XXXVIII Aukcja Dzieł Sztuki (18 VI 2024)

Data aukcji: 2024-06-18

Krakowski Dom Aukcyjny®

XXXVIII Aukcja Dzieł Sztuki

 18 czerwca (wtorek) 2024 - godz. 18.30

Krakowski Dom Aukcyjny - Kraków ul. Starowiślna 14

Licytacja live na bid.kda.pl


Wystawa przedaukcyjna:

Kraków - Starowiślna 14
godz. 10.00-18.00
Regulamin Arkusz zlecenia aukcyjnegoArkusz zlecenia Arkusz zlecenia aukcyjnego

Zaloguj się i złóż zlecenie aukcyjne

ZOBACZ OPIS AUKCJI

 

Obiekty oferowane na aukcji: 1
DUDA-GRACZ Jerzy
DUDA-GRACZ JerzyDUDA-GRACZ JerzyDUDA-GRACZ Jerzy
LOT 75
ID: 038075

DUDA-GRACZ Jerzy BIOGRAFIA

Tytuł:Śnieżny spacer Business Women i Matki Polki (Obraz nr 1621) (1994)
Technika:olej, płyta
Wymiary:54 x 70 cm
70 x 86,5 cm (z oprawą)
Uwagi:Sygnowany i opisany l.d.: "DUDA GRACZ ‧ 1621/94 ‧"
Na odwrocie metka autorska z opisem obrazu.

OPIS PRACY:
Jestem człowiekiem chorym na Polskę – mówił o sobie Jerzy Duda-Gracz. W swojej sztuce malował więc przepuszczoną przez pryzmat groteski ojczyznę, jej pejzaże i mieszańców, skupiając się na klasie chłopskiej i robotniczej, chętnie ukazując pewne mity społeczne, jak na przykład etos Matki-Polki.
Oferowana praca przedstawia tytułową zimową przechadzkę dwóch odwróconych od siebie kobiet: ujętej na pierwszym planie, ubranej w gustowny płaszcz z futrzanym kołnierzem businesswoman prowadzącej psa oraz znajdującej się nieco z tyłu nagiej ciężarnej Matki-Polki z odwróconą od widza twarzą. Tło stanowi pejzaż przysypanego śniegiem pola z rozciągającym się w oddali lasem.
Jerzy Duda-Gracz oparł swoją kompozycję na kontrastach – szczelnego ubioru i nagości, dumy i nieśmiałości, bogactwa i nędzy. Businesswoman, kobieta sukcesu, choć dominująca w obrazie, zdaje się być złym charakterem, za którym jak widmo podąża wyrastająca z biedy rodzicielka, silna mimo otaczającego jej chłodu przyrody i drugiego człowieka. To ona jest bohaterką i przyszłością.
Cena wywoławcza:80000 zł
Cena uzyskana:80000 zł
Strony:

O aukcji

XXXVIII Aukcja Dzieł Sztuki

Do zapoznania się z ofertą XXXVIII Aukcji Dzieł Sztuki Krakowski Dom Aukcyjny® zaprasza kolekcjonerów malarstwa XIX, XX i XXI wieku. Katalog aukcji obejmuje ponad 100 dzieł sztuki dawnej oraz współczesnej, głównie prace polskich artystów.

Młoda Polska i 1. połowa XX wieku w malarstwie

Katalog XXXVIII Aukcji Dzieł Sztuki otwierają prace uznanych w historii sztuki krakowskich artystów pierwszej połowy XX wieku – rozświetlone ciepłym światłem słońca, wypełnione melodią fortepianu wnętrze dworku pędzla Bronisławy Rychter-Janowskiej (lot 1), dekoracyjna "Martwa natura z żółtymi różami i filiżanką" mistrza podobnych tematów - Alfonsa Karpińskiego (lot 2), a także trzy prace Sotera Jaxa-Małachowskiego, z których dwie to gwasze ukazujące portowe widoki z Helu (lot 4) i Torunia (lot 5). Trzecia natomiast stanowi obiekt wyjątkowy, o niebywałych walorach kolekcjonerskich, gdyż jest to będący niezwykłą rzadkością obraz olejny "Krakowski Rynek nocą" (1933; lot 3).

