MEHOFFER Józef
Józef Mehoffer - notowania aukcyjne
Aktualna oferta aukcyjna Józefa Mehoffera. Wyniki aukcyjne. Biografia
Zachęcamy do zgłaszania prac Józefa Mehoffera na aukcję [kontakt]
Tytuł: | Przestraszona księżniczka - studium do witraża "Św. Jerzy i Św. Michał" do katedry św. Mikołaja we Fryburgu (ok. 1908) |
Technika: | węgiel, papier |
Wymiary: | 60 x 47 cm 74,5 x 56,5 cm (z passe-partout) |
Uwagi: | Sygnowany l.d.: "Józef Mehoffer" Miejscami (przy krawędziach) widoczne przebarwienia papieru. Widoczne niewielkie uszkodzenie papieru (l.g.) oraz ślad po przerwaniu podłoża (śr.g.). OPIS PRACY: Zwycięstwo w konkursie na projekt witraży do kolegiaty (obecnie katedry) św. Mikołaja we Fryburgu (Szwajcaria) stanowiło ogromny sukces w karierze młodego jeszcze wówczas (choć bez wątpienia już doświadczonego w dziedzinie malarstwa monumentalnego) Józefa Mehoffera. Rozstrzygnięcie konkursu w 1895 roku było jednak dopiero początkiem – artysta przez dziesiątki kolejnych lat kontynuował pracę nad przeszkleniami prezbiterium i kaplic naw bocznych, współpracując z firmą witrażowniczą Vinzenza Kirscha i Karla Flecknera we Fryburgu. Warto przypomnieć, że zespół witraży w kościele św. Mikołaja we Fryburgu uważa się często za opus magnum Józefa Mehoffera. Oferowany rysunek stanowi studium artysty nad fragmentem witraża "Święci" , projektowanego do okna nawy południowej kolegiaty. Nad tym przeszkleniem Józef Mehoffer pracował w latach 1907-1910. Postać przestraszonej księżniczki znalazła się w dolnej partii lewej części dwudzielnego okna z wizerunkami św. Jerzego i św. Michała, dokładnie pod przedstawieniem tego pierwszego. Wizerunek księżniczki odwołuje się do legendy o św. Jerzym i smoku, który musiał otrzymywać ofiarę z owcy lub dziewczyny, by dopuścić mieszkańców miasta Silene do źródła. Któregoś razu, kiedy nie było owcy, którą można byłoby oddać bestii, w drodze losowania wybrano księżniczkę, a od decyzji tej nie było odwrotu. Gdy księżniczka była już przygotowana do złożenia w ofierze, pojawił się rycerz – św. Jerzy, który naznaczywszy się znakiem krzyża pokonał smoka, ochronił księżniczkę przed śmiercią, a miasto uwolnił od bestii. Księżniczka w witrażu Józefa Mehoffera ukazana została w momencie uśmiercenia smoka, z rękoma uniesionymi do góry w wyrazie przerażenia. Młoda kobieta ubrana jest w suknię i spięty na piersi płaszcz, jej głowę zdobi kwietny wieniec. Oferowany na aukcji rysunek jest ostatecznym projektem postaci księżniczki i odpowiada (nawet w szczegółach wieńca) jej przedstawieniu na przeszkleniu. Jako ciekawostkę warto w tym miejscu powiedzieć jeszcze dwa słowa o postaci bestii, ponieważ, choć nie została ona ujęta na prezentowanym rysunku, jej koncepcja zmieniała się w projektach artysty. Początkowo przybrała ona postać skrzydlatego, żywego smoka usytuowanego po prawej stronie księżniczki, ostatecznie Józef Mehoffer stworzył jednak fantastyczne monstrum bazując na figurze swojego kota z Jankówki i ukazał go w momencie uśmiercenia przez św. Jerzego – przebitego włócznią. A tak w ówczesnej epoce o witrażach Józefa Mehoffera we Fryburgu wyrażał się