DALI Salvador
Przykro nam, ale ta praca nie jest już dostępna
Tytuł: | Leda Atomica |
Technika: | litografia, papier, ed. 37/300 |
Wymiary: | 58 x 43 cm (wymiary grafiki) 76 x 55 cm (wymiary arkusza) 79 x 58,5 cm (z oprawą) |
Uwagi: | Sygnowana ołówkiem p.d.: "Dali" Opisana ołówkiem l.d.: "37/300" Grafika opatrzona suchą pieczęcią artysty (l.d.). |
Sprzedane: | XXXIX Aukcja Dzieł Sztuki (27 VIII 2024) |
Cena wywoławcza: | 1200 zł |
Cena uzyskana: | 4000 zł |
Tytuł: | Zmysłowy grejpfrut (Pamplemousse Érotique) z cyklu Flordali - Les Fruits (1969) |
Technika: | litografia barwna, papier, ed. 51/200 |
Wymiary: | 57 x 36 cm (odcisk płyty) 74,5 x 55 cm (wymiary arkusza) |
Uwagi: | Sygnowana ołówkiem p.d.: "Dali" Opisana ołówkiem l.d.: "51/200" Więcej o pracach z cyklu "Flordali - Les Fruits" w artykule na blogu [ZOBACZ] |
Sprzedane: | XXXVIII Aukcja Dzieł Sztuki (18 VI 2024) |
Cena wywoławcza: | 14000 zł |
Cena uzyskana: | 14000 zł |
Tytuł: | Leda Atomica |
Technika: | litografia, papier, ed. 125/300 |
Wymiary: | 58 x 43 cm (wymiary grafiki) 75 x 55 cm (wymiary arkusza) 77,5 x 57,5 cm (z oprawą) |
Uwagi: | Sygnowana ołówkiem p.d.: "Dali" Opisana ołówkiem l.d.: "125/300" Grafika opatrzona suchą pieczęcią artysty (l.d.). |
Sprzedane: | XXXVII Aukcja Dzieł Sztuki (21 V 2024) |
Cena wywoławcza: | 1200 zł |
Cena uzyskana: | 2800 zł |
Tytuł: | Vénus Spatiale (1977) |
Technika: | brąz patynowany, edycja 195/350 |
Wymiary: | 65 x 33,5 x 35 cm |
Uwagi: | Sygnowany na górze podstawy: "Dali" Numerowany na tyle podstawy: "195/350" Dwa stemple na tyle podstawy: odlewni "JEMELTON | 1984" oraz "VENTURI BOLOGNA" Rzeźba posiada oryginalny certyfikat autentyczności. OPIS PRACY: Salvador Dali był hiszpańskim artystą znanym ze swojego niekonwencjonalnego podejścia do tworzenia dzieł sztuki. Prace tego twórcy są przepełnione niezwykłością i poetyką marzeń sennych. Jego sztuka dla wielu ludzi stała się synonimem surrealizmu. Temat Wenus, rzymskiej bogini miłości, wielokrotnie powracał w twórczości Salvadora Dalego. Artysta podejmował temat klasycznego piękna, który następnie przetwarzał za pomocą surrealistycznych rozwiązań formalnych i treściowych. Rzeźba "przestrzennej Wenus" przedstawia przedzielony na dwie części nagi kobiecy tors, którego górna część jest przesunięta w tył, dzięki czemu praca zyskuje tytułową nadrealną trójwymiarowość. Na dolnej, wysuniętej części ukazane zostało złote jajo, które symbolizuje siły witalne i życie. Na szyi postaci znalazł się charakterystyczny dla Salvadora Dalego topiący się zegar wskazujący na przemijalność i tymczasowość piękna ludzkiego ciała, ale również ponadczasowość sztuki. Na torsie artysta umieścił dwie mrówki, które również należą do repertuaru motywów często wykorzystywanych przez Salvadora Dalego. |
Sprzedane: | XXXIII Aukcja Dzieł Sztuki (7 XII 2023) |
Cena wywoławcza: | 125000 zł |
Cena uzyskana: | 135000 zł |
Tytuł: | Smocze jabłko (Pomme dragon) z cyklu Flordali - Les Fruits (1969) |
Technika: | litografia barwna, papier, ed. 58/200 |
