AXENTOWICZ Teodor
Teodor Axentowicz - notowania aukcyjne
Aktualna oferta aukcyjna Teodora Axentowicza. Wyniki aukcyjne. Biografia
Zachęcamy do zgłaszania prac Teodora Axentowicza na aukcję [kontakt]
Tytuł: | Starość i młodość (Huculszczyzna) |
Technika: | pastel, gwasz, akwarela, papier naklejony na tekturę |
Wymiary: | 65 x 50 cm 88 x 73,5 cm (z oprawą) |
Uwagi: | Sygnowany śr.d.: "T. Axentowicz" Na odwrocie pieczęć krakowskiego magazynu przyborów malarskich Róży Aleksandrowicz. OPIS PRACY: W twórczości Teodora Axentowicza wielokrotnie uwidacznia się dosyć powszechna w sztuce Młodej Polski chłopomania. Artysta zafascynowany tematyką związaną z życiem wsi i polskim folklorem - ze szczególnym naciskiem na tereny Karpat, wielokrotnie tworzył kompozycje ukazujące huculskiego starca z młodą dziewczyną lub chłopcem. W tego rodzaju przedstawieniach malarz kontrastował wiek postaci, nadając tym samym swoim pracom wymowę symboliczną. Do tego typu dzieł należy prezentowany obraz "Starość i młodość (Huculszczyzna)". Obecna w pracy charakterystyczna fizjonomia starszego mężczyzny w kożuchu wielokrotnie pojawiała się w twórczości artysty. Podobnie subtelna postać dziewczyny w jasnoróżowej chuście na głowie i samo osadzenie kompozycji w zimowej scenerii jest symptomatyczne dla malarstwa Teodora Axentowicza. W tym konkretnym przykładzie chłód karpackiej zimy podkreślony został jeszcze przez gest ogrzewającej zmarznięte dłonie dziewczyny. Przedstawieni bohaterowie kompozycji ukazani zostali na tle białej połaci śniegu, wyraźnie odcinając się od niej kolorystycznie, co buduje przestrzeń w obrazie i skupia uwagę na pierwszym planie. Warto jednak na chwilę oderwać wzrok od pary Hucułów i przyjrzeć się wyjątkowo w kontekście podobnych obrazów malarza rozbudowanemu tłu. W oddali bowiem majaczą zaśnieżone wzniesienia oraz uśpione, pozbawione liści drzewa i krzewy. Pejzaż ożywiony został tajemniczą sylwetką przemierzającą pokryte śniegiem pola. |
![]() |
Tytuł: | Portret damy z broszą |
Technika: | olej, płótno |
Wymiary: | 74,5 x 56 cm 87 x 69 cm (z oprawą) |
Uwagi: | Sygnowany p.d.: "T. Axentowicz"
OPIS PRACY: Obraz wpisuje się w jeden z głównych nurtów twórczości Teodora Axentowicza, w którym dominują salonowe, reprezentacyjne kobiece portrety. Prace tego typu cechuje techniczna wirtuozeria i subtelna nastrojowość, będąca wynikiem zastosowania pastelowych barw i przygaszonego światła. Kobiece wizerunki autorstwa Teodora Axentowicza idealnie wpasowują się w liryczny charakter sztuki fin de siècle'u. W prezentowanym obrazie olejnym uwagę zwraca miękka, secesyjna linia, szlachetność zastosowanej wąskiej gamy barwnej i znakomite oddanie materii ukazanych tkanin. Delikatne, asymetryczne opuszczenie etoli z prawego ramienia damy dynamizuje statyczną z zasady kompozycję, odejmując nieco z powagi przedstawienia, a dodając w zamian nutę wdzięku i kobiecości. W "Portrecie damy z broszą" artysta w znamienny dla siebie sposób ukazał postać eleganckiej kobiety, która siedząc na fotelu z przepięknym, tkanym we florystyczne wzory oparciem, subtelnie uśmiecha się i spogląda łagodnym wzrokiem na odbiorcę. |
Sprzedane: | XXVII Aukcja Dzieł Sztuki (31 V 2023) |
Cena wywoławcza: | 35000 zł |
Cena uzyskana: | 40000 zł |
Tytuł: | Młodość i starość |
