II Aukcja Dzieł Sztuki
Data aukcji: 2019-10-19
II Aukcja Dzieł Sztuki
19 października 2019 - godz. 19.00 Hotel Holiday Inn
Kraków - Wielopole 4 Rejestracja uczestników aukcji rozpocznie się o godz. 18.00
|
Wystawa przedaukcyjna 7-18 X 2019 godz. 10-18 19 października (sobota), w godz. 10.00-18.45 Krakowski Dom Aukcyjny - ul. Starowiślna 14Istnieje możliwość odbioru wylicytowanych prac w niedzielę 20 X. |
LOT 1 | ID: 002001 |
JAXA-MAŁACHOWSKI Soter August BIOGRAFIA | |
Tytuł: | Hel (1933) |
Technika: | gwasz, tektura |
Wymiary: | 23,7 x 30,7 cm 31,5 x 38,7 cm (z oprawą) |
Uwagi: | sygnowany p.d.: „S Jaxa | 1933” opis pracy: Twórczość Sotera Augusta Jaxy-Małachowskiego jest szczególnie znana z malowanych przez artystę pejzaży marynistycznych doskonale oddających nastrój danego miejsca. Malarz chętnie ukazywał widoki Helu, czego przykład stanowi prezentowana praca. Artysta ujął w niej widoczne z oddali wybrzeże helskie z charakterystyczną budowlą obecnie zdesakralizowanego ewangelickiego kościoła św. Piotra i Pawła. Na pierwszym planie znajduje się porośnięty roślinnością brzeg, zapewne z okolic Orłowa. Obraz namalowany został z lekkością, w typowej dla artysty stonowanej, pastelowej gamie barwnej z cynobrowo-błękitnymi akcentami. |
Cena wywoławcza: | 2600 zł |
Cena uzyskana: | 4200 zł |
LOT 2 | ID: 002002 |
JAXA-MAŁACHOWSKI Soter August BIOGRAFIA | |
Tytuł: | Giewont zimą (1926) |
Technika: | akwarela, gwasz, tempera, tektura |
Wymiary: | 31 x 35 cm 35,5 x 40,7 cm (z oprawą) |
Uwagi: | sygnowany p.d.: „S Jaxa” opis pracy: Prezentowana praca przedstawia zimowy pejzaż tatrzański - widok na Giewont z Butorowego Wierchu. Na pierwszym planie artysta ujął przykryte połacią śniegu wzniesienie i przyprószone bielą świerki. Nieco dalej znajdują się typowe góralskie chaty wzniesione w konstrukcji zrębowej. W oddali widnieje pasmo gór z Giewontem, na którym stoi wzniesiony w 1901 roku krzyż. Obraz jest malowany w charakterystycznej dla artysty lekkiej, jasnej kolorystyce. Gama barwna jest wąska, ogranicza się do odcieni błękitu i zieleni z akcentami brązu. |
Cena wywoławcza: | 2800 zł |
Cena uzyskana: | 6500 zł |
LOT 3 | ID: 002003 |
FRYCZ Karol BIOGRAFIA | |
Tytuł: | Helena Sulima jako Rachel w sztuce Stanisława Wyspiańskiego "Wesele" z "Teki Melpomeny" (1904) |
Technika: | litografia barwna, papier |
Wymiary: | 29,5 x 15 cm (w świetle) 49 x 33,5 cm (z oprawą) |
Uwagi: | sygnowana na płycie monogramem p.d.: "FK" napis na płycie śr.g.: "Rachel" opis pracy: Grafika Karola Frycza przedstawia cenioną na początku XX wieku młodą aktorkę Helenę Sulimę w roli Racheli z „Wesela” Stanisława Wyspiańskiego, którego premiera w krakowskim Teatrze Miejskim miała miejsce w 1901 roku. Rachel była córką bogatego Żyda, kobietą wykształconą, o poetyckim usposobieniu, zafascynowaną młodopolską kulturą i sztuką. Aktorka została ukazana w czarnej sukni o modnym wówczas kroju, z narzuconym na ramiona czerwonym szalem. |
Cena wywoławcza: | 1000 zł |
Cena uzyskana: | 1200 zł |
LOT 4 | ID: 002004 |
FRYCZ Karol BIOGRAFIA | |
Tytuł: | Król w podziemiach ze sztuki Jerzego Żuławskiego "Eros i Psyche" z "Teki Melpomeny" (1904) |
Technika: | litografia barwna, papier |
Wymiary: | 44,5 x 59,5 cm 63 x 78 cm (z oprawą) |