o. Joachim Berthier: "Atmosfera wielkiej poezji promienieje nad całem dziełem Mehoffera. Nadto znać u niego wszędzie niesłychaną pewność w posługiwaniu się potrzebnym mu materiałem który czerpie z legendy, z tradycyjnego symbolizmu, z historji i dawnych opowieści. Mehoffer nie maluje, gdy nie ma nic do powiedzenia. Nie poprzestaje nigdy na dekoracji jako takiej, lecz szuka prawdy życiowej. Dlatego sztuka jego nie będzie nigdy pustą i konwencjonalną. Jego postaci żyją, jak te, które nas otaczają w życiu codziennem. Budzą one w nas zainteresowanie i pociągają nas ku sobie swą duszą i życiem. Rzekłbyś, że żadnaz nich nie przybierała nigdy pozy pracownianej, tak są szczere i naturalne." [Cyt. za: T. Stryjeński, Witraże Józefa Mehoffera w kolegjacie św. Mikołaja we Fryburgu. Polacy we Fryburgu, Kraków 1929, s. 15.] |
Sprzedane: | 40. Aukcja Dzieł Sztuki (15 X 2024) |
Cena wywoławcza: | 6000 zł |
Cena uzyskana: | 24000 zł |
Tytuł: | Wniebowzięcie Matki Boskiej - projekt polichromii do kaplicy św. Jana Chrzciciela (Bonerów) w kościele Mariackim w Krakowie (ok. 1931) |
Technika: | ołówek, papier |
Wymiary: | 97 x 72 cm 120 x 90 cm (z oprawą) |
Uwagi: | Opisany śr.d.: "K. Bonerowska | obraz" Do rysunku dołączone potwierdzenie autentyczności i proweniencji wydane przez Annę Mehoffer-Lewandowską, prawnuczkę Józefa Mehoffera. OPIS PRACY: Józef Mehoffer nie tylko zajmował się malarstwem sztalugowym, ale tworzył również polichromie i projektował witraże. Najwybitniejsze z przykładów malarstwa monumentalnego jego autorstwa to m.in. witraże w katedrze św. Mikołaja we Fryburgu, ścienna dekoracja malarska skarbca katedry na Wawelu, polichromia katedry Wniebowzięcia NMP w Płocku oraz mozaiki w katedrze ormiańskiej we Lwowie. Oferowana praca stanowi natomiast projekt polichromii ukazującej scenę Wniebowzięcia Matki Boskiej, przeznaczonej na ścianę kaplicy św. Jana Chrzciciela (Bonerów) w kościele Mariackim w Krakowie. Wpatrzona w niebo, w kierunku wyłaniających się z obłoków boskich rąk Maryja otoczona jest licznymi postaciami aniołów o charakterystycznych dla twórczości Józefa Mehoffera młodzieńczych sylwetkach i fizjonomiach. Poniżej cudownej sceny znajdują się przedstawienia ziemskich postaci w układzie symetrycznym. Pośrodku widnieją dwaj ubrani w sarmackie stroje mężczyźni dzierżący w rękach buławy o gruszkowatych głowicach. Ich sylwety flankują z każdej strony ujęte w wieniec laurowy dwa skrzyżowane noże rzeźnicze oraz męska postać trzymająca dwuręczny długi miecze skierowany ostrzem ku górze. Między ukazanymi bohaterami kompozycji kłębią się obłoki, a pod ich stopami, na osi kompozycji przedstawiono stos skrzyżowanej broni białej i palnej. Projekt polichromii dopełnia inskrypcja: "CZCZĄC CHLUBNĄ PAMIĘĆ PRZODKÓW RZEŹNICY KRAKOWSCY MATCE BOSKIEJ NA CHWAŁĘ OFIAROWALI RP. 1931". Józef Mehoffer nad całościową dekoracją wnętrza kaplicy Bonerowskiej w krakowskim kościele Mariackim pracował w latach 1930-1932, zajmując się projektowaniem dekoracyjnej polichromii z inicjałem Maryi i krzyża oraz świecznikami, opisywanej tu sceny figuralnej, a także komponowaniem witrażu "Cztery pory