II Aukcja Dzieł Sztuki
Data aukcji: 2019-10-19
II Aukcja Dzieł Sztuki
19 października 2019 - godz. 19.00 Hotel Holiday Inn Kraków - Wielopole 4 Rejestracja uczestników aukcji rozpocznie się o godz. 18.00
|
Wystawa przedaukcyjna 7-18 X 2019 godz. 10-18 19 października (sobota), w godz. 10.00-18.45 Krakowski Dom Aukcyjny - ul. Starowiślna 14Istnieje możliwość odbioru wylicytowanych prac w niedzielę 20 X. |
LOT 1 | ID: 002001 |
JAXA-MAŁACHOWSKI Soter August BIOGRAFIA | |
Tytuł: | Hel (1933) |
Technika: | gwasz, tektura |
Wymiary: | 23,7 x 30,7 cm 31,5 x 38,7 cm (z oprawą) |
Uwagi: | sygnowany p.d.: „S Jaxa | 1933” opis pracy: Twórczość Sotera Augusta Jaxy-Małachowskiego jest szczególnie znana z malowanych przez artystę pejzaży marynistycznych doskonale oddających nastrój danego miejsca. Malarz chętnie ukazywał widoki Helu, czego przykład stanowi prezentowana praca. Artysta ujął w niej widoczne z oddali wybrzeże helskie z charakterystyczną budowlą obecnie zdesakralizowanego ewangelickiego kościoła św. Piotra i Pawła. Na pierwszym planie znajduje się porośnięty roślinnością brzeg, zapewne z okolic Orłowa. Obraz namalowany został z lekkością, w typowej dla artysty stonowanej, pastelowej gamie barwnej z cynobrowo-błękitnymi akcentami. |
Cena wywoławcza: | 2600 zł ![]() |
Cena uzyskana: | 4200 zł |
LOT 2 | ID: 002002 |
JAXA-MAŁACHOWSKI Soter August BIOGRAFIA | |
Tytuł: | Giewont zimą (1926) |
Technika: | akwarela, gwasz, tempera, tektura |
Wymiary: | 31 x 35 cm 35,5 x 40,7 cm (z oprawą) |
Uwagi: | sygnowany p.d.: „S Jaxa” opis pracy: Prezentowana praca przedstawia zimowy pejzaż tatrzański - widok na Giewont z Butorowego Wierchu. Na pierwszym planie artysta ujął przykryte połacią śniegu wzniesienie i przyprószone bielą świerki. Nieco dalej znajdują się typowe góralskie chaty wzniesione w konstrukcji zrębowej. W oddali widnieje pasmo gór z Giewontem, na którym stoi wzniesiony w 1901 roku krzyż. Obraz jest malowany w charakterystycznej dla artysty lekkiej, jasnej kolorystyce. Gama barwna jest wąska, ogranicza się do odcieni błękitu i zieleni z akcentami brązu. |
Cena wywoławcza: | 2800 zł ![]() |
Cena uzyskana: | 6500 zł |
LOT 3 | ID: 002003 |
FRYCZ Karol BIOGRAFIA | |
Tytuł: | Helena Sulima jako Rachel w sztuce Stanisława Wyspiańskiego "Wesele" z "Teki Melpomeny" (1904) |
Technika: | litografia barwna, papier |
Wymiary: | 29,5 x 15 cm (w świetle) 49 x 33,5 cm (z oprawą) |
Uwagi: | sygnowana na płycie monogramem p.d.: "FK" napis na płycie śr.g.: "Rachel" opis pracy: Grafika Karola Frycza przedstawia cenioną na początku XX wieku młodą aktorkę Helenę Sulimę w roli Racheli z „Wesela” Stanisława Wyspiańskiego, którego premiera w krakowskim Teatrze Miejskim miała miejsce w 1901 roku. Rachel była córką bogatego Żyda, kobietą wykształconą, o poetyckim usposobieniu, zafascynowaną młodopolską kulturą i sztuką. Aktorka została ukazana w czarnej sukni o modnym wówczas kroju, z narzuconym na ramiona czerwonym szalem. |
Cena wywoławcza: | 1000 zł |
Cena uzyskana: | 1200 zł |
LOT 4 | ID: 002004 |
FRYCZ Karol BIOGRAFIA | |
Tytuł: | Król w podziemiach ze sztuki Jerzego Żuławskiego "Eros i Psyche" z "Teki Melpomeny" (1904) |
Technika: | litografia barwna, papier |
