XXIII Aukcja Dzieł Sztuki (16 III 2023)
Data aukcji: 2023-03-16
Krakowski Dom Aukcyjny®XXIII Aukcja Dzieł Sztuki
16 marca (czwartek) 2023 - godz. 18.30 Krakowski Dom Aukcyjny - Kraków ul. Starowiślna 14 Licytacja live na bid.kda.pl |
Kraków - Starowiślna 14 Zaloguj się i złóż zlecenie aukcyjne
|
LOT 1 | ID: 023001 |
JAXA-MAŁACHOWSKI Soter August BIOGRAFIA | |
Tytuł: | Klif nad morskim wybrzeżem (1932) |
Technika: | gwasz, tektura |
Wymiary: | 19 x 44,2 cm 29 x 53 cm (z oprawą) |
Uwagi: | Sygnowany i datowany p.d.: "S Jaxa | 1932"
OPIS PRACY: Malarstwo Sotera Jaxa-Małachowskiego jest szczególnie znane z tworzonych przez artystę marynistycznych pejzaży. W okresie międzywojennym artysta niemal corocznie wyjeżdżał nad Morze Bałtyckie. Swoje obrazy o tematyce morskiej prezentował na wystawach w Towarzystwie Przyjaciół Sztuk Pięknych w Krakowie i we Lwowie, a także w warszawskiej Zachęcie. W nadmorskich kompozycjach Soter Jaxa-Małachowski wiarygodnie oddawał nastrój danego miejsca. W prezentowanej pracy ukazał gęsto porośnięty roślinnością, wysoki klif, pod którym znajduje się piaszczysta plaża z pojedynczymi skałami i barwną roślinnością oraz kamieniami pozostałymi na brzegu zapewne po ostatnim przypływie morza. Obraz cechuje lekkość w ukazaniu morskich fal i efemerycznie zachmurzonego nieba. Praca wpisuje się w główny nurt twórczości Sotera Jaxa-Małachowskiego. |
Cena wywoławcza: | 9000 zł |
Cena uzyskana: | 14000 zł |
LOT 2 | ID: 023002 |
JAXA-MAŁACHOWSKI Soter August BIOGRAFIA | |
Tytuł: | Weduta śródziemnomorska (1904-38) |
Technika: | gwasz, karton naklejony na tekturę |
Wymiary: | 23,8 x 31,4 cm 35 x 43 cm (z oprawą) |
Uwagi: | Sygnowany i datowany p.d.: "S Jaxa | 1904-38" Na odwrocie pieczątka autorska Sotera Jaxa-Małachowskiego. OPIS PRACY: W twórczości Sotera Jaxa-Małachowskiego dominowały pejzaże nadbałtyckie, jednak w malarstwie artysty wiele miejsca zajmuje również tematyka śródziemnomorska, będąca wynikiem wielokrotnych zagranicznych podróży oraz plenerów malarskich. Italię artysta odwiedził już na początku XX wieku, kiedy wraz z rodziną przebywał w okolicach Florencji i Capri. Warto odnotować, że na pierwszej indywidualnej wystawie malarza w 1912 roku połowa prezentowanych obrazów była namalowana we Włoszech, z kolei w 1926 roku artysta wziął udział w wystawie "Krajobraz włoski w malarstwie polskim". Soter Jaxa-Małachowski do tego stopnia był zafascynowany kulturą i sztuką Italii, że dla własnej przyjemności tworzył kopie rzeźb włoskich. Prezentowana w katalogu "Weduta śródziemnomorska" została namalowana w jasnej i ciepłej tonacji barwnej. Praca przedstawia rozległy widok na niedookreślone miasto, za którym znajduje się górski krajobraz. Obraz w trafny i przekonujący sposób oddaje charakter oraz klimat miejsca i regionu. Interesującym elementem pracy jest jej autorskie datowanie, które może wskazywać na to, że w 1938 roku Soter Jaxa-Małachowski powrócił wspomnieniami do swojej podróży po południowej Europie w 1904 roku i namalował jeden z zapamiętanych widoków. Praca została sprzedana w ofercie poaukcyjnej. |
LOT 3 | ID: 023003 |
MALCZEWSKI Rafał BIOGRAFIA | |
Tytuł: | Pod Tatrami |
Technika: | akwarela, karton |
Wymiary: | 35,7 x 50 cm 34,5 x 48,5 cm (w świetle passe-partout) 64,5 x 74,5 cm (z oprawą) |
Uwagi: | Sygnowany l.d.: "Rafał Malczewski" Widoczne cztery pionowe ślady po zagięciach papieru. Widoczny niewielki ślad po zalaniu lewego górnego narożnika podłoża. OPIS PRACY: Rafał Malczewski w kompozycjach o pejzażowym charakterze ukazywał między innymi Tatry, rozległe krajobrazy oraz niewielkie miasteczka. Pejzaże tatrzańskie pojawiały się w dorobku artysty szczególnie często w okresie międzywojennym, kiedy to Rafał Malczewski mieszkał właśnie w Zakopanem. Obraz "Pod Tatrami" wskazuje na sprawność artysty w technice akwareli oraz jego wrażliwość na barwę i niuanse kolorystyczne. Rafał Malczewski sam przyznawał, że jego prace są malowane z natury i stanowią swego rodzaju impresje z licznych wędrówek i podróży. Malarz wręcz w fotograficzny sposób oddawał ukształtowanie terenu i stosunki światłocieniowe. W prezentowanej pracy sposób ukazania krajobrazu oraz drewnianych górskich chat trafnie oddaje nastrój miejsca i błogą przestrzeń tatrzańskiego pejzażu i natury. Monumentalizm skali i potęgę gór podkreślają jeszcze niewielkie postaci usytuowane po prawej stronie i ożywiające całość kompozycji. Obraz ponadto wpisuje się w rozbudowany cykl pejzaży wykonanych akwarelą, które są zapisem bliskiej relacji Rafała Malczewskiego z Tatrami. |
Cena wywoławcza: | 8000 zł |
Cena uzyskana: | 14000 zł |
LOT 4 | ID: 023004 |
CHWISTEK Leon BIOGRAFIA | |
Tytuł: | Portret Tytusa Czyżewskiego | Projekt hotelu w Zakopanem (praca dwustronna) (lata 20.) |
Technika: | akwarela, ołówek, papier |
Wymiary: | 34 x 21 cm 33 x 19,7 cm (w świetle passe-partout) 63 x 48,5 cm (z oprawą) |
Uwagi: | Widoczne uzupełnione wtórnie ubytki podłoża w górnej i dolnej części pracy oraz ślady klejenia przetargań papieru przy krawędziach.
PRACA NIEDOSTĘPNA |
LOT 5 | ID: 023005 |
KANIA Stefan BIOGRAFIA | |
Tytuł: | Szkicownik artysty (Monachium 1891-1892) |
Technika: | ołówek, węgiel, sangwina, karton |
Wymiary: | 46 x 31,5 cm (wymiary kart szkicownika) |
Uwagi: | Szkicownik zawiera: 17 kart (13 z rysunkami na stronie recto, 1 z rysunkiem na stronie verso, 3 z rysunkami recto-verso) oraz 7 kart luzem (opis poniżej). Okładka opisana i datowana p.g.: "Stefan Kania. | 1892. München."; śr.g.: "Stefen lassen." oraz na stronie verso śr.g.: "Stefan Kania. | 1892. München." Na wewnętrznej stronie tylnej części okładki rysunek ołówkiem przedstawiający pejzaż oraz szkic twarzy. Karty szkicownika przedstawiają głównie studia aktów kobiecych oraz męskich, ale także pojedyncze studia portretowe i anatomiczne. Rysunki luzem: "Studium anatomiczne nogi", ołówek, karton, 45 x 21,5 cm "Pejzaż z chatą oraz studia leżących psów", ołówek, papier, 26,5 x 20,5 cm "Mężczyzna z szablą", kredka, papier, 33 x 21 cm (arkusz złożony w pół; na nim dwa rysunki postaci). Widoczne ubytki i zagięcia przy krawędziach podłoża. "Studia portretowe", ołówek, tektura, 20 x 32 cm "Siedzący chłopiec" (1891), ołówek, karton, 36 x 23 cm, opisany p.d. "Orońsko | 1891" "Rewolucja | Wizja skrzypka" (rysunek dwustronny), akwarela, ołówek, tusz, tektura, 22 x 16,8 cm "Kosynier", ołówek, tektura, 27,7 x 22,3 cm Praca została sprzedana w ofercie poaukcyjnej. |
LOT 6 | ID: 023006 |
RYCHTER-JANOWSKA Bronisława BIOGRAFIA | |
Tytuł: | Pasterka |
Technika: | olej, tektura |
Wymiary: | 24,7 x 34,5 cm 36,5 x 46,5 cm (z oprawą) |
Uwagi: | Sygnowany p.d.: "B. RYCHTER-JANOWSKA." Opisany na odwrocie: "Pasterka na wsi | Bronisława Rychter-Janowska" Lokalnie widoczne spękania warstwy malarskiej. OPIS PRACY: Bronisława Rychter-Janowska jest znana jako malarka pejzaży oraz nastrojowych widoków dworków szlacheckich. Charakterystyczne dla twórczości artystki są niewielkie formaty prac. Warto jednak mieć na uwadze, że w malarstwie Bronisławy Rychter-Janowskiej wielokrotnie powracała tematyka związana ze świętami Bożego Narodzenia. Artystka przedstawiała między innymi marsze kolędników, wigilijne wieczerze oraz klimatyczne wnętrza z rozświetloną licznymi świecami choinką. Zimowa sceneria powracała również w tworzonych przez artystkę makatach. Prezentowana praca ukazuje tytułową pasterkę z grupą ludzi przedstawionych przed drewnianą świątynią. Obraz zwraca uwagę złożonymi rozwiązaniami światłocieniowymi, które wpływają na nastrojowość całej kompozycji. Luministyczne efekty zostały spotęgowane poprzez zestawienie ciepłych świateł wydobywających się przez okna z wnętrza kościoła i znajdujących się w tle domostw z chłodnym blaskiem bożonarodzeniowej gwiazdy. Znakomita jest również gra cieni rozkładających się na śniegu i trafny dobór gamy barwnej, która dobrze oddaje charakter zimowej, mroźnej nocy. |
Cena wywoławcza: | 10000 zł |
Cena uzyskana: | 14000 zł |
LOT 7 | ID: 023007 |
RYCHTER-JANOWSKA Bronisława BIOGRAFIA | |
Tytuł: | Dworek w jesiennym pejzażu (1946) |
Technika: | pastel, ołówek, papier naklejony na tekturę |
Wymiary: | 13 x 20,7 cm (w świetle passe-partout) 26,5 x 33 cm (z oprawą) |
Uwagi: | Sygnowany i datowany śr.d.: "B. RYCHTER-JANOWSKA. 8. V 1946"
Praca została sprzedana w ofercie poaukcyjnej. |
LOT 8 | ID: 023008 |
RYCHTER-JANOWSKA Bronisława BIOGRAFIA | |
Tytuł: | Zespół pamiątek po Bronisławie Rychter-Janowskiej |
Technika: | fotografie, publikacje katalogowe |
Wymiary: | według opisów obiektów w uwagach |