Wymiary: | 57 x 36 cm (odcisk płyty) 75 x 55 cm (wymiary arkusza) |
Uwagi: | Sygnowana ołówkiem p.d.: "Dali" Opisana ołówkiem l.d.: "58/200" Więcej o pracach z cyklu "Flordali - Les Fruits" w artykule na blogu [ZOBACZ] |
Sprzedane: | XXIII Aukcja Dzieł Sztuki (16 III 2023) |
Cena wywoławcza: | 16000 zł |
Cena uzyskana: | 21000 zł |
Tytuł: | Zestaw pięciu prac z cyklu "Flordali - Les Fruits" (1969) |
Technika: | litografia barwna, papier |
Wymiary: | szczegóły w uwagach poniżej |
Uwagi: | Salvador Dali, "Prunier Hâtif", ed. XX/CL Wymiary: 56 x 37 cm (odcisk płyty), 74,5 x 55,5 cm (wymiary arkusza) Sygnowana ołówkiem p.d.: "Dali" Opisana ołówkiem l.d.: "XX/CL" Salvador Dali, "Pomme dragon", ed. 58/200 Wymiary: 57 x 36 cm (odcisk płyty), 75 x 55 cm (wymiary arkusza) Sygnowana ołówkiem p.d.: "Dali" Opisana ołówkiem l.d.: "58/200" Salvador Dali, "Révérence du groseillier", ed. 20/35 Wymiary: 56 x 36 cm (odcisk płyty), 74,5 x 55 cm (wymiary arkusza) Sygnowana ołówkiem śr.d.: "Dali" Opisana ołówkiem l.d.: "20/35" Salvador Dali, "Pamplemousse Érotique", ed. 51/200 Wymiary: 57 x 36 cm (odcisk płyty), 74,5 x 55 cm (wymiary arkusza) Sygnowana ołówkiem p.d.: "Dali" Opisana ołówkiem l.d.: "51/200" Salvador Dali, "Pêcher Pénitent", ed. XI/XXXV Wymiary: 56,5 x 36,7 cm (odcisk płyty), 76 x 53 cm (wymiary arkusza) Sygnowana ołówkiem p.d.: "Dali" Opisana ołówkiem l.d.: "XI/XXXV" Więcej o pracach z cyklu "Flordali - Les Fruits" w artykule na blogu [ZOBACZ] |
Tytuł: | Ukłon agrestu (Révérence du groseillier) z cyklu Flordali - Les Fruits (1969) |
Technika: | litografia barwna, papier, ed. 20/35 |
Wymiary: | 56 x 36 cm (odcisk płyty) 74,5 x 55 cm (wymiary arkusza) |
Uwagi: | Sygnowana ołówkiem śr.d.: "Dali" Opisana ołówkiem l.d.: "20/35" Więcej o pracach z cyklu "Flordali - Les Fruits" w artykule na blogu [ZOBACZ] |
Tytuł: | The Woman Aflame (Kobieta w płomieniach) (1980) |
Technika: | brąz, edycja 117/350 |
Wymiary: | 84 x 24 x 34 cm |
Uwagi: | Sygnowany na górze podstawy: "Dali" Numerowany na górze podstawy: "175/350" Stempel odlewni na górze podstawy: "FONDERIA TESCONI | PIETRASANTI" Rzeźba posiada certyfikat autentyczności wystawiony przez The Salvador Dali Gallery. PRACA NIEDOSTĘPNA |
Tytuł: | Surrealistyczny anioł |
Technika: | brąz, edycja 1151/1500 |
Wymiary: | 56 x 23 x 12 cm |
Uwagi: | Sygnowana: "Dali" Opisana: "1151/1500" Rzeźba posiada notarialny certyfikat autentyczności z 1986 roku. Odlew wykonany za życia artysty we współpracy z Rudolfem Romem. PRACA NIEDOSTĘPNA OPIS PRACY: Prezentowana rzeźba przedstawia skrzydlatą postać anioła, z uabstrakcyjnioną głową w kształcie ostrosłupa i ażurowym tułowiem z centralnie umieszczonym otworem. Figura od pasa w dół została okryta swobodnie drapowaną szatą. Sylwetka postaci jest w swoim charakterze niezwykle delikatna i androgyniczna. Anioły niejednokrotnie powracały w twórczości Salvadora Dalego. Artysta jest autorem wielu rzeźbiarskich, ale także i dwuwymiarowych kompozycji, w których w twórczy sposób przetwarzał ten motyw. Praca "Surrealistyczny