Wymiary: | 44,5 x 59,5 cm 63 x 78 cm (z oprawą) |
Uwagi: | opis na płycie p.g.: "Eros i Psyche | Król K." opis pracy: Praca Karola Frycza przedstawia scenę z rozdziału siódmego sztuki „Eros i Psyche” (1903) Jerzego Żuławskiego, wystawionej w lutym 1904 roku w Teatrze Miejskim w Krakowie. Artysta przedstawił króla Blaksa (granego przez Józefa Sosnowskiego) bardzo wiernie trzymając się jego opisu z didaskaliów dramatu. Za władcą widnieje jego orszak, przed nim kłaniające się sylwetki Przemówiciela i Dozorcy. Król przed momentem został wniesiony na tronie do lochów więzienia, w którym przetrzymywana jest pominięta na litografii Psyche. Praca charakteryzuje się syntetycznym, groteskowym ujęciem form i postaci, typowym dla karykatury. Ciemne, wydobywane z cienia sylwetki sług kontrastują z potęgą ukazanego w królewskich kolorach złota i purpury Blaksa. PRACA NIEDOSTĘPNA |
Estymacja: | 1500 - 2000 zł |
LOT 5 | ID: 002005 |
RZECKI-SZRENIAWA Stanisław BIOGRAFIA | |
Tytuł: | Helena Sulima jako Jessyka w "Kupcu Weneckim" Williama Szekspira z "Teki Melpomeny" (1904) |
Technika: | litografia barwna, papier |
Wymiary: | 33,5 x 11,5 cm (w świetle) 54,5 x 31,5 cm (z oprawą) |
Uwagi: | sygnowana na płycie śr.: "Sz R" opis pracy: Stanisław Rzecki-Szreniawa przedstawił cenioną za swój talent i urodę młodą aktorkę Helenę Sulimę w roli Jessyki z „Kupca Weneckiego” Williama Szekspira, którego premiera w Teatrze Miejskim w Krakowie miała miejsce w marcu 1904 roku. Bohaterka dramatu jest piękną córką Shylocka, bogatego żydowskiego kupca udzielającego lichwy. W toku rozwoju akcji dramatu Jessyka okrada i opuszcza swojego ojca, wybierając osobiste szczęście i związek z jej ukochanym, Lorencem. Artysta przedstawił aktorkę jako niezwykle smukłą, esowato wygiętą postać w gustownym stroju z ozdobnym, siateczkowym beretem na głowie. PRACA NIEDOSTĘPNA |
Estymacja: | 1500 - 2000 zł |
LOT 6 | ID: 002006 |
KUCZBORSKI Stanisław BIOGRAFIA | |
Tytuł: | Taniec Chochoła z "Teki Melpomeny" (1904) |
Technika: | litografia barwna, papier |
Wymiary: | 27,5 x 38 cm (w świetle) 48,5 x 58 cm (z oprawą) |
Uwagi: | sygnowana na płycie l.d.: "St. Kuczborski" opis pracy: Prezentowana praca przedstawia finałowy moment „Wesela” Stanisława Wyspiańskiego. Stanisław Kuczborski w sposób humorystyczny sparafrazował symboliczną scenę dramatu, stosując przy okazji pastisz stylu i tematyki twórczości Witolda Wojtkiewicza. Artysta przeistoczył tu bowiem aktorów w typ znanych z dzieł Wojtkiewicza niepokojących dzieci. Pozostający poza główną sceną przedstawienia dłubiący w nosie chłopczyk z szabelką jest natomiast karykaturalnym ujęciem ówczesnego dyrektora Teatru Miejskiego, Józefa Kotarbińskiego. Ciepła i bajkowa kolorystyka pracy pogłębia wrażenie nadrealności sceny. PRACA NIEDOSTĘPNA |
Estymacja: | 1500 - 2000 zł |
LOT 7 | ID: 002007 |
RYCHTER-JANOWSKA Bronisława BIOGRAFIA | |
Tytuł: | Scena w Wenecji z gondolą |
Technika: | olej, tektura |
Wymiary: | 20 x 28,5 cm (w świetle) 40,5 x 48 cm (z oprawą) |
