XXXVIII Aukcja Dzieł Sztuki (18 VI 2024)
Data aukcji: 2024-06-18
Krakowski Dom Aukcyjny®XXXVIII Aukcja Dzieł Sztuki
18 czerwca (wtorek) 2024 - godz. 18.30 Krakowski Dom Aukcyjny - Kraków ul. Starowiślna 14 Licytacja live na bid.kda.pl |
Kraków - Starowiślna 14 Zaloguj się i złóż zlecenie aukcyjne
|
LOT 1 | ID: 038001 |
RYCHTER-JANOWSKA Bronisława BIOGRAFIA | |
Tytuł: | Wnętrze dworku w słoneczny dzień |
Technika: | olej, tektura |
Wymiary: | 24,6 x 34,5 cm 33,5 x 43,5 cm (z oprawą) |
Uwagi: | Sygnowany p.d.: "B. RYCHTER-JANOWSKA"
PRACA NIEDOSTĘPNA |
LOT 2 | ID: 038002 |
KARPIŃSKI Alfons BIOGRAFIA | |
Tytuł: | Martwa natura z żółtymi różami i filiżanką |
Technika: | olej, tektura |
Wymiary: | 34,5 x 49,5 cm 49,5 x 64 cm (z oprawą) |
Uwagi: | Sygnowany l.śr.: "A. Karpiński" |
Cena wywoławcza: | 10000 zł |
Cena uzyskana: | 14000 zł |
LOT 3 | ID: 038003 |
JAXA-MAŁACHOWSKI Soter August BIOGRAFIA | |
Tytuł: | Krakowski Rynek nocą (1933) |
Technika: | olej, płótno |
Wymiary: | 35 x 50 cm 49 x 64 cm (z oprawą) |
Uwagi: | Sygnowany i datowany p.d.: "S Jaxa | 1933" Na blejtramie pieczęcie krakowskiego magazynu przyborów malarskich Róży Aleksandrowicz. Widoczny ślad po przebiciu płótna (gwoździem?) (śr.g.). Obraz posiada ekspertyzę Katarzyny Łomnickiej z 2024 roku. Fragmenty opinii: "Opiniowany obraz przedstawia wieczorny widok Rynku Głównego w Krakowie. [...] Stonowana, monochromatyczna kolorystyka pracy uzupełniona została drobnymi akcentami czerwieni i błękitu widocznymi w przeszklonych witrynach. Obraz malowany jest energicznymi, krótkimi pociągnięciami pędzla, przy użyciu farby nakładanej grubą warstwą [...]. Soter Jaxa-Małachowski lubił ponoć powtarzać, że Kraków ma ładne zaułki i ładne szczegóły i jako temat swoich kompozycji wybierał właśnie te urokliwe miejsca. Często tworzył nokturny [...]. W nocnych widokach Krakowa źródłem światła w obrazie były przede wszystkim latarnie miejskie, a w przypadku opiniowanej pracy także blask dochodzący z okien kamienic. W kompozycjach olejnych efekty świetlne zostały wzmocnione przez zastosowanie techniki nakładania farby impastami, dając tym samym wrażenie rozedrgania światła na powierzchni płótna." |
Cena wywoławcza: | 9000 zł |
Cena uzyskana: | 10000 zł |
LOT 4 | ID: 038004 |
JAXA-MAŁACHOWSKI Soter August BIOGRAFIA | |
Tytuł: | Na Helu (1937) |
Technika: | gwasz, akwarela, papier naklejony na tekturę |
Wymiary: | 25 x 34,6 cm 48,5 x 62,5 cm (z oprawą) |
Uwagi: | Sygnowany i datowany p.d.: "S. Jaxa | 1937" Na odwrocie pieczątka autorska Sotera Jaxa-Małachowskiego z odręcznym opisem obrazu. |
Cena wywoławcza: | 7500 zł |
Cena uzyskana: | 9000 zł |
LOT 5 | ID: 038005 |
JAXA-MAŁACHOWSKI Soter August BIOGRAFIA | |
Tytuł: | Toruń |
Technika: | gwasz, akwarela, papier naklejony na tekturę |
Wymiary: | 35 x 50 cm 59 x 73,5 cm (z oprawą) |
Uwagi: | Sygnowany p.d.: "S. Jaxa" Na odwrocie pieczątka z odręcznym opisem obrazu. |
LOT 6 | ID: 038006 |
WYGRZYWALSKI Feliks Michał BIOGRAFIA | |
Tytuł: | Nimfy na skale (1925) |
Technika: | pastel, papier naklejony na tekturę |
Wymiary: | 67 x 96,5 cm 84 x 115 cm (z oprawą) |
Uwagi: | Sygnowany i datowany l.d.: "F. M. Wygrzywalski 1925." |
Cena wywoławcza: | 18000 zł |
Cena uzyskana: | 36000 zł |
LOT 7 | ID: 038007 |
RAPACKI Józef BIOGRAFIA | |
Tytuł: | Przed burzą - powrót z pola (1907) |
Technika: | olej, płótno dublowane |
Wymiary: | 75 x 109 cm 93 x 126,5 cm (z oprawą) |
Uwagi: | Sygnowany i datowany śr.d.: "JÓZEF RAPACKI 1907 ROK" OPIS PRACY: Józef Rapacki zapisał się na kartach historii sztuki jako jeden z najznakomitszych pejzażystów okresu Młodej Polski – prezentowany obraz "Przed burzą - powrót z pola" z 1907 roku jest dowodem jego kunsztu artystycznego. Głównym tematem obrazu jest sam krajobraz płaskich niw i zalesionych wzgórz, z rysującymi się na dolnych partiach ich zboczy polami uprawnymi. Na niebie kotłują się ciemne, burzowe chmury, zapowiadające zbliżającą się ulewę. Maestrią jest tutaj ujęcie światła słońca przebijającego się przez kłęby obłoków. Jego blask wydobywa z cienia środkowy fragment obrazu. Warto też wspomnieć o ożywieniu kompozycji ciepłym fioletem ujętych z przodu roślin – najpewniej wrzosów. Kwiaty te wielokrotnie pojawiały się w pracach Józefa Rapackiego, a sam artysta bywał nazywany przez to "malarzem brzóz i liliowych wrzosów". W ogromie opisanego pejzażu Józef Rapacki przedstawił rodzajowy sztafaż. Na pierwszym planie widoczna jest uginająca się pod ciężarem niesionych plonów kobieta w czerwonej chuście na głowie - matka, przed którą wśród rzędu wysokich roślin podąża dziecko. To ostatnie zatrzymało się jednak na chwilę, patrzy na wprost, przed siebie, nawiązując kontakt z widzem obrazu, co jeszcze bardziej wciąga odbiorcę w świat tej kompozycji, czyniąc go właściwie jej częścią. Omówione postaci wracają już do domu, chcą zdążyć przed deszczem. W oddali, po lewej stronie, majaczą sylwetki pracujące jeszcze przy stogach, mimo wyraźniej zapowiedzi burzy. |
Cena wywoławcza: | 45000 zł |
Cena uzyskana: | 64000 zł |
LOT 9 | ID: 038009 |
PIOTROWSKI Antoni BIOGRAFIA | |
Tytuł: | Hucułka (1916) |
Technika: | olej, płótno |
Wymiary: | 63,7 x 46 cm 72 x 54 cm (z oprawą) |
Uwagi: | Sygnowany i datowany p.g.: "A Piotrowski | 1916" Opisany p.g.: "Mołodyca [?] z nad Prutu" Na odwrocie metka Salonu Dzieł Sztuki Kazimierza Wojciechowskiego z opisem obrazu. |
Cena wywoławcza: | 22000 zł |
Cena uzyskana: | 22000 zł |
LOT 10 | ID: 038010 |
AXENTOWICZ Teodor BIOGRAFIA | |
Tytuł: | Huculi - dwa pokolenia |
Technika: | pastel, akwarela, tektura |
Wymiary: | 97,5 x 67 cm 120 x 90 cm (z oprawą) |
Uwagi: | Sygnowany śr.d.: "T. Axentowicz" OPIS PRACY: "Huculi - dwa pokolenia" to imponujących rozmiarów, podkolorowany miejscami akwarelą pastel Teodora Axentowicza. Obraz ukazuje pełny melancholijnej nastrojowości podwójny portret ubranych w codzienne, typowe dla Huculszczyzny stroje postaci – młodej dziewczyny w białej koszuli, brązowym kożuchu i zielonej chustce na głowie oraz siedzącego obok, opartego drewnianym kiju starca w ciemnym okryciu. Dzieło wpisuje się w częstą w malarstwie Teodora Axentowicza konwencję symbolicznego ujęcia kontrastu starości i młodości, stanowiącego swoisty obraz przemijania, tutaj podkreślonego jeszcze ujętym przy górnej krawędzi uschniętym liściem drzewa, pod którym umiejscowiono Hucułów. W tle rozciąga się pejzaż z widocznym pasmem Karpat, na polach widoczne są ślady pierwszego śniegu. Teodor Axentowicz powtarzał w swoich kompozycjach huculskich wizerunki tych samych modeli, umiejscawiając ich jednak w różnych sytuacjach i kontekstach symbolicznych. Gwoli przykładu wspomnieć można o obrazie artysty pt. "Wizja – wspomnienie" ze zbiorów Muzeum Narodowego w Warszawie, w którym w podobnym układzie ujęta została postać tego samego starca ukazanego w półpostaci pod drzewem, tym razem w jednak w towarzystwie pięknej zjawy – wspomnienia z młodości. Fascynacja Huculszczyzną pojawiła się w twórczości Teodora Axentowicza już w latach 80. XIX wieku i trwała przez kolejne dekady. Tematyka ludowa i folklor w malarstwie tego artysty wyróżnia się jednak na tle młodopolskiej chłopomanii – sztuka Teodora Axentowicza nie wychwala, jak to ma miejsce u wielu innych malarzy, barwności życia oraz tradycji chłopskich i ich wolności w naturze, a także braku miejskiego, dekadenckiego zepsucia. Skupia się ona natomiast na symbolicznych treściach dotyczących każdego człowieka, porusza zagadnienie śmierci i przemijania, pokazuje obrzędy religijne – ale te charakteryzujące się wielką powagą, jak pogrzeby czy Święto Jordanu. |
LOT 11 | ID: 038011 |
HOFMAN Wlastimil BIOGRAFIA | |
Tytuł: | Pisklę |
Technika: | olej, tektura |
Wymiary: | 33,5 x 48,2 cm 44 x 59 cm (z oprawą) |