Uwagi: | opis na płycie p.g.: "Eros i Psyche | Król K." opis pracy: Praca Karola Frycza przedstawia scenę z rozdziału siódmego sztuki „Eros i Psyche” (1903) Jerzego Żuławskiego, wystawionej w lutym 1904 roku w Teatrze Miejskim w Krakowie. Artysta przedstawił króla Blaksa (granego przez Józefa Sosnowskiego) bardzo wiernie trzymając się jego opisu z didaskaliów dramatu. Za władcą widnieje jego orszak, przed nim kłaniające się sylwetki Przemówiciela i Dozorcy. Król przed momentem został wniesiony na tronie do lochów więzienia, w którym przetrzymywana jest pominięta na litografii Psyche. Praca charakteryzuje się syntetycznym, groteskowym ujęciem form i postaci, typowym dla karykatury. Ciemne, wydobywane z cienia sylwetki sług kontrastują z potęgą ukazanego w królewskich kolorach złota i purpury Blaksa. PRACA NIEDOSTĘPNA |
Estymacja: | 1500 - 2000 zł |
LOT 5 | ID: 002005 |
RZECKI-SZRENIAWA Stanisław BIOGRAFIA | |
Tytuł: | Helena Sulima jako Jessyka w "Kupcu Weneckim" Williama Szekspira z "Teki Melpomeny" (1904) |
Technika: | litografia barwna, papier |
Wymiary: | 33,5 x 11,5 cm (w świetle) 54,5 x 31,5 cm (z oprawą) |
Uwagi: | sygnowana na płycie śr.: "Sz R" opis pracy: Stanisław Rzecki-Szreniawa przedstawił cenioną za swój talent i urodę młodą aktorkę Helenę Sulimę w roli Jessyki z „Kupca Weneckiego” Williama Szekspira, którego premiera w Teatrze Miejskim w Krakowie miała miejsce w marcu 1904 roku. Bohaterka dramatu jest piękną córką Shylocka, bogatego żydowskiego kupca udzielającego lichwy. W toku rozwoju akcji dramatu Jessyka okrada i opuszcza swojego ojca, wybierając osobiste szczęście i związek z jej ukochanym, Lorencem. Artysta przedstawił aktorkę jako niezwykle smukłą, esowato wygiętą postać w gustownym stroju z ozdobnym, siateczkowym beretem na głowie. PRACA NIEDOSTĘPNA |
Estymacja: | 1500 - 2000 zł |
LOT 6 | ID: 002006 |
KUCZBORSKI Stanisław BIOGRAFIA | |
Tytuł: | Taniec Chochoła z "Teki Melpomeny" (1904) |
Technika: | litografia barwna, papier |
Wymiary: | 27,5 x 38 cm (w świetle) 48,5 x 58 cm (z oprawą) |
Uwagi: | sygnowana na płycie l.d.: "St. Kuczborski" opis pracy: Prezentowana praca przedstawia finałowy moment „Wesela” Stanisława Wyspiańskiego. Stanisław Kuczborski w sposób humorystyczny sparafrazował symboliczną scenę dramatu, stosując przy okazji pastisz stylu i tematyki twórczości Witolda Wojtkiewicza. Artysta przeistoczył tu bowiem aktorów w typ znanych z dzieł Wojtkiewicza niepokojących dzieci. Pozostający poza główną sceną przedstawienia dłubiący w nosie chłopczyk z szabelką jest natomiast karykaturalnym ujęciem ówczesnego dyrektora Teatru Miejskiego, Józefa Kotarbińskiego. Ciepła i bajkowa kolorystyka pracy pogłębia wrażenie nadrealności sceny. PRACA NIEDOSTĘPNA |
Estymacja: | 1500 - 2000 zł |
LOT 7 | ID: 002007 |
RYCHTER-JANOWSKA Bronisława BIOGRAFIA | |
Tytuł: | Scena w Wenecji z gondolą |
Technika: | olej, tektura |
Wymiary: | 20 x 28,5 cm (w świetle) 40,5 x 48 cm (z oprawą) |
Uwagi: | sygnowany l.d.: „B. R-JANOWSKA.” opis pracy: Obraz Bronisławy Rychter-Janowskiej przedstawia krajobraz Wenecji. Na pierwszym planie artystka ujęła kanał z płynącą po nim charakterystyczną wenecką gondolą, w kierunku której po schodach zdąża elegancko ubrana kobieta z dzieckiem. Wybrzeże kanału obudowane jest arkadową architekturą ze ścianami oplecionymi gęstym bluszczem i kwiatami. W oddali widoczne są wysokie drzewa. Praca malowana jest krótkimi pociągnięciami pędzla, z impastowym potraktowaniem partii bujnej roślinności. Gama barwna jest wąska, ogranicza się niemalże do odcieni zieleni i błękitu z akcentami czerwieni i cynobru. |