Technika: | olej, płótno (luzem) na tekturze |
Wymiary: | 39,8 x 35 cm 53,5 x 49 cm (z oprawą) |
Uwagi: | Sygnowany l.d.: "T. Axentowicz" Na odwrocie tektury odręczna opinia Mieczysława Orackiego-Serwina z 1946 roku na temat autentyczności obrazu. OPIS PRACY: Tematyka huculska pojawiała się się w twórczości Teodora Axentowicza już od lat 80. XIX wieku. Szczególnie chętnie artysta ukazywał sceny w aurze zimowej, kontrastując ciemne postaci Hucułów w tradycyjnych strojach z bielą połaci śniegu i zachowując przy tym prawdziwość przedstawiań - najczęściej ujmował bowiem styczniowe Święto Jordanu. Prezentowany obraz, choć będący przykładem rodzajowego portretu huculskiego na tle pokrytego śniegiem pejzażu z tradycyjną architekturą w tle, jest raczej kompozycją o charakterze symbolicznym. Poza kontrastem bieli i burej szarości uderza również napięcie kierunków oraz wieku młodej dziewczyny i doświadczonego życiem starca. Wspomniany kontrast starości i młodości oraz brzydoty i piękna inspirował artystę do malowania niezwykle emocjonalnych kompozycji. |
Sprzedane: | XX Aukcja Dzieł Sztuki (18 X 2022) |
Cena wywoławcza: | 25000 zł |
Cena uzyskana: | 25000 zł |
Tytuł: | Portret kobiety - tęsknota |
Technika: | pastel, ołówek, akwarela, papier |
Wymiary: | 71,5 x 53,6 cm 89,5 x 72 cm (wymiary z oprawą) |
Uwagi: | Sygnowany p.śr.: "T. axentowicz" Widoczne jest przetarganie papieru przy prawej krawędzi pracy. W lewym dolnym rogu zauważalne jest lekkie sfalowanie podłoża. OPIS PRACY: Oferowany na VIII Aukcji Dzieł Sztuki obraz Teodora Axentowicza wpisuje się w dominujący w twórczości tego artysty nurt malarstwa portretowego, w którym przeważały pastelowe wizerunki pięknych kobiet. Prezentowana praca jest jednak pod wieloma względami wyjątkowa, gdyż nie stanowi ona ani portretu reprezentacyjnego, ani też zmysłowego, pełnego powabu kobiecego wizerunku. "Portret kobiety - tęsknota" postrzegać należy raczej jako psychologiczny obraz błądzącej myślami młodej kobiety ogarniętej pewną emocją. Ciekawym, a przy tym zagadkowym elementem obrazu jest jego tło, z którego wyłania się wizja - groteskowa, nieco zdeformowana twarz o przymkniętych oczach i otwartych ustach. Jak należy ją rozumieć? Choć w pierwszym momencie budzi ona nawet skojarzenia z Zefirem Botticellego czy, bliżej, z tajemniczą postacią z innej pastelowej pracy Teodora Axentowicza - "Portretu dziewczyny", z ok. 1910 roku ze zbiorów Muzeum Okręgowego w Toruniu, tutaj wydaje się ona być unaocznionym stanem ducha sportretowanej kobiety. Nieobecny, skierowany poza pole obrazowe wzrok błyszczących oczu rudowłosej, jej poważna twarz i silnie zaciśnięta na fałdzie szafirowego materiału dłoń sugeruje, że uczuciem tym może być właśnie przeszywająca tęsknota. Poza samą warstwą znaczeniowo-treściową, warto przyjrzeć się formalnym aspektom obrazu Teodora Axentowicza. By osiągnąć mistrzowski efekt artysta poza pastelami posłużył się dodatkowo ołówkiem – dla precyzyjnego oddania szczegółów twarzy oraz akwarelą – dla uzyskania głębi kolorystycznej pewnych fragmentów i delikatniejszego zarysowania struktury tła. Ekspresyjny, nerwowy wręcz sposób prowadzenia pastelu, a jednocześnie lekkość i wirtuozeria kreski czynią omawianą pracę obrazem o wyjątkowych walorach artystycznych. Sumą opisanych wyżej elementów kompozycyjnych, treściowych i formalnych jest dzieło zachwycające, będące cennym świadectwem secesyjno-emocjonalnej sztuki polskiej około roku 1900. |