Uwagi: | Sygnowany p.d.: "Wlastimil Hofmann" OPIS PRACY: Prezentowany obraz wpisuje się w swoisty cykl dzieł Wlastimila Hofmana ukazujących dzieci wpatrzone w ciało martwego ptaka, scenę stanowiącą motyw nazywany niekiedy w kontekście twórczości tego artysty "ptasim pogrzebem". Te symboliczne przedstawienia przewijały się w różnych okresach aktywności malarskiej Wlastimila Hofmana, najczęściej jednak występowały w okresie międzywojennym. Oferowana praca ukazuje dwie sylwetki w popiersiu. Umiejscowiona po prawej stronie dziewczyna o kasztanowych, spiętych w warkocz włosach trzyma w dłoniach żółte pisklę, któremu przyglądają się obie postacie – ta ukazana po lewej została sportretowana w konwencji aktu, z półdługimi, rudo-blond włosami i sznurem czerwonych korali zawieszonym na szyi. W tle rozciąga się pejzaż z wiejską zabudową. W oddali, po prawej stronie kompozycji, Wlastimil Hofman umieścił kolejną grupę postaci o, zdaje się, niemożliwym do jednoznacznego odszyfrowania znaczeniu symbolicznym – stojący akt młodzieńca i siedzącą przy nim dziewczynę w ciemnej spódnicy – wygląd tych szkicowo zarysowanych sylwetek, zwłaszcza w kontekście fryzur i kolorów włosów, zdaje się powtarzać fizjonomie modeli ukazanych na pierwszym planie. Symbolika ptaka w sztukach plastycznych i literackich jest dosyć szeroka, ale opiera się głównie na elementach takich jak dusza ludzka, życie oraz kojarzona z możliwością latania wolność. Martwe pisklę trzymane przez młodych ludzi może więc oznaczać koniec pewnego, najpiękniejszego etapu w życiu, lat radości i niewinności. Można go też interpretować szerzej – jako znak przemijania i nieuchronnie zbliżającego się końca. Warto nadmienić, że obraz sygnowany jest nazwiskiem artysty zapisanym przez dwa "n", co sugeruje powstanie w XX-leciu międzywojennym – okresie najbardziej cenionym w kontekście twórczości tego malarza pod względem artystycznym i kolekcjonerskim. |
Cena wywoławcza: | 25000 zł |
Cena uzyskana: | 39000 zł |
LOT 12 | ID: 038012 |
UNIERZYSKI Józef BIOGRAFIA | |
Tytuł: | Maria w welonie |
Technika: | olej, płótno |
Wymiary: | 50 x 43,5 cm 63 x 55,5 cm (z oprawą) |
Uwagi: | Sygnowany p.d.: "Unierzyski" |
LOT 13 | ID: 038013 |
UNIERZYSKI Józef BIOGRAFIA | |
Tytuł: | Jezus z Nazaretu |
Technika: | olej, płótno |
Wymiary: | 55,5 x 46,5 cm 69,5 x 61,5 cm (z oprawą) |
Uwagi: | Sygnowany l.d.: "Unierzyski" Widoczny ubytek malatury (śr.d.) oraz miejscowe krakelury (na granicy pionowych belek blejtramu). |
LOT 14 | ID: 038014 |
Autor nieznany BIOGRAFIA | |
Tytuł: | Portret cesarzowej Marii Teresy Habsburg jako wdowy |
Technika: | olej, płótno |
Wymiary: | 94,5 x 74 cm 107 x 86,5 cm (z oprawą) |
Uwagi: | PRACA NIEDOSTĘPNA OPIS PRACY: Maria Teresa Walburga Amalia Christina von Habsburg (1717-1780) była córką cesarza Karola VI Habsburga, niekoronowaną cesarzową Austrii i Cesarzową Rzymską. Po śmierci męża, Franciszka I Stefana Lotaryńskiego, w 1765 roku Maria Teresa przybrała wdowie szaty i okazywała w ten sposób żałobę już do końca swojego życia, powstałe po tym wydarzeniu portrety cesarzowej przedstawiają ją zatem właśnie w takim stroju. Jednym z najbardziej znanych wizerunków Marii Teresy Habsburg jako wdowy jest dzieło Antona von Marona (1733-1808) z 1772 roku (obecnie w zbiorach Muzeum Regionalnego w Ptuj Ormož w Słowenii). Na podstawie wspomnianego obrazu powstawały wierne kopie, ale także nieco swobodniej nawiązujące do tego przedstawienia wizerunki, z których jeden prezentujemy Państwu w tym miejscu. Cesarzowa Maria Teresa została ukazana tutaj w wieku dojrzałym, w konwencji portretu reprezentacyjnego, w pozycji siedzącej, w stroju wdowim z krzyżem gwiaździstym na lewej piersi i czarnym, upiętym charakterystycznie welonem na głowie. Cesarzowa trzyma w dłoni dokument, po lewej stronie kompozycji widnieją regalia symbolizujące jej władzę. |
LOT 15 | ID: 038015 |
EJSMOND Franciszek BIOGRAFIA | |
Tytuł: | Nieznajoma z kwiatem we włosach (1882) |
Technika: | olej, deska |
Wymiary: | 13,5 x 10,5 cm 26 x 23,5 cm (z oprawą) |
Uwagi: | Sygnowany i datowany p.g.: "F. Ejsmond | 1882" Opisany l.g.: "Monachium" PRACA NIEDOSTĘPNA OPIS PRACY: Franciszek Ejsmond to jeden z polskich "monachijczyków", przyjaciel Józefa Brandta i Juliana Fałata. Choć w dojrzałej twórczości artysta ten skupił się raczej na malarstwie rodzajowym i ukazywaniu codziennego życia polskiej wsi i wydarzeń rozgrywających się w chłopskich chatach, jego wczesne prace poruszają też inne tematy - motywy orientalne czy właśnie portrety i akty. Oferowany w katalogu XXXVIII Aukcji obraz "Nieznajoma z kwiatem we włosach" wyszedł spod pędzla artysty w 1882 roku. Jest to niewielkich rozmiarów portrecik powstały jeszcze w tradycji akademickiej, z widocznym charakterystycznym dla uczniów Akademii w Monachium uwielbieniem do ciemnych, ciepłych brązów. Namalowana kobieta uchwycona została od tyłu, w lekkim skręcie ciała, jej twarz widziana jest z profilu. Światło w obrazie pada na prawe ramię modelki, rozświetlając delikatnym błyskiem jej nagie ciało. Postać ma w sobie dużo zmysłowej tajemniczości, nie nawiązuje kontaktu wzrokowego z widzem, a wąski kadr kompozycji pozostawia dużo intrygujących niedopowiedzeń. Akcentem ożywiającym całość jest kwiat wpięty w ciemne włosy modelki. |
LOT 16 | ID: 038016 |
KOSSAK Juliusz BIOGRAFIA | |
Tytuł: | Para koni |
Technika: | akwarela, gwasz, papier naklejony na tekturę |
Wymiary: | 12 x 16,5 cm (w świetle passe-partout) 33,5 x 39 cm (z oprawą) |
Uwagi: | Sygnowany l.d.: "JKossak"
Więcej o obrazie Juliusza Kossaka w przekrojowym artykule na blogu [ZOBACZ] |
Cena wywoławcza: | 13000 zł |
Cena uzyskana: | 16000 zł |
LOT 17 | ID: 038017 |
KOSSAK Wojciech BIOGRAFIA | |
Tytuł: | Ułan na galopującym koniu |
Technika: | akwarela, gwasz, papier naklejony na tekturę |
Wymiary: | 14 x 21 cm (w świetle passe-partout) 32 x 37 cm (z oprawą) |
Uwagi: | Sygnowany ołówkiem l.d.: "Wojciech Kossak"
Więcej o obrazie Wojciecha Kossaka w przekrojowym artykule na blogu [ZOBACZ]OPIS PRACY: Oferowana w katalogu XXXVIII Aukcji Dzieł Sztuki praca "Ułan na galopującym koniu" pokazuje sprawność Wojciecha Kossaka w oddawaniu ruchu i ekspresji postaci również przy zastosowaniu techniki wodnej farby, a przecież nie było to ulubione medium tego malarza. Chociaż rzadkie, akwarele Wojciecha Kossaka to cenne dzieła sztuki o dużej wartości kolekcjonerskiej, które pozwalają odkryć inny aspekt jego talentu. Prezentowana praca odznacza się lekkością w prowadzeniu pędzla, a jednocześnie zachowuje charakterystyczny dla Wojciecha Kossaka realizm i dbałość o detal, uwidaczniającą się chociażby w oddaniu refleksów światła na końskiej sierści. |
Cena wywoławcza: | 10000 zł |
Cena uzyskana: | 20000 zł |
LOT 18 | ID: 038018 |
KOSSAK Wojciech BIOGRAFIA | |
Tytuł: | Przed meczetem (1936) |
Technika: | olej, gwasz, tektura |
Wymiary: | 54 x 43,5 cm 56 x 66 cm (z oprawą) |
Uwagi: | Sygnowany i datowany l.d.: "Wojciech Kossak | 1936" Na odwrocie opinia Leszka Ludwikowskiego z 1970 roku. Widoczne zabrudzenie lica obrazu oraz lokalnie zarysowania malatury. PROWENIENCJA: - kolekcja Mariana Zielińskiego (1929-2005), polskiego sportowca - sztangisty. Więcej o obrazie Wojciecha Kossaka w przekrojowym artykule na blogu [ZOBACZ]PRACA NIEDOSTĘPNA |
LOT 19 | ID: 038019 |
KOSSAK Jerzy BIOGRAFIA | |
Tytuł: | Odpoczynek ułanów (1928) |
Technika: | olej, płótno |
Wymiary: | 76 x 66 cm 93 x 82 cm (z oprawą) |
Uwagi: | Sygnowany i datowany l.d.: "Jerzy Kossak | 1928"
Więcej o obrazie Jerzego Kossaka w przekrojowym artykule na blogu [ZOBACZ]PRACA NIEDOSTĘPNA OPIS PRACY: "Odpoczynek ułanów" z 1928 roku to obraz Jerzego Kossaka zdecydowanie warty uwagi. Dzieło zostało namalowane techniką olejną na płótnie – to uważane za jedno ze szlachetniejszych podłoże malarskie stosunkowo nieczęsto było wykorzystywane przez artystę. Praca pochodzi z najbardziej cenionego w dorobku malarza okresu (lata 20.) i ukazuje w sposób rodzajowy żołnierzy w zimowym krajobrazie, oddając surowość przyrody oraz warunków, ale także pokazując przy tym wytrzymałość ułanów, ich hart ducha i obojętność na trud wędrówki. Jednocześnie powraca tu ulubiony motyw koni, w malowaniu których Kossakowie byli mistrzami - Jerzy, podobnie jak jego przodkowie, był zdolnym animalistą, a jego przedstawienia koni odznaczają się niezwykłą wiernością i trafnością. W oferowanej pracy malarz doskonale uchwycił zachowanie posilających się sianem zwierząt, zadbał nawet u uchwycenie niuansu, jakim jest machnięcie ogonem siwka. |
LOT 20 | ID: 038020 |
KOSSAK Jerzy BIOGRAFIA | |
Tytuł: | Wizja Napoleona w odwrocie spod Moskwy (1939) |
Technika: | olej, sklejka |
Wymiary: | 55 x 79,5 cm 74 x 99 cm (z oprawą) |
Uwagi: | Sygnowany i datowany l.d.: "Jerzy Kossak | 1939"
Więcej o obrazie Jerzego Kossaka w przekrojowym artykule na blogu [ZOBACZ]OPIS PRACY: Jerzy Kossak chętnie podejmował w swojej twórczości tematykę napoleońską. Dużą popularnością cieszyły się prace takie jak oferowana w katalogu XXXVIII Aukcji Dzieł Sztuki "Wizja Napoleona w odwrocie spod Moskwy" z 1939 roku, ukazująca dramatyzm odwrotu zwyciężonej Wielkiej Armii. Wśród chłodu i śnieżnej zawieruchy Napoleonowi majaczy w oddali obraz otoczonej blaskiem głowy Sfinksa, przypominającego o klęsce kampanii egipskiej w 1801 roku. Mistrzowskie zastosowanie miękkiego, rozmytego konturu, trafne oddanie światłocienia i ożywionej fioletem gamy barwnej daje tu niepowtarzalny efekt mglistego, zimowego pustkowia. |