roku (Wszechświat)". "Wniebowzięcie Matki Boskiej" to ciekawy, ale przy tym typowy dla fundatorskich założeń projekt łączący w sobie świat sacrum i profanum, w tym przypadku o dodatkowo podnoszącej monumentalizm statycznej, symetrycznej kompozycji nawiązującej do układów heraldycznych. Trudno jednoznacznie określić kim są dwie świeckie postacie przedstawione w centrum – najpewniej jednak wiążą się one w jakiś sposób z krakowskim cechem rzeźników, który to był fundatorem omawianej polichromii. |
Sprzedane: | XXXIII Aukcja Dzieł Sztuki (7 XII 2023) |
Cena wywoławcza: | 9000 zł |
Cena uzyskana: | 9000 zł |
Tytuł: | Pinakle |
Technika: | ołówek, papier |
Wymiary: | 22 x 46 cm (w świetle oprawy) 30,5 x 54,5 cm (z oprawą) |
Uwagi: | Do rysunku dołączone potwierdzenie autentyczności i proweniencji wydane przez Annę Mehoffer-Lewandowską, prawnuczkę Józefa Mehoffera. |
Sprzedane: | XXXIII Aukcja Dzieł Sztuki (7 XII 2023) |
Cena wywoławcza: | 1800 zł |
Cena uzyskana: | 2000 zł |
Tytuł: | Krakowiaki - projekt dekoracji |
Technika: | ołówek, papier |
Wymiary: | 58,5 x 90 cm (w świetle oprawy) 67 x 99 cm (z oprawą) |
Uwagi: | Widoczne pofalowanie papieru oraz zagięcia i przetargania podłoża.
Do rysunku dołączone potwierdzenie autentyczności i proweniencji wydane przez Annę Mehoffer-Lewandowską, prawnuczkę Józefa Mehoffera. |
Sprzedane: | XXXII Aukcja Dzieł Sztuki (25 X 2023) |
Cena wywoławcza: | 4000 zł |
Cena uzyskana: | 4000 zł |
Tytuł: | Okładka albumu Sztuka Polska. Malarstwo (1903) |
Technika: | litografia barwna, karton |
Wymiary: | 38 x 27,5 cm (w świetle passe-partout) 60 x 39 cm (wymiary z oprawą) |
Uwagi: | Sygnowany i datowany na płycie l.d.: "JÓZEF MEHOFFER | 1903" Widoczny ubytek w prawym górnym rogu. Grafika powstała na zamówienie wydawcy H. Altenberga we Lwowie w 1905 roku. |
Sprzedane: | XVIII Aukcja Dzieł Sztuki (14 IX 2022) |
Cena wywoławcza: | 800 zł |
Cena uzyskana: | 1200 zł |
Tytuł: | Upadek |
Technika: | litografia, papier |
Wymiary: | 38 x 26 cm 37,5 x 25,5 cm (w świetle passe-partout) 61 x 48 cm (z oprawą) |
Uwagi: | Sygnowana i datowana ołówkiem p.d.: "w dniu 16 czerwca 1944 Józef Mehoffer" |
Sprzedane: | XII Aukcja Dzieł Sztuki (14 XII 2021) |
Cena wywoławcza: | 2000 zł |
Cena uzyskana: | 2400 zł |
Tytuł: | Studium alegorii Dobrobytu do witrażu do gmachu Miejskiej Kasy Oszczędności w Krakowie (1932) |
Technika: | akwarela, ołówek, papier |
Wymiary: | 27,9 x 20 cm 39,3 x 31 cm (wymiary z oprawą) |
Uwagi: | Opisany na odwrocie śr.d.: "Okno z K.O.M Kraków | M. P. [nieczytelne]" |
Sprzedane: | VI Aukcja Dzieł Sztuki (14 XII 2020) |
Cena wywoławcza: | 5000 zł |
Cena uzyskana: | 8000 zł |
Tytuł: | Portret żony - Jadwigi Mehofferowej (1915-1923) |
Technika: | węgiel, papier |
Wymiary: | 58 x 42 cm (w świetle oprawy) 68 x 46 cm (wymiary z oprawą) |
