duszę człowieka, na której życie często pozostawia blizny. Tych jednak w lustrzanym odbiciu dostrzec nie można, chyba że znamię na ciele będzie pamiątką przeżyć duchowych. Takim znakiem było biodro Jakuba zwichnięte w czasie walki z aniołem nad potokiem Jabbok. Być może kobieta z obrazu Świdra nosi taką właśnie bliznę." [Cyt. za: B. Tichy, Spotkanie przy studni. Rzecz o malarstwie Michała Świdra, "Fronda" 11/12, 1998, s. 271-272.] |
Cena wywoławcza: | 13000 zł |
Cena uzyskana: | 26000 zł |
LOT 79 | ID: 036079 |
KOZYRA Andrzej BIOGRAFIA | |
Tytuł: | Na Południu |
Technika: | tempera, olej, deska |
Wymiary: | 31,7 x 43,6 cm 39 x 51 cm (z oprawą) |
Uwagi: | Sygnowany l.d.: "KOZYRA" OPIS PRACY: Prezentowany obraz Andrzeja Kozyry "Na Południu" ukazuje krajobraz z historyczną architekturą. Natłok szczegółów, kolorystyka i ogólny charakter formalny przywodzi w pierwszej chwili skojarzenia z malarstwem Pietera Bruegla Starszego. Szczególną uwagę zwracają pozornie przypadkowe, rozrzucone przedmioty, z których większość (np. złamana drabina, przewrócona doniczka czy pęknięte wiosło) została zniszczona i nie nadaje się do dalszego użytku. Po lewej stronie kompozycji widać leżącego mężczyznę z nożem w ręce. Niepokojącą ciszę zdaje się przerywać bicie dzwonu. Co wydarzyło się przed momentem? Czego skutkiem jest przedstawione zniszczenie? Na te pytania widz sam musi odpowiedzieć. |
LOT 80 | ID: 036080 |
MŁYNARCZYK Jan BIOGRAFIA | |
Tytuł: | Romantyczność |
Technika: | olej, płótno |
Wymiary: | 100 x 80 cm 103 x 84 cm (z oprawą) |
Uwagi: | Sygnowany p.d.: "JAN MŁYNARCZYK" Opisany na odwrocie: "JAN MŁYNARCZYK | 1998" W dwóch miejscach widoczne niewielkie ubytki malatury. |
Cena wywoławcza: | 2000 zł |
Cena uzyskana: | 2200 zł |
LOT 81 | ID: 036081 |
MŁYNARCZYK Jan BIOGRAFIA | |
Tytuł: | Akt kobiecy na fotelu (2001) |
Technika: | olej, płótno |
Wymiary: | 100 x 80 cm 109 x 89 cm (z oprawą) |
Uwagi: | Sygnowany p.d.: "JAN MŁYNARCZYK" Opisany na odwrocie (dwukrotnie): "JAN MŁYNARCZYK | 2001" |
Cena wywoławcza: | 2000 zł |
Cena uzyskana: | 2000 zł |
LOT 82 | ID: 036082 |
DWURNIK Edward BIOGRAFIA | |
Tytuł: | Mecz (1969) z cyklu Klatka |
Technika: | tusz, flamaster, papier |
Wymiary: | 50 x 35 cm 75,5 x 55,5 cm (z oprawą) |
Uwagi: | Sygnowany i datowany p.d.: "E. Dwurnik 69" Opisany śr.d.: "MECZ" Śr.d. pieczątka autorska z wpisanym ołówkiem numerem "2890" i datą "1969". Na odwrocie opis rysunku. Na odwrocie oprawy metka z opisem rysunku. Praca została sprzedana w ofercie poaukcyjnej. |
LOT 83 | ID: 036083 |
DWURNIK Edward BIOGRAFIA | |
Tytuł: | Czerwony tulipan (2018) |