Nie można nie wspomnieć tutaj o zachwycającym pastelu Feliksa Michała Wygrzywalskiego z 1925 roku. Dzieło (lot 6) dobrze obrazuje młodopolskie zamiłowanie do tematów mitologicznych, tutaj stanowiących pretekst do przedstawienia piękna ciała kobiecego. Związany przez długi czas ze Lwowem artysta uwiecznił w swoim obrazie trzy nimfy na skałach. Mistrzostwo warsztatu malarza ujawnia się tutaj nie tylko w opracowaniu samych sylwetek postaci, ale także w oddaniu tafli wody i zanurzonych w niej częściowo ciał dwóch kobiet.

Zagłębiając się nieco dalej w listę obiektów widz natrafi na znakomite przykłady malarstwa okresu Młodej Polski – pozycja nr 10 to symboliczny pastel Teodora Axentowicza (opisany szerzej niżej, w podrozdziale dot. tematyki huculskiej), lot 45 to znowuż stanowiący rzadkość na rynku podwójny portret dzieci Jacka Malczewskiego.
Wśród młodopolskich pejzaży pragniemy zwrócić Państwa uwagę na obraz Józefa Rapackiego, artysty, który zyskał swego czasu sławę jednego z najpopularniejszych pejzażystów warszawskich początku XX wieku. Wielkoformatowe płótno "Przed burzą - powrót z pola" z 1907 roku (lot 7) ukazuje tytułową scenę, w której głównymi bohaterami jest zatopiona w ogromie krajobrazu, niosąca plony matka, przed którą wśród rzędu kwitnących roślin podąża dziecko. W oddali majaczą postaci, które jeszcze pracują przy stogach. Tło stanowi górzysty pejzaż, nad którym kotłują się ciemne, burzowe chmury.

Młodopolski symbolizm ujawnia się w pracy Wlastimila Hofmana "Pisklę" (lot 11), ukazującym dwie postacie przyglądające się tytułowemu pisklęciu. W tle kompozycji znajduje się pejzaż z zabudowaniami wiejskimi, w oddali rozgrywa się też niejednoznaczna w interpretacji scena z postacią alegoryczną. Obraz sygnowany jest nazwiskiem artysty zapisanym przez dwa "n", co sugeruje powstanie w okresie międzywojennym – najbardziej cenionym w kontekście twórczości tego malarza pod względem artystycznym i kolekcjonerskim.
Warto zaznaczyć, że wspomniana praca to tylko jeden z pięciu obrazów Wlastimila Hofmana w katalogu XXXVIII Aukcji – na pozycjach 41 oraz 46-48 znalazły się późniejsze prace artysty: przedstawienie wnętrza Hagii Sophii w Stambule, pełen malarskiej lekkości portret dziewczynki, nacechowany melancholijnym nastrojem wizerunek pogrążonego w rozważaniach Wacława oraz wanitatywna martwa natura.

Realizm i malarstwo rodzajowo-historyczne

Te kierunki w sztuce są jednymi z najbardziej poszukiwanych przez koneserów, a katalog XXXVIII Aukcji Krakowskiego Domu Aukcyjnego ma w tym temacie dużo do zaproponowania.