Sprzedane: | VIII Aukcja Dzieł Sztuki (14 IV 2021) |
Cena wywoławcza: | 30000 zł |
Cena uzyskana: | 53000 zł |
Tytuł: | Starość i młodość |
Technika: | olej, tektura |
Wymiary: | 35 x 27 cm 49,5 x 41 cm (z oprawą) |
Uwagi: | sygnowany l.d.: "T axentowicz" Na odwrocie znajduje się ekspertyza Stanisława Dąbrowskiego. opis pracy: Tematem często powtarzanym przez Teodora Axentowicza było przedstawienie huculskiego starca z młodą dziewczyną lub chłopcem. Kontrast starości i młodości oraz brzydoty i piękna inspirował artystę do malowania niezwykle emocjonalnych, budzących współczucie obrazów. W prezentowanej pracy malarz ukazał starca w kożuchu oraz wpatrzonego w widza młodego chłopca ubranego w kaftan. Poza wspomnianym kontrastem, symboliczno-emocjonalny wymiar dzieła wzmacniają dodatkowo atrybuty bohaterów obrazu – trzymany w lewej ręce przez starca, odwrócony dnem kapelusz oraz zielony dzban w rękach dziecka. Charakterystyczna fizjonomia przedstawionego w pracy mężczyzny kilkukrotnie pojawiała się w twórczości Teodora Axentowicza. Malarz chętnie powielał wizerunek starca w ukazywanych w zimowej aurze procesjach kościelnych odbywających się z okazji święta Ofiarowania Pańskiego (Matki Bożej Gromnicznej), zawsze zestawiając go z postacią dziecka. |
Sprzedane: | II Aukcja Dzieł Sztuki |
Cena wywoławcza: | 28000 zł |
Cena uzyskana: | 43000 zł |
TEODOR AXENTOWICZ
Teodor Axentowicz
[źródło: Narodowe Archiwum Cyfrowe]
Teodor Axentowicz urodził się w 1859 roku w Braszowie, zmarł w 1938 roku w Krakowie. Edukację artystyczną rozpoczął w 1879 roku w Akademii Sztuk Pięknych w Monachium, gdzie studiował pod kierunkiem Gabriela von Hackla, Aleksandra Wagnera oraz Gyuli Benczura. W okresie 1882-1895 Teodor Axentowicz przebywał w Paryżu. W stolicy Francji przez pewien czas kontynuował naukę w pracowni artysty Emile'a Augusta Carolus-Duranda. Tworzył wtedy ilustracje do popularnych paryskich czasopism "Le Monde Illustré", "L'Illustration" i "Figaro", zarabiał także jako kopista prac dawnych mistrzów oraz portrecista. Dzięki malowanym przez niego salonowym wizerunkom kobiet z elit intelektualnych zdobył powszechne uznanie, a w 1891 roku został członkiem Société Nationale des Beaux-Arts. Z Paryża wielokrotnie podróżował do Londynu, Teodor Axentowicz był jednym z nielicznych polskich artystów przełomu wieków o takiej znajomości ówczesnej sztuki angielskiej.
Po powrocie do kraju w 1895 roku objął stanowisko profesora w krakowskiej Szkole Sztuk Pięknych (od 1900 roku Akademii Sztuk Pięknych) i piastował je aż do roku 1934. W latach 1910-1911 oraz 1927-1928 pełnił funkcję rektora tej uczelni. W międzyczasie, w 1897 roku, Teodor Axentowicz założył szkołę malarstwa dla kobiet. Należał również do grona założycieli Towarzystwa Artystów Polskich "Sztuka" mającego na celu reprezentowanie polskiej sztuki w środowiskach międzynarodowych. Organizował wystawy polskich artystów za granicą, m.in. w Rzymie, Wenecji, Monachium czy St. Louis. Poza tym był członkiem Secesji Wiedeńskiej oraz Towarzystwa Miłośników Historii i Zabytków Krakowa.