Technika: | olej, akryl, płótno |
Wymiary: | 18 x 13 cm |
Uwagi: | Sygnowany i datowany śr.d.: "2018 E. DWURNIK" Opisany na odwrocie: "E. DWURNIK" |
Cena wywoławcza: | 9000 zł |
Cena uzyskana: | 14000 zł |
LOT 84 | ID: 036084 |
ZIN Wiktor BIOGRAFIA | |
Tytuł: | Kamienica (1967) |
Technika: | tusz, papier naklejony na tekturę |
Wymiary: | 33,5 x 24,5 cm 42 x 32 cm (z oprawą) |
Uwagi: | Sygnowany i datowany p.d.: "1967 Wiktor Zin" Dedykacja autorska p.d.: "Gienkowi - | Witek" |
Cena wywoławcza: | 2000 zł |
Cena uzyskana: | 4200 zł |
LOT 85 | ID: 036085 |
ZIN Wiktor BIOGRAFIA | |
Tytuł: | Lapidarium |
Technika: | tusz, papier naklejony na tekturę |
Wymiary: | 30,5 x 48 cm 33 x 50,2 cm (z oprawą) |
Uwagi: | Sygnowany p.d.: "Wiktor Zin" Przy krawędziach miejscami widoczne ślady zmarszczenia papieru. W prawym górnym narożniku widoczny ślad po zagięciu, w prawym dolnym narożniku widoczny ślad po naderwaniu papierowego podłoża. |
LOT 86 | ID: 036086 |
ZIN Wiktor BIOGRAFIA | |
Tytuł: | Na łodzi |
Technika: | węgiel, papier |
Wymiary: | 49 x 71 cm 52 x 74 cm (z oprawą) |
Uwagi: | Sygnowany p.d.: "Wiktor Zin"
PROWENIENCJA: - dar od artysty, - kolekcja prywatna. |
LOT 87 | ID: 036087 |
PANEK Jerzy BIOGRAFIA | |
Tytuł: | Autoportret w kaszkiecie (2000) |
Technika: | pastel olejny, papier |
Wymiary: | 50 x 39,5 cm |
Uwagi: | Sygnowany i datowany p.g.: "Panek" Opisany na odwrocie: "Kraków. | 29 I 2000 | Panek | Autoportret" ; "50 x 39,5" OPIS PRACY: Jerzy Panek zajmował się malarstwem i grafiką artystyczną, a swoje prace często łączył w cykle. Temat autoportretu wielokrotnie powracał w jego twórczości. W prezentowanym obrazie intensywna gama kolorystyczna w połączeniu z ekspresją przecinających plątaninę plam barwnych linii tworzą impresyjny w wyrazie portret. W pracy są dostrzegalne charakterystyczne dla twórczości artysty uproszczenia formy i wykorzystanie techniki pastelu olejnego. Całość jest przepełniona wibrującym światłem. Oferowana praca należy do szerokiego cyklu "Autoportretów", w których Jerzy Panek za pomocą różnorodnych form artystycznych i ujęć kompozycyjnych przedstawiał swoją osobę. Obraz, na tle tak znamiennych dla artysty, lakonicznych w swojej formie prac, wyróżnia się bogactwem środków malarskich i formy. |
Cena wywoławcza: | 1900 zł |
Cena uzyskana: | 2000 zł |
LOT 88 | ID: 036088 |
PANEK Jerzy BIOGRAFIA | |
Tytuł: | Autoportret w zieleni i fiolecie |
Technika: | pastel olejny, papier |
Wymiary: | 28 x 19,5 cm (w świetle passe-partout) 61 x 50,5 cm (z oprawą) |
Uwagi: | Ta praca jest dostępna w ofercie galeryjnej na www.galeria-attis.pl [KONTAKT w sprawie obrazu] |