Uwadze kolekcjonerów na pewno nie umknie obejmująca aż siedem prac część katalogu poświęcona twórczości rodziny Kossaków. Pozycja nr 16 to akwarela Juliusza Kossaka, będąca trafnym portretem podwójnym koni – siwka oraz kasztana.
Kolejne dwa obiekty to prace Wojciecha Kossaka, wśród których ponownie można znaleźć akwarelę, tym razem przedstawiającą ułana na pędzącym wierzchowcu (lot 17). O ile technika wodna w sztuce Juliusza Kossaka to klasyka, to w twórczości jego syna stanowi ona kolekcjonerską rzadkość. Obraz nr 18 przedstawia białą klacz ze źrebięciem. Zwierzęta ukazane zostały w orientalnym pejzażu pustyni, z architekturą meczetu w tle. Praca wyszła spod pędzla Wojciecha Kossaka w 1936 roku i ma ciekawą historię, gdyż należała niegdyś do kolekcji Mariana Zielińskiego (1929-2005), polskiego sztangisty.
Dalej katalog czerwcowej aukcji prezentuje cztery olejne obrazy Jerzego Kossaka (lot 19-22) o zróżnicowanej tematyce: ułańskiej, napoleońskiej, rodzajowej (polowanie) i portretowej ("Głowa siwka" z 1929 roku). Szczególnie warta uwagi jest pozycja 19, czyli malowany na płótnie z niezwykłą dbałością o detal "Odpoczynek ułanów" powstały w latach 20., tj. okresie bardzo cenionym w kontekście twórczości Jerzego Kossaka.

Więcej na temat obrazów Kossaków w katalogu XXXVIII Aukcji można przeczytać w przekrojowym artykule pt. "Kossakowie - trzy pokolenia, jedna pasja" na blogu Krakowskiego Domu Aukcyjnego [ZOBACZ]

Tematy rodzajowe pojawiają się również w innych pracach oferowanych na opisywanej aukcji, by wspomnieć tutaj jeszcze tylko o obrazie olejnym "Na targu" Erno Erba (lot 8), który powinien zaciekawić ze względu na swój stosunkowo wysoki realizm i nieco inne ujęcie tematu, niż najczęściej spotykane na rynku sztuki przekupki czy o akwareli Adama Setkowicza "Po powrocie do wioski" (lot 23).

Witajcie, kochane góry [...] - Tatry w malarstwie

Witajcie, kochane góry, | O, witaj, droga ma rzeko! | I oto znów jestem z wami, | A byłem tak daleko! - pisał niegdyś o Tatrach młodopolski poeta, miłośnik gór, Jan Kasprowicz. Tatry, ich siła, tajemnica i piękno stanowiły ważny temat dla artystów różnych dziedzin sztuk plastycznych i literackich. Także współcześnie bywają one źródłem natchnienia.

W katalogu czerwcowej aukcji znalazł się cały dział poświęcony Tatrom w malarstwie. Tę część oferty otwiera znakomity widok na Giewont pędzla cenionego pejzażysty tworzącego również w okresie Młodej PolskiStanisława Kamockiego (lot 26). Kolejna pozycja to olej związanego przez wiele lat z Zakopanem Stanisława Gałka (lot 27), dalej miłośnicy Tatr odnajdą zimowy pejzaż autorstwa Stanisława Żurawskiego (lot 28) czy prace rodziny Stańków – trzy obrazy Michała (lot 29-31, w tym malowany z wielkim wyczuciem, zimowy widok kościoła w Poroninie) oraz cztery nastrojowe, pełne światła pejzaże autorstwa syna wspomnianego artysty, Leszka Stańki (lot 32-35).
Czy Podhale byłoby jednak aż tak ciekawe i inspirujące, gdyby nie jego mieszkańcy? Lokalny folklor, podobnie jak opisane niżej tradycje huculskie, stanowiły ważny element twórczości artystów w pierwszej połowie XX wieku. W ofercie najbliższej aukcji znalazły się również portrety górali i ich codziennego życia (zob. lot 36 – Stanisław Górski, "Góral odpalający fajkę" oraz lot 37 – autor nieznany, "Góral przy orce").
Tatrzański wątek tematyczny zamyka "Halny" Włodzimierza Karcza obejmujący widok Morskiego Oka (lot 38), choć powraca on jeszcze później w katalogu w gwaszach zakopiańskiego malarza-prymitywisty, Zdzisława Walczaka (lot 66-67), ukazujących krajobrazy Tatr, m.in. Polany Jamy w Dolinie Chochołowskiej.