Uwagi: | sygnowany l.d.: „B. R-JANOWSKA.” opis pracy: Obraz Bronisławy Rychter-Janowskiej przedstawia krajobraz Wenecji. Na pierwszym planie artystka ujęła kanał z płynącą po nim charakterystyczną wenecką gondolą, w kierunku której po schodach zdąża elegancko ubrana kobieta z dzieckiem. Wybrzeże kanału obudowane jest arkadową architekturą ze ścianami oplecionymi gęstym bluszczem i kwiatami. W oddali widoczne są wysokie drzewa. Praca malowana jest krótkimi pociągnięciami pędzla, z impastowym potraktowaniem partii bujnej roślinności. Gama barwna jest wąska, ogranicza się niemalże do odcieni zieleni i błękitu z akcentami czerwieni i cynobru. |
Cena wywoławcza: | 5000 zł ![]() |
Cena uzyskana: | 5000 zł |
LOT 8 | ID: 002008 |
RYCHTER-JANOWSKA Bronisława BIOGRAFIA | |
Tytuł: | Pejzaż z plażą |
Technika: | olej, tektura |
Wymiary: | 25,5 x 35,5 cm 32 x 42 cm (z oprawą) |
Uwagi: | sygnowany p.d.: „B. RYCHTER-JANOWSKA.” PRACA NIEDOSTĘPNA |
![]() | |
Estymacja: | 3500 - 5000 zł |
LOT 9 | ID: 002009 |
ACEDAŃSKI Zygmunt BIOGRAFIA | |
Tytuł: | Widok na cerkiew Wołoską we Lwowie |
Technika: | akwarela, gwasz, papier |
Wymiary: | 37,5 x 13,5 cm (w świetle) 63 x 34 cm (z oprawą) |
Uwagi: | sygnowany l.d.: „Z. ACEDAŃSKI” PRACA NIEDOSTĘPNA |
![]() | |
Estymacja: | 1500 - 2000 zł |
LOT 10 | ID: 002010 |
HOFMAN Wlastimil BIOGRAFIA | |
Tytuł: | Melancholia (1921) |
Technika: | olej, tektura |
Wymiary: | 21 x 18 cm 41,5 x 38,5 cm (z oprawą) |
Uwagi: | sygnowany l.g.: "Wlastimil Hofman 1921"
opis pracy: Obraz Wlastimila Hofmana przedstawia popiersie dziewczynki ujętej en trois quarts. W tle rozciągają się połacie równin i jasnobłękitne niebo. Po lewej stronie, w oddali, zostały przedstawione dwie kroczące postaci aniołów. Prezentowana praca jest przykładem znamiennych dla twórczości Wlastimila Hofmana lirycznych kompozycji ukazujących ludzi i istoty fantastyczne na tle pejzażu. Motyw ujętej w oddali pary aniołów nadaje pracy głębsze znaczenie: niebiańskie postaci z jednej strony symbolizują istnienie lepszego świata, z drugiej zaś mogą być wcieleniem Thanatos – zbliżającej się śmierci. Obraz malowany jest gęstą, niemal suchą farbą, z pozostawieniem widocznych śladów włosia pędzla. Artysta użył charakterystycznej, pastelowej gamy zimnych barw. |
Cena wywoławcza: | 9000 zł ![]() |
Cena uzyskana: | 15000 zł |
LOT 12 | ID: 002012 |
ELJASZ–RADZIKOWSKI Walery BIOGRAFIA | |
Tytuł: | Wodogrzmoty Mickiewicza w Tatrach Wysokich |
Technika: | akwarela, gwasz, tektura |
Wymiary: | 29 x 23,5 cm (w świetle) 51,5 x 43,5 cm (z oprawą) |
Uwagi: | sygnowany p.d.: „Walery Eljasz | Radzikowski” opis pracy: Praca Walerego Eljasza-Radzikowskiego przedstawia widok na dolną część Wodogrzmotów Mickiewicza, czyli Niżni Grzmot, dzisiaj niedostępny dla turystów. Ponad wodospadem widnieje kamienny most, wzniesiony w 1900 roku podczas budowy nowej drogi jezdnej do Morskiego Oka. Wodogrzmoty Mickiewicza były miejscem szczególnym dla artysty – miłośnika Tatr, ponieważ w 1879 roku to on właśnie, wraz z przewodnikiem Maciejem Sieczką, jako pierwszy dotarł w to miejsce. Prezentowana praca wpisuje się w akwarelowy nurt twórczości Walerego Eljasza-Radzikowskiego, w którym artysta ujmował widoki tatrzańskie wykorzystując stonowaną paletę barwną z dominantą odcieni zieleni, brązu i szarości. |
Cena wywoławcza: | 3000 zł |
Cena uzyskana: | 3600 zł |
LOT 13 | ID: 002013 |
FILIPKIEWICZ Stefan BIOGRAFIA | |
Tytuł: | Widok na Nosal |