LOT 89 | ID: 036089 |
PANEK Jerzy BIOGRAFIA | |
Tytuł: | Portret własny (1977-1978) |
Technika: | akwarela, kredka, papier naklejony na tekturę |
Wymiary: | 29 x 20 cm 52 x 41 cm (z oprawą) |
Uwagi: | Sygnowany p.d.: "Panek"
PRACA NIEDOSTĘPNA |
LOT 90 | ID: 036090 |
OBRZYDOWSKI Wiesław BIOGRAFIA | |
Tytuł: | Portret (1987) |
Technika: | pastel, papier |
Wymiary: | 49 x 63,5 cm |
Uwagi: | Sygnowany i datowany p.d.: "WO.87"
PRACA NIEDOSTĘPNA |
LOT 91 | ID: 036091 |
JONIAK Juliusz BIOGRAFIA | |
Tytuł: | Droga do Port Lligat (1998) |
Technika: | olej, płótno |
Wymiary: | 60 x 73 cm 72 x 84,5 cm (z oprawą) |
Uwagi: | Sygnowany i datowany p.d.: "Joniak 98." Opisany na odwrocie: "JULIUSZ JONIAK | DROGA DO PORT LLIGAT’98 | 60 x 73 | 1998" Na odwrocie metka Towarzystwa Przyjaciół Sztuk Pięknych w Krakowie. |
Cena wywoławcza: | 9000 zł |
Cena uzyskana: | 10000 zł |
LOT 92 | ID: 036092 |
WALLIS-JONIAK Teresa BIOGRAFIA | |
Tytuł: | Martwa natura z gruszkami (1999) |
Technika: | 61 x 73 cm 72 x 84 cm (z oprawą) |
Wymiary: | olej, płótno |
Uwagi: | Sygnowany i datowany p.d.: "TWallis-J | 99" Opisany na odwrocie: "TERESA WALLIS-JONIAK | MARTWA NATURA Z GRUSZKAMI | 1999" Na odwrocie metka Towarzystwa Przyjaciół Sztuk Pięknych w Krakowie. Obraz reprodukowany w albumie Teresa Wallis-Joniak: malarstwo, katalog wystawy w Pałacu Sztuki TPSP w Krakowie, 5 listopada - 28 listopada 1999, Kraków 1999, poz. 123. |
Cena wywoławcza: | 3800 zł |
Cena uzyskana: | 3800 zł |
LOT 93 | ID: 036093 |
WALLIS-JONIAK Teresa BIOGRAFIA | |
Tytuł: | Martwa natura z ananasem |
Technika: | olej, płótno |
Wymiary: | 61 x 73 cm 71,5 x 83 cm (z oprawą) |
Uwagi: | Opisany na blejtramie: "Martwa natura z ananasem" Na odwrocie metka Towarzystwa Przyjaciół Sztuk Pięknych w Krakowie. Obraz reprodukowany w albumie Teresa Wallis-Joniak: malarstwo, katalog wystawy w Pałacu Sztuki TPSP w Krakowie, 5 listopada - 28 listopada 1999, Kraków 1999, poz. 71. |
Cena wywoławcza: | 3800 zł |
Cena uzyskana: | 4200 zł |
LOT 94 | ID: 036094 |
TASZYCKI Jacek BIOGRAFIA | |
Tytuł: | Exodus (1984) |
Technika: | tempera, akryl, płótno |
Wymiary: | 98,5 x 99,5 cm |
Uwagi: | Sygnowany i datowany p.d.: "JTaszycki 1984" Opisany na odwrocie [opis słabo czytelny]. Na odwrocie metka z opisem obrazu. PROWENIENCJA: - zakup od artysty; - kolekcja prywatna. |
Cena wywoławcza: | 2600 zł |
Cena uzyskana: | 2600 zł |
LOT 95 | ID: 036095 |
HEKSEL Krzysztof BIOGRAFIA | |
Tytuł: | Bez tytułu I (2012/2013) |
Technika: | olej, płyta |
Wymiary: | 93 x 74 cm 96,5 x 77 cm (z oprawą) |
Uwagi: | Sygnowany na odwrocie: "Heksel. K."