Uwagi: | Na zespół składa się 15 fotografii, każda opisana przez artystkę na odwrocie, w tym: - siedem zdjęć obrazów Bronisławy Rychter-Janowskiej; wymiary: 11,5 x 15 cm; 8,5 x 12,3 cm; 8,5 x 12 cm; 11,8 x 8,7 cm; 8,5 x 11,5 cm; 8,5 x 11 cm; 7,5 x 11,3 cm (stan zachowania: uszkodzenie prawego dolnego narożnika); - cztery zdjęcia z postacią Bronisławy Rychter-Janowskiej; wymiary: 6,8 x 11 cm; 6,5 x 11 cm; 8,5 x 6,5 cm; 8,4 x 6,2 cm; - dwa zdjęcia z podróży; wymiary: 16,5 x 12 cm (stan zachowania: uszkodzenia górnych narożników i przerwanie krawędzi l.d.); 6,7 x 11 cm; - dwa zdjęcia przyjaciół; wymiary: 14,2 x 9,2 cm; 8,7 x 6,5 cm Do zespołu należą również dwa katalogi: - Katalog wystawy Towarzystwa Przyjaciół Sztuk Pięknych w Krakowie, styczeń 1909 [28 stron tekstu] - z adnotacjami Bronisławy Rychter Janowskiej oraz innymi, wykonanymi obcą ręką notatkami przy wykazie wystawianych przez nią prac (s. 15-17); - Katalog zbiorów Towarzystwa Zachęty Sztuk Pięknych w Warszawie, Warszawa 1924-1925 [96 stron tekstu oraz 16 kart ilustracji] - z adnotacją Bronisławy Rychter Janowskiej dot. Bolesława Łozowskiego na stronie 96. Stan zachowania: dwie luźne kartki. oraz trzy zapisane pocztówki (13,5 x 8,8 cm każda). Zespół pamiątek został sprzedany w ofercie poaukcyjnej. |
LOT 9 | ID: 023009 |
CZAJKOWSKI Stanisław BIOGRAFIA | |
Tytuł: | W lesie (1924) |
Technika: | olej, tektura |
Wymiary: | 23,7 x 32,6 cm |
Uwagi: | Sygnowany i datowany p.d.: "ST. CZAJKOWSKI 1924" Na odwrocie numery inwentarzowe: "St.Cz. | inw. 88" Na odwrocie metka z Centralnego Biura Wystaw Artystycznych informująca o udziale obrazu w Wystawie Pośmiertnej Stanisława Czajkowskiego w gmachu "Zachęty" (grudzień 1980 - styczeń 1981). Opisany na odwrocie obcą ręką. Obraz wymieniony na pozycji nr 247 w kategorii malarstwo olejne w katalogu wystawy monograficznej Stanisław Czajkowski (1878-1954), red. B. Mitschein, "Zachęta" Centralne Biuro Wystaw Artystycznych, grudzień 1980 - styczeń 1981, Warszawa 1981, s. nn. PRACA NIEDOSTĘPNA |
LOT 10 | ID: 023010 |
NEUMANN Abraham BIOGRAFIA | |
Tytuł: | Wybrzeże |
Technika: | olej, tektura |
Wymiary: | 39,5 x 49,7 cm 47 x 57,5 cm (z oprawą) |
Uwagi: | Sygnowany l.d.: "A. Neŭman" |
Cena wywoławcza: | 6500 zł |
Cena uzyskana: | 7000 zł |
LOT 11 | ID: 023011 |
JAKUBCZYK Stanisław BIOGRAFIA | |
Tytuł: | List (1957) |
Technika: | olej, płótno |
Wymiary: | 111,5 x 85 cm 126,5 x 99,5 cm (z oprawą) |
Uwagi: | Sygnowany i datowany p.d.: "St Jakubczyk 57" Na odwrocie metka z Centralnego Biura Wystaw Artystycznych w Krakowie. OPIS PRACY: Twórczość Stanisława Jakubczyka rozwinęła się przede wszystkim w kierunku malarstwa abstrakcyjnego, jednak artysta tworzył także prace figuratywne osadzone w nurcie realizmu. Prezentowany obraz ma charakter rodzajowy i jest osadzony w wiejskiej scenerii. Kompozycja przedstawia listonosza, który został uchwycony w momencie szukania w swojej torbie odpowiedniego listu. Mężczyźnie towarzyszy młoda kobieta, zastana najpewniej w czasie pracy – wyciera ona właśnie dłonie o fartuch, by czystymi rękami odebrać korespondencję. Praca stanowi niemalże reporterski zapis z codziennego życia. W obrazie zwraca uwagę bogactwo faktury i zastosowanych barw oraz interesujące rozwiązania światłocieniowe. |
Cena wywoławcza: | 5000 zł |
Cena uzyskana: | 7500 zł |
LOT 13 | ID: 023013 |
SETKOWICZ Adam BIOGRAFIA | |
Tytuł: | Kulig |
Technika: | akwarela, gwasz, papier naklejony na tekturę |
Wymiary: | 34,5 x 49,5 cm 45,5 x 60 cm (z oprawą) |
Uwagi: | Sygnowany l.d.: "A. Setkowicz" Lokalnie widoczne zabrudzenia warstwy malarskiej. PRACA NIEDOSTĘPNA |
LOT 14 | ID: 023014 |
SETKOWICZ Adam BIOGRAFIA | |
Tytuł: | Powrót do wsi |
Technika: | akwarela, gwasz, papier naklejony na tekturę |
Wymiary: | 16 x 31 cm 25 x 40 cm (z oprawą) |
Uwagi: | Sygnowany l.d.: "A. Setkowicz"
PRACA NIEDOSTĘPNA |
LOT 15 | ID: 023015 |
FRANIĆ Feliks BIOGRAFIA | |
Tytuł: | Przeprawa przez rzekę (wg Wojciecha Kossaka) (1891) |
Technika: | olej, płótno |
Wymiary: | 83,5 x 57 cm |
Uwagi: | Sygnowany i opisany p.d.: "Według Wojciecha Kossaka malował FFranić 1891" Widoczne zabrudzenie warstwy malarskiej oraz lokalne spękania malatury. Pojedyncze ubytki farby, m.in. p.d. oraz śr.d. (tu o długości ok. 1 cm). Ubytek malatury oraz przerwanie płótna o długości ok. 1,5 cm w środkowej części obrazu. |
Cena wywoławcza: | 2000 zł |
Cena uzyskana: | 5000 zł |
LOT 16 | ID: 023016 |
KOSSAK Jerzy BIOGRAFIA | |
Tytuł: | Polowanie par force (1930) |
Technika: | olej, tektura |
Wymiary: | 70 x 100 cm 88 x 118,5 cm (z oprawą) |
Uwagi: | Sygnowany i datowany l.d.: "Jerzy Kossak | 1930" Na odwrocie pieczątka Jerzego Kossaka z potwierdzeniem autentyczności obrazu. Widoczne zabrudzenie warstwy malarskiej oraz dwa niewielkie ubytki malatury (śr.d). Widoczne wybrzuszenie podłoża. OPIS PRACY: Jerzy Kossak w swojej twórczości często podejmował tematykę polowań. W "Polowaniu par force" w nastrojowej leśnej scenerii została ukazana grupa osób dosiadających konie. Postaciom towarzyszą psy gończe. Dostojnie kłusujące konie zostały skontrastowane z pędzącymi psami, które wyznaczają kierunek łowów. W tle znajduje się zamglony las. W pracy w niezwykle płynny sposób przenikają się ugry i zielenie, stwarzając niepowtarzalną aurę tajemniczości, pośród której dominują wyraźne sylwetki jeźdźców. Obraz, mimo swobodnego kształtowania brył, posiada wiele detali, wpływających na wrażenie pełni przedstawienia i szczegółowości. |
Cena wywoławcza: | 27000 zł |
Cena uzyskana: | 27000 zł |
LOT 17 | ID: 023017 |
KRZYŻAK Mieczysław BIOGRAFIA | |
Tytuł: | Stukanie do okna |
Technika: | olej, płótno |
Wymiary: | 49 x 68 cm 58 x 77,5 cm (z oprawą) |
Uwagi: | Sygnowany p.d.: "M. Krzyżak" |
Cena wywoławcza: | 3800 zł |
Cena uzyskana: | 3800 zł |
LOT 18 | ID: 023018 |
KRZYŻAK Mieczysław BIOGRAFIA | |
Tytuł: | Atak wilków |
Technika: | olej, płótno |
Wymiary: | 50 x 70 cm 59,5 x 79 cm (z oprawą) |
Uwagi: | Sygnowany p.d.: "M. Krzyżak" Pojedyncze, bardzo niewielkie ubytki warstwy malarskiej i lokalne spękania malatury w lewej części obrazu. |
Cena wywoławcza: | 3800 zł |
Cena uzyskana: | 5500 zł |
LOT 19 | ID: 023019 |
KRZYŻAK Mieczysław BIOGRAFIA | |
Tytuł: | Potyczka z Tatarem |
Technika: | olej, płótno |
Wymiary: | 40,5 x 50 cm 50 x 59,5 cm (z oprawą) |
Uwagi: | Sygnowany p.d.: "M. Krzyżak"
Praca została sprzedana w ofercie poaukcyjnej. |
LOT 20 | ID: 023020 |
BREITENWALD Roman BIOGRAFIA | |
Tytuł: | Na zwiadach |
Technika: | olej, płótno |
Wymiary: | 50 x 70 cm 64,2 x 84,5 cm (z oprawą) |
Uwagi: | Sygnowany p.d.: "RBreitenwald" |
Cena wywoławcza: | 2000 zł |
Cena uzyskana: | 3000 zł |
LOT 21 | ID: 023021 |
BREITENWALD Roman BIOGRAFIA | |
Tytuł: | Wesele Krakowiaków |
Technika: | olej, płótno |
Wymiary: | 59,5 x 80 cm 78 x 96,5 cm (z oprawą) |
Uwagi: | Sygnowany l.d.: "RBreitenwald" |
LOT 22 | ID: 023022 |
RZEGOCIŃSKI Witold BIOGRAFIA | |
Tytuł: | Wawel |
Technika: | akwarela, gwasz, ołówek, papier |
Wymiary: | 33,5 x 24 cm (w świetle passe-partout) 52 x 42 cm (z oprawą) |
Uwagi: | Sygnowany l.d. ołówkiem: "Rzegociński W." |
Cena wywoławcza: | 2000 zł |
Cena uzyskana: | 2600 zł |
LOT 23 | ID: 023023 |
SERWIN Bogusław BIOGRAFIA | |
Tytuł: | Pejzaż z zabudową dworkową (1924) |
Technika: | olej, płótno dublowane |
Wymiary: | 54,5 x 84 cm 61,5 x 92 cm (z oprawą) |
Uwagi: | Sygnowany i datowany l.d.: "B. SERWIN | 1924" Lokalnie widoczne zarysowania malatury (w lewej dolnej części obrazu oraz w partii dachu budynku po prawej stronie kompozycji, tam też niewielka deformacja płótna). |
Cena wywoławcza: | 2600 zł |
Cena uzyskana: | 2600 zł |
LOT 24 | ID: 023024 |
NICKISCH Alfred BIOGRAFIA | |
Tytuł: | Pejzaż z chatą - wyspa Sylt |
Technika: | olej, tektura |
Wymiary: | 23,5 x 31,5 cm 30 x 38,5 cm (z oprawą) |
Uwagi: | Sygnowany l.d.: "A. Nickisch." |
Cena wywoławcza: | 2200 zł |
Cena uzyskana: | 2200 zł |
LOT 25 | ID: 023025 |
SAJDAK Henryk BIOGRAFIA | |
Tytuł: | Zima w Tatrach (Hala Gąsienicowa) |
Technika: | akwarela, papier naklejony na tekturę |
Wymiary: | 31 x 41 cm 29,5 x 39 cm (w świetle passe-partout) |
Uwagi: | Wymiary z oprawą: 53,5 x 59 cm Sygnowany p.d.: "H. Sajdak" Praca została sprzedana w ofercie poaukcyjnej. |
LOT 26 | ID: 023026 |
OLEŚ Andrzej BIOGRAFIA | |
Tytuł: | Obrzędy słowiańskie (1942) |
Technika: | akwarela, ołówek, papier naklejony na tekturę |
Wymiary: | 18 x 24,5 cm (w świetle passe-partout) 32,5 x 38 cm (z oprawą) |
Uwagi: | Sygnowany i datowany p.d.: "A. Oleś. | 1942."
