KOSSAK Juliusz
Juliusz Kossak - notowania aukcyjne
Aktualna oferta aukcyjna prac Juliusza Kossaka. Wyniki aukcyjne. Biografia
Zachęcamy do zgłaszania prac Juliusza Kossaka na aukcję [kontakt]
Tytuł: | Para koni |
Technika: | akwarela, gwasz, papier naklejony na tekturę |
Wymiary: | 12 x 16,5 cm (w świetle passe-partout) 33,5 x 39 cm (z oprawą) |
Uwagi: | Sygnowany l.d.: "JKossak"
Więcej o obrazie Juliusza Kossaka w przekrojowym artykule na blogu [ZOBACZ] |
Sprzedane: | XXXVIII Aukcja Dzieł Sztuki (18 VI 2024) |
Cena wywoławcza: | 13000 zł |
Cena uzyskana: | 16000 zł |
Tytuł: | Jeździec z luzakiem (1896) |
Technika: | akwarela, ołówek, papier naklejony na tekturę |
Wymiary: | 24 x 19 cm (w świetle passe-partout) 50,5 x 44,5 cm (z oprawą) |
Uwagi: | Sygnowany i datowany p.d.: "Juliusz Kossak | 1896" OPIS PRACY: Juliusz Kossak do perfekcji opanował technikę akwareli, a w swoich pracach najczęściej podejmował tematy batalistyczne i historyczno-rodzajowe. Protoplasta artystycznego rodu Kossaków był zapalonym miłośnikiem koni – w efekcie stanowią one niemal nieodłączny element tworzonych przez niego kompozycji. W prezentowanej akwareli precyzyjny rysunek i subtelna gama barwna tworzą spójną i posiadającą wysokie walory artystyczne całość. Na kompozycję składa się centralnie umieszczona grupa złożona z jeźdźca kłusującego na kasztanowatym koniu i prowadzącego obok luzaka o podobnej, jasnogniadej maści. Wąsaty mężczyzna jest ubrany w strój nawiązujący do tradycji szlacheckiej, przewiązany szerokim błękitnym pasem, głowę postaci nakrywa kołpak. Pasiaste, czerwonawe spodnie jeźdźca kojarzą się natomiast z ubiorem krakowiaków. Ukazane zwierzęta są ujęte w ruchu, dzięki czemu można dostrzec piękno ich sylwetek i pracujących mięśni. Znajdujący się w tle wiejski krajobraz został zbudowany z subtelnie przenikających się zieleni traw i zarysów drewnianych chałup. Warto zwrócić uwagę na mistrzowskie wyważenie kompozycji poprzez ukazanie wysokich źdźbeł trawy w lewym dolnym narożniku i drzew przy prawej krawędzi pola obrazowego. Podobny temat bywał podejmowany przez Juliusza Kossaka w latach 90. XIX wieku i w literaturze odczytuje się go m.in. jako przedstawienie rodzajowej sceny powrotu z jarmarku – co istotnie tłumaczyłoby motyw jeźdźca prowadzącego luzem zakupionego przed momentem konia. |
Sprzedane: | XXXVI Aukcja Dzieł Sztuki (16 IV 2024) |
Cena wywoławcza: | 37000 zł |
Cena uzyskana: | 66000 zł |
Tytuł: | Tadeusz Kościuszko z kosynierami (1887) |
Technika: | akwarela, gwasz, papier |
Wymiary: | 28,2 x 20,3 cm 26,2 x 19 cm (w świetle passe-partout) 46 x 37 cm (z oprawą) |
Uwagi: | Sygnowany i datowany p.d.: "Juliusz Kossak. 1887" OPIS PRACY: Tematyka kościuszkowska stanowiła ważny element w życiu i duchowości Polaków w okresie zaborów, była swoistym rodzajem źródła nadziei powodowanej wiarą w bohaterów narodowych i wyzwolenie kraju. Samego Tadeusza Kościuszkę postrzegano jako symbol odwagi, walki o wolność i niepodległości. Najczęściej ukazywano go w ujęciach portretowych lub podczas składania przysięgi na Rynku Głównym w Krakowie lub – jak w oferowanej pracy – w kontekście bitwy pod Racławicami (1794). Naczelnika uwieczniali znaczący dla środowiska polskiego zagraniczni, ale oczywiście także i polscy artyści, wśród których wymienić można Józefa Grassiego, Michała Stachiewicza oraz Juliusza Kossaka. W twórczości protoplasty malarskiego odcinka rodu Kossaków postać Tadeusza Kościuszki pojawiała się kilkukrotnie, począwszy już od końca lat 70. XIX wieku. Juliusz Kossak najczęściej przedstawiał odzianego w charakterystyczną jasną sukmanę Naczelnika na koniu, stojącego na czele kosynierów. Tematyka samego "portretu" Kościuszki, ale