MALCZEWSKI Jacek

Jacek Malczewski - Aukcje dzieł sztuki

Wyniki aukcyjne Jacka Malczewskiego. Aktualna oferta aukcyjna. Biografia

MALCZEWSKI Jacek
MALCZEWSKI JacekMALCZEWSKI JacekMALCZEWSKI Jacek
Tytuł:Pejzaż z dworkiem polskim
Technika:akwarela, papier
Wymiary:11,3 x 18,6 cm
20 x 28 cm (z oprawą)
Uwagi:
Sygnowany p.d.: "JMalczewski"
Sprzedane:XII Aukcja Dzieł Sztuki (14 XII 2021)
Cena wywoławcza:9000 zł
Cena uzyskana:12000 zł
MALCZEWSKI Jacek
MALCZEWSKI JacekMALCZEWSKI JacekMALCZEWSKI Jacek
Tytuł:Przy pracy (1891)
Technika:tusz, papier
Wymiary:22,5 x 31 cm
20,5 x 26,5 cm (w świetle passe-partout)
36,5 x 42 cm (z oprawą)
Uwagi:
Sygnowany i datowany p.d.: "JM [nieczytelne] 1891"
Śr.d. nieczytelny opis kredką.
Opisany p.g. ołówkiem numerem "7.", p.d. pieczątką z numerem "61". Na odwrocie pieczątka "ZE ZBIORÓW MARJI MALCZEWSKIEJ" z herbem Tarnawa.
Na odwrocie oprawy opis dot. pieczątki oraz dedykacja z 1978 roku.
Rysunek po konserwacji.
Sprzedane:XI Aukcja Dzieł Sztuki (13 X 2021)
Cena wywoławcza:2000 zł
Cena uzyskana:5500 zł
MALCZEWSKI Jacek
MALCZEWSKI JacekMALCZEWSKI JacekMALCZEWSKI Jacek
Tytuł:Portret siostry artysty (1918)
Technika:akwarela, papier naklejony na tekturę
Wymiary:26,7 x 17,7 cm (w świetle passe-partout)
42,5 x 31,7 cm (wymiary z oprawą)
Uwagi:
Sygnowany l.d. "JMalczewski"
Opisany p.d.: "1918 wrzesień"
Sprzedane:X Aukcja Dzieł Sztuki (29 VI 2021)
Cena wywoławcza:9000 zł
Cena uzyskana:10000 zł
MALCZEWSKI Jacek
MALCZEWSKI JacekMALCZEWSKI JacekMALCZEWSKI Jacek
Tytuł:Klęczący mężczyzna i szkice twarzy (ok. 1873?)
Technika:ołówek, papier
Wymiary:25 x 19,5 cm
38 x 32 cm (wymiary z oprawą)
Uwagi:
Na odwrocie fragment pieczątki "ZE ZBIORÓW MARJI MALCZEWSKIEJ" z herbem Tarnawa oraz numer 152.
Na odwrocie opisany obcą ręką ołówkiem liczba 40.
Praca była prezentowana jako obiekt nr 18 na wystawie "Jacek Malczewski. Rysunki" prezentowanej w Domu Muzyki i Tańca w Zabrzu (21.03.-19.04.2009) (na odwrocie oprawy metka z wystawy).
Praca jest reprodukowana w katalogu wystawy "Jacek Malczewski. Rysunki. Od 29 lutego 1872 do czerwca 1926 roku", tekst A. Konopacki, Dom Muzyki i Tańca w Zabrzu, Zabrze 2009, s. 22.
Sprzedane:VIII Aukcja Dzieł Sztuki (14 IV 2021)
Cena wywoławcza:1400 zł
Cena uzyskana:1500 zł
MALCZEWSKI Jacek
MALCZEWSKI JacekMALCZEWSKI JacekMALCZEWSKI Jacek
Tytuł:Portret Władysława Panka (1928)
Technika:olej, tektura
Wymiary:23 x 17 cm
53,2 x 44,7 cm
Uwagi:
Opisany na odwrocie (napis częściowo obcięty): "[MALOW]AŁ JACEK MALCZEWSKI | 5 MINUT W SIERPNIU | 1928 | [NA P]AMIĄTKĘ | [WŁADYS]ŁAWOWI PANKOWI"

Fragment opinii dr Stefanii Krzysztofowicz-Kozakowskiej:
"Opiniowany obraz powstał rok przed śmiercią Jacka Malczewskiego. Jest więc jednym z ostatnich jego dzieł. [...] portret Władysława Panka opracowany jest w sposób, który można obserwować na innych, późnych pracach Malczewskiego. Malczewski ograniczył tu kolory do zaledwie kilka odcieni różów, żółci czy brązów. [...] Tak skromne i ograniczone użycie barw może być efektem obawy Malczewskiego, do tej pory doskonałego kolorysty, a teraz niedowidzącego, starego artysty, przed popadnięciem w przesadę i popełnieniem błędów kolorystycznych.
Portret Panka budowany jest bardzo iluzyjnie i plastycznie, zwłaszcza w partii wysokiego czoła modela malowanej dużymi, swobodnymi wręcz rozlewającymi się plamami barw. To też rozwiązanie pojawiające się na autoportretach Malczewskiego. [...]
[Postać modela] Jest to Władysław Panek, który prowadził w Krakowie "Skład papieru i galanterii" mieszczący się przy Rynku Głównym na linii A-B. Panek był również właścicielem innych prac Malczewskiego, m.in. "Chiromatki", 1898; "Sztuki", 1907 [...]."
Sprzedane:VI Aukcja Dzieł Sztuki (14 XII 2020)
Cena wywoławcza:12000 zł
Cena uzyskana:13000 zł
MALCZEWSKI Jacek
MALCZEWSKI JacekMALCZEWSKI JacekMALCZEWSKI Jacek
Tytuł:Portret mężczyzny na ławeczce - szkic
Technika:olej, tektura
Wymiary:24,8 x 35,1 cm
32,7 x 43 cm (wymiary z oprawą)
Uwagi:
Sygnowany l.g.: “J Malczewski”

OPIS PRACY:
Praca Jacka Malczewskiego ukazuje portret dojrzałego, eleganckiego mężczyzny siedzącego na ławce w otoczeniu natury. Pomimo zatrzymania pracy na poziomie szkicu, artysta ujął rysy fizjonomiczne i charakterologiczne ukazanego modela, który pewnym wzrokiem spogląda na widza. W “Portrecie mężczyzny na ławeczce” objawia się mistrzostwo warsztatowe Malczewskiego i jego znakomite wyczucie kolorystyczne, gdyż pomimo wąskiej, stonowanej gamy barwnej z dominantą brązów malarz uchwycił głębię perspektywiczną i zróżnicowanie flory pejzażu rozświetlając przy tym kompozycję impastami szarości i błękitu. Ważne dla całościowego odbioru dzieła są również pojedyncze plamy barwne żółci, czerwieni i zieleni, harmonijne rozmieszczone w obrębie całego szkicu. W twórczości Jacka Malczewskiego motyw postaci siedzącej na ławce pojawia się wielokrotnie przez cały okres aktywności artystycznej, wymienić tu można chociażby słynną “Introdukcję” w zbiorach Muzeum Narodowego w Krakowie czy portret siostry malarza Bronisławy przed domem z kolekcji Muzeum Narodowego w Warszawie.
Sprzedane:V Aukcja Dzieł Sztuki (29 X 2020)
Cena wywoławcza:36000 zł
Cena uzyskana:40500 zł
MALCZEWSKI Jacek
MALCZEWSKI JacekMALCZEWSKI JacekMALCZEWSKI Jacek
Tytuł:Sybiracy - modlitwa (1895)
Technika:olej, deska fazowana
Wymiary:31 x 20,7 cm
46,9 x 36,4 cm (wymiary z oprawą)
Uwagi:
Sygnowany i datowany p.d.: “J Malczewski 95”

OPIS PRACY:
Tematyka syberyjska pojawiła się w umyśle Jacka Malczewskiego już w latach 70., pierwsze obrazy z tego cyklu powstały natomiast na początku kolejnej dekady, a ostatnie już w XX stuleciu. Prezentowana praca ukazuje wzruszającą scenę modlitwy na etapie. Dosyć wyjątkowe w tym przypadku jest ujęcie chłopców jako głównych bohaterów kompozycji – w innych obrazach cyklu właściwie rzadko pojawiają się dzieci. Chłopcy klęczą przy drewnianym stole, na którym położyli przed momentem kijki od tobołków podróżnych oraz zdjęte do modlitwy nakrycia głowy. Za nimi stoi mężczyzna, który czyta fragment brewiarza czy Biblii. W oddali widoczne są lekko już rozmywające się postacie sybiraków, z których jeden z zaciekawieniem spogląda na rozgrywającą się na pierwszym planie scenę. Obraz malowany jest w typowej dla artysty gamie barwnej, a zielonkawo-błękitne cienie kolorystycznie wpisują dzieło w sentymentalny nastrój patriotyczno-historycznego cyklu syberyjskiego.

Więcej o obrazie Jacka Malczewskiego w artykule na podstronie [ZOBACZ]

Sprzedane:V Aukcja Dzieł Sztuki (29 X 2020)
Cena wywoławcza:120000 zł
Cena uzyskana:168000 zł
MALCZEWSKI Jacek
MALCZEWSKI JacekMALCZEWSKI JacekMALCZEWSKI Jacek
Tytuł:Portret Agaty Pancerz w Lusławicach (1926)
Technika:olej, płótno
Wymiary:50,5 x 28,5 cm
69,5 x 47,5 cm (z oprawą)
Uwagi:
sygnowany l.g.: "J Malczewski 1926"

Praca została poddana konserwacji, polegającej na wklejeniu pasów dublażowych.”

PRACA NIEDOSTĘPNA
niedostepny

JACEK MALCZEWSKI - NOTA BIOGRAFICZNA

Jacek Malczewski

 

 

 

 


Fotografia z końca XIX wieku. [źródło: NAC]


Jacek Malczewski urodził się w 1854 roku w Radomiu, zmarł w 1929 r. w Krakowie. W 1872 roku rozpoczął edukacje artystyczną pobierając lekcje u L. Piccarda. Równolegle uczęszczał jako wolny słuchacz na zajęcia do Władysława Łuszczkiewicza w krakowskiej Akademii Sztuk Pięknych. Od 1873 roku rozpoczął regularne studia na tejże uczelni w pracowni W. Łuszczkiewicza oraz F. Szynalewskiego. Uczęszczał również wtedy na prywatne lekcje do F. Szynalewskiego. W latach 1876-1877 kształcił się w École des Beaux-Arts w Paryżu w pracowni Henri Ernesta Lehmanna. Warto wspomnieć, że w 1879 roku artysta ukończył kurs kompozycji w klasie mistrzowskiej Jana Matejki na macierzystej uczelni. Co niewątpliwie miało wpływ na rozwój jego twórczości. W 1887 roku ożenił się z Marią Gralewską, córką krakowskiego aptekarza. W rok później na świat przyszła ich córka Julia. W 1892 roku doczekali się drugiego dziecka - Rafała. Chłopiec odziedziczył talent artystyczny ojca i również został malarzem. W latach 1897-1900 oraz 1912-21 pełnił funkcję profesora Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie. Artysta wiele podróżował: Paryż, Monachium (1885-1886, 1893), Wiedeń (1914-1916), Włochy (1880, 1890), Grecja oraz Turcja (1884 r. w roli dokumentalisty wyprawy Karola Lanckorońskiego). Artysta razem z Teodorem Axentowiczem, Józefem Mehofferem, Stanisławem Wyspiańskim założył w 1897 roku Towarzystwo Artystów Polskich "Sztuka". W latach 1923–1926 mieszkał w XIX-wiecznym dworze w Lusławicach. Malczewski został odznaczony Orderem Odrodzenia Polski IV klasy (1921) oraz Wielkim Złotym Medalem na Wystawie Krajowej w Poznaniu (1929). W początkach twórczości artysta tworzył głównie wiejskie sceny rodzajowe. Warto w tym miejscu wspomnieć, że artysta w swoich pracach inspirował się polskim krajobrazem. W latach 80. w obrazach pojawił temat martyrologii. Inspirując się twórczością Artura Grottgera i Juliusza Słowackiego tworzył prace realistyczne (Śmierć Ellenai (1883) Muzeum Narodowe w Krakowie). Charakterystyczną cechą prac tego okresu to monochromatyzm i przygaszona kolorystyka. W latach 90. prace artysty stały się niezwykle nastrojowe. Ich kolorystyka uległa rozjaśnieniu. W kompozycjach pojawiły się symboliczne postaci oraz antyczne chimery, meduzy, fauny, trytony (Thanatos, (1898-99) Muzeum Narodowe w Warszawie; Pytia (1917) Muzeum Narodowe w Kielcach). Oddzielny zbiór obrazów stanowią portrety oraz autoportrety. Portretowane osoby przedstawiane były na tle pejzażu (Portret Jana Kasprowicza (1903) Muzeum Narodowe w Warszawie; Nieznana nuta. Portret Bronisława Bryniarskiego (1902) Muzeum Narodowe w Krakowie; Portret Feliksa Jasieńskiego (1902) Muzeum Narodowe w Krakowie) lub w pomieszczeniu (Portret Adama Asnyka z muzą (1895-97) Muzeum Narodowe w Poznaniu). Liczne autoportrety, stanowią skarbnicę wiedzy o artyście. Obrazy te cechuje dystans do własnej osoby. Artysta przedstawiał swoją postać w różnej stylizacji np. Autoportret w zbroi (1914), Muzeum Narodowe w Warszawie; Autoportret w jakuckiej czapce (1907), Muzeum Narodowe w Poznaniu lub w otoczeniu symbolicznych postaci. Jacek Malczewski był jednym z najbardziej rozpoznawalnych artystów. Jest jednym z głównych przedstawicieli symbolizmu okresu Młodej Polski.

 

TEKSTY O ARTYŚCIE

"Wielowątkowa twórczość Jacka Malczewskiego była świadectwem jego wielkiej fantazji oraz wrażliwości neoromantyka i wyrafinowanego humanisty, malarza na wskroś przesiąkniętego polskością. Wychowany został bowiem w kulcie tradycji romantycznej, która ukierunkowała sztukę przełomu XIX i XX wieku w stronę idei posłannictwa narodowego, apoteozy jednostki, akceptacji jej prawa do wolności."

"Cóż, Jacek Malczewski był poetą malarstwa, ale może jeszcze bardziej malarzem poezji..."

Stefania Krzysztofowicz-Kozakowska, Jacek Malczewski. Życie i twórczość, Kraków 2008, s. 7, 66.

 

WYBRANE PRACE ARTYSTY

Jacek Malczewski, Prządka

 

 

Jacek Malczewski "Prządka" (lata 20.)

 

Obraz Jacka Malczewskiego "Prządka" ze względu na temat oraz cechy formalne można porównać do pracy "W pracowni artysty. Portret dziewczyny" (1922). Przyjrzyjmy się bliżej tym dziełom. Obie prace przedstawiają, kobietę podczas pracy w pracowni artysty. Na obrazie z 1922 roku postać trzyma robótkę ręczną. Kobieta ma krótkie brązowe włosy, podłużną twarz oraz wąski zadarty nos. Kobieta na chwilę została oderwana od pracy by bacznie spojrzeć w stronę artysty. Praca ta uchodzi za portret malarki Michaliny Janoszanki (1884-1952). Była to bratnia dusza artysty oraz modelka Jacka Malczewskiego po 1914 roku. Kiedy powstała praca "W pracowni artysty..." malarka miała 38 lat. Postać o podobnych cechach została przedstawiona w obrazie "Prządka". Tutaj również w tle widzimy charakterystyczną przestrzeń pracowni artysty z obrazami stojącymi w pod ścianą. W centralnym miejscu kompozycji, kobieta o ostrych rysach twarzy oraz krótko ściętych włosach siedzi pochylona nad kołowrotkiem. Na skupionej twarzy rysują się wąskie usta i mocno zarysowany łuk brwiowy. Sposób malowania oraz kolorystyka omawianych prac są zbliżone. Powtarzają się krótkie pociągnięcia pędzla oraz ograniczona kolorystyka z jedną dominantą. W obrazie "W pracowni artysty..." jest to czerwień odzienia kobiety, natomiast w "Prządce" jest to granat spódnicy. Obie prace są niezwykle dopracowane. Każdy szczegół kompozycji został misternie ujęty.

(Agnieszka Stefańczyk - historyk sztuki)

 

 

Jacek Malczewski, Portret Agaty Pancerz

 

 

Jacek Malczewski "Portret Agaty Pancerz w Lusławicach" (1926)

 

W latach 1919-1926 Jacek Malczewski często odwiedzał swoje siostry w Lusławicach, gdzie w towarzystwie rodziny odpoczywał i malował. Wtedy też powstał prezentowany obraz, który przedstawia portret młodej Agaty Pancerz. Malarz ukazał kobietę w trakcie pracy, na tle framugi i uchylonych drzwi, za którymi widoczny jest salon. Dwór w Lusławicach często stanowił inspirację dla artysty, co uwidacznia się w jego twórczości. W pracach z 1926 roku artysta często przedstawiał widok salonu tego dworu lub portretował w nim swoje siostry. Warto tutaj przywołać obraz Jacka Malczewskiego pt. "Julia, córka artysty w Lusławicach" (1926) [zbiory Muzeum Narodowego w Warszawie], który został skomponowany w sposób analogiczny do omawianej pracy.
"Portret Agaty Pancerz w Lusławicach" artysta namalował cienko, krótkimi pociągnięciami pędzla. Obraz utrzymany jest w pastelowej, ale nasyconej kolorystyce. W pracy warto zwrócić uwagę na doskonałą korelację stopniowania akcentów żółci obecnych w partii włosów sportretowanej, na framugach drzwi oraz widocznych w tle salonu oprawionych obrazów, również jego autorstwa. Zastosowana przez artystę perspektywa kulisowa i ujęcie postaci na pierwszym planie, na tle framugi drzwi, skupia uwagę widza na portrecie, monumentalizując przy tym kompozycję.

 

Poszukujemy prac

 

x
«
»