FAŁAT Julian

FAŁAT Julian
FAŁAT JulianFAŁAT Julian
Tytuł:Sosny pinie (1881)
Technika:ołówek, papier naklejony na karton
Wymiary:18 x 10,5 cm
24,5 x 16,5 cm (wymiary z oprawą)
Uwagi:
Sprzedane:X Aukcja Dzieł Sztuki (29 VI 2021)
Cena wywoławcza:1900 zł
Cena uzyskana:6000 zł
FAŁAT Julian
FAŁAT JulianFAŁAT JulianFAŁAT Julian
Tytuł:Portret Jabłonowskiego
Technika:akwarela, ołówek, karton
Wymiary:24 x 19,5 cm (w świetle)
36,4 x 32 cm (z oprawą)
Uwagi:

 

JULIAN FAŁAT - NOTA BIOGRAFICZNA

Julian Fałat urodził się w 1853 roku w Tuligłowach, zmarł w 1929 roku w Bystrej k. Bielska-Białej. W latach 1869-1871 studiował w krakowskiej Szkole Sztuk Pięknych w pracowni Władysława Łuszczkiewicza i Leona Dembowskiego. Po dwóch latach nauki wyjechał do Odessy i podjął pracę rysownika w biurze architektonicznym. Następnie studiował na Politechnice w Zurichu, a w latach 1877-1880, naukę kontynuował w Akademii Sztuk Pięknych w Monachium u Alexandra Strähubera i Johana Leonhardta Raaba. W tym czasie związał się ze środowiskiem artystycznym skupionym wokół Józefa Brandta.
Po ukończeniu nauki zamieszkał w Warszawie. Dużo wyjeżdżał, w 1885 roku odbył podróż morską dookoła świata.
W 1886 roku na wystawie w Berlinie pokazano akwarelowy cykl malarski Juliana Fałata o tematyce myśliwskiej. Dzięki tej ekspozycji artysta zyskał uznanie Wilhelma II i w latach 1886-1895 pracował jako jego malarz nadworny. Warto zauważyć, że jedenaście prac przedstawiające słynne polowanie z udziałem Wilhelma II (1886) zostało reprodukowanych w albumie "Souvenir de chasse a l"ours donne a Nieśwież...".
W 1895 roku Julian Fałat przeniósł się do Krakowa i objął funkcję dyrektora Szkoły Sztuk Pięknych. Artysta kierował uczelnią aż do 1910 roku. Zreformował system nauczania, zatrudnił nową kadrę profesorską, w 1900 roku przekształcił również Szkołę Sztuk Pięknych w Akademię. Po rezygnacji ze stanowiska rektora zamieszkał w Bystrej.
W latach 1921-1922 był dyrektorem Departamentu Sztuki przy Ministerstwie Wyznań Religijnych i Oświecenia Publicznego.
Julian Fałat aktywnie uczestniczył w życiu artystycznym, należał do TAP "Sztuka" i TPSP w Krakowie, wiele wystawiał.

Julian Fałat zajmował się wieloma dziedzinami twórczości: rysunkiem, malarstwem, grafiką i ilustracją - współpracował z pismami "Tygodnik Ilustrowany", "Kłosy", "Biesiada", "Tygodnik Powszechny" i "Liberum Veto". W ostatnim z magazynów publikował liczne karykatury.
Artysta specjalizował się w technice akwareli, ale wykonywał również obrazy olejne. Głównym tematem w jego malarstwie były pejzaże oraz sceny myśliwskie. Niekiedy wykonywał też kompozycje o charakterze historycznym, m.in. współpracował z Wojciechem Kossakiem przy panoramie "Berezyna". Artysta był również portrecistą. Malowane w technice akwareli wizerunki charakteryzują się niezwykłą lekkością i szkicowym ujęciem tematu.
Począwszy od 1890 roku w realistycznym malarstwie artysty uwidaczniają się wpływy impresjonizmu. Czerń zanika na rzecz fioletów i błękitów, w akwarelach szczególnie można odczuć silne efekty światłocieniowe. Coraz częściej Julian Fałat malował zimowe pejzaże Polesia, które stanowiły punkt wyjścia do uchwycenia światła i kolorów śniegu.

Dzieła Juliana Fałata znajdują się w wielu kolekcjach prywatnych i muzealnych, m.in. w zbiorach Muzeum Narodowego w Warszawie, Krakowie i Kielcach czy Muzeum Okręgowego w Bielsku-Białej i Toruniu.

 

TEKSTY NA TEMAT TWÓRCZOŚCI ARTYSTY

"Po wyjeździe z Krakowa w roku 1872 Fałat pracował jako rysownik, między innymi w Czerpowodach koło Humania przy badaniach archeologicznych prowadzonych przez Stanisława Krzyżanowskiego, później zaś w Odessie w biurze architektonicznym Feliksa Gąsiorowskiego."

"Drogę z Singapuru, na wschód do Japonii i dalej dookoła świata odbył Fałat jako jeden z pierwszych artystów europejskich. Wcześniej tą samą trasą podróżował niemiecki malarz-podróżnik, gdańszczanin Eduard Hildebrandt (1817-1868) przywożąc z tej wycieczki około trzystu akwarel romantyczno nastrojowych, które niegdyś były bardzo popularne. Znał je także Fałat. Hildebrandt wyjechał do Japonii w roku 1865, a więc dwadzieścia lat wcześniej niż polski artysta. […] Twórczość Fałata stanowi w Polsce najwcześniejszy i stosunkowo głęboko przemyślany przykład recepcji sztuki japońskiej."

- Jerzy Malinowski, Julian Fałat, Krajowa Agencja Wydawnicza, Warszawa 1985, s. 8, 23.

 

Poszukujemy prac

 

x
«
»