XXXV Aukcja Dzieł Sztuki (28 II 2024)
Data aukcji: 2024-02-28
Krakowski Dom Aukcyjny®XXXV Aukcja Dzieł Sztuki
28 lutego (środa) 2024 - godz. 18.30 Krakowski Dom Aukcyjny - Kraków ul. Starowiślna 14 Licytacja live na bid.kda.pl |
Kraków - Starowiślna 14 Zaloguj się i złóż zlecenie aukcyjne
|
LOT 77 | ID: 035077 |
PAŁKA Witold BIOGRAFIA | |
Tytuł: | Koncert smyczkowy (2006) |
Technika: | olej, płótno |
Wymiary: | 55 x 85 cm 62 x 92 cm (z oprawą) |
Uwagi: | Sygnowany i datowany p.g.: "Pałka W. | 2006"
PRACA NIEDOSTĘPNA |
![]() |
LOT 78 | ID: 035078 |
PAŁKA Witold BIOGRAFIA | |
Tytuł: | W kawiarni (2006) |
Technika: | 55 x 40 cm 65,5 x 50,5 cm (z oprawą) |
Wymiary: | olej, płótno |
Uwagi: | Sygnowany i datowany p.g.: "Pałka W. | 2006"
PRACA NIEDOSTĘPNA OPIS PRACY: W malarstwie Witolda Pałki wielokrotnie powracały motywy z wieczornego życia towarzyskiego. Malarz szczególnie chętnie ukazywał pełne ludzi sale koncertowe i wnętrza kawiarni. Oferowana praca przedstawia kameralną scenę rodzajową, w której do siedzącego samotnie przy stoliku, palącego papierosa gentlemana zmierza szykownie ubrana kelnerka z tacą na dłoni. Ukazane wnętrze jest monumentalne i przepełnione nastrojem szlachetnej elegancji. Kompozycja obrazu wpływa na jego teatralny charakter, który stawia odbiorcę w pozycji widza swoistego malarskiego spektaklu, w którym ukazana scena może stanowić pole do różnorodnych interpretacji. Obraz jest utrzymany w charakterystycznej dla Witolda Pałki intensywnej tonacji barwnej, w której dominuje czerwień przełamana chłodem błękitu i zieleni. Praca jest namalowana z wykorzystaniem impastów, które wpływają na rozbudowaną fakturę i ekspresyjny charakter obrazu. |
![]() |
O aukcji
XXXV Aukcja Dzieł Sztuki
Do zapoznania się z katalogiem lutowej XXXV Aukcji Dzieł Sztuki Krakowski Dom Aukcyjny® zaprasza kolekcjonerów sztuki dawnej oraz współczesnej. Lista obiektów obejmuje 100 dzieł reprezentujących najróżniejsze kierunki i techniki w sztuce. Na ofertę składają się przede wszystkim dzieła artystów polskich, ale niniejsza aukcja daje również kolekcjonerom możliwość wylicytowania znakomitej rzeźby Salvadora Dalego "Surrealistyczny anioł" (lot 11).
Malarstwo 1. połowy XX wieku - szlachetna dekoracja
Sztuka tego okresu, a szczególnie czas przełomu wieków aż do końca dwudziestolecia międzywojennego, cechuje się często niezwykle wysmakowanymi walorami dekoracyjnymi. Świetliste pejzaże, wizerunki wnętrz, portrety, a już w szczególności martwe natury powstałe w tej epoce stanowią gustowny element wyposażenia i uzupełnienia kolekcji, a także zachęcają do długotrwałych kontemplacji piękna niuansów kompozycji.
Krakowski Dom Aukcyjny® w ramach lutowej aukcji ma Państwu do zaoferowania kilka prac znakomicie wpisujących się w ten charakter. Obrazy te otwierają właściwie katalog aukcyjny. Uwadze widza nie umkną na pewno dzieła Bronisławy Rychter-Janowskiej (lot 3-5) ukazujące z wielką dbałością o detale i znamienną dla twórczości artystki wrażliwością na światło oraz barwę świat polskiego ziemiaństwa, biedermeierowskie saloniki szlacheckich dworków i ich zewnętrzną architekturę.
W kategorii martwych natur należy wspomnieć o obrazie Alfonsa Karpińskiego z 1927 roku przedstawiającym bukiety cynii (lot 6). Ten niezwykle dekoracyjny obraz wyróżnia się w kontekście twórczości artysty i stanowi rzadki obiekt o dużym znaczeniu kolekcjonerskim - kompozycja jest niemalże w całości wypełniona kwiatami, bez dodatkowych, towarzyszących elementów. Dodatkowo praca jest autorsko datowana.
Wśród innych przedstawień kwiatów w katalogu warto zwrócić uwagę na wielkoformatowe obrazy autorstwa Mieczysława Reyznera (lot 43 - "Bukiet z kwiatami maków" z 1925 roku) oraz Stanisława Fabijańskiego (lot 44 - "Bukiet kwiatów polnych" (1912)).