Technika: | akwarela, gwasz, karton |
Wymiary: | 35 x 49,5 cm 50 x 65 cm (z oprawą) |
Uwagi: | sygnowany p.d.: „Stefan Filipkiewicz” opis pracy: Obraz Stefana Filipkiewicza przedstawia zimowy widok na pasmo Tatr z Toporowej Cyrhli, która jest najwyżej położoną częścią Zakopanego. Na pierwszym planie widoczne są typowe dla architektury góralskiej drewniane domostwa. W oddali, po lewej stronie kompozycji znajduje się Nosal, w centrum zaznacza się zarys Kasprowego Wierchu. Najwyższa partia gór jest jednak niemal niewidoczna ze względu na utlenienie się farb w tej partii obrazu. |
Cena wywoławcza: | 3800 zł |
Cena uzyskana: | 5600 zł |
LOT 14 | ID: 002014 |
FILIPKIEWICZ Stefan BIOGRAFIA | |
Tytuł: | Piwonie (1937) |
Technika: | olej, tektura |
Wymiary: | 50 x 69,5 cm 66,5 x 86,5 cm (z oprawą) |
Uwagi: | sygnowany p.d.: „Stefan Filipkiewicz | - 28.X 1937 -” PRACA NIEDOSTĘPNA |
Estymacja: | 6000 - 7000 zł |
LOT 15 | ID: 002015 |
AXENTOWICZ Teodor BIOGRAFIA | |
Tytuł: | Starość i młodość |
Technika: | olej, tektura |
Wymiary: | 35 x 27 cm 49,5 x 41 cm (z oprawą) |
Uwagi: | sygnowany l.d.: "T axentowicz" Na odwrocie znajduje się ekspertyza Stanisława Dąbrowskiego. opis pracy: Tematem często powtarzanym przez Teodora Axentowicza było przedstawienie huculskiego starca z młodą dziewczyną lub chłopcem. Kontrast starości i młodości oraz brzydoty i piękna inspirował artystę do malowania niezwykle emocjonalnych, budzących współczucie obrazów. W prezentowanej pracy malarz ukazał starca w kożuchu oraz wpatrzonego w widza młodego chłopca ubranego w kaftan. Poza wspomnianym kontrastem, symboliczno-emocjonalny wymiar dzieła wzmacniają dodatkowo atrybuty bohaterów obrazu – trzymany w lewej ręce przez starca, odwrócony dnem kapelusz oraz zielony dzban w rękach dziecka. Charakterystyczna fizjonomia przedstawionego w pracy mężczyzny kilkukrotnie pojawiała się w twórczości Teodora Axentowicza. Malarz chętnie powielał wizerunek starca w ukazywanych w zimowej aurze procesjach kościelnych odbywających się z okazji święta Ofiarowania Pańskiego (Matki Bożej Gromnicznej), zawsze zestawiając go z postacią dziecka. |
Cena wywoławcza: | 28000 zł |
Cena uzyskana: | 43000 zł |
LOT 16 | ID: 002016 |
KOSSAK Jerzy BIOGRAFIA | |
Tytuł: | Wesele krakowskie wraca od ślubu (1945) |
Technika: | olej, płyta |
Wymiary: | 48,5 x 69,5 cm 64 x 85 cm (z oprawą) |
Uwagi: | sygnowany l.d.: "Jerzy Kossak | 1945" Na odwrocie pieczęć Jerzego Kossaka. Obraz jest reprodukowany w publikacji Kazimierza Olszańskiego "Jerzy Kossak", Wrocław-Warszawa-Kraków 1992. opis pracy: Temat wesel krakowskich był dosyć popularny w twórczości Jerzego Kossaka. Praca "Wesele krakowskie wraca od ślubu" jest jednym z późniejszych obrazów przedstawiających ten temat. Malarz ukazał w nim pędzącego na koniu pana młodego z towarzyszem. Za nimi podąża wóz, w którym jadą ubrane w odświętne stroje kobiety oraz muzykująca orkiestra. W tle widoczny jest krajobraz wiejski z krytymi strzechą domami i fasadą kościoła. Uwagę widza skupiają kolorystyczne akcenty krakowskich ludowych strojów przedstawionych postaci. |
Cena wywoławcza: | 12000 zł ![]() |
Cena uzyskana: | 14000 zł |
LOT 17 | ID: 002017 |
KOSSAK Karol BIOGRAFIA | |
