KANTOR Tadeusz
Tadeusz Kantor - notowania aukcyjne
Aktualna oferta aukcyjna Tadeusza Kantora. Wyniki aukcyjne. Biografia
Zachęcamy do zgłaszania prac Tadeusza Kantora na aukcję [kontakt]
Tytuł: | Projekt kostiumu (bluzy mundurowej) do spektaklu "Wielopole" (ok. 1980) |
Technika: | flamaster, papier kredowy |
Wymiary: | 29,9 x 21 cm |
Uwagi: | PRACA NIEDOSTĘPNA |
![]() ![]() |
Tytuł: | Projekt kostiumu postaci Wuja Józefa do spektaklu "Wielopole" (ok. 1980) |
Technika: | flamaster, papier kredowy |
Wymiary: | 29,6 x 21 cm |
Uwagi: | Opisany śr. g.: "Rychlicki", p.g.: "bł[nieczytelne]" PRACA NIEDOSTĘPNA |
![]() ![]() |
Tytuł: | Projekt kostiumu (spodni) do spektaklu "Wielopole" (ok. 1980) |
Technika: | flamaster, papier kredowy |
Wymiary: | 29,9 x 21 cm |
Uwagi: | Opisany l.śr.: "krok - | niski" PRACA NIEDOSTĘPNA |
![]() ![]() |
Tytuł: | Projekt kostiumu postaci Wuja Karola i Wuja Olka do spektaklu "Wielopole" (ok. 1980) |
Technika: | flamaster, papier kredowy |
Wymiary: | 29,8 x 21 cm |
Uwagi: | Opisany l. g.: "W. L. Janiccy" l.śr.: "podszewki" PRACA NIEDOSTĘPNA |
![]() ![]() |
Tytuł: | Metody kolażu i kubizmu (1967-1968) |
Technika: | flamaster, tempera, papier |
Wymiary: | 35 x 64 cm 75,5 x 102,5 cm (wymiary z oprawą) |
Uwagi: | Opis autorski l.d.: “collage”; p.g.: “Ruchy właściwe kolażowi : | i wynikłe z kolażu : | PRZESUWANIE RUCH | płaszczyzn. | nasuwanie jednych na drugie | wysuwanie jednych z poza drugich; p.d.: “metoda charakterystyczna dla | układów obrazów kubistycznych wynikła | z możliwości jakie dostarczył kolaż.” Rysunek powstał podczas wykładów artysty na krakowskiej Akademii Sztuk Pięknych w latach 1967-1968. FRAGMENT EKSPERTYZY: “Praca przedstawia zarówno w warstwie rysunkowej, jak i tekstowej - ilustracje do metody kolażu oraz kierunku artystycznego: kubizmu. Praca przedstawia mechanizm wzajemnego oddziaływania na siebie płaszczyzn w dziele sztuki, które ulegają najpierw rozwarstwieniu (bryły przedmiotów rozbite na warstwy kształtów), a później służą do ponownej konstrukcji nowych brył przy użyciu warstw obiektów zdekonstruowanych. W pracy tej artysta opisuje ten mechanizm poprzez notatki autorskie, ale też ilustruje go czterema szkicami. Trzy z nich stanowią odniesienia do kubistycznych znanych arcydzieł prekursorów kubizmu Georgesa Braque i Pablo Picassa [...].” PRACA NIEDOSTĘPNA |
![]() ![]() |
Tytuł: | Kompozycja (1956) |
Technika: | olej, płótno |
Wymiary: | 60 x 80 cm 73 x 93 cm (wymiary z oprawą) |
Uwagi: | opisany na odwrocie: "T. Kantor | Kraków X 1956 | wystawy: WARSZAWA - SALON ‘PO PROSTU’ | BELGRAD | LUBLANA | ZAGREB" Wystawiany: Tadeusz Kantor, Maria Jarema, Salon "Po Prostu", Warszawa, grudzień 1956. PRACA NIEDOSTĘPNA |
![]() ![]() |
Tytuł: | Ruchy płaszczyzn (1967-1968) |
Technika: | flamaster, papier |
Wymiary: | 34,7 x 64 cm 52 x 80 cm (z oprawą) |
Uwagi: | opis autorski śr.g.: "Ruchy płaszczyzn" Rysunek powstał podczas wykładów artysty na krakowskiej Akademii Sztuk Pięknych w latach 1967-1968. Fragmenty ekspertyzy: Praca przedstawia rozwinięcie wykładanej przez Tadeusza Kantora na innych rysunkach tego zestawu, metody kolażu oraz kierunku artystycznego: kubizmu. Praca przedstawia mechanizm wzajemnego oddziaływania na siebie płaszczyzn w dziele sztuki, które ulegają najpierw rozwarstwieniu (bryły przedmiotów rozbite na warstwy kształtów), a później służą do ponownej konstrukcji