także historycznej sceny bitwy pod Racławicami, powracała w twórczości mistrza również w latach 80. i 90., w podobnej konwencji malował on wizerunki innych bohaterów, m.in. księcia Józefa Poniatowskiego. Prace te były nierzadko reprodukowane, co tylko potwierdza ich popularność i swoisty kult postaci Naczelnika wśród Polaków. Oferowana na aukcji akwarela jest wyjątkowo interesująca ze względu na dynamiczne ujęcie – Tadeusz Kościuszko został tu ukazany z uniesioną do ataku szablą, na pędzącym koniu, jako przywódca na czele chłopskiej armii. Poruszające są emocje wymalowane przez mistrza na dopracowanej z najwyższym kunsztem malarskim twarzy Naczelnika, znakomicie oddana jest sylwetka galopującego konia spoglądającego błyszczącym okiem na odbiorcę obrazu. Wysmakowana jest również kolorystyka, oparta na ciepłych odcieniach brązu oraz zimnych akcentach zieleni w piórach zdobiących nakrycia głowy przedstawionych postaci oraz na powiewającym w tle sztandarze z polskim symbolem orła białego. Co ciekawe, przedstawienia Tadeusza Kościuszki w pracach Juliusza Kossaka z lat 90. XIX wieku kontynuowały generalnie dynamiczny schemat kompozycji, były jednakże ujmowane z widoku od boku, co odbiera im nieco z żywotności osiągniętej w prezentowanej akwareli z 1887 roku dzięki frontalnemu ujęciu i odważnym skrótom perspektywicznym. |
Sprzedane: | XXXI Aukcja Dzieł Sztuki (20 IX 2023) |
Cena wywoławcza: | 35000 zł |
Cena uzyskana: | 54000 zł |
Tytuł: | Odpoczynek (1895) |
Technika: | akwarela, papier naklejony na tekturę |
Wymiary: | 27 x 41 cm (w świetle passe-partout) 53,5 x 67,5 cm (z oprawą) |
Uwagi: | Sygnowany i datowany p.d.: "Juliusz Kossak | 1895"
OPIS PRACY: Akwarela "Odpoczynek" autorstwa Juliusza Kossaka jest interesującym przykładem późniejszej twórczości tego artysty. Praca podejmuje temat o charakterze rodzajowym. Centralnym elementem kompozycji jest przedstawienie dwóch zaprzężonych do wozu koni, ukazanych w momencie przerwy od pracy i karmienia. Obraz został namalowany w charakterystyczny dla tego twórcy sposób - w oparciu o znakomity rysunek i z wykorzystaniem stosunkowo wąskiej, wręcz monochromatycznej, opartej głównie na odcieniach brązu gamie barwnej, z zielonymi akcentami kolorystycznymi. Artysta ukazał tytułowy odpoczynek zarówno w kontekście wspomnianych zwierząt, jak i przedstawionych z lewej strony pola obrazowego posilających się ludzi. W tle kompozycji znajduje się rozbudowana architektura, która zaskakuje dbałością o najmniejsze detale, do których zalicza się m.in. odwzorowanie napisu na szyldzie karczmy. |
Sprzedane: | XXVII Aukcja Dzieł Sztuki (31 V 2023) |
Cena wywoławcza: | 29000 zł |
Cena uzyskana: | 29000 zł |
Tytuł: | Gniada klacz ze źrebięciem |
Technika: | akwarela, papier |
Wymiary: | 20 x 29 cm (w świetle passe-partout) 52,5 x 61,5 cm (z oprawą) |
Uwagi: | Sygnowany p.d. monogramem wiązanym: "JK" Na odwrocie orzeczenie Leszka Ludwikowskiego z 1973 roku. PROWENIENCJA: - zakup w Domu Aukcyjnym Agra-Art. |
Sprzedane: | XII Aukcja Dzieł Sztuki (14 XII 2021) |
Cena wywoławcza: | 22000 zł |
Cena uzyskana: | 31000 zł |
Tytuł: | Powitanie - sarmata z koniem (1889) |
Technika: | akwarela, papier |
Wymiary: | 18,8 x 14,5 cm (w świetle passe-partout) 57 x 54 cm (z oprawą) |
Uwagi: | Sygnowany i datowany l.d.: "JK | 1889" Do obrazu dołączona opinia wydana w 1942 roku przez Tadeusza Dobrowolskiego. Praca została sprzedana w ofercie poaukcyjnej. Fragment opinii Tadeusza Dobrowolskiego: "Akwarela ta przedstawia szlachcica z podgoloną czupryną, trzymającego za uzdę konia i zdejmującego z głowy rogatywkę. Ponieważ poza nim widać drewniane wrota, wolno się domyślić, że szlachcic ów przybył do jakiegoś dworu i wita jego mieszkańców. [...] Swojski temat związany z polską tradycją rycerską jest bowiem typowy dla twórczości J. Kossaka. Na tego samego malarza jako autora malowidła, wskazuje jeszcze ostrożna technika akwarelowa, delikatny światłocień, pewna skłonność do linearnego konturowania formy, ilustratorski charakter całości, wreszcie atmosfera uczuciowa akwareli." |
