KOSTUR Karol

KOSTUR Karol
KOSTUR KarolKOSTUR KarolKOSTUR Karol

KOSTUR Karol BIOGRAFIA

Tytuł:Po modlitwie (1981)
Technika:gwasz, ołówek, papier
Wymiary:29,4 x 34,4 cm (w świetle oprawy)
48,7 x 55 cm (wymiary z oprawą)
Uwagi:
zapytaj o cenę
KOSTUR Karol
KOSTUR KarolKOSTUR KarolKOSTUR Karol

KOSTUR Karol BIOGRAFIA

Tytuł:Po mszy II (1985)
Technika:gwasz, ołówek, papier
Wymiary:30,2 x 48,7 cm
38,5 x 57 cm (wymiary arkusza)
Uwagi:
zapytaj o cenę
KOSTUR Karol
KOSTUR KarolKOSTUR KarolKOSTUR Karol

KOSTUR Karol BIOGRAFIA

Tytuł:Zimą po mszy
Technika:gwasz, papier
Wymiary:29 x 48 cm (w świetle oprawy)
50,5 x 70 cm (wymiary z oprawą)
Uwagi:
Sprzedane:VI Aukcja Dzieł Sztuki (14 XII 2020)
Cena wywoławcza:1300 zł
Cena uzyskana:2400 zł
Cena z opłatą aukcyjną:2832 zł
KOSTUR Karol
KOSTUR KarolKOSTUR KarolKOSTUR Karol

KOSTUR Karol BIOGRAFIA

Tytuł:Powrót z kościoła
Technika:olej, płótno
Wymiary:35 x 45 cm
39,7 x 49,2 cm (wymiary z oprawą)
Uwagi:
KOSTUR Karol
KOSTUR KarolKOSTUR KarolKOSTUR Karol

KOSTUR Karol BIOGRAFIA

Tytuł:Ułan (1981)
Technika:olej, płótno
Wymiary:44,2 x 60 cm
50 x 66 cm (wymiary z oprawą)
Uwagi:
KOSTUR Karol
KOSTUR KarolKOSTUR Karol

KOSTUR Karol BIOGRAFIA

Tytuł:Sianokosy
Technika:olej, płótno
Wymiary:44 x 60 cm
47,5 x 63,5 cm (wymiary z oprawą)
Uwagi:
Sprzedane:IV Aukcja Dzieł Sztuki (16 VII 2020)
Cena wywoławcza:1500 zł
Cena uzyskana:1600 zł
Cena z opłatą aukcyjną:1888 zł
KOSTUR Karol
KOSTUR KarolKOSTUR Karol

KOSTUR Karol BIOGRAFIA

Tytuł:Żydzi
Technika:olej, płótno
Wymiary:44 x 60 cm
50,5 x 67 cm (wymiary z oprawą)
Uwagi:
niedostepny

 

KAROL KOSTUR - NOTA BIOGRAFICZNA

Karol Kostur urodził się w 1919 roku w Nowym Targu, zmarł w 2000 roku. Był niezwykle płodnym malarzem prymitywistą, nie miał wykształcenia artystycznego. Jego dorobek obejmuje kilkaset obrazów olejnych, gwaszy i akwareli. Malować przestał dopiero kilka lat przed śmiercią. Zmarł w domu opieki w Zbyszycach.
Przed wojną, w bardzo młodym wieku, z powodu trudnej sytuacji materialnej panującej w domu, zarabiał jako robotnik budowlany. Po 1945 roku zdecydował, że chce się dalej uczyć i ukończył studia na Wyższej Szkole Ekonomicznej, następnie przez krótki czas pracował w zawodzie. Wkrótce artysta wyjechał do Stanów Zjednoczonych, gdzie różnymi sposobami zarabiał na życie, m. in. poprzez uprawianie radiestezji oraz medycyny naturalnej. Po powrocie do Polski kontynuował zainteresowania w dziedzinie ziół leczniczych.
Malarz przez niemal całe życie był związany z rodzinnym miastem. Był wieloletnim członkiem i prezesem klubu plastyka amatora „Wizja” przy Miejskim Ośrodku Kultury w Nowym Targu.

Karol Kostur inspirował się odmiennością społeczności żydowskiej. Wykonywał przede wszystkim obrazy o takiej tematyce, malował Żydów i synagogi, nie był to jednak jedyny nurt jego twórczości. Artysta poruszał również tematy związane z rodzinnym Podhalem, malował pejzaże, portrety, sceny rodzajowe z życia małych miasteczek i wsi oraz wydarzenia religijne, przedstawiał też Romów. W swoich obrazach odzwierciedlał różnorodność otoczenia, w którym żył na co dzień.
Prace malarskie Karola Kostura cechuje żywa, nasycona paleta barw, płaska plama koloru, silne kontrasty, schematyzacja i swoista powtarzalność postaci ukazywanych zwykle w perspektywie odwróconej.

Za swoją twórczość malarz zdobył szereg nagród w konkursach sztuki naiwnej, m. in. w 1996 roku otrzymał I nagrodę w Ogólnopolskim Konkursie Malarskim im. Teofila Ociepki w Bydgoszczy za pracę „Rynek nowotarski”.

Karol Kostur najczęściej wystawiał swoje prace w Nowym Targu oraz w Krakowie, ale jego obrazy były eksponowane również za granicą, np. w Berlinie i Londynie. Największa kolekcja dzieł artysty znajduje się w zbiorach Muzeum Tatrzańskiego w Zakopanem oraz Miejskiego Ośrodka Kultury w Nowym Targu. Obrazy Karola Kostura są również częścią wielu kolekcji prywatnych.

 

TEKSTY NA TEMAT ARTYSTY

Aleksander Jackowski:

„[Malarstwo Karola Kostura to] świat jakby z oddali widziany, ludzie zajęci krzątaniem się, każdy z osobna (…), gdzie artysta maluje to, co wie, a nie co widzi. Postaci dalszego planu rysują się równie wyraźnie jak bliskiego. Ale już wzrok nasz przeskakuje na przejmującą piękną scenę, w której Żydzi krążą dookoła synagogi, na horyzoncie rozczapierzone gałęzie drzew, akcentujące rytm symetrycznego układu kompozycji. Nie wiem, czy to tylko wiedza o tym co się stało, ale w scenie tej czuję ciszę śmierci – minionego czasu.”

Cyt. za: Katalog wystawy Ogólnopolskiego Konkursu Malarskiego im. Teofila Ociepki, Bydgoszcz 1996.

 

NIEDOSTĘPNE PRACE ARTYSTY