PRACA NIEDOSTĘPNA PROWENIENCJA: - zakup od artysty; - kolekcja prywatna. OPIS PRACY: Krzysztof Heksel jest znanym polskim malarzem-surrealistą, który w swoich pracach czerpie inspiracje z poetyki marzeń sennych. Pod względem formalnym u tego twórcy jest dostrzegalna fascynacja malarstwem Zdzisława Beksińskiego. Kompozycje tworzone przez malarza w swoim założeniu mają być otwarte na wielość interpretacji i zachęcać odbiorców do intelektualnej kontemplacji. Na szczególną uwagę zasługuje również precyzja i maestria techniczna, dzięki którym kreowane przez Krzysztofa Heksla światy i senne wizje w sugestywny sposób oddziałują na odbiorców. W prezentowanym obrazie artysta ukazał tajemniczą kobiecą sylwetkę, która wydobywa się z obłoków. W centralnej części postać składa się z wielobarwnych amorficznych sieci. Całość została uzupełniona obecnością czarnych ptaków – kruków i półksiężyców, które wprowadzają nastrój tajemniczości i skojarzenia z symboliką okultyzmu. Barwy w obrazie w subtelny sposób przenikają się sprawiają wrażenie gwiezdnej mgławicy. |
LOT 96 | ID: 036096 |
HEKSEL Krzysztof BIOGRAFIA | |
Tytuł: | Bez tytułu II (2012/2013) |
Technika: | olej, płyta |
Wymiary: | 87 x 63 cm 91 x 66,5 cm (z oprawą) |
Uwagi: | Sygnowany na odwrocie: "Heksel. K."
PROWENIENCJA: - zakup od artysty; - kolekcja prywatna. PRACA NIEDOSTĘPNA |
LOT 97 | ID: 036097 |
NARKIEWICZ Edward BIOGRAFIA | |
Tytuł: | Obraz nr 18 (2000-2004) |
Technika: | olej, akryl, płyta |
Wymiary: | 39,5 x 51,5 cm |
Uwagi: | Sygnowany i datowany l.d.: "Edward 2000-2002-2004" Opisany na odwrocie: "EDWARD NARKIEWICZ | OBRAZ NR. 18 2000 | OLEJ + ACRYLIC + PILŚŃ" |
LOT 98 | ID: 036098 |
SUDER Stanisław Jerzy BIOGRAFIA | |
Tytuł: | Na wybiegu z cyklu Ptaki cudaki |
Technika: | olej, płyta |
Wymiary: | 18 x 23 cm (w świetle oprawy) 29 x 34 cm (z oprawą) |
Uwagi: | Sygnowany p.d.: "S.J.Suder" |
Cena wywoławcza: | 1500 zł |
Cena uzyskana: | 2400 zł |
LOT 99 | ID: 036099 |
MARCZUKIEWICZ Adam BIOGRAFIA | |
Tytuł: | Muzykanci (1996) |
Technika: | olej, płótno |
Wymiary: | 50 x 38 cm 62 x 50 cm (z oprawą) |
Uwagi: | Sygnowany i datowany p.d.: "A.M. 96"
Ta praca jest dostępna w ofercie galeryjnej na www.galeria-attis.pl [KONTAKT w sprawie obrazu] |
LOT 100 | ID: 036100 |
GERLACH Eugeniusz BIOGRAFIA | |
Tytuł: | Pejzaż |
Technika: | olej, płyta |
Wymiary: | 59,5 x 45,8 cm |
Uwagi: | Sygnowany l.d: "EGerlach" Licytacja charytatywna na rzecz Stowarzyszenia "Psi Azyl u Żanety" zajmującego się pomocą psom bezdomnym. W przypadku tej pozycji nie będzie doliczana opłata aukcyjna. |
Cena wywoławcza: | 100 zł |
Cena uzyskana: | 1800 zł |
O aukcji
XXXVI Aukcja Dzieł Sztuki
Do zapoznania się z katalogiem XXXVI Aukcji Dzieł Sztuki Krakowski Dom Aukcyjny® zaprasza koneserów sztuki dawnej oraz współczesnej. Lista obiektów obejmuje 100 dzieł reprezentujących przeróżne kierunki i techniki w malarstwie i rzeźbie, katalog prezentuje głównie dzieła autorów polskich.