Do prac o nietuzinkowych walorach dekoracyjnych opublikowanych w katalogu aukcji zaliczyć można również pejzaże Juliana Fałata, Sotera Augusta Jaxa-Małachowskiego, Iwana Trusza i Stanisława Kaczora-Batowskiego, a także portrety autorstwa takich malarzy jak Teodor Axentowicz czy Jan Mazurkiewicz.
Malarstwo rodzajowo-historyczne
Gros kolekcjonerów jest zainteresowanych sztuką polskiego realizmu, scenami historycznymi i batalistycznymi, ale także malarstwem o charakterze rodzajowym. W tej dziedzinie Krakowski Dom Aukcyjny® ma również coś do zaproponowania. Na pierwsze miejsce wybijają się olejne prace Kossaków - napoleońskie i ułańskie sceny pędzla Wojciecha Kossaka (lot 18-19) oraz dwa przedstawienia epizodu odwrotu spod Moskwy autorstwa Jerzego Kossaka (lot 20-21).
W nurcie malarstwa realistycznego aukcja oferuje również dzieła ze szczytowego okresu jego popularności - ostatniej dekady XIX wieku. Kolekcjonerów zainteresować mogą orientalne "Rokowania na stepie" (1982) pędzla związanego z terenami wschodnimi Władysława Leszczyńskiego (lot 17) czy powstała dwa lata później praca Andrzeja Zarzyckiego "Na zwiadzie" (lot 22). Uwadze polecamy także sceny rodzajowe autorstwa Adama Setkowicza (lot 23) i Władysława Borowickiego (lot 24-25).
Malarstwo portretowe
Portret to niełatwy, ale jakże istotny w malarstwie temat. Przedstawienie człowieka nie zawsze musi stanowić wizerunek konkretnej osoby, w sztuce sylwetki ludzkie to przecież również postacie historyczne, alegorie czy elementy stanowiące sztafaż.
Katalog XXXV Aukcji Dzieł Sztuki oferuje zarówno portrety malarskie w dosłownym, wąskim rozumieniu tego terminu, jak i przedstawienia, w których nieidentyfikowalny człowiek, choć odgrywa główną rolę, jest tylko pretekstem do oddania pewnej sceny, klimatu miejsca lub nastroju sytuacji.
Do pierwszej grupy zaliczyć należy m.in. portret piłkarza "Wisły" Jana Reymana (1934; lot 15) autorstwa Wlastimila Hofmana, artysty, ale też oddanego kibica i członka honorowego TS "Wisła". Jest to przedstawienie zamyślonego mężczyzny ukazanego na tle panoramy Krakowa. Jego wyjątkowość stanowi fakt, że Jan Reyman został sportretowany w stroju codziennym, bez związku ze swoją sportową karierą - wizerunków piłkarza w barwach drużyny w twórczości Wlastila Hofmana natomiast wymienić można by kilka. Oferta aukcyjna obejmuje jeszcze dwa obrazy Wlastimila Hofmana, każdy w typie figuratywnym, przedstawiający postać w jakiejś sytuacji (lot 34, lot 47).
Przedstawieniem konkretnej osoby jest również znakomity pod względem kolorystycznym autoportret Mieszka Jabłońskiego (lot 46). Na uwagę zasługuje w jego kontekście zabieg polegający na ukazaniu na pierwszym planie dłoni artysty, która widoczna jest również w stanowiącym główną część kompozycji lustrzanym odbiciu.
Drugą grupę stanowią np. pastele Teodora Axentowicza (lot 8, lot 12, lot 13), z których każdy, choć oczywiście mógł być malowany z żywej modelki, posiada tak dużą siłę wyrazu, że można odbierać w oderwaniu od myśli na temat tożsamości postaci przedstawionej. "Hucułka z koszykiem" (przed 1917; lot 8) to trafne przedstawienie klimatu Karpat i Huculszczyzny, obejmujące nie tylko sam ludowy typ młodej Hucułki, ale także charakterystykę tamtejszego stroju i widocznej w tle architektury. Podobnie jest w przypadku "Krakowianki" (lot 12) oddający popularny, budzący w 1. połowie XX wieku zachwyt obraz pięknej i zdrowej młodej kobiety z podkrakowskiej wsi ubranej w lokalny, barwny strój z podkreślającym sylwetkę, bogato dekorowanym gorsetem. "Rudowłosa" (lot 13) to znowuż tajemnicza, swoista femme fatale o niebywałej kobiecej sile zamkniętej w nieugiętym spojrzeniu.