Cena wywoławcza: | 5000 zł |
Cena uzyskana: | 5000 zł |
LOT 8 | ID: 002008 |
RYCHTER-JANOWSKA Bronisława BIOGRAFIA | |
Tytuł: | Pejzaż z plażą |
Technika: | olej, tektura |
Wymiary: | 25,5 x 35,5 cm 32 x 42 cm (z oprawą) |
Uwagi: | sygnowany p.d.: „B. RYCHTER-JANOWSKA.” PRACA NIEDOSTĘPNA |
Estymacja: | 3500 - 5000 zł |
LOT 9 | ID: 002009 |
ACEDAŃSKI Zygmunt BIOGRAFIA | |
Tytuł: | Widok na cerkiew Wołoską we Lwowie |
Technika: | akwarela, gwasz, papier |
Wymiary: | 37,5 x 13,5 cm (w świetle) 63 x 34 cm (z oprawą) |
Uwagi: | sygnowany l.d.: „Z. ACEDAŃSKI” PRACA NIEDOSTĘPNA |
Estymacja: | 1500 - 2000 zł |
LOT 10 | ID: 002010 |
HOFMAN Wlastimil BIOGRAFIA | |
Tytuł: | Melancholia (1921) |
Technika: | olej, tektura |
Wymiary: | 21 x 18 cm 41,5 x 38,5 cm (z oprawą) |
Uwagi: | sygnowany l.g.: "Wlastimil Hofman 1921"
opis pracy: Obraz Wlastimila Hofmana przedstawia popiersie dziewczynki ujętej en trois quarts. W tle rozciągają się połacie równin i jasnobłękitne niebo. Po lewej stronie, w oddali, zostały przedstawione dwie kroczące postaci aniołów. Prezentowana praca jest przykładem znamiennych dla twórczości Wlastimila Hofmana lirycznych kompozycji ukazujących ludzi i istoty fantastyczne na tle pejzażu. Motyw ujętej w oddali pary aniołów nadaje pracy głębsze znaczenie: niebiańskie postaci z jednej strony symbolizują istnienie lepszego świata, z drugiej zaś mogą być wcieleniem Thanatos – zbliżającej się śmierci. Obraz malowany jest gęstą, niemal suchą farbą, z pozostawieniem widocznych śladów włosia pędzla. Artysta użył charakterystycznej, pastelowej gamy zimnych barw. |
Cena wywoławcza: | 9000 zł |
Cena uzyskana: | 15000 zł |
LOT 11 | ID: 002011 |
FAŁAT Julian BIOGRAFIA | |
Tytuł: | Portret Jabłonowskiego |
Technika: | akwarela, ołówek, karton |
Wymiary: | 24 x 19,5 cm (w świetle) 36,4 x 32 cm (z oprawą) |
Uwagi: | sygnowany l.d.: „ J Fałat” opis na odwrocie: „Portret Jabłonowskiego | … J. N… | 1939 r” opis pracy: Praca Juliana Fałata przedstawia popiersie eleganckiego mężczyzny w dojrzałym wieku. Twarz sportretowanego jest poważna, jego głęboko osadzone oczy ze skupieniem wpatrzone są przed siebie. Artysta przedstawił modela na neutralnym, burgundowym tle. Praca charakteryzuje się doskonałym warsztatem, płynnie walorowane plamy barwne świadczą o mistrzowskim opanowaniu techniki akwareli przez malarza. „Portret Jabłonowskiego” wpisuje się w zespół pełnych powagi i dumy akwarelowych wizerunków męskich malowanych przez Juliana Fałata. PRACA NIEDOSTĘPNA |
Estymacja: | 15000 - 20000 zł |
LOT 12 | ID: 002012 |
ELJASZ–RADZIKOWSKI Walery BIOGRAFIA | |
Tytuł: | Wodogrzmoty Mickiewicza w Tatrach Wysokich |
Technika: | akwarela, gwasz, tektura |
Wymiary: | 29 x 23,5 cm (w świetle) 51,5 x 43,5 cm (z oprawą) |