anioł" może być odczytywana z jednej strony jako artystyczna gra Salvadora Dalego z takimi przedstawieniami jak słynna antyczna rzeźba "Nike z Samotraki", z drugiej jednak ukazanie postaci z geometryczną trójkątną twarzą może być odczytywane jako nawiązanie do siły duchowej lub doskonałości, z kolei otwór w piersi można interpretować jako zabieg mający zachęcić odbiorcę do spojrzenia poza to, co materialne. Salvador Dali w oferowanej pracy zawarł w znamienny dla siebie sposób w pięknej, ale szokującej zarazem, formie wizualnej bogactwo treści. |
Tytuł: | "Narodziny Afrodyty" (1963/1965) oraz "Zeus" (1964) z cyklu "Mitologia" (zestaw dwóch prac) |
Technika: | akwaforta, sucha igła, papier |
Wymiary: | wymiary w uwagach |
Uwagi: | "Narodziny Afrodyty" (1963/1965) z cyklu "Mitologia" - ed. 26/150, wydanie: Pierre Argillet, Paryż Wymiary grafiki: 49,5 x 39,5 cm | 66,5 x 50 cm (w świetle passe-partout) | 97 x 79 cm (z oprawą) Sygnowana i datowana ołówkiem p.d.: "Dali / 1963" Opisana l.d.: "26/150" Praca posiada certyfikat autentyczności wydany przez Serge’a Goldenberga, jednego z czołowych specjalistów w dziedzinie twórczości graficznej Salvadora Dalego. "Zeus" (1965) z cyklu "Mitologia" - ed. 65/150, wydanie: Pierre Argillet, Paryż Wymiary grafiki: 49 x 38,5 cm | 67 x 49,5 cm (w świetle passe-partout) | 97 x 79 cm (z oprawą) Sygnowana i datowana ołówkiem p.d.: "Dali / 1964" Opisana l.d.: "65/150" Praca posiada pismo potwierdzające autentyczność wydane przez Serge’a Goldenberga, jednego z czołowych specjalistów w dziedzinie twórczości graficznej Salvadora Dalego. PRACE NIEDOSTĘPNE Salvador Dali w swojej sztuce wielokrotnie inspirował się grecką mitologią oraz jej symboliką. W latach 1961-1965 stworzył cykl szesnastu grafik pt. "Mitologia", który przez wielu uznawany jest za jeden z najciekawszych w dorobku artysty. Przy jej tworzeniu Salvador Dali wykorzystywał różne techniki graficzne: grawerowanie, wytrawianie, suchą igłę oraz ręcznym podkolorowywanie. Rozpoczynał pracę nad każdą z grafik od abstrakcyjnej smugi - "znaczącej manifestacji przypadku" stanowiącej punkt wyjścia do dalszej pracy mistrza. Zbiór ten ostatecznie wydany został przez Pierre’a Argilleta - wydawcę oraz przyjaciela artysty. Grafiki Salvadora Dalego wchodzące w skład Pierre Argillet Collection reprezentują najwyższe standardy jakości. Świadectwem ich wyjątkowej atrakcyjności jest fakt, że były wystawiane w najbardziej renomowanych muzeach na świecie, mają także stałe miejsce w Muzeum Salvadora Dalego w Figueres w Hiszpanii. |
Tytuł: | "Pegaz" (1964) z cyklu "Mitologia" |
Technika: | akwaforta, akwatinta, sucha igła, papier japoński, ed. LXXIX/C; wydanie: Pierre Argillet, Paryż |
Wymiary: | 53 x 62 cm (wymiary grafiki) 55,5 x 73 cm (w świetle passe-partout) 85 x 103 cm (z oprawą) |
Uwagi: | Sygnowana ołówkiem p.d.: "Dali" Opisana l.d.: "LXXIX/C" PRACA NIEDOSTĘPNA Grafiki Salvadora Dalego wchodzące w skład Pierre Argillet Collection reprezentują najwyższe standardy jakości. Świadectwem ich wyjątkowej atrakcyjności jest fakt, że były wystawiane w najbardziej renomowanych muzeach na świecie, mają także stałe miejsce w Muzeum Salvadora Dalego w Figueres w Hiszpanii |