Praca została sprzedana w ofercie poaukcyjnej. |
LOT 27 | ID: 023027 |
GOSTWICKI Zbigniew BIOGRAFIA | |
Tytuł: | Z okna (1935) |
Technika: | tempera, papier |
Wymiary: | 27 x 33 cm (w świetle passe-partout) 50 x 55 cm (z oprawą) |
Uwagi: | Sygnowany i datowany l.d.: "Zbigniew Gostwicki | 1955" Sygnowany p.d.: "Zbigniew Gostwicki" Na odwrocie metka z Towarzystwa Przyjaciół Sztuk Pięknych w Krakowie. PRACA NIEDOSTĘPNA |
LOT 28 | ID: 023028 |
MOKWA Marian BIOGRAFIA | |
Tytuł: | Łodzie na plaży (1944) |
Technika: | akwarela, gwasz, ołówek, papier naklejony na tekturę |
Wymiary: | 35 x 46 cm (w świetle passe-partout) 47 x 56,5 cm (z oprawą) |
Uwagi: | Sygnowany i datowany ołówkiem l.d.: "Mokwa | 1944" oraz p.d.: "Mokwa | 1944." Widoczne zabrudzenie warstwy malarskiej. Widoczne zarysowanie malatury przy krawędzi (śr.d.). OPIS PRACY: Marian Mokwa jest jednym z najbardziej cenionych polskich marynistów. Artysta przez większość życia był związany z Sopotem. Prezentowana praca jest utrzymana w jasnej tonacji, która w połączeniu z wrażeniowym sposobem malowania wpływa na impresjonistyczny charakter całości. Marian Mokwa zastosował tutaj interesującą kompozycję, dzieląc pole obrazowe na trzy wyraźne partie: plaży, spokojnego morza i błękitnego nieba. W takim sposobie ujęcia nadmorskiego brzegu jeszcze silniej uwidacznia się kunszt artysty, który całe przedstawienie namalował przy pomocy subtelnych, niemal monochromatycznych pociągnięć pędzla. Obraz wpisuje się w rozbudowaną serię tego typu widoków morskich i stanowi reprezentatywny przykład marynistycznej twórczości Mariana Mokwy. |
Cena wywoławcza: | 5000 zł |
Cena uzyskana: | 11000 zł |
LOT 29 | ID: 023029 |
DZIERZENCKI Eugeniusz BIOGRAFIA | |
Tytuł: | Kaplica na wybrzeżu |
Technika: | olej, płótno |
Wymiary: | 48 x 67,5 cm 63,5 x 84 cm (z oprawą) |
Uwagi: | Sygnowany p.d.: "E Dzierzencki" |
Cena wywoławcza: | 3800 zł |
Cena uzyskana: | 6500 zł |
LOT 30 | ID: 023030 |
DZIERZENCKI Eugeniusz BIOGRAFIA | |
Tytuł: | Łodzie na brzegu |
Technika: | olej, płótno |
Wymiary: | 50 x 60 cm 64,5 x 75 cm (z oprawą) |
Uwagi: | Sygnowany l.d.: "E Dzierzencki" |
Cena wywoławcza: | 3800 zł |
Cena uzyskana: | 7000 zł |
LOT 31 | ID: 023031 |
HOFMAN Wlastimil BIOGRAFIA | |
Tytuł: | Portret ks. prałata Stefana Gralaka z figurą Frasobliwego (1963) |
Technika: | olej, płyta |
Wymiary: | 49,5 x 44,5 cm 58 x 52 cm (z oprawą) |
Uwagi: | Sygnowany i datowany p.d.: "Wlastimil | Hofman | 15/VII | 1963" Widoczne dwa niewielkie ubytki warstwy malarskiej w górnej części obrazu. PROWENIENCJA: - kolekcja rodziny ks. prałata Stefana Gralaka. Ks. Prałat Stefan Gralak urodził się w 1926 roku w Bielawskiej Wsi (woj. łódzkie), zmarł 23 listopada 2012 roku. Większość kapłańskiego życia związał z Archidiecezją Warszawską. Święcenia kapłańskie przyjął w 1954 roku z rąk bp. Wacława Majewskiego.Był kanonikiem honorowym Kapituły Katedralnej diecezji łowickiej. W latach 1958-1990 pracował w Referacie Duszpasterstwa Dobroczynności, w latach 1979-1990 był równolegle dyrektorem Oddziału Warszawskiego Komisji Charytatywnej Episkopatu Polski. Był wikariuszem w Rawie Mazowieckiej i parafiach warszawskich, w latach 1968-1987 pełnił obowiązki proboszcza parafii św. Stefana Króla na Sielcach przy ul. Czerniakowskiej w Warszawie, następnie objął probostwo parafii św. Stanisława Kostki na Żoliborzu (1987–1998). Był inicjatorem powstania Domu Pielgrzyma "Amicus" im. bł. księdza Jerzego Popiełuszki oraz współtwórcą lokalnego muzeum poświęconego jego postaci. Prezentowany portret ks. prałata Stefana Gralaka został namalowany w lipcu 1963 roku przez zaprzyjaźnionego z duchownym Wlastimila Hofmana, podczas jednego z pobytów księdza w Szklarskiej Porębie. |
Cena wywoławcza: | 9000 zł |
Cena uzyskana: | 9000 zł |
LOT 32 | ID: 023032 |
SKIBIŃSKI Ottokar BIOGRAFIA | |
Tytuł: | Etiuda portretowa |
Technika: | olej, tektura |
Wymiary: | 61 x 49 cm 68 x 56 cm (z oprawą) |
Uwagi: | Sygnowany p.d.: "Ottokar Skibiński" Na odwrocie metka z Centralnego Biura Wystaw Artystycznych (Oddział Kraków) z opisem obrazu. PRACA NIEDOSTĘPNA |
LOT 33 | ID: 023033 |
SKIBIŃSKI Ottokar BIOGRAFIA | |
Tytuł: | Mężczyzna z fajką |
Technika: | olej, płótno naklejone na tekturę |
Wymiary: | 57,5 x 33 cm 4 x 39,5 cm (z oprawą) |
Uwagi: | Sygnowany p.d.: "SKIBIŃSKI O. | VI." Praca została sprzedana w ofercie poaukcyjnej. |
LOT 34 | ID: 023034 |
ŻURAWSKI Stanisław BIOGRAFIA | |
Tytuł: | Półakt w różowej pościeli |
Technika: | olej, płótno |
Wymiary: | 50 x 70 cm 57 x 76 cm (z oprawą) |
Uwagi: | Sygnowany l.d.: "St. Żurawski" Kilka ubytków w płótnie, m.in. przy lewej krawędzi obrazu. W partii dłoni modelki, po prawej stronie, widoczne ubytki malatury i podłoża. |
Cena wywoławcza: | 3800 zł |
Cena uzyskana: | 4400 zł |
LOT 35 | ID: 023035 |
PETERMANN Hedwig BIOGRAFIA | |
Tytuł: | Martwa natura z miechunką |
Technika: | olej, płótno |
Wymiary: | 79 x 69,5 cm 91,5 x 81,5 cm (z oprawą) |
Uwagi: | Sygnowany p.d.: "HPetermann" Widoczne pożółknięcie werniksu. Widoczny niewielki ubytek warstwy malarskiej w partii kwiatu w prawej górnej części kompozycji. Widoczne ubytki malatury na krawędziach obrazu. |
LOT 36 | ID: 023036 |
ZIN Wiktor BIOGRAFIA | |
Tytuł: | Ruiny zamku |
Technika: | tusz, flamaster, papier |
Wymiary: | 20 x 14 cm (w świetle passe-partout) 36,3 x 27,8 cm (z oprawą) |
Uwagi: | Sygnowany p.d.: "Wiktor Zin" |
Cena wywoławcza: | 2600 zł |
Cena uzyskana: | 4000 zł |
LOT 37 | ID: 023037 |
ZIN Wiktor BIOGRAFIA | |
Tytuł: | W pracowni (1974) |
Technika: | tusz, papier |
Wymiary: | 28 x 19 cm (w świetle passe-partout) 46,3 x 35,3 cm (z oprawą) |
Uwagi: | Sygnowany i datowany flamastrem p.d.: "WiktorZin | 74" |
Cena wywoławcza: | 3000 zł |
Cena uzyskana: | 3400 zł |
LOT 38 | ID: 023038 |
NIKIFOR Krynicki BIOGRAFIA | |
Tytuł: | Autoportret w Nowej Synagodze w Tarnowie |
Technika: | gwasz, ołówek, papier naklejony na tekturę |
Wymiary: | 25 x 15,5 cm 37,5 x 27,2 cm (z oprawą) |
Uwagi: | Opisany śr.d.: "MALARZKWSI PAIMTKAK | WTARNOWZKRYNICYWTOREK" |
Cena wywoławcza: | 7000 zł |
Cena uzyskana: | 11000 zł |
LOT 39 | ID: 023039 |
NIKIFOR Krynicki BIOGRAFIA | |
Tytuł: | Na ambonie |
Technika: | ołówek, tektura |
Wymiary: | 7 x 6 cm 17,7 x 17 cm (z oprawą) |
Uwagi: | Opisany na odwrocie: "10 ZŁ" Na odwrocie pieczątka autorska: "MISTRZ Z KRYNICY NIKIFOR" Praca została sprzedana w ofercie poaukcyjnej. |
LOT 40 | ID: 023040 |
NIKIFOR Krynicki BIOGRAFIA | |
Tytuł: | Przy ołtarzu |
Technika: | ołówek, tektura |
Wymiary: | 7 x 6 cm 17,7 x 17 cm (z oprawą) |
Uwagi: | Opisany na odwrocie: "10 ZŁ" Na odwrocie okrągła pieczątka autorska: "MISTRZ Z KRYNICY ‧ | NIKIFOR" Praca została sprzedana w ofercie poaukcyjnej. |
LOT 41 | ID: 023041 |
WOWRO Jędrzej BIOGRAFIA | |
Tytuł: | Chrystus Frasobliwy |
Technika: | drewno polichromowane |
Wymiary: | 24,5 x 8 x 8 cm |