Uwagi: | sygnowany p.d.: „Walery Eljasz | Radzikowski” opis pracy: Praca Walerego Eljasza-Radzikowskiego przedstawia widok na dolną część Wodogrzmotów Mickiewicza, czyli Niżni Grzmot, dzisiaj niedostępny dla turystów. Ponad wodospadem widnieje kamienny most, wzniesiony w 1900 roku podczas budowy nowej drogi jezdnej do Morskiego Oka. Wodogrzmoty Mickiewicza były miejscem szczególnym dla artysty – miłośnika Tatr, ponieważ w 1879 roku to on właśnie, wraz z przewodnikiem Maciejem Sieczką, jako pierwszy dotarł w to miejsce. Prezentowana praca wpisuje się w akwarelowy nurt twórczości Walerego Eljasza-Radzikowskiego, w którym artysta ujmował widoki tatrzańskie wykorzystując stonowaną paletę barwną z dominantą odcieni zieleni, brązu i szarości. |
Cena wywoławcza: | 3000 zł |
Cena uzyskana: | 3600 zł |
LOT 13 | ID: 002013 |
FILIPKIEWICZ Stefan BIOGRAFIA | |
Tytuł: | Widok na Nosal |
Technika: | akwarela, gwasz, karton |
Wymiary: | 35 x 49,5 cm 50 x 65 cm (z oprawą) |
Uwagi: | sygnowany p.d.: „Stefan Filipkiewicz” opis pracy: Obraz Stefana Filipkiewicza przedstawia zimowy widok na pasmo Tatr z Toporowej Cyrhli, która jest najwyżej położoną częścią Zakopanego. Na pierwszym planie widoczne są typowe dla architektury góralskiej drewniane domostwa. W oddali, po lewej stronie kompozycji znajduje się Nosal, w centrum zaznacza się zarys Kasprowego Wierchu. Najwyższa partia gór jest jednak niemal niewidoczna ze względu na utlenienie się farb w tej partii obrazu. |
Cena wywoławcza: | 3800 zł |
Cena uzyskana: | 5600 zł |
LOT 14 | ID: 002014 |
FILIPKIEWICZ Stefan BIOGRAFIA | |
Tytuł: | Piwonie (1937) |
Technika: | olej, tektura |
Wymiary: | 50 x 69,5 cm 66,5 x 86,5 cm (z oprawą) |
Uwagi: | sygnowany p.d.: „Stefan Filipkiewicz | - 28.X 1937 -” PRACA NIEDOSTĘPNA |
Estymacja: | 6000 - 7000 zł |
LOT 15 | ID: 002015 |
AXENTOWICZ Teodor BIOGRAFIA | |
Tytuł: | Starość i młodość |
Technika: | olej, tektura |
Wymiary: | 35 x 27 cm 49,5 x 41 cm (z oprawą) |
Uwagi: | sygnowany l.d.: "T axentowicz" Na odwrocie znajduje się ekspertyza Stanisława Dąbrowskiego. opis pracy: Tematem często powtarzanym przez Teodora Axentowicza było przedstawienie huculskiego starca z młodą dziewczyną lub chłopcem. Kontrast starości i młodości oraz brzydoty i piękna inspirował artystę do malowania niezwykle emocjonalnych, budzących współczucie obrazów. W prezentowanej pracy malarz ukazał starca w kożuchu oraz wpatrzonego w widza młodego chłopca ubranego w kaftan. Poza wspomnianym kontrastem, symboliczno-emocjonalny wymiar dzieła wzmacniają dodatkowo atrybuty bohaterów obrazu – trzymany w lewej ręce przez starca, odwrócony dnem kapelusz oraz zielony dzban w rękach dziecka. Charakterystyczna fizjonomia przedstawionego w pracy mężczyzny kilkukrotnie pojawiała się w twórczości Teodora Axentowicza. Malarz chętnie powielał wizerunek starca w ukazywanych w zimowej aurze procesjach kościelnych odbywających się z okazji święta Ofiarowania Pańskiego (Matki Bożej Gromnicznej), zawsze zestawiając go z postacią dziecka. |
Cena wywoławcza: | 28000 zł |
Cena uzyskana: | 43000 zł |
LOT 16 | ID: 002016 |
KOSSAK Jerzy BIOGRAFIA | |
Tytuł: | Wesele krakowskie wraca od ślubu (1945) |
Technika: | olej, płyta |
Wymiary: | 48,5 x 69,5 cm 64 x 85 cm (z oprawą) |