Tytuł: | Tatarów (1938) |
Technika: | akwarela, karton |
Wymiary: | 33 x 49,5 cm (w świetle) 50,5 x 66,5 cm (z oprawą) |
Uwagi: | sygnowany p.d.: "KAROL KOSSAK | TATARÓW 1938" |
![]() | |
Estymacja: | 2000 - 3000 zł |
LOT 18 | ID: 002018 |
KRZYŻAK Mieczysław BIOGRAFIA | |
Tytuł: | Patrol |
Technika: | olej, płótno |
Wymiary: | 49,5 x 69,5 cm 67 x 87 cm (z oprawą) |
Uwagi: | sygnowany p.d.: „M. Krzyżak” |
Cena wywoławcza: | 3500 zł ![]() |
Cena uzyskana: | 6500 zł |
LOT 19 | ID: 002019 |
POTRZEBOWSKI Jerzy BIOGRAFIA | |
Tytuł: | Widok na Wzgórze Wawelskie (1961) |
Technika: | olej, płótno |
Wymiary: | 93 x 133 cm 114 x 155 cm (z oprawą) |
Uwagi: | sygnowany p.d.: "Jerzy Potrzebowski | 1961" opis pracy: Wielkoformatowy obraz Jerzego Potrzebowskiego ukazuje nastrojowy, jesienny widok na bulwary wiślane i Wzgórze Wawelskie. Weduta została uzupełniona sztafażem, na brzegu rzeki odpoczywają i spacerują ludzie. Artysta ukazał architekturę miasta w sposób realistyczny, ze szkicowym zaznaczeniem szczegółów. Praca malowana jest ekspresyjnie, z impastowym potraktowaniem partii wybrzeża i koron drzew. Warto zwrócić uwagę na swoistą wyjątkowość prezentowanego obrazu, gdyż wielkoformatowe pejzaże miejskie są rzadkością w twórczości Jerzego Potrzebowskiego. |
Cena wywoławcza: | 9000 zł ![]() |
Cena uzyskana: | 9000 zł |
LOT 20 | ID: 002020 |
POTRZEBOWSKI Jerzy BIOGRAFIA | |
Tytuł: | Pędzący zaprzęg |
Technika: | olej, płótno |
Wymiary: | 68,5 x 98,5 cm (w świetle) 80 x 110 cm (z oprawą) |
Uwagi: | sygnowany p.d.: "Jerzy Potrzebowski" |
Cena wywoławcza: | 4800 zł ![]() |
Cena uzyskana: | 4800 zł |
LOT 21 | ID: 002021 |
SŁABIAK Juliusz BIOGRAFIA | |
Tytuł: | Rynek Główny w Krakowie |
Technika: | olej, tektura |
Wymiary: | 24 x 35 cm 36 x 47 cm (z oprawą) |
Uwagi: | sygnowany l.d.: „Juliusz Słabiak”” PRACA NIEDOSTĘPNA |
![]() | |
Estymacja: | 2000 - 3000 zł |
LOT 22 | ID: 002022 |
MALCZEWSKI Jacek BIOGRAFIA | |
Tytuł: | Portret Agaty Pancerz w Lusławicach (1926) |
Technika: | olej, płótno |
Wymiary: | 50,5 x 28,5 cm 69,5 x 47,5 cm (z oprawą) |
Uwagi: | sygnowany l.g.: "J Malczewski 1926" Praca została poddana konserwacji, polegającej na wklejeniu pasów dublażowych.” PRACA NIEDOSTĘPNA |
Estymacja: | 80000 - 100000 zł |
LOT 23 | ID: 002023 |
CHRZANOWSKI Antoni BIOGRAFIA | |
Tytuł: | Zabytkowy spichlerz we Wróblowicach pod Krakowem (1936) |
Technika: | olej, karton |
Wymiary: | 26,5 x 36,4 cm (w świetle) 40 x 50 cm (z ramą) |
Uwagi: | sygnowany l.d.: "ANTONI CHRZANOWSKI" Na odwrocie autorski opis obrazu: "Zabytkowy spichlerz" w Wróblowicach pod Krakowem (z pierwszej połowy 18 wieku?) | A. Chrzanowski | Wróblowice 1936 | adres: Kraków Św. Sebastiana 10 m 7 | tel. 222 - 97" PRACA NIEDOSTĘPNA |
![]() | |
Estymacja: | 2500 - 3500 zł |
LOT 24 | ID: 002024 |
SETKOWICZ Adam BIOGRAFIA | |
Tytuł: | Pejzaż z kościołem |
Technika: | olej, płótno naklejone na tekturę |
Wymiary: | 20 x 30 cm (w świetle) 35 x 45,5 cm (z oprawą) |
Uwagi: | sygnowany l.d.: „A. Setkowicz |
Cena wywoławcza: | 2500 zł |
Cena uzyskana: | 2800 zł |
LOT 25 | ID: 002025 |
WYGRZYWALSKI Feliks Michał BIOGRAFIA | |
Tytuł: | Modlący się Arabowie |
Technika: | olej, sklejka |
Wymiary: | 50 x 70 cm 64 x 84 cm (z oprawą) |