Uwagi: | Opisany na spodzie podstawy obcą ręką. Widoczne ubytki w partii cierni korony Chrystusa. OPIS PRACY: Jędrzej Wowro był rzeźbiarzem ludowym, który jest uważany za najwybitniejszego z polskich świątkarzy. Artysta tworzył wizerunki licznych świętych, wykazując się przy tym znakomitą znajomością ikonografii oraz wyjątkową wrażliwością na formę rzeźbiarską. Prezentowaną figurę "Chrystusa Frasobliwego" charakteryzuje indywidualny dla Jędrzeja Wowro sposób kształtowania bryły, w którym miękki modelunek jest łączony z ostrymi cięciami detali. Praca jest polichromowana, co wzmacnia jej całościowy ekspresyjny wyraz i poprzez namalowane elementy flory sytuuje postać Chrystusa w kontekście natury. Warto wspomnieć, że rzeźby Jędrzeja Wowro są obiektem zainteresowania wielu kolekcjonerów i są rzadkością na rynku sztuki. Praca została sprzedana w ofercie poaukcyjnej. |
LOT 42 | ID: 023042 |
KSIĄŻEK Bolesław BIOGRAFIA | |
Tytuł: | Kinkiet z motywem serca (I) |
Technika: | ceramika szkliwiona |
Wymiary: | 38 x 25 x 9 cm |
Uwagi: | Sygnowany śr.d. monogramem "KB" |
Cena wywoławcza: | 2000 zł |
Cena uzyskana: | 2000 zł |
LOT 43 | ID: 023043 |
KSIĄŻEK Bolesław BIOGRAFIA | |
Tytuł: | Kinkiet z motywem serca (II) |
Technika: | ceramika szkliwiona |
Wymiary: | 37,5 x 24,5 x 9 cm |
Uwagi: | Sygnowany śr.d. monogramem "KB" Widoczne ślady klejenia (p.g. oraz śr.d.). |
Cena wywoławcza: | 2000 zł |
Cena uzyskana: | 2000 zł |
LOT 44 | ID: 023044 |
KSIĄŻEK Bolesław BIOGRAFIA | |
Tytuł: | Motyw florystyczny |
Technika: | ceramika szkliwiona, metal |
Wymiary: | 25 x 12,5 x 3 cm |
Cena wywoławcza: | 1600 zł |
Cena uzyskana: | 1600 zł |
LOT 45 | ID: 023045 |
CHROMY Bronisław BIOGRAFIA | |
Tytuł: | Koty |
Technika: | brąz patynowany, kamień |
Wymiary: | 21 x 33 x 21 cm |
Uwagi: | Sygnowana trzykrotnie na głowie kocicy: "BCHROMY" OPIS PRACY: Bronisław Chromy był krakowskim artystą-rzeźbiarzem, który tworzył prace o charakterze pomnikowym oraz kameralne rzeźby o tematyce animalistycznej. W swojej sztuce wykorzystywał najczęściej brąz i starannie dobierany pod względem formy kamień. Prezentowana rzeźba ukazuje główki tytułowych zwierząt w charakterystycznym dla artysty, nieco groteskowym, przekoloryzowanym formalnie kształcie. Właściwym tematem prezentowanej pracy jest macierzyństwo – nad widocznie mniejszymi łebkami czterech kociąt ujęta została głowa kocicy, matki-opiekunki. W pracy zwraca uwagę znamienne dla Bronisława Chromego zestawienie ze sobą materiałów o różnej fakturze i barwie. |
LOT 46 | ID: 023046 |
NIEWIADOMSKA Maria BIOGRAFIA | |
Tytuł: | Duet (2019) z cyklu Metamorfozy |
Technika: | płyta, akryl |
Wymiary: | 47,7 x 44,5 x 31 cm |
Uwagi: | Sygnowana i datowana na podstawie monogramem "mn2019" Praca była prezentowana na zbiorowej wystawie ZPAP - "Do góry nogami" w Tomaszowicach (4 X-26 XI 2019). Praca przedstawia konturowo podwójny portret. Jest ona wyrazem autorskiej konwencji będącej formą syntetycznego obrazowania jako rysunek przestrzenny. To gra pustki i formy. W serii "Metamorfozy" pojawiają się pojedyncze postaci, torsy lub grupy ludzi nawiązujące do "Mieszczan z Calais" Rodina. Rzeźby te są tworami jednocześnie płaskimi i przestrzennymi, poszukującymi swojego trzeciego wymiaru. PRACA NIEDOSTĘPNA |
LOT 47 | ID: 023047 |
NIEWIADOMSKA Maria BIOGRAFIA | |
Tytuł: | Kryształ - seria czterech reliefów minimalistycznych (2013) |
Technika: | płyta, gips, akryl, płótno, technika własna |
Wymiary: | szczegóły w uwagach poniżej |
Uwagi: | Wymiary: 50 x 40 x 17 cm ("Kryształ I"); 40 x 40 x 10,5 cm ("Kryształ II"); 40 x 40 x 11 cm ("Kryształ III"); 40 x 40 x 7,5 cm ("Kryształ IV") Sygnowany i opisany na odwrocie każdego z elementów: "mn2013 | Relief minimalistyczny | - KRYSZTAŁ [numer obiektu] | maria niewiadomska" Cykl był prezentowany w Pawilonie Wyspiańskiego na wystawie "Konstrukty-Maria Niewiadomska, Obrazy-Zbigniew Nowak" zaaranżowanej w lokalu Lajkonik (2013). Maria Niewiadomska o serii "Kryształ": "Ta minimalistyczna w użytych środkach wyrazu seria oddaje wyraz autorskich poszukiwań wyjścia z płaskiego obrazu w wielowymiarową przestrzeń. Inspiracją do tych prac jest zachwyt procesem przekształceń i krystalizacji na przykładzie kamieni szlachetnych. Naśladowanie tych procesów i budowanie w różnorodny i nieoczywisty sposób formujących się układów płaszczyzn stwarza metaforyczny wątek gotowości na pojawiające się, stale zachodzące zmiany." |
Cena wywoławcza: | 4000 zł |
Cena uzyskana: | 4000 zł |
LOT 48 | ID: 023048 |
SĘKOWSKI Józef BIOGRAFIA | |
Tytuł: | Tors |
Technika: | brąz, metal |
Wymiary: | 40 x 18 x 11 cm (z podstawą) |
Uwagi: | Sygnowana i datowana na prawym udzie postaci: "J.SĘKOWSKI | 2017” Opisana na dolnym ramieniu krzyża: "…ZET | SĘKOWSKI | 201" Na froncie dolnego ramienia krzyża dwa odciski sygnatury "J.SĘKOWSKI" oraz odcisk "UNIKAT" PRACA NIEDOSTĘPNA |
LOT 49 | ID: 023049 |
DALI Salvador BIOGRAFIA | |
Tytuł: | Smocze jabłko (Pomme dragon) z cyklu Flordali - Les Fruits (1969) |
Technika: | litografia barwna, papier, ed. 58/200 |
Wymiary: | 57 x 36 cm (odcisk płyty) 75 x 55 cm (wymiary arkusza) |
Uwagi: | Sygnowana ołówkiem p.d.: "Dali" Opisana ołówkiem l.d.: "58/200" Więcej o pracach z cyklu "Flordali - Les Fruits" w artykule na blogu [ZOBACZ] |
Cena wywoławcza: | 16000 zł |
Cena uzyskana: | 21000 zł |
LOT 50 | ID: 023050 |
DALI Salvador BIOGRAFIA | |
Tytuł: | Ukłon agrestu (Révérence du groseillier) z cyklu Flordali - Les Fruits (1969) |
Technika: | litografia barwna, papier, ed. 20/35 |
Wymiary: | 56 x 36 cm (odcisk płyty) 74,5 x 55 cm (wymiary arkusza) |
Uwagi: | Sygnowana ołówkiem śr.d.: "Dali" Opisana ołówkiem l.d.: "20/35" Więcej o pracach z cyklu "Flordali - Les Fruits" w artykule na blogu [ZOBACZ] |
LOT 51 | ID: 023051 |
ZAKRZEWSKI Roman BIOGRAFIA | |
Tytuł: | Portret kobiety z kwiatem (1996) |
Technika: | olej, płótno |
Wymiary: | 92 x 65 cm 95,5 x 68,5 cm (z oprawą) |
Uwagi: | Sygnowany l.d.: "‧ R ‧ Z ‧" Opisany na odwrocie: "‧ R ‧ ZAKRZEWSKI ‧ | ‧ 1996 ‧ OLEJ ‧" |
Cena wywoławcza: | 35000 zł |
Cena uzyskana: | 44000 zł |
LOT 52 | ID: 023052 |
ZAKRZEWSKI Roman BIOGRAFIA | |
Tytuł: | Portret kobiety z perłami (1996) |
Technika: | olej, płótno |
Wymiary: | 61 x 46 cm 64,5 x 49,3 cm (z oprawą) |
Uwagi: | Sygnowany i opisany na odwrocie: "‧ R ‧ ZAKRZEWSKI ‧ | ‧ 1996 ‧ OLEJ ‧" |
Cena wywoławcza: | 28000 zł |
Cena uzyskana: | 31000 zł |
LOT 53 | ID: 023053 |
SAWKA Jan BIOGRAFIA | |
Tytuł: | Chorągwie (tryptyk) |
Technika: | technika mieszana, akryl, płótno, drewno |
Wymiary: | wymiary z listwami: 182 x 137 cm (brązowa), 150,5 x 92 cm (czerwona), 171 x 116,5 cm (zielona) |
Uwagi: | Sygnowany na czerwonej chorągwi l.śr. "SAWKA" Na zielonej chorągwi, w górnej partii widoczny ubytek malatury (ok. 0,7 x 1,5 cm). PRACA NIEDOSTĘPNA |
LOT 54 | ID: 023054 |
BERDYSZAK Jan BIOGRAFIA | |
Tytuł: | Z cyklu "Koła podwójne" (1963) |
Technika: | gwasz, papier milimetrowy |
Wymiary: | 41,5 x 29,6 cm 52,5 x 42,3 cm (z oprawą) |
Uwagi: | Sygnowany i datowany ołówkiem l.d.: "JAN | BER | DYSZ | AK | 1963" Niewielkie przerwanie krawędzi arkusza l.śr. PRACA NIEDOSTĘPNA |
LOT 55 | ID: 023055 |
DWURNIK Edward BIOGRAFIA | |
Tytuł: | Rajski ogród (2006) |