Uwagi: | sygnowany l.d.: "Jerzy Kossak | 1945" Na odwrocie pieczęć Jerzego Kossaka. Obraz jest reprodukowany w publikacji Kazimierza Olszańskiego "Jerzy Kossak", Wrocław-Warszawa-Kraków 1992. opis pracy: Temat wesel krakowskich był dosyć popularny w twórczości Jerzego Kossaka. Praca "Wesele krakowskie wraca od ślubu" jest jednym z późniejszych obrazów przedstawiających ten temat. Malarz ukazał w nim pędzącego na koniu pana młodego z towarzyszem. Za nimi podąża wóz, w którym jadą ubrane w odświętne stroje kobiety oraz muzykująca orkiestra. W tle widoczny jest krajobraz wiejski z krytymi strzechą domami i fasadą kościoła. Uwagę widza skupiają kolorystyczne akcenty krakowskich ludowych strojów przedstawionych postaci. |
Cena wywoławcza: | 12000 zł |
Cena uzyskana: | 14000 zł |
LOT 17 | ID: 002017 |
KOSSAK Karol BIOGRAFIA | |
Tytuł: | Tatarów (1938) |
Technika: | akwarela, karton |
Wymiary: | 33 x 49,5 cm (w świetle) 50,5 x 66,5 cm (z oprawą) |
Uwagi: | sygnowany p.d.: "KAROL KOSSAK | TATARÓW 1938" |
Estymacja: | 2000 - 3000 zł |
LOT 18 | ID: 002018 |
KRZYŻAK Mieczysław BIOGRAFIA | |
Tytuł: | Patrol |
Technika: | olej, płótno |
Wymiary: | 49,5 x 69,5 cm 67 x 87 cm (z oprawą) |
Uwagi: | sygnowany p.d.: „M. Krzyżak” |
Cena wywoławcza: | 3500 zł |
Cena uzyskana: | 6500 zł |
LOT 19 | ID: 002019 |
POTRZEBOWSKI Jerzy BIOGRAFIA | |
Tytuł: | Widok na Wzgórze Wawelskie (1961) |
Technika: | olej, płótno |
Wymiary: | 93 x 133 cm 114 x 155 cm (z oprawą) |
Uwagi: | sygnowany p.d.: "Jerzy Potrzebowski | 1961" opis pracy: Wielkoformatowy obraz Jerzego Potrzebowskiego ukazuje nastrojowy, jesienny widok na bulwary wiślane i Wzgórze Wawelskie. Weduta została uzupełniona sztafażem, na brzegu rzeki odpoczywają i spacerują ludzie. Artysta ukazał architekturę miasta w sposób realistyczny, ze szkicowym zaznaczeniem szczegółów. Praca malowana jest ekspresyjnie, z impastowym potraktowaniem partii wybrzeża i koron drzew. Warto zwrócić uwagę na swoistą wyjątkowość prezentowanego obrazu, gdyż wielkoformatowe pejzaże miejskie są rzadkością w twórczości Jerzego Potrzebowskiego. |
Cena wywoławcza: | 9000 zł |
Cena uzyskana: | 9000 zł |
LOT 20 | ID: 002020 |
POTRZEBOWSKI Jerzy BIOGRAFIA | |
Tytuł: | Pędzący zaprzęg |
Technika: | olej, płótno |
Wymiary: | 68,5 x 98,5 cm (w świetle) 80 x 110 cm (z oprawą) |
Uwagi: | sygnowany p.d.: "Jerzy Potrzebowski" |
Cena wywoławcza: | 4800 zł |
Cena uzyskana: | 4800 zł |
LOT 21 | ID: 002021 |
SŁABIAK Juliusz BIOGRAFIA | |
Tytuł: | Rynek Główny w Krakowie |
Technika: | olej, tektura |
Wymiary: | 24 x 35 cm 36 x 47 cm (z oprawą) |
Uwagi: | sygnowany l.d.: „Juliusz Słabiak”” PRACA NIEDOSTĘPNA |
Estymacja: | 2000 - 3000 zł |
LOT 22 | ID: 002022 |
MALCZEWSKI Jacek BIOGRAFIA | |
Tytuł: | Portret Agaty Pancerz w Lusławicach (1926) |
Technika: | olej, płótno |
Wymiary: | 50,5 x 28,5 cm 69,5 x 47,5 cm (z oprawą) |
Uwagi: | sygnowany l.g.: "J Malczewski 1926" Praca została poddana konserwacji, polegającej na wklejeniu pasów dublażowych.” PRACA NIEDOSTĘPNA |
Estymacja: | 80000 - 100000 zł |
LOT 23 | ID: 002023 |
CHRZANOWSKI Antoni BIOGRAFIA | |
Tytuł: | Zabytkowy spichlerz we Wróblowicach pod Krakowem (1936) |
Technika: | olej, karton |
Wymiary: | 26,5 x 36,4 cm (w świetle) 40 x 50 cm (z ramą) |
Uwagi: | sygnowany l.d.: "ANTONI CHRZANOWSKI" Na odwrocie autorski opis obrazu: "Zabytkowy spichlerz" w Wróblowicach pod Krakowem (z pierwszej połowy 18 wieku?) | A. Chrzanowski | Wróblowice 1936 | adres: Kraków Św. Sebastiana 10 m 7 | tel. 222 - 97" PRACA NIEDOSTĘPNA |
Estymacja: | 2500 - 3500 zł |
LOT 24 | ID: 002024 |
SETKOWICZ Adam BIOGRAFIA | |
Tytuł: | Pejzaż z kościołem |