Uwagi: | Sygnowany p.d.: „Józef Mehoffer” Na papierze filigran “INGRES | FRANCE” (p.g.) PROWENIENCJA: - kolekcja dr Wiesława Zadęckiego OPIS PRACY: Jadwiga Mehoffer de domo Janakowska była kobietą życia Józefa Mehoffera - jego żoną, przyjaciółką, muzą i modelką. Artysta wielokrotnie przedstawiał ją w swoich obrazach, rysunkach i grafikach, najczęściej w ciekawych, bogatych strojach, gdyż jak wiadomo, malarz interesował się zagadnieniem mody kobiecej. Prezentowana praca przedstawia Jadwigę w strojnej, modnej sukni z głębokim dekoltem. Jej ubiór uzupełnia delikatna biżuteria - skromny łańcuszek na szyi i pierścionki na prawej dłoni. Kobieta ukazana została en trois quarts, w pozycji siedzącej z ciałem i głową lekko pochylonymi w prawą stronę. Józef Mehoffer sportretował żonę w konwencji realistycznej, a drobiazgowe opracowanie szczegółów jej sukni i mistrzowskie zróżnicowanie faktury materiałów potwierdza zamiłowania kostiumologiczne malarza. Rysunek bliski jest znanym portretom Jadwigi z cyklu “Rewia mody”, który powstawał w latach 1915-1923. |
Sprzedane: | V Aukcja Dzieł Sztuki (29 X 2020) |
Cena wywoławcza: | 12000 zł |
Cena uzyskana: | 19500 zł |
Tytuł: | Wazon z bukietem kwiatów i zbóż - projekt dekoracji |
Technika: | ołówek, papier |
Wymiary: | 79 x 103,5 cm (w świetle oprawy) 88 x 113 cm (z oprawą) |
Uwagi: | Widoczne zagięcia i przetargania papieru przy krawędziach podłoża. Do rysunku dołączone potwierdzenie autentyczności i proweniencji wydane przez Annę Mehoffer-Lewandowską, prawnuczkę Józefa Mehoffera. |
Tytuł: | Studium postaci |
Technika: | węgiel, papier żeberkowy naklejony na tekturę |
Wymiary: | 44,5 x 30,5 cm 51 x 37 cm (wymiary z oprawą) |
Uwagi: | Sygnowany p.d.: "Józef Mehoffer" Na papierze filigran w formie tarczy herbowej z kaduceuszem (l.d.). PRACA NIEDOSTĘPNA |
Tytuł: | Szkic postaci Matki Bożej do polichromii tryforiów w kościele Mariackim w Krakowie (1892-1895) |
Technika: | pastel, kredka, papier |
Wymiary: | 57 x 44 cm 63 x 50 cm (wymiary z oprawą) |
Uwagi: | Opisany l.d.: „Tryforia Marjacka | Kraków”
PROWENIENCJA: - kolekcja dr Wiesława Zadęckiego OPIS PRACY: Sztuka monumentalna odegrała dużą rolę w twórczości Józefa Mehoffera. Od 1892 roku artysta pracował nad koncepcją polichromii, która miała ozdobić tryforia w północnych przęsłach prezbiterium kościoła Mariackiego w Krakowie. Do projektu malarz podchodził tak, jak do wszystkich swoich dzieł monumentalnych - ostateczny karton poprzedzał wieloma szkicami kompozycyjnymi i studiami poszczególnych elementów. Rozwój koncepcji Józefa Mehoffera można w tym przypadku prześledzić dzięki jego rysunkom oraz zapiskom umieszczanym w Dzienniku. Prezentowana praca stanowi podwójny szkic do wizerunku Matki Bożej, głównej bohaterki sceny “uczczenia Najświętszej Panny” przez postaci historyczne i współczesne. Rysunek prowadzony jest silną, pewną kreską charakterystyczną dla twórczości Mehoffera i skupia się na pozie i rysach twarzy Marii, pomijając jeszcze kwestie kostiumologiczne, które artysta rozwinął w kolejnych szkicach, m.in. w znajdującym się obecnie w zbiorach Muzeum Narodowego w Krakowie kartonie “Matka Boża Królowa Polski”. Projekt polichromii tryforiów ostatecznie nie został zrealizowany. PRACA NIEDOSTĘPNA |
Tytuł: | Dziewicza Wojna (1891) |
Technika: | akwarela, papier naklejony na tekturę |
Wymiary: | 39,2 x 73,9 cm (wymiary w świetle oprawy) 48,2 x 83 cm (wymiary z oprawą) |