Technika: | olej, akryl, płótno |
Wymiary: | 120 x 280 cm |
Uwagi: | Sygnowany i opisany na odwrocie: "2006 | E. DWURNIK | RAJSKI OGRÓD | NR: XXIII-191-3466" SPRZEDAŻ WARUNKOWA OPIS PRACY: Sztuka Edwarda Dwurnika z lat dwutysięcznych kojarzona jest przede wszystkim z pracami będącymi widokami miast, malarskimi satyrycznymi komentarzami współczesnych realiów, a także ikonicznymi przedstawieniami tulipanów i kontrabasistów. Prezentowany obraz ma z kolei charakter czysto pejzażowy. Kompozycja zarówno swoim tematem, jak i rozmiarami (120 x 280 cm) stanowi interesujący przykład twórczości tego artysty. Praca została namalowana za pomocą długich, energicznych pociągnięć pędzla. Intensywna gama barwna, w której dominuje oranż, żółć i błękit, została poniekąd zrównoważona bielą i ciemną zielenią. Autorski tytuł pracy oraz pulsujące jaskrawe kolory i dynamicznie ujęte, wzbogacone impastami drzewa wpływają na pozytywny, nastrajający dobrą energią odbiór dzieła. Obraz od strony formalnej wpisuje się w rozpoznawalną stylistykę sztuki artysty, ukazując tym samym artystyczną finezję wypracowanych przez Edwarda Dwurnika środków malarskich w monumentalnej skali. |
LOT 56 | ID: 023056 |
DWURNIK Edward BIOGRAFIA | |
Tytuł: | Chrystus z dziećmi (1984) z cyklu Robotnicy |
Technika: | olej, akryl, płótno |
Wymiary: | 146 x 96,7 cm 151,5 x 103 cm (z oprawą) |
Uwagi: | Sygnowany i datowany p.d.: "E.D.84." Opisany śr.d.: "CHRYSTUS Z DZIEĆMI" Na odwrocie opis autorski: "993 | CHRYSTUS Z DZIEĆMI"; "1984 | E. DWURNIK | NR: XVI-93- | 993" W dolnej części obrazu widoczny ślad łączenia płócien. Praca jest wymieniona w publikacji: "Dwurnik. Spis prac malarskich", [red.] Pola Dwurnik, Zachęta Narodowa Galeria Sztuki, Warszawa 2001, w ramach wystawy "Edward Dwurnik. Malarstwo. Próba retrospektywy" (8 IX-7 X 2001), Cykl "Robotnicy", poz. 93,11-17 VIII 1984, nr 993, s. nn. OPIS PRACY: Malarstwo Edwarda Dwurnika w latach 80. cechowało się ekspresją i dramatyzmem wyrazu. Artysta zaczął wówczas tworzyć prace malowane energicznymi pociągnięciami pędzla i utrzymane w ciemnej tonacji barwnej. Do takich dzieł należy obraz "Chrystus z dziećmi", który w swojej brunatno-szarej, stonowanej kolorystyce oddaje nastrój ówczesnej rzeczywistości w Polsce. Tłum ukazanych postaci został przez artystę uproszczony, zaznaczony uderzeniami szerokiego pędzla, przez co na pierwszy rzut oka zdaje się być zbiorem swobodnych linii wypełnionych plamą barwną. Szczegóły i niuanse widz odkryje dopiero po dłuższej chwili wpatrywania się w obraz. W centrum kompozycji znajduje się lekko pochylony monumentalny krucyfiks trzymany przez stojącego na podium mężczyznę z dzieckiem niesionym "na barana". Wokół niego zebrała się liczna grupa ludzi, z których część unosi, jak gdyby w egzorcystycznym geście, modlitewne krzyże. W lewym dolnym rogu artysta przedstawił czerwoną głowę w uszance, która wyróżnia się na tle innych postaci i może odwoływać się do ówczesnego opresyjnego systemu politycznego. Praca niesie ze sobą wiele treści związanych z trudnymi realiami życia, konfliktem na drodze relacji oraz interesów państwa ludowego i Kościoła. W tym miejscu warto również dodać, że w latach 1979-1984 Edward Dwurnik pracował nad cyklem "Krzyż", którego obrazy ukazywały sceny biblijne we współczesnym otoczeniu wsi i miast. Praca została sprzedana w ofercie poaukcyjnej. |
LOT 57 | ID: 023057 |
DWURNIK Edward BIOGRAFIA | |
Tytuł: | Rewolucion Latine (1986) z cyklu Robotnicy |
Technika: | olej, płótno |
Wymiary: | 146 x 113 cm 151,5 x 118,8 cm (z oprawą) |
Uwagi: | Sygnowany p.d.: "E. DWURNIK" Opisany śr.d.: "REWOLUCION LATINE" Opisany na płótnie, na krawędziach blejtramu l.g.: "REWOLUCION LATINE"; p.g.: "LATINA"; l.d.: "ŁACIŃSKA REWOLUCJA" Na odwrocie opis autorski: "1170 | DWURNIK | 1986 | NR: XVI-186-1170 | REWOLUCIONLA- | -TINE" Obraz był prezentowany na wystawie Edward Dwurnik. Malarstwo w Galerii BWA w Gdańsku (1986) - na odwrocie metka z listopada 1986 roku. Obraz był prezentowany na wystawie Nasza Galeria. Edward Dwurnik w Muzeum Narodowym we Wrocławiu - na odwrocie metka ze stycznia 1987 roku. Praca jest wymieniona w publikacji: "Dwurnik. Spis prac malarskich", [red.] Pola Dwurnik, Zachęta Narodowa Galeria Sztuki, Warszawa 2001, w ramach wystawy "Edward Dwurnik. Malarstwo. Próba retrospektywy" (8 IX-7 X 2001), Cykl "Robotnicy", poz. 186, 28 X 1986, nr 1170, s. nn. PRACA NIEDOSTĘPNA |
LOT 58 | ID: 023058 |
NOWOSIELSKI Jerzy BIOGRAFIA | |
Tytuł: | Półakt | Szkice postaci i projekt dla Państwowego Teatru Lalek Arlekin (praca dwustronna) |
Technika: | ołówek, tempera, papier |
Wymiary: | 26 x 14 cm (recto), 27,5 x 14,5 cm (verso) - w świetle passe-partout 84 x 71 cm (z oprawą) |
Uwagi: | Sygnowany na stronie z projektem dla Państwowego Teatru Lalek Arlekin śr.d.: "J.N." |
Cena wywoławcza: | 9000 zł |
Cena uzyskana: | 9000 zł |
LOT 59 | ID: 023059 |
MACIEJEWSKI Zbysław BIOGRAFIA | |
Tytuł: | Sznur pereł (1985) |
Technika: | olej, płótno |
Wymiary: | 46 x 61 cm 77 x 92 cm (z oprawą) |
Uwagi: | Sygnowany i datowany p.d.: "Zbs. Maciejewski 1985" Opisany na odwrocie: "Zbysław Marek | Maciejewski" PRACA NIEDOSTĘPNA |
LOT 60 | ID: 023060 |
PRZEBINDOWSKI Artur BIOGRAFIA | |
Tytuł: | Wejście na plażę (2006-2007) |
Technika: | tempera, akryl, płótno |
Wymiary: | 79,5 x 104,5 cm 85 x 110,5 cm (z oprawą) |
Uwagi: | Sygnowany l.d.: "ARTUR PRZEBINDOWSKI" Opisany na odwrocie: "Artur Przebindowski | 2006/7 | Wejście na plażę" |
LOT 61 | ID: 023061 |
STAROWIEYSKI Franciszek BIOGRAFIA | |
Tytuł: | W objęciach (1990) |
Technika: | olej, pastel, technika mieszana, papier |
Wymiary: | 32 x 24 cm 43 x 39 cm (z oprawą) |
Uwagi: | Sygnowany l.d. monogramem wiązanym. Opisany l.d.: "90. | P" OPIS PRACY: Obraz Franciszka Starowieyskiego przedstawia hybrydalną parę aktów uwiecznioną w budzącym poniekąd niepokój, ale jednocześnie wyraźnie erotycznym, tytułowym objęciu. Dwa ciała – kobiece i męskie, są do siebie mocno zbliżone tworząc swego rodzaju monolit. Obie postacie nie posiadają ludzkich twarzy, a ptasie głowy. Dramatyzmu nadaje kompozycji scena "pożerania" głowy mężczyzny zakleszczonej w monumentalnym dziobie postaci kobiecej, którą można tym samym rozumieć jako swoistą femme fatale. W pracy uwidacznia się zainteresowanie Franciszka Starowieyskiego ciałem, które przetwarzał i w twórczy sposób wciąż na nowo komponował kreując surrealistyczne hybrydy. W prezentowanej pracy gładkie, starannie zniuansowane światłocieniem ciała są skontrastowane z ekspresyjnym tłem, namalowanym za pomocą długich pociągnięć pędzla. Ukazane figury mają charakter rzeźbiarski i zachwycają miękkością modelunku i subtelnością kształtów. |
Cena wywoławcza: | 7000 zł |
Cena uzyskana: | 7000 zł |
LOT 62 | ID: 023062 |
STAROWIEYSKI Franciszek BIOGRAFIA | |
Tytuł: | Akty | Salome (praca dwustronna) |
Technika: | ołówek, papier |
Wymiary: | 29 x 20 cm (w świetle passe-partout) 74 x 61,5 cm (z oprawą) |
Uwagi: | Sygnowany długopisem na stronie z aktami śr.d. monogramem wiązanym.
