KOSSAK Wojciech
Wojciech Kossak - notowania aukcyjne
Aktualna oferta aukcyjna prac Wojciecha Kossaka. Wyniki aukcyjne. Biografia
Zachęcamy do zgłaszania prac Wojciecha Kossaka na aukcję [kontakt]
Tytuł: | Głowa konia (1932) |
Technika: | olej, płótno naklejone na tekturę |
Wymiary: | 30 x 26,5 cm 42,5 x 39 cm (z oprawą) |
Uwagi: | Sygnowany i datowany p.d.: "Wojciech Kossak | 1932" Opisany na odwrocie: "Stwierdzam mój podpis | Wojciech Kossak" Na odwrocie pieczęć lakowa z herbem rodu Kossaków. |
Sprzedane: | 45. Aukcja Dzieł Sztuki (15 IV 2025) |
Cena wywoławcza: | 13000 zł |
Cena uzyskana: | 24000 zł |
Tytuł: | Ostatnie chwile ks. Józefa Poniatowskiego - epizod z bitwy pod Lipskiem (1936) |
Technika: | olej, tektura |
Wymiary: | 35 x 50,5 cm 51 x 66 cm (z oprawą) |
Uwagi: | Sygnowany i datowany l.d.: "Wojciech Kossak | 1936" Na odwrocie dedykacja autorska: "Kochanemu przyjacielowi | w dniu imienin ofiaruję | Wojciech Kossak | 13/XI 1936" OPIS PRACY: Tematyka bitwy pod Lipskiem, a może nawet konkretniej momentu tuż przed śmiercią księcia Józefa Poniatowskiego w Elsterze, była dosyć popularna wśród malarzy już w XIX wieku. Modę tę kontynuowano jeszcze w kolejnym stuleciu. Jednym z pierwszych artystów, którzy uwiecznili na swoim płótnie tę dramatyczną scenę, był Horace Vernet (1789-1863) – wybitny batalista francuski, przyjaciel Juliusza Kossaka oraz, co ciekawe, ojciec chrzestny Wojciecha Kossaka. Dla szukającego swojej drogi artystycznej Wojciecha Horace Vernet był swego rodzaju inspiracją. Obraz Horacego Verneta pt. "Śmierć ks. Poniatowskiego 19 października 1813 roku" stał się wzorem dla licznych kopistów, jego wyobrażenie skoku księcia Józefa w nurt rzeki było wielokrotnie powielane z niewielkimi tylko zmianami kompozycji. Motyw z bitwy pod Lipskiem podejmowali też w autorski sposób znani polscy XIX-wieczni twórcy, jak January Suchodolski. Do dzieła ojca chrzestnego nawiązał natomiast poniekąd również Wojciech Kossak, w którego dorobku można znaleźć przedstawienie sceny śmierci księcia – nie jest ona jednak w żadnym stopniu kopią czy powtórzeniem myśli Horacego Verneta, a zupełnie innym rozwiązaniem, w którym tylko pobrzmiewają echa inspiracji malarstwem Francuza. Warto w tym miejscu zaznaczyć, że także Jerzy Kossak ujmował w swojej sztuce ten temat – u Kossaków przestawienia te są już zbliżone kompozycyjnie. W oferowanej pracy Wojciech Kossak przedstawił głównego bohatera o charakterystycznych, rozpoznawalnych rysach, dosiadającego konia, w momencie skoku do Elstery – są to więc ostatnie chwile życia księcia Józefa. Postać znajduje się po prawej stronie obrazu, za nią ukazany został kolejny jeździec w mundurze i bikornie. Ten ostatni oddaje strzał w kierunku wroga. Kompozycję diagonalnie przecina płynąca rzeka, w oddali widoczny jest pejzaż z zabudowaniami i grupą żołnierzy. Dynamiczna całość wraz z pompatycznym gestem ks. Józefa Poniatowskiego, który trzyma prawą dłoń na sercu, oddaje dramatyczny charakter sceny, upamiętniając odwagę jednego z największych polskich bohaterów narodowych. |