JULIUSZ KOSSAK
Józef Simmler, "Portret Juliusza Kossaka" (po 1862), olej, płótno, Muzeum Narodowe w Warszawie
[źródło: Cyfrowe MNW]
Juliusz Kossak urodził się w 1824 roku w Nowym Wiśniczu, zmarł w 1899 roku w Krakowie. Już podczas studiów prawniczych na Uniwersytecie Lwowskim pobierał lekcje rysunku u Jana Maszkowskiego i tworzył pierwsze akwarele przedstawiające ziemiańskie życie na Wołyniu i Podolu. W latach 1853-1856 artysta przebywał w Warszawie, następnie wyjechał do Paryża gdzie pobierał nauki u Horacego Verneta, malował także w pracowni zorganizowanej przez Wojciecha Gersona. Juliusz Kossak nigdy jednak nie ukończył studiów artystycznych co nadaje jego twórczości nieco amatorski rys. W 1861 wrócił do kraju, a rok później objął stanowisko kierownika artystycznego "Tygodnika Ilustrowanego".
W latach 1867-1868 Juliusz Kossak mieszkał w Monachium, wówczas pracował z Józefem Brandtem w pracowni austriackiego malarza scen batalistycznych Franza Adama.
W 1870 osiadł na stałe w Krakowie i kontynuował działalność artystyczną, należał także do Akademii Umiejętności oraz uczestniczył czynnie w życiu kulturalnym miasta.
Juliusz Kossak, Wydawnictwo Salonu Malarzy Polskich, Kraków, Muzeum Narodowe w Krakowie
[źródło: Zbiory cyfrowe MNK]
Malarstwo Juliusza Kossaka
Juliusz Kossak specjalizował się w technice akwareli, farby olejne wykorzystywał rzadko. Malował głównie sceny batalistyczne (np. "Odsiecz Smoleńska" z 1879 roku) oraz historyczno-rodzajowe (jak "Wyjazd na polowanie" (1876)). W okresie młodzieńczym tworzył wiele akwarel odznaczających się starannym rysunkiem, któremu podporządkowana była stonowana kolorystyka, co upodabniało jego prace do sztychów.
Dojrzała twórczość Juliusza Kossaka to przede wszystkim prace powstałe z inspiracji kulturą i literaturą sarmacką oraz historią Polski (np. "Chłopicki pod Grochowem"). Artysta najczęściej osadzał akcję w scenerii XVII-wiecznego Podola, szczegółowo oddawał detale strojów szlachty, chłopów, wojskowych. Wykonywał zarówno sceny batalistyczne z dziejów Polski, jak i przedstawiał codzienność wsi - jarmarki i wesela, a także życie szlachty. Jego znajomość obyczajów XVII-wiecznego ziemiaństwa objawia się także w ilustracjach do poematów Wincentego Pola i "Trylogii" Henryka Sienkiewicza.
Elementem charakterystycznym malarstwa Juliusza Kossaka są konie, zarówno wiejskie zwierzęta gospodarskie, jak i rasowe, wojskowe rumaki. Artysta najczęściej przedstawiał je w ruchu, z wyraźnie zarysowanymi mięśniami, błyszczącą sierścią i rozwianą grzywą. Pieczołowicie oddawał także szczegóły anatomiczne pozwalające rozróżnić poszczególne rasy. Ze względu na mistrzostwo tych przedstawień jest stawiany w jednym rzędzie z innymi polskimi malarzami koni: Piotrem Michałowskim (którego zresztą Juliusz Kossak znał osobiście) i Aleksandrem Orłowskim.
Juliusz Kossak - wystawy, nagrody i kolekcje
Juliusz Kossak zadebiutował w 1847 roku na wystawie we Lwowie. Mniej więcej od połowy lat 50. XIX wieku eksponował na pokazach krakowskiego Towarzystwa Przyjaciół Sztuk Pięknych, później również na w ramach wystaw Towarzystwa Zachęty Sztuk Pięknych w Warszawie. Eksponował obrazy również m.in. na warszawskich salonach A. Krywulta, wystawiał we Lwowie, w Łodzi i Poznaniu. Eksponował również za granicą, np. w Paryżu, Wiedniu i Berlinie.