OPIS PRACY: Na stronie recto prezentowana praca ukazuje dwa kobiece akty. Krągłe ciała przywodzą skojarzenia z malarstwem doby baroku, które stanowiło ciągłe źródło inspiracji dla malarza i kolekcjonera – Franciszka Starowieyskiego. Charakterystyczne jest pominięcie ukazania głów, co w twórczości artysty było zabiegiem celowym. Brak ukazania twarzy w kompozycjach tego rodzaju miał w zamyśle twórcy wpłynąć na nieodwracanie uwagi odbiorcy od ludzkiego ciała. Z kolei na stronie verso znajdują się zapiski, którym towarzyszy półpostaciowy wizerunek Salome. Franciszek Starowieyski w swojej sztuce wielokrotnie powracał do motywu kobiecej, nierzadko hybrydalnej postaci trzymającej głowę mężczyzny. Artysta w ten sposób podejmował dialog z ikonografią sztuki europejskiej, ukazując bądź to Judytę z głową Holofernesa, bądź to Salome z głową Jana Chrzciciela. Niekiedy artysta dokonywał syntez tych dwóch motywów, ukazując na przykład Judytę z głową Jana Baptysty. PRACA NIEDOSTĘPNA |
LOT 63 | ID: 023063 |
HOFFMANN Adam BIOGRAFIA | |
Tytuł: | Sceny z życia kobiety |
Technika: | węgiel, papier |
Wymiary: | 60,3 x 46,5 cm (w świetle oprawy) 86,5 x 70,5 cm (z oprawą) |
Uwagi: | PRACA NIEDOSTĘPNA |
LOT 64 | ID: 023064 |
WANTUCH Wacław BIOGRAFIA | |
Tytuł: | Zbliżenie - 21027 (2021) |
Technika: | olej, płyta |
Wymiary: | 80 x 120 cm 81 x 121 cm (z oprawą) |
Uwagi: | Sygnowany i opisany na odwrocie: "WACŁAW WANTUCH - 2021 | 80 x 120 cm | OLEJ NA PŁYCIE HDF | 21027"
PRACA NIEDOSTĘPNA |
LOT 65 | ID: 02365 |
WANTUCH Wacław BIOGRAFIA | |
Tytuł: | Ciało - 20017 (2020) |
Technika: | olej, płyta |
Wymiary: | 80 x 120 cm 81 x 121 cm (z oprawą) |
Uwagi: | Sygnowany p.d.: "WANTUCH" Sygnowany i opisany na odwrocie: "WACŁAW WANTUCH - 2020 | 80 x 120 cm | OLEJ NA PŁYCIE HDF | 20017 WANT." PRACA NIEDOSTĘPNA |
LOT 66 | ID: 023066 |
WANTUCH Wacław BIOGRAFIA | |
Tytuł: | Balet- 22050 (2022) |
Technika: | olej, płyta |
Wymiary: | 80 x 120 cm 81 x 121 cm (z oprawą) |
Uwagi: | Sygnowany p.d.: "WANTUCH" Sygnowany i opisany na odwrocie: "WACŁAW WANTUCH / 2022 | 80 x 120 cm | OLEJ NA PŁYCIE HDF | 22050" PRACA NIEDOSTĘPNA |
LOT 67 | ID: 023067 |
MICHALIK Marian BIOGRAFIA | |
Tytuł: | Wieczorne chmury nad jeziorem |
Technika: | pastel, papier |
Wymiary: | 70 x 94 cm 60 x 80 cm (w świetle passe-partout) 84,5 x 105 cm (z oprawą) |
Uwagi: | Sygnowany l.d.: "M. Michalik"
OPIS PRACY: Marian Michalik kojarzony jest przede wszystkim z niemal hiperrealistycznymi, a przy tym klimatycznymi przedstawieniami martwych natur, jednak w malarstwie tego artysty duże znaczenie odgrywały także kompozycje o charakterze pejzażowym. Widoki natury autorstwa Mariana Michalika były zwykle wykonywane w technice pastelu. W ukazywanych przez artystę krajobrazach zdecydowaną większość pola obrazowego wypełniają przedstawienia zachmurzonego nieba, pod którym malarz umieszczał rozległą równinę lub taflę wody. Te wysmakowane kolorystycznie pejzaże, jak oferowane "Wieczorne chmury nad jeziorem", są nasycone interesującymi efektami świetlnymi, które budują tajemniczy, idylliczny nastrój. PRACA NIEDOSTĘPNA |
LOT 68 | ID: 023068 |
MICHALIK Marian BIOGRAFIA | |
Tytuł: | Zieleń nad mokradłem |
Technika: | pastel, papier |
Wymiary: | 49,5 x 69,5 cm 42 x 63,5 cm (w świetle passe-partout) 70,5 x 92 cm (z oprawą) |
Uwagi: | Sygnowany l.d.: "M. Michalik" |
LOT 69 | ID: 023069 |
MICHALIK Marian BIOGRAFIA | |
Tytuł: | Po burzy |
Technika: | pastel, papier |
Wymiary: | 48 x 70 cm 41,5 x 61,5 cm (w świetle passe-partout) 72,5 x 92,5 cm (z oprawą) |
Uwagi: | Sygnowany l.d.: "M. Michalik"
Praca została sprzedana w ofercie poaukcyjnej. |
LOT 70 | ID: 023070 |
ORACZEWSKI Józef BIOGRAFIA | |
Tytuł: | Drzewo na tle słońca z cyklu "Drzewa II" (1987) |
Technika: | olej, płótno |
Wymiary: | 80 x 60 cm |
Uwagi: | Sygnowany i datowany l.d.: "KORACZ / 87" Na odwrocie metka autorska z numerem katalogowym 5/87. PRACA NIEDOSTĘPNA |
LOT 71 | ID: 023071 |
ORACZEWSKI Józef BIOGRAFIA | |
Tytuł: | Drzewo na żółtym tle z cyklu Drzewa II (1987) |
Technika: | olej, płótno |
Wymiary: | 80 x 60 cm |
Uwagi: | Sygnowany i datowany l.d.: "KORACZ / 87" Na odwrocie metka autorska z numerem katalogowym 3/87. PRACA NIEDOSTĘPNA |
LOT 72 | ID: 023072 |
NARKIEWICZ Edward BIOGRAFIA | |
Tytuł: | Kogut w kosmosie (2003) |
Technika: | olej, płyta |
Wymiary: | 61,3 x 42 cm 64 x 45 cm (z oprawą) |
Uwagi: | Sygnowany i datowany p.d.: "Edward 2003" Opisany na odwrocie: "EDWARD | NARKIEWICZ | KOGUT W KOSMOSIE | 2003 | (64 x 45) CM | OLEJ + PILŚŃ" |
Cena wywoławcza: | 3200 zł |
Cena uzyskana: | 3200 zł |
LOT 73 | ID: 023073 |
NARKIEWICZ Edward BIOGRAFIA | |
Tytuł: | Wiosna (1995) |
Technika: | olej, płótno |
Wymiary: | 30 x 36 cm 33,5 x 40 cm (z oprawą) |
Uwagi: | Sygnowany i datowany śr.d.: "Edward 95" Opisany na odwrocie: "EDWARD NARKIEWICZ | WIOSNA 1995 | (36 x 30) CM. | OLEJ + PŁÓTNO" OPIS PRACY: W malarstwie Edwarda Narkiewicza duże znaczenie ogrywały surrealistyczne przedstawienia fauny. Artysta w swoich wielobarwnych, wpisujących się poniekąd w nurt realizmu magicznego kompozycjach przedstawiał w indywidualnym, rozpoznawalnym stylu zwierzeta i naturę. W prezentowanej pracy Edward Narkiewicz ujął często często przewijające się w jego dorobku twórczym różnokolorowe ptaki rozmaitych gatunków, których ciała w tym przypadku stanowią pojedyncze, porośnięte miejscami hubą śnieżnobiałe pnie brzóz wyrastające z niedookreślonej przestrzeni świata pozbawionego linii horyzontu. Obraz cechuje wyważona gama kolorystyczna oparta na odcieniach fioletu, różu i zieleni, która w połączeniu z wyraźnymi akcentami żółci i czerwieni wpływa na dekoracyjność i baśniowy charakter całości. |
Cena wywoławcza: | 2200 zł |
Cena uzyskana: | 2800 zł |
LOT 74 | ID: 023074 |
NARKIEWICZ Edward BIOGRAFIA | |
Tytuł: | Zimowe gniazdo (1995) |
Technika: | olej, płótno |
Wymiary: | 41 x 33 cm 42 x 34,5 cm (z oprawą) |
Uwagi: | Sygnowany i datowany p.d.: "Edward 95" Opisany na odwrocie: "EDWARD NARKIEWICZ | ZIMOWE GNIAZDO 1995 | (41 x 33) CM. | OLEJ + PŁÓTNO" |
Cena wywoławcza: | 2200 zł |
Cena uzyskana: | 2200 zł |
LOT 75 | ID: 023075 |
VASARELY Victor BIOGRAFIA | |
Tytuł: | Ter-Ur 3 |
Technika: | serigrafia, papier, ed. EA4 |
Wymiary: | 94,5 x 64 cm (wymiary grafiki) 106 x 73 cm (wymiary arkusza) 107 x 74 cm (z oprawą) |