Cena wywoławcza: | 20000 zł |
Cena uzyskana: | 20000 zł |
LOT 21 | ID: 038021 |
KOSSAK Jerzy BIOGRAFIA | |
Tytuł: | Skok przez płot - polowanie par force (1934) |
Technika: | olej, sklejka |
Wymiary: | 49 x 38,5 cm 61,5 x 52 cm (z oprawą) |
Uwagi: | Sygnowany i datowany l.d.: "Jerzy Kossak | 1934." Na odwrocie opinia Leszka Ludwikowskiego z 1973 roku. Więcej o obrazie Jerzego Kossaka w przekrojowym artykule na blogu [ZOBACZ] |
Cena wywoławcza: | 15000 zł |
Cena uzyskana: | 20000 zł |
LOT 22 | ID: 038022 |
KOSSAK Jerzy BIOGRAFIA | |
Tytuł: | Głowa siwka (1929) |
Technika: | olej, tektura |
Wymiary: | 36 x 24,5 cm 47 x 36,5 cm (z oprawą) |
Uwagi: | Sygnowany i datowany l.d.: "Jerzy Kossak | 1929"
Więcej o obrazie Jerzego Kossaka w przekrojowym artykule na blogu [ZOBACZ]PRACA NIEDOSTĘPNA |
LOT 23 | ID: 038023 |
SETKOWICZ Adam BIOGRAFIA | |
Tytuł: | Po powrocie do wioski |
Technika: | akwarela, gwasz, ołówek, papier naklejony na tekturę |
Wymiary: | 16,4 x 30,2 cm 25,5 x 39 cm (z oprawą) |
Uwagi: | Sygnowany l.d.: "A. Setkowicz" Na papierze filigran "(FRANCE) INGRES D’ARCHES" |
Cena wywoławcza: | 1800 zł |
Cena uzyskana: | 3000 zł |
LOT 24 | ID: 038024 |
MUKUŁOWSKA Dora BIOGRAFIA | |
Tytuł: | Hucułka z wiankiem |
Technika: | olej, płótno |
Wymiary: | 91,5 x 65 cm 107 x 80 cm (z oprawą) |
Uwagi: | Sygnowany p.d.: "Mukułowska" Na odwrocie szkic malarski podobnej kompozycji. Na odwrocie metka Towarzystwa Przyjaciół Sztuk Pięknych w Poznaniu z opisem obrazu. Widoczne zabrudzenie malatury. OPIS PRACY: Obraz Dory Mukułowskiej to interesujący przykład portretu Huculszczyzny w ujęciu rodzajowym. Kompozycja przedstawia młodą kobietę w tradycyjnym stroju z białą, ozdobioną czerwonym haftem koszulą, skórzanym kaftanem i sznurami barwnych korali na szyi. Włosy modelki zostały splecione w dwa długie warkocze. Hucułkę przedstawiono podczas czynności wpinania bazi do uplecionego już wianka, co wskazuje na wiosenną porę roku, a najpewniej okolice Wielkanocy. Scena została uwieczniona we wnętrzu izby, w tle widoczna jest cechująca się charakterystyczną ornamentyką ceramika huculska. |
Cena wywoławcza: | 3400 zł |
Cena uzyskana: | 3800 zł |
LOT 25 | ID: 038025 |
GLÜCKLICH Simon BIOGRAFIA | |
Tytuł: | Kobieta w czerwonej chuście |
Technika: | olej, tektura |
Wymiary: | 41 x 29 cm 46 x 34 cm (z oprawą) |
Uwagi: | Sygnowany p.d.: "S. Glücklich" |
Cena wywoławcza: | 4000 zł |
Cena uzyskana: | 4000 zł |
LOT 26 | ID: 038026 |
KAMOCKI Stanisław BIOGRAFIA | |
Tytuł: | Tatry - widok na Giewont |
Technika: | olej, tektura |
Wymiary: | 35,5 x 50,5 cm 49 x 64,5 cm (z oprawą) |
Uwagi: | Sygnowany l.d.: "StKamocki" Opisany wtórnie na odwrocie. |
Cena wywoławcza: | 14000 zł |
Cena uzyskana: | 26000 zł |
LOT 27 | ID: 038027 |
GAŁEK Stanisław BIOGRAFIA | |
Tytuł: | Zima |
Technika: | olej, tektura |
Wymiary: | 29 x 39,5 cm 41 x 53 cm (z oprawą) |
Uwagi: | Sygnowany p.d.: "ST. GAŁEK"
PRACA NIEDOSTĘPNA |
LOT 28 | ID: 038028 |
ŻURAWSKI Stanisław BIOGRAFIA | |
Tytuł: | Zima w Tatrach |
Technika: | olej, tektura |
Wymiary: | 35 x 49,5 cm 49 x 64 cm (z oprawą) |
Uwagi: | Sygnowany i datowany p.d.: "St. Żurawski" |
Cena wywoławcza: | 2000 zł |
Cena uzyskana: | 2800 zł |
LOT 29 | ID: 038029 |
STAŃKO Michał BIOGRAFIA | |
Tytuł: | Kościół w Poroninie (1934) |
Technika: | olej, tektura |
Wymiary: | 22 x 27 cm 29 x 34 cm (z oprawą) |
Uwagi: | Sygnowany i datowany p.d.: "M. Stańko 934." |
LOT 30 | ID: 038030 |
STAŃKO Michał BIOGRAFIA | |
Tytuł: | Pejzaż górski z chatami |
Technika: | olej, tektura |
Wymiary: | 25 x 35 cm 37 x 46 cm (z oprawą) |
Uwagi: | Sygnowany p.d.: "M. Stańko" |
LOT 31 | ID: 038031 |
STAŃKO Michał BIOGRAFIA | |
Tytuł: | Pejzaż ze snopami (1958) |
Technika: | olej, tektura |
Wymiary: | 23,5 x 33 cm 35,5 x 44,5 cm (z oprawą) |
Uwagi: | Sygnowany i datowany p.d.: "M. Stańko | 958" Widoczne zabrudzenie malatury. |
Cena wywoławcza: | 2000 zł |
Cena uzyskana: | 2000 zł |
LOT 32 | ID: 038032 |
STAŃKO Leszek BIOGRAFIA | |
Tytuł: | Tatry zimą - słoneczny dzień (1978) |
Technika: | olej, płyta |
Wymiary: | 35 x 50 cm 52 x 66 cm (z oprawą) |
Uwagi: | Sygnowany i opisany p.d.: "LESZEK STAŃKO | ZAKOPANE 1978 R." |
Cena wywoławcza: | 2600 zł |
Cena uzyskana: | 4200 zł |
LOT 33 | ID: 038033 |
STAŃKO Leszek BIOGRAFIA | |
Tytuł: | Tatrzańska wiosna (1979) |
Technika: | olej, płótno (luzem) |
Wymiary: | 24 x 33,5 cm 43 x 53 cm (z oprawą) |
Uwagi: | Sygnowany i opisany p.d.: "LESZEK STAŃKO | ZAKOPANE 1979 R." |
Cena wywoławcza: | 2200 zł |
Cena uzyskana: | 2200 zł |
LOT 34 | ID: 038034 |
STAŃKO Leszek BIOGRAFIA | |
Tytuł: | Jesień w Tatrach (1980) |
Technika: | olej, płótno (luzem) |
Wymiary: | 24 x 33,5 cm 45 x 55 cm (z oprawą) |
Uwagi: | Sygnowany i opisany p.d.: "LESZEK STAŃKO | ZAKOPANE 1980 R." |
Cena wywoławcza: | 2200 zł |
Cena uzyskana: | 6000 zł |
LOT 35 | ID: 038035 |
STAŃKO Leszek BIOGRAFIA | |
Tytuł: | Widok na Tatry (1970) |
Technika: | olej, karton |
Wymiary: | 24,5 x 35 cm 43 x 53 cm (z oprawą) |
Uwagi: | Sygnowany i opisany p.d.: "LESZEK STAŃKO 4.X.1970 R" |
LOT 36 | ID: 038036 |
GÓRSKI Stanisław BIOGRAFIA | |
Tytuł: | Góral odpalający fajkę |
Technika: | pastel, tektura |
Wymiary: | 50 x 35 cm 62,5 x 47,5 cm (z oprawą) |
Uwagi: | Sygnowany p.d.: "St. Górski" |
Cena wywoławcza: | 3000 zł |
Cena uzyskana: | 3000 zł |
LOT 37 | ID: 038037 |
Autor nieznany BIOGRAFIA | |
Tytuł: | Góral przy orce |
Technika: | olej, płótno |
Wymiary: | 52 x 68,5 cm |
Uwagi: | Ta praca jest dostępna w ofercie galeryjnej na www.galeria-attis.pl [KONTAKT w sprawie obrazu] |
LOT 38 | ID: 038038 |
KARCZ Włodzimierz BIOGRAFIA | |
Tytuł: | Halny (1999) |
Technika: | olej, płótno |
Wymiary: | 65 x 50 cm 76 x 61 cm (z oprawą) |
Uwagi: | Sygnowany i datowany l.d.: "Karcz | 99" Na odwrocie oprawy nalepka autorska z opisem obrazu. |
Cena wywoławcza: | 2400 zł |
Cena uzyskana: | 2800 zł |
LOT 39 | ID: 038039 |
MOKWA Marian BIOGRAFIA | |
Tytuł: | Pejzaż z Albanii (1924) |
Technika: | gwasz, akwarela, ołówek, papier naklejony na tekturę |
Wymiary: | 26 x 37 cm (w świetle passe-partout) 42 x 51,5 cm (z oprawą) |
Uwagi: | Sygnowany p.d.: "Mokwa" Opisany p.d.: "maj 1924 | Albania" |
Cena wywoławcza: | 6000 zł |
Cena uzyskana: | 6500 zł |
LOT 40 | ID: 038040 |
JANOWSKI Stanisław BIOGRAFIA | |
Tytuł: | Cento Fontane w ogrodach Villa d'Este w Tivoli (1925) |
Technika: | akwarela, gwasz, papier naklejony na tekturę |
Wymiary: | 33,5 x 23,5 cm (w świetle passe-partout) 53 x 43,5 cm (z oprawą) |
Uwagi: | Sygnowany p.d.: "St. Janowski" Opisany p.d.: "Tivoli - villa d’Este 1925 | (cento fontane)" |
Cena wywoławcza: | 1500 zł |
Cena uzyskana: | 1500 zł |
LOT 41 | ID: 038041 |
HOFMAN Wlastimil BIOGRAFIA | |
Tytuł: | Hagia Sophia (1940) |
Technika: | olej, płótno naklejone na płótno |
Wymiary: | 49,5 x 36 cm 60,5 x 47,5 cm (z oprawą) |
Uwagi: | Sygnowany i opisany p.d.: "Wlastimil Hofman | Istambul 1940" Widoczne sfalowanie podłoża. PROWENIENCJA: - kolekcja dra Jana Freundlicha. Więcej na temat twórczości Wlastimila Hofmana z okresu II wojny światowej mogą Państwo przeczytać w artykule na blogu KDA [ZOBACZ] PRACA NIEDOSTĘPNA OPIS PRACY: Wraz z wybuchem II wojny światowej Wlastimil Hofman został zmuszony wyjechać z Polski i udać się na wieloletnią emigrację. Prezentowana praca należy do grupy obrazów powstałych podczas pobytu malarza w Stambule. Artysta w tym okresie spędzał wiele czasu w pamiętającej epokę cesarza Justyniana świątyni Mądrości Bożej, która od wieków zachwyca swoją okazałością. Ujęty pięknem Hagii Sophii Wlastimil Hofman wielokrotnie uwieczniał jej wnętrza w swoich pracach. Gama barwna prezentowanego obrazu jest lekko rozjaśniona, dominują w niej ugry i złote akcenty. Niezwykle ciekawy jest tutaj kulisowy schemat ujęcia - blask mozaik widz może obserwować jedynie przez otwarte drzwi. Mistrzowskie jest również oddanie strumienia światła, które stanowi tu ważny element, gdyż miało przecież w architekturze i sztuce sakralnej znaczenie symboliczne. W pracy zwraca uwagę dbałość o detale, która w połączeniu z impastowo nakładaną farbą i rozbudowaną kompozycją tworzy interesujące, a przy tym trafne przedstawienie i oddanie charakteru wnętrza. |
LOT 42 | ID: 038042 |
CHMIELIŃSKI (STACHOWICZ) Władysław BIOGRAFIA | |
Tytuł: | Warszawa - Plac Zamkowy |
Technika: | akwarela, gwasz, pastel, papier naklejony na tekturę |
Wymiary: | 25,5 x 35,5 cm 34,5 x 44,5 cm (z oprawą) |
Uwagi: | Sygnowany p.d.: "Wł. Chmieliński." Widoczne zabrudzenie malatury. |
Cena wywoławcza: | 2000 zł |
Cena uzyskana: | 3600 zł |
LOT 43 | ID: 038043 |
MAJEWSKI (1 poł. XX w.) BIOGRAFIA | |