Więcej na temat portretów kobiet w twórczości Teodora Axentowicza można przeczytać w artykule na blogu Krakowskiego Domu Aukcyjnego [ZOBACZ]
Podobna sytuacja ma miejsce m.in. w pracy Janusza Marii Brzeskiego "W rozmarzeniu" (lot 49), gdzie ukazana kobieta jest formą ukazania w obrazie zmysłowości i erotyzmu, identyfikacja jej tożsamości nie ma tutaj żadnego znaczenia. Tak samo w "Portrecie kobiety z pawimi piórami" (1930) Jana Mazurkiewicza (lot 14) - choć ta praca niewątpliwie przedstawia konkretną osobę, jej głównym walorem jest trafne ukazanie charakteru dekoracyjnej epoki dwudziestolecia międzywojennego.
Osobno potraktować można jeszcze rysunkowy "Portret mężczyzny" (lot 9), który wyszedł spod ręki Jana Matejki. Malarz ten tworzył zbiór przedstawień, tzw. "Skarbczyk", stanowiący późniejszą pomoc przy tworzeniu kompozycji olejnych. Taką funkcję najpewniej pełnił i ten dopracowany szkic. Artysta najczęściej rysował z pozującego modela, ale wykorzystywał później jako bazę do tworzenia fizjonomii ukazywanych w obrazach historycznych postaci.
Wyjątkową, ale nadal portretową pracą, jest obraz Henryka Rodakowskiego "Foksterier" (1862) (lot 16). Ten wybitny portrecista tworzył bowiem nie tylko wizerunki ludzi (m.in. generałów, polityków i członków rodziny), ale uwieczniał także zwierzęta, czego znakomitym przykładem jest właśnie katalogowa pozycja nr 16. Malarz, wykorzystując tradycyjne konwencje malarstwa portretowego, ukazał pełen wdzięku wizerunek "najlepszego przyjaciela człowieka".
Rzeźba
Katalog lutowej XXXV Aukcji Dzieł Sztuki może przykuć również uwagę koneserów rzeźby, gdyż na liście obiektów znalazły się wybitne nazwiska przedstawicieli polskiej rzeźby nowoczesnej i współczesnej sztuki na miarę światową. Mowa tu o dwóch pracach - "Głowie Adama Mickiewicza" autorstwa Xawerego Dunikowskiego (lot 10) i wspomnianym już "Surrealistycznym aniele" Salvadora Dalego (lot 11). Ten ostatni to znakomite dzieło mistrza ukazujące w przestrzeni temat, który absorbował artystę również w technikach dwuwymiarowych. Połączenie klasycznej pozy i proporcji rodem z antyku oraz współczesnej formy głowy, podstawy oraz "wyrwanego" torsu postaci składa się na szokującą, ale subtelną i lekką zarazem całość.
"Głowa Adama Mickiewicza" natomiast pod względem formalnym i stylowym wpisuje się we wczesny etap twórczości Xawerego Dunikowskiego. Ten monumentalny portret cechuje się onirycznym charakterem i wysoką klasą artystyczną.
Więcej na temat rzeźby Xawerego Dunikowskiego "Głowa Adama Mickiewicza" można przeczytać w artykule na blogu Krakowskiego Domu Aukcyjnego [ZOBACZ]
Miłośnikom nieco bardziej kameralnych i dekoracyjnych form rzeźbiarskich polecamy natomiast ceramiczny, florystyczno-ornamentalny kinkiet Bolesława Książka (lot 69).
Malarstwo współczesne
XXXV Aukcja Dzieł Sztuki to nie tylko malarstwo dawne - oferta może zainteresować także kolekcjonerów polskiej sztuki współczesnej. Do katalogu włączyliśmy dzieła cenionych twórców i klasyków współczesności reprezentujących zróżnicowane nurty artystyczne. Wśród najlepiej rozpoznawalnych wymienić można m.in. Franciszka Starowieyskiego, którego pastel znalazł się na pozycji nr 73. Jest to charakterystyczna dla twórczości Jana Byka praca, przedstawiająca w wąskiej, kontrastowej gamie barwnej hybrydalne postacie i oczywiście, antydatowana o 300 lat.
Innym przykładem dzieła klasyka współczesności są "Pomarańczowe tulipany" Edwarda Dwurnika (lot 76). Warto zaznaczyć, jednak, że nie jest to powtarzalny motyw tulipanów malowany akrylem na płótnie, a gwasz, gdzie jako podłoże malarskie Edward Dwurnik wykorzystał swoją wcześniejszą pracę z lat 80. - grafikę pt. "Zmory". Taka praktyka, choć zadziwiająca, przewijała się w twórczości artysty.