Sprzedane: | 44. Aukcja Dzieł Sztuki (4 III 2025) |
Cena wywoławcza: | 25000 zł |
Cena uzyskana: | 52000 zł |
Tytuł: | Studium konia (1936) |
Technika: | olej, tektura |
Wymiary: | 28 x 33 cm (w świetle passe-partout) 53,5 x 57 cm (z oprawą) |
Uwagi: | Sygnowany i datowany l.d.: "Wojciech Kossak | 1936" Na odwrocie pieczęć lakowa z herbem rodu Kossaków. |
Sprzedane: | 42. Aukcja Dzieł Sztuki (10 XII 2024) |
Cena wywoławcza: | 12000 zł |
Cena uzyskana: | 14000 zł |
Tytuł: | Ułan na galopującym koniu |
Technika: | akwarela, gwasz, papier naklejony na tekturę |
Wymiary: | 14 x 21 cm (w świetle passe-partout) 32 x 37 cm (z oprawą) |
Uwagi: | Sygnowany ołówkiem l.d.: "Wojciech Kossak"
Więcej o obrazie Wojciecha Kossaka w przekrojowym artykule na blogu [ZOBACZ]OPIS PRACY: Oferowana w katalogu XXXVIII Aukcji Dzieł Sztuki praca "Ułan na galopującym koniu" pokazuje sprawność Wojciecha Kossaka w oddawaniu ruchu i ekspresji postaci również przy zastosowaniu techniki wodnej farby, a przecież nie było to ulubione medium tego malarza. Chociaż rzadkie, akwarele Wojciecha Kossaka to cenne dzieła sztuki o dużej wartości kolekcjonerskiej, które pozwalają odkryć inny aspekt jego talentu. Prezentowana praca odznacza się lekkością w prowadzeniu pędzla, a jednocześnie zachowuje charakterystyczny dla Wojciecha Kossaka realizm i dbałość o detal, uwidaczniającą się chociażby w oddaniu refleksów światła na końskiej sierści. |
Sprzedane: | XXXVIII Aukcja Dzieł Sztuki (18 VI 2024) |
Cena wywoławcza: | 10000 zł |
Cena uzyskana: | 20000 zł |
Tytuł: | Ułan z koniem (1941) |
Technika: | olej, tektura |
Wymiary: | 56 x 46 cm 82 x 71,5 cm (z oprawą) |
Uwagi: | Sygnowany i datowany l.d.: "Wojciech Kossak | 1941" Opisany na odwrocie: "Potwierdzam autentyczność | Wojciech Kossak" OPIS PRACY: Malarstwo Wojciecha Kossaka jest powszechnie znane ze scen ukazujących epizody z wojen napoleońskich i rozpoznawalnych już na pierwszy rzut oka przedstawień z wizerunkami ułanów. W prezentowanej pracy artysta podjął temat zimowej przeprawy. Na pierwszym planie malarz ukazał ułana w intensywnie niebieskiej kurtce z gniadym koniem wędrującym u boku żołnierza. Mężczyzna jest poważny, pogrążony w myślach i pewnym krokiem zmierza przed siebie. O panującym chłodzie świadczy gest ułana, który chowa zmarznięte dłonie w rękawy odzienia, tworząc z nich coś na wzór mufki. Impresyjnie potraktowany zimowy pejzaż w tle oddaje wrażenie mroźnej, zimowej zawieruchy śnieżnej, warte uwagi są błękitno-fioletowe niuanse w partii nieba. Krajobraz ten dodatkowo nadaje całej kompozycji dekoracyjny poniekąd charakter. Podobny typ przedstawienia ułana z koniem był przez Wojciecha Kossaka wielokrotnie podejmowany i do dzisiaj cieszy się dużą popularnością wśród kolekcjonerów. Artysta w znamienny dla siebie sposób, ekspresyjnym duktem pędzla namalował rodzajową właściwie, ale wpisującą się w wojskową tematykę scenę. |
Sprzedane: | XXXVI Aukcja Dzieł Sztuki (16 IV 2024) |
Cena wywoławcza: | 36000 zł |