Tytuł: | Dama przed pałacem Nymphenburg |
Technika: | olej, płótno |
Wymiary: | 54 x 65 cm |
Uwagi: | Sygnowany i datowany p.d.: "[nieczytelne] Majewski. 19[nieczytelne]" Obraz po konserwacji. Ta praca jest dostępna w ofercie galeryjnej na www.galeria-attis.pl [KONTAKT w sprawie obrazu] |
LOT 44 | ID: 038044 |
HORVATH Lajos BIOGRAFIA | |
Tytuł: | Rozmowa przy fajce i szklance |
Technika: | olej, płótno naklejone na tekturę |
Wymiary: | 26 x 40 cm 37 x 51,5 cm (z oprawą) |
Uwagi: | Sygnowany l .d.: "Horvath [nieczytelne]"
Ta praca jest dostępna w ofercie galeryjnej na www.galeria-attis.pl [KONTAKT w sprawie obrazu] |
LOT 45 | ID: 038045 |
MALCZEWSKI Jacek BIOGRAFIA | |
Tytuł: | Dzieci w pejzażu - portret Julii i Rafała (1914) |
Technika: | olej, tektura |
Wymiary: | 40 x 47,5 cm 55 x 64 cm (z oprawą) |
Uwagi: | Sygnowany i datowany l.d.: "J. Malczewski | 1914" OPIS PRACY: Schemat kompozycyjny prezentowanego portretu składa się z charakterystycznych dla twórczości Jacka Malczewskiego elementów. Kompozycja pracy jest symetryczna i została zbudowana za pomocą centralnie umieszczonego pnia drzewa, dzielącego całość pola obrazowego na dwie części. Po jego bokach znajdują się dwie postacie. Obraz przedstawia dwójkę dzieci, które można zidentyfikować jako córkę i syna Jacka Malczewskiego - Julię oraz Rafała. W obrazie wyraźnie dostrzegalne są również inne znamienne cechy malarstwa artysty, jak zdynamizowanie wyważonej gamy barwy poprzez zastosowanie intensywnych akcentów kolorystycznych oraz samo ukazanie postaci dziecięcych, które w większości prac mistrza miały znaczenie symboliczne związane z refleksją nad przemijaniem. Prezentowany obraz powstał w 1914 roku, kiedy dzieci Jacka Malczewskiego były już dorosłe, jednak artysta prawdopodobnie stworzył tę kompozycję bazując na wcześniejszych szkicach i fotografiach, które umożliwiły mu stworzenie obrazu będącego intymnym powrotem do przeszłości. W takim rozumieniu praca staje się wizualizacją wspomnienia. Na uwagę zasługuje ubiór Rafała - kobaltowy strój z peleryną i jasny kapelusz z dużym rondem. Ten rodzaj ubioru wielokrotnie powracał w przedstawieniach syna w otoczeniu ogrodu powstałych około 1900 roku. Faktem jest, że wraz z wyjazdem syna na studia w 1910 roku do Wiednia, kontakt pomiędzy Jackiem Malczewskim a Rafałem osłabł, jednak po wybuchu I wojny światowej ojciec i syn wspólnie znajdowali się w stolicy Austrii - być może właśnie tam został namalowany prezentowany obraz. Praca, pomimo swojego szkicowego charakteru, posiada duże walory dekoracyjne i w niezwykle trafny sposób oddaje nastrój dzikiego ogrodu lub bujnego sadu, na którego tle ukazano zamyślone sylwetki dzieci. Całość jest przepełniona nastrojem melancholii, tak znamiennej dla symbolistycznego malarstwa Jacka Malczewskiego. Warto podkreślić, że choć znane są liczne pojedyncze portrety dzieci artysty, to jednak kompozycje jak ta, tj. ukazujące dwie postacie, są wyjątkowe i stanowią rzadkość na rynku aukcyjnym. |
LOT 46 | ID: 038046 |
HOFMAN Wlastimil BIOGRAFIA | |
Tytuł: | Dziewczynka w błękitnej sukience (1968) |
Technika: | olej, płótno |
Wymiary: | 60 x 40 cm 67,5 x 47 cm (z oprawą) |
Uwagi: | Sygnowany i datowany p.d.: "Wlastimil Hofman | 1968" |
Cena wywoławcza: | 4600 zł |
Cena uzyskana: | 7500 zł |
LOT 47 | ID: 038047 |
HOFMAN Wlastimil BIOGRAFIA | |
Tytuł: | Rozważanie (portret Wacława) (1968) |
Technika: | olej, płyta |
Wymiary: | 60,5 x 39,8 cm |
Uwagi: | Sygnowany i datowany p.g.: "Wlastimil | Hofman | 1968" |
Cena wywoławcza: | 6500 zł |
Cena uzyskana: | 7500 zł |
LOT 48 | ID: 038048 |
HOFMAN Wlastimil BIOGRAFIA | |
Tytuł: | Vanitas (1968) |
Technika: | olej, płótno |
Wymiary: | 40 x 60 cm |
Uwagi: | Sygnowany i datowany śr.d.: "Wlastimil Hofman 1968" |
Cena wywoławcza: | 7000 zł |
Cena uzyskana: | 9000 zł |
LOT 49 | ID: 03849 |
BRZESKI Janusz Maria BIOGRAFIA | |
Tytuł: | Wielkanoc |
Technika: | tusz, ołówek, papier |
Wymiary: | 19,5 x 14 cm (w świetle passe-partout) 40,5 x 30,5 cm (z oprawą) |
Uwagi: | Sygnowany l.d.: "jmb.-" |
LOT 50 | ID: 038050 |
BRZESKI Janusz Maria BIOGRAFIA | |
Tytuł: | W loży |
Technika: | olej, karton |
Wymiary: | 24 x 20 cm 46 x 40,5 cm (z oprawą) |
Uwagi: | Sygnowany i datowany l.d.: "J. MBrzeski | 46" Praca jest reprodukowana w publikacji Andrzeja Wierzchowskiego Janusz Marja Brzeski (1907-1957) rysunki i obrazy (Kraków; s. 83). PROWENIENCJA: - zakup od rodziny artysty, - kolekcja Jerzego Kurczyny. |
LOT 51 | ID: 038051 |
BRZESKI Janusz Maria BIOGRAFIA | |
Tytuł: | Odsłony kobiecości (zestaw trzech prac) |
Technika: | gwasz, ołówek, karton/pergamin |
Wymiary: | szczegóły w uwagach poniżej |
Uwagi: | "Rudowłosa w półakcie" Wymiary w świetle passe-partout: 12 x 10,5 cm Wymiary z oprawą: 27,5 x 25 cm "Półakt" Wymiary w świetle passe-partout: 14,5 x 13,5 cm Wymiary z oprawą: 30 x 28 cm "Akt" Wymiary w świetle passe-partout: 10,5 x 9,5 cm Wymiary z oprawą: 26 x 24 cm Praca jest reprodukowana w publikacji Andrzeja Wierzchowskiego Janusz Marja Brzeski (1907-1957) artysta prawdziwy (Kraków; s. 76). |
Cena wywoławcza: | 3000 zł |
Cena uzyskana: | 5000 zł |
LOT 52 | ID: 038052 |
REKUCKI Michał BIOGRAFIA | |
Tytuł: | Na plaży |
Technika: | olej, tektura |
Wymiary: | 97,5 x 70 cm 111,5 x 84,5 cm (z oprawą) |
Uwagi: | Widoczne niewielkie uszkodzenie tektury (p.g.). |
Cena wywoławcza: | 6000 zł |
Cena uzyskana: | 9000 zł |
LOT 53 | ID: 038053 |
LESZKO Ludwik BIOGRAFIA | |
Tytuł: | Plaża w Orłowie (1932) |
Technika: | olej, sklejka |
Wymiary: | 70 x 98,5 cm 77 x 106 cm (z oprawą) |
Uwagi: | Sygnowany i datowany l.d.: "Leszko | 1932" Na odwrocie szkice trzech różnych kompozycji. OPIS PRACY: Oferowany obraz to zbudowana w oparciu o silny kontrast światła i ciepła barw oraz cienia i chłodnych odcieni kompozycja przedstawiająca plażę. Ludwik Leszko był nie tylko artystą, ale również sportowcem, chętnie uwieczniał więc dobrze zbudowane ludzkie ciała, a podobna tematyka stanowi do tego znakomity pretekst. Na piaszczystej plaży wypoczywa tłum ubranych w barwne stroje postaci, wśród których wyróżniają się kobiety w słomkowych kapeluszach o szerokich rondach. Ludzie wykonują różne czynności – jedni w statycznych pozach zażywają kąpieli słonecznej, inni zostali uchwyceni w ruchu, podczas gry w piłkę, wodowania łódki czy wiosłowania. Warto zwrócić uwagę na lewą część pierwszego planu - ukazana w cieniu kobieta nadaje obrazowi nieoczywisty sens i stanowi właściwy temat pracy. Obraz to mistrzowskie oddanie relacji świetlnych i kolorystycznych – niemal pointylistyczny sposób stawiania plamy sprawia, że powierzchnia pracy przyciąga swoim migotliwym charakterem. |
Cena wywoławcza: | 3600 zł |
Cena uzyskana: | 9500 zł |
LOT 54 | ID: 038054 |
LESZKO Ludwik BIOGRAFIA | |
Tytuł: | Letni wieczór na Plantach (1932) |
Technika: | olej, tektura |
Wymiary: | 72 x 98 cm 78,5 x 104,7 cm (z oprawą) |
Uwagi: | Sygnowany i datowany p.d.: "Leszko | 1932" Na odwrocie monochromatyczne studium siedzącego aktu męskiego wykonane gwaszem. Widoczne ubytki malatury w narożnikach (l.g., l.d., p.d.) oraz niewielki ubytek podłoża w prawym dolnym narożniku. |
Cena wywoławcza: | 3400 zł |
Cena uzyskana: | 4600 zł |
LOT 55 | ID: 038055 |
LESZKO Ludwik BIOGRAFIA | |
Tytuł: | Panorama Krakowa (1929) |
Technika: | olej, tektura |
Wymiary: | 69,5 x 97 cm 76 x 104 cm (z oprawą) |
Uwagi: | Sygnowany i datowany l.d.: "Leszko | 1929." |
Cena wywoławcza: | 3400 zł |
Cena uzyskana: | 4200 zł |
LOT 56 | ID: 038056 |
SZCZERBIŃSKI Marian BIOGRAFIA | |
Tytuł: | Zakole Wisły z widokiem na Wawel |
Technika: | akwarela, gwasz, ołówek, papier |
Wymiary: | 24,8 x 34,6 cm 37,5 x 47,5 cm (z oprawą) |
Uwagi: | Sygnowany p.d.: "MSZCZERBIŃSKI | KRAKÓW." |
Cena wywoławcza: | 1500 zł |
Cena uzyskana: | 1500 zł |
LOT 57 | ID: 038057 |
KARCZ Włodzimierz BIOGRAFIA | |
Tytuł: | Kraków - zestaw czterech prac |
Technika: | olej, płótno |
Wymiary: | 50 x 40 cm/40 x 50 cm (każdy) 61,5 x 51,5 cm/51,5 x 61,5 cm (z oprawą każdy) |
Uwagi: | Sygnowany i opisany p.d.: "Karcz | 5.05." ("Zakole Wisły z widokiem na Wawel") Sygnowany i opisany l.d.: "Karcz | 6.05." ("Salwator - widok na Klasztor Sióstr Norbertanek i Wawel") Sygnowany i opisany p.d.: "Karcz | 6.05." ("Kazimierz - widok na kościół Bożego Ciała") Sygnowany i opisany p.d.: "Karcz 6.05" ("Ulica Kanonicza") Te prace są dostępne w ofercie galeryjnej na www.galeria-attis.pl [KONTAKT w sprawie obrazów] |
LOT 58 | ID: 038058 |
HRYNKOWSKI Jan BIOGRAFIA | |
Tytuł: | Gęsi |
Technika: | olej, tektura |
Wymiary: | 23 x 33 cm (w świetle passe-partout) 41 x 50,5 cm (z oprawą) |
Uwagi: | Sygnowany p.d.: "j. hrynkowski" |