Uwagi: | Sygnowany na pracy środkowej p.d.: „JÓZEF MEHOFFER” PROWENIENCJA: - kolekcja dr Wiesława Zadęckiego Kompozycja Dziewicza Wojna jest wspominana w katalogu wystawy “Józef Mehoffer. Opus Magnum” zorganizowanej w Muzeum Narodowym w Krakowie w 2000 roku (Józef Mehoffer. Opus Magnum. Katalog wystawy w Muzeum Narodowym w Krakowie. Styczeń-kwiecień 2000, red. J. Żmudziński, B. König, Kraków 2000, s. 67). OPIS PRACY: “Akwarelowy, sygnowany w środkowej części tryptyk, to bez wątpienia uznawany od dawna za zaginiony, młodzieńczy projekt artysty Dziewicza Wojna. (...) W 1891 roku, w czasie stypendialnego pobytu w Paryżu, Józef Mehoffer i Stanisław Wyspiański wzięli udział w międzynarodowym konkursie na dekorację dziedzińca Rudolfinum w Pradze, przygotowując projekt fryzu złożonego z czterech scen - w myśl wymogów konkursu, o tematyce z dziejów Czech. (...) Trzy kolejne sceny tryptyku to niewątpliwie ilustracje związane z legendarnymi pradziejami Czech. Są to wyobrażenia epizodów z historii władczyni Czech - Libuszy (VII/VIII w.), córki Kroka, opisane m.in. przez czeskiego kronikarza Kosmasa (ok. 1045-1125). Wydaje się, iż przedstawiają one kolejno, w porządku chronologicznym od prawej do lewej: - Libuszę wraz z jej ojcem i siostrami Kazi i Tetką - konflikt dwóch możnowładców, który ostatecznie rozstrzygnęła, jako władczyni, Libusza - Libuszę wraz z poślubionym przez nią Przemysłem Oraczem, uważanym za założyciela dynastii Przemyślidów.” Dr Beata Studziżba-Kubalska Kustosz MNK/Dom Józefa Mehoffera PRACA NIEDOSTĘPNA |
JÓZEF MEHOFFER
Józef Mehoffer
[Źródło: Narodowe Archiwum Cyfrowe]
Józef Mehoffer urodził się w 1869 roku w Ropczycach, zmarł w 1946 roku w Wadowicach. Kontynuując tradycje rodzinne rozpoczął studia na Wydziale Prawa Uniwersytetu Jagiellońskiego, równocześnie ucząc się w krakowskiej Szkole Sztuk Pięknych pod kierunkiem Władysława Łuszczkiewicza i Jana Matejki. W latach 1889-1890 naukę kontynuował w wiedeńskiej Akademii Sztuk Pięknych. Powrócił na krótko do Krakowa, by wkrótce, dzięki stypendium, wyruszyć na studia do Paryża, po drodze zwiedzając miasta niemieckie. We Francji uczył się w École des Arts Décoratifs, Académie Julian, Académie Colarossi u Josepha Blanca i Jacquesa Courtois oraz w pracowni Leona Bonnata – profesora École Nationale des Beaux-Arts. W Paryżu Józef Mehoffer był stałym bywalcem muzeów, salonów i w teatrów. Utrzymywał bliskie kontakty z polskim środowiskiem artystycznym, przyjaźnił się z Władysławem Ślewińskim i Konstantym Laszczką. W owym czasie najbardziej podziwiał chyba dzieła Puvisa de Chavannes’a i Jamesa McNeilla Whistlera.
W 1896 artysta powrócił do Krakowa. Dużo pracował, tworzył i pisał na temat sztuki. W 1900 roku rozpoczął pracę na krakowskiej ASP, w 1905 roku został profesorem macierzystej uczelni. W późniejszym czasie dwukrotnie piastował funkcję rektora (lata 1914/1915-1917/1918 i 1932/1933).
Józef Mehoffer przez całe życie czynnie działał w środowiskach artystycznych, był współzałożycielem TAP "Sztuka" i Towarzystwa Miłośników Historii i Zabytków Krakowa, członkiem SAP, Hagenbundu oraz Société Nationale des Beaux-Arts.