nowych brył przy użyciu warstw obiektów zdekonstruowanych. Naszkicowana tutaj konstrukcja nawarstwiających się form i płaszczyzn o różnym nachyleniu, przypomina wiele rysunków Tadeusza Kantora z 2 poł. lat 60., jak serie "Chłopcy z gazetami", czy "Ludzie powiększeni o przedmiot", gdzie figura ludzka zespolona jest z płachtami gazet, czy bryłami krzeseł w nierozerwalny sposób. Znane są także fotografie Pracowni Tadeusza Kantora z 1969 roku na Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie, przedstawiające ustawioną na środku pomieszczenia konstrukcję z ram okiennych oraz stołów i taboretów." PRACA NIEDOSTĘPNA |
![]() ![]() |
Tytuł: | Wykroje wycięcia (1967-1968) |
Technika: | flamaster, tempera, papier |
Wymiary: | 35 x 38,5 cm 66,7 x 70 cm (wymiary z oprawą) |
Uwagi: | opis autorski l.śr: "FORMA| KSZTAŁT, Którego | części formują się | w RÓŻNYCH | PRZESTRZENIACH"; śr.d.: "wykroje | WYCIĘCIA". Praca posiada szkło muzealne. Fragment opinii: "Zasadniczym tematem wykładu jest tutaj forma, która kształtuje się w przestrzeni poprzez jej deformację, czy też wycięcia (...) Wykorzystanie przez Tadeusza Kantora w trakcie wykładów na krakowskiej ASP tego niezwykle popularnego stylu artystycznego, jakim jest kubizm, wiąże się z przywiązaniem artysty do malarskich arcydzieł, z którymi stykał się bądź w salach muzealnych w trakcie wyjazdów zagranicznych, bądź poprzez reprodukcje w książkach i katalogach, do których artysta miał szeroki dostęp w Krakowie. (...) Należy zwrócić uwagę na specyficzny, niezwykły charakter tej pracy i jej walory pedagogiczne, związane z przekazywaniem studentom ASP wiedzy na temat kubizmu i techniki kolażu." PRACA NIEDOSTĘPNA |
![]() ![]() |
Tytuł: | Przekroje profile – cięcia i podziały (1967-1968) |
Technika: | flamaster, tempera, papier |
Wymiary: | 35 x 50,5 cm (wymiary pracy) 66 x 79 cm (wymiary z oprawą) |
Uwagi: | opis autorski l.g.: "PRZEKROJE profile | CIĘCIA | i | PODZIAŁY"; śr.d.: "podziały oddzielają | układy o różnych przestrzeniach | tylko wtedy podział | ma rację – i nie jest | "dekoracyjny"". Praca posiada szkło muzealne. Fragment opinii: "Praca przedstawia zarówno w warstwie rysunkowej, jak i tekstowej – ilustracje do metody kolażu oraz kierunku artystycznego – kubizmu. Praca przedstawia mechanizm wzajemnego oddziaływania na siebie płaszczyzn w dziele sztuki, które ulegają najpierw rozwarstwieniu (bryły przedmiotów rozbite na warstwy kształtów), a później służą do ponownej konstrukcji nowych brył przy użyciu warstw obiektów zdekonstruowanych. W pracy tej artysta opisuje ten mechanizm poprzez notatki autorskie, ale też ilustruje go kilkoma szkicami. Stanowią one w większości odniesienia do kubistycznych znanych arcydzieł prekursorów kubizmu Georgesa Braque i Pablo Picassa, zatytułowanych "Gitara" lub przedstawiających gitarę jako obiekt zdekonstruowany, a następnie odzyskany przy wykorzystaniu kolażu." PRACA NIEDOSTĘPNA |
![]() ![]() |
TADEUSZ KANTOR
Tadeusz Kantor urodził się w 1915 roku w Wielopolu Skrzyńskim, zmarł w 1990 roku w Krakowie. Był artystą wszechstronnym - odnajdywał się nie tylko w sztukach plastycznych, ale także w reżyserii, scenografii, teorii sztuki oraz happeningu i projektach environments, których był zresztą w Polsce prekursorem ("Panoramiczny happening morski", Plener Koszaliński w Osiekach – 1967, "Wystawa Popularna", Galeria Krzysztofory - 1966).