LOT 59 | ID: 038059 |
ŚWIDERSKI Jan BIOGRAFIA | |
Tytuł: | Miasteczko |
Technika: | olej, papier naklejony na tekturę |
Wymiary: | 29,5 x 42 cm |
Uwagi: | Sygnowany p.d.: "Jan Świderski" |
LOT 60 | ID: 038060 |
ZIN Wiktor BIOGRAFIA | |
Tytuł: | Pierwszy śnieg (1998) |
Technika: | pastel, gwasz, papier |
Wymiary: | 67 x 99,5 cm 75,5 x 108 cm (z oprawą) |
Uwagi: | Sygnowany i datowany p.d.: "Wiktor Zin | 1998" OPIS PRACY: Wiktor Zin, poza tym, że znakomicie rysował architekturę, był również świetnym pejzażystą. W swoich pracach o tematyce krajobrazowej najczęściej wykorzystywał pastel, rzadziej akwarelę, a niekiedy łączył techniki - jak w prezentowanym obrazie - by podkreślić pewne elementy. Tutaj artysta pociągnął gwaszem miejsca, w których warstwa śniegu miała być najgrubsza. Oferowany wielkoformatowy obraz trafnie oddaje panoramę pola pokrytego pierwszym śniegiem, z widocznymi źdźbłami traw przebijającymi się przez tę delikatną pokrywę. Horyzontalny pejzaż z majaczącym w tle zagajnikiem i zarysami chat przecinają wertykalnie linie miedz oraz odciśnięty na świeżym śniegu ślad kół wozu. Warto zwrócić uwagę na wąską, działającą kojąco kolorystykę, zamkniętą właściwie w odcieniach błękitu, szarości i brązów, z mistrzowskim wykorzystaniem celowo prześwitującej między pastelem popielatej barwy papieru. Obraz Wiktora Zina "Pierwszy śnieg" (1998) stanowi malarską formę poetyckiego zachwytu nad polskim pejzażem. |
LOT 61 | ID: 038061 |
ZIN Wiktor BIOGRAFIA | |
Tytuł: | Brama wieżowa |
Technika: | węgiel, papier |
Wymiary: | 71 x 49,5 cm 73,5 x 52,5 cm (z oprawą) |
Uwagi: | Sygnowany p.d.: "Wiktor Zin" PROWENIENCJA: - dar od artysty, - kolekcja prywatna. |
LOT 62 | ID: 038062 |
MONSIEL Edmund BIOGRAFIA | |
Tytuł: | Wizja |
Technika: | ołówek, papier |
Wymiary: | 28,5 x 20,5 cm 32,4 x 23,4 cm (z oprawą) |
Uwagi: |
PROWENIENCJA: - kolekcja rodziny artysty. |
LOT 63 | ID: 038063 |
NIKIFOR Krynicki BIOGRAFIA | |
Tytuł: | Krynica - willa |
Technika: | gwasz, akwarela, karton |
Wymiary: | 29 x 19,6 cm 41 x 32 cm (z oprawą) |
Uwagi: | Sygnowany p.d.: "NOJYTORMATEJKO" (sygnatura słabo widoczna) Opisany p.d.: "100 ZŁ" Opisany śr.d.: "KRYNICAWILLASOPLICOWO" Opisany ołówkiem na odwrocie: "100" Na odwrocie dwie pieczątki autorskie (okrągła - "MISTRZ Z KRYNICY ‧ | NIKIFOR" i prostokątna - "NIKIFOR-MALARZ | KRYNICA"). |
Cena wywoławcza: | 9000 zł |
Cena uzyskana: | 9500 zł |
LOT 64 | ID: 038064 |
PĘKSOWA Ewelina BIOGRAFIA | |
Tytuł: | Muzykujące Anioły |
Technika: | malarstwo na szkle |
Wymiary: | 39,5 x 30 cm (w świetle oprawy) 46,3 x 37 cm (z oprawą) |
Uwagi: | Sygnowany l.d.: "EPęksowa"
Ta praca jest dostępna w ofercie galeryjnej na www.galeria-attis.pl [KONTAKT w sprawie obrazu] |
LOT 65 | ID: 038065 |
PĘKSA Jolanta BIOGRAFIA | |
Tytuł: | Uczta weselna (1977) |
Technika: | malarstwo na szkle |
Wymiary: | 39,5 x 30 cm (w świetle oprawy) 46 x 36,7 cm (z oprawą) |
Uwagi: | Sygnowany i datowany l.śr.: "JPęksa | 1977" Opisany na odwrocie: "Jolanta Pęksa | Zakopane 1977" Ta praca jest dostępna w ofercie galeryjnej na www.galeria-attis.pl [KONTAKT w sprawie obrazu] |
LOT 66 | ID: 038066 |
WALCZAK Zdzisław BIOGRAFIA | |
Tytuł: | Polana Jamy w Dolinie Chochołowskiej (1985) |
Technika: | gwasz, karton |
Wymiary: | 31,5 x 41,6 cm 38 x 49 cm (z oprawą) |
Uwagi: | Sygnowany i datowany p.d.: "Z. Walczak | 14.V.1985" Opisany ołówkiem śr.d.: "Polana Jamy" Opisany na odwrocie: "Polana Jamy | 14.V.1985 | ZWalczak" Ta praca jest dostępna w ofercie galeryjnej na www.galeria-attis.pl [KONTAKT w sprawie obrazu] |
LOT 67 | ID: 038067 |
WALCZAK Zdzisław BIOGRAFIA | |
Tytuł: | Pejzaż tatrzański (1981) |
Technika: | gwasz, papier |
Wymiary: | 15 x 30 cm 23,7 x 38 cm (z oprawą) |
Uwagi: | Sygnowany i datowany p.d.: "Z Walczak | 1981"
PRACA NIEDOSTĘPNA |
LOT 68 | ID: 038068 |
GRYGNY Władysław BIOGRAFIA | |
Tytuł: | Portrety (obraz dwustronny) (1978-1980) |
Technika: | olej, akryl, technika własna, płyta |
Wymiary: | 75 x 54,5 cm |
Uwagi: | Sygnowany i datowany l.d.: "GRYGNY 78" ("Portret z łasiczką") Sygnowany i datowany p.g.: "GRYGNY 80" ("Portret z kwiatem") PRACA NIEDOSTĘPNA. |
LOT 69 | ID: 038069 |
GRYGNY Władysław BIOGRAFIA | |
Tytuł: | Bez tytułu (Trzy postacie stojące tyłem) (1979) |
Technika: | olej, akryl, emulsja, płótno |
Wymiary: | 71 x 53 cm |
Uwagi: | Sygnowany i datowany l.d.: "GRYGNY79." Obraz wymieniany i reprodukowany w katalogu: Sonia Wilk, Władysław Grygny. Nieznany nikomu, katalog wystawy prezentowanej w dniach 20.11.2015-27.03.2016 w Muzeum Śląskim w Katowicach, Katowice 2016, s. nn. |
Cena wywoławcza: | 2200 zł |
Cena uzyskana: | 3000 zł |
LOT 70 | ID: 038070 |
WRÓBEL Paweł BIOGRAFIA | |
Tytuł: | Nikiszowiec (1975) |
Technika: | akryl, płótno |
Wymiary: | 51 x 60 cm 58 x 67 cm (z oprawą) |
Uwagi: | Sygnowany i datowany p.d.: "Wróbel P 1976 r" OPIS PRACY: Paweł Wróbel to jeden z najbardziej cenionych prymitywistów śląskich, członek Grupy Janowskiej. W swoim malarstwie przedstawiał codzienne życie górników i Górnego Śląska. Oferowany obraz ukazuje katowicki Nikiszowiec widziany z ptasiej perspektywy. Artysta przetworzył charakterystyczną architekturę tego osiedla przez własną wyobraźnię, ale pozostawiając w niej elementy rozpoznawalne, jak bryła kościoła św. Anny. Obraz charakteryzuje się nasyconą, kontrastową gamą barwną, kompozycja została oparta o rytm zielonych drzew ożywiających miejski krajobraz. Ulice Nikiszowca są u Pawła Wróbla pełne ruchu i charakterystycznych dla niego, traktowanych schematycznie, pozbawionych cech indywidualizmu ludzi – spacerowiczów, rowerzystów, pasażerów autobusów i tramwajów. Właśnie dzięki tej konwencji przedstawieniowej malarz bywa nazywany "śląskim Bruegelem". |
Cena wywoławcza: | 10000 zł |
Cena uzyskana: | 15000 zł |
LOT 71 | ID: 038071 |
STERN Jonasz BIOGRAFIA | |
Tytuł: | Nalot (szkic do cyklu "Getto lwowskie") (ok. 1950) |
Technika: | tusz, papier |
Wymiary: | 27 x 21 cm (w świetle passe-partout) 61 x 52,5 cm (z oprawą) |
Uwagi: | Na odwrocie potwierdzenie autentyczności napisane ołówkiem przez żonę artysty, Barbarę Jaroszyńską-Stern: "Szkic do cyklu linorytów | "Getto Lwowskie" z ok. 1950 r. | Stwierdzam autorstwo Jonasza Sterna | Barbara Jaroszyńska-Stern"
PRACA NIEDOSTĘPNA |
LOT 74 | ID: 038074 |
WILKOŃ Józef BIOGRAFIA | |
Tytuł: | Tabun koników |
Technika: | gwasz, pastel, technika własna, papier |
Wymiary: | 14,5 x 21 cm 40,5 x 46 cm (z oprawą) |
Uwagi: | Sygnowany p.d.: "JWilkoń" PRACA NIEDOSTĘPNA |
LOT 75 | ID: 038075 |
DUDA-GRACZ Jerzy BIOGRAFIA | |
Tytuł: | Śnieżny spacer Business Women i Matki Polki (Obraz nr 1621) (1994) |
Technika: | olej, płyta |
Wymiary: | 54 x 70 cm 70 x 86,5 cm (z oprawą) |
Uwagi: | Sygnowany i opisany l.d.: "DUDA GRACZ ‧ 1621/94 ‧" Na odwrocie metka autorska z opisem obrazu. OPIS PRACY: Jestem człowiekiem chorym na Polskę – mówił o sobie Jerzy Duda-Gracz. W swojej sztuce malował więc przepuszczoną przez pryzmat groteski ojczyznę, jej pejzaże i mieszańców, skupiając się na klasie chłopskiej i robotniczej, chętnie ukazując pewne mity społeczne, jak na przykład etos Matki-Polki. Oferowana praca przedstawia tytułową zimową przechadzkę dwóch odwróconych od siebie kobiet: ujętej na pierwszym planie, ubranej w gustowny płaszcz z futrzanym kołnierzem businesswoman prowadzącej psa oraz znajdującej się nieco z tyłu nagiej ciężarnej Matki-Polki z odwróconą od widza twarzą. Tło stanowi pejzaż przysypanego śniegiem pola z rozciągającym się w oddali lasem. Jerzy Duda-Gracz oparł swoją kompozycję na kontrastach – szczelnego ubioru i nagości, dumy i nieśmiałości, bogactwa i nędzy. Businesswoman, kobieta sukcesu, choć dominująca w obrazie, zdaje się być złym charakterem, za którym jak widmo podąża wyrastająca z biedy rodzicielka, silna mimo otaczającego jej chłodu przyrody i drugiego człowieka. To ona jest bohaterką i przyszłością. |
Cena wywoławcza: | 80000 zł |
Cena uzyskana: | 80000 zł |
LOT 77 | ID: 038077 |
DALI Salvador BIOGRAFIA | |
Tytuł: | Zmysłowy grejpfrut (Pamplemousse Érotique) z cyklu Flordali - Les Fruits (1969) |
Technika: | litografia barwna, papier, ed. 51/200 |
Wymiary: | 57 x 36 cm (odcisk płyty) 74,5 x 55 cm (wymiary arkusza) |
Uwagi: | Sygnowana ołówkiem p.d.: "Dali" Opisana ołówkiem l.d.: "51/200" Więcej o pracach z cyklu "Flordali - Les Fruits" w artykule na blogu [ZOBACZ] |
Cena wywoławcza: | 14000 zł |
Cena uzyskana: | 14000 zł |
LOT 78 | ID: 038078 |
DALI Salvador BIOGRAFIA | |
Tytuł: | Ukłon agrestu (Révérence du groseillier) z cyklu Flordali - Les Fruits (1969) |
Technika: | litografia barwna, papier, ed. 20/35 |
