ANERI WEISS Irena

ANERI WEISS Irena
ANERI WEISS IrenaANERI WEISS IrenaANERI WEISS Irena
Tytuł:Portret doktora Czesława Warchałowskiego (1971)
Technika:olej, tektura
Wymiary:49,5 x 35 cm
58,5 x 43,5 cm (wymiary z oprawą)
Uwagi:
zapytaj o cenę
ANERI WEISS Irena
ANERI WEISS IrenaANERI WEISS IrenaANERI WEISS Irena
Tytuł:Portret kobiety w kobaltowej bluzce (1971)
Technika:olej, tektura
Wymiary:50 x 34,8 cm
63,5 x 48,5 cm (wymiary z oprawą)
Uwagi:
Sprzedane:XI Aukcja Dzieł Sztuki (13 X 2021)
Cena wywoławcza:3600 zł
Cena uzyskana:3600 zł
ANERI WEISS Irena
ANERI WEISS IrenaANERI WEISS IrenaANERI WEISS Irena
Tytuł:Kwiaty w wazonie (1973)
Technika:olej, tektura
Wymiary:47,3 x 33 cm (w świetle oprawy)
56,5 x 42 cm (wymiary z oprawą)
Uwagi:

 

IRENA WEISS (ANERI) - NOTA BIOGRAFICZNA

Aneri Weiss

 

Obraz Wojciecha Weissa "Portret Aneri" [źródło: NAC]


Irena Weiss (Aneri) urodziła się w 1888 roku w Łodzi, zmarła w 1981 w Krakowie. W 1906 roku rozpoczęła naukę w⠀warszawskiej Szkole Sztuk Pięknych, gdzie kształciła się w pracowniach malarstwa Karola Tischego i Konrada Krzyżanowskiego oraz w pracowni rzeźby Xawerego Dunikowskiego. W 1907 roku malarka wyjechała do Monachium, gdzie przez kilka miesięcy doskonaliła umiejętności w pracowni węgierskiego profesora malarstwa Szymona Hollosy’ego. W tym samym roku przyjechała do Krakowa i rozpoczęła naukę na prywatnych kursach artystycznych prowadzonych przez Wojciecha Weissa. Relacja nauczycielska przerodziła się w uczucie i w 1908 roku artystka została żoną Weissa. Irena, w celu uniknięcia porównań z mężem, którego sztuka miała duży wpływ na twórczość artystki, zaczęła posługiwać się pseudonimem „Aneri”, będącym anagramem jej imienia. Artystka brała udział w licznych wystawach, swoje prace prezentowała m.in. z Towarzystwem Artystów Polskich „Sztuka”. Kilka dzieł Aneri należało do kolekcji Feliksa Magghi Jasieńskiego. Obecnie jej prace znajdują się m.in. w Muzeum Narodowym w Krakowie.

Aneri posługiwała się techniką olejną. Twórczość artystki cechuje wnikliwa obserwacja modela oraz niezwykła wrażliwość na światło i kolor. Często stosowała czyste, nasycone barwy. We wczesnym okresie swojej kariery malowała przede wszystkim świetliste, barwne pejzaże miejskie i nadmorskie, często z okolic Wenecji i Lazurowego Wybrzeża. Pod wpływem swoich mistrzów z warszawskiej Szkoły Sztuk Pięknych tworzyła również hipnotyzujące portrety na ciemnym tle. W schyłkowym okresie życia koncentrowała się na malowaniu pełnych słonecznego światła martwych natur, szczególnie często zaś kwiatów ujętych w barwne bukiety. W dorobku artystki znalazły się również przedstawienia wnętrz i rozgrywających się w nich intymnych scen. W latach 70. zajmowała Aneri się także mozaiką i witrażem.

 

Poszukujemy prac

 

x
«
»