Malarstwo Teodora Axentowicza
Na rozwój stylu sztuki Teodora Axentowicza duży wpływ miało nowoczesne malarstwo angielskie i amerykańskie oraz twórczość włoskich renesansowych mistrzów. Artysta malował najczęściej w technice olejnej i pastelowej.
W jego twórczości dominują dwa nurty tematyczne. Teodor Axentowicz zajmował się on po pierwsze wspomnianym już malarstwem portretowym, przedstawiał głównie kobiety – zarówno w typie reprezentacyjnym, jak i w bardziej prywatnych czy intymnych ujęciach, malował też akty. Rzadziej wykonywał męskie portrety o raczej oficjalnym charakterze.
Teodor Axentowicz, "Starość i młodość", kolekcja prywatna
Fot. Krakowski Dom Aukcyjny
Druga gałąź twórczości Teodora Axentowicza wiąże się z młodopolską fascynacją artystów wsią i folklorem. Artysta utrwalał bowiem pejzaże, sceny z życia codziennego Hucułów, często sięgał także do rodzimej, ormiańskiej kultury, m.in. w obrazach "Ormianie w Polsce". Prace artysty niekiedy posiadają również wymiar symboliczny. Tematem często powtarzanym przez Teodora Axentowicza było przedstawienie huculskiego starca z młodą dziewczyną lub chłopcem. Kontrast starości i młodości oraz brzydoty i piękna inspirował artystę do malowania niezwykle emocjonalnych, budzących współczucie obrazów. Charakterystyczna fizjonomia przedstawionego w prezentowanej obok pracy "Starość i młodość" mężczyzny kilkukrotnie pojawiała się w twórczości artysty. Malarz chętnie powielał wizerunek starca w ukazywanych w zimowej aurze procesjach kościelnych odbywających się z okazji święta Ofiarowania Pańskiego (Matki Bożej Gromnicznej), zawsze zestawiając go z postacią dziecka.
Warto w tym miejscu wspomnieć również o jednym z historyczno-realistycznych epizodów w historii twórczości Teodora Axentowicza, a mianowicie o jego zainaugurowanej już w 1894 roku współpracy z Janem Styką, Wojciechem Kossakiem i innymi malarzami przy pracy nad słynną "Panoramą Racławicką".
Teodor Axentowicz zajmował się również malarstwem monumentalnym i projektowaniem, był autorem projektu witraży, ołtarza i ambony katedry ormiańskiej we Lwowie.
Teodor Axentowicz - wystawy i kolekcje
Teodor Axentowicz wiele wystawiał, uczestniczył w niemal wszystkich wystawach TAP "Sztuka". Po śmierci artysty w krakowskim TPSP zorganizowano wystawę pośmiertną jego prac (1938-1939). W 1998 roku natomiast w Muzeum Narodowym w Krakowie oraz Muzeum Śląskim w Katowicach odbyła się ekspozycja monograficzna poświęcona sylwetce Teodora Axentowicza.
Obrazy Teodora Axentowicza znajdują się w wielu kolekcjach prywatnych i muzealnych, m.in. w zbiorach Muzeum Narodowego w Warszawie i Krakowie, Muzeum Śląskiego w Katowicach, Muzeum Historycznego w Sanoku, Muzeum Okręgowego w Toruniu czy we Lwowskiej Narodowej Galerii Sztuki.

Przyjmujemy obrazy Teodora Axentowicza na aukcje sztuki - wycena obrazów, skup i sprzedaż aukcyjna sztuki Teodora Axentowicza.
Jeśli chcą Państwo sprzedać dzieła Teodora Axentowicza, zapraszamy do kontaktu [link].
Zobacz galerię obrazów Teodora Axentowicza w Krakowskim Domu Aukcyjnym [link].