Technika: | olej, płótno naklejone na tekturę |
Wymiary: | 20 x 30 cm (w świetle) 35 x 45,5 cm (z oprawą) |
Uwagi: | sygnowany l.d.: „A. Setkowicz |
Cena wywoławcza: | 2500 zł |
Cena uzyskana: | 2800 zł |
LOT 25 | ID: 002025 |
WYGRZYWALSKI Feliks Michał BIOGRAFIA | |
Tytuł: | Modlący się Arabowie |
Technika: | olej, sklejka |
Wymiary: | 50 x 70 cm 64 x 84 cm (z oprawą) |
Uwagi: | sygnowany p.d.: „F. M. Wygrzywalski” opis pracy: Obraz Feliksa Michała Wygrzywalskiego przedstawia trzech Arabów odmawiających na pustyni rytualną modlitwę salat. Artysta doskonale uchwycił atmosferę ciepłego powietrza Wschodu oraz barwne stroje i sadżdżady muzułmanów. Tematyka orientalna była jednym w głównych nurtów w twórczości Feliksa Michała Wygrzywalskiego. Artysta często przedstawiał sceny z życia Arabów, ich targi, pracę, odpoczynek czy właśnie modlitwę. |
Cena wywoławcza: | 9000 zł |
Cena uzyskana: | 9000 zł |
LOT 26 | ID: 002026 |
UZIEMBŁO Henryk BIOGRAFIA | |
Tytuł: | Morze pod Salaminą (1938) |
Technika: | olej, płótno |
Wymiary: | 51,5 x 88,5 cm 70 x 106,5 cm (z oprawą) |
Uwagi: | sygnowany p.d.: “HENRYK UZIEMBŁO”
Na odwrocie dwie naklejki Towarzystwa Przyjaciół Sztuk Pięknych w Krakowie. Na blejtramie autorski opis czarną farbą. opis pracy: Praca Henryka Uziembły ukazuje widok na Morze Egejskie z greckiej wyspy Salamina. Artysta na pierwszym planie ujął skały, o które rozbijają się spienione fale morskie. Nieco dalej znajduje się niewielka wysepka z cyprysami oraz białymi budynkami z czerwonymi dachami. W tle widnieje górzyste wybrzeże Salaminy. Henryk Uziembło w sposób mistrzowski ujął przejścia tonalne, budując głębię perspektywą powietrzną oraz impastowym potraktowaniem fal. |
Cena wywoławcza: | 13000 zł |
Cena uzyskana: | 16500 zł |
LOT 27 | ID: 002027 |
ŚLIMAKOWSKI Tadeusz BIOGRAFIA | |
Tytuł: | Portret mężczyzny (1940) |
Technika: | olej, tektura |
Wymiary: | 31,5 x 23,5 cm (w świetle) 38 x 30,5 cm (z oprawą) |
Uwagi: | sygnowany p.d.: „Slimakowski. 940” Praca posiada spękania warstwy malatury. PRACA NIEDOSTĘPNA |
Estymacja: | 2000 - 3000 zł |
LOT 28 | ID: 002028 |
DZWONKOWSKI Aleksander BIOGRAFIA | |
Tytuł: | Złotowłosa (1923) |
Technika: | olej, tektura |
Wymiary: | 47,8 x 36 cm |
Uwagi: | Sygnowany na odwrocie: "A Dzwonkowski | 1923"
Ta praca jest dostępna w ofercie galeryjnej na www.galeria-attis.pl [KONTAKT w sprawie obrazu] |
Estymacja: | 3000 - 4000 zł |
LOT 29 | ID: 002029 |
HAYDEN Henryk BIOGRAFIA | |
Tytuł: | Martwa natura (1968) |
Technika: | litografia barwna, papier, edycja 126/150 |
Wymiary: | 49 x 65 cm (w świetle) 64,3 x 80,3 cm (z oprawą) |
Uwagi: | sygnowana p.d.: "Hayden 1968" PRACA NIEDOSTĘPNA |
Estymacja: | 2000 - 2500 zł |
LOT 30 | ID: 002030 |
CHWISTEK Leon BIOGRAFIA | |
Tytuł: | Akt kobiecy (lata 20.) |
Technika: | akwarela, papier |
Wymiary: | 15,7 x 13,2 cm (w świetle) 54,5 x 44,5 cm (z oprawą) |
Uwagi: | Pochodzenie pracy: rodzina artysty. PRACA NIEDOSTĘPNA |
Estymacja: | 5000 - 6000 zł |
O aukcji
II Aukcja Dzieł Sztuki
Na II Aukcję Dzieł Sztuki w Krakowskim Domu Aukcyjnym, która odbędzie się 19 października (sobota) o godz. 19.00 zapraszamy wszystkich pasjonatów sztuki dawnej jak i współczesnej. W ofercie aukcyjnej znajdują się 74 obiekty, które tworzą interesujący zestaw prac sztuki XIX-XXI wieku.