Uwagi: | Sygnowana ołówkiem p.d.: "Vasarely" Opisana ołówkiem l.d.: "EA4" PRACA NIEDOSTĘPNA |
LOT 76 | ID: 023076 |
VASARELY Victor BIOGRAFIA | |
Tytuł: | Lang |
Technika: | serigrafia, papier, ed. EA XI/XXV |
Wymiary: | 62 x 62 cm (wymiary grafiki) 82 x 76 cm (wymiary arkusza) |
Uwagi: | Sygnowana ołówkiem p.d.: "Vasarely" Opisana ołówkiem l.d.: "EA XI/XXV" Widoczny ślad po zagięciu prawego górnego podłoża. |
Cena wywoławcza: | 6500 zł |
Cena uzyskana: | 6500 zł |
LOT 77 | ID: 023077 |
PAJĄK Krzysztof BIOGRAFIA | |
Tytuł: | Błękit berliński z cyklu "Kody DNA" (2019) |
Technika: | olej, akryl, płótno |
Wymiary: | 74 x 76 cm |
Uwagi: | Sygnowany i datowany p.d.: "K. Pająk | 2019PK" Opisany na odwrocie: "Błękit berliński | z cyklu Kody DNA | Krzysztof Pająk"; "2019 | PK | 74 x 76 | akryl, olej / pł." Obraz eksponowany w ramach wystawy grupy Kampania Artystyczna w Galerii Forma w Warszawie (18.05.-10.06.2019); pokaz towarzyszący Nocy Muzeów 2019. Obraz eksponowany w ramach wystawy indywidualnej Krzysztofa Pająka "Kody DNA" w Domu Artysty Plastyka w Warszawie (16-28.07.2019). |
Cena wywoławcza: | 5000 zł |
Cena uzyskana: | 5000 zł |
LOT 78 | ID: 023078 |
KUZKO Kamil BIOGRAFIA | |
Tytuł: | Ekspedientka w rybnym (2012) |
Technika: | olej, płótno |
Wymiary: | 150 x 100 cm |
Uwagi: | Sygnowany i opisany na odwrocie: "Ekspedientka w rybnym | 150 x 100 cm. olejPłótno | Kamil Kuzko | 2012 r." SPRZEDAŻ WARUNKOWA |
Cena wywoławcza: | 5000 zł |
Cena uzyskana: | 5000 zł |
LOT 79 | ID: 023079 |
BORTNIK-MORAJDA Bogusława BIOGRAFIA | |
Tytuł: | Rodzina P. (1986) |
Technika: | gwasz, pastel, technika mieszana, karton naklejony na karton |
Wymiary: | 66 x 44,5 cm 75 x 52,5 cm (z arkuszem tła) |
Uwagi: | Sygnowany i datowany l.d.: "Bortnik 86'" Opisany ołówkiem na arkuszu tła: "Rodzina P. BBortnik 1986'" Przy krawędziach podłoża widoczne ślady zagięć papieru. Przy górnej krawędzi widoczne pojedyncze ubytki malatury. |
LOT 80 | ID: 023080 |
KARCZ Włodzimierz BIOGRAFIA | |
Tytuł: | Kwiaciarki krakowskie (1991) |
Technika: | olej, płótno |
Wymiary: | 100 x 91 cm 111 x 102 cm (z oprawą) |
Uwagi: | Sygnowany i datowany p.d.: "Karcz | 1991" |
LOT 81 | ID: 023081 |
KARCZ Włodzimierz BIOGRAFIA | |
Tytuł: | Zakole Wisły z widokiem na Wawel |
Technika: | olej, płótno |
Wymiary: | 60,5 x 81 cm 69,5 x 90 cm (z oprawą) |
Uwagi: | Sygnowany p.d.: "Karcz" |
Cena wywoławcza: | 2400 zł |
Cena uzyskana: | 2600 zł |
LOT 82 | ID: 023082 |
KARCZ Włodzimierz BIOGRAFIA | |
Tytuł: | Polesie (2000) |
Technika: | olej, płótno |
Wymiary: | 65 x 92 cm 76 x 102 cm (z oprawą) |
Uwagi: | Sygnowany p.d.: "Karcz" Na odwrocie metka autorska. PRACA NIEDOSTĘPNA |
LOT 83 | ID: 023083 |
SKĄPSKI Jerzy BIOGRAFIA | |
Tytuł: | Port w Łebie |
Technika: | akryl, płótno |
Wymiary: | 46 x 46 cm 54 x 54 cm (z oprawą) |
Uwagi: | Sygnowany p.d. monogramem "JS" Sygnowany na blejtramie: "JERZY SKĄPSKI AKRYL PŁ." Opisany na blejtramie: "YACHT PORT ŁEBA" Praca została sprzedana w ofercie poaukcyjnej. |
LOT 84 | ID: 023084 |
ZĄBKOWSKI Józef Lucjan BIOGRAFIA | |
Tytuł: | Port w nocy (1963) |
Technika: | olej, płótno |
Wymiary: | 94,5 x 78 cm |
Uwagi: | Sygnowany p.d.: "ZĄBKOWSKI" Opisany na odwrocie: "JÓZEF LUCJAN | ZĄBKOWSKI | PORT W NOCY 1963 | OLEJ 80 x 95" Na odwrocie odręcznie wypisana metka z Wystawy Marynistycznej. Widoczne pojedyncze, niewielkie ubytki farby oraz ubytek malatury o średnicy 0,5 cm (śr.g.) oraz 1,5 cm (śr.d.). Praca została sprzedana w ofercie poaukcyjnej. |
LOT 85 | ID: 023085 |
WODNICKA-ZĄBKOWSKA Cecylia BIOGRAFIA | |
Tytuł: | Pejzaż letni (2000) |
Technika: | olej, płyta |
Wymiary: | 81 x 65 cm 93 x 77,5 cm (z oprawą) |
Uwagi: | Sygnowany i datowany p.d.: "C. WODNICKA 2000 R" |
Cena wywoławcza: | 2000 zł |
Cena uzyskana: | 2000 zł |
LOT 86 | ID: 023086 |
WÓJCIK Henryk BIOGRAFIA | |
Tytuł: | W parku |
Technika: | olej, płótno |
Wymiary: | 60 x 60 cm 71,5 x 72 cm (z oprawą) |
Uwagi: | Sygnowany l.d.: "HEN. WÓJCIK"
PRACA NIEDOSTĘPNA |
LOT 87 | ID: 023087 |
WÓJCIK Henryk BIOGRAFIA | |
Tytuł: | Pejzaż z domami o czerwonych dachach |
Technika: | olej, płyta |
Wymiary: | 51 x 39,5 cm 63 x 51 cm (z oprawą) |
Uwagi: | Sygnowany p.d.: "HEN. WÓJCIK"
Praca została sprzedana w ofercie poaukcyjnej. |
LOT 88 | ID: 023088 |
OLBIŃSKI Rafał BIOGRAFIA | |
Tytuł: | Smak zdziwienia |
Technika: | inkografia, papier, edycja I/XX |
Wymiary: | 24 x 31,5 cm (wymiary pracy) 30 x 42 cm (wymiary arkusza) 42,5 x 52 cm (wymiary z oprawą) |
Uwagi: | Sygnowany p.d. ołówek: "Olbiński" Praca należy do autorskiej edycji inkografii Rafała Olbińskiego sygnowanych ołówkiem oraz opatrzonych suchą pieczęcią. Licytacja charytatywna na rzecz Stowarzyszenia "Psi Azyl u Żanety" zajmującego się pomocą psom bezdomnym. W przypadku tej pozycji nie będzie doliczana opłata aukcyjna. |
Cena wywoławcza: | 100 zł |
Cena uzyskana: | 1300 zł |
O aukcji
XXIII Aukcja Dzieł Sztuki
Do zapoznania się z katalogiem XXIII Aukcji Dzieł Sztuki Krakowski Dom Aukcyjny® zaprasza koneserów sztuki dawnej oraz współczesnej. Lista obiektów obejmuje blisko 90 prac reprezentujących zróżnicowane kierunki w sztuce polskiej począwszy od końca XIX wieku aż po XXI stulecie.
Katalog aukcji
Katalog aukcji otwierają dzieła rozpoznawalnych, cieszących się na rynku sztuki popularnością artystów, których aktywność twórcza przypadła na czasy przełomu stuleci oraz pierwszą połowę XX wieku, m.in. Leona Chwistka (lot 4), Rafała Malczewskiego (lot 3), Sotera Jaxa-Małachowskiego (lot 1-2) i Bronisławy Rychter-Janowskiej (lot 6-7).
Malarstwo realistyczne na aukcji
Koneserzy polskiego tradycyjnego malarstwa realistycznego najpewniej zwrócą swoją uwagę na pozycje nr 11-21, na których znalazły się prace znanych malarzy-realistów, głównie związanych ze środowiskiem krakowskim - m.in. Adama Setkowicza (lot 13-14), Jerzego Kossaka (lot 16) i Mieczysława Krzyżaka (lot 17-19), ale także lwowskiego malarza Stanisława Kaczora Batowskiego (lot 12). Obrazy wspomnianych artystów prezentują zróżnicowaną tematykę - od codziennych scen rodzajowych z życia wsi, przez motywy z polowań, aż po sceny batalistyczne i ułańskie.
Malarstwo pejzażowe na aukcji
Pejzaż od dziesięcioleci stanowi jeden z najczęściej podejmowanych tematów w malarstwie. W ramach XXIII Aukcji Dzieł Sztuki Krakowski Dom Aukcyjny® oferuje szeroki wybór prac o charakterze pejzażowym, zarówno w kategorii sztuki dawnej, jak i współczesnej.