W latach 1934-1939 Tadeusz Kantor studiował w krakowskiej Akademii Sztuk Pięknych pod kierunkiem Karola Frycza. W tym samym czasie wystawił w Efemerycznym Teatrze Marionetek swój pierwszy spektakl "Śmierć Tintagilesa". W latach 1948-1949 i 1967-1969 pracował jako pedagog na macierzystej uczelni. W 1945 roku Tadeusz Kantor zajął stanowisko kierownika malarni w Starym Teatrze. Był założycielem Teatru Cricot 2, który stanowił kontynuację przedwojennego Teatru Cricot kierowanego przez Józefa Jaremę.
Po wojnie Tadeusz Kantor współtworzył Grupę Młodych Plastyków oraz Grupę Krakowską II, w której skład wchodzili m.in. Kazimierz Mikulski, Jerzy Nowosielski, Tadeusz Brzozowski oraz Maria Jarema.
Malarstwo Tadeusza Kantora
Tadeusz Kantor eksperymentował z nowymi technikami i tendencjami. W 1945 roku wspólnie z Mieczysławem Porębskim stworzył manifest "spotęgowanego realizmu". Śledził nowe nurty w sztuce, analizował je i przetwarzał we własnej twórczości. Artysta konsekwentnie uważał, że ważna jest niezależność od ideologii politycznej. W okresie realizmu socjalistycznego sam wycofał się z życia artystycznego.
Twórczość malarską Tadeusza Kantora można podzielić na kilka okresów. Początkowo malarz tworzył obrazy figuratywne o ciemnej kolorystyce, stylistycznie wywodzące się z kubizmu. Podczas pobytu na stypendium w Paryżu w 1947 roku, za pośrednictwem malarstwa Roberta Matty, zainteresował się surrealizmem, co znalazło wyraz w bezkształtnych istotach, które w tamtym okresie stały się bohaterami jego prac. Kolejna zmiana nastąpiła w drugiej połowie lat 50., kiedy to Tadeusz Kantor malował obrazy taszystowskie, w nurcie informel, nawiązujące do amerykańskiego action painting. We wspomnianym okresie dla Tadeusza Kantora ważny był nie tylko sam obraz, ale także proces jego powstawania. Następnym zwrotem w twórczości były pół- i pełnoprzestrzenne ambalaże. Artysta wykorzystywał w nich przedmioty codziennego użytku, takie jak stare koperty, parasole, ubrania. W swoich pracach odwoływał się czasem do tradycji malarstwa przedstawiającego, czego przykładem może być "Ambalaż Hołdu Pruskiego wg Matejki" wykonany w 1975 na wystawę w Sukiennicach lub "Infantka" z 1966 roku inspirowana "Portretem Infantki Małgorzaty" Diego Velazqueza.
