ANERI WEISS Irena

ANERI WEISS Irena
ANERI WEISS IrenaANERI WEISS IrenaANERI WEISS Irena

ANERI WEISS Irena BIOGRAFIA

Tytuł:Kwiaty w wazonie (1973)
Technika:olej, tektura
Wymiary:47,3 x 33 cm ( wymiary w świetle oprawy)
56,5 x 42 cm (wymiary z oprawą)
Uwagi:
Cena wywoławcza:4600,00 zł
Estymacja:5000,00 - 7000,00 zł
złóż zlecenie

IRENA WEISS (ANERI) - NOTA BIOGRAFICZNA

Aneri Weiss
Obraz Wojciecha Weissa "Portret Aneri". [Źródło: Narodowe Archiwum Cyfrowe]

Irena Weiss (Aneri) urodziła się w 1888 roku w Łodzi, zmarła w 1981 w Krakowie. W 1906 roku rozpoczęła naukę w warszawskiej Szkole Sztuk Pięknych, gdzie kształciła się w pracowniach malarstwa Karola Tischego i Konrada Krzyżanowskiego oraz w pracowni rzeźby Xawerego Dunikowskiego. W 1907 roku malarka wyjechała do Monachium, gdzie przez kilka miesięcy doskonaliła umiejętności w pracowni węgierskiego profesora malarstwa Szymona Hollosy’ego. W tym samym roku przyjechała do Krakowa i rozpoczęła naukę na prywatnych kursach artystycznych prowadzonych przez Wojciecha Weissa. Relacja nauczycielska przerodziła się w uczucie i w 1908 roku artystka została żoną Weissa. Irena w celu uniknięcia porównań z mężem, którego sztuka miała duży wpływ na twórczość artystki, zaczęła posługiwać się pseudonimem „Aneri”, będącym anagramem jej imienia. Artystka brała udział w licznych wystawach, swoje prace prezentowała m.in. z Towarzystwem Artystów Polskich „Sztuka”. Kilka dzieł Aneri należało do kolekcji Feliksa Magghi Jasieńskiego. Obecnie jej prace znajdują się m.in. w Muzeum Narodowym w Krakowie.

Aneri posługiwała się techniką olejną. Twórczość artystki cechuje wnikliwa obserwacja modela oraz niezwykła wrażliwość na światło i kolor. Często stosowała czyste, nasycone barwy. We wczesnym okresie swojej kariery malowała przede wszystkim świetliste, barwne pejzaże miejskie i nadmorskie, często z okolic Wenecji i Lazurowego Wybrzeża. Pod wpływem swoich mistrzów z warszawskiej Szkoły Sztuk Pięknych tworzyła również hipnotyzujące portrety na ciemnym tle. W schyłkowym okresie życia koncentrowała się na malowaniu pełnych słonecznego światła martwych natur, szczególnie często zaś kwiatów ujętych w barwne bukiety.

W dorobku artystki znalazły się również przedstawienia wnętrz i rozgrywających się w nich intymnych scen. W latach 70. zajmowała Aneri się również mozaiką i witrażem.

Bibliografia:
1. Dobrowolski T., Nowoczesne malarstwo polskie, t. III, Wrocław-Warszawa-Kraków, 1964, s. 27.
2. Kozakowska S., Aneri (Irena Weissowa), [w:] Nowoczesne malarstwo polskie. Katalog zbiorów pod redakcją Zofii Gołubiew, cz. 2: Kozakowska S., Małkiewicz B., Malarstwo polskie od około 1890 do 1945 roku, Kraków 1997, s. 23 („Katalogi zbiorów Muzeum Narodowego w Krakowie”).
3. Aneri, [w:] Wielka encyklopedia malarstwa polskiego, red. A Górska, Kraków 2011, s. 20.
4. Rudzka M. A., Aneri, [w:] Słownik malarzy polskich, t. II: Od dwudziestolecia międzywojennego do końca XX wieku, red. M. Jendryczko, s. 10.

 

Poszukujemy prac