Wymiary: | 56 x 36 cm (odcisk płyty) 74,5 x 55 cm (wymiary arkusza) |
Uwagi: | Sygnowana ołówkiem śr.d.: "Dali" Opisana ołówkiem l.d.: "20/35" Więcej o pracach z cyklu "Flordali - Les Fruits" w artykule na blogu [ZOBACZ] |
LOT 79 | ID: 038079 |
PICASSO Pablo BIOGRAFIA | |
Tytuł: | Portrait de femme |
Technika: | litografia, papier, ed. 39/500 |
Wymiary: | 54,2 x 41,3 cm (wymiary grafiki) 75,2 x 55,5 cm (wymiary arkusza) 89 x 75 cm (z oprawą) |
Uwagi: | Opisany ołówkiem p.d. przez wnuczkę artysty, Marinę Picasso: "collection homme Picasso" Opisany ołówkiem l.d.: "39/500" Sucha pieczęć "A limited edition after a work by Pablo Picasso" (p.d.). Sucha pieczęć "l.m.s" (Laurent Marcel Salinas) (l.d.). Na odwrocie drukowany dwujęzyczny zapis o historii powstania grafiki i zatwierdzeniu edycji przez spadkobierców Pabla Picassa ("Approved by the Heirs of Pablo Picasso/Approuvé par les descendants de Pablo Picasso"). Na odwrocie pieczątka "© DR. SAMIR R NEIMAT 1979". Litografia powstała po śmierci artysty, na podstawie jego olejnego obrazu pt. "Portrait de femme" z kwietnia 1944 roku. Praca została sprzedana w ofercie poaukcyjnej. |
LOT 80 | ID: 038080 |
ŚWIDER Michał BIOGRAFIA | |
Tytuł: | Terra verde |
Technika: | technika własna, deska |
Wymiary: | 25 x 30 cm 33,5 x 38 cm (z oprawą) |
Uwagi: | Sygnowany p.d.: "Świder" OPIS PRACY: "Dyplom robiłem na krakowskiej ASP, ale studiowałem u Włochów" – mówił o sobie Michał Świder. Artysta kształtował swój warsztat, ale i pogląd oraz stosunek do sztuki, czerpiąc bezpośrednio z malarstwa włoskiego Trecenta i Quattrocenta. Oferowany obraz przedstawia profil młodzieńca o sięgających szyi jasnych włosach przytrzymywanych rzemykiem. Twarz postaci opiera się na klasycznych proporcjach. Kompozycja jest niezwykle oszczędna, wizerunek ukazany został na neutralnym tle. Istotą pracy zdaje się być sam kunszt malarski Michała Świdra i wypracowana przez niego własna technologia malarstwa, oparta formalnie o linearyzm i mistrzowski rysunek. Wąska gama barwna jest nieprzypadkowa – napis znajdujący się w prawej dolnej części kompozycji stanowi nazwę naturalnego pigmentu mineralnego o zielonkawym odcieniu (w języku polskim znany jako "ziemia zielona"), który był stosowany przez artystów także w starożytności i renesansie. Artysta zbudował obraz w oparciu na wspomnianym pigmencie, uzyskując niemalże monochromatyczne, szlachetne w wyrazie dzieło sztuki. Podobny zabieg został zastosowany w prezentowanym poniżej w katalogu obrazie Michała Świdra o antytetycznej, nieco bardziej dynamicznej kompozycji pt. "Terra di ombra" (lot 81), który również oznacza pigment o odcieniu ciepłego, czerwonawego brązu, znany jako umbra palona. |
Cena wywoławcza: | 19000 zł |
Cena uzyskana: | 26000 zł |
LOT 81 | ID: 038081 |
ŚWIDER Michał BIOGRAFIA | |
Tytuł: | Terra di ombra |
Technika: | technika własna, deska |
Wymiary: | 25 x 30 cm 33,5 x 38 cm (z oprawą) |
Uwagi: | Sygnowany p.d.: "Świder" |
Cena wywoławcza: | 19000 zł |
Cena uzyskana: | 19000 zł |
LOT 82 | ID: 038082 |
URBANIAK Maciej BIOGRAFIA | |
Tytuł: | W objęciach snu |
Technika: | olej, płótno |
Wymiary: | 81 x 60 cm 90 x 69 cm (z oprawą) |
Uwagi: | Sygnowany p.d.: "M. Urbaniak"
PRACA NIEDOSTĘPNA |
LOT 83 | ID: 038083 |
BOROWSKI Andrzej BIOGRAFIA | |
Tytuł: | Ewa z cyklu "Złota łazienka" (2010) |
Technika: | akryl, technika własna, płótno |
Wymiary: | 99,5 x 70 cm 106 x 76 cm (z oprawą) |
Uwagi: | Sygnowany i datowany p.d.: "Borowski | 2010" Opisany na odwrocie: "Z CYKLU | ZŁOTA ŁAZIENKA | AKT PIONOWY | EWA"; "ABorowski | 2010 | akryl | złoto | tech. | własna" PRACA NIEDOSTĘPNA |
LOT 84 | ID: 038084 |
DWURNIK Edward BIOGRAFIA | |
Tytuł: | Kraków (2009) z cyklu "Podróże autostopem" |
Technika: | olej, akryl, płótno |
Wymiary: | 110 x 150 cm |
Uwagi: | Sygnowany i datowany p.d.: "KRAKÓK 2009 | E. DWURNIK" Sygnowany i opisany na odwrocie: "2009 | E. DWURNIK | "KRAKÓW" | (RYNEK GŁÓWNY) |NR: IX - 1501 - 4223" Na odwrocie portret mężczyzny. Sygnowany i datowany p.d.: "E. DWURNIK | 6.03.2009" Praca jest wymieniona w spisie prac Edwarda Dwurnika pod nr 1501 w cyklu "Podróże autostopem", numer końcowy 4223. |
Cena wywoławcza: | 80000 zł |
Cena uzyskana: | 110000 zł |
LOT 85 | ID: 038085 |
DWURNIK Edward BIOGRAFIA | |
Tytuł: | Kraków - Podgórze (2003) |
Technika: | gwasz, papier |
Wymiary: | 45,5 x 55 cm 72 x 80 cm (z oprawą) |
Uwagi: | Sygnowany i datowany p.d.: "2003 E. DWURNIK." Opisany p.d.: "KRAKÓW | PODGÓRZE" |
Cena wywoławcza: | 14000 zł |
Cena uzyskana: | 20000 zł |
LOT 86 | ID: 038086 |
MAKOWSKI Zbigniew BIOGRAFIA | |
Tytuł: | Era tan grande el dolor (1974-1979) |
Technika: | gwasz, tusz, papier |
Wymiary: | 56,5 x 60 cm 79 x 81,5 cm (z oprawą) |
Uwagi: | Sygnowany i datowany l.g.: "Zbigniew Makowski fac. 1974-1979" Opisany l.g: "Era tan grande el dolor" |
Cena wywoławcza: | 10000 zł |
Cena uzyskana: | 10000 zł |
LOT 87 | ID: 038087 |
TRYBALSKI Paweł BIOGRAFIA | |
Tytuł: | Motyle (2001) |
Technika: | akryl, płyta |
Wymiary: | 46,5 x 45 cm 57 x 55,7 cm (z oprawą) |
Uwagi: | Sygnowany i datowany l.g.: "PAWEŁ TRYBALSKI | 2001 - PINXIT" Na odwrocie pieczątka autorska Pawła Trybalskiego. OPIS PRACY: Malarstwo Pawła Trybalskiego zachwyca precyzją szczegółu oraz charakterystyczną dla artysty, wysmakowaną i nieprzeładowaną dekoracyjnością nawiązującą często estetyką do sztuki secesji. Poza niemalże abstrakcyjnymi pejzażami, jak prezentowana poniżej praca z cyklu "Fałdyliery" (lot 88), Paweł Trybalski malował głównie martwe natury i przedstawienia wycinków dzikiej flory i fauny, które to w istocie stanowiły jedną z głównych inspiracji malarza. Obraz "Motyle" z 2001 roku ukazuje właśnie naturę. Na pierwszym planie ujęty został porośnięty mchem pień drzewa, w tle widnieją inne zielone rośliny. Głównymi bohaterami są tytułowe wielokolorowe motyle, wśród których rozpoznać można np. rusałkę pawika czy bielinka kapustnika. W lewym dolnym rogu kompozycji znajduje się piękny, trójbarwny gorzyk, przyglądający się widzowi obrazu. Kolorystyka i sposób przedstawienia elementów sprawia, że odbiorca niemal czuje na skórze wilgotne powietrze dżungli. Praca nasuwa przy tym skojarzenia z XVIII- i XIX-wiecznymi atlasami historii naturalnej. |
Cena wywoławcza: | 13000 zł |
Cena uzyskana: | 13000 zł |
LOT 88 | ID: 038088 |
TRYBALSKI Paweł BIOGRAFIA | |
Tytuł: | Z cyklu "Fałdyliery" (2003) |
Technika: | akryl, papier |
Wymiary: | 28 x 33,5 cm 26,5 x 32,3 cm (w świetle passe-partout) 40,5 x 50,5 cm (z oprawą) |
Uwagi: | Sygnowany i datowany l.g.: "PAWEŁ TRYBALSKI 2003" Na odwrocie pieczątka autorska Pawła Trybalskiego. |
LOT 89 | ID: 038089 |
SZWACZ Bogusław BIOGRAFIA | |
Tytuł: | Bez tytułu (1998) |
Technika: | gwasz, technika mieszana, papier |
Wymiary: | 15 x 15 cm (w świetle passe-partout) 36,3 x 35 cm (z oprawą) |
Uwagi: | Sygnowany i datowany l.g: "~ 1998 ~ SZWACZ" oraz śr.d.: "1998 - SZWACZ"
PRACA NIEDOSTĘPNA |
LOT 90 | ID: 038090 |
KRAUPE-ŚWIDERSKA Janina BIOGRAFIA | |
Tytuł: | Ideogramy |
Technika: | gwasz, akwarela, papier |
Wymiary: | 43,5 x 53 cm 71 x 79,5 cm (z oprawą) |
Uwagi: | Sygnowany p.d.: "J. Kraupe" PRACA NIEDOSTĘPNA |
LOT 91 | ID: 038091 |
MARKOWSKI Eugeniusz BIOGRAFIA | |
Tytuł: | Jeździec |
Technika: | tempera, papier |
Wymiary: | 29 x 20 cm (w świetle passe-partout) 66,5 x 57 cm (z oprawą) |
Uwagi: | Sygnowany p.d.: "E. Markowski"
PRACA NIEDOSTĘPNA |
LOT 92 | ID: 038092 |
WÓJTOWICZ Stanisław BIOGRAFIA | |
Tytuł: | Akt kobiety z pieskiem (1979) |
Technika: | olej, płótno naklejone na tekturę |
Wymiary: | 65 x 46 cm 79 x 60 cm (z oprawą) |
Uwagi: | Sygnowany p.d.: "ST. WÓJTOWICZ 79." |
LOT 93 | ID: 038093 |
WÓJTOWICZ Stanisław BIOGRAFIA | |
Tytuł: | Kobieta |
Technika: | olej, płyta |
Wymiary: | 45 x 29,5 cm 49 x 33 cm (z oprawą) |
Uwagi: | Sygnowany p.d.: "S. Wójtowicz"
Ta praca jest dostępna w ofercie galeryjnej na www.galeria-attis.pl [KONTAKT w sprawie obrazu] |
LOT 94 | ID: 038094 |
DWURNIK Edward BIOGRAFIA | |
Tytuł: | Orzechy włoskie (2006) |
Technika: | olej, akryl, płótno |
Wymiary: | 33 x 41 cm 48 x 56 cm (z oprawą) |
Uwagi: | Sygnowany i datowany p.d.: "2006 E. DWURNIK" Opisany l.d.: "ORZECHY WŁOSKIE" Opisany na odwrocie: "2006 | E. DWURNIK | Orzechy włoskie | NR: XXIII | 216"; "3582" |
Cena wywoławcza: | 28000 zł |
Cena uzyskana: | 29000 zł |
LOT 95 | ID: 038095 |
DWURNIK Edward BIOGRAFIA | |
Tytuł: | Czerwony tulipan (2017) |
Technika: | olej, akryl, płótno |
Wymiary: | 18 x 13 cm 23 x 18 cm (z oprawą) |
Uwagi: | Sygnowany i datowany p.d.: "2017 | E. DWURNIK" Opisany na odwrocie: "2017 | E. DWURNIK" |
Cena wywoławcza: | 9000 zł |
Cena uzyskana: | 13000 zł |