Tytuł: | Les Chevaux de Dali - teka 18 litografii (1983) |
Technika: | litografia barwna, papier welinowy d'ARCHES; egzemplarz nr 3523/4980; wydawca: Armand et Georges: Israël-Paris 1983 |
Wymiary: | szczegóły w uwagach poniżej Wymiary z pudełkiem: 60,5 x 41 x 6 cm |
Uwagi: | "Les Chevaux de Dali" to teka 18 litografii sygnowanych na płycie (p.d. "Dali" - każda; wymiary arkuszy: 56 x 36 cm), opatrzona wstępem oraz tekstami. Autor wstępu: Yves Saint-Martin Autorzy tekstów: Alain Decaux i Léon Zitrone Teka w oryginalnym pudełku z miedzianą płytą - odlewem wg oryginalnej kompozycji Salvadora Dalego "Le Picador" (sygnowana na płycie p.d.; wymiary: 49 x 33 cm). Wykaz litografii: "Neptune (Neptun)"; wymiary grafiki: 40,5 x 29,5 cm "Pégase (Pegaz)"; wymiary grafiki: 30,5 x 40,5 cm "Le Cheval de Troie (Koń trojański)"; wymiary grafiki: 42 x 30 cm "Bucéphale (Bucefał)"; wymiary grafiki: 41,5 x 30,5 cm "Le Chevalier Romain (Kawalerzysta rzymski)"; wymiary grafiki: 41,5 x 29,5 cm "Le Centurion (Centurion)"; wymiary grafiki: 41,5 x 29,5 cm "Le Cheval de Caligula (Koń Kaliguli)"; wymiary grafiki: 42 x 30 cm "Le Cheval de Triomphe (Koń triumfu)"; wymiary grafiki: 43 x 30 cm "Saint Georges (Święty Jerzy)"; wymiary grafiki: 42 x 30,5 cm "La Licorne (Jednorożec)"; wymiary grafiki: 41,5 x 30,5 cm "Le Chevalier Chrétien (Rycerz chrześcijaństwa)"; wymiary grafiki: 41 x 29,5 cm "Lady Godiva"; wymiary grafiki: 40,5 x 30,5 cm "Le Cheval de Course (Koń wyścigowy)"; wymiary grafiki: 30,5 x 41 cm "Le Cheval de Labeur (Koń pracy)"; wymiary grafiki: 40,5 x 30,5 cm "Le Picador (Pikador)"; wymiary grafiki: 41 x 30,5 cm "Don Quichotte ou l’Éloge de la Folie (Don Kichot - pochwała szaleństwa)"; wymiary grafiki: 40,5 x 29,5 cm "Le Cheval de la Mort (Koń śmierci)"; wymiary grafiki: 41 x 30 cm "Le Cheval de Printemps (Koń wiosny)"; wymiary grafiki: 42 x 30 cm Praca została sprzedana w ofercie poaukcyjnej. |
SALVADOR DALI
Salvador Dali (wł. Salvador Domingo Felipe Jacinto Dalí i Domènech) urodził się 11 maja 1904 roku w Figueras, zmarł tamże 23 stycznia 1989 roku. Był hiszpańskim malarzem, grafikiem, rzeźbiarzem i teoretykiem sztuki, który jest uznawany za współtwórcę surrealizmu.
W latach 1921-1923 studiował w madryckiej Akademii Sztuk Pięknych: Real Academia de Bellas Artes de San Fernando, skąd został usunięty za brak dyscypliny. Już wtedy dał się poznać jako skandalista o oryginalnym stylu. W roku 1928 przeprowadził się do Paryża, gdzie zawarł znajomość z Pablem Picassem i przywódcą ruchu surrealistycznego André Bretonem. W tym czasie współpracował z Luisem Buñuelem przy filmach "Pies andaluzyjski" (1929) i "Złoty wiek" (1931), do których napisał scenariusze. Ponadto artysta publikował w pismach "Surréalisme au Service de la Révolution" i "Minotaure". W 1929 roku poznał swoją przyszłą żonę Galę, która stała się jego muzą i modelką.