Poza wymienionymi wcześniej pracami Sotera Jaxa-Małachowskiego (lot 1-2) i Rafała Malczewskiego (lot 3) w kontekście mistrzów pejzażu pierwszej połowy XX wieku należy wspomnieć jeszcze o "Wybrzeżu" (lot 10) autorstwa Abrahama Neumanna - jednego z najwybitniejszych przedstawicieli "Szkoły Stanisławskiego" czy niezwykle malarskiej kompozycji "W lesie" Stanisława Czajkowskiego (lot 9).
XXIII Aukcja Dzieł Sztuki może zainteresować również koneserów krajobrazów marynistycznych - pragniemy polecić uwadze w tym miejscu gwasz Sotera Jaxa-Małachowskiego (lot 1), akwarelę Mariana Mokwy z 1944 roku (lot 28) i obrazy olejne Eugeniusza Dzierzenckiego (lot 29-30), a w kategorii sztuki współczesnej "Port w Łebie" Jerzego Skąpskiego (lot 83) oraz abstrakcyjny w formie "Port w nocy" (1963) pędzla Józefa Lucjana Ząbkowskiego (lot 84).
Wśród prac pejzażystów współczesnych warto szczególnie przyjrzeć się wielkoformatowemu (120 x 280 cm) dziełu Edwarda Dwurnika "Rajski ogród" (2006) (lot 55), nastrojowym pastelom Mariana Michalika (lot 67-69) oraz ekspresyjnym "Drzewom" Józefa Oraczewskiego (lot 70-71).
Malarstwo portretowe i akt w katalogu aukcji
Ciało człowieka, zarówno rozumiane w sensie anatomicznym, jak i erotycznym, od wieków stanowiło przedmiot studiów malarskich. Niemała część oferowanych w katalogu marcowej aukcji obiektów porusza właśnie tematykę aktu. W kategorii sztuki dawnej wspomnieć należy o pracy "klasyka gatunku", tj. "Półakcie w różowej pościeli" - Stanisława Żurawskiego (lot 34), w którego dorobku przedstawienia zmysłowych kobiet stanowią wyraźną dominantę.
Niezwykle bezpośredni akt kobiecy w historii współczesnej sztuki polskiej kojarzony jest przede wszystkim z twórczością Franciszka Starowieyskiego. Oferowana na aukcji malarska praca "W objęciach" z 1990 roku (lot 61) przedstawia hybrydalną parę aktów uwiecznioną w budzącym swoisty niepokój, ale jednocześnie wyraźnie erotycznym uścisku. Katalog prezentuje również rysunek "Jana Byka" ukazujący z jednej strony studia aktu kobiecego, z drugiej natomiast półnagą, hybrydalną femme fatale (lot 62). Podobne rozumienie aktu pojawia się w pracach współczesnego malarza i fotografa Wacława Wantucha (lot 64-66), w których erotyczna niejednoznaczność wyrazu uzyskana została poprzez nieoczywiste kadry oraz silny światłocień.
Zachwycająco czyste, linearne podejście do uproszczonego przez transpozycję artystyczną aktu reprezentuje natomiast dzieło Jerzego Nowosielskiego "Półakt | Szkice postaci i projekt dla Państwowego Teatru Lalek Arlekin" (lot 58).
Akt pojawia się również w kilku innych pracach z katalogu XXIII Aukcji Dzieł Sztuki - w rysunku Adama Hoffmanna (lot 63), rzeźbie Józefa Sękowskiego (lot 48) czy wystawionej w ramach licytacji charytatywnej na rzecz zajmującego się pomocą psom bezdomnym Stowarzyszenia "Psi Azyl u Żanety" inkografii Rafała Olbińskiego "Smak zdziwienia" (lot 88).
Sztuka ludowa i prymitywizm
Oferta aukcyjna obejmuje również dzieła najwybitniejszych przedstawicieli polskiej sztuki nieprofesjonalnej w zakresie malarstwa oraz rzeźby. Mowa tutaj o pracach cenionego na całym świecie Nikifora Krynickiego (lot 38-40) i wybitnego świątkarza Jędrzeja Wowro (lot 41).
Na pozycji nr 38 znalazła się praca o dużej wartości kolekcjonerskiej - Autoportret Nikifora Krynickiego, który ujął sam siebie we wnętrzu bożnicy w Tarnowie, w otoczeniu innych artystów-malarzy. Kolejne obiekty to wykonane ołówkiem rysunki postaci zobrazowanych również we wnętrzu świątyni.
Obiekt 41 to natomiast niezwykle charakterystyczna dla dorobku Jędrzeja Wowro figura Chrystusa Frasobliwego. Warto przypomnieć, że w okresie dwudziestolecia międzywojennego pisano o artyście, że obok Wita Stwosza i Dunikowskiego był najlepszym rzeźbiarzem, jakiego miała Polska. Do dzisiaj prace Jędrzeja Wowro są poszukiwane przez kolekcjonerów i stanowią rzadkość na rynku sztuki.
Sztuka współczesna - aukcja
W katalogu kolekcjonerzy sztuki współczesnej znajdą dzieła polskich "klasyków", wśród których wymienić można Zbysława Maciejewskiego (lot 59), Jana Berdyszaka (lot 54), Edwarda Dwurnika (lot 55-57), Jerzego Nowosielskiego (lot 58) i cieszącego się coraz większym uznaniem na rynku Romana Zakrzewskiego (lot 51-52). Ostatniemu z wymienionych artystów poświęciliśmy kilka zdań parę akapitów niżej.
Druga połowa katalogu aukcyjnego poświęcona w całości została właśnie sztuce współczesnej. W ofercie reprezentowany jest szeroki wachlarz stylów i nurtów artystycznych, by wymienić tylko o op-artowskich grafikach Victora Vasarelego (lot 75-76) czy surrealistycznych pracach Salvadora Dalego (lot 49-50; zob. akapit niżej), Franciszka Starowieyskiego (lot 61-62) i Edwarda Narkiewicza (lot 72-74).
Niewątpliwie warte uwagi są również powstałe w latach 80. obrazy Edwarda Dwurnika sytuujące się w granicach nurtu nowej figuracji (lot 56-57). Niezwykle ekspresyjne, dramatyczne w formie i wyrazie dzieła niosą ze sobą odnoszące się do współczesnych czasów treści związane z trudnymi realiami życia oraz walką o lepsze jutro. Jest to charakterystyczny dla artysty autorski komentarz względem ówczesnej sytuacji społeczno-politycznej.
Obiektem wyjątkowym pod względem formalnym jest zespół trzech monumentalnych chorągwi autorstwa Jana Sawki (lot 53), jednego z przedstawicieli tzw. "Polskiej Szkoły Plakatu".
Salvador Dali - litografie w katalogu aukcji
XXIII Aukcja Dzieł Sztuki wiąże się z wyjątkową okazją kolekcjonerską - na pozycjach nr 49 i 50 znalazły dwie litografie barwne z cyklu "Flordali - Les Fruits" autorstwa jednego z najbardziej cenionych artystów na świecie, współtwórcy surrealizmu - Salvadora Dalego. Grafiki malarza z tej serii rzadko pojawiają się na rynku, a ze względu na doskonałość technologiczną, ciekawy kontekst powstania oraz charakterystyczną dla twórcy nutę humoru, są poszukiwane przez koneserów.
Więcej o pracach z cyklu "Flordali - Les Fruits" w artykule na blogu [ZOBACZ]
Obrazy Romana Zakrzewskiego
W katalogu marcowej aukcji Krakowskiego Domu Aukcyjnego znalazły się dwie prace cieszącego się coraz większym uznaniem artysty - Romana Zakrzewskiego (lot 51-52). Oferowane obrazy pochodzą z nieco wcześniejszego okresu twórczości artysty, powstały bowiem w 1996 roku. Te unikalne, subtelne portrety kobiece wpisują się w nurt intymizmu i doskonale reprezentują indywidualny, rozpoznawalny styl malarstwa Romana Zakrzewskiego.
Zachęcamy również do zapoznania się z opublikowanym na blogu Krakowskiego Domu Aukcyjnego artykułem przedstawiającym wyniki aukcyjne obrazów Romana Zakrzewskiego i analizującym potencjał inwestycyjny jego dzieł.
Twórczość Romana Zakrzewskiego na polskim rynku sztuki [PRZECZYTAJ]
Aukcja rzeźby
Katalog marcowej aukcji Krakowskiego Domu Aukcyjnego może zwrócić uwagę również kolekcjonerów rzeźby. Poza wspomnianym już świątkiem Jędrzeja Wowro w ofercie znalazł się szereg rzeźb współczesnych artystów, m.in. "Koty" znanego krakowskiego twórcy Bronisława Chromego (lot 45), ekspresyjny "Tors" Józefa Sękowskiego (lot 48) oraz dzieła Marii Niewiadomskiej (lot 46-47) - zachwycający plastyką formy "Duet" i abstrakcyjny "Kryształ" stanowiący serię reliefów minimalistycznych stworzonych przy wykorzystaniu autorskiej techniki.
Warto również wspomnieć o trzech pracach Bolesława Książka (lot 42-44) - związanego z Łysą Górą artysty-ceramika, którego prace są poszukiwane przez koneserów rzeźby ceramicznej i polskiego designu.
Wystawa przedaukcyjna
Wszystkie obiekty z oferty można zobaczyć na wystawie przedaukcyjnej, która będzie trwać od 6 do 16 marca 2023 roku w Krakowskim Domu Aukcyjnym [ul. Starowiślna 14 - Kraków] od poniedziałku do piątku w godzinach 10.00-18.00 w godzinach 10.00-12.00.
Jeśli życzą sobie Państwo więcej zdjęć obiektów, zapraszamy do kontaktu.
Przebieg aukcji
XXIII Aukcja Dzieł Sztuki odbędzie się z udziałem publiczności, 16 marca o godzinie 18.30 w siedzibie Krakowskiego Domu Aukcyjnego - ul. Starowiślna 14, Kraków. Rejestracja uczestników rozpocznie się o godzinie 18.00.
W licytacji można także wziąć udział składając zlecenie z limitem, zlecenie telefoniczne oraz licytować live na bid.kda.pl
W razie pytań dotyczących udziału w aukcji, zapraszamy do kontaktu.
licytacja live na bid.kda.pl (logowanie danymi z portalu onebid.pl)
katalog i licytacja live na portalu