LOT 96 | ID: 038096 |
SRZEDNICKI Konrad BIOGRAFIA | |
Tytuł: | Martwa natura z kwiatami (1984) |
Technika: | olej, płótno |
Wymiary: | 47 x 61,5 cm 59,5 x 73 cm (z oprawą) |
Uwagi: | Sygnowany i datowany p.d.: "Konrad Srzednicki 1984" Opisany na blejtramie: "Konrad Srzednicki | 1984" |
LOT 97 | ID: 038097 |
ZACHAREWICZ Witold BIOGRAFIA | |
Tytuł: | Bukiet piwonii w zielonym wazonie (1980) |
Technika: | olej, płótno |
Wymiary: | 50 x 40 cm 66,5 x 57 cm (z oprawą) |
Uwagi: | Sygnowany p.d.: "Zachar"
Ta praca jest dostępna w ofercie galeryjnej na www.galeria-attis.pl [KONTAKT w sprawie obrazu] |
LOT 98 | ID: 038098 |
WALLIS-JONIAK Teresa BIOGRAFIA | |
Tytuł: | Martwa natura z pejzażem (lata 90.) |
Technika: | olej, płótno |
Wymiary: | 60 x 73 cm 67 x 79,5 cm (z oprawą) |
Uwagi: | Sygnowany i datowany p.d.: "T. Wallis-J. 9[nieczytelne]" |
LOT 99 | ID: 038099 |
TARNAWSKA-WÓJTOWICZ Maria BIOGRAFIA | |
Tytuł: | Kwiaty wsi polskiej (1978) |
Technika: | olej, płótno |
Wymiary: | 129 x 80 cm 140 x 91 cm (z oprawą) |
Uwagi: | Sygnowany i datowany p.d.: "MARIA TARNAWSKA WÓJTOWICZ - 1978." Opisany na odwrocie: "MARIA TARNAWSKA | WÓJTOWICZ KRAKÓW | KWIATY WSI POLSKIEJ | olej - 1978 r. | wym: 130 cm x 80 cm"; "M.T. WÓJTOWICZ | KRAKÓW | POLSKA" |
Cena wywoławcza: | 3600 zł |
Cena uzyskana: | 3600 zł |
LOT 100 | ID: 038100 |
RUDOWICZ Teresa BIOGRAFIA | |
Tytuł: | Madonna z Dzieciątkiem (1983) |
Technika: | technika własna, collage, deska |
Wymiary: | 30 x 15 cm |
Uwagi: | Sygnowany i datowany na odwrocie: "T Rudowicz | 83 r" |
Cena wywoławcza: | 7000 zł |
Cena uzyskana: | 7000 zł |
LOT 101 | ID: 038101 |
RUDOWICZ Teresa BIOGRAFIA | |
Tytuł: | Madonna III (1980) |
Technika: | akwarela, pastel, technika własna, collage, tektura naklejona na płótno |
Wymiary: | 24 x 27,5 cm 26,2 x 29 cm (z oprawą) |
Uwagi: | Sygnowany p.d.: "t. Rudowicz" Opisany na odwrocie: "t. rudowicz | Madonna III 80 r." Opisany na blejtramie: "t. rudowicz" |
Cena wywoławcza: | 5500 zł |
Cena uzyskana: | 5500 zł |
LOT 102 | ID: 038102 |
RUDOWICZ Teresa BIOGRAFIA | |
Tytuł: | Chrystus (1985) |
Technika: | akwarela, gwasz, pastel, papier |
Wymiary: | 29 x 22,5 cm (w świetle passe-partout) 48 x 40,3 cm (z oprawą) |
Uwagi: | Sygnowany ołówkiem p.d.: "t. Rudowicz" Datowany ołówkiem l.d.: "85 r" |
LOT 103 | ID: 038103 |
RODZIŃSKI Stanisław BIOGRAFIA | |
Tytuł: | Żółta chmura (2014) |
Technika: | gwasz, akryl, papier |
Wymiary: | 30 x 40,5 cm 55 x 65 cm (z oprawą) |
Uwagi: | Sygnowany p.d.: "St. Rodziński" Opisany na odwrocie: "St. Rodziński | Żółta chmura, gwasz 2014" PRACA NIEDOSTĘPNA |
LOT 104 | ID: 038104 |
BATRUCH Stanisław BIOGRAFIA | |
Tytuł: | Rodzina (wg H. Daumier) |
Technika: | akryl, płótno |
Wymiary: | 73 x 65 cm |
Uwagi: | Sygnowany i opisany l.d.: "St. Batruch w/g. H. Daumier" Opisany na odwrocie: "Stanisław Batruch | Rodzina | w/g. H. Daumier | 73 x 65 cm. | acryl" |
Cena wywoławcza: | 1800 zł |
Cena uzyskana: | 1800 zł |
LOT 105 | ID: 038105 |
BATRUCH Stanisław BIOGRAFIA | |
Tytuł: | Ziemi przypisani |
Technika: | pastel, papier |
Wymiary: | 39 x 31,5 cm (w świetle passe-partout) 61,5 x 52 cm (z oprawą) |
Uwagi: | Sygnowany p.d.: "St. Batruch" Opisany l.d.: "Ziemi przypisani" |
Cena wywoławcza: | 1500 zł |
Cena uzyskana: | 1500 zł |
LOT 106 | ID: 038106 |
PANEK Jerzy BIOGRAFIA | |
Tytuł: | Autoportret (2000) |
Technika: | pastel olejny, papier |
Wymiary: | 48 x 34 cm |
Uwagi: | Sygnowany i datowany p.g.: "Panek" Opisany na odwrocie: "Kraków | 6 lipca 2000 | Panek | Autoportret" ; "47,5 x 34" PRACA NIEDOSTĘPNA |
LOT 107 | ID: 038107 |
KOŁPANOWICZ Marcin BIOGRAFIA | |
Tytuł: | Brama wiosny (2002) |
Technika: | pastel, papier |
Wymiary: | 82 x 64 cm (w świetle oprawy) 103 x 85 cm (z oprawą) |
Uwagi: | Sygnowany i datowany l.d.: "Marcin | Kołpanowicz | 2002" |
Cena wywoławcza: | 9000 zł |
Cena uzyskana: | 9000 zł |
LOT 108 | ID: 038108 |
KOŁPANOWICZ Marcin BIOGRAFIA | |
Tytuł: | Koncert (2003) |
Technika: | pastel, tektura |
Wymiary: | 57 x 72 cm 76,5 x 91,5 cm (z oprawą) |
Uwagi: | Sygnowany i datowany p.d.: "Marcin | Kołpanowicz | 2003" Opisany na odwrocie: "MARCIN KOŁPANOWICZ | KONCERT, 2003" |
LOT 109 | ID: 038109 |
KOŁODZIEJCZYK Tomasz BIOGRAFIA | |
Tytuł: | Łódka (2016) |
Technika: | akryl, płótno |
Wymiary: | 50 x 65 cm 61,5 x 76,5 cm (z oprawą) |
Uwagi: | Sygnowany i opisany na odwrocie: "ŁÓDKA | TOMASZ KOŁODZIEJCZYK | 2016"
Ta praca jest dostępna w ofercie galeryjnej na www.galeria-attis.pl [KONTAKT w sprawie obrazu] |
LOT 110 | ID: 038110 |
TUŹNIK Andrzej BIOGRAFIA | |
Tytuł: | Carro azul (2016) |
Technika: | olej, płótno |
Wymiary: | 60 x 80 cm 68 x 87,5 cm (z oprawą) |
Uwagi: | Sygnowany l.d.: "A" Opisany na odwrocie: "A’2016" Na odwrocie dwie pieczątki autorskie. Ta praca jest dostępna w ofercie galeryjnej na www.galeria-attis.pl [KONTAKT w sprawie obrazu] |
LOT 111 | ID: 038111 |
PAPROCKI Ryho BIOGRAFIA | |
Tytuł: | Tetraptyk abstrakcyjny (2014) |
Technika: | technika własna, deska |
Wymiary: | 27,5 x 27 cm (każdy) 55 x 55 cm (całość) |
Uwagi: | Sygnowany i datowany na każdej z czterech części: "R’14" Kompozycja składa się z czterech osobnych części złączonych obecnie na jednej płycie. |
Cena wywoławcza: | 2400 zł |
Cena uzyskana: | 2400 zł |
O aukcji
XXXVIII Aukcja Dzieł Sztuki
Do zapoznania się z ofertą XXXVIII Aukcji Dzieł Sztuki Krakowski Dom Aukcyjny® zaprasza kolekcjonerów malarstwa XIX, XX i XXI wieku. Katalog aukcji obejmuje ponad 100 dzieł sztuki dawnej oraz współczesnej, głównie prace polskich artystów.
Młoda Polska i 1. połowa XX wieku w malarstwie
Katalog XXXVIII Aukcji Dzieł Sztuki otwierają prace uznanych w historii sztuki krakowskich artystów pierwszej połowy XX wieku – rozświetlone ciepłym światłem słońca, wypełnione melodią fortepianu wnętrze dworku pędzla Bronisławy Rychter-Janowskiej (lot 1), dekoracyjna "Martwa natura z żółtymi różami i filiżanką" mistrza podobnych tematów - Alfonsa Karpińskiego (lot 2), a także trzy prace Sotera Jaxa-Małachowskiego, z których dwie to gwasze ukazujące portowe widoki z Helu (lot 4) i Torunia (lot 5). Trzecia natomiast stanowi obiekt wyjątkowy, o niebywałych walorach kolekcjonerskich, gdyż jest to będący niezwykłą rzadkością obraz olejny "Krakowski Rynek nocą" (1933; lot 3).
Nie można nie wspomnieć tutaj o zachwycającym pastelu Feliksa Michała Wygrzywalskiego z 1925 roku. Dzieło (lot 6) dobrze obrazuje młodopolskie zamiłowanie do tematów mitologicznych, tutaj stanowiących pretekst do przedstawienia piękna ciała kobiecego. Związany przez długi czas ze Lwowem artysta uwiecznił w swoim obrazie trzy nimfy na skałach. Mistrzostwo warsztatu malarza ujawnia się tutaj nie tylko w opracowaniu samych sylwetek postaci, ale także w oddaniu tafli wody i zanurzonych w niej częściowo ciał dwóch kobiet.
Zagłębiając się nieco dalej w listę obiektów widz natrafi na znakomite przykłady malarstwa okresu Młodej Polski – pozycja nr 10 to symboliczny pastel Teodora Axentowicza (opisany szerzej niżej, w podrozdziale dot. tematyki huculskiej), lot 45 to znowuż stanowiący rzadkość na rynku podwójny portret dzieci Jacka Malczewskiego.
Wśród młodopolskich pejzaży pragniemy zwrócić Państwa uwagę na obraz Józefa Rapackiego, artysty, który zyskał swego czasu sławę jednego z najpopularniejszych pejzażystów warszawskich początku XX wieku. Wielkoformatowe płótno "Przed burzą - powrót z pola" z 1907 roku (lot 7) ukazuje tytułową scenę, w której głównymi bohaterami jest zatopiona w ogromie krajobrazu, niosąca plony matka, przed którą wśród rzędu kwitnących roślin podąża dziecko. W oddali majaczą postaci, które jeszcze pracują przy stogach. Tło stanowi górzysty pejzaż, nad którym kotłują się ciemne, burzowe chmury.
Młodopolski symbolizm ujawnia się w pracy Wlastimila Hofmana "Pisklę" (lot 11), ukazującym dwie postacie przyglądające się tytułowemu pisklęciu. W tle kompozycji znajduje się pejzaż z zabudowaniami wiejskimi, w oddali rozgrywa się też niejednoznaczna w interpretacji scena z postacią alegoryczną. Obraz sygnowany jest nazwiskiem artysty zapisanym przez dwa "n", co sugeruje powstanie w okresie międzywojennym – najbardziej cenionym w kontekście twórczości tego malarza pod względem artystycznym i kolekcjonerskim.
Warto zaznaczyć, że wspomniana praca to tylko jeden z pięciu obrazów Wlastimila Hofmana w katalogu XXXVIII Aukcji – na pozycjach 41 oraz 46-48 znalazły się późniejsze prace artysty: przedstawienie wnętrza Hagii Sophii w Stambule, pełen malarskiej lekkości portret dziewczynki, nacechowany melancholijnym nastrojem wizerunek pogrążonego w rozważaniach Wacława oraz wanitatywna martwa natura.