Młoda Polska i 1. połowa XX wieku w malarstwie
Katalog XXXVI Aukcji Dzieł Sztuki otwierają prace cenionych na rynku krakowskich klasyków sztuki pierwszej połowy XX wieku – nastrojowe, pełne światła, dekoracyjne kompozycje Bronisławy Rychter-Janowskiej przedstawiające wnętrza i zewnętrza dworków szlacheckich (lot 1-2) oraz pejzaż miejski (lot 3), a także morskie krajobrazy autorstwa Sotera Jaxa-Małachowskiego (lot 4-5).
Zagłębiając się nieco dalej w listę katalogowych obiektów widz natrafi na znakomite przykłady malarstwa okresu Młodej Polski – pozycja nr 14 to stanowiący rzadkość na rynku podwójny portret dzieci Jacka Malczewskiego, lot 13 to natomiast ukazujący najwyższy kunszt rysowniczy ołówkowy męski akt akademicki ręki tego artysty.
Katalogowy obiekt nr 15 to znowuż przenoszący odbiorcę do epoki fin de siècle’u pastel Teodora Axentowicza w zachwycającej ramie w stylu art déco. Obraz przedstawia piękną, młodą kobietę w eleganckiej sukni, która z lekkim uśmiechem prowadzi rozmowę telefoniczną.
Młodopolski symbolizm zauważalny jest w olejnych pracach Wlastimila Hofmana "Melodia duszy" (1914; lot 17) oraz "Wspomnienie" (lot 18). Oba obrazy wpisują się w grupę chętnie tworzonych przez artystę, stosunkowo niewielkich formatowo dziecięcych portretów stanowiących swoistąmalarską metaforę, otwierającą szerokie możliwości interpretacyjne. Warto zwrócić uwagę, że wspomniane obrazy to nie jedyne prace Wlastimila Hofmana w katalogu kwietniowej aukcji – na pozycjach 34-36 znalazły się późniejsze prace artysty: autoportret, symboliczny portret "Nawrócenie" oraz wysmakowana kolorystycznie kompozycja z ludową figurą Chrystusa Frasobliwego.
Symboliczna treść w połączeniu z również charakterystycznym dla sztuki przełomu wieków i pierwszej połowy XX stulecia zainteresowaniem folklorem uwidacznia się w umiejscowionym na Huculszczyźnie pastelu "Starość i młodość" Józefa Ujhelyiego (lot 16) – ucznia wspomnianego wyżej Teodora Axentowicza. Ta swoista "chłopomania" objawiała się również powstawaniem portretów mieszkańców wsi w tradycyjnych strojach, jak np. w pracy Aleksandra Augustynowicza "Portret kobiety w chuście" z 1892 roku (lot 19).
Malarstwo rodzajowo-historyczne
Malarstwo rodzajowo-historyczne jest jednym z najbardziej cenionych przez kolekcjonerów kierunków w sztuce. Koneserów tej kategorii powinna zainteresować oferta XXXVI Aukcji Krakowski Dom Aukcyjny ze względu na obecność prac artystów poszukiwanych na rynku.
Wzrok zatrzyma na dłużej na pewno pozycja nr 6, na której znalazło się malowane na desce dzieło uznanego przedstawiciela polskiej kolonii artystycznej kształcącej się i działającej w drugiej połowie XIX wieku w Monachium – Alfreda Wierusza-Kowalskiego. "Stimmungowy" obraz "Koń na postoju" znakomicie oddaje spokój mroźnego poranka ożywiony zwierzęcym sztafażem stojącego i posilającego się z treptucha konia zaprzężonego w wóz.
Kolejny obiekt (lot 7) to akwarela z 1896 roku autorstwa Juliusza Kossaka, przedstawiająca rodzajowy temat jeźdźca z luzakiem. Podobny temat bywał podejmowany przez Juliusza Kossaka w latach 90. XIX wieku i w literaturze odczytuje się go m.in. jako przedstawienie rodzajowej sceny powrotu z jarmarku.