Wojciech Kossak, "Portret Juliusza Kossaka" (1871), akwarela, ołówek, papier na tekturze, Muzeum Narodowe w Warszawie
[źródło: Cyfrowe MNW]
W 1890 roku Juliusz Kossak został odznaczony Krzyżem Kawalerskim Orderu cesarza Franciszka Józefa.
Prace Juliusza Kossaka są poszukiwane przez koneserów i kolekcjonerów malarstwa realistycznego, jego obrazy znajdują się w licznych kolekcjach prywatnych i muzealnych, m.in. w Państwowych Zbiorach Sztuki na Wawelu, w kolekcji Muzeum Narodowego w Krakowie, Muzeum Narodowego w Warszawie, Muzeum Narodowego we Wrocławiu, Muzeum Narodowego w Poznaniu, Muzeum Sztuki w Łodzi, Muzeum Historycznego Miasta Warszawy czy we Lwowskiej Galerii Obrazów.
Artykuły na temat Juliusza Kossaka:
"Wszyscy trzej Kossakowie koncentrują się na wybranym temacie, nie dążąc do głębszej analizy przedstawionych wydarzeń i zjawisk stawiają sobie za cel przede wszystkim odtworzenie wybranych faktów historycznych o szczególnie intensywnym nacechowaniu emocjonalnym. Sceny batalistyczne, a najłatwiej to zaobserwować na przykładzie malarstwa Juliusza, zbudowane są według pewnego schematu: w środku grupa centralna, w skład której wchodzą najistotniejsze dla obrazu postaci, po obu jej stronach postacie drugorzędne, otaczające ją i zwrócone w jej kierunku, u dołu obrazu, pod grupą centralną, powalone drzewo, ranny człowiek, porzucony karabin lub inna część wyposażenia wojskowego (Bitwa pod Ostrołęką, Potyczka Krakusów, Bitwa pod Parkanami, Pieśń legionów - Kiliński). Groza walki i napięcie bitwy wyrażone jest jedynie układem postaci, bo twarze walczących zasłonięte są najczęściej czakiem czy hełmem lub odwrócone tyłem i stąd niewidoczne dla oczu odbiorcy (Bitwa pod Ostrołęką)."
~ Małgorzata Hendrykowska
[Cyt. za: Kossakowie: legenda wobec wartości, "Sztuka" 3/4/77, s. 29.]
"Najwybitniejszym z Kossaków był protoplasta artystycznej dynastii, znakomity akwarelista - Juliusz, którego twórczość stanowi swoistą kontynuację tradycji malarstwa rodzajowo-historycznego sięgającego początkami epoki Oświecenia i bujnie rozwijającego się poprzez dzieła Jana Piotra Norblina, Aleksandra Orłowskiego, Piotra Michałowskiego i Januarego Suchodolskiego.
Juliusz Kossak należy do tego pokolenia malarzy polskich, których twórczość w większej części przypada na drugą połowę XIX wieku. W latach czterdziestych tego stulecia, kiedy Kossak rozpoczynał artystyczną działalność, malarstwo polskie oscylowało między romantyzmem a akademizmem; w latach następujących po połowie wieku - gdy krystalizowała się jego twórczość - w malarstwie polskim przeplatały się różne kierunki; albo nawiązujące do przeszłości albo tworzące się pod wpływem nowych prądów ideologicznych i artystycznych. Od lat sześćdziesiątych przewagę zyskuje wizyjne malarstwo Jana Matejki, obrazujące doniosłe momenty narodowej historii. Obok tej wielkiej sztuki bocznym gościem płynął nurt realistycznego malarstwa rodzajowo-historycznego preferującego batalistykę. Juliusz Kossak był reprezentantem tego właśnie kierunku."
~ Janina Zielińska
[Cyt. za: Juliusz Wojciech Jerzy Kossakowie, Krajowa Agencja Wydawnicza, Warszawa, 1988, s. 9.]
Przyjmujemy obrazy Juliusza Kossaka na aukcje sztuki - wycena obrazów, skup i sprzedaż aukcyjna sztuki Juliusza Kossaka.
Jeśli chcą Państwo sprzedać dzieła Juliusza Kossaka, zapraszamy do kontaktu [link].
Zobacz galerię obrazów Juliusza Kossaka w Krakowskim Domu Aukcyjnym [link].