Uwagi: | sygnowany p.d.: „F. M. Wygrzywalski” opis pracy: Obraz Feliksa Michała Wygrzywalskiego przedstawia trzech Arabów odmawiających na pustyni rytualną modlitwę salat. Artysta doskonale uchwycił atmosferę ciepłego powietrza Wschodu oraz barwne stroje i sadżdżady muzułmanów. Tematyka orientalna była jednym w głównych nurtów w twórczości Feliksa Michała Wygrzywalskiego. Artysta często przedstawiał sceny z życia Arabów, ich targi, pracę, odpoczynek czy właśnie modlitwę. |
Cena wywoławcza: | 9000 zł |
Cena uzyskana: | 9000 zł |
LOT 26 | ID: 002026 |
UZIEMBŁO Henryk BIOGRAFIA | |
Tytuł: | Morze pod Salaminą (1938) |
Technika: | olej, płótno |
Wymiary: | 51,5 x 88,5 cm 70 x 106,5 cm (z oprawą) |
Uwagi: | sygnowany p.d.: “HENRYK UZIEMBŁO”
Na odwrocie dwie naklejki Towarzystwa Przyjaciół Sztuk Pięknych w Krakowie. Na blejtramie autorski opis czarną farbą. opis pracy: Praca Henryka Uziembły ukazuje widok na Morze Egejskie z greckiej wyspy Salamina. Artysta na pierwszym planie ujął skały, o które rozbijają się spienione fale morskie. Nieco dalej znajduje się niewielka wysepka z cyprysami oraz białymi budynkami z czerwonymi dachami. W tle widnieje górzyste wybrzeże Salaminy. Henryk Uziembło w sposób mistrzowski ujął przejścia tonalne, budując głębię perspektywą powietrzną oraz impastowym potraktowaniem fal. |
Cena wywoławcza: | 13000 zł ![]() |
Cena uzyskana: | 16500 zł |
LOT 27 | ID: 002027 |
ŚLIMAKOWSKI Tadeusz BIOGRAFIA | |
Tytuł: | Portret mężczyzny (1940) |
Technika: | olej, tektura |
Wymiary: | 31,5 x 23,5 cm (w świetle) 38 x 30,5 cm (z oprawą) |
Uwagi: | sygnowany p.d.: „Slimakowski. 940” Praca posiada spękania warstwy malatury. PRACA NIEDOSTĘPNA |
![]() | |
Estymacja: | 2000 - 3000 zł |
LOT 28 | ID: 002028 |
DZWONKOWSKI Aleksander BIOGRAFIA | |
Tytuł: | Złotowłosa (1923) |
Technika: | olej, tektura |
Wymiary: | 47,8 x 36 cm |
Uwagi: | Sygnowany na odwrocie: "A Dzwonkowski | 1923"
Ta praca jest dostępna w ofercie galeryjnej na www.galeria-attis.pl [KONTAKT w sprawie obrazu] |
![]() | |
Estymacja: | 3000 - 4000 zł |
LOT 29 | ID: 002029 |
HAYDEN Henryk BIOGRAFIA | |
Tytuł: | Martwa natura (1968) |
Technika: | litografia barwna, papier, edycja 126/150 |
Wymiary: | 49 x 65 cm (w świetle) 64,3 x 80,3 cm (z oprawą) |
Uwagi: | sygnowana p.d.: "Hayden 1968" PRACA NIEDOSTĘPNA |
![]() | |
Estymacja: | 2000 - 2500 zł |
LOT 30 | ID: 002030 |
CHWISTEK Leon BIOGRAFIA | |
Tytuł: | Akt kobiecy (lata 20.) |
Technika: | akwarela, papier |
Wymiary: | 15,7 x 13,2 cm (w świetle) 54,5 x 44,5 cm (z oprawą) |
Uwagi: | Pochodzenie pracy: rodzina artysty. PRACA NIEDOSTĘPNA |
Estymacja: | 5000 - 6000 zł |
LOT 31 | ID: 002031 |
BRZESKI Janusz Maria BIOGRAFIA | |
Tytuł: | Portret kobiecy w szarościach (1940) |
Technika: | technika mieszana, papier |
Wymiary: | 20,3 x 16,8 cm (w świetle) 39,8 x 35 cm (z oprawą) |
Cena wywoławcza: | 1700 zł ![]() |
Cena uzyskana: | 1700 zł |
O aukcji
II Aukcja Dzieł Sztuki
Na II Aukcję Dzieł Sztuki w Krakowskim Domu Aukcyjnym, która odbędzie się 19 października (sobota) o godz. 19.00 zapraszamy wszystkich pasjonatów sztuki dawnej jak i współczesnej. W ofercie aukcyjnej znajdują się 74 obiekty, które tworzą interesujący zestaw prac sztuki XIX-XXI wieku.