Realizm i malarstwo rodzajowo-historyczne
Te kierunki w sztuce są jednymi z najbardziej poszukiwanych przez koneserów, a katalog XXXVIII Aukcji Krakowskiego Domu Aukcyjnego ma w tym temacie dużo do zaproponowania.
Uwadze kolekcjonerów na pewno nie umknie obejmująca aż siedem prac część katalogu poświęcona twórczości rodziny Kossaków. Pozycja nr 16 to akwarela Juliusza Kossaka, będąca trafnym portretem podwójnym koni – siwka oraz kasztana.
Kolejne dwa obiekty to prace Wojciecha Kossaka, wśród których ponownie można znaleźć akwarelę, tym razem przedstawiającą ułana na pędzącym wierzchowcu (lot 17). O ile technika wodna w sztuce Juliusza Kossaka to klasyka, to w twórczości jego syna stanowi ona kolekcjonerską rzadkość. Obraz nr 18 przedstawia białą klacz ze źrebięciem. Zwierzęta ukazane zostały w orientalnym pejzażu pustyni, z architekturą meczetu w tle. Praca wyszła spod pędzla Wojciecha Kossaka w 1936 roku i ma ciekawą historię, gdyż należała niegdyś do kolekcji Mariana Zielińskiego (1929-2005), polskiego sztangisty.
Dalej katalog czerwcowej aukcji prezentuje cztery olejne obrazy Jerzego Kossaka (lot 19-22) o zróżnicowanej tematyce: ułańskiej, napoleońskiej, rodzajowej (polowanie) i portretowej ("Głowa siwka" z 1929 roku). Szczególnie warta uwagi jest pozycja 19, czyli malowany na płótnie z niezwykłą dbałością o detal "Odpoczynek ułanów" powstały w latach 20., tj. okresie bardzo cenionym w kontekście twórczości Jerzego Kossaka.
Więcej na temat obrazów Kossaków w katalogu XXXVIII Aukcji można przeczytać w przekrojowym artykule pt. "Kossakowie - trzy pokolenia, jedna pasja" na blogu Krakowskiego Domu Aukcyjnego [ZOBACZ]
Tematy rodzajowe pojawiają się również w innych pracach oferowanych na opisywanej aukcji, by wspomnieć tutaj jeszcze tylko o obrazie olejnym "Na targu" Erno Erba (lot 8), który powinien zaciekawić ze względu na swój stosunkowo wysoki realizm i nieco inne ujęcie tematu, niż najczęściej spotykane na rynku sztuki przekupki czy o akwareli Adama Setkowicza "Po powrocie do wioski" (lot 23).
Witajcie, kochane góry [...] - Tatry w malarstwie
Witajcie, kochane góry, | O, witaj, droga ma rzeko! | I oto znów jestem z wami, | A byłem tak daleko! - pisał niegdyś o Tatrach młodopolski poeta, miłośnik gór, Jan Kasprowicz. Tatry, ich siła, tajemnica i piękno stanowiły ważny temat dla artystów różnych dziedzin sztuk plastycznych i literackich. Także współcześnie bywają one źródłem natchnienia.
W katalogu czerwcowej aukcji znalazł się cały dział poświęcony Tatrom w malarstwie. Tę część oferty otwiera znakomity widok na Giewont pędzla cenionego pejzażysty tworzącego również w okresie Młodej Polski – Stanisława Kamockiego (lot 26). Kolejna pozycja to olej związanego przez wiele lat z Zakopanem Stanisława Gałka (lot 27), dalej miłośnicy Tatr odnajdą zimowy pejzaż autorstwa Stanisława Żurawskiego (lot 28) czy prace rodziny Stańków – trzy obrazy Michała (lot 29-31, w tym malowany z wielkim wyczuciem, zimowy widok kościoła w Poroninie) oraz cztery nastrojowe, pełne światła pejzaże autorstwa syna wspomnianego artysty, Leszka Stańki (lot 32-35).
Czy Podhale byłoby jednak aż tak ciekawe i inspirujące, gdyby nie jego mieszkańcy? Lokalny folklor, podobnie jak opisane niżej tradycje huculskie, stanowiły ważny element twórczości artystów w pierwszej połowie XX wieku. W ofercie najbliższej aukcji znalazły się również portrety górali i ich codziennego życia (zob. lot 36 – Stanisław Górski, "Góral odpalający fajkę" oraz lot 37 – autor nieznany, "Góral przy orce").
Tatrzański wątek tematyczny zamyka "Halny" Włodzimierza Karcza obejmujący widok Morskiego Oka (lot 38), choć powraca on jeszcze później w katalogu w gwaszach zakopiańskiego malarza-prymitywisty, Zdzisława Walczaka (lot 66-67), ukazujących krajobrazy Tatr, m.in. Polany Jamy w Dolinie Chochołowskiej.
Malarski portret Huculszczyzny
Karpaty i Huculszczyzna stanowiły kolejne źródło inspiracji dla artystów zachwyconych ludowością i tradycją życia prostych ludzi. Niezbitym dowodem na słuszność tej teorii są dzieła artystów wybitnych, ale także i tych mniej znanych, podejmujące tematykę huculską – ich przykłady zostały włączone również do katalogu XXXVIII Aukcji Dzieł Sztuki i będzie można je wylicytować już 18 czerwca 2024 roku.
Na pierwszy plan wybija się tu oczywiście imponujących rozmiarów, podkolorowany miejscami akwarelą pastel Teodora Axentowicza "Huculi - dwa pokolenia" (lot 10) ukazujący pełny melancholijnej nastrojowości podwójny portret ubranych w ludowe, typowe dla Huculszczyzny stroje postaci – młodej dziewczyny w zielonej chustce na głowie i siedzącego obok, opartego drewnianym kiju starca. Obraz wpisuje się w częstą w malarstwie Teodora Axentowicza konwencję symbolicznego ujęcia kontrastu starości i młodości, stanowiącego swoisty obraz przemijania, tutaj podkreślonego jeszcze ujętym przy górnej krawędzi uschniętym liściem drzewa, pod którym umiejscowiono Hucułów.
Ciekawym, stanowiącym rzadkość na rynku sztuki jest również portret Hucułki autorstwa Antoniego Piotrowskiego (lot 9). Namalowany w 1916 roku wizerunek "mołodycy znad Prutu" to trafne przedstawienie młodej kobiety w ludowym, bogato haftowanym stroju.
Interesującym przykładem portretu Huculszczyzny jest również płótno Teodory Mukułowskiej (lot 24), która ujęła wizerunek kobiety w tradycyjnym stroju podczas czynności wpinania bazi do uplecionego już wianka. Scena została uwieczniona we wnętrzu izby, w tle widoczna jest cechująca się charakterystyczną ornamentyką ceramika huculska.
Malarstwo współczesne
XXXVIII Aukcja Dzieł Sztuki to również szeroka oferta dzieł sztuki współczesnej. W katalogu kolekcjonerzy odnajdą prace klasyków współczesności, uznanych twórców działających w zróżnicowanych nurtach artystycznych.
Warto zwrócić uwagę na dzieła Edwarda Dwurnika – na czerwcowej aukcji będzie można wylicytować aż cztery prace tego artysty o różnej tematyce. Pozycje 84 i 85 to krakowskie weduty. Pierwszy z obrazów, monumentalny olej z 2009 roku, ukazuje widok na Rynek Główny w Krakowie gęsto zaludniony tłumem, wśród którego odnaleźć można pojedyncze, satyryczne, znamienne dla Edwarda Dwurnika scenki. Lot 85 to natomiast wykonany gwaszem pejzaż Podgórza, obejmujący nawet smoka wawelskiego, a także jego dodanych przez wyobraźnię artysty towarzyszy – kurę i kota.
Kolejne oferowane obrazy Edwarda Dwurnika wpisują się w tradycję martwej natury. Pozycja 94 to ciekawa pod w względem kolekcjonerskim kompozycja ukazująca ułożone na drewnianym stole orzechy włoskie, z widocznym w tle zielonym pejzażem. Tego typu przedstawienia, tj. samodzielne martwe natury nieożywione obecnością człowieka, stosunkowo nieczęsto pojawiają się w dorobku malarza. Lot 85 to znowuż ikoniczna praca – "Czerwony tulipan" z 2017 roku.
Temat martwej natury przewija się w katalogu XXXVIII Aukcji również w pracach innych współczesnych artystów (lot 96-99) – zachęcamy zwrócić uwagę na ożywioną czerwonymi kwiatami kompozycję Konrada Srzednickiego z lat 80., bukiet piwonii pędzla Witolda Zacharewicza, ekspresyjną "Martwą naturę z pejzażem" Teresy Wallis-Joniak czy wielobarwne, niezwykle dekoracyjne "Kwiaty wsi polskiej" Marii Tarnawskiej Wójtowicz.
Grafiki największych mistrzów sztuki europejskiej
Chociaż katalogi aukcji Krakowskiego Domu Aukcyjnego w większości pozostają poświęcone artystom polskim, staramy się uzupełniać dla Państwa ofertę o ciekawe kolekcjonerskie obiekty autorów zagranicznych. W czerwcu proponujemy dwie litografie Salvadora Dalego z cyklu "Flordali - Les Fruits" (1969) (lot 77-78) oraz "Portrait de femme" Pabla Picassa (lot 79) będący edycją litografii zatwierdzonej przez spadkobierców artysty.
Więcej na temat litografii Salvadora Dalego z cyklu "Flordali - Les Fruits" można przeczytać w artykule na blogu Krakowskiego Domu Aukcyjnego [ZOBACZ]
Sztuka ludowa i prymitywizm
Oferta aukcji Krakowskiego Domu Aukcyjnego jak zwykle obejmuje również prace uznanych twórców ludowych i art-brut. Ten blok otwiera rysunek Edmunda Monsiela (lot 62), będący wyrazem i artystycznym zapisem jednej z wizji autora. Kolejna pozycja to znakomita pod względem artystycznym praca Nikifora ukazująca krynicki pejzaż z drewnianą willą (lot 63). Na uwagę zasługuje tutaj zdecydowanie stopień dopracowania szczegółu i wyczucie niuansów kolorystycznych.
Dalej zalazły się prace artystów zakopiańskich – obrazy na szkle Eweliny Pęksowej (lot 64) i Jolanty Pęksy (lot 65), a także wspomniane już wcześniej przy okazji tematyki tatrzańskiej gwasze Zdzisława Walczaka (lot 66-67).
Kolejne obiekty przenoszą widza już gdzie indziej – na Śląsk. Pozycje 68-69 to bowiem malarskie prace cierpiącego na chorobę psychiczną Władysława Grygnego, wszechstronnego artysty art-brut, który malował dla samego aktu twórczego, komunikując się w ten sposób ze światem. Tę część katalogu zamyka ukazujący ożywiony pejzaż Nikiszowca akryl Pawła Wróbla (lot 70), jednego z najbardziej cenionych polskich prymitywistów związanych z terenem Śląska, członka Grupy Janowskiej.
Wystawa dzieł sztuki
Wszystkie obiekty z katalogu można zobaczyć na wystawie przedaukcyjnej prezentowanej w dniach od 5 do 18 czerwca 2024 roku w Krakowskim Domu Aukcyjnym [ul. Starowiślna 14 - Kraków] od poniedziałku do piątku w godzinach 10.00-18.00.
Jeśli życzą sobie Państwo więcej zdjęć obiektów, zapraszamy do kontaktu.
Przebieg aukcji
XXXVIII Aukcja Dzieł Sztuki odbędzie się z udziałem publiczności, 18 czerwca 2024 roku o godzinie 18.30 w siedzibie Krakowskiego Domu Aukcyjnego - ul. Starowiślna 14, Kraków. Rejestracja uczestników rozpocznie się o godzinie 18.00.
W licytacji można także wziąć udział składając zlecenie z limitem, zlecenie telefoniczne oraz licytować live na bid.kda.pl
W razie pytań dotyczących udziału w aukcji zapraszamy do kontaktu.
Istnieje możliwość odbioru wylicytowanych prac w Warszawie.
licytacja live na onebid.pl
katalog i licytacja live na portalu