Należy wspomnieć, że malarstwo Tadeusza Kantora była ściśle związana z teatrem. Jako przykład tego zjawiska można wymienić powstałą po spektaklu "Umarła Klasa" serię prac pod tym samym tytułem. Innym cyklem funkcjonującym na pograniczu sztuk plastycznych i teatralnych jest "Dalej już nic" składający się z serii malowanych postaci ludzkich z doczepionymi atrapami ubrań i kończyn, które Tadeusz Kantor umieścił na kółkach, dzięki czemu powstały ruchome obiekty trudne do jednoznacznego zaklasyfikowania oraz będące swoistymi autoportretami malarza w różnych okresach życia, tworzące razem coś na kształt "wizualnej biografii".
ARTYKUŁY NA TEMAT TWÓRCZOŚCI TADEUSZA KANTORA
"Był ostatnim naprawdę wielkim artystą z rodu awangardzistów. "Artystą końca XX wieku", jak zatytułowali poświęconą mu książkę Francuzi. Tacy jak on, nieliczni, przesądzali o europejskości polskiej kultury. Wbrew logice historii, niekiedy wbrew nam samym. Jego biografia rozpina się symbolicznie wśród największych historycznych konwulsji epoki; urodził się wkrótce po wybuchu I wojny światowej, zmarł, gdy żywa była jeszcze była euforia wiosny narodów po zburzeniu berlińskiego muru. Jego dzieło, malarskie i teatralne, wyraziło prawdę naszych czasów: wieku Golgoty Ludów, miażdżących jednostkę totalitaryzmów - ale także powszechnej ideologizacji i komercjalizacji sztuki, spektakularnych, masowych akcji pod sztandarami awangardy."
~ Krzysztof Pleśniarowicz, Kantor - artysta końca wieku, Wydawnictwo Dolnośląskie, Wrocław 1997, s. 281-282.
WYBRANE NAGRODY I ODZNACZENIA TADEUSZA KANTORA
1990 - Wielki Krzyż Zasługi Republiki Federalnej Niemiec za znaczący wpływ wywarty na współczesną sztukę w Europie i za zasługi w ożywieniu obrazu kulturalnego RFN;
1989 - Komandor Orderu Sztuki i Literatury, Francja;
1986 - Nagroda krytyków nowojorskich za najlepszy spektakl na Brodwayu (reżyseria i gra aktorów); Nagroda "Targa Europea" nagroda przyznawana wybitnym przedstawicielom kultury i nauki w Europie, Włochy;
1985 - Legia Honorowa, Francja;
1982 - Dyplom Ministra Spraw Zagranicznych za upowszechnianie kultury polskiej za granicą;
1981 - Nagroda Ministra Kultury i Sztuki I stopnia w dziedzinie teatru za twórczość scenograficzną;
1980 - Nagroda OBIE (USA) - nagroda krytyków nowojorskich, przyznawana za najlepszy spektakl grany na Broadwayu, a także off- i off- off-Broadway - za rok 1979 za wystawienie "Umarłej klasy";
1978 - Nagroda im. Rembrandta przyznawana przez międzynarodowe jury Fundacji im. Goethego w Bazylei za rzeczywisty wkład w kształtowanie obrazu sztuki naszej epoki; Nagroda za najlepszy spektakl "Umarłą klasę", Caracas;
1977 - Nagroda krytyki im. Norwida za "Umarłą klasę";
1976 - Nagroda im. Boya za "Umarłą klasę"; Nagroda honorowa za przedstawienie "Umarłej klasy" na 17. Festiwalu Polskich Sztuk Współczesnych we Wrocławiu.

Przyjmujemy obrazy Tadeusza Kantora na aukcje sztuki - wycena obrazów, skup i sprzedaż aukcyjna sztuki Tadeusza Kantora.
Jeśli chcą Państwo sprzedać dzieła Tadeusza Kantora, zapraszamy do kontaktu [link].
Zobacz galerię obrazów Tadeusza Kantora w Krakowskim Domu Aukcyjnym [link].

NIEDOSTĘPNE OBRAZY TADEUSZA KANTORA