W latach 1940–1949 Salvador Dali przebywał w USA, gdzie malował głównie klasycyzujące w formie portrety. Po powrocie do Europy zamieszkał w Port Lligat. Wówczas przeszedł na katolicyzm, stąd też w jego twórczości z lat 50. istotne miejsce zajęła tematyka religijna.
Od 1965 roku Salvador Dali tworzył rzeźby z brązu i kryształu, w których powtarzał motywy ze swoich prac malarskich. W tym czasie Salvador Dali wciąż tworzył ekstrawaganckie i szokujące obrazy, jak i liczne litografie. Artysta nieustannie kreował też swój wizerunek ekscentrycznego geniusza, w czym pomagała mu jego żona Gala. W 1974 roku Salvador Dali otworzył muzeum własnej twórczości w Figueras.
Twórczość Salvadora Dalego
Salvador Dali był jednym z czołowych surrealistów, jednak jego styl wyrósł z założeń dywizjonizmu i futuryzmu. Wbrew pozorom artysta czerpał także z tradycji malarstwa historycznego: nawiązywał do stylistyki holenderskich martwych natur oraz podejmował tematy mitologiczne popularne w sztuce nowożytnej. Wpływ dawnych mistrzów widoczny jest także w jego technice malarskiej, która charakteryzuje się niezwykłą precyzją detalu i cienko nakładaną warstwą farby. Wiele prac autorstwa Salvadora Dalego powiela tradycyjne tematy: pejzaż, martwa natura, portret, jednak umiejscowione są one zawsze w stworzonym przez artystę uniwersum przywodzącym na myśl świat marzeń sennych.
Bezpośrednią inspiracją dla surrealistycznego malarstwa Salvadora Dalego była psychoanaliza Sigmunda Freuda. Artysta był zafascynowany ludzką podświadomością i starał się przedstawić kryjące się w niej obrazy za pomocą formy malarskiej. Tworzył także prace o tematyce religijnej oraz symboliczne komentarze do aktualnych wydarzeń.
Opierając się na teorii psychoanalizy Sigmunda Freuda, rozwinął własną tzw. "paranoiczno-krytyczną" metodę twórczą, którą w artykule ĽAne pourri (1930) zdefiniował jako "spontaniczną metodę poznania irracjonalnego, opartą na krytycznej i systematycznej obiektywizacji delirycznych skojarzeń i interpretacji". Malarstwo artysty nie pozostało obojętne na twórczość innych surrealistów jak Yves Tanguy i Giorgio de Chirico. Prace Salvadora Dalego, utrzymane w konwencji realistycznych wizji sennych i halucynacji, były przesycone treściami erotycznymi, ujawniały obsesyjne zainteresowanie problemami przemijania i rozkładu, a także pamięci i trwania.
Dorobek malarski Salvadora Dalego był niezwykle bogaty i wielowymiarowy, artysta nie poprzestał jednak wyłącznie na tej dziedzinie: pisał dramaty, wiersze prozę, projektował plakaty oraz sztukę użytkową, realizował surrealistyczne etiudy filmowe.
Kolekcje sztuki Salvadora Dalego
Największą kolekcję dzieł Salvadora Dalego posiada Dalí Theatre-Museum w Figueres (Hiszpania). Ponadto prace artysty można zobaczyć m.in. w Gala Dalí House-Museum w Púbol (Hiszpania), Museo Nacional Centro de Arte Reina Sofia (Reina Sofia Museum) w Madrycie, Salvador Dalí House Museum w Port Lligat oraz Salvador Dalí Museum w St Petersburgu na Florydzie.
Przyjmujemy obrazy Salvadora Dalego na aukcje sztuki - wycena obrazów, skup i sprzedaż aukcyjna sztuki Salvadora Dalego.
Jeśli chcą Państwo sprzedać dzieła Salvadora Dalego, zapraszamy do kontaktu [link].
Zobacz galerię dzieł Salvadora Dalego w Krakowskim Domu Aukcyjnym [link].