Oferta galeryjna
| Tytuł: | Słoneczniki |
| Technika: | technika mieszana, płyta |
| Wymiary: | 61 x 41 cm 67 x 47 cm (z oprawą) |
| Uwagi: | |
| Widoczne zabrudzenie warstwy malarskiej. Lokalnie widoczne spękanie i ubytki malatury. Śr.g. widoczny otwór w podłożu. | |
![]() | |
| Tytuł: | Żniwa |
| Technika: | technika mieszana, płyta |
| Wymiary: | 9,3 x 10 cm |
| Uwagi: | |
| Lokalnie widoczne spękanie i pojedyncze ubytki malatury. | |
![]() | |
| Tytuł: | Kobieta (2006) |
| Technika: | brąz patynowany, ed. 6/8 |
| Wymiary: | 52,3 x 12,5 x 9,5 cm |
| Uwagi: | |
| Sygnowany i opisany na tyle, w dolnej części: "Sta Wys | 6/8 | 2006"
OPIS PRACY: Stanisław Wysocki zasłynął przede wszystkim jako autor kameralnych rzeźb utrzymanych w zgeometryzowanej, uproszczonej formie. Jego rozpoznawalny styl, ceniony zarówno w Polsce, jak i za granicą – m.in. w Niemczech, Belgii, Francji Anglii oraz w krajach skandynawskich – kształtował się podczas studiów w berlińskiej Hochschule der Künste oraz praktyki w renomowanej odlewni Hermann Noack Bildgiesserei. To właśnie tam Stanisław Wysocki realizował swoje projekty obok uznanych twórców, takich jak Henry Moore czy Kenneth Armitage. Krótki pobyt w 1990 roku w pracowni Henry’ego Moore’a pod Londynem umożliwił Stanisławowi Wysockiemu bezpośrednie zetknięcie się z twórczością mistrza. Doświadczenie to wywarło znaczący wpływ na jego sztukę, czego przykładem jest prezentowana, odlana z brązu rzeźba pt. "Kobieta", ukazująca jeden z kluczowych motywów w jego dorobku - postać żeńską przedstawioną na granicy abstrakcji. Artysta świadomie wydobył walory użytego materiału, łącząc zróżnicowane faktury – od nieregularnych, patynowanych powierzchni po gładkie, lśniące fragmenty. To szczególne podejście do tworzywa sprawia, że dzieło zachwyca zarówno swoją formą, jak i dopracowanym detalem. | |
![]() | |
| Tytuł: | Ojców - Brama Krakowska (1982) |
| Technika: | akwarela, gwasz, karton |
| Wymiary: | 30 x 42 cm 49 x 59 cm (z oprawą) |
| Uwagi: | |
| Sygnowany i datowany p.d.: "82 WIKTOR ZIN" Na odwrocie oprawy metka autorska z odręcznym opisem obrazu. OPIS PRACY: Wiktor Zin znany przede wszystkim jako architekt i konserwator zabytków, którego twórczość malarska skupiała się na dokumentowaniu dziedzictwa polskiego budownictwa, był zarazem artystą wyjątkowo wrażliwym na urodę polskiej przyrody. Z dużym wyczuciem utrwalał krajobraz w różnych porach roku, ukazując jego zmienność, nastrój i naturalną harmonię. Prezentowany pejzaż przedstawia jeden z najbardziej malowniczych zakątków Ojcowskiego Parku Narodowego – Bramę Krakowską. Formacja skalna, zbudowana z bloków wapieni jurajskich, niegdyś stanowiła fragment szlaku handlowego prowadzącego z Krakowa na Śląsk. Od momentu, w którym Ojców zaczął rozwijać się jako uzdrowisko i miejsce wypoczynkowe, teren ten przyciąga coraz liczniejsze rzesze turystów, zwłaszcza mieszkańców Krakowa. Wiktor Zin, zafascynowany pięknem Polski, sięgnął po malarską technikę akwareli, która pozwoliła mu niezwykle nastrojowo uwiecznić bogactwo jesiennego pejzażu. Tworząc omawianą kompozycję artysta skupił się wyróżnieniu monumentalnych, jasnych skał, które wyłaniają się zza bujnej, przekwitającej roślinności. Artysta umiejętnie zróżnicował światła i cienie, dodając całej scenie głębi, a zastosowana przez niego rozbudowana paleta barw - od chłodnych zieleni po złociste żółcie, ciepłe pomarańcze i głębokie czerwienie – pozwoliła na oddanie piękna jesiennego popołudnia. | |
![]() | |
| Tytuł: | Warszawa - widok na kościół dominikanów św. Jacka |
| Technika: | akwarela, gwasz, pastel, papier naklejony na tekturę |
| Wymiary: | 33,5 x 24 cm (w świetle passe-partout) 53 x 42,5 cm (z oprawą) |
| Uwagi: | |
| Sygnowany p.d.: "Wł. Stachowicz." | |
![]() | |
| Tytuł: | Sień kamienicy Fukiera w Warszawie |
| Technika: | akwarela, gwasz, pastel, papier naklejony na tekturę |
| Wymiary: | 33,5 x 23,7 cm (w świetle passe-partout) 53 x 42,5 cm (z oprawą) |
| Uwagi: | |
| Sygnowany p.d.: "Wł. Stachowicz." | |
![]() | |
| Tytuł: | Tatarak przy brzegu (1965) |
| Technika: | akwarela, papier naklejony na tekturę |
| Wymiary: | 46 x 37 cm (w świetle passe-partout) 76,5 x 66,5 cm (z oprawą) |
| Uwagi: | |
| Sygnowany p.d. "65 Wiktor Zin" | |
![]() | |
| Tytuł: | Pejzaż z aleją (1985) |
| Technika: | pastel, papier |
| Wymiary: | 32,5 x 50 cm 51 x 64 cm (z oprawą) |
| Uwagi: | |
| Sygnowany i datowany p.d.: "WiktorZin 85" | |
![]() | |
| Tytuł: | Zima w Tatrach |
| Technika: | akwarela, gwasz, pastel, tektura |
| Wymiary: | 34,5 x 50 cm 42,5 x 59 cm (z oprawą) |
| Uwagi: | |
| Sygnowany p.d.: "MIECZYSŁAW FILIPKIEWICZ" | |
![]() | |
| Tytuł: | The Weel (2016) |
| Technika: | akryl, płótno |
| Wymiary: | 100 x 90 cm 103 x 93 cm (z oprawą) |
| Uwagi: | |
| Sygnowany na odwrocie: "AFr" Opisany na odwrocie: " 100 x 90 cm AKR. PŁ. | THE WEEL - 2016" Obraz był eksponowany na wystawie Andrzeja Franaszka "Moto-cykl" w Galerii Sztuki ATTIS (3-10 VI 2016). | |
![]() | |
| Tytuł: | Kompozycja (1978) |
| Technika: | olej, płótno |
| Wymiary: | 73 x 100 cm |
| Uwagi: | |
| Sygnowany i datowany p.d.: "Z. Salaburski 78" Opisany na odwrocie: "Z. Salaburski | 1978 | Warszawa" | |
![]() | |
| Tytuł: | Ułan polski (2004) |
| Technika: | akwarela, gwasz, papier |
| Wymiary: | 51,5 x 32,7 cm (w świetle passe-partout) 82 x 63,5 cm (z oprawą) |
| Uwagi: | |
| Sygnowany i datowany l.d.: "J. Duda-G ‧ 1431/2004 ‧"
OPIS PRACY: Jerzy Duda-Gracz - malarz, rysownik, scenograf, profesor sztuk plastycznych i wykładowca akademicki. Znany był przede wszystkim ze swojego satyrycznego spojrzenia na otaczającą go rzeczywistość. Malarstwo Jerzego Dudy-Gracza budziło emocje ze względu na silne zniekształcenia postaci przedstawianych zwykle groteskowo i prześmiewczo, aby w sposób dosłowny piętnować ludzkie słabości, przywary, lęki i kompleksy. Malarz chętnie sięgał też do tematów społecznych i politycznych, które komentował w sposób trafny i ostry. Prezentowana praca, przedstawiająca ułana i kobietę, z pozoru wydaje się być ujęciem rzewnym i podniosłym, ukazującym pewien rodzaj hołdu lub ukłonu w stronę żołnierza złożonego przez staruszkę. Faktycznie stanowi jednak transpozycje znanego w sztuce polskiej motywu malarskiego, który artysta potraktował w sposób satyryczno-metaforyczny. Sylwety obu postaci zostały mocno zróżnicowane. Skulonej, zgarbionej kobiecie, ledwo trzymającej się na rachitycznych nogach, malarz przeciwstawił wydłużone ciało postawnego żołnierza. Wertykalizm wyznaczony przez postać mężczyzny kontrastuje z esowatą figurą kobiecą. Układ hierarchiczny pozwala górować ułanowi nad staruszką. W interpretacji patriotycznej on może stanowić uosobienie siły i rycerskich ideałów hołubionych w tradycyjnym malarstwie, ona zaś słabość i uciemiężenie, zdecydowanie bardziej właściwe dla narracji na temat ograbionej i zniewolonej ojczyzny. Zestawienie tych dwóch postaci mogło być też rodzajem satyrycznego komentarza odnoszącego się do upowszechnionego w malarstwie polskim, romantyzowanego motywu obyczajowego przedstawiającego ułana i dziewczynę. Praca, wykonana w technice akwareli, malowana jest swobodnie i szkicowo w jasnych, chłodnych barwach. Ciepłe plamy żółtego i pomarańczowego koloru nad głowami figur pełnią funkcję akcentów przykuwających wzrok odbiorcy. Niedokończone sylwety postaci rozmywają się w tle, układając się w niedoprecyzowaną, otwartą, ekspresyjną kompozycję. | |
![]() | |
| Tytuł: | Nad rzeką (1928) |
| Technika: | gwasz, tektura |
| Wymiary: | 49 x 69,3 cm 61,5 x 82 cm (z oprawą) |
| Uwagi: | |
| Sygnowany i datowany p.d.: "S Jaxa | 1928" | |
![]() | |
| Tytuł: | W saloniku |
| Technika: | olej, płótno |
| Wymiary: | 60 x 73 cm 70,5 x 83,5 cm (z oprawą) |
| Uwagi: | |
| Sygnowany l.d.: "Ign. Pieńkowski" | |
![]() | |
| Tytuł: | Jesień |
| Technika: | olej, płótno |
| Wymiary: | 96 x 150 cm 119,5 x 164,5 cm (z oprawą) |
| Uwagi: | |
| Sygnowany p.d.: "IPieńkowski" [dwukrotnie] Na odwrocie metka Towarzystwa Przyjaciół Sztuk Pięknych w Krakowie z opisem obrazu. Widoczne sfalowania płótna i lokalnie spękania malatury. | |
![]() | |
| Tytuł: | Na stepie |
| Technika: | olej, tektura |
| Wymiary: | 56 x 100 cm 73,5 x 118,5 cm (z oprawą) |
| Uwagi: | |
| Sygnowany l.d.: "A. Setkowicz" Na odwrocie pieczęć krakowskiego magazynu przyborów malarskich Róży Aleksandrowicz. | |
![]() | |
| Tytuł: | Twarz (2004) |
| Technika: | tusz, ołówek, papier |
| Wymiary: | 41 x 29,5 cm (w świetle passe-partout) 69,5 x 56,5 cm (z oprawą) |
| Uwagi: | |
| Sygnowany ołówkiem l.d.: "M Abakanowicz" Datowany ołówkiem p.d.: "sierpień 2004" OPIS PRACY: Twórczość Magdaleny Abakanowicz, polskiej artystki o światowej sławie, kojarzona jest zwykle z pracami wielkoformatowymi – rzeźbą oraz sztuką tkanin. Prace mniejszego formatu, na papierze, wykonywane węglem lub tuszem, stanowią mniej znany obszar działalności artystki. Magdalena Abakanowicz tworzyła je począwszy od lat 70. XX wieku, ukazując zwykle ludzkie twarze lub torsy w formie niedokończonej, enigmatycznej, niezwykle ekspresyjnej. Prezentowana praca z 2004 roku stanowi właśnie jeden z takich przykładów twórczości artystki i pochodzi prawdopodobnie z cyklu "Oblicza". Prace te wykonywane były szkicowo i swobodnie. Stanowiły zwykle zapis procesu twórczego – były jego początkiem lub też utrwalały jego rozwój. Służyły jako swego rodzaju notatki z indywidualnych przemyśleń Magdaleny Abakanowicz na temat człowieka i jego kondycji we współczesnym świecie. Podobnie jak w przypadku innych prac, Magdalena Abakanowicz przedkładała serię ponad jednostkowe dzieło. Malowane twarze były nieczytelne, przypominały maski i uderzały widza siłą przekazu. Artystka zwracała bowiem uwagę na ludzką głowę w kontekście zarówno biologicznym: procesu myślenia, konfrontacji, zaspokajania głodu, wyrażania i odczuwania emocji, ale także psychologicznym, odnosząc się do roli i miejsca jednostki w społeczeństwie, tłumie, nadmiarze informacji i szybkiego masowego przekazu. Śledzenie sposobu namalowania owych twarzy pozwala zrozumieć, że proces twórczy, stanowił dla Magdaleny Abakanowicz zawsze najwyższą wartość. | |
![]() | |
| Tytuł: | Bez tytułu (2015) |
| Technika: | olej, płótno |
| Wymiary: | 40 x 30 cm |
| Uwagi: | |
| Sygnowany i opisany na odwrocie: "Tamara | Berdowska | 2015 | olej" | |
![]() | |
| Tytuł: | Roztocze: wieś Lipowiec - Uprowadzenie (Obraz 1846) (1995) |
| Technika: | olej, płyta |
| Wymiary: | 44 x 32 cm 78,5 x 64,5 cm (z oprawą) |
| Uwagi: | |
| Sygnowany i datowany p.d.: "DG ‧ 1846/95 ‧" Na odwrocie metka autorska z opisem obrazu. OPIS PRACY: W latach 90. Jerzy Duda-Gracz zwrócił się w swoich dziełach do tematu prowincji i pejzażu. Zbliżający się do sześćdziesiątki malarz nie zrezygnował z satyry, ale wyraźnie złagodniał w piętnowaniu narodowych przywar, odwracając się od dosadnej groteski w kierunku poetyckich wizji, przywołujących na myśl niepokojący sen. Rodzima historia była dla niego nadal ważnym punktem wyjścia. Malowidła zaczęły wypełniać realistyczne scenerie polskiego krajobrazu, na których tle obywał się teatralny spektakl ilustrujący wspomnienia, kompleksy i lęki artysty, wcielonego często w postać dziecka, które podróżując wgłąb siebie, napotyka surrealistycznie przekształcone postacie - niby zjawy oraz miejsca z historią narodu związane. Serie prac odnoszących się do konkretnych miast i miejscowości artysta oznaczał herbem, umieszczonym w prawym górnym rogu.
Obraz "Roztocze: wieś Lipowiec – Uprowadzenie" odwołuje się do malowniczo położonej miejscowości Roztocza Środkowego. Krajobrazowe zróżnicowanie terenu zostało uwypuklone przez zastosowany kontrast pomiędzy bujną roślinnością, a szarościami wydającymi się nawiązywać do piaskowców i wapieni charakterystycznych dla regionu. Środkowa część pejzażu wypełniona została przypadkowymi kleksami, plamami intensywnych barw. W lewym dolnym rogu obrazu artysta ulokował postacie, których obecność ilustruje tytułowe uprowadzenie. Marionetkowa postać dziecka wydaje się protestować i opierać postawnej kobiecie. Dynamizm został tutaj przeciwstawiony statyce, a odrealnienie – naturalizmowi. Krępa postać kobiety i jej letni ubiór kontrastuje z nagością i szczupłą sylwetką dziecka. To zróżnicowanie i opozycyjne uwypuklenie, doskonale ilustruje dawne dziecięce obawy i bojaźnie. | |
![]() | |
| Tytuł: | Kompozycja błękitna (2018) |
| Technika: | olej, płótno |
| Wymiary: | 70 x 70 cm |
| Uwagi: | |
| Sygnowany i opisany na odwrocie: "Tamara | Berdowska | 2018 | olej"
OPIS PRACY: Twórczość Tamary Berdowskiej znana jest z kompozycji nieprzedstawiających, tworzonych w nurcie abstrakcji geometrycznej. Przez złożoność form wywołujących iluzję wzrokową artystka zaliczana jest także do twórców związanych z op-artem. Tamara Berdowska celowo unika przedstawiania rzeczywistości, którą można zobaczyć i dotknąć. Jej twórczość rozwija się w seriach prac, odzwierciedlając osobisty rozwój. Artystka posługuje się zwykle prostymi figurami geometrycznymi: kwadratem, kołem i rombem. Ważnym elementem jej prac jest też kolor niebieski, który często dominuje w obrazach.
Prezentowana w ofercie aukcyjnej praca z 2018 roku oddziałuje na widza chłodnymi odcieniami błękitów i niebieskości. Kompozycja złożona z niewielkich kwadratów w rożnych tonacjach daje efekt iluzji wielopłaszczyznowości płótna i wydaje się emanować zmiennym blaskiem. Elementy przenikają się nawzajem, dając także wrażenie ruchu i ekspresji. Rozedrgana forma silnie kontrastuje z płaszczyzną obrazu – gładką i matową, z ledwo dostrzegalną subtelną, regularną fakturą. Kolor i światło w obrazach Tamary Berdowskiej ma znaczenie symboliczne – skłania do zadumy, medytacji, przywołuje skojarzenia z kosmosem i przypomina o przemijaniu. | |
![]() | |
| Tytuł: | Podług nieba i zwyczaju polskiego - projekty okładki |
| Technika: | ołówek, papier |
| Wymiary: | 28,5 x 41 cm (w świetle passe-partout) 44,5 x 57 cm (z oprawą) |
| Uwagi: | |
| Do rysunku dołączony certyfikat autentyczności wydany przez syna artysty - Jana Mikołaja Biberstein-Starowieyskiego. | |
![]() | |
| Tytuł: | Duma (2024) |
| Technika: | brąz patynowany, kamień |
| Wymiary: | 37,5 x 12 x 13,7 cm (z podstawą) |
| Uwagi: | |
| Sygnowany: "P. BUBAK" Sygnowany i opisany na spodzie podstawy: "Piotr Bubak | Duma | 2024" | |
![]() | |
| Tytuł: | Gromniczna - Huculi w drodze na obchody |
| Technika: | olej, tektura |
| Wymiary: | 40,2 x 49,3 cm 53,5 x 62,5 cm (z oprawą) |
| Uwagi: | |
| Sygnowany l.d.: "T. Axentowicz" Proweniencja: - zakup w Desie w latach 60., - kolekcja prywatna. OPIS PRACY: Temat obchodów święta Matki Bożej Gromnicznej wielokrotnie przewijał się w twórczości zainspirowanego folklorem (głównie huculskim) Teodora Axentowicza. Artysta ukazywał różne momenty tego zimowego dnia, najczęściej jednak ujmował wiernych pojedynczo lub w niewielkich grupach zdążających dopiero na nabożeństwo – a więc niosących jeszcze niezapaloną święcę. Rzadziej malował same obrzędy lub ludzi powracających do domu z rozpaloną gromnicą. Zwykle samotną bohaterką takich przedstawień jest młoda dziewczyna w stroju huculskim, trzymająca w ręce świecę, na kolejnym miejscu plasują się ujęcia z dziewczyną i starcem. W bardziej rozbudowanych kompozycjach (jak ta oferowana na aukcji Krakowskiego Domu Aukcyjnego), ukazujących głównych bohaterów w całej postaci lub mniej więcej do linii kolan, artysta wzbogacał tło obrazów szkicowymi sylwetkami kolejnych postaci i zarysem wiosek huculskich. Mając w pamięci powtarzalność tematu w malarstwie Teodora Axentowicza, warto zaznaczyć mnogość i różnorodność ujęć oraz mistrzostwo artysty w oddawaniu prawdy, ale też budowaniu kompozycji, rytmu i harmonii kolorystycznej. W oferowanym obrazie ciężar kompozycji skupia się po lewej stronie, choć jedna z głównych postaci przedstawiona została centralnie. Zarówno ciężar ten, jak i dominanta ciepłych brązów w ubiorach portretowo ujętych dziewczynki i starca, przełamane zostały lekkim, monochromatycznym zarysem postaci w oddali, w prawym górnym narożniku pola obrazowego. Mocny akcent czerwonej chusty na głowie dziecka zrównoważony został znowuż oranżem chaty widocznej w tle. Dzięki swoistemu rozmyciu konturów oraz laserunkowo malowanym, szarobłękitnym połaciom śniegu z miejscowymi tylko impastami bieli całość jawi się harmonijnie i naturalnie, hamuje ostre kontrasty barwne i sytuuje postacie w realnym pejzażu, nie zaś w abstrakcyjnej przestrzeni bieli. Te wszystkie elementy wpływają na maestrię całej kompozycji. Jako że Teodor Axentowicz w swoich pracach o tematyce huculskiej upodobał sobie przedstawienia dwóch zimowych świąt – Jordanu oraz omówionego powyżej Matki Bożej Gromnicznej, nie zawsze można z łatwością rozróżnić je między sobą na obrazach mistrza. Wydaje się jednak, że w momencie, kiedy atrybutami przedstawionych postaci jest zarówno świeca, jak i dzban, mamy do czynienia z obrazem święta Jordanu, zaś sama świeca, tak jak w przypadku prezentowanej pracy olejnej, świadczy raczej o Gromnicznej. | |
![]() | |
| Tytuł: | Martwa natura z bażantem (1978) |
| Technika: | olej, płótno |
| Wymiary: | 54 x 65 cm 70 x 81,5 cm (z oprawą) |
| Uwagi: | |
| Sygnowany i datowany p.d.: "EWyrożemska 78" | |
![]() | |
| Tytuł: | Polowanie na dziki |
| Technika: | olej, płótno naklejone na płytę |
| Wymiary: | 33 x 50 cm 40,5 x 57 cm (z oprawą) |
| Uwagi: | |
| Sygnowany p.d.: "M. Krzyżak" Obraz po konserwacji. | |
![]() | |
| Tytuł: | Pejzaż z Podhala - złamane drzewo nad strumieniem (1914) |
| Technika: | olej, płótno |
| Wymiary: | 53 x 64 cm 59,5 x 71,5 cm (z oprawą) |
| Uwagi: | |
| Na odwrocie dwie odręczne metki: jedna z opisem obrazu, druga z opisem "Helena Małachowska" i pieczęcią lakową. Widoczne spękanie malatury. | |
![]() | |
| Tytuł: | Starzy wieśniacy jesienią (1990) |
| Technika: | olej, płótno |
| Wymiary: | 35 x 46 cm 43 x 54 cm (z oprawą) |
| Uwagi: | |
| Sygnowany i opisany śr.d.: "STARZY WIEŚNIACY JESIENIĄ. 21.XI.1990. H. DĄBROWSKA" Opisany l.d. Opisany na blejtramie. | |
![]() | |
| Tytuł: | Młodzieniec (1927) |
| Technika: | tusz, papier |
| Wymiary: | 16,5 x 14 cm (w świetle passe-partout) 46,5 x 38,5 cm (z oprawą) |
| Uwagi: | |
| Sygnowany i datowany p.d.: "JMB.1927." Praca jest reprodukowana w publikacji Andrzeja Wierzchowskiego Janusz Marja Brzeski (1907-1957) rysunki i obrazy (Kraków; s. 11). PROWENIENCJA: - zakup od rodziny artysty, - kolekcja Jerzego Kurczyny. | |
![]() | |
| Tytuł: | Pensativo |
| Technika: | olej, płótno naklejone na płytę |
| Wymiary: | 40 x 30 cm 67 x 57 cm (z oprawą) |
| Uwagi: | |
| Sygnowany l.d.: "T. Sętowski" Opisany na odwrocie: "Pensativo | olej, płótno 40 cm x 3 cm | Tomasz Sętowski" Do obrazu dołączony certyfikat autorski Tomasza Sętowskiego. | |
![]() | |
| Tytuł: | Bez tytułu II |
| Technika: | olej, płyta |
| Wymiary: | 75 x 85 cm 98 x 108 cm (z oprawą) |
| Uwagi: | |
| Opisany l.d.: "4 TURKIA" Do obrazu dołączony certyfikat autorski Tomasza Sętowskiego. | |
![]() | |















































































