Zaprezentowana oferta aukcyjna rozpoczyna się od dwóch prac Sotera Jaxy-Małachowskiego. Jak wiadomo, malarz chętnie ukazywał widoki Helu, czego przykładem jest pierwsza pozycja: "Hel" z 1933 r. Drugim obiektem autorstwa tego artysty jest zimowy pejzaż tatrzański - "Giewont zimą" z 1926 r.
Kolejne pozycje, które stanowią interesującą ofertę dla kolekcjonerów, to cztery litografie pochodzące z Teki Melpomeny. Ten zbiór grafik powstał 1904 roku w Zakładzie Artystycznej Litografii Aureliusza Pruszyńskiego. Prace przedstawiają karykatury aktorów i scen dramatów wystawianych na przełomie XIX i XX wieku w Teatrze Miejskim w Krakowie. W grafikach uwidaczniają się elementy stylu artystów, np. mocne kontrasty barwne i przerysowywanie mimiki twarzy u Karola Frycza (lot 3 i lot 4), wyraźne ślady prowadzenia kredki w "twardych" grafikach Stanisława Rzeckiego-Szreniawy (lot 5) czy subtelność formy i rozmycie konturu w pracach Stanisława Kuczborskiego.
W twórczości Bronisławy Rychter-Janowskiej (1868-1953) dominowały portrety i pejzaże namalowane w technice olejnej na tekturze. Dwie prace, należące do drugiego ze wspomnianych nurtów, będzie można licytować na aukcji. Pierwszy obraz przedstawia widok Wenecji (lot 7), drugi to pejzaż z plażą (lot 8).
Warto zwrócić uwagę na dwa kolejne obiekty, tym razem wchodzące do zakresu malarstwa portretowego. Olejny obraz Wlastimila Hofmana "Melancholia" z 1921 roku (lot 10) jest przykładem znamiennych dla twórczości artysty lirycznych kompozycji ukazujących ludzi i istoty fantastyczne na tle pejzażu. Motyw ujętej w oddali pary aniołów nadaje pracy głębsze znaczenie. Praca autorstwa Juliana Fałata "Portret Jabłonowskiego" (lot 11) przedstawia natomiast popiersie eleganckiego mężczyzny w dojrzałym wieku. Praca ta, wpisuje się w zespół pełnych powagi i dumy akwarelowych wizerunków męskich malowanych przez artystę.
Niezwykle interesującą pozycją, która pojawi się na aukcji jest praca Teodora Axentowicza "Starość i młodość" (lot 15). Jest to obraz olejny, przez co stanowi rzadkość wśród prac tego autora na rynku aukcyjnym. Praca opatrzona jest na odwrocie ekspertyzą Stanisława Dąbrowskiego z 1952 roku. Tutaj warto wspomnieć, że kontrast starości i młodości oraz brzydoty i piękna inspirował artystę. W prezentowanej pracy malarz ukazał starca w kożuchu oraz wpatrzonego w widza młodego chłopca ubranego w kaftan. Teodor Axentowicz chętnie powielał wizerunek starca w ukazywanych w zimowej aurze procesjach kościelnych odbywających się z okazji święta Ofiarowania Pańskiego (Matki Bożej Gromnicznej), zawsze zestawiając go z postacią dziecka.
Wśród rodzajowych kompozycji swoją uwagę zwraca praca Jerzego Kossaka "Wesele krakowskie wraca od ślubu" (lot 16) pochodząca z 1945 roku. Obraz jest jednym z późniejszych kompozycji przedstawiających ten temat. Obraz jest reprodukowany w publikacji Kazimierza Olszańskiego pt. "Jerzy Kossak", Wrocław-Warszawa-Kraków 1992. Kontynuując krakowski wątek prac, które będą prezentowane na aukcji należy wymienić m.in. płótno Jerzego Potrzebowskiego "Widok na Wzgórze Wawelskie" z 1961 roku (lot 19). Warto podkreślić swoistą wyjątkowość obrazu, gdyż wielkoformatowe pejzaże miejskie są rzadkością w twórczości tego artysty.