Zaprezentowana oferta aukcyjna rozpoczyna się od dwóch prac Sotera Jaxy-Małachowskiego. Jak wiadomo, malarz chętnie ukazywał widoki Helu, czego przykładem jest pierwsza pozycja: "Hel" z 1933 r. Drugim obiektem autorstwa tego artysty jest zimowy pejzaż tatrzański - "Giewont zimą" z 1926 r.
Kolejne pozycje, które stanowią interesującą ofertę dla kolekcjonerów, to cztery litografie pochodzące z Teki Melpomeny. Ten zbiór grafik powstał 1904 roku w Zakładzie Artystycznej Litografii Aureliusza Pruszyńskiego. Prace przedstawiają karykatury aktorów i scen dramatów wystawianych na przełomie XIX i XX wieku w Teatrze Miejskim w Krakowie. W grafikach uwidaczniają się elementy stylu artystów, np. mocne kontrasty barwne i przerysowywanie mimiki twarzy u Karola Frycza (lot 3 i lot 4), wyraźne ślady prowadzenia kredki w "twardych" grafikach Stanisława Rzeckiego-Szreniawy (lot 5) czy subtelność formy i rozmycie konturu w pracach Stanisława Kuczborskiego.
W twórczości Bronisławy Rychter-Janowskiej (1868-1953) dominowały portrety i pejzaże namalowane w technice olejnej na tekturze. Dwie prace, należące do drugiego ze wspomnianych nurtów, będzie można licytować na aukcji. Pierwszy obraz przedstawia widok Wenecji (lot 7), drugi to pejzaż z plażą (lot 8).
Warto zwrócić uwagę na dwa kolejne obiekty, tym razem wchodzące do zakresu malarstwa portretowego. Olejny obraz Wlastimila Hofmana "Melancholia" z 1921 roku (lot 10) jest przykładem znamiennych dla twórczości artysty lirycznych kompozycji ukazujących ludzi i istoty fantastyczne na tle pejzażu. Motyw ujętej w oddali pary aniołów nadaje pracy głębsze znaczenie. Praca autorstwa Juliana Fałata "Portret Jabłonowskiego" (lot 11) przedstawia natomiast popiersie eleganckiego mężczyzny w dojrzałym wieku. Praca ta, wpisuje się w zespół pełnych powagi i dumy akwarelowych wizerunków męskich malowanych przez artystę.
Niezwykle interesującą pozycją, która pojawi się na aukcji jest praca Teodora Axentowicza "Starość i młodość" (lot 15). Jest to obraz olejny, przez co stanowi rzadkość wśród prac tego autora na rynku aukcyjnym. Praca opatrzona jest na odwrocie ekspertyzą Stanisława Dąbrowskiego z 1952 roku. Tutaj warto wspomnieć, że kontrast starości i młodości oraz brzydoty i piękna inspirował artystę. W prezentowanej pracy malarz ukazał starca w kożuchu oraz wpatrzonego w widza młodego chłopca ubranego w kaftan. Teodor Axentowicz chętnie powielał wizerunek starca w ukazywanych w zimowej aurze procesjach kościelnych odbywających się z okazji święta Ofiarowania Pańskiego (Matki Bożej Gromnicznej), zawsze zestawiając go z postacią dziecka.
Wśród rodzajowych kompozycji swoją uwagę zwraca praca Jerzego Kossaka "Wesele krakowskie wraca od ślubu" (lot 16) pochodząca z 1945 roku. Obraz jest jednym z późniejszych kompozycji przedstawiających ten temat. Obraz jest reprodukowany w publikacji Kazimierza Olszańskiego pt. "Jerzy Kossak", Wrocław-Warszawa-Kraków 1992. Kontynuując krakowski wątek prac, które będą prezentowane na aukcji należy wymienić m.in. płótno Jerzego Potrzebowskiego "Widok na Wzgórze Wawelskie" z 1961 roku (lot 19). Warto podkreślić swoistą wyjątkowość obrazu, gdyż wielkoformatowe pejzaże miejskie są rzadkością w twórczości tego artysty.