Józef Mehoffer, "Autoportret" (ok. 1898), Muzeum Narodowe w Krakowie
[Źródło: Zbiory cyfrowe MNK]
Malarstwo Józefa Mehoffera
Józef Mehoffer był artystą wszechstronnym, zajmował się malarstwem sztalugowym oraz monumentalnym (polichromia i witraż), grafiką i projektowaniem dekoracji wnętrz.
Międzynarodową sławę przyniosło artyście zwycięstwo w konkursie (1895) i zaprojektowanie zespołu witraży do katedry pw. św. Mikołaja we Fryburgu, choć Józef Mehoffer znany był już jako projektant przeszkleń do kościoła Mariackiego i katedry rzymskokatolickiej we Lwowie. W kolejnych latach nadal wykonywał kartony do witraży, wśród których należy wymienić koncepcje przeszkleń w katedrze na Wawelu, witraż w kaplicy zamku Chenaleyres w Szwajcarii czy okna w kościele pw. Najświętszego Serca Pana Jezusa w Turku, dla którego wykonywał on również polichromię ścian. Wśród ważniejszych monumentalnych realizacji Józefa Mehoffera wymienić można także polichromię skarbca na Wawelu i malowidła oraz mozaiki w katedrze ormiańskiej we Lwowie, a wśród projektów niezrealizowanych – polichromię tryforiów w krakowskim kościele Mariackim oraz katedry w Płocku. Artysta brał również udział w konkursie na kurtynę do Teatru Miejskiego w Krakowie.
W dziedzinie malarstwa sztalugowego sztuka Józefa Mehoffera wpisuje się w młodopolski nurt realizmu z dekoracyjnymi elementami secesji i dominującą rolą swobodnych, giętkich linii. Artysta najczęściej wykonywał portrety, ale malował również pejzaże, sceny rodzajowe i ogrodowe oraz obrazy o charakterze symboliczno-alegorycznym. Józef Mehoffer do sztuki podchodził raczej z tradycjonalizmem, który został mu wpojony jeszcze za czasów studenckich przez Jana Matejkę.
Malarz uprawiał również grafikę, projektował plakaty (również propagandowe, m.in. dot. Pożyczki Odrodzenia Polski), okładki, winiety i ilustracje, współpracował np. z miesięcznikiem "Chimera".
Duży wpływ na sztukę Józefa Mehoffera wywarł jego przyjaciel – Stanisław Wyspiański, z którym to znał się już od czasów nauki w Szkole Ćwiczeń pałacu Larischa, razem też uczyli się w krakowskim gimnazjum św. Anny, następnie studiowali w Krakowie i pracowali przy realizacji matejkowskiej polichromii prezbiterium Kościoła Mariackiego. Razem studiowali w Paryżu, gdzie przez pewien czas dzielili nawet jednej pokój-pracownię przy rue de l’Échaudé.
Relacja obu malarzy była często burzliwa, niejednokrotnie zahaczająca o rywalizację – ważna jednak dla obustronnego rozwoju artystycznego.
Józef Mehoffer - wystawy i kolekcje
Józef Mehoffer wystawiał swoje prace na licznych pokazach w kraju i za granicą, wielokrotnie otrzymując prestiżowe nagrody.
Największa kolekcja obrazów Józefa Mehoffera znajduje się obecnie w muzeum biograficznym Dom Mehoffera – oddziale Muzeum Narodowego w Krakowie. Jego obrazy, rysunki, projekty i pisma są również częścią kolekcji Muzeum Narodowego w Warszawie, Muzeum Narodowego w Poznaniu, Muzeum Narodowego we Wrocławiu i Muzeum Narodowego w Kielcach, Muzeum Uniwersytetu Jagiellońskiego, Muzeum Śląskiego w Katowicach, Muzeum Sztuki w Łodzi, Lwowskiej Galerii Sztuki czy wrocławskiego Ossolineum.
Przyjmujemy obrazy Józefa Mehoffera na aukcje sztuki - wycena obrazów, skup i sprzedaż aukcyjna sztuki Józefa Mehoffera.
Jeśli chcą Państwo sprzedać dzieła Józefa Mehoffera, zapraszamy do kontaktu [link].
Zobacz galerię obrazów Józefa Mehoffera w Krakowskim Domu Aukcyjnym [link].