Niewątpliwie wybitnym obrazem wystawionym na aukcji, jest praca olejna Jacka Malczewskiego "Portret Agaty Pancerz w Lusławicach" z 1926 r. (lot 22). Warto zaznaczyć, że obraz jest po raz pierwszy prezentowany na rynku sztuki. W latach 1919-1926 artysta często odwiedzał swoje siostry w Lusławicach, gdzie w towarzystwie rodziny odpoczywał i malował. Wtedy też powstał wspomniany obraz, który ukazuje portret młodej Agaty Pancerz. W pracach z 1926 roku artysta często przedstawiał widok salonu lusławickiego dworu lub portretował w nim swoje siostry. Warto tutaj przywołać obraz Jacka Malczewskiego pt. "Julia, córka artysty w Lusławicach" (1926) [zbiory Muzeum Narodowego w Warszawie], który został skomponowany w sposób analogiczny do omawianej pracy.
W kategorii obiektów sztuki dawnej znajdą się również prace m.in: Leona Chwistka, Stefana Filipkiewicza, Feliksa Michała Wygrzywalskiego, Henryka Uziembło, Włodzimierza Terlikowskiego, Stanisława Fabijańskiego, Władysława Chmielińskiego (Stachowicza), Walerego Eljasza-Radzikowskiego, Henryka Haydena.
Na aukcji pojawi się też zespół prac wykonanych przez malarzy prymitywistów. Szczególnie interesujący jest rysunek (lot 41) oraz akwarela (lot 40) Nikifora Krynickiego, w której doskonale uwidaczniają się znamienne cechy malarstwa tego artysty. Na dalszych pozycjach znalazły się prace artystów górnośląskich - Bronisława Krawczuka oraz Erwina Sówki. Obrazy pierwszego z nich ukazują z widok wesołego miasteczka (lot 46) i kościoła w Sękowej (lot 45). Prace Erwina Sówki (lot 47, lot 48) nawiązują do jego zainteresowań okultyzmem i teoriami kosmicznych cywilizacji.
Sztuka współczesna w ofercie aukcyjnej
obfituje w różnorodność prezentowanych kierunków. Wśród nich należy wymienić: "Martwą naturę" Wacława Taranczewskiego (lot 37), "Pejzaż z ciemnym niebem IV" Jana Szancenbacha (lot 53), płótno Jana Pamuły "Układ z błękitami I" (lot 74), pracę "Poor Spring" Wilhelma Sasnala z 2017 roku (lot 61), czy obraz Rafała Olbińskiego "Podróż do Reims" (lot 67).
Szczególnie należy wyróżnić pracę Tadeusza Kantora "Ruchy płaszczyzn" z lat 1967-1968, która powstała podczas wykładów artysty na krakowskiej Akademii Sztuk Pięknych. Jak czytamy w opinii na temat omawianego rysunku: "konstrukcja nawarstwiających się form i płaszczyzn o różnym nachyleniu, przypomina wiele rysunków Tadeusza Kantora z 2 poł. lat 60., jak serie "Chłopcy z gazetami", czy "Ludzie powiększeni o przedmiot", gdzie figura ludzka zespolona jest z płachtami gazet, czy bryłami krzeseł w nierozerwalny sposób."
Interesującą pracą, którą będzie można licytować jest obraz Teresy Rudowicz "Kompozycja 69/22". Prezentowany obraz jest przykładem głównego nurtu twórczości artystki, w którym ta, przy wykorzystaniu gotowych przedmiotów i znaków pamięci dokonywała próby ujęcia nieustannie upływającego czasu.
Na aukcji znajdą się również dwie prace Edwarda Dwurnika: wielkoformatowe płótno "Kraków" z roku 1993 oraz późniejszy widok od strony północno-zachodniej na Rynek krakowski.
Wystawa przedaukcyjna
Wszystkie obiekty z oferty można zobaczyć na wystawie przedaukcyjnej, która będzie trwać w dniach 7-19 października w Krakowskim Domu Aukcyjnym [ul. Starowiślna 14 - Kraków] od poniedziałku do piątku w godzinach 10.00-18.00. Jeśli chcą Państwo otrzymać katalog aukcji w formie drukowanej prosimy o kontakt. [link]