Nie jest to jednak jedyne dzieło Kossaków na kwietniowej aukcji – pozycja 8 prezentuje zimową scenę z ułanem prowadzącym konia pędzla Wojciecha Kossaka, zaś kolejne trzy obiekty związane są z najmłodszym artystą rodu – Jerzym Kossakiem (lot 9-11). Szczególnie warty uwagi jest lot 9, czyli stosunkowo wczesna, powstała w 1924 roku praca "Szwoleżer Polskiego Pułku Gwardii Cesarskiej". Obraz zaskakuje swoją wielobarwnością, w której dużą rolę odgrywa zieleń, błękit i róż. Ekspresyjny dukt pędzla odpowiada ręce Jerzego Kossaka, który w tej niewielkiej kompozycji zawarł w pełni swój indywidualny styl.
Typowo krakowską scenę wesela przedstawia olejny obraz Adama Setkowicza (lot 12), stanowiący charakterystyczny dla tego twórcy przykład zimowej wiejskiej kompozycji, która w szczery sposób oddaje lokalny folklor.
Malarstwo współczesne
XXXVI Aukcja Dzieł Sztuki prezentuje również szeroką ofertę dzieł sztuki współczesnej. Do katalogu włączyliśmy dzieła cenionych malarzy, klasyków współczesności reprezentujących zróżnicowane kierunki. Wśród najlepiej rozpoznawalnych wymienić można m.in. Marię Anto i jej tajemniczy, wieczorny krajobraz z krucyfiksem "Kalwa" (1996; lot 65), zawierający w sobie duży ładunek emocjonalny i symboliczny.
Innym przykładem są prace Edwarda Dwurnika (lot 82-83) – charakteryzujący się znamiennym przeładowaniem kompozycyjnym linearny rysunek "Mecz" (1969) z cyklu "Klatka" oraz ikoniczny "Czerwony tulipan" z 2018 roku.
Interesujący obiekt kolekcjonerski stanowi wczesny, datowany na 1942 rok gwasz Henryka Stażewskiego (lot 71) ukazujący w karykaturalny sposób postać eleganckiego starszego mężczyzny z laską.
W nurt aktualnego surrealizmu czy też realizmu magicznego wpisują się malarskie prace Krzysztofa Heksla (lot 95-96), wałbrzyskiego artysty zainspirowanego sztuką Zdzisława Beksińskiego. Na uwagę zasługuje precyzja i maestria techniczna prac malarza, dzięki którym światy i senne wizje w jego obrazach w sugestywny sposób oddziałują na odbiorców.
Dużą część katalogu stanowią prace krakowskich artystów współczesnych, o których można przeczytać w podrozdziale poniżej.
Sztuka współczesna - środowisko krakowskie
W katalogu XXXVI Aukcji Dzieł Sztuki szeroko reprezentowane jest krakowskie środowisko artystyczne.
Znaczące miejsce w katalogu zajmują prace Tadeusza Kantora (lot 72-75). Na uwagę szczególnie zasługuje lot 72 ukazujący portret "poważnego" mężczyzny w nieeleganckim geście – z palcem w nosie. Ten sposób ukazania powracał w cyklu "Ci poważni panowie" i ze znamiennym dla artysty humorem obnażał "drugie ja" postaci kreujących się na dystyngowanych ludzi. Kolejne pozycje (lot 73-74) to prace plastyczne związane z teatralną działalnością Tadeusza Kantora.
Pozycja nr 76 to znakomity, niezwykle oszczędny formalnie, linearny rysunek Jerzego Nowosielskiego, artysty, który bywa określany jako jeden z najbardziej wyjątkowych twórców w polskiej historii sztuki. Tusz wpisuje się w cykl podobnych prac malarza ukazujących ascetyczne anonimowe portrety w ujęciu profilowym.