Niewątpliwie wybitnym obrazem wystawionym na aukcji, jest praca olejna Jacka Malczewskiego "Portret Agaty Pancerz w Lusławicach" z 1926 r. (lot 22). Warto zaznaczyć, że obraz jest po raz pierwszy prezentowany na rynku sztuki. W latach 1919-1926 artysta często odwiedzał swoje siostry w Lusławicach, gdzie w towarzystwie rodziny odpoczywał i malował. Wtedy też powstał wspomniany obraz, który ukazuje portret młodej Agaty Pancerz. W pracach z 1926 roku artysta często przedstawiał widok salonu lusławickiego dworu lub portretował w nim swoje siostry. Warto tutaj przywołać obraz Jacka Malczewskiego pt. "Julia, córka artysty w Lusławicach" (1926) [zbiory Muzeum Narodowego w Warszawie], który został skomponowany w sposób analogiczny do omawianej pracy.
W kategorii obiektów sztuki dawnej znajdą się również prace m.in: Leona Chwistka, Stefana Filipkiewicza, Feliksa Michała Wygrzywalskiego, Henryka Uziembło, Włodzimierza Terlikowskiego, Stanisława Fabijańskiego, Władysława Chmielińskiego (Stachowicza), Walerego Eljasza-Radzikowskiego, Henryka Haydena.
Na aukcji pojawi się też zespół prac wykonanych przez malarzy prymitywistów. Szczególnie interesujący jest rysunek (lot 41) oraz akwarela (lot 40) Nikifora Krynickiego, w której doskonale uwidaczniają się znamienne cechy malarstwa tego artysty. Na dalszych pozycjach znalazły się prace artystów górnośląskich - Bronisława Krawczuka oraz Erwina Sówki. Obrazy pierwszego z nich ukazują z widok wesołego miasteczka (lot 46) i kościoła w Sękowej (lot 45). Prace Erwina Sówki (lot 47, lot 48) nawiązują do jego zainteresowań okultyzmem i teoriami kosmicznych cywilizacji.
Sztuka współczesna w ofercie aukcyjnej
obfituje w różnorodność prezentowanych kierunków. Wśród nich należy wymienić: "Martwą naturę" Wacława Taranczewskiego (lot 37), "Pejzaż z ciemnym niebem IV" Jana Szancenbacha (lot 53), płótno Jana Pamuły "Układ z błękitami I" (lot 74), pracę "Poor Spring" Wilhelma Sasnala z 2017 roku (lot 61), czy obraz Rafała Olbińskiego "Podróż do Reims" (lot 67).
Szczególnie należy wyróżnić pracę Tadeusza Kantora "Ruchy płaszczyzn" z lat 1967-1968, która powstała podczas wykładów artysty na krakowskiej Akademii Sztuk Pięknych. Jak czytamy w opinii na temat omawianego rysunku: "konstrukcja nawarstwiających się form i płaszczyzn o różnym nachyleniu, przypomina wiele rysunków Tadeusza Kantora z 2 poł. lat 60., jak serie "Chłopcy z gazetami", czy "Ludzie powiększeni o przedmiot", gdzie figura ludzka zespolona jest z płachtami gazet, czy bryłami krzeseł w nierozerwalny sposób."
Interesującą pracą, którą będzie można licytować jest obraz Teresy Rudowicz "Kompozycja 69/22". Prezentowany obraz jest przykładem głównego nurtu twórczości artystki, w którym ta, przy wykorzystaniu gotowych przedmiotów i znaków pamięci dokonywała próby ujęcia nieustannie upływającego czasu.
Na aukcji znajdą się również dwie prace Edwarda Dwurnika: wielkoformatowe płótno "Kraków" z roku 1993 oraz późniejszy widok od strony północno-zachodniej na Rynek krakowski.
Wystawa przedaukcyjna
Wszystkie obiekty z oferty można zobaczyć na wystawie przedaukcyjnej, która będzie trwać w dniach 7-19 października w Krakowskim Domu Aukcyjnym [ul. Starowiślna 14 - Kraków] od poniedziałku do piątku w godzinach 10.00-18.00. Jeśli chcą Państwo otrzymać katalog aukcji w formie drukowanej prosimy o kontakt. [link]