Cena uzyskana: | 36000 zł |
Tytuł: | Odwrót spod Moskwy - potyczka u przeprawy (ok. 1910) |
Technika: | olej, płótno dublowane |
Wymiary: | 52,5 x 106,5 cm 74 x 128 cm (z oprawą) |
Uwagi: | Opisany wtórnie l.d.: "W. KOSSAK" Obraz posiada ekspertyzę dr Stefanii Krzysztofowicz-Kozakowskiej z 2023 roku. Fragment opinii: "Temat odwołujący się do epopei napoleońskiej, do której Wojciech Kossak powracał wielokrotnie, w latach od około 1888 do około 1928, realizują zarówno kompozycje budowane z fragmentów wydarzeń, jak i monumentalne oeuvre jakim była, wspólnie malowana z Julianem Fałatem, pokazana w 1896 roku, niestety pocięta w 1907 roku - panorama "Przejście przez Berezynę" [...]. Równocześnie Wojciech Kossak ilustrował temat odwrotu Napoleona spod Moskwy na samodzielnych kompozycjach ukazujących broniących się kirasjerów, szwoleżerów [...] czy też dramatyczne sceny z rozbitkami armii Napoleona [...]. Forma obrazu: charakterystyczna dla warsztatu malarskiego Wojciecha Kossaka, czyli realizm w odtwarzaniu postaci żołnierzy jak i koni,a także sposób potraktowania drugiego, zamglonego pasma lasu, którego sposób ujęcia wielokrotnie pojawia się w jego kompozycjach. [...] Dla malarstwa Wojciecha Kossaka charakterystyczny też był, widoczny na omawianym obrazie, warsztat malarski, oparty na szeroko, z rozmachem prowadzonym pędzlu i na jego szerokich pociągnięciach. [...] Wyraźna jest zbieżność kompozycyjna omawianego obrazu ze znaną jedynie z reprodukcji "Potyczką u przeprawy w czasie odwrotu spod Moskwy" [...] (repr. K. Olszański, poz 144)." |
Sprzedane: | XXXV Aukcja Dzieł Sztuki (28 II 2024) |
Cena wywoławcza: | 45000 zł |
Cena uzyskana: | 62000 zł |
Tytuł: | Ułan z koniem (1925) |
Technika: | olej, płótno naklejone na papier |
Wymiary: | 27 x 31 cm 32 x 35,5 cm (z oprawą) |
Uwagi: | Sygnowany i datowany l.d.: "Wojciech Kossak | 1925" Widoczne pojedyncze, niewielkie (ok. 2 mm) ubytki malatury. OPIS PRACY: W twórczości Wojciecha Kossaka dominowała tematyka ułańska. Artysta zafascynowany kawalerią tworzył liczne kompozycje ukazujące potyczki lub sceny rodzajowe z żołnierzami w towarzystwie koni. Podobnie jak jego ojciec, w swoim malarstwie odwoływał się do historii Polski. W okresie dwudziestolecia międzywojennego artysta w krakowskiej Kossakówce stworzył prężnie działającą pracownię, która odpowiadała na duże zainteresowanie jego malarstwem. Oferowany obraz porusza motyw przeprawy ułana przez śnieżną zamieć. Przedstawiona na pierwszym planie postać mężczyzny z gniadym koniem u boku jest ukazana na tle mglistego, szaro-białego otoczenia. Zza zamieci jedynie po lewej stronie widnieje sylwetka wierzby. Żołnierz w zamyśleniu zmierza przed siebie. Jego idący pewnym krokiem koń z rozwianą grzywą jest wiernym i dostojnym towarzyszem wędrówki, mimo chłodu – o niskiej temperaturze świadczy para wydobywająca się z nozdrzy zwierzęcia. Praca została namalowana w znamienny dla Wojciecha Kossaka sposób. Dynamiczne pociągnięcia pędzla wpływają na wrażeniowy charakter przedstawienia. Na uwagę zasługuje perfekcyjnie oddana anatomia konia, który stanowi kluczowy element całej kompozycji. |