Nie ustaje na rynku także zainteresowanie sztuką ucznia Jerzego Nowosielskiego - Romana Zakrzewskiego. Podczas kwietniowej aukcji wylicytować będzie można oparty na wysmakowanych, pełnych niuansów kontrastach chłodnego błękitu oraz ciepłych brązów i oranżów portret kobiecy "W błękitnym pokoju" (1998; lot 77), zdradzający wpływy sztuki Modiglianiego.
Miejsce w krakowskiej historii sztuki, ale także w katalogu kwietniowej aukcji Krakowskiego Domu Aukcyjnego zajmują prace Jerzego Panka (lot 87-89) – tym razem proponujemy Państwu trzy, charakterystyczne dla dorobku tego malarza autoportrety, zarówno wykonane w technice pastelu, jak i akwareli.
Krakowskie tradycje koloryzmu obrazuje natomiast pejzaż Juliusza Joniaka (lot 91) i martwe natury Teresy Wallis-Joniak (lot 92-93).
Wśród innych krakowskich artystów warto wymienić nazwisko Wiesława Obrzydowskiego (lot 90), Jacka Taszyckiego (lot 94) czy Eugeniusza Gerlacha (lot 100) – pejzażowa praca tego ostatniego licytowana będzie charytatywnie, na rzecz Stowarzyszenia "Psi Azyl u Żanety" zajmującego się pomocą psom bezdomnym.
Sztuka ludowa i prymitywizm
Oferta aukcji Krakowskiego Domu Aukcyjnego tradycyjnie obejmuje również prace uznanych twórców ludowych i prymitywistów. Ten blok tematyczny otwierają się prace Nikifora Krynickiego (lot 48-50, lot 54-55) – najbardziej cenionego artysty art-brut w polskiej sztuce. Na uwagę zasługuje monumentalny w swoim charakterze, ale niewielki formatowo pejzaż "Kościół wśród wzgórz" (lot 48) oraz ukazujący wnętrze krynickiej willi gwasz (lot 50) wyróżniający się w właśnie osadzeniem akcji w pomieszczeniu z grupą siedmiu postaci. Praca ta zachwyca bogactwem i narracyjnością ukazanych elementów.
Uwadze kolekcjonerów art-brut nie powinna umknąć pozycja nr 66, na której prezentujemy rysunek Edmunda Monsiela. Ten artysta w swoich pracach artystycznych bazował na wizjach, będących wynikiem choroby o podłożu neurologicznym. Oferowana praca przedstawia znamienny dla Edmunda Monsiela motyw twarzy wraz z profilem Chrystusa. Dzieła tego artysty cieszą się obecnie dużym uznaniem koneserów.
W kategorii prac współczesnych prymitywistów polecamy uwadze barwny, niezwykle ornamentalny akryl Eugeniusza Brożka "Amory" (lot 62).
Wystawa dzieł sztuki
Wszystkie obiekty z katalogu można zobaczyć na wystawie przedaukcyjnej prezentowanej w dniach od 3 do 16 kwietnia 2024 roku w Krakowskim Domu Aukcyjnym [ul. Starowiślna 14 - Kraków] od poniedziałku do piątku w godzinach 10.00-18.00.
Jeśli życzą sobie Państwo więcej zdjęć obiektów, zapraszamy do kontaktu.
Przebieg aukcji
XXXVI Aukcja Dzieł Sztuki odbędzie się z udziałem publiczności, 16 kwietnia 2024 roku o godzinie 18.30 w siedzibie Krakowskiego Domu Aukcyjnego - ul. Starowiślna 14, Kraków. Rejestracja uczestników rozpocznie się o godzinie 18.00.
W licytacji można także wziąć udział składając zlecenie z limitem, zlecenie telefoniczne oraz licytować live na bid.kda.pl
W razie pytań dotyczących udziału w aukcji zapraszamy do kontaktu.
Istnieje możliwość odbioru wylicytowanych prac w Warszawie.
licytacja live na onebid.pl
katalog i licytacja live na portalu