Sztuka współczesna - środowisko krakowskie
W katalogu XXXV Aukcji Dzieł Sztuki szeroko reprezentowane jest krakowskie środowisko artystyczne, poczynając od tradycji koloryzmu, aż po kompozycje abstrakcyjne. Zacząć należy niezaprzeczalnie od wspomnienia obrazu uznanego artysty i wybitnego pedagoga - Wacława Taranczewskiego. Jego utrzymane w dominancie odcieni fioletu "Owoce na krześle" to pozycja nr 81 w katalogu. Wśród innych martwych natur czerpiących z koloryzmu wymienić można również prace Celiny Styrylskiej-Taranczewskiej (lot 82-83) czy płótno Juliusza Joniaka (lot 84). Znakomite połączenie tego kierunku z wpływami impresjonizmu stanowi natomiast hiszpański "Port Lligat" (1998) Teresy Wallis-Joniak (lot 85).
Prezentowana na przełomie grudnia 2023 roku i stycznia 2024 roku w galerii Krakowskiego Domu Aukcyjnego wystawa "Między Botticellim i Modiglianim. Malarstwo Romana Zakrzewskiego" potwierdziła coraz szersze zainteresowanie sztuką tego krakowskiego artysty wśród publiczności. Podczas lutowej aukcji wylicytować będzie można jeden obraz malarza - tchnącą spokojem i harmonią włoskiego renesansu "Kobietę z niebieską chustą" (2004) (lot 72).
Środowisko krakowskie na lutowej aukcji reprezentują również inni artyści, by wymienić choć jeszcze tylko Stanisława Rodzińskiego i jego ekspresjonistyczny akryl (lot 74), Danutę Leszczyńską-Kluzę i inspirowany literaturą olej "Nowela Grabińskiego" (1980) (lot 90) czy teki rysunków Jerzego Panka (lot 86-87) - artysty, który zapisał się na kartach historii sztuki Krakowa, nie tylko jako wybitny grafik i malarz, ale także nietuzinkowa postać o silnym charakterze.
W tym miejscu warto wspomnieć również o cenionych na rynku koncertowo-kawiarnianych przedstawieniach autorstwa Witolda Pałki (lot 77-78), gdyż artysta, choć przez większość życia związany ze Śląskiem, wykształcenie malarskie zdobywał właśnie w Krakowie.
Sztuka ludowa i prymitywizm
Tradycyjnie katalog aukcji Krakowskiego Domu Aukcyjnego obejmuje również prace uznanych twórców ludowych i prymitywistów. Ten blok tematyczny na liście obiektów otwierają się prace Nikifora Krynickiego (lot 54-57) – najbardziej cenionego artysty nieprofesjonalnego w polskiej historii sztuki. Na szczególną uwagę zasługuje swoisty "biały kruk" kolekcjonerski – obraz "Krynica nocą" (lot 54), który jest wyjątkowy ze względu na zastosowanie farb olejnych i nokturnowe przedstawienie. Pozostałe prace Nikifora w katalogu to weduty miejskie z kościołami, głównie inspirowane architekturą Krakowa.
W ofercie XXXV Aukcji Dzieł Sztuki obecne są także malowane na szkle obrazy zakopiańskich twórców ludowych – Eweliny Pęksowej (lot 58-60) oraz synowej artystki, Jolanty Pęksy (lot 63-64), Zdzisława Walczaka (lot 61-62, lot 65-66) i Janiny Jarosz Walczakowej-Budzisz (lot 67). Tematycznie są to prace w dużej mierze o charakterze religijnym, ukazują również sceny biblijne, ale także rodzajowe: związane z tradycjami świątecznymi i, w kontraście, zbójnickie.
W kategorii prac współczesnych prymitywistów polecamy Państwa uwadze barwny akryl Eugeniusza Brożka "W zagrodzie" (lot 68).
Wystawa dzieł sztuki
Wszystkie obiekty z katalogu można zobaczyć na wystawie przedaukcyjnej prezentowanej w dniach od 15 do 28 lutego 2024 roku w Krakowskim Domu Aukcyjnym [ul. Starowiślna 14 - Kraków] od poniedziałku do piątku w godzinach 10.00-18.00.
Jeśli życzą sobie Państwo więcej zdjęć obiektów, zapraszamy do kontaktu.
Przebieg aukcji
XXXV Aukcja Dzieł Sztuki odbędzie się z udziałem publiczności, 28 lutego 2024 roku o godzinie 18.30 w siedzibie Krakowskiego Domu Aukcyjnego - ul. Starowiślna 14, Kraków. Rejestracja uczestników rozpocznie się o godzinie 18.00.
W licytacji można także wziąć udział składając zlecenie z limitem, zlecenie telefoniczne oraz licytować live na bid.kda.pl
W razie pytań dotyczących udziału w aukcji zapraszamy do kontaktu.
Istnieje możliwość odbioru wylicytowanych prac w Warszawie. Najbliższy termin wyjazdu zaplanowany jest na 6 lub 7 marca oraz 15-16 marca 2024.
licytacja live na onebid.pl
katalog i licytacja live na portalu