Malarski portret Huculszczyzny

Karpaty i Huculszczyzna stanowiły kolejne źródło inspiracji dla artystów zachwyconych ludowością i tradycją życia prostych ludzi. Niezbitym dowodem na słuszność tej teorii są dzieła artystów wybitnych, ale także i tych mniej znanych, podejmujące tematykę huculską – ich przykłady zostały włączone również do katalogu XXXVIII Aukcji Dzieł Sztuki i będzie można je wylicytować już 18 czerwca 2024 roku.

Na pierwszy plan wybija się tu oczywiście imponujących rozmiarów, podkolorowany miejscami akwarelą pastel Teodora Axentowicza "Huculi - dwa pokolenia" (lot 10) ukazujący pełny melancholijnej nastrojowości podwójny portret ubranych w ludowe, typowe dla Huculszczyzny stroje postaci – młodej dziewczyny w zielonej chustce na głowie i siedzącego obok, opartego drewnianym kiju starca. Obraz wpisuje się w częstą w malarstwie Teodora Axentowicza konwencję symbolicznego ujęcia kontrastu starości i młodości, stanowiącego swoisty obraz przemijania, tutaj podkreślonego jeszcze ujętym przy górnej krawędzi uschniętym liściem drzewa, pod którym umiejscowiono Hucułów.
Ciekawym, stanowiącym rzadkość na rynku sztuki jest również portret Hucułki autorstwa Antoniego Piotrowskiego (lot 9). Namalowany w 1916 roku wizerunek "mołodycy znad Prutu" to trafne przedstawienie młodej kobiety w ludowym, bogato haftowanym stroju.
Interesującym przykładem portretu Huculszczyzny jest również płótno Teodory Mukułowskiej (lot 24), która ujęła wizerunek kobiety w tradycyjnym stroju podczas czynności wpinania bazi do uplecionego już wianka. Scena została uwieczniona we wnętrzu izby, w tle widoczna jest cechująca się charakterystyczną ornamentyką ceramika huculska.

Malarstwo współczesne

XXXVIII Aukcja Dzieł Sztuki to również szeroka oferta dzieł sztuki współczesnej. W katalogu kolekcjonerzy odnajdą prace klasyków współczesności, uznanych twórców działających w zróżnicowanych nurtach artystycznych.

Warto zwrócić uwagę na dzieła Edwarda Dwurnika – na czerwcowej aukcji będzie można wylicytować aż cztery prace tego artysty o różnej tematyce. Pozycje 84 i 85 to krakowskie weduty. Pierwszy z obrazów, monumentalny olej z 2009 roku, ukazuje widok na Rynek Główny w Krakowie gęsto zaludniony tłumem, wśród którego odnaleźć można pojedyncze, satyryczne, znamienne dla Edwarda Dwurnika scenki. Lot 85 to natomiast wykonany gwaszem pejzaż Podgórza, obejmujący nawet smoka wawelskiego, a także jego dodanych przez wyobraźnię artysty towarzyszy – kurę i kota.
Kolejne oferowane obrazy Edwarda Dwurnika wpisują się w tradycję martwej natury. Pozycja 94 to ciekawa pod w względem kolekcjonerskim kompozycja ukazująca ułożone na drewnianym stole orzechy włoskie, z widocznym w tle zielonym pejzażem. Tego typu przedstawienia, tj. samodzielne martwe natury nieożywione obecnością człowieka, stosunkowo nieczęsto pojawiają się w dorobku malarza. Lot 85 to znowuż ikoniczna praca – "Czerwony tulipan" z 2017 roku.

Temat martwej natury przewija się w katalogu XXXVIII Aukcji również w pracach innych współczesnych artystów (lot 96-99) – zachęcamy zwrócić uwagę na ożywioną czerwonymi kwiatami kompozycję Konrada Srzednickiego z lat 80., bukiet piwonii pędzla Witolda Zacharewicza, ekspresyjną "Martwą naturę z pejzażem" Teresy Wallis-Joniak czy wielobarwne, niezwykle dekoracyjne "Kwiaty wsi polskiej" Marii Tarnawskiej Wójtowicz.

Grafiki największych mistrzów sztuki europejskiej

Chociaż katalogi aukcji Krakowskiego Domu Aukcyjnego w większości pozostają poświęcone artystom polskim, staramy się uzupełniać dla Państwa ofertę o ciekawe kolekcjonerskie obiekty autorów zagranicznych. W czerwcu proponujemy dwie litografie Salvadora Dalego z cyklu "Flordali - Les Fruits" (1969) (lot 77-78) oraz "Portrait de femme" Pabla Picassa (lot 79) będący edycją litografii zatwierdzonej przez spadkobierców artysty.

Więcej na temat litografii Salvadora Dalego z cyklu "Flordali - Les Fruits" można przeczytać w artykule na blogu Krakowskiego Domu Aukcyjnego [ZOBACZ]

Sztuka ludowa i prymitywizm

Oferta aukcji Krakowskiego Domu Aukcyjnego jak zwykle obejmuje również prace uznanych twórców ludowych i art-brut. Ten blok otwiera rysunek Edmunda Monsiela (lot 62), będący wyrazem i artystycznym zapisem jednej z wizji autora. Kolejna pozycja to znakomita pod względem artystycznym praca Nikifora ukazująca krynicki pejzaż z drewnianą willą (lot 63). Na uwagę zasługuje tutaj zdecydowanie stopień dopracowania szczegółu i wyczucie niuansów kolorystycznych.
Dalej zalazły się prace artystów zakopiańskich – obrazy na szkle Eweliny Pęksowej (lot 64) i Jolanty Pęksy (lot 65), a także wspomniane już wcześniej przy okazji tematyki tatrzańskiej gwasze Zdzisława Walczaka (lot 66-67).
Kolejne obiekty przenoszą widza już gdzie indziej – na Śląsk. Pozycje 68-69 to bowiem malarskie prace cierpiącego na chorobę psychiczną Władysława Grygnego, wszechstronnego artysty art-brut, który malował dla samego aktu twórczego, komunikując się w ten sposób ze światem. Tę część katalogu zamyka ukazujący ożywiony pejzaż Nikiszowca akryl Pawła Wróbla (lot 70), jednego z najbardziej cenionych polskich prymitywistów związanych z terenem Śląska, członka Grupy Janowskiej.

Wystawa dzieł sztuki

Wszystkie obiekty z katalogu można zobaczyć na wystawie przedaukcyjnej prezentowanej w dniach od 5 do 18 czerwca 2024 roku w Krakowskim Domu Aukcyjnym [ul. Starowiślna 14 - Kraków] od poniedziałku do piątku w godzinach 10.00-18.00.

Jeśli życzą sobie Państwo więcej zdjęć obiektów, zapraszamy do kontaktu.

Przebieg aukcji

XXXVIII Aukcja Dzieł Sztuki odbędzie się z udziałem publiczności, 18 czerwca 2024 roku o godzinie 18.30 w siedzibie Krakowskiego Domu Aukcyjnego - ul. Starowiślna 14, Kraków. Rejestracja uczestników rozpocznie się o godzinie 18.00.
W licytacji można także wziąć udział składając zlecenie z limitem, zlecenie telefoniczne oraz licytować live na bid.kda.pl
W razie pytań dotyczących udziału w aukcji zapraszamy do kontaktu.

Istnieje możliwość odbioru wylicytowanych prac w Warszawie.

licytacja live na onebid.pl

katalog i licytacja live na portalu

Artinfo Krakowski Dom Aukcyjny

Strony:
x
«
»