Sprzedane: | XXXV Aukcja Dzieł Sztuki (28 II 2024) |
Cena wywoławcza: | 19000 zł |
Cena uzyskana: | 26000 zł |
Tytuł: | Dobosz (motyw z Olszynki Grochowskiej) (1907) |
Technika: | olej, płótno |
Wymiary: | 94,5 x 53,5 cm 114 x 73 cm (z oprawą) |
Uwagi: | Sygnowany i datowany l.d.: "Wojciech Kossak | 907" Opisany na odwrocie: "Dobosz 4 p.p.k. [nieczytelne] | (Fragment z Olszynki)" Obraz po konserwacji. |
Sprzedane: | XXXI Aukcja Dzieł Sztuki (20 IX 2023) |
Cena wywoławcza: | 50000 zł |
Cena uzyskana: | 105000 zł |
Tytuł: | Cegielnik (1936) |
Technika: | olej, tektura |
Wymiary: | 24 x 40,5 cm 30,5 x 47 cm (z oprawą) |
Uwagi: | Sygnowany i datowany p.d.: "Wojciech Kossak | 1936" Na odwrocie pieczęć lakowa z herbem rodziny Kossaków. |
Sprzedane: | XIII Aukcja Dzieł Sztuki (16 III 2022) |
Cena wywoławcza: | 18000 zł |
Cena uzyskana: | 25000 zł |
Tytuł: | Głowa gniadego konia (1926) |
Technika: | olej, tektura |
Wymiary: | 37,5 x 23,2 cm 48 x 33 cm (z oprawą) |
Uwagi: | Sygnowany i datowany p.d.: "Wojciech Kossak | 1926" |
Sprzedane: | XIII Aukcja Dzieł Sztuki (16 III 2022) |
Cena wywoławcza: | 25000 zł |
Cena uzyskana: | 25000 zł |
Tytuł: | Przed meczetem (1936) |
Technika: | olej, gwasz, tektura |
Wymiary: | 54 x 43,5 cm 56 x 66 cm (z oprawą) |
Uwagi: | Sygnowany i datowany l.d.: "Wojciech Kossak | 1936" Na odwrocie opinia Leszka Ludwikowskiego z 1970 roku. Widoczne zabrudzenie lica obrazu oraz lokalnie zarysowania malatury. PROWENIENCJA: - kolekcja Mariana Zielińskiego (1929-2005), polskiego sportowca - sztangisty. Więcej o obrazie Wojciecha Kossaka w przekrojowym artykule na blogu [ZOBACZ]PRACA NIEDOSTĘPNA |
![]() |
Tytuł: | Ułan (1920) |
Technika: | olej, płótno naklejone na tekturę |
Wymiary: | 38 x 30 cm (wymiary płótna) 36,5 x 27 cm (w świetle passe-partout) 58 x 47 cm (z oprawą) |
Uwagi: | Opisany śr.d.: "Madzi | Tato | 1920"
Praca została sprzedana w ofercie poaukcyjnej. |
![]() |
Tytuł: | Olszynka Grochowska (1920) |
Technika: | olej, tektura |
Wymiary: | 62,5 x 56,3 cm 78,5 x 72 cm (z oprawą) |
Uwagi: | Sygnowany i datowany l.d.: "Wojciech Kossak | 1920" Opisany na odwrocie: "Stwierdzam autentyczność tego obrazu | Wojciech Kossak" Naturalne wygięcie tektury w górnej partii obrazu. Praca została sprzedana w ofercie poaukcyjnej. |
![]() |
Tytuł: | Patrol (1920) |
Technika: | olej, płótno naklejone na tekturę |
Wymiary: | 48 x 41 cm (wymiary w świetle oprawy) 62,5 x 55,5 cm (wymiary z oprawą) |
Uwagi: | sygnowany p.d.: "Wojciech Kossak | 1920"
OPIS PRACY: Obraz "Patrol" jest znakomitym przykładem twórczości Wojciecha Kossaka, reprezentującym najważniejsze cechy jego sztuki. Punkt ciężkości dzieła znajduje się po lewej stronie, gdzie w bliskim kadrze artysta ukazał polną drogę na skraju lasu oraz pędzącą po niej na koniach, ujętą frontalnie trójkę ułanów. Kossak zrównoważył kompozycję sytuując po prawej stronie mocne, statyczne elementy wertykalne – pień drzewa oraz ubraną w chłopski strój kobietę nawiązującą kontakt wzrokowy z żołnierzami. Obraz „Patrol” malowany jest w charakterystyczny dla Wojciecha Kossaka sposób, fakturowo, dynamicznymi pociągnięciami pędzla, z pominięciem szczegółów. Obraz skupia uwagę patrzącego na akcentach barwnych: żółcieniach w umundurowaniu jeźdźców i elementach pejzażowego tła oraz czerwieni chusty na głowie kobiety. Praca została sprzedana w ofercie poaukcyjnej. |
![]() |
WOJCIECH KOSSAK
Wojciech Kossak, fot. Jules Mien
[źródło: POLONA]
Wojciech Kossak urodził się w 1856 roku, zmarł w 1942 roku. Jego ojcem był Juliusz Kossak, który jednocześnie przekazał mu podstawy wiedzy malarskiej. W 1871 roku Wojciech Kossak rozpoczął naukę w krakowskiej Szkole Sztuk Pięknych pod kierunkiem Władysława Łuszczkiewicza. Następnie kontynuował edukację na Akademii Monachijskiej u Aleksandra Wagnera, Aleksandra Straehuberta oraz Wilhelma Lindenschmita. Jego rozwój artystyczny przerwała służba w krakowskim pułku ułanów. Po jej ukończeniu Wojciech Kossak wyjechał do Paryża, gdzie w latach 1887-1883 studiował w École de Beaux-Arts. W 1884 powrócił do Krakowa, ożenił się z Marią Kisielnicką i zamieszkał w rodzinnej Kossakówce.
Wojciech Kossak bardzo szybko zdobył popularność jako malarz, nie tylko w kraju, ale także za granicą. Od 1895 roku przebywał w Berlinie współpracując z Julianem Fałatem przy "Berezynie" oraz pełniąc zaszczytną funkcję nadwornego malarza Wilhelma II. Na cesarskie zamówienie malował portrety oraz sceny bitewne wojsk pruskich.
Na przełomie 1903 i 1904 roku Wojciech Kossak pracował w Wiedniu. Malował wtedy wiele na zamówienie polskich klientów. Tam powstał także największy jego obraz sztalugowy "Krwawa niedziela w Petersburgu" (385 x 800 cm). Praca ta została przyjęta wieloma pozytywnymi recenzjami. Była eksponowana w Wiedniu, Londynie, Amsterdamie, Krakowie, Lwowie i Warszawie. Sukces zachęcił Wojciecha Kossaka do przeprowadzki do Londynu. Artysta mieszkał tam w latach 1905-1907.
Wojciech Kossak w swojej pracowni
[źródło: Narodowe Archiwum Cyfrowe]
W 1907 roku Wojciech Kossak powrócił do Krakowa. Był współzałożycielem Grupy "Zero", która miała być przeciwwagą dla zajmującego uprzywilejowaną pozycję Towarzystwa Artystów Polskich "Sztuka". Od 1909 zasiadał w zarządzie krakowskiego Towarzystwa Przyjaciół Sztuk Pięknych, a w latach 1913-1916 Wojciech Kossak pełnił obowiązki prezesa tej instytucji. W 1915 został wykładowcą malarstwa batalistycznego w warszawskiej Szkole Sztuk Pięknych. Uczył tam do roku 1919.
Po wojnie Wojciech Kossak kilkakrotnie wyjeżdżał do Stanów Zjednoczonych. Po raz pierwszy przybył tam jako kurier dyplomatyczny z ramienia polskiego rządu. Przy tej okazji udało mu się nawiązać liczne kontakty i pozyskać zamówienia na obrazy. Były to głównie portrety znanych osobistości oraz gwiazd filmowych. W latach 20. wielokrotnie odwiedzał także Paryż i wystawiał swoje płótna na Salonach.
Szacuje się, że Wojciech Kossak pozostawił po sobie około dwa tysiące obrazów sztalugowych.
Wojciech Kossak
[źródło: Narodowe Archiwum Cyfrowe]
Malarstwo Wojciecha Kossaka
Na twórczość Wojciecha Kossaka wpłynęło dwóch malarzy: jego ojciec, Juliusz Kossak oraz poznany w Monachium Józef Brandt. Od pierwszego przejął umiejętność malowania jeźdźców na koniach i detali ubioru (np. obraz "Trębacz na koniu"), od drugiego zaś zamiłowanie do ekspresyjnych i dramatycznych scen batalistycznych (jak "Walka o miasto i twierdzę Belgrad"). Jednocześnie od malarstwa Juliusza Kossaka odróżnia go tendencja do przedstawiania postaci z bardzo krótkiego dystansu lub sytuowania ich daleko od centrum obrazu, co otwiera i ożywia kompozycję.
Wojciech Kossak przywiązywał także większą wagę do barwy i malarskości przedstawienia kosztem rysunku. Nie wypełniał konturów postaci tak starannie jak ojciec, zamiast tego pozwalał sobie na dynamiczne, nieco impresjonistyczne pociągnięcia pędzla wzbogacające fakturę obrazu. Tworzył w technikach: akwarelowej, olejnej oraz gwaszu.
Wojciech Kossak - wystawy, nagrody i kolekcje
Wojciech Kossak dużo wystawiał, zarówno w kraju, jak i za granicą.
W 2018 roku, w setną rocznicę odzyskania przez Polskę niepodległości, Wojciech Kossak został pośmiertnie uhonorowany Orderem Orła Białego.
Wojciech Kossak na plenerze w Juracie
[źródło: Narodowe Archiwum Cyfrowe]
Artykuły o twórczości Wojciecha Kossaka:
"Niezaprzeczalną wartością prac Juliusza Kossaka jest niezwykły sentyment do realiów epoki: detali, broni, mundurów, końskich rzędów. Z podobną dbałością o szczegóły maluje jego syn Wojciech, z tą jedynie różnicą, że o ile sceny batalistyczne Juliusza rażą niekiedy pewną statycznością i przesadnie ustawioną kompozycją, o tyle Wojciech atmosferę grozy bitwy wygrywa ruchem i gestem malowanej postaci. Forma malarska Wojciecha jest także znacznie swobodniejsza, poruszona, płaszczyzna często załamana. Zwraca uwagę mniejsza dbałość o perspektywę, a położenie głównego nacisku na dynamikę przedstawienia."
"Wojciech malował dużo, bo było to jedyne źródło utrzymania dla dużej, na wysokiej stopie żyjącej rodziny, a stały i niesłabnący popyt na jego obrazy nie skłaniał go do specjalnego wysiłku. Ze względów reklamowych malował afisze zapowiadające wystawienie jego własnych panoram: Racławic (1894), Berezyny (1896) i Piramid (1901), ale już ze względów czysto komercyjnych był autorem reklam narzędzi rolniczych, fabryki blach cynkowych, nawozów sztucznych, piwa okocimskiego i czekolady Piaseckiego. Coraz częściej pojawiają się w jego obrazach podobne motywy i ujęcia, coraz więcej jest wersji tego samego tematu, a z chwilą, gdy w pracowni zaczął mu pomagać jego syn Jerzy, można już mówić o manufakturalnej produkcji malarskiej."
~ Małgorzata Hendrykowska
[Cyt. za: Kossakowie: legenda wobec wartości, "Dwumiesięcznik Sztuka", 3/4/77, s. 29.]
"Był Wojciech Kossak nie tylko gorącym patriotą, lecz także malarzem nadwornym Franciszka Józefa i Wilhelma II. Na dworach w Berlinie i Wiedniu spędził swe najlepsze lata wykonując poważne zamówienia władców: panoramy, portrety reprezentacyjne i "apoteozy", które zdobiły pałac miłościwie panujących."
~ Antoni Adamski
[Cyt. za: Dworskie malarstwo Wojciecha Kossaka, "Dwumiesięcznik Sztuka", 3/4/77, s. 32.]

Przyjmujemy obrazy Wojciecha Kossaka na aukcje sztuki - wycena obrazów, skup i sprzedaż aukcyjna sztuki Wojciecha Kossaka.
Jeśli chcą Państwo sprzedać dzieła Wojciecha Kossaka, zapraszamy do kontaktu [link].
Zobacz galerię obrazów Wojciecha Kossaka w Krakowskim